Nivelrikko lonkassa 22v..

Riksräks

Kävin lopultakin lääkärissä näyttämässä lonkkaani joka on oireillut jo reilun vuoden ajan. Liikeradat rajoittuneet, kipuilua, ritisee ja paukkuu jne. Röntgen kuvista todettiin nivelrikko. Ei kuulemma näin nuorilla (22v.) esiinny kyseistä sairautta. Ainakin todella harvinainen tällä iällä. Ilmenee yleensä vasta vanhempana. 50-> jne. Kärsiikö joku muukin nuori alle 30v. tästä ikävästä sairaudesta? Sukuvikana on ollut tuota, äidillä ja äidinäidillä löytyy myös nivelrikkoa.. Eli perintötekijät varmaan vaikuttaa. Myös sulkapalloharrastus voi olla osatekijänä tuon nivelrikon kehittymiselle, koska siinä tulee kovia iskuja nivelille. Pitäisi varmaan vaihtaa lajia uintiin tai muuhun vähemmän niveliä rasittavaan liikuntaan. Tehokkaita hoitokeinoja? Kokemuksia?

18

4429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jozzucca

minullakin on toisen lonkan liikeradat rajoittuneet ja kulumaan on kuulemma kummassakin lonkassa. minulla tämä tosin johtuu siitä, että jalkani virheasento saa polveni menemään väärään asentoon ja tämä vaikuttaa myös lonkkaan. polvet kipuilevat säännöllisesti, mutta lonkka ei vielä. onneksi. olen 20v, joten nivelrikko parikymppisenä ei ole mahdotonta.

• uurestaan

minulla tämä tosin johtuu siitä, että jalkani virheasento saa polveni menemään väärään asentoon ja tämä vaikuttaa myös lonkkaan. polvet kipuilevat säännöllisesti, mutta lonkka ei vielä. onneksi

siis kuka noin on ajatellut? lääkärikö niin sanoi?
        koetappa ajatella asiaa siten että lonkan virheasento aiheuttaa sen että polven asento menee vituralleen ja kipeytyy siksi jalka repsottaa sivulle kun kävelet. sik´si polvesi ovat kipeät koska et ole korjannut lonkkien asentoa ja siten lannerangan kääntymää itsessäsi. lihaksesi vetävät ne pois omilta paikoiltaan ja sikis esim jalatkin saattavat olla erimittaiset, mutta niitä ei saisi korotuspaloilla alkaa säätämään, silloin mennään metsään että kohisee.
        säätö aloitetaan ihan muualta kuin vanerilevystä.
        stekkaa www. tasapainopiste.fi ja ihmettele.

• jozzucca
        uurestaan kirjoitti:

minulla tämä tosin johtuu siitä, että jalkani virheasento saa polveni menemään väärään asentoon ja tämä vaikuttaa myös lonkkaan. polvet kipuilevat säännöllisesti, mutta lonkka ei vielä. onneksi

siis kuka noin on ajatellut? lääkärikö niin sanoi?
        koetappa ajatella asiaa siten että lonkan virheasento aiheuttaa sen että polven asento menee vituralleen ja kipeytyy siksi jalka repsottaa sivulle kun kävelet. sik´si polvesi ovat kipeät koska et ole korjannut lonkkien asentoa ja siten lannerangan kääntymää itsessäsi. lihaksesi vetävät ne pois omilta paikoiltaan ja sikis esim jalatkin saattavat olla erimittaiset, mutta niitä ei saisi korotuspaloilla alkaa säätämään, silloin mennään metsään että kohisee.
        säätö aloitetaan ihan muualta kuin vanerilevystä.
        stekkaa www. tasapainopiste.fi ja ihmettele.

joo, minun nilkkani ovat kuin hyytelöä, ne ei pysy suorassa -->inhoan luistelua yli kaiken kun jalat on spagettia
        tämä osoittaa,että niveleni ovat yliliikkuvat. fysioterapeutilla sanoin, että ainut keino yrittää korjata tilannetta olisi tehdä harjoittavia liikkeitä, jotta lihakset jaksaisivat pitää nilkan ja polven oikeassa asennossa. lisäksi hän kehotti hnkkimaan pohjalliset ensiavuksi. siis kaikki jaloissani on väärin, lähiten jalkaholvista. pohjalliset ovat todella helpottaneet oloani jonkin verran, kun jalkholvi pysyy edes jotenkin ylhäällä. myönnän, että olen ollut laiska tekemään fysioterapeutin tekemiä lihasharjoituksia. tähän saattoi toki vaikuttaa se, että fysioterapeutti itsekin sanoi, ettei niistä kaikissa tapauksissa ole apua.
        niin, valitettavasti olen lääketieteen vakaa kannattaja, enkä usko että jäsenkorjaaja saisi nilkkani ja polveni pysymään oikealla paikalla kuin taikaiskusta. se ei vaan mene niin. en ole todellakaan tunkenut mitään vanerilevyjä jalkani alle (?) vaan olen käyttänyt kummassakin jalassa pohjallisia, jotka ovat yhtäpaksut --> ei korjaa pientä pituuseroa jaloisani
        toi sinun teoriasi siitä, että lihakseni vetävät luitani paikoiltaan on osittain totta. polveni on ollut niin monta vuotta väärässä asennossa, että väärät lihakset yrittävät pitää sitä suorana.
        ja kyllä, lääkäriin olen menossa ensi viikolla näyttämään polviani ja niiden kulumia. todella ilkeät vihlaisut ja jomotukset polvessa vativat tarkenpaa tutkimista, varsinkin kun suvussa isän puolella melekin kaikilta on leikattu lonkat ja toinen polvi

• "sacrum"

Mahtaakohan lantiosi olla vinossa; si-nivelesi "paikoiltaan", lonkkasi kiertynyt väärään asentoon ja muut lukot ja hermopinteet kaupanpäälle.

Jos kehosi arkkitehtuuri on kunnossa, eikä sinulla ole jotain harvinaista sairautta/syndroomaa, niin ei sulkapallo aiheuta nivelrikkoa, päinvastoin nivelet saavat voitelua, kun niitä kuormitetaan.

Jos tutkitaan vain sitäpaikkaa, missä kipu on, ei usein saada selville aiheuttajaa.

googlaa vaikka selkäsivut!

• oireilee

Mullakin välillä kipuilee lonkassa pahastikin.

Syksyllä kyllä pelotti, että iskeekö nivelrikko jo huomattavasti alle 30v, että siinäkö oli mun liikuntalajit joista pidän. Itse kun rakastan juoksulajeja. Mutta ei sentään vielä.

Viimeksi tämä lonkkakipu aiheutti jalalle väärän askelradan ja siten meni polvi paskaksi. Nyt olen pyrkinyt syömään riittävästi rasvahappoja yms, että nivelet sais tarpeeksi voiteluaineita. Ja aina lämmittelen ja venyttelen lonkat (sekä tietenkin muut kehon osat) ennen liikuntasuoritusta. Lisäksi olen ostanut urheilukengät, joissa on tarpeeksi joustavuutta pohjissa. Varmasti ollut hyötyä, kun ei niin kovia tärähdyksiä tule.

Ei ole onneksi kipeytynyt lonkka nyt kuukausiin pahemmin. Välillä jotain pistokipua siellä tuntuu, mutta ohimenevää.

Mulla varmasti osa syynä, että toinen jalka sentin-pari lyhkäisempi kuin toinen.

• mutta todella harvoin

Harvoilla on oikeasti eripituiset jalat, yleensä ne on toiminnallisesti eripituiset lantiovinouden ja kiertymän takia, josta usein seuraa myös lonkan virhetoimintoa.

Mittauksessa todetun jalkojen eripituisuuden vuoksi asia jää harmittavan usein vain toteamisasteelle. Eli ei lähdetä hakemaan syitä saatika korjaamaan toiminnallisia virheitä. Kipulääkkeillä ja fysiojumpilla oletetaan asian hoituvan ja usein tilapäiseksi arveltu vaiva kroonistuu.

Manuaalikorjaajat osaavat auttaa jos jämähtäneistä asentovirheitä on kyse, kuten useimmiten onkin. Kannattaa hakeutua ammattikäsittelijälle.

• oireilee
        mutta todella harvoin kirjoitti:

Harvoilla on oikeasti eripituiset jalat, yleensä ne on toiminnallisesti eripituiset lantiovinouden ja kiertymän takia, josta usein seuraa myös lonkan virhetoimintoa.

Mittauksessa todetun jalkojen eripituisuuden vuoksi asia jää harmittavan usein vain toteamisasteelle. Eli ei lähdetä hakemaan syitä saatika korjaamaan toiminnallisia virheitä. Kipulääkkeillä ja fysiojumpilla oletetaan asian hoituvan ja usein tilapäiseksi arveltu vaiva kroonistuu.

Manuaalikorjaajat osaavat auttaa jos jämähtäneistä asentovirheitä on kyse, kuten useimmiten onkin. Kannattaa hakeutua ammattikäsittelijälle.

En sitten tiedä, mutta olen saanut parilta fysioterapeutilta ja lääkäreiltä aina sen kuvan, että toinen jalka on lyhkäisempi. Toki mulla on pientä skolioosiakin, mutta tietääkseni se johtuu juuri lyhkäsemmästä jalasta.

Ongelmaa on korjattu lihastreenillä ja kengänpohjallisella. Tutkineet tahot ovat aina laittaneet jalan alle sentin-parin korokkeen ja sanoneet, että nyt on suorassa, kun ovat selästä katsoneet.

• ...että paikat kipeytyy...
        oireilee kirjoitti:

En sitten tiedä, mutta olen saanut parilta fysioterapeutilta ja lääkäreiltä aina sen kuvan, että toinen jalka on lyhkäisempi. Toki mulla on pientä skolioosiakin, mutta tietääkseni se johtuu juuri lyhkäsemmästä jalasta.

Ongelmaa on korjattu lihastreenillä ja kengänpohjallisella. Tutkineet tahot ovat aina laittaneet jalan alle sentin-parin korokkeen ja sanoneet, että nyt on suorassa, kun ovat selästä katsoneet.

Pohjallisella vain lisätään vinoutta ja todennäköisesti vain tulet entistä kipeämmäksi ja "toispuoleisemmaksi". Siitä se kierre sitten mukavasti alkaa ja pahenee. Lihakset kirraa enemmän ja enemmän. Asento tulee aina vain vinommaksi, olo vain pahenee? Kuulostaako hyvältä?
        Kiinnostaako mitä voisi tehdä asian eteen?
        nimim: saman kokenut

• mutta todella harvoin
        oireilee kirjoitti:

Miksi siis yhä kipuilet vaikka käytät korotuspaloja?
        Viimeinen virkkeesi kertoo juuri sen kuinka toiminnallinen eli näennäinen jalkojen eripituisuuskin yleensä ”korjataan” eli korotuspaloilla.

Jo todettu skolioosi sekä lantion (ilmeinen) asentovirhe kuitenkin pysyvät ja vahvistuvat. Nuorena kivut voivat olla lievemmät ja ajoittaiset mutta haittaavathan jo sinuakin. Tulevaisuus on todennäköiseti ikävämpi. Lihakset tottuvat toispuoleisuuteen kuten äskeinen vastaajakin sanoi.

Hae apua manuaali/manipulaatio-osaajalta joka ymmärtää miten mahdollinen lantioalueen vinous vaikuttaa tukirangan hyvinvointiin ja osaa sen myös korjata. Melko varma, että tilanne helpottuu pysyvästikin. Toivottavasti.

• vaivoista eroon päässyt

Miksi siis yhä kipuilet vaikka käytät korotuspaloja?
        Viimeinen virkkeesi kertoo juuri sen kuinka toiminnallinen eli näennäinen jalkojen eripituisuuskin yleensä ”korjataan” eli korotuspaloilla.

Jo todettu skolioosi sekä lantion (ilmeinen) asentovirhe kuitenkin pysyvät ja vahvistuvat. Nuorena kivut voivat olla lievemmät ja ajoittaiset mutta haittaavathan jo sinuakin. Tulevaisuus on todennäköiseti ikävämpi. Lihakset tottuvat toispuoleisuuteen kuten äskeinen vastaajakin sanoi.

Hae apua manuaali/manipulaatio-osaajalta joka ymmärtää miten mahdollinen lantioalueen vinous vaikuttaa tukirangan hyvinvointiin ja osaa sen myös korjata. Melko varma, että tilanne helpottuu pysyvästikin. Toivottavasti.

olen samaa mieltä, että lantion asennon korjauksella saadaan keho toimimaan symmetrisesti ja toispuoleinen rasitus jää pois. itselleni tulee tarkalleen vuosi siitä, kun ensimmäísen kerran edes kuulin siitä, että lantio voisi edes olla vinossa. itselläni oli hirveästi kaikenlaisia oireita mm. vasemman polven kuluma, oikealla puolella piriformis sekä iskiasoireita. molemmissa jaloissa voimattomuutta, kiristystä, vihlontaa nivusissa ym. Menin jäsenkorjaajalle ja siitä alkoi uusi elämä. Lantio oikaistiin (oli kiertynyt tosi pahasti), si-nivelet ja ristiluu pantiin paikoilleen ja kas kummaa, jalatkin olivat yhtäkkiä yhtäpitkät. Oireet helpottivat heti, ja noin parin kuukauden kuluttua lihakset olivat tottuneet uuteen asentoonsa ja sen jälkeen en ole kärsinyt enää minkäänlaisista jumeist. Liikkuvuus on parantunut 100 prosenttisesti ja nykyään, lähes 50-vuotiaana, olen notkeampi kuin 18 vuotiaana.

Olen siis sitä mieltä, että valitettavasti koululääketiede ei pysty auttamaan virheasennoista johtuvista vaivoista kärsiviä ihmisiä ihan siitä syystä, että lääkärit eivät osaa korjata virheasentoja. He hoitavat vain oireita lääkeresepteillä ja viime kädessä tekevät kalliita leikkauksia turhaan. Itselleni jäi vasemman polven kuluma muistoksi lantion virheasennosta ja ikävä kyllä sitä ei kukaan pysty enää parantamaan. hyvää tässä on se, että nyt ei ainakaan mikään paikka enää kulu virheasentojen takia ja siitä kiitos ammattitaitoisille manuaalisen hoitotaidon omaaville hoitajille.

• Manuaalikorjaajat?

Mitä nämä manuaalikorjaajat ovat? Kuulen termin ensimmäistä kertaa. Miten he korjaavat? Hieromalla?

• konepajallakin
        Manuaalikorjaajat? kirjoitti:

Mitä nämä manuaalikorjaajat ovat? Kuulen termin ensimmäistä kertaa. Miten he korjaavat? Hieromalla?

kun on manuaalisorvi....jätkä vääntää käsillään
        automaattisorvi-........jätkä seisoo vieressä.

tuosta kun luet niin ymmärät kuka on manuaaliterapeutti kuka ei .
        vihje aukase google ja kirjota sana Manuaaliterapeutti ja katsele manuaalisen jäsenkorjauksen ja fibromyalgian parantamisesta asiaa

• Google...

Manuaalikorjaajia ei ole olemassakaan.

Manipulaatiohoito on oikea termi ja sitä harjoittavat korkeasti koulutetut ihmiset eli kiropraktikot, osteopaatit, naprapaatit ja OMT-fysioterapeutit. Joku harva pelkästään fysioterapeutti osaa jotain manipulaatiohoitoja antaa.

Myös kansanparantajat tekevät vaihtelevalla osaamisella manipulaatiohoitoja.

Tässä linkkejä, jos asia kiinnostaa:

http://www.kiropraktikkoliitto.fi/

http://www.omt.org/cgi-bin/index.php

http://www.osteopatia.fi/

http://www.lkl.fi/index.php?page=1052

http://www.suomenkansanparantajaseura.net/kansanl_laaketiede.htm

Oma kokemukseni on se, että aniharva osaa oikeasti käsitellä aivan koko selkärangan kuntoon.

Itse onneksi tällaisen löysin ennenkuin sain mitään korjaamatonta vaivaa selkääni.

• mutta todella harvoin

Oikeita ammattinimikkeitä toki syytä käyttää. Ja tuossahan niitä jo tulikin.

• 46-v

Minullakin jalka oireili , aluksi nivusesta sitten lonkka ja polvi ja koko jalkaakin särki jo tunnin rauhallisen kävelyn jälkeenkin.
      Puolen vuoden kuluttua ensi oireiden jälkeen hakeuduin lääkäriin ja saatiin diagnoosi,
      >> nivelrikkohan sieltä löytyi.
      Vuoden päivät tässä meni pilleripurkin kanssa.
      Sitten nekään ei riittäneet ja sairauslomalla oltiin.
      Nyt on homma hoidossa, kivut on poissa.
      Ensi viikolla saan alkaa opetella käveleen ilman keppejä.
      Siis olen parast´aikaa toipumassa lonkkanivelleikkauksesta ja odottelen innolla toipumista ja töihin paluuta.

Ymmärrän hyvin tuskasi tuon ikäsi kanssa. Minäkin nuori kyseiseen leikkaukseen.
      Samaten minulla edellinen sukupolvi kärsinyt nivelrikoista, minä vaan sain vaivani nuorempana.

Kaikki on otettava kuitenkin vastaan ja elettävä niiden sanelemilla ehdoilla.
      TSEMPPIÄ

• vaivoista eroon päässyt

lisäisin vielä edelliseen viestiini sen, että sain avun nimenomaan itseoppineilta kansanparantajilta tai miksi heitä nyt sitten halutaan kutsua. koulutetut eivät saaneet omalta kohdaltani tuloksia aikaan. kyseiset mestariosaajat ovat tälläkin foorumilla olleet paljon esillä.

• vaivoista myös eroon
        vaivoista eroon päässyt kirjoitti:

lisäisin vielä edelliseen viestiini sen, että sain avun nimenomaan itseoppineilta kansanparantajilta tai miksi heitä nyt sitten halutaan kutsua. koulutetut eivät saaneet omalta kohdaltani tuloksia aikaan. kyseiset mestariosaajat ovat tälläkin foorumilla olleet paljon esillä.

Itse sain sen parhaimman ja lopullisen avun selkääni koulutetulta kiropraktikolta, joka on myös fysioterapeutti ja hallitsee triggerpistehieronnan.

Monella tuli käytyä sitä ennen (luvattiin vaikka mitä) ja raahaa on palanut.

Nimiä en kerro, koska täällä heti pilkataan, jotta mainostaa vaan, vaikka halua auttaa muita on suuri.

Joten jokainen löytäköön itse sen avun, jos haluaa.

Ja todella harvoin mitään parantumiskertomuksia täällä on eli eivätkö ihmiset sitten apua hae, vaikka täältä neuvoa kysyvät vai onko täällä roikkuminen vaan jotain empatian hakemista??????

• hyvät ihmiset
        vaivoista myös eroon kirjoitti:

Itse sain sen parhaimman ja lopullisen avun selkääni koulutetulta kiropraktikolta, joka on myös fysioterapeutti ja hallitsee triggerpistehieronnan.

Monella tuli käytyä sitä ennen (luvattiin vaikka mitä) ja raahaa on palanut.

Nimiä en kerro, koska täällä heti pilkataan, jotta mainostaa vaan, vaikka halua auttaa muita on suuri.

Joten jokainen löytäköön itse sen avun, jos haluaa.

Ja todella harvoin mitään parantumiskertomuksia täällä on eli eivätkö ihmiset sitten apua hae, vaikka täältä neuvoa kysyvät vai onko täällä roikkuminen vaan jotain empatian hakemista??????

se että jos menette jollekkin kouluttamattomalle nikaman niksauttajalle manipulaatiohoitoon, olette hoitovirheen sattuessa omillanne ilman mitään korvausta. Näillä hoitajilla kun ei ole potilasturvavakuutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91