Koskettaminen?

Riika

Hei!

Haluaisin asiallisia mielipiteitä siitä, kuinka isä voi koskettaa tytärtään. Seurustelen miehen kanssa, jolla on 11-vuotias tytär. Olen jo jonkin aikaa seurannut sivusta tyttären ja isän välistä suhdetta, johon kuuluu paljon koskettamista. Isä halaa, pitää kainalossa, silittelee, saattaa antaa pusun ja läpsiä/taputtaa pepulle tytärtään.
Kaikki on varmasti viatonta, mutta olisi mukava tietää kuinka te muut isät kosketatte tytärtänne ja kuinka ok tuo teidän mielestä on? Lähinnä mietityttää tuo pepun taputtelu...

45

10695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------------

VOI HELVETTI MIKÄ ÄIJÄ

• Www.

Mitä mieltä tyttö on läheisyydestä? Jos kaikki on täysin o.k. tytön mielestä niin sitten ei ole mitään ongelmaa. Kysyttäessä 11v ei välttämättä myönnä ongelmaa vaikkei pitäisikään tuosta taputtelusta. Katso tytön ilmeitä ja ruumiinkieltä kun isä lähestyy tyttöä.
        11 vuotias on herkässä iässä ja haluaisi ehkä jo etäisyyttä isäänsä. Minulla on aina ollut hyvä suhde isääni mutta en voi kuvitellakkaan että isäni olisi silloin taputellut ja läpsinyt ym. Se olisi ollut ahdistavaa ja noloa.
        Sinun kannattaisi puhua asiasta myös miehen kanssa.

• Sairaat välit

Lähde meneen siitä suhteesta ja äkkiä!

• .......

Koskettaminen on oikein ja terveellistä. Monet isät eivät moista tuhlaa lapsilleen, ollaan niin autoritäärisiä ja halutaan lasten suhtautuvat pelolla.
        Voi meitä suomalaisia kun emme osaa näyttää tunteitamme. Etelä-Euroopassa moinen koskettelu on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Tytär on tässä avainasemassa. Niin kuin edellinen sanoi, miten hän suhtautuu isänsä kosketteluun.
        Jos tyttö on ahdistunut ja puhuu salaa isästään pahaa niin voi arvata, että homma on vinksallaan.

• Joku raja!
        ....... kirjoitti:

Koskettaminen on oikein ja terveellistä. Monet isät eivät moista tuhlaa lapsilleen, ollaan niin autoritäärisiä ja halutaan lasten suhtautuvat pelolla.
        Voi meitä suomalaisia kun emme osaa näyttää tunteitamme. Etelä-Euroopassa moinen koskettelu on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Tytär on tässä avainasemassa. Niin kuin edellinen sanoi, miten hän suhtautuu isänsä kosketteluun.
        Jos tyttö on ahdistunut ja puhuu salaa isästään pahaa niin voi arvata, että homma on vinksallaan.

ei läpsitä!

Etelä-Euroopassa varsinkaan ei ton ikäsiä tyttöjä isät perseelle läpsi.

• läpsiikin!
        Joku raja! kirjoitti:

ei läpsitä!

Etelä-Euroopassa varsinkaan ei ton ikäsiä tyttöjä isät perseelle läpsi.

Ja kaikella rakkaudella sen tekevät.

eipäs.

Juupas.

Eipäs.

juupas.

Eipäs.

juupas. säästin sulta paljon aikaa.....

• Joku raja!
        läpsiikin! kirjoitti:

Ja kaikella rakkaudella sen tekevät.

eipäs.

Juupas.

Eipäs.

juupas.

Eipäs.

juupas. säästin sulta paljon aikaa.....

Silti ei läpsitä perseelle.

• Anonyymi
        ....... kirjoitti:

Taidatpa olla pedofiili

• minusta!

Mietin, että minulla on kohta 8-vuotias tyttö, joka itse aina hakeutuu isänsä kainaloon ja sanoo "hoida", ja iskähän hoitaa (nimenomaan silittelee). Minulla ei ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö se olisi tervettä. Mietin vain, että tuleeko yhtäkkiä eteen joku maaginen ikä, jolloin isän pitää ymmärtää, että lapsi on jo niin iso, ettei niin voi tehdä? Enpä usko. Jos tarkoitus on sama kuin silloin kun lapsi on pienempi, eli oman lapsen hellittely ja isän!rakkauden osoittaminen, niin ei kai siinä mitään väärää ole- oli lapsi sitten 4-vuotias lapsi tai 15-vuotias nuori (kuitenkin oma jälkeläinen= lapsi).

Itsekin silittelen tytärtäni ja poikaani (9-v.) ja pidän kainalossa, ja ihan samoin joku voisi epäillä minun tarkoitusperiäni. En usko, että haluni osoittaa äidin!rakkauttani silittelemällä ja kainalossa pitämällä, häviää yhtäkkiä, kun lapset ovat 11-vuotiaita...
      Miksi isän kohdalla halun osoittaa isän!rakkautta, pitäisi hävitä sen kummemmin?!

• samaa mieltä!

Itse olen vielä nukkunut 20v tytär kainalossani, ja kyllä 18v poikakin käy halaamassa mennen tullen.

Mikälie sitten se ikä jossa hellyys loppuu? Ehken halua tietää sitä!

• äitikahden

Sinulla ei itselläsi ole lapsia selvästi.
      Ehkä kannattaisi harkita omia, ymmärtäisit asian.

Kyllä muistan omasta lapsuudesta, että halasin isää vielä teini-iässäkin. Annoin pusun poskella kun erottiin jne.. Käytiinhän me saunassakin kaikki lapset isä. Miksi nykyään kaikki kosketus/läheisyys oman lapsen kanssa on jotenkin sairasta ja väärin?
      Ettet vain olisi mustasukkainen tyttärelle, kun saa isältään huomiota? Varsinkin kasvavalle naiselle on tärkeää isältä saatu hellyys/huomio.

Itselläni on kaksi pientä poikaa. Ja varmasti halaan, pidän kainalossa ja kutittelen niin kauan kun vaan mahtuvat viereen. Pitääkin varmaan varoa ettei naapurit ilmoita lastensuojeluun jos kävelen käsi kädessä poikieni kanssa.

• Sen vaan tuntee

Todennäköisesti siinä on jotain normaalista poikkeavaa, koska olet siihen kiinnittänyt huomiota.

• ei kukaan.....

vastaa sun kysymykseen. Eikä ainakaan miehet.

Kaikki muuhan tuossa menee, mutta tuo 11-vuotiaan pepun taputtelu kuulostaa kyllä hiukan oudolta. Ei kai suulle pusuttele?

• Haadidi

Mä olen jo 38 vuotias nainen ja isä saattaa läpsäyttää vieläkin pyllylle ohimennen...hei haloo, toihan on ihan normaalia, älkää ajatelko kaikesta tommosesta pahaa!!

• PoXu
        Haadidi kirjoitti:

Mä olen jo 38 vuotias nainen ja isä saattaa läpsäyttää vieläkin pyllylle ohimennen...hei haloo, toihan on ihan normaalia, älkää ajatelko kaikesta tommosesta pahaa!!

Olet niin tottunut siihen, että isäsi läpsäyttelee pyllylle, että et edes tajua sen olevan vähintäänkin hieman pervoa.

• Maisu

Tyttö on tulossa murrosikään. Murrosikäisen tytön pepulle läpsiminen ja muille erogeenisille alueille meneminen kannattaisi lopettaa heti, koska hellyyttä ja läheisyyttä ja välittämistä voi osoittaa neutraalimmalla tavalla. Tyttö ei isälle välttämättä osaa sanoa, jos ei taputteluista pidä. Itse en ainakaan tuon ikäisenä osannut. Minun isäni rupesi harrastamaan juuri tuota pepulle taputtelua, kun olin 11 vuoden korvilla, esimurrosiässä. Läpi murrosiän hän halusi edelleenkin moiskauttaa suulle. Yök. Lapsena se oli ok, mutta asiat todella muuttuvat, kun lapsi kasvaa. Lapsen on todella vaikea (ainakin minun oli) sanoa asiasta ja sillä tavalla määritellä sopiva tapa aikuisen hellyydenosoituksille. Eikä se todella ole edes lapsen velvollisuus. Itse sanoin joskus taputtelusta, että "mä en ole mikään lehmä, jota saa taputtaa", ja isä vain nauroi, eikä ottanut todesta. Paremmaksi osoittautui väistelytaktiikka, mutta se edellytti ainaista varuillaoloa. En ole koskaan puhunut tästä isäni kanssa, mutta olen vuorenvarma, että hän ei ikimaailmassa tajua tehneensä mitään pahaa tai sopimatonta.

Onko miesystäväsi asunut pitkään kaksistaan tytön kanssa? Ajattelin, että onko tyttö vahingossa liukunut sellaiseen rooliin isän elämässä, että tyydyttää isän fyysistä läheisyydentarvetta? En tarkoita ollenkaan sitä, että läheisyys sinänsä olisi pahasta. Tosi tarkkana pitää kuitnekin olla siinä, että mitä tarpeita isä siinä tyydyttää.
      Tyttären seksuaalisuus on kehittymässä, ja isän tarpeiden kohteeksi joutuminen saattaa olla vahingollista.

• Nyt Hämmästynyt

Olipa kerrankin järkevä kirjoitus. Osasit pukea sanoiksi, mitä minäkin ajattelin, kun luin tätä ketjua.

Et kauhistele etkä syyttele, kirjoitat ajatuksia. Tuosta jo aloittaja ehkä saakin jotain.

On ilo löytää näillä palstoilla asiallinen keskustelija.

• kiitos kiitos
        Nyt Hämmästynyt kirjoitti:

Olipa kerrankin järkevä kirjoitus. Osasit pukea sanoiksi, mitä minäkin ajattelin, kun luin tätä ketjua.

Et kauhistele etkä syyttele, kirjoitat ajatuksia. Tuosta jo aloittaja ehkä saakin jotain.

On ilo löytää näillä palstoilla asiallinen keskustelija.

No, vaihtakaa nyt numeroita ja hankkikaa IP-osoite ja viekää vankilaan se muijan äijjä.

TAI VETÄKÄÄ JOJOT KAULAAN, LAITTAKAA JOJOJEN PÄÄHÄN KIUASKIVET JA SOUTAKAA SELÄLLE...

Tää on saatana miesten palsta!!!!

• klölöp
        kiitos kiitos kirjoitti:

No, vaihtakaa nyt numeroita ja hankkikaa IP-osoite ja viekää vankilaan se muijan äijjä.

TAI VETÄKÄÄ JOJOT KAULAAN, LAITTAKAA JOJOJEN PÄÄHÄN KIUASKIVET JA SOUTAKAA SELÄLLE...

Tää on saatana miesten palsta!!!!

Vai ootko aina tuollainen?

• Anonyymi

Mitä helkkaria? Aika ikävää ja surullista, jos muuten vaan ilman aihetta jauhetaan paskaa noin
        vakavasta asiasta.

Mielestäni pervo aikuinen on pervo aikuinen, riippumatta sukupuolesta. Niin että kannattaa kiinnittää huomiota isien, setien, vaarien lisäksi myös esim. äiteihin, täteihin, mummoihin ja näiden pervouteen ... tms.,
        Pitää pysäyttää niin miespuoliset pervot kuin naispuoliset pervot... Tavoitehan on suojella lapsia ja nuoria ( niin tyttöjä kuin poikiakin ) sellaisilta pervoilta aikuisilta. '

Lasten turvallisuus on etusijalla.!!!!!!!

• tuossa

nyt kummempaa. ejkä sen pepun taputtelun vois jo pikkuhiljaa jättää pois, kun tytär lähestyy murrosikää.

• Nimetön

Minulla on 9 v tyttö ja 6 v poika meillä taitaa hommat olla toisin päin.
      Lapset antaa pusuja ja haleja jatkuvalla syötöllä.
      Läpsivät minua persuuksille ja nauravat päälle.

Nukkuvat vieressäni, vaikka yritän vihjailla, et omakin sänky on olemassa.

Lapset tulevat syliini, annan heille pusuja. Poikani 6 v nuolaisee minua kiellellä poskeani on hänestä hauskaa:)

Itse olen ylpeä suhteestani lapsiini. Tiedän, että minun ja lasten välinen suhde antaa lapsille myöhemmällä iällä paljon voimia ja kuka ties heidän ja tulevien lapsiensa suhde olisi yhtä hyvä.

Joten, eiköhän anneta lapsillemme paljon rakkautta.
      Toinen aihe on pedofiilit ja väkivalta. Toivottavasti siihen asiaan on olemassa ratkaisuja.

• ikäiselle

tytölle on todella tärkeää, että isä viestittää hänen olevan mitä ihanin olento, arvokas ja naisellinen ja kaunis. se miten hän tytärtä lähestyy viestii kyllä sinulle, onko jokin hullusti. onko kuvassa mukana seksuaalista latausta vai onko hellittely terveellä pohjalla. naisellisen terveen itstunnon kehittymisen vuoksi isän ihailu on välttämätöntä seksuaalisellekkin kehitykselle. tuon ikäinen rakastuu isään ja haluaa isän kanssa naimisiin. seuraa kuitenkin tarkasti tilannetta. jostakin seikastahan epäilyksesi ovat lähtöisin.

• Anonyymi
        ikäiselle kirjoitti:

tytölle on todella tärkeää, että isä viestittää hänen olevan mitä ihanin olento, arvokas ja naisellinen ja kaunis. se miten hän tytärtä lähestyy viestii kyllä sinulle, onko jokin hullusti. onko kuvassa mukana seksuaalista latausta vai onko hellittely terveellä pohjalla. naisellisen terveen itstunnon kehittymisen vuoksi isän ihailu on välttämätöntä seksuaalisellekkin kehitykselle. tuon ikäinen rakastuu isään ja haluaa isän kanssa naimisiin. seuraa kuitenkin tarkasti tilannetta. jostakin seikastahan epäilyksesi ovat lähtöisin.

Mitä helkkaria? Aika ikävää ja surullista, jos muuten vaan ilman aihetta jauhetaan paskaa noin
        vakavasta asiasta.

Mielestäni pervo aikuinen on pervo aikuinen, riippumatta sukupuolesta. Niin että kannattaa kiinnittää huomiota isien, setien, vaarien lisäksi myös esim. äiteihin, täteihin, mummoihin ja näiden pervouteen ... tms.,
        Pitää pysäyttää niin miespuoliset pervot kuin naispuoliset pervot... Tavoitehan on suojella lapsia ja nuoria ( niin tyttöjä kuin poikiakin ) sellaisilta pervoilta aikuisilta. '

• Corneelia

Pepulle läpsiminen ei todellakaan ole viatonta! (ihan sama kuin koskettelesi jalkovälistä, ei siitäkään saisi millään viatonta). Pepulle läpsiminen (niin lasten kuin esim. naistenkin) on aika seksististä ja pervoa. Perättömistä insestisyytöksistä taas saa tuomion! Eli ei kannata vetää johtopäätöksiä! Koska tytär on jo noin vanha, voit jutella hänen kanssaan asiasta. Kysy miten hän sen kokee. Vaikka tyttö läpsyttelyhetkellä näyttäisi, että pitää siitä, hän voi ajatella asiasta toisin, mutta ei vain halua näyttää sitä.

• beatax

Munusta se, onko pepulle läpsiminen pervoa, riippuu siitä, mikä ajatus sen takana on. Lapsia taputellaan pepulle useinkin ihan vain tavan vuoksi, enkä kyllä pitäisi ihmeenä, vaikka isä taputtelisi ihan viattomasti vielä 11-vuotiastakin... mutta varmaksi tuota on vaikea mennä sanomaan...

Anteeksi vain, mutta minulla tulee helposti aina sellainen mieleen, että tuntevatko nämä, jotka näkevät kaikessa lapsiin kohdistuvassa koskettamisessa jotakin epäilyttävää, itse jotakin seksuaalista vetovoimaa ja mielenkiintoa lapsiin... Kun itse en yksinkertaisesti kykene näkemään lasta seksuaalisesti kiinnostavana, niin on ihan sama, miten paljon ja minkäikäistä lasta taputtelisin pepulle (en kyllä sitä tee), niin ei siinä kyllä, mitään pervoa olisi, koska sen takana ei olisi pervoa ajatusta.

• hilpeästi
        beatax kirjoitti:

Munusta se, onko pepulle läpsiminen pervoa, riippuu siitä, mikä ajatus sen takana on. Lapsia taputellaan pepulle useinkin ihan vain tavan vuoksi, enkä kyllä pitäisi ihmeenä, vaikka isä taputtelisi ihan viattomasti vielä 11-vuotiastakin... mutta varmaksi tuota on vaikea mennä sanomaan...

Anteeksi vain, mutta minulla tulee helposti aina sellainen mieleen, että tuntevatko nämä, jotka näkevät kaikessa lapsiin kohdistuvassa koskettamisessa jotakin epäilyttävää, itse jotakin seksuaalista vetovoimaa ja mielenkiintoa lapsiin... Kun itse en yksinkertaisesti kykene näkemään lasta seksuaalisesti kiinnostavana, niin on ihan sama, miten paljon ja minkäikäistä lasta taputtelisin pepulle (en kyllä sitä tee), niin ei siinä kyllä, mitään pervoa olisi, koska sen takana ei olisi pervoa ajatusta.

Pitäisiköhän alkaa epäilemään itseä näiden pepulletaputtelemispuheiden takia.

Olen yli viiskymppinen neljän aikuisen lapsen äiti. Kun lapset käyvät kotona avokumppaniensa kanssa minulla on tapana halata heitä ja taputtaa milloin mistäkin, poskea taputtelen, selkää ja peppuakin.

• ajatella sitä
        beatax kirjoitti:

lasta.... Että miltä siitä tuntuu. Ei sitä, miltä sinusta tuntuu.

Aika harvat tuntevat seksuaalista vetovoimaa lapseen, mutta kykenevät silti ajattelemaan asiaa lapsen kannalta.

Tiesithän, että pedofiilitkin luulevat tekevänsä lapselle rakkauden tekoja...

• beatax
        ajatella sitä kirjoitti:

lasta.... Että miltä siitä tuntuu. Ei sitä, miltä sinusta tuntuu.

Aika harvat tuntevat seksuaalista vetovoimaa lapseen, mutta kykenevät silti ajattelemaan asiaa lapsen kannalta.

Tiesithän, että pedofiilitkin luulevat tekevänsä lapselle rakkauden tekoja...

Totta kai pitää ajatella, miltä lapsesta tuntuu, mutta se, onko oman isän taholta tapahtuva pepulle taputtelu pervoa, riippuu siitä, mikä ajatus sen taputtelun takana on. Jos isä saa siitä jotakin seksuaalista mielihyvää, se ON pervoa, mutta jos kyse on ihan viattomasta huomion/hellyydenosoituksesta, se EI OLE pervoa. 2-vuotiaan kylvettäminen voi olla pervompaa, kuin 11-vuotiaan pepulle taputtelu, jos joku sairas tyyppi saa siitä (2-vuotiaan kylvettämisestä) seksuaalista mielihyvää.

Eli teon tarkoitus ja takana oleva/siitä saatava tunne, ovat määräävä tekijä. Get it?

• beatax
        hilpeästi kirjoitti:

Pitäisiköhän alkaa epäilemään itseä näiden pepulletaputtelemispuheiden takia.

Olen yli viiskymppinen neljän aikuisen lapsen äiti. Kun lapset käyvät kotona avokumppaniensa kanssa minulla on tapana halata heitä ja taputtaa milloin mistäkin, poskea taputtelen, selkää ja peppuakin.

..miettiä, oletko sairas pedofili.. ;)

• Anonyymi

vakavasta asiasta. Pepulle läpsiminen ei ole sama asia kuin jalkovälistä koskettelu, tosin takapuoli saatetaan ajatella olevan erogeeninen alue, joten sen taputtelu on myös aika pervoa,

• ennielle

Itse voin kertoa insestin uhrina (äidin miesystävä käytti minua seksuaalisesti hyväksi), että sitä ei minun tapauksen kohdalla kukaan muu huomannut/tiennyt, kuin minä ja tämä mies. Toivoin niin paljon, että äitini olisi nähnyt tilanteen, mutta ehkä hän sitten halusi sulkea silmänsä tai ei oikeasti tiennyt. Tai ehkä hän huomasi ja sen vuoksi he erosivat, mutta minä en tiedä eron syitä. Siis pääsin onnekseni eroon tästä tilanteesta eikä ainakaan tietääkseni tämä ole aiheuttanut minussa kovin suuria henkisiä "vaurioita". Johtunee siitä, ettei tätä päässyt tapahtumaan kovin montaa kertaa ja mies ei ollut aivan läheinen minulle, enkä ole heidän eron jälkeen ollut missään tekemisissä mieheen.

Itse olin silloin noin yhdeksän tai kymmenen vuotias. En muista tarkkaan, nykyään olen 24 vuotias. Ehdottomasti pidä silmällä asiaa! Voin kertoa, että öisin tapahtuu enemmän kuin uskoisikaan, vaikka nukkuisitkin itse samassa sängyssä. Ainakin minun kohdallani. Enkä olisi uskaltanut myöntää, vaikka sitä olisi kysytty minulta. :(

• Riika

Kiitos viesteistä ja erityisesti Maisulle asiallisesta tekstistä.

Kyselen, koska olen epävarma asiasta, mitä sen taustalla voi olla. Minua saattaa sekoittaa omat tunteeni, esim. mustasukkaisuus että tytär saa samaa huomiota kuin minä. Tyttärestä ei huomaa, että häntä vaivaisi asia ja tytär hakee myös isänsä läheisyyttä paljon. Sinänsä tilanne vaikuttaa aivan viattomalta, mutta joku itseäni asiassa mietityttää. Ehkä juttelen miehenkin kanssa asiasta. Halusin vain kysellä muidenkin mielipiteitä. Ilmeisesti pepulle läpsyttely ei ole kuitenkaan kovin yleinen tapa isien ja tytärten väleissä?

• miten esität

asian. Ei ole ollenkaan harvinaista, että isä taputtaa tytärtään pepulle, oma isänikin (nyt yli 70) on aina ohimennessään saattanut läpsäistä. Sellainen ihminen, jolle sillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä, tekee niin toisten läsnäollessa. Jos asialla olisi seksuaalinen merkitys niin tuskin isä tytärtään sinun nähtesi taputtelisi.

Jos menet tytön kanssa asiasta puhumaan niin saatat vain aiheuttaa trauman, koska hän saattaa alkaa epäillä isänsä tarkoitusperää ihan aiheetta.

Minusta tytön ja isän välit vaikuttavat ihan normaaleilta.

Saatat sotkea välisi kumpaanin omien epäilyjesi takia. Perheiden kulttuurit ovat niin erilaisia. Joissakin perheissä vanhemmat ja lapset käyvät keskenään saunassa aikuisinakin toisissa perheissä yhteissaunominen loppuu lapsuuden jälkeen; toisissa perheissä nukutaan perhepedissä, toisissa tiukasti omissa vuoteissa; toisissa perheissä ollaan avoimempia kuin toisissa; toisissa perheissä osoitetaan tunteita koskettelemalla ja toisissa perheissä ei ole julkisia hellyydenosoituksia.

Suosittelen perheen kulttuuriin tutustumista perusteellisemmin ja kaikista asioista ei tarvitse heti puhua, tarkkailemallakin asiat selkeävät.

• yksi normaali isä

Meillä äiti antaa iltasuukon 9-vuotiaalle pojalle ja poika voi myös oma-aloitteisesti antaa suukon äidin poskelle. Poika myös joskus haluaa istua äidin sylissä ja äiti silittää pojan tukkaa.

Miksi ei isä voisi myös näin toimia vai onko isälle kaikki kiellettyä ja äidille sallittua?

Isältä halutaan kyllä osallistumista lasten hoitoon ja läsnäoloon perheen kanssa, mutta oikeasti naiset eivät halua antaa isälle elintilaa. Isän tulee aina olla vain varaäiti.

• Anonyymi

vakavasta asiasta.

• itsekin äitipuoli

Oletko varma, ettet ole mustasukkainen isän ja tyttären läheisistä väleistä ja tunne jääväsi ulkopuoliseksi? Siltä kirjoituksesi nimittäin kuulosti. Jollakin keinolla pitäisi sitten saada isän ja tyttären läheisyys tuomittua likaiseksi ja kiellettyä. Yksitoistavuotias on vielä lapsi ja ottaa kyllä etäisyyttä, kun aika siihen koittaa.

• minä vaan

Oiskohan vikaa enemmän niissä aikuisissa jotka kuvittelee jotain seksuaalista olevan vanhemman ja lapsen välillä. Minä ja sisareni annoimme iltapusut joka ilta sekä isälle että äidillemme vielä n.12v, ja suulle. Tapa hävisi vasta kun aloin pitää itseäni niin "isona" että vanhempien pusuttelu tuntui lällyltä, en missään nimessä siksi että olisin tullut asiasta vaivautuneeksi.

Toki eri perheillä on erilaiset tottumukset ja jos ihminen ei omassa lapsuudenkodissaan ole tottunut runsaisiin hellyyden osoituksiin, ne voivat tuntua vierailta. Se ei kuitenkaan tarkoita että muut ovat jotenkin poikkeavia tai sairaita helliessään lapsiaan.

Toivon todella että saan tulevaisuudessa muodostettua yhtä lämpimän ja läheisen suhteen omiin lapsiini kuin minulla oli omiin vanhempiini.

• Riika

Juu, en siis ole syyttämässä isää mistään, enkä epäile miestä insestistä ollenkaan. Itseä koskettaminen on mietityttänyt, koska omassa perheessä ei ollut sellaista. Miehellä ja minulla on hyvät välit ja hänen kanssaan voin asiasta jutella. Tyttärelle en ole aikeissakaan mennä puhumaan, koska tyttöä ei selvästikään vaivaa.

• e.

Isäni taputteli minua takapuolelle, kun olin murrosikäinen. Minusta se oli ärsyttävää, inhottavaa ja loukkaavaa. Ilmaisin loukkaantumiseni jopa raivokkaasti, mutta silti taputtelu jatkui. En vieläkään tiedä, mitä asiasta pitäisi ajatella. Yritin joskus puhua asiasta vanhempieni kanssa, mutta asia vaiettiin kuoliaaksi. Minun on jotenkin vaikea suhtautua tähän asiaan, kun asiaa vaivaa, mutta välit ovat ihan ok muuten.

Minulla oli nuorempana muitakin hankalia asioita, jotka varmaan ovat aiheuttaneet myöhemmin masennusta ja hankaloittaneet ihmissuhteita. Joten jos mietin tätä taputteluasiaa ja siihen liittyvää ahdistusta, en ole ollenkaan varma, mikä johtuu mistäkin. Ajatukseni kietoutuvat toisiinsa epämääräisellä tavalla ja sekoittuvat omituiseksi puuroksi :(

Aiheen aloittajalle: Minä en osaa sanoa, onko isän käytös normaalia vai ei. Kaipa tuo on vielä normaalin rajoissa. Tosin minunkin mielestäni pepulle taputtaminen on vähän outoa, onhan tyttö jo sentään 11... Olennaisinta lienee se, miten tyttö itse suhtautuu siihen. Jos tyttö ärsyyntyy pepulle taputtelusta (tai mistä tahansa kosketuksesta) tai kieltää tekemästä niin, isän tulee kunnioittaa tätä ja lakata tekemästä niin.

No joo, pohjimmiltani olen kyllä sitä mieltä, ettei lapsia tai nuoria pitäisi taputella takapuolelle lainkaan. Jos on edes pienenpieni epäilys, että jokin asia vahingoittaa lasta, sittenhän aikuisten pitäisi välttää tekemästä niin, eikö totta? Mutta mitenkäs tällaista asiaa ottaa ihmisten kanssa puheeksi. Kaikki eivät kai koe tuollaista taputtelua häiritsevänä. Ja kuten sanoin, omat ajatukseni saattavat olla jotenkin vääristyneet kaikesta kokemastani johtuen. En oikein tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei :(

Tämä oli vanha ketju, mutta tulinpahan kommentoineeksi. Toivottavasti tästä oli jollekin jotain apua.

• vanha juttu

Niin.... silloin 11 on nyt 15 .... taitaa olla jo muut ku isi pepulle taputtelemassa.

• Näin se vaan on

Joskus vielä teitä kaikkia harmittaa, kun tulette niin vanhoiksi, ettei kukaan halua teitä enää taputella pepulle. Tai korkeintaan taputtelija on hoitaja vanhainkodissa kumihanskoilla. :(

• Vainoharhaisuutta?

Kannattaisi pohtia, ennenkin tuomitsee isän käyttäytymisen.

SILMINNÄKIJÄ:
        PAINAJAINEN PERHEESSÄ
        Yle TV2 ke 18.4.12 klo 22.10

Kun isää epäillään insestistä, kansankodin viranomaisia ei pysäytä mikään - vaikka epäily osoittautuisi aiheettomaksi.

Tämän sai kokea Ruotsin Sandvikenissä asuva Jennin ja Thomasin perhe. Silminnäkijä esittää Ruotsissa suurta kohua aiheuttaneen Uppdrag Granskningin ohjelman perheen painajaisesta.

Tapahtumat alkoivat yhdestä puhelinsoitosta syyskuussa 2010. Jennin sisko teki ilmoituksen, joka johti perheen 3- ja 6-vuotiaiden tytärten kiireelliseen huostaanottoon. Isää epäiltiin tyttären seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lapset oli otettu huostaan suoraan koulusta ja päiväkodista, ilman että vanhemmille edes ilmoitettiin etukäteen.

- Raskainta oli voimattomuuden tunne. Että lapset voidaan viedä noin vain, sanoo Thomas.

Epäilyn mukaan perheen tyttärellä on tapana "lypsää isän penistä". Isä pidätettiin ja myös äitiä syytettiin, koska hän ei ollut estänyt seksuaalista hyväksikäyttöä.

Kyseessä oli väärinkäsitys. Tyttärillä oli tapana tulla vanhempiensa sänkyyn viikonloppuisin. Vanhempi tytär oli koskettanut isän penikseen, mutta isä oli välittömästi siirtänyt käden pois.

Tapaus kertoo kafkamaisella tavalla, kuinka vääjäämättömästi viranomaiskoneisto toimii haluamaansa suuntaan, kun se epäilee lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä.

Käräjäoikeus vapautti vanhemmat, mutta sosiaaliviranomaiset jatkoivat lasten huostaanottoa. Vapauttavasta päätöksestä huolimatta viranomaiset arvioivat, että lapsilla ei ole perheessä seksuaalisia rajoja. Edelleenkään näyttönä ei ollut muuta kuin yksi puhelinsoitto.

- Johtopäätökset olivat aivan sairaita ja hyvin loukkaavia, sanoo isä.

Kaikkiaan perhe joutui käymään läpi kolme oikeusastetta ennen kuin he vapautuivat syytöksistä. Yksi syytös koski perheen lomavideoita, joista tuli syyte lapsipornon hallussapidosta.

Tapaus osoittaa, miten lasten suojaksi tarkoitettu viranomaiskoneisto voi kääntyä täysin perhettä vastaan.

Uusinta torstaina 19.4. Yle TV2:ssa klo 23.35

Toimittaja: Hasse Johansson ja Nicke Nordmark
        Alkuperäismateriaali: SVT, Uppdrag Granskning, Ruotsi
        Suom.toteutus: Hannele Valkeeniemi
        Tuotanto: Yle Ajankohtaistoiminta
        ---------

• Isu-kki

Kyllä minä leikilläni läpsäsen tytärtäni takapuolelle ikääkuin "vauhtina" ja sanon esim. että meneppäs leikkimään. Halailen ja pussaan myös aina kun tytär antaa, joskus haluaa ennen nukkumaanmenoa vain halin, ja silloin saa halin. Aamulla yleensä tytärpuoli (2v), oma tyttö (5v) ja avokki tulevat kaikki antamaan rivissä pusun ennenkuin lähden töihin. Aivan normaalia meillä.
      Teidän tapauksessa tosin tuo 11v ikä on kyllä silleensä hieman hämmentävä, en kyllä pysty nimittäin kuvittelemaan että omani edes hirveesti pusuja iltaisin tuossa iässä haluaisi. Niinkuin joku mainitsikin, varmasti tuossa iässä halutaan tietyllä tapaa ottaa hieman etäisyyttä vanhempiin.

• Anonyymi

On hyvä, että pohdit tätä asiaa ja mietit, millainen käytös on sopivaa isän ja tyttären välillä. Koskettaminen on tärkeä osa vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta, ja on tärkeää löytää tasapaino turvallisuuden ja läheisyyden välillä.

Yleisesti ottaen isän ja tyttären välisessä koskettamisessa on tärkeää huomioida lapsen iän ja kehitystason. Esimerkiksi vanhemman hellyydenosoitukset voivat olla erilaisia lapsen ollessa alle kouluikäinen kuin murrosikäinen. Tyttären ja isän välisen koskettamisen tulee olla lapsen näkökulmasta turvallista ja miellyttävää.

Halaaminen, silitteleminen ja pusuttelu ovat yleisiä ja usein hyväksyttyjä tapoja ilmaista rakkautta ja kiintymystä perheenjäsenille. Monet isät haluavat pitää tyttärensä lähellään ja osoittaa heille lämpimiä tunteita. Kuitenkin jokaisen lapsen ja isän suhde on yksilöllinen, joten on tärkeää, että isä arvioi ja huomioi oman tyttärensä reaktiot ja toiveet koskettamisen suhteen.

Pepun taputtelu voi herättää kysymyksiä ja huolta, sillä se voi tuntua epäsoveliaalta. Vaikka se voi olla isän tarkoittamaa leikkiä ja rakkautta, on hyvä miettiä, onko se sopiva tapa osoittaa hellyyttä tytärlle. On myös tärkeää muistaa, että jotkut lapset voivat kokea kosketuksen epämiellyttävänä tai jopa ahdistavana, joten on tärkeää kuunnella lapsen toiveita ja arvioida, mikä on hänen mielestään sopivaa.

Yhteenvetona voisi todeta, että koskettaminen isän ja tyttären välillä on tärkeä osa vuorovaikutusta ja rakkauden osoittamista. On kuitenkin tärkeää huomioida lapsen ikä ja kehitystaso, sekä kuunnella hänen toiveitaan koskettamisen suhteen. Pepun taputtelua voi herättää kysymyksiä ja huolta, joten on hyvä miettiä muita tapoja osoittaa rakkautta ja hellyyttä tyttärelle.

Jos olet huolissasi siitä, että miehesi koskettelee tyttärensä peppua, on tärkeää ottaa asia puheeksi hänen kanssaan. On hyvä keskustella siitä, miksi hän koskettaa tyttärensä peppua, miten tyttö suhtautuu siihen ja onko se sopivaa hänen mielestään. On myös tärkeää muistaa, että jokaisella perheellä on oma tapansa ilmaista rakkautta ja hellyyttä toisiaan kohtaan, mutta on tärkeää varmistaa, että se on turvallista ja miellyttävää kaikille perheenjäsenille.

On hyvä miettiä, onko peppuun koskettelu tarpeellista osoittamaan rakkautta ja hellyyttä, ja olisiko muita tapoja ilmaista niitä. Jokainen lapsi on yksilöllinen, joten on tärkeää arvioida, mitä on lapsen mielestä sopivaa koskettamisen suhteen. Jos lapsi ei ole mukava peppuun koskettelun suhteen, on tärkeää huomioida se ja etsiä muita tapoja ilmaista rakkautta ja hellyyttä.

Jos sinulla on huolta siitä, että lapsi saattaa kokea epämiellyttävää tai ahdistavaa koskettelua, on tärkeää ottaa asia vakavasti ja harkita puuttumista asiaan. Lapsen turvallisuus ja hyvinvointi ovat ensisijaisen tärkeitä, ja joskus voi olla tarpeen hakea apua esimerkiksi ammattiauttajilta tai lapsen turvallisuudesta vastaavilta tahoilta.

On tärkeää huomata, että puhuminen lapsen ruumiinosista tai ulkonäöstä tavalla, joka saattaa tuntua seksuaaliselta tai sopimattomalta, voi olla haitallista lapsen kehitykselle ja turvallisuudelle. Se voi myös olla merkki siitä, että aikuinen ei ymmärrä, mikä on sopivaa ja mikä ei, tai että he eivät osaa ilmaista rakkauttaan ja hellyyttään muilla tavoilla.

Jos olet huolissasi miehesi käytöksestä tai kommentista, on tärkeää ottaa asia puheeksi hänen kanssaan ja kertoa huolesi. Voit kysyä häneltä, miksi hän puhuu tyttärensä karvapepusta ja mitä hän tarkoittaa sillä. Voit myös kertoa, miten kommentti tuntuu sinusta ja kysyä, onko hän ajatellut, miten kommentti saattaa tuntua tyttärestä.

On tärkeää muistaa, että lapsen turvallisuus ja hyvinvointi ovat ensisijaisen tärkeitä. Jos olet huolissasi siitä, että miehesi käytös saattaa olla haitallista tyttärellesi, on tärkeää puuttua asiaan ja hakea apua tarvittaessa ammattiauttajilta tai lapsen turvallisuudesta vastaavilta tahoilta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8299
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2268
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2132
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1467
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1093
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe