Ite videonauhurin putsaus käy niin märkäpuhdistuskasetilla kuin isopropanoliin kastetulla säämiskälläkin mutta entäs sitten VHS-kasetit?
Jos kasetin nauhaan on päässyt vaikka pölyä tai vaikka vähäsen röökinsavua tms. niin voiko sitä millään puhdistaa? Putsaako ne kasetin sisällä olevat tappimaisiin nauhanohjaimeen kiinnitetyt läpyskät nauhaa yhtään kun nauha liikkuu?
Auttaisiko jos kelaa nauhaa ees taas, sitten putsaa nauhurin rullat ja kuva- ja äänipään? Vai pitäisikö putsata suoraan jollain erittäin pehmeällä, lähes pumpulinpehmeällä, kankaalla nauhaa?
VHS-kasetin puhdistaminen
15
5140
Vastaukset
- uusi formaattiko?
Mikä on VHS? Itse käytän vain Blue rayta ja tilaan leffat kovalevylle. Taidan olla tipahtanut kehityksen kulusta.
- ap.
Miksi kommentoit kun ei viestissäsi ollut mitään vinkkejä?
Eli siis edelleen kaipaan ASIALLISIA vastauksia siihen miten puhdistetaan VHS-nauha. Nauhat pitäis nimittäin saada mahdollisimman puhtoiseks kun siirtelen niiltä leffoja dvd-formaattiin.
- persekärpänen
enpä usko, että ko. nauhassa on mitään puhdistammista. onhan se yleensä sen veran tiukalla rullalla, että mikäpä sen sotkisi.
olisi kyllä mielenkiintoista nähdä joku puhdistamassa jollakin liinalla esim. 240min VHS nauhaa.
puhdistettavaa kun on satoja metrejä (400....)- puhdistamalla
parane. Saattaa vaan nauha rypistyä ja propanoli liimaa kerrokset yhteen ja nalkkiin menee varmasti. Videoissa on nykyään automaattinen kuvapäiden puhdistin. Eikö sulla vielä ole sellaista?
- ap.
puhdistamalla kirjoitti:
parane. Saattaa vaan nauha rypistyä ja propanoli liimaa kerrokset yhteen ja nalkkiin menee varmasti. Videoissa on nykyään automaattinen kuvapäiden puhdistin. Eikö sulla vielä ole sellaista?
Kyse ei siis ollut kuvapäiden puhdistamisesta vaan itse nauhan putsaamisesta eikä sitä ollut tarkoitus putsata isopropanolilla vaan jollain kuivalla kankaalla mutta ei millä tahansa kankaalla vaan pehmeällä ja nukkaamattomalla.
Kuvapäät saan putsattua koska vaan, se ei ole ongelma vaan nauhaan kertynyt lika. - nauha_voi_vaurioitua
Jos siinä on näkyvää likaa niin pyyhkii vain jollakin pyyhkeellä mutta liian rankkoihin toimenpiteisiin ei kannata ryhtyä se magneettipinta ei ole kovin lujassa
- onnistuu
kun nauhaan on tarttunut rasvaa esim. latausvarsinen johteista voi sen kyllä puhdistaa jos rasvaa on vain muutaman metrin matkalla.
Nauhaa vain ulos kasetista niin pitkälle kuin tarvisee (apulainen)ja kireälle pingotettu nauha pyyhitään puhtaaksi säämiskätikkua ja videon puhdistus airosolia käyttäen.
Kun kosteus on kadonnut nauhasta voi sen kelata taas kasettiin.- ap.
ota NOITA neuvoja tosissaan. Ei todellakaan kannata alkaa mitään puhdistusaineita käyttää, sen jälkeen nauha on 100% varmasti entinen. Ja aloituksessani oli kylläkin kyse pölystä ja mahdollisesta röökinsavustakin, ei mistään rasvoista tms.
Jos rasvaa olisi nauhurin koneistosta tarttunut niin silloin on jo syytä olla todella huolissaan, nimittäin mihinkään vetorullaan tai akseliin ei normaalisti pääse rasvaa vaikka rasvaa muuten onkin koneistossa ja pitääkin olla jotta rullat pyörivät ym. Se rasva mikä koneistossa on, on siellä akseleiden, tappien ja vetorullien alla kiinnityskohdissa eikä niissä akseleissa ym. itsessään.
- asiantuntia.
itse olen onnistuneesti putsannut CRC:llä. siis sillä, jota autotarvikeliikkeeissäkin myydään.
- ap.
CRC:llä jos puhdistaa kasettia tai kuvapäitä niin 100% varmasti menee kasetti tai kuvapää p*skaksi!
Mistä noita provoilijoita oikein sikiää...
MILLÄÄN litkuillla tai sprayllä EI saa puhdistaa nauhaa eli aina VAIN kuivapuhdistus ja laitteessakin kuvapäiden ym. puhdistuskin saa suorittaa VAIN isopropanolilla, ei millään CRC:llä tms.
- Netsku
onnistuisikohan se silmälasien puhdistusliinalla? Se on ainakin kuiva, ja ainakin silmälasit se puhdistaa.
- xswq221
No entäs tämä, otetaan koko nauha ulos, laitetaan pesukoneeseen, hienopesu, linkous, ja sitten kuivausrumpuun, ja sitten takasin kasettiin. En ymmärrä miksei toimisi.
- Mintsi87
Itselläni sama ongelma.. Aikanaan ainakin Helsingissä oli liike joka puhdisti nauhoja johonkin summaan.. Tiedän koska kävelin monesti ohi Kampissa.
- VHSOnYhäVoimissaan
Itse en koskaan yrittänyt puhdistaa kasetteja, vain pelkästään VHS-nauhuria. Kun kasetit kuluivat/likaantuivat, ostin aina uuden. Nyt tavan kaupoista ei enää saa kasetteja, mutta ebaysta saa. Laita hakusanaksi "VHS cassette". Valitse tuote, joka maksaa alle 20 euroa, niin et tarvitse maksaa veroja. Nykyään kun on tallentava digiboksi, ei tule enää juuri nauhoiteltua VHS:lle.
- Anonyymi00016
vanha ketju mutta ihan vinkiksi niin ...
on ollut aikoinaan ihan kasetin kelaajia
eli laitteita jotka vain kelasivat nauhaa .. vähän isompi kuin se kasetti
näihin sitten jotkin esim liikkeet jota putsailivat nauhoja
itse asentelivat nopeuden säätöjä ym
olen joskua aikoinaan putsannut nauhoja
sitä varten ylimääräiseksi jääneellä nauhurilla
jollaa ei enään kuvaa saanut
sinne POISTOPÄÄN (kiintä möntti)
ympärille asentelin
pehmeää puuvilla kangasta ja välin säämiskän tapaista
nyt sitten kun nauhan sinne laittoi se
vei sen sinne rummun pympärille
mutta samalla vasemmalla ollut liikkuva ohjain "tikku"
painoi nauhan POISTOPÄÄTÄ vasten
jolloin kaikki ylimääräinen jäi siihen
tällä tavalla voit vaikka pikakelata nauhaa
tai katsoa sit' samalla kun se pyyhkii nauhaa puhtaaksi
.. siis jos et samalla tallenna .. se kun on POISTOPÄÄ
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808522935040Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään1093701Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka313230Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1032425Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv672418TUNNISTELAATIKKO
Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain941625- 411368
Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?
Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli761353Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?
Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään281349- 691059