Passiivista mietiskelyä?

lahkessa

Buddhalaisuudessa opetetaan päämäärättömään passiiviseen elämäntyyliin.

7

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sive Lee

      Olet valmis kun mikään ei liikuta/koske sinua. Onko se sitten sitä valaistumista kun lakkaa olemasta inhimillinen?

      • olla valaistunut

        passiivisen päämäärätön,neutraali ja ulkoisten tapahtumien heilauttamattomissa,kuin juosta kuin pässi narussa ihmiskunnan amok juoksussa.tervetuloa vaan seuraamaan sivusta.


      • lakhessa
        olla valaistunut kirjoitti:

        passiivisen päämäärätön,neutraali ja ulkoisten tapahtumien heilauttamattomissa,kuin juosta kuin pässi narussa ihmiskunnan amok juoksussa.tervetuloa vaan seuraamaan sivusta.

        passiivisen päämäärätön,neutraali ja ulkoisten tapahtumien heilauttamattomissa,kuin juosta kuin pässi narussa ihmiskunnan amok juoksussa.tervetuloa vaan seuraamaan sivusta.

        Tiedän meditaation harjoittajien käsitykset tavallisista ihmisistä saattavat olla vähän liian paisuneet. Kuvittelette, että ainoa tie mielenrauhaan on valaistuminen ja juuri tuon passiivisen, lamaannuttavan mietiskelyn harjoittaminen. Aivan kuten tuo yksi sanoi, se on inhimillisyyden menettämistä. Minä en ainakaan halua olla tekemisissä sellaisen kanssa, joka ei tunnusta, että on vajavainen ja näin hänestä saa ylimielisen vaikutelman, ihankuin hän halveksisi tavallista maallista kansalaista, kun on itse niin "jumalainen".

        Mielenrauhan voi saavuttaa ihan psykologisinkin menetelmin tai ilman sitä. Ei tarvita mitään meditaatiota. Itse elän täysipainoista elämää, Välillä tyydytän himojani ja yksinäisyyteen auttaa se, että menen kaverin luokse enkä jää paikolleni mietiskelemään, mistä yksinäisyys johtuu ja sättimään itseäni siitä, että tunnen itseni yksinäisen. Pystyn olemaan tarpeen vaatiessa paikoillani hiljaa vaikka tunnin, mutta en näe siihen mitään syytä. Lisäksi minulla on päämäränä hyvä ammatti, josta saisin rahaa. Tavoitteenani on kehittää älyäni omaksi ilokseni, mutta pysyä silti nöyränä muita ihmisiä kohtaan.


      • ei ollu
        lakhessa kirjoitti:

        passiivisen päämäärätön,neutraali ja ulkoisten tapahtumien heilauttamattomissa,kuin juosta kuin pässi narussa ihmiskunnan amok juoksussa.tervetuloa vaan seuraamaan sivusta.

        Tiedän meditaation harjoittajien käsitykset tavallisista ihmisistä saattavat olla vähän liian paisuneet. Kuvittelette, että ainoa tie mielenrauhaan on valaistuminen ja juuri tuon passiivisen, lamaannuttavan mietiskelyn harjoittaminen. Aivan kuten tuo yksi sanoi, se on inhimillisyyden menettämistä. Minä en ainakaan halua olla tekemisissä sellaisen kanssa, joka ei tunnusta, että on vajavainen ja näin hänestä saa ylimielisen vaikutelman, ihankuin hän halveksisi tavallista maallista kansalaista, kun on itse niin "jumalainen".

        Mielenrauhan voi saavuttaa ihan psykologisinkin menetelmin tai ilman sitä. Ei tarvita mitään meditaatiota. Itse elän täysipainoista elämää, Välillä tyydytän himojani ja yksinäisyyteen auttaa se, että menen kaverin luokse enkä jää paikolleni mietiskelemään, mistä yksinäisyys johtuu ja sättimään itseäni siitä, että tunnen itseni yksinäisen. Pystyn olemaan tarpeen vaatiessa paikoillani hiljaa vaikka tunnin, mutta en näe siihen mitään syytä. Lisäksi minulla on päämäränä hyvä ammatti, josta saisin rahaa. Tavoitteenani on kehittää älyäni omaksi ilokseni, mutta pysyä silti nöyränä muita ihmisiä kohtaan.

        tarkotus olla mitenkään ylimielinen.harjotusta ja tekemistä riittää toki itsellä,mutta kun on elänyt elämää ,johon tämä yhteiskunta kasvattaa ja todennut sen tyytymättömyyden,niin ei voi olla olematta niinkuin ei mikään olisi vialla.
        sen on vaan huomannut ,että ei ole pakko elää niin kuin muut elää.sen on oman miettimisen ja meditáation kautta saanut havaita,että on hyvä olla ja elää niin kuin elää.ei ole erinomaisempaa meditoida tai olla meditoimatta,toinen tapa auttaa kehittymään paremmin ihmisenä,ja en osaa sanoa tämän maailman inhimillisyydestä yhtään mitään loukkaamatta jotain,jonkun tapaa ajatella tai toimia.pyrkisin kuitenkin olemaan sotkeentumatta tähän hullun myllyyn,jos sen voin välttää.niinkin voi elää ja olla onnellinen,toiset ovat onnellisia tietämättöminä onnettomuudestaan ja se syistä.kun asian oivaltaa ja huomaa, että niin vähän on mitä tarvitsen,mutta niin paljon olen kuvitellut joskus tarvitsevani,ollakseni ihminen.


      • pavut ovat terveellisiä
        lakhessa kirjoitti:

        passiivisen päämäärätön,neutraali ja ulkoisten tapahtumien heilauttamattomissa,kuin juosta kuin pässi narussa ihmiskunnan amok juoksussa.tervetuloa vaan seuraamaan sivusta.

        Tiedän meditaation harjoittajien käsitykset tavallisista ihmisistä saattavat olla vähän liian paisuneet. Kuvittelette, että ainoa tie mielenrauhaan on valaistuminen ja juuri tuon passiivisen, lamaannuttavan mietiskelyn harjoittaminen. Aivan kuten tuo yksi sanoi, se on inhimillisyyden menettämistä. Minä en ainakaan halua olla tekemisissä sellaisen kanssa, joka ei tunnusta, että on vajavainen ja näin hänestä saa ylimielisen vaikutelman, ihankuin hän halveksisi tavallista maallista kansalaista, kun on itse niin "jumalainen".

        Mielenrauhan voi saavuttaa ihan psykologisinkin menetelmin tai ilman sitä. Ei tarvita mitään meditaatiota. Itse elän täysipainoista elämää, Välillä tyydytän himojani ja yksinäisyyteen auttaa se, että menen kaverin luokse enkä jää paikolleni mietiskelemään, mistä yksinäisyys johtuu ja sättimään itseäni siitä, että tunnen itseni yksinäisen. Pystyn olemaan tarpeen vaatiessa paikoillani hiljaa vaikka tunnin, mutta en näe siihen mitään syytä. Lisäksi minulla on päämäränä hyvä ammatti, josta saisin rahaa. Tavoitteenani on kehittää älyäni omaksi ilokseni, mutta pysyä silti nöyränä muita ihmisiä kohtaan.

        Se että joku saattaa saada buddhalaisuudesta sellaisen kuvan että se on passiivista on ymmärrettävää jos kyseinen henkilö on hakenut informaationsa buddhalaisuudesta pelkästään pientä polkua edustavista lähteistä. Päämärättömyyden liittäminen buddhalaisuuteen on kuitenkin ainoastaan merkki siitä että ei ole saanut minkäännäköistä järkevää informaatiota buddhalaisuudesta. Pienen polun päämäärä on pysyvä henkilökohtainen vapautuminen kärsimyksestä joka todellakin toteutetaan elämällä mahdollimman ärsykevapaasti koska tällä tasolla päämäärään tähdätään rauhoittamalla mieli tyynnyttävillä meditaatioilla ja ulkoisesti välttämällä negatiivisia tekoja. Kuitenkin olisi hyvä muistaa että eri opetukset annettiin erilaisille ihmisille ja että kun Buddha tapasi ihmisiä jotka eivät pelkästään tahtoneet olla rauhassa ja vapautua omasta kärsimyksestään vaan toimivat aktiivisesti yhteisössään ja ajattelivat lähinnä muitten hyvinvointia, hän antoi heille suuren polun opetuksia, joiden päämääränä on täydellinen valaistuminen kaikkien olentojen hyväksi. Tällä tasolla voimme elää täyttä elämää samalla kun työskentelemme motivaation parissa kasvattammalla ja tasapainottamalla myötätuntoa ja viisautta, joka tapahtuu luonnollisesti oikealta informaatiopohjalta tehtyjen myötätuntoisten meditaatioiden ja sisäisesti negatiivisten tunnetilojen välttämisen myötä. On tärkeää että ymmärämme vapautumisen ja valaistumisen välisen eron ja sen että täydellinen valaistuminen tarkoittaa sitä että mieli oivaltaa todellisen luontonsa eli sen että se on täydellinen, tuhoutumaton ja aktiivisen myötätuntoinen. Valaistuminen on korkeinta iloa ja korkeinta toimintaa, eikä sillä ole mitään tekemistä passiivisuuden kanssa.
        Mielenrauhan voi varmasti saavuttaa ihan psykologisin keinoin tai vaikka särkylääkkeillä, mutta buddhalaisuudessa päämääränä ovat aina pysyvät mielentilat, joita siis sekä vapautuminen että valaistuminen ovat. Jos mielestäsi raha on parasta mitä maailma voi tarjota, on luonnollista että raha on päämääräsi. Kuitenkin on hyvä ymmärtää että ainoa asia joka voi onnellinen on mieli, ja että sen takia buddhalaisuudessa työskennellään mielen kanssa. Tämän voi tehdä ulkoisella, sisäisellä tai salaisella tasolla ja jokainen joka ottaa vastuun omasta tilanteestaan ja luottaa oman mielensä täydelliseen olemukseen voi valita itselleen sopivan tavan töskennellä mielensä kanssa. Yllämainittujen pienen polun ja suuren polun vaihtoehtojen lisäksi tämän voi tehdä myös timanttipolun menetelmillä työskentelemällä näkemyksen tasolta, jolloin kaikki olennot nähdään potentiaalisina Buddhina, meditaatioissa samaistutaan suoraan valaistumiseen ja mielen täydelliset ominaisuudet ilmenevät spontaanina toimintana kaikkien hyväksi.
        Itse olen timanttipolku-buddhalaisuuden harjoittaja ja olen kyllä sitä mieltä että jos inhimillisyydellä tarkoitetaan sitä että koetaan valtavaa kärsimystä pelkästään sen takia että ei ymmärretä että onnellisuus ei ole piilotettuna sinne viimeiseen lihapullaan niin inhimillisyydessä on jotain perustavanlaatuisesti vialla. Koska buddhalaisuudessa lähdetään siitä että otamme vastuun omasta tilanteestamme olisi epäloogista että onnellisuutemme olisi riippuvainen lihapullista, uudesta veneestä tai palkankorotuksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettemmekö voisi nauttia kaikesta. Mitä iloisempia olemme, sitä tehokkaampia me olemme ja asioista voi nauttia olemmatta niiden armoilla.
        Kaikki eivät pidä vapaudesta mutta niille jotka luottavat mielen luontaiseen täydellisyyteen ottaen samalla vastuun omasta onnellisuudestaan buddhalaisuus on hyvin luonnollinen valinta.


    • Buddhisti

      Eiköhän tänne mahduta kaikki, me jotka haluamme meditoida ja te jotka ette. Toinen toistemme elämäntapaa kunnioittaen ja hyväksyen.

    • bådhhi

      Jos buddhalaisuuden tarkoitus olisi muuttaa ihmiset passiivisiksi puupökkelöiksi, jotka eivät halua eivätkä tunne mitään... Silloin koko buddhalaisuus olisi turhaa, koska samaan lopputulokseen pääsee nopeasti syömällä tiettyjä kasveja ja sieniä.

      Buddhalainen voi asettaa itselleen päämääriä siinä missä kuka tahansa. Buddhalaisen suhtautuminen päämääriin poikkeaa kuitenkin valtavirrasta:

      - buddhalainen asettaa itse omat päämääränsä, eikä toteuta vain jotain ulkoista ohjelmointia
      - buddhalainen ei aseta onnellisuuttaan riippuvaiseksi päämäärästä, vaan elää täyttä elämää silloinkin, kun päämäärä on vielä jossain kaukana tulevaisuudessa
      - buddhalainen lähestyy päämääräänsä suoraviivaisemmin kuin ei-buddhalainen, koska hänen energiansa ei kulu kaikenlaisiin itsetunto-ongelmiin ja epäilyksiin - meditaatio on parantanut hänen keskittymiskykyään
      - buddhalainen näkee asiat niin kuin ne ovat, joten jos olosuhteiden muutos tekee päämäärän arvottomaksi, hylkää hän heti päämäärän (kun taas joku ei-buddhalainen jatkaa jääräpäisesti kohti päämäärää eikä suostu ymmärtämään sen arvottomuutta)

      Yhteenvetona voisi sanoa, että buddhalaisuus tarjoaa erinomaisia välineitä omien päämäärien toteuttamiseen. Zen-buddhalaista filosofiaa sovelletaan laajasti mm. suuryritysten johtajien koulutuksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe