Piilomaataloustuet

Meillä on aina Kepun kultakausilla ollut varsinaisia suoria maataloustukia ja sitten erilaisia piilomaataloustukia, joista kyllä niitä vaadittaessa puhutaan, mutta kun ne on saatu, nämä edut vaietaan kuoliaaksi ikään kuin niitä ei olisikaan.

Kun maatalousministeri Anttila ei ole onnistunut saamaan enempää varsinaisia maataloustukia, hän on nyt keskittänyt kaikki voimansa piilomaataloustukien kehittämiseen. Ei Anttila tässä laatuaan ensimmäinen kepupoliitikko ole ja valitettavasti tuskin viimeinenkään.

Maanviljelille myönnettiin jo aiemmin kevennystä kevyen ja raskaan öljyb polttoaineveroihin. Nyt Anttila tahtoo lisää näitä verokevennyksiä ja samalla hän ilmeisesti vaatii kevennyksen säätämistä taannehtivaksi, jotta maanviljelijöille voitaisiin lapioda riihikuivaa rahaa veronmaksajien kukkaroista.

Perintöveron osalta Anttila vaatii 100 prosentin kevennystä maanviljelijöille, vaikka muut yrittäjät tyytyisivätkin vähempään.

On melkoinen ihme, ettei Kepu ole vielä tarttunut negatiivisen tuloveron ajatukseen. Sitähän voitaisiin soveltaa pelkästään maanviljelijöiden kohdalla, ikään kuin koemielessä. Kun maatalousyrityksen kirjanpito saataisiin näyttämään liian heikkoa tulosta, veronmaksajat tulisivat apuun ja täydentäisivät tuillaan maataloustuen tason maanviljelijöitä miellyttäväksi.

Näillä kaikilla tempuilla on tietysti tarkoitus myös kiertää EU:n kanssa sovittuja maataloustukisäännöksiä. Kun veronmaksajat suostuvat maksamaan maanviljelijöille erilaisia hyvän miehen lisiä, tämä kierto onnistuu. Erilaisia temppuja kyllä löytyy, mielikuvitus on vain kattona.

Anttila on riuska täti. Nyt hän on päättänyt lapiomalla lapioida piilomaataloustukia maanviljelijöille. Saa nähdä, näyttääkö myös Kokoomus vihreää valoa ja panee veronmaksajille tästä lisälaskun.

24

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hullun raivolla

      olet tukiasissa kiinni.

    • Ryssi..

      141 tuen ja nyt yrittää korjata mokiansa Suomen valtionkustannanuksella.

    • joka elää 100%

      yhteiskunnan tuella = eläke, kirjoitukseksi ylläoleva sepustus on todella mauton.

      Ja nyt voit unohtaa sen levyn, että olet muka itse eläkkeesi maksanut. Et ole.

      Koiralla on koiran virka, sanoo vanha suomalainen sananlasku.

    • myös piilotuet otetaan

      huomioon. Se mikä tässä on säälittävää, että kepulaiset ei yksinkertaisesti ymmärrä näiden tulosiirtojen heikentävää merkitystä suomen kilpailukyvylle. Sitten kepulaiset itkee palkkojen korkeutta esim Orava-Ahon tavoin. Veron siirrot kepulaisille on jo iso osa suomalaisen palkasta.

      Kiitoksia Mielipidepankille hyvästä kirjoituksesta!

    • voi voi voi

      Kokoomuksen broileri-politiikot taitavat olla ihan pihalla kepun valtion rahojen tunkemisesta maajusseille. Tarkoituksella keskusta istutti valtiovarainministerin paikalle ihan kuutamolla olevan Jyrki Kataisen, joka ei ymmärrä kepun pekkaroinneista yhtään mitään. Jyrki Kataiselle riitti se, että hän sai ministerin salkun. Kokoomuksen politiikkahan on aivan nollatoleranssia verrattuna tähän kepun maatalousväkeä suosivaan politiikkaan. Miksi yleensä kaupunkilaiset äänetävät keskustaa, tämä on iso kysymysmerkki?

      • äänestävät..

        keskustaa johtuu siitä, että ne ymmärtävät Mielipiderakin tyyppisen maalaisten syyllistämisen olevan silkkaa valhetta.


    • Maltillinen oikeistolainen

      Mistähän löytyisi sellainen poliiuttisen journalismin ammattitaito ja rohkeus, joka kaivaisi päivänvaloon kaikki piilotuet.

      Maatalous niistä ilmeisesti suurimman osan saa, mutta kyllä yrityksiinkin edelleen suunnataan erilaisia tukia "aluepoliittisin" perustein.

      Ei tästä kauaa ole, kun elinkeinoministeri paistatteli uutisissa kertomassa, miten hän ajaa rahallista tukea yksin yrittäville, jotta he voivat palkata yritrykseensä ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän.

      Erityisen ylpeä Pekkarinen oli siitä, että hän oli saanut tuen niin laajaksi, että se kattoi koko Itä-Suomen, Kainuun ja Lapin.

      Ilmeisesti yksinään yrittäjiksi ryhtyvillä on matalampi kynnys ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen muualla Suomessa?

      Maataloustukipolitiikka kaipaisi suurempaa avoimmuutta. Erityisesti ympäristöperusteisille tuille pitäisi vaatia vastikkeellisuutta ja takaisinmaksuvelvoitetta, ellei niitä ole käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa.

      • Kepussa on ollut aina suurta kiusausta kaikenlaisiin piilotukiin. Maataloustukijärjestelmä oli kaikkinensa jo ennen EU:hun liittymistä hyvin monipolvinen ja monimutkainen järjestelmä, jonka hallitseminen vaati erikoisasiantuntemusta. Sanottiin, että vain maatalousministerin kansaliapäällikkö kykeni hallitsemaan kaiken kokonaisuuden 70- ja 80-luvuilla. Media oli paljolti sen varassa, millaista tietoa kepuvaltainen ministeriö jakoi.

        Demarit päättivät kuitenkin asettua edes yhdeksi informantiksi noihin aikoihin ja maatalousasintuntijaksi nousi kansanedustaja Kari Rajamäki, joka yritti ottaa selvää tukijärjestelmän kokonaisuudesta ja toi aina maataloudesta keskusteltaessa näitä asioita sitten eduskunnassa esiin vähän samaan tapaan kuin Esko Seppänen omalla asiantuntemuksellaan kaiveli talouselämän saloja ja kertoi niistä eduskunnassa.

        Maataloustukien sisälläkin on nurinaa. Etelän ja pohjoisen tuet ovat eriytettyjä. Muun muassa nuorten viljelijöiden tukea voi saada vain pohjoisella 142-alueella, mikä aiheuttaa hammasten kiristelyä etelässä.

        Avoimmuutta Kepu on aina kaihtanut, koska sillä on paljon salattavaa näissä asioissa. Tämähän nähtiin siinäkin, kun Kepussa vastustettiin jyrkästi maataloustukien saajien ja määrien julkistamista.


    • tuista

      Se jota asia kiinnistaa saa tietoa avoimesti. Mitään salaista ei ole muualla kuin MPP aivokopassa.

      • kuinka jyrkästi keput vastustivat esim. maataloustukien saajien ja määrien julkistamista. Vasta kun EU pakotti tällaiseen avoimuuteen, Kepu joutui antautumaan.


      • Ruokit vain
        Mielipidepankki kirjoitti:

        kuinka jyrkästi keput vastustivat esim. maataloustukien saajien ja määrien julkistamista. Vasta kun EU pakotti tällaiseen avoimuuteen, Kepu joutui antautumaan.

        sairasta ja kateellista mieltäsi. Se on demarien päätarkoitus kylvää kateutta ja eripuraa sekä pitää ihmiset köyhinä. Köyhät tyhmyyttään äänestää lukeneet demarit hyväpalkkasiin hommiin. Kun katsoo demarien puheenjohtajaehdokkaiksi ilmoittautuneita, ovat kaikki kovapalkkaista väkeä. Eivät ymmärrä mitään köyhistä kunhan saavat itse kovan palkan.


      • oivahärkönen

        ... tukijärjestelmä meilläkin läksi käyntiin sodanjälkeisinä säännöstelyn aikoina. Kun maataloustuloa piti kohonneiden kustannusten, usein inflaation, takia korottaa, demarit kauhistelivat asiaa, kun tiesivät siitä elinkustannusten nousevan. He keksivät, että ruvetaankin maksamaan maataloustulon korotusta valtion pussista ja näin syntyivät tukiaiset. Myös työnantajapiirit suosivat menettelyä. Sillä siirrettiin elinkustannusindeksin nousua taas sellaiseen pisteeseen, jossa olisi pitänyt nostaa palkkoja. Viljelijä ottaisi mieluummin tulonsa kokonaan tuottajahintana eikä monimutkaisen tukiaisjärjestelmän kautta, jota kautta nykyään joutuvat tappelemaan lähes puolet tuloistaan.


      • oivahärkönen kirjoitti:

        ... tukijärjestelmä meilläkin läksi käyntiin sodanjälkeisinä säännöstelyn aikoina. Kun maataloustuloa piti kohonneiden kustannusten, usein inflaation, takia korottaa, demarit kauhistelivat asiaa, kun tiesivät siitä elinkustannusten nousevan. He keksivät, että ruvetaankin maksamaan maataloustulon korotusta valtion pussista ja näin syntyivät tukiaiset. Myös työnantajapiirit suosivat menettelyä. Sillä siirrettiin elinkustannusindeksin nousua taas sellaiseen pisteeseen, jossa olisi pitänyt nostaa palkkoja. Viljelijä ottaisi mieluummin tulonsa kokonaan tuottajahintana eikä monimutkaisen tukiaisjärjestelmän kautta, jota kautta nykyään joutuvat tappelemaan lähes puolet tuloistaan.

        On ollut tietyissä oloissa kuten pula-aikana ihan hyväksyttävää, että elintarvikkeiden saanti varmistetaan esim. maataloutukien avulla. Sen jälkeen demarit ovat vastustaneet maataloustukien ylenmääräistä paisuttamista, kun taas Kepun on pyrkinyt lisäämään tukimuotojen määrää ja tukien rahallista määrää.

        Alkuperäinen maataloustuki ei ole suuri ongelma. Jos olisi pysytty siinä raamissa, kellään ei olisi sanomista. Ongelma on maataloustukien paisuttaminen Kepu-nimisellä hiivalla. Näillä tuilla elätettiin pahimmillaan puoli miljoonaa maatilaa. Nyt onkin havaittu omavaraisuus voidaan taata 30 000 maatilalla. Meillä olikin välillä valtavaa ylituotantoa, mitä sitten lahjoitettiin veronmaksajien tuella ulkomaille. Juuri tätä oli se paisuttelu ja siihen oli yksin syypää Kepu.


      • ja teki
        Mielipidepankki kirjoitti:

        On ollut tietyissä oloissa kuten pula-aikana ihan hyväksyttävää, että elintarvikkeiden saanti varmistetaan esim. maataloutukien avulla. Sen jälkeen demarit ovat vastustaneet maataloustukien ylenmääräistä paisuttamista, kun taas Kepun on pyrkinyt lisäämään tukimuotojen määrää ja tukien rahallista määrää.

        Alkuperäinen maataloustuki ei ole suuri ongelma. Jos olisi pysytty siinä raamissa, kellään ei olisi sanomista. Ongelma on maataloustukien paisuttaminen Kepu-nimisellä hiivalla. Näillä tuilla elätettiin pahimmillaan puoli miljoonaa maatilaa. Nyt onkin havaittu omavaraisuus voidaan taata 30 000 maatilalla. Meillä olikin välillä valtavaa ylituotantoa, mitä sitten lahjoitettiin veronmaksajien tuella ulkomaille. Juuri tätä oli se paisuttelu ja siihen oli yksin syypää Kepu.

        Venäjän kanssa vaihtokauppaa.


    • oivahärkönen

      ... EU:n ohjauksessa ja valvonnassa. Niin ovat EU:n maksamat ja kansalliset tuot. Valvonta on juuri sitä, että noudatetaan EU:n sääntöjä ja sitä, että ylimääräisiä tukia, "piilotukia", ei makseta. Siinä ei tarvita Mpp:tä. Hän on saanut maanviljelijöistä trauman sieluunsa ja vähäväliä kirjoittelee kaunaisia juttuja silti tuntematta asioita.

      Viljely ei ole ollut kovin kannattavaa liiketoimintaa nykyisillä tuottajahinnoilla ja tuilla. Niinpä se on meilläkin vähentynyt viime aikoina. Vähentymisen seuraukset alkavat näkyä, nyt alkaa olla puutettaa elintarvikkeiden raaka-aineista. Viimeinen uutinen oli maidon alituotanto niin että joudutaan korottamaan sen hintaa. Viime kesänä oli maailmanlaajuinen viljapula, joka nosti markkinoilla viljan hintaa 60 - 70 %.

      • Olisi todella toivottavaa, että EU valvoisi piilotukia. Meillä kuitenkin säädettiin jo pelkästään maatalousyrittäjille kohdennettu polttoaineverojen kevennys. Sillä oli siis selvä tarkoitus suosia vain maatalousyrittäjiä, mutta ei esim. liikennöitsijöitä tai maanrakennusurakoitsijoita.

        Sanot etten tunne asioita. Onko siis niin, että meillä ei olekaan olemassa tällaista verokevennystä ja väitätkö, ettei maatalousministeri Anttila olekaan esittänyt sellaisia vaatimuksia kuin avauksessani kerroin? Onhan tämä jo aikomosen oivallista ja todella kepulaista.

        Elintarvikkeiden hintoja on siis jouduttu korottamaan eli maataloustuottajat saavat enemmän tuloja. Samanaikaisesti pitäisi siis vielä lisätä näitä piilotukia, kun tuottajahinnat ovat kasvaneet. Kas kun ei ole keksitty sitä, että tukien määrän tulee lisääntyä samassa tahdissa tuottajahintojen nousun kanssa.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olisi todella toivottavaa, että EU valvoisi piilotukia. Meillä kuitenkin säädettiin jo pelkästään maatalousyrittäjille kohdennettu polttoaineverojen kevennys. Sillä oli siis selvä tarkoitus suosia vain maatalousyrittäjiä, mutta ei esim. liikennöitsijöitä tai maanrakennusurakoitsijoita.

        Sanot etten tunne asioita. Onko siis niin, että meillä ei olekaan olemassa tällaista verokevennystä ja väitätkö, ettei maatalousministeri Anttila olekaan esittänyt sellaisia vaatimuksia kuin avauksessani kerroin? Onhan tämä jo aikomosen oivallista ja todella kepulaista.

        Elintarvikkeiden hintoja on siis jouduttu korottamaan eli maataloustuottajat saavat enemmän tuloja. Samanaikaisesti pitäisi siis vielä lisätä näitä piilotukia, kun tuottajahinnat ovat kasvaneet. Kas kun ei ole keksitty sitä, että tukien määrän tulee lisääntyä samassa tahdissa tuottajahintojen nousun kanssa.

        Suljetun talouden aikana, vatsinkin sen jälkeen, kun Liinamaa alkoi sovitella tuloratkaisuja ja Sorsa kokosi eliitin Korpilammen konsensukseen, keskusta alkoi todella vahvasti vaatia, että maataloustuki pitää sitoa yleisen palkkatason kehitykseen, eli jos duunarin palkka nousee 10%, niin maataloustuista ei neuvotella, vaan ne nousevat myös 10%.

        Ei ihme, että inflaatio oli 70-luvulla korkeimmillaan jo 18% tuntumassa ja devalvaatioita tarvittiin erittäin usein.

        Kun nyt EU:ssa pitäisi pelin olla avointa, niin silloin pitäisi kaivaa julkisuuteen aivan jokainen sentti, joka menee millä tahansa nimikkeellä tukemaan maataloustuotantoa tai vähentämään sellaisia kustannuksia, jotka muissa valtioissa ovat tuottajan itsensä maksettavia.

        Jos kepun tukipolitiikka lähtee siitä, että EU:ta huijataan, niin sillä tiellä ei kunnian kukko laula, kun Suomi menettää uskottavuutensa kaikissa muissakin asioissa leimautuessaan maataloustukien välistävetäjäksi.

        Isot valtiot voivat keplotella, kun niitä ei voi syrjäyttää, mutta pienten on oltava kunnolla, koska meidät on helppo syrjäyttää.


      • Uusi-Ukki
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olisi todella toivottavaa, että EU valvoisi piilotukia. Meillä kuitenkin säädettiin jo pelkästään maatalousyrittäjille kohdennettu polttoaineverojen kevennys. Sillä oli siis selvä tarkoitus suosia vain maatalousyrittäjiä, mutta ei esim. liikennöitsijöitä tai maanrakennusurakoitsijoita.

        Sanot etten tunne asioita. Onko siis niin, että meillä ei olekaan olemassa tällaista verokevennystä ja väitätkö, ettei maatalousministeri Anttila olekaan esittänyt sellaisia vaatimuksia kuin avauksessani kerroin? Onhan tämä jo aikomosen oivallista ja todella kepulaista.

        Elintarvikkeiden hintoja on siis jouduttu korottamaan eli maataloustuottajat saavat enemmän tuloja. Samanaikaisesti pitäisi siis vielä lisätä näitä piilotukia, kun tuottajahinnat ovat kasvaneet. Kas kun ei ole keksitty sitä, että tukien määrän tulee lisääntyä samassa tahdissa tuottajahintojen nousun kanssa.

        Olisi kiva saada saitille noin niinkuin muistutukseksi näille Sosiaaliviljelijöille, heidän avustustensa jakautuma. Pyydän, jos jollakin on näistä avustuksista vielä tilastoja esittää,siis näitä eri tukimuotoja, mitkä ovat täysin Suomalaisten Kepupolitiikkojen luomia avustysmuotoja, joista ei voisi EU-ta syyttää. Niitähän on joku väläytellytkin tälläkin saitilla.

        Nähtäisiin taas kuka se avustusten varassa oikein elää, kun nämä Maanviljelijä, Sosiaalipummit syyttävät jatkuvasti työtöntä ja muutenkin huonosti toimeentulevaa ihmistä Sosiaaliavun varassa eläviksi pummeiksi. Siitä apuviidakosta nähtäisiin yhteiskuntamme todelliset pummit.


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olisi todella toivottavaa, että EU valvoisi piilotukia. Meillä kuitenkin säädettiin jo pelkästään maatalousyrittäjille kohdennettu polttoaineverojen kevennys. Sillä oli siis selvä tarkoitus suosia vain maatalousyrittäjiä, mutta ei esim. liikennöitsijöitä tai maanrakennusurakoitsijoita.

        Sanot etten tunne asioita. Onko siis niin, että meillä ei olekaan olemassa tällaista verokevennystä ja väitätkö, ettei maatalousministeri Anttila olekaan esittänyt sellaisia vaatimuksia kuin avauksessani kerroin? Onhan tämä jo aikomosen oivallista ja todella kepulaista.

        Elintarvikkeiden hintoja on siis jouduttu korottamaan eli maataloustuottajat saavat enemmän tuloja. Samanaikaisesti pitäisi siis vielä lisätä näitä piilotukia, kun tuottajahinnat ovat kasvaneet. Kas kun ei ole keksitty sitä, että tukien määrän tulee lisääntyä samassa tahdissa tuottajahintojen nousun kanssa.

        ... alennus ei voi olla piilotukea. Ei sitä voi salata EU:n tarkastajilta. Sen siis pitää olla EU:n hyväksymää ja samalla se tarkoittaa, että sitä on muissakin maissa.


      • Niinpä niin
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Olisi kiva saada saitille noin niinkuin muistutukseksi näille Sosiaaliviljelijöille, heidän avustustensa jakautuma. Pyydän, jos jollakin on näistä avustuksista vielä tilastoja esittää,siis näitä eri tukimuotoja, mitkä ovat täysin Suomalaisten Kepupolitiikkojen luomia avustysmuotoja, joista ei voisi EU-ta syyttää. Niitähän on joku väläytellytkin tälläkin saitilla.

        Nähtäisiin taas kuka se avustusten varassa oikein elää, kun nämä Maanviljelijä, Sosiaalipummit syyttävät jatkuvasti työtöntä ja muutenkin huonosti toimeentulevaa ihmistä Sosiaaliavun varassa eläviksi pummeiksi. Siitä apuviidakosta nähtäisiin yhteiskuntamme todelliset pummit.

        Tässähän näitä tukimuotoja olisi luettelo, kun kerran niin halusit. Onpahan edes muistutuksena siitä, kuinka mielikuvitusrikkaita Sosiaalidemokraatit ovat olleet, mikäli Oivaan on uskominen.



        Maataloustukijärjestelmä koostuu suorista tulotuista, investointituista sekä maaseudun kehittämisvaroista.

        Tilatuki, on tukimuodoista uusin, koska tuki ei ole sidottu tuotantomäärään, vaan viljelyalaan. Mitä enemmän maata, sitä enemmän tukea -periaatteella. Koska puhumme maanviljelijöistä, silloin on huomioitava myös poikkeukset maksatuksissa, Tämähän on tietenkin, Erityistukioikeus, jota käytetään tiloilla, joilla ei ollut vuonna 2006 riittävästi tai lainkaan tukikelpoista pinta-alaa, mutta joille muodostui maito-, sonni- tai härkäpalkkiosta tilakohtaista lisäosaa.

        Suoria tukija on toki muitakin, tässä eräitä: peltokasvientuki, peltokasvien kuivauskorvaus,
        emolehmäpalkkio ja sen lisäosa, teurastuspalkkio ja sen lisätuet laajaperäistämispalkkio (maidontuottajille), maitopalkkio ja maitopalkkion lisätuki, kuivattujen rehujen tuki, sonni- ja härkäpalkkio, uuhipalkkio, tärkkelysperunan tuki, siementuet.

        Muita lisiä ovat tietenkin, LFA (Less Favoured Areas) tuki epäsuotuisille maanviljelysalueille EU:ssa, tämä on entinen ns. vuoristotuki.

        Ympäristötuki, maatalouden ympäristötuki on puoliksi EU:n rahoittama tukimuoto ja sitä saavat kaikki ympäristötukeen sitoutuneet maanviljelijät, jotka noudattavat EU:n asettamia täydentäviä ehtoja. luonnonsuojelussa, ehtojen noudattamista ei juurikaan valvota

        Edellä mainitut tuet ovat joka osittain tai kokonaan EU.n rahoittamia, lisäksi tulevat kansalliset tuet.

        Pohjoinen tuki, tukea maksetaan pohjoisen viljelijöille mm. kotieläintaloudelle, peltoviljelylle, kasvihuonetuotannolle sekä puutarhatuotteiden ja metsämarjojen ja -sienten varastoinnille.

        Etelä-Suomen kansallinen tuki: Etelä-Suomessa kansallista tuke maksetaan mm. kotieläintaloudelle, kasvihuonetuotannolle ja puutarhatuotteiden varastoinnille. Kotieläintalouden tukea maksetaan maidon tuotantomäärän, emolehmien, sonnien, uuhien, kuttujen, sikojen, kanojen, lihasiipikarjan ja hevosten eläinyksikkömäärän sekä teurashiehojen lukumäärän perusteella.

        Ympäristötuen kansallinen lisäosa. Etelä-Suomessa kasvinkasvatukseen maksettava uusi tukimuoto.

        Luonnonhaittakorvauksen kansallinen lisäosa.

        Muut kansalliset tuet, niitä ovat muun muassa perunantuotannon ja sokerijuurikkaan kansalliset tuet, nurmi- ja viljakasvien siementuotannon kansallinen tuki ja maatalousyrittäjien opintoraha.


    • Vanha demari

      Eläköön proletariaatin vallankumous!

      Toveri Mielipidepankki on jälleen oikealla asialla. Maatalous, erityisesti yksityinen, on lopetettava Suomesta. Kaikki maatalouden tukeminen on vallankumouksen kannalta huonoa. Maajussit ovat riistokapitalistien ohella pahimpia vastustajiamme.

      Vallankumouksen jälkeen sosialistisessa Suomessa ei maanviljelijöitä tarvita. Tieteellisen maailmankatsomuksen mukainen tarvittava ravinto voidaan valmistaa tehtaissa - jokainen saa silloin tieteellisesti määritellyn annoksen vuorokaudessa hyvää ja terveellistä ravintoa. Maaseudulla asuminen tulee silloin tarpeettomaksi ja samalla suomen puna-armeija saa kätevästi harjoitusmaastoa.

      Toveri Mielipidepankille vielä lopuksi kiitos ehtymättömällä tarmolla tehdystä työstä vallankumouksen hyväksi. Vallankumous tulee palkitsemaan urhoolliset työn sankarit arvomerkein ja muin kunnianosoituksin.

      Eläköötä kiljukaamme meitä yhdistävälle toveruudelle: eläköön, eläköön, eläköön!!!

      • Nimimerkkisi antaa huonon kuvan ajamastasi aatteesta. Demarithan eivät ole olleet kovin vallankumouksellisia. Niin vanhat demarit ovat olleet haudassa jo pitkään ja tuskin nyt kuitenkaan haudan takaa huudat ja iloitset.

        Ehdottaisinkin, että vaihtaisit nikkisi vaikkapa kiihkokepuäärikommunistiksi. Tavoitteesi ovat kommunistien tavoitteita ja tunnettuahan on, että niihin aikoihin kepulaiset ja taistolaiskommunistit pitivät yhteisiä seurustelukerhojakin.


    • tuossa perintöveroasiassa

      Kyllä se pitäisi olla kaikille tasapuolinen.
      Jos hallitus tuohon kaatuu, kuten keplottelija sössö Korhonen toivookin, niin silloin joutaa kaatuakkin, ja päästään toivottavasti vihreistä eroon. Kun tulee sateenkaarihallitus.
      Ehkäpä vuotoshanke etenisi sitten rakennusvaiheeseen.

      Minä pidän tuota Jarmo Korhosta ihan vain taktikkona, joka yrittää taiteilla itselleen enemmän näkyvyyttä, jopa puheenjohtajan paikkaa.

      Jos niin menee kuten tuo sössöttäjä toivoo, niin minä äänestän persuja seuraavaksi.
      Tähän asti olen äänestänyt Kepua, ja Kokoomusta, nyt taitaa aika olla jättää nuo molemmat.
      Demareita en ole koskaan minään oikeana puolueena pitänytkään, pelkkinä omaneduntavoittelijoina ja roskana yhteiskunnan rattaissa, kuten Korhonenkin näkyy olevan. Joten siitäpä demareille uusi uljas puheenjohtaja. Keskustalla on kyllä reservissä ukkoja ja akkoja.

      Maalla asuvana tiedän ettei maajussit ole hätää kärsimässä, vaikka tukia ei noin paljoa tulisikaan. Pihejäkin osa on että piereekin sisäänpäin.
      Kovin näkyvät hyvin pärjäävän, vaikkeivät paljoa töitä teekkään, muut kuin ne joilla on karjaa.


      Vasmmistoliitto tulee myöskin kasvattamaan kannatustaan.

      Tästä tulee vielä hauskaa, kun kolme suurinta alkaa menettämään kannatustaan pienempien hyväksi.

      • Keskusta on

        entistä parempi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe