Miten testata sytytyspuola

lisää-tietoa

Miten voi testata / mitata sytytyspuolan kunnon ?
Kipinä tulee tulpasta mutta onko se tarpeeksi voimakas. Kysessä on 2-t moottori ja kärjellinen sellainen.

11

17165

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulpanhattuun

      Ja starttaa. Tämän jälkeen voit arvioida kipinän voimakkuutta.

      • lisää-tietoa

        olen tuon jo tehnyt :) eli kipinä tulee mutta onko rittävä kun puristukset astuu voimaan ?


      • että 098
        lisää-tietoa kirjoitti:

        olen tuon jo tehnyt :) eli kipinä tulee mutta onko rittävä kun puristukset astuu voimaan ?

        Sanoisin, että on riittävä. Yleensä viallinen puola lakkaa kokonaan toimimasta.

        Yleensä perämoottorien sähköviat ovat siinä mustassa laatikossa, ei puolissa.


      • Ykä2
        että 098 kirjoitti:

        Sanoisin, että on riittävä. Yleensä viallinen puola lakkaa kokonaan toimimasta.

        Yleensä perämoottorien sähköviat ovat siinä mustassa laatikossa, ei puolissa.

        Puolan kunnon selvittely ei ole aina ihan yksinkertainen juttu. Minulla oli uistelukoneena taannoin laite joka rupesi syksyä kohti aina käymään epäluotettavasti, ensin hiljaa ja myöhemmin pätkien myös täysillä. Kärjellinen kaksipyttyinen vehje. Mittautin puolat Positekissa ja löytyi huono. Uusin ja taas kävi. Kun meni seuraava, vaihdoin myös kondensaattorit. Mittautin sekä käytössä olleet, että koneesta poistetun, aiemmin pätkineen puolan. Koneesta löytyi yksi huono, mutta hyllyssä kotona vuoden kuivunut näytti terveeltä. Epäilin mittausta ja pistin sen vanhan, jo kerran vaihdetun käyttöön sen toisen ehjäksi todetun kera. Kone toimi taas. Seuraavana kesänä ruljanssi alkoi taas. Vaihdoin koneen todeten ettei laitteen puolat kestäneet pitkiä, 6 tunnin uistelujaksoja, mutta vika alkoi niin vähitellen, ettei sitä alkuvaiheessa saanut selville kuin mittarilla ja kosteudessa kypsyneestä puolasta. On ilmeistä, että ajon jatkaminen tarpeeksi kauan johtaisi puolan lopulliseen mykistymiseen.
        Saman kaltaisia kokemuksia oli aikoinaan vanhemmillani erään Pentan magneetosta. Lämpökaapissa kuivattu magneetto toimi jonkun aikaa koneessa OK, mutta alkoi aikaa myöten pätkiä, vika ei ollut kärjissä eikä konkassa, vaan käämitys vuosi kostuttuaan. Käämi ei ilmeisesti ollut poikki.


      • Voisiko
        Ykä2 kirjoitti:

        Puolan kunnon selvittely ei ole aina ihan yksinkertainen juttu. Minulla oli uistelukoneena taannoin laite joka rupesi syksyä kohti aina käymään epäluotettavasti, ensin hiljaa ja myöhemmin pätkien myös täysillä. Kärjellinen kaksipyttyinen vehje. Mittautin puolat Positekissa ja löytyi huono. Uusin ja taas kävi. Kun meni seuraava, vaihdoin myös kondensaattorit. Mittautin sekä käytössä olleet, että koneesta poistetun, aiemmin pätkineen puolan. Koneesta löytyi yksi huono, mutta hyllyssä kotona vuoden kuivunut näytti terveeltä. Epäilin mittausta ja pistin sen vanhan, jo kerran vaihdetun käyttöön sen toisen ehjäksi todetun kera. Kone toimi taas. Seuraavana kesänä ruljanssi alkoi taas. Vaihdoin koneen todeten ettei laitteen puolat kestäneet pitkiä, 6 tunnin uistelujaksoja, mutta vika alkoi niin vähitellen, ettei sitä alkuvaiheessa saanut selville kuin mittarilla ja kosteudessa kypsyneestä puolasta. On ilmeistä, että ajon jatkaminen tarpeeksi kauan johtaisi puolan lopulliseen mykistymiseen.
        Saman kaltaisia kokemuksia oli aikoinaan vanhemmillani erään Pentan magneetosta. Lämpökaapissa kuivattu magneetto toimi jonkun aikaa koneessa OK, mutta alkoi aikaa myöten pätkiä, vika ei ollut kärjissä eikä konkassa, vaan käämitys vuosi kostuttuaan. Käämi ei ilmeisesti ollut poikki.

        Noista oireista päätellen kosteus ne aiheutti, joten voisikohan puolia suojata jotenkin paremmin, kuin mitä tehtaat on tehny.

        vaikkapa silikonikerros ensin, ja sitten vaikka ilmapallo vetäistä sukaksi päälle.

        Kutistesukka olisi mainio, mutta löytyykö niitä riittävän isoja.

        Lämpötilan vaihtelu kyllä aiheuttaa puolissakin semmoisia imuvoimia, ettei kosteutta ehkä saa muuten torjuttua, kuin alipainekalvolla, joka luppasee puolan sisäisen paineen muutoksilla, eikä päästä höyrymolekyyliäkään puolan sisään.

        Mutta sitten varmaan vesi mennä lotrottaa tulupanjohtoa pitkin.


      • niinkin
        että 098 kirjoitti:

        Sanoisin, että on riittävä. Yleensä viallinen puola lakkaa kokonaan toimimasta.

        Yleensä perämoottorien sähköviat ovat siinä mustassa laatikossa, ei puolissa.

        että staattori on viallinen, antaa kyllä kipinää mutta ei paineessa ei sitten kipinän voimakkuus riitä. Juuri yhden tuollaisen vian taannoin korjasin. Hiukanhan se oli ihmeellistä että tulta ja bensaa on mutta kone ei käynyt.... Lopulta vika siis viallisessa staattorissa.


    • testaus.

      myö testattiin puolat ennen omatekemällä laitteella jolla syötetiin puolaan vaihtosähköä joka matki katkojankärkien aiheutamaa jännitevaihtelua,nyt kun puolaa lämmitti esimerkiksi hiustenkuivaajalla tai jäähdytti kylmäsprayllä niin selvisi toimiiko puola kaikissa olosuhteissa

      • lisää-tietoa

        moro, olisi mielenkiintoista tietää millainen laite teillä käytännössä oli :)


      • Ykä2
        lisää-tietoa kirjoitti:

        moro, olisi mielenkiintoista tietää millainen laite teillä käytännössä oli :)

        Tämä nykyinen näyttösysteemi antaa huonosti kuvaa kenelle kukin vastaa, mutta jos lisää-tietoa kysyi minulta, niin vastaan.
        Kone oli -86 Evari 4hv. Viimeisiä versioita joissa kärjet. Mainittakoon, että romiksesta löysin yhden puolan ehkä 60-luvulta, joka kesti. Se sopi hieman huonosti vauhtipyörän alle, mutta meni kuitenkin. Jos olisin löytänyt toisen, olisin jatkanut uistelua kyseisellä myllyllä. Kone oli käynniltään ylivoimaisen tasainen verrattuna kilpaileviin yksisylinterisiin häristimiin.


      • jj
        Ykä2 kirjoitti:

        Tämä nykyinen näyttösysteemi antaa huonosti kuvaa kenelle kukin vastaa, mutta jos lisää-tietoa kysyi minulta, niin vastaan.
        Kone oli -86 Evari 4hv. Viimeisiä versioita joissa kärjet. Mainittakoon, että romiksesta löysin yhden puolan ehkä 60-luvulta, joka kesti. Se sopi hieman huonosti vauhtipyörän alle, mutta meni kuitenkin. Jos olisin löytänyt toisen, olisin jatkanut uistelua kyseisellä myllyllä. Kone oli käynniltään ylivoimaisen tasainen verrattuna kilpaileviin yksisylinterisiin häristimiin.

        jos sanotaan kärjellinen, niin mitä siinä tehdään mustilla laatikoilla?
        Eikä ne juuri koskaan mustat laatikot rikki mene, vaan juurikin puolat!


      • pavepave
        jj kirjoitti:

        jos sanotaan kärjellinen, niin mitä siinä tehdään mustilla laatikoilla?
        Eikä ne juuri koskaan mustat laatikot rikki mene, vaan juurikin puolat!

        Puola joko on ehjä tai rikki, äärettömän harvoin nk, puolitain ehjä puolittain viallinen.
        Viallisen puolan käämi on poikki osittain toimivissa osa käämistä olisi oikosulussa (kierrokset keskenään) , mielestäni ei mahdollista.
        Mustat laatikot taas hajotetaan kahdella eri tavalla, maadoitukset huonot. tai irroitetaan tulppa ja pidetään sitä rungossa ja startataan (vedellään) katsotaan tuleeko kipinää.
        Nyt startatessa tulpan kosketus runkoon ei olekaan täydellinen ja musta sanoo että box.
        Jos kipinä täytyy nähdä ankkuroikaa tulpan maadoitus vaikka apukaapeleiden puristimilla runkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe