KULMAPERUUTUS

90º PERUUTUS

Voisiko joku ystävällinen ihminen selittää miten ko. tapauksissa ohjaan auton parkkiin. Oletetaan, että olen pysäköintipaikasta oikealla.

Opeteltiin 3 kertaa viikko sitten kulmaperuutusta ja 2 kertaa 90º peruutusta (mikälie onkaan?), mutta hieman on päässyt unohtumaan miten ratin piti olla kussakin tapauksessa. Inssi on kohtapuoliin ja siihen ainakin kulmaperuutus tulee 90 % varmuudella. Taskuperuutuksen jo hallitsen. Harmi, kun olisi pitänyt pyytää jo alusta asti opettajaa näyttämään peruutuksia, vaikka joka tunnin lopuksi..

On mulla ke vielä yksi ajotunti ennen inssiä, mutta hävettää, kun olen näin tyhmä, etten opi muutamasta kerrasta.

9

10079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä uskoisi

On se kyllä yllätys vanhalle miehelle tämä. Meinaan itse osaan peruutella perävaunuja, ajaa isoja veneitä, oikeastaan laivoja, peruutella niitä vaikka kone ja peräsiratkaisut ovat erilaisia.
      Mutta ei minun kaaliini mahdu, että pitäisi muistaa miten päin rattia missäkin vaiheessa pitää kääntää. Kun hommaa aloittaa, kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, mihin päin on ensimmäinen kääntö. Mutta jos joka vaiheelle tulis muistaa jokin muistisääntö, apua.
      Mutta näin se kait on, että on monta tällaista aloittelevaa autoilijaa, jotka yrittävät muistisäännöillä pärjätä tilanteesta, ei hahmottamalla auton muotoa ja sitä mihin etupyörät osoittaa. Ja näillä tiedoilla pääsevät inssistä läpi, eivätkä myöhemminkään koskaan opi. Näin se varmaan on, mutta olenpa kauhian hämmästynyt, että voiko todella olla.

• pakittelija

Voisin antaa muutaman vinkin, joka toimii useimmilla autoilla, joissa on suurin piirtein normaali kääntösäde. Tämä toimii tilanteissa, joissa on käytettävissä parkkiruudut:

- valitse ruutu, johon haluat peruuttaa ja vilkku tietenkin siihen suuntaan, johon peruutus tulee tapahtumaan.
      - ota riittävä etäisyys ruutuihin, pari metriä on yleensä sopiva (saat kääntösädettä ja auto ehtii oieta ennen ruutuun tuloa)
      - aja valitsemasi ruudun ohi niin pitkälle, että väliin jää yksi tyhjä ruutu (voihan siinä olla autokin) ja seuraavan ruudun kohdallekin niin pitkälle, että sen ulompi ruudun reunaviiva on suurin piirtein autosi ratin kohdalla.
      - käännä ratti ääriasentoon siihen suuntaan, mihin peruutat
      - tarkista molemmilta puolilta, että peruutus voi alkaa turvallisesti
      - ehkä peruuttamisen tärkein asia - pidä kytkintuntuma, älä päästä kytkintä ylös asti, vaan ryömitä, niin ehdit tehdä ohjausliikkeet ja havainnoinnit. Auto liikkuu taaksepäin yllättävän kovaa!
      - peruuta ratti ääriasennossa, välillä toistakin puolta tarkkaillen (etupää kiertää vähän ulompaa ja muut liikkujat huomioidaan)
      - huomaat, kuinka auto taipuu kuin itsestään ehkä jopa kerralla ruutuun
      - muista oikaisu, kun auto on kääntynyt ruudun tai viereisen auton suuntaiseksi, voit vaikka pysähtyä ratinoikaisun ajaksi.
      - peruuta loppumatka suoraan niin pitkälle kuin tarpeen on.
      Muista, että ajokokeessa ja oikeassa elämässäkin, saa ja joskus pitääkin tehdä korjausliikkeitä. Ei se aina onnistu kerralla kokeneiltakaan ja lopputulos on se tärkein.
      Voit yllättää ajo-opettajasi seuraavalla ajotunnilla!
      Onnea ajokokeeseen!

• peruutuksia

tule inssiin!!!!!!!!!!!

• provosoitunut

Otatko vastuun sanoistasi! Jos sinulle ei ole sattunut tulemaan, niin suurin osa ajokokelaista joutuu jonkinlaisen peruutustehtävän tekemään, jos ei muuten, niin ajokokeen päätteeksi ehkä.

• Kiki  
        provosoitunut kirjoitti:

Otatko vastuun sanoistasi! Jos sinulle ei ole sattunut tulemaan, niin suurin osa ajokokelaista joutuu jonkinlaisen peruutustehtävän tekemään, jos ei muuten, niin ajokokeen päätteeksi ehkä.

Inssissä lain mukaan täytyy peruuttaa, se tosin voi olla peruuttelua muuten vaan, tai pysäköintiä tms, mutta peruuttaa kuitenkin pitää

• yd10

kuulostaa ihmeelliseltä, meillä ainakin autokoulussa peruutettiin(käs.tuntien jälk.) joka ajotunnin (aikana)ja jälkeen.

• inssissä

Minulla oli inssissä kulmaperuutus (sujui hienosti), mutta onneksi ei mitään taskuun pysäköintiä. Sitä en osaa valitettavasti vieläkään. - Mutta onneksi nykyään voin valita minne autoni parkkeeraan.

• taskumaatti

Hyvä jos jollakin on mahdollisuus valita, minne autonsa parkkeeraa. On vain raaka totuus, että kaikilla ei ole noin helposti asiat. Suurissa kaupungeissa on usein otettava se parkkipaikka, mikä sattuu vapaana olemaan. Jos se ei kelpaa tai taidot siihen pääsyyn eivät riitä, niin ainahan voi kiertää korttelia puoli tuntia, jos vaikka joku helppo paikka sattuisi vapautumaan. Opetelkaa peruuttamaan!

• Anonyymi

Mikä on peruuttamisen ensimmäinen sääntö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      440
      2919
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      18
      2454
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2215
    4. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      122
      1944
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      249
      1629
    6. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1264
    7. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1230
    8. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1203
    9. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1198
    10. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1195
    Aihe