Mirtazapin ja väsymys

lopenuupunut_

Aloitin Mirtazapinin käytön n. viikko sitten 15mg iltaisin. Onko normaalia, että olo on kuin puupökkilö koko päivän ja väsymys ihan valtaisa? Tuntuu, ettei raajat toimi ja on jotenkin tunnoton ja puutunut olo. Puhe sammaltaa ja ajatus ei kulje. Päivät menee sumussa, mutta iltaisin tuntuu, että masennus vain pahenee ja saan pitkiä itkukohtauksia. Masennuksessa on alkanut enemmän korostumaan itseinho ja kuolemisen halu, kun aiemmin suurin ongelmani oli stressi ja ahdistus.

Kuinka kauan näitä oireita pitäisi sietää? Onko normaalia, että alkuoireet ovat näin lamaannuttavia? Milloin tiedän että aika vaihtaa lääkettä? Tällä hetkellä tuntuu että haitta suuurempi kuin hyöty, mutta pitäisikö vaan sinnitellä? Joudun joka aamu heräämään töihin klo 6, mikä tuntuu ylivoimaselta. Samoin tehokas työnteko on vaikeaa. Olen kuitenkin sinnitellyt ilman sairaslomaa. Lääkäri ei mitenkään seuraa tilannettani. Käski vaan uusimaan reseptin kun aiemmat käytetty.

26

14783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kontrolli

      "Kuinka kauan näitä oireita pitäisi sietää?"
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Mielestäni ei hetkeäkään. > Väärä lääkitys > Kun vielä töissäkin pystyt joinkin käymään.
      Mielestäni sellainenkin lääke löytyy viidenkymmenen joukosta, jokaq antaa paremman olon? > Mahdollisimman nopeasti ensiapuun, polille tai terv.keskukseen(arvauskeskus).

      Terv. 17 vuoden kokemus> nyt kohta kaksivuotta ilman lääkkeitä> Toimelias "kolmas" mies.

    • "uupuneet"

      Menevät untenmaille nyt ! > HYVÄÄ YÖTÄ

      • tein virheen

        hmm, mulle on todettu monesti että täytyy jaksaa ainakin pari viikkoa tunnustella sen lääkkeen vaikutuksia ennenkun kannattaa miettiä vaihtoa.. ne sivuoireethan on ensimmäisinä viikkoina näkyvimmät ja tuntuvimmat.. Toi kuvailemasi väsymys ja sumuisuus on aika yleistä hoidon alussa, mutta itse kuitenkin varmaan on paras sanomaan milloin se menee sietämättömäksi. Itse olen sitä mieltä et Mirtazapin oli kamala kokemus, ja siedin sitä aivan liian kauan.. kirjoitinkin omia kokemuksiani tohon aloittamaani toiseen keskusteluun (Mirtazapin(Remeron)). Oireita on ollu ties kuinka paljon ,mutta tyhmänä sitten viivytin ja viivytin melkein vuoden ennenkuin tajusin et ei voi jatkua näin. Eli sinuna tunnustelisin vielä pari päivää jos vaan jaksat, muutoin menisin heti lääkärin vastaanotolle kertomaan että oireet on sietämättömät eikä kyseinen lääke sovi sinulle. Tsemppiä!!


    • sanoa ...

      Voi olla aivan liian aikaista sanoa, toimiiko lääkkeesi vai ei. Sinun pitäisi kestää vielä ainakin 4-5 viikkoa, mutta ei tietenkään mitä tahansa oireita. Jos sinusta esim. tuntuu siltä, että et voi oikeasti liikkua, niin kannattaa heti varata aika lääkärille. Ja toki sinun kannattaa varata aika vaikka saman tien, jos sinusta tuntuu, että sivuoireet ovat mahdottomia.

      Minkäasteiseen masennukseen sinulle on lääkettä määrätty? Kyselen siksikin, että ihmettelen suuresti lääkärisi toimintaa. Kyllähän tilanteen kehittymistä täytyy seurata.

      Pidän peukkuja, että paranet.

    • lääke, että

      mitä matalampi annos, sitä enemmän se väsyttää=) Sitähän käytetään unettomuuden hoidossa, yleensä annoksilla 3.75 mg-15 mg, mikä sitten sopii kellekin, itse käytin neljäsosaa tuosta 15 mg:sta ja nukuin todella, todella hyvin.

      Onko tuo 15 mg määrätty millä indikaatiolla? Depressiolla? Unettomuudella? Vai millä?
      15 mg on liian matala annos esim. depression ylläpitoannokseksi. Esim. depression hoidossa annos on huomattavasti korkeampi, aina tuonne 60 mg:n asti.
      Ja tosiaan, matala annos väyttää enemmän kuin korkeampi, tämähän on asia jonka lääkärinkin olisi pitänyt sinulle sanoa.

      Itse ottaisin vähemmän JOS lääke olisi indikaatiolla unettomuus, kokeilisin ainakin. Jos se indikaatio taasen on depressio niin vaihtaisin oitis lääkäriä=)

      Totta kai lääkärin (käytkö yksityisellä vai julkisella psykiatrilla?) pitää seurata tilannetta.

    • miä maallikko

      jossei sulla uni vaikeuksia ole niin ei kantsi, ja jossei ole muita testattu.
      vaadit vaihtoo, se ei mulle ainakaan sopinut oli levottomat jalat, ties mitä puhuin töissä aamuisin oli kyllä joskus eufoorinen olo, ja mietin onko tämä katukamaa. ei maksa vaivaa jossei ssrilla ole aloitettu ja muita testattu

    • Suvituuli-61

      Minulle psykiatri määräsi unettomuuden hoitoon Mirtazapinia 30 mg:n tabletista puolet iltaisin otettavaksi. Ensimmäinen kokeilu oli karmea. Kyllä nukutti, mutta seuraavana päivänä alkoi tuntua vasta klo 18.00 kieppeillä, että ei enää väsytä niin kauheasti, ja olo alkoi olla suht koht normaali.

      Pidin monen päivän tauon, ja mielenterveyshoitajan kanssa sovittiin, että kokeilen lääkettä uudelleen annoksella 1/4 tablettia eli 7,5 mg. Muutaman päivän jälkeen hylkäsin koko lääkkeen ikuisiksi ajoiksi. Ruokahalukin siitä lisääntyi jatkuvaksi näläksi. Tuli turvotusta...

      Pyysin psykiatrilta vaihtoehdoksi Triptylin reseptin, josta minulla oli hyviä kokemuksia takavuosilta, mutta hän suositteli Azonaa. Nyt olen kokeillut sitä jonkin aikaa. On se ainakin huomattavasti parempi kuin Mirtazapin. Eipähän ole enää jatkuva nälkä vaivannut. Annostus ja lääkkeenottoaika on vielä hakusessa, mutta olen toiveikas, että lääkitys menee kohdalleen ajan kanssa.

      Niin, ja aamuisin syön Sertralin Hexalia 50 mg masennukseen. Välillä söin 75 mg annostuksella, mutta se tuntui lisäävän unettomuutta entisestään.

      Itse en siedä kamalia sivuvaikutuksia, ellei ole pakko. On sitä muunlaistakin kärsimystä ihmisellä tarpeeksi...

      Psyykenlääkkeiden käyttäjällä pitäis kyllä olla jatkuva seuranta. Suosittelen vaihtamaan lääkäriä.

      • aloittaja

        Lääkkeet ainakin omasta mielestäni tarvitsin masennukseen ja stressistä ja ahdistuksesta johtuviin uniongelmiin. Sain reseptin työterveyslääkäriltä. Mitään virallista diagnoosia (lievä, keskivaikea, vaikea masennus) ei tehty ja käynti oli nopea.

        Lääkäri vaan totesi, että minulla menossa elämässä vaikea VÄLIAIKAINEN vaihe, johon lääkkeestä saa helpotusta. Itse koen, että olen vaipunut masennukseen pitkäaikaisesta stressistä ja paineista johtuen (opiskelu työ). Opiskelut kuitenkin toivottavasti saan päätökseen tänä keväänä ja lääkäri kai sitä tarkoitti väliaikaisuudella.

        Eikö 15mg edes varsinaisesti auta masennukseen? Jos tämä masennukseni jatkuu en tiedä riittävätkö voimani enää kovin pitkälle.. varsinkaan opiskelujen loppuunsaattamiseen. Ja sitten sitä vasta mennään päin puuta ja kovaa :(


      • Suvituuli-61
        aloittaja kirjoitti:

        Lääkkeet ainakin omasta mielestäni tarvitsin masennukseen ja stressistä ja ahdistuksesta johtuviin uniongelmiin. Sain reseptin työterveyslääkäriltä. Mitään virallista diagnoosia (lievä, keskivaikea, vaikea masennus) ei tehty ja käynti oli nopea.

        Lääkäri vaan totesi, että minulla menossa elämässä vaikea VÄLIAIKAINEN vaihe, johon lääkkeestä saa helpotusta. Itse koen, että olen vaipunut masennukseen pitkäaikaisesta stressistä ja paineista johtuen (opiskelu työ). Opiskelut kuitenkin toivottavasti saan päätökseen tänä keväänä ja lääkäri kai sitä tarkoitti väliaikaisuudella.

        Eikö 15mg edes varsinaisesti auta masennukseen? Jos tämä masennukseni jatkuu en tiedä riittävätkö voimani enää kovin pitkälle.. varsinkaan opiskelujen loppuunsaattamiseen. Ja sitten sitä vasta mennään päin puuta ja kovaa :(

        15 mg annos ei auta masennukseen. Psykiatri sanoi, että niin pientä annosta käytetään unettomuuden hoidossa. Masennuksen hoidossa annostus on suurempi.

        Työterveyslääkärisi ei tainnut ymmärtää avun tarvettasi. Varaa aika terveyskeskukseen, niin saatat saada lähetteen psykiatrille. Tai jos sulla on rahaa, niin mene suoraan yksityiselle, niin saat nopeammin lääkityksen. Nehän eivät vaikuta edes heti. Jotain pari viikkoa siinä meni, ennen kuin oma Sertraliinini alkoi helpottaa oloa. Ja mikä parasta, se on antanut minulle kaipaamaani jaksamista ja energiaa. Tottakai siihen vaikuttaa myös Azona, jota syön iltaisin nukkuakseni pitempään ja yhtäjaksoisesti.


      • broken.
        Suvituuli-61 kirjoitti:

        15 mg annos ei auta masennukseen. Psykiatri sanoi, että niin pientä annosta käytetään unettomuuden hoidossa. Masennuksen hoidossa annostus on suurempi.

        Työterveyslääkärisi ei tainnut ymmärtää avun tarvettasi. Varaa aika terveyskeskukseen, niin saatat saada lähetteen psykiatrille. Tai jos sulla on rahaa, niin mene suoraan yksityiselle, niin saat nopeammin lääkityksen. Nehän eivät vaikuta edes heti. Jotain pari viikkoa siinä meni, ennen kuin oma Sertraliinini alkoi helpottaa oloa. Ja mikä parasta, se on antanut minulle kaipaamaani jaksamista ja energiaa. Tottakai siihen vaikuttaa myös Azona, jota syön iltaisin nukkuakseni pitempään ja yhtäjaksoisesti.

        Aina lääkehoidon aloituksessa on aloitusannos pieni, jota nostetaan ajan kuluessa ja tarpeen vaatiessa. Itselläni todettiin vaikea masennus, johon syön kyseistä Mirtazapinia. Aloitin myös 15 mg/ilta ja noin kolmen viikon jälkeen annos nostettiin 30:neen milligrammaan. Kyllä tämä pikkuhiljaa on alkanut auttamaan, mutta alkuun oli ihan samanlaisia oireita kuin aloittajalla.


    • tiikeriemo67
    • hyi vittu

      Hyi mikä roskalääke. Nappasin puolikkaan tabletin unettomuuteen ja seuraavana päivänä ei meinannu päästä sängystä ylös kun väsytti niin perkeelesti ja muutenkin sumuinen olo ja heikko olo jatkui koko seuraavan päivän

      • .............

        Mirtatsapiini aiheuttaa pienillä annoksilla samanlaista väsytystä kuin antihistamiinit eli allergialääkkeet, vaikuttavat aivojen histamiinijärjestelmään.

        Kannattaa nostaa annos isommaksi, jos lääkkeellä hoidetaan myös masennusta, niin ei väsytä seuraavana päivänä yhtä paljon.

        Mirtatsapiini parantaa unta silläkin tavalla, että syvän unen jaksot lisääntyvät. Niistä on työläämpää herätä.


    • ei ainakaa unettomuu

      Aika sontaa, unettomuutta menin valittamaan ja heitti tommoset kouraan, aamulla hirvee krapula eikä meinaa herätä millään, meni kyl tokan yön jälkee roskii

    • broken.

      Moi,
      itsekin aloitin kyseisen lääkkeen käytön n. 2 kuukautta sitten vaikean masennuksen ja uniongelmien (en saanut öisin nukuttua) hoitoon. Ihan samanlaiselta tuntui alkuun: aamuisin ei pysynyt tavarat kädessä ja kävelin kirjaimellisesti päin seiniä. Väsytti koko ajan kauheasti ja tuntui että masennus vain paheni. Alkuun todellakin tuntui että tästä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta voin luvata että oireet helpottavat ajan myötä, itselläni ihan vasta viime viikkoina on alkanut tuntua, että lääkkeestä on jopa apua.
      Ensimmäiset päivät ovat vaikeimmat, mutta pikkuhiljaa se helpottaa. Mulla ainakin auttoi että otan lääkkeen suht aikaisin illalla eli n. 19.00 maissa sillä se vaikuttaa kuitenkin aamuun asti. Jos ottaa lääkkeen liian myöhään illalla niin seuraavana päivänä on vaikea nousta ja koko päivä menee vähän sumussa. Jos sinä heräät noin aikaisin aamulla niin ehdottaisin että otat lääkkeen jo klo. 17-18 maissa niin sen vaikutus ei tunnu enää aamulla niin voimakkaasti kun pitää jaksaa herätä.
      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Et ole yksin näiden tunteiden kanssa. Tsemppiä! :)

    • 2+6

      Joo, on kyllä aivan hirveä lääke. Turvottaa ja lihottaa niin, että naamakin on melkein kuin ilmapallo. Koko seuraava päivä menee ihan sumussa jos tuon lääkkeen ottaa myöhään illalla. Sais kyllä lääkärit määrätä jotain parempaa unilääkettä esim Tenoxia.

      • 2+6

        Olen käyttänyt mirtatzapinia epäsäännöllisesti koska yritän välttää lihomista ja turpoamista ja olen haivainnut että tämä lääke ei myöskään toimi säännöllisesti otettuna unilääkkeenä.


    • shoopashoo

      Paskaa mitä paskaa

    • skitsobo

      Mulla myös mirtsapiini lääkitys. Painajaiset ja löysä vatsa pahimmat oireet. Muutaman kerran paskonut alleni, mutta syön banaaneja että vatsa kovettuisi.

    • Toivoa on.

      Mene nyt rakas ystävä ja vaadi lääkäriaika ja selitä tilanteesi ! Ei kaikki lääkkeet vaan käy kaikille.- kokeilin kerran samaa lääkettä ja vaikutus oli juuri tuo sama. Lääkkeen voi vaihtaa ja saada elämän takas !!

    • rankkaa oli alku

      Lääkäri sanoi ,että oikean lääkkeen löytäminen voi olla kuin auton säätäminen,oikeat säädöt löytyvät vain kokeilemalla. Itselläni vasta kolmannet lääkkeet tuntuivat auttavan eikä päinvastoin niinkuin ensimmäiset lääkkeet.

    • Vituttavaväsymys

      Sain mirtsapiinia siihen kun en saanut unta, nukahtamiseen tosi huono lääke! tuntuu että aine vaikuttaa vasta aamulla, olo vetelä ja sängystä ei pääse millään ylös.... mielummin olisin ottanut vaikka stelloja että saisin unta. en ymmärrä miksi tälläsitä paska lääkettä määrätään jos kyse on tosiaan nukahtamis vaikeudesta eikä uni.. itsellä meni ainakin nämä saatanan lääkkeet roskiin, onneksi kokeilin vkl eikä töihin tarvinnu nousta.

      • Nothanks

        Sama juttu. Kahteen kokeiluun jäi. Tosi karmiva pöhnä seuraavana päivänä. En olisi pystynyt töihin ja mun täytyy muutenkin pysyä skarppina.


    • Anonyymi

      Jopa 1/2 Tabl 4.2 mg tabletista väsyttää,iltapäivään asti.
      Mutta nukuttaa yällä...pitänee ottaa jo klo 20....?

    • Anonyymi

      Moi niin minäkin. Sain lähetteen viimeviikon torstaina psykiatriselle kun en ollut nukkunut lähes viikkoon. Kun menin sairaalaan sain yöksi yhden tenoksin, vitutti en nukkunut yötäni vieläkään ja olin sentäs psykiatrisella. Seuraavaksi yöksi taas jotain mömmöö, kolme tuntia koiran unta sit meni hermo. Sitten sairaalan lääkärin juttusille, sain mirtazapiinia ja lewotsiinia, nukuin kymmenisen tuntia, mutta väsytti vieläkin. Ajattelin että uusi lääke, tää on varmaan joku ohimenevä sivuoire. nyt sitä ohimenevää on jatkunut viikonpäivät ja olen kotona. Meneekö tämä päiväväsymys ohi milloinkaan? Annostus on minullakin 15mg.

      • Anonyymi

        Taitaa olla sellainen lääke millä ei ole muuta kuin haittavaikutuksia, mutta sitä pitää saada menemään. Ehkä isot varastot?£


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe