Syndroma ischiadicum l.sin
Mitä tarkottaa suomeksi?? Miten hoidetaan??
Pääsenkö ikinä eroon tästä kauheasta kivusta pakarassa ja takareidessä?? Kipu kestänyt syksystä lähtien, eli kohta 7kk.
Fys.erikoislääkäri pisti kortisonia alaselkään mutta ei siitä ollut mitään apua. Nyt syön kipukynnyksennostolääkettä, siitäkään ei vielä apua.
Odotan kuviin pääsyä , ehkä sitten saan tietoa mikä mun selässä on, miten se parannetaan jne. ,mutta kuviin joudun odottamaan vielä ainakin kuukauden ja kun en jaksaisi tätä kipua enään :(
Onkohan mulla mahdollisuuksia enää elää normaalielämää, elämää mitä elin ennen tätä kipua??
Selkää en tietääkseni satuttanut mitenkään, vaan kipu alkoi vaan vähitellen ja kun oli pahentunut 5 viikkoa, menin terveyskeskukseen.
Nyt ollaan tässä :(
DG M54.4 ???
12
23665
Vastaukset
- Aargh kipua!!
varmaan kukaan siis tiedä??
Eikö kukaan ole kuullut moista diagnoosia.
Jos vähänkään voitte auttaa niin kertokaa jotain.- niin että
M54.4 Lanneselän kipu ja iskiaskipu
l.sin= vasen
- Nainen 55
Minulla on ollut selkävaivoja(M54) vuodesta 1992 lukien. On siis mainitsemasi issiaiskipu ja myös kaksi välilevyä lasahtanut. Selkärankareuma todettiin 1994 ja nyt viime syksynä vielä uutena nivelpsori.Uuden lääkityksen ja hoidon takia olen nyt sairaslomalla pari kuukautta.
Kokemuksesta tiedän että ei saa jäädä paikoilleen, on liikuttava, jumpattava, käytävä kuntosalilla. Tehtävä vatsa- ja selkälihaksia vahvistavia liikkeitä, vaikka ei viitsisi ja käy kipeää.
Työssä pidettävä taukoja ja muistettava taukoliikunta ja käytävä jaloittelemassa. Annettava kylmähoitoa. Saunassa olo pahenee.
Kipulääkkeitä olen syönyt niin että maksa-arvot nousivat. Nyt on uusi lääkitys ja vaikutusta odottelen. Tällä hetkellä en paljoa pysty liikkumaan, mutta joka päivä yhä enemmän.
Minulla oli kipukynnykseen Triptyl, mutta se ei sopinut minulle. Se teki minut superhyper aktiiviseksi. En pysynyt hetkeäkään paikoillaan, siis levoton olin. Lääkettä käytetään myös masennukseen. Koska en ollut masentunut vaan muutenkin aktiivinen, niin vaikutus oli minulla tuollainen. Maksa-arvojen nousun aiheutti kipulääke Panacod, jonka annostus oli vuosia 6-8/vrk.
Öisin on pirullista, mutta eipähän tartte olla yksin. On tuo luissa ja ytimissä viihtyvä "kipuolio" ainaisena seurana.
En ole päässyt kivuista eroon kokonaan, mutta siitä huolimatta menen hammasta purren eteenpäin.
Nyt sairaslomalla käyn omaan tahtiin kävelemässä päivisin ja jumppailen.
Lääkäri on esittänyt osatyökyvyttömyyseläkettä, mutta en ole vielä halukas. Työelämää edessä n. 10 vuotta. Tässä aikani kuluksi hunttailen minkä ratkaisun tekisi. Työni on toimistotyötä ja paljon päätteellä työskentelyä.
Onneksi tulee kesä ja on puuhaa paljon pihalla. Saa istuksia kuistilla ja kuunnella kesän ääniä. Ja sitten pääsee liikkumaan luontoon, verkostelemaan isännän kanssa.
Tsemppiä Sinulle. Kunhan et vain masentuisi ainaisten kipujen kanssa. Masentunut tuntee kivutkin suurempina.
Minua on auttanut kun olen lainannut kirjastosta kipu-kirjoja, kivunhallintaa, kivun fysiologiaa.
Sitten lääkäri Antti Heikkilän kirjoja, mm Selkä-kirja.- Aargh kipua!!
Kiitos paljon kun kerroit omista kokemuksistasi! Ja kiitos tsemeistä!
On sullakin kyllä kovasti kestettävää kivuissasi :( - toivon sinulle jaksamista niiden kestämiseen.
Minulle tällainen pitkään jatkuva kipu oli vierasta ennenkuin tämä vaiva alkoi. Nyt tuntuu että elämä olisi liian hyvää ollakseen totta jos kipuja ei olisi!
Jospa lääkkeet ja liikunta auttaisi.
En kyllä masennu... näin olen päättänyt...vaikka välillä tuntuukin että elämäni on niin rajoittunutta kipujen ja lääkkeiden takia. En voi enkä kärsi jumpata, lenkkeillä, tanssia, jne... lääkäri ihan kielsi. Jos kipu on paha niin liikettä ei saa tehdä.
Eikä saunakaljaakaan voi oikein juoda ettei nuppi sekoa lääkkeiden yht.vaikutuksesta.
Kaikki nautinto on viety :(
Mutta , minäkin luotan kesään!! Auringon energiaa antavaan voimaan!! Silloin jos milloin on voimia hoitaa itsensä kuntoon. Työssä yritän pysyä mahdollisimman kauan, toivottavasti se on mahdollista.
Kiitos kirjavinkistä, aion tutustua siihen!
Hyvää jatkoa sinulle :)
- Pete1968
Itse olen Mangneettikuvat käynnyt ja pari puudutusta käynnyt saman vaivan takia ja 8kk sairastanut
itselläni vaivaa hoidettu puuduttamalla selkää(epiduraali)
Selkä oli magneettikuvissa normaali
Enmg tulos normaali (vaikka varpaat3 kpl ukkovarpaassa ja pikkuvarpaassa tunto muut ei toimi)
Tuttuja ovat kortisooni ja Tramal piikit.
Saa kysellä sähköpostitse. - pmk68
On samanlaista kovaa kipua pian ollut tosin"vain 2 kk"kärsinyt,melkein kaikissa mahdollisisa kokeissa ollut ja mistään ei löydy selvää vikaa ja syytä.Vahvoja läälleitä syön-eivät auta,välillä pitänyt hakea kipupiikkiä mikä auttaa yöksi vain.
Tämä on todella masentavaa ja vielä kaiken huipuksi työnantaja solvaa ja haukkuu kun s-loma jatkuu,mutta töitäkään ei tehdä voi kun kävelee ei pääse kunnolla ja olo onkuin pakarassa ja takareidessä olisi puukkoja.
Kaipa tässä pitää vain oppia elämään kivun kanssa- äiti 34 v
minulla on melkein sama tapaus, mulla on nikamavälilevyn sairaus ja tiedän mitä kipu tarkoitaa, pahemassa kunnossa en edes pääse kävelemään, ja olen nyt ollut sairaslomalla 20 kuukautta yhtämittää. minut sanotiin irti työpaiksta koska työnantajalla ei ollut mitään muuta töitä annattavaa minulle niin jouduin pihalle, minulla on 24 tuntia vuorokaudessa särkyjä ja siiten minulla tän lisäksi mulla on kahta pientaä lasta. Kivuista ette tulee koskaan pääsemään mutta ehkä joskus se pikkasen helppottaa.Mun tulevaisuus on lääkäritten mukaan pyörätuolissa, muuta pikku vinkki joka tekeen elämästä helpompaa elää niin, mitä nopeammin sen hyväksyt että olet sairas ja että et koskaan tule voida elää " normaalia" elämää enään, sitä helpompaa sulla tulee olla, mutta jos et hyväksy sun sairautta niin sun elämästä tulee todella synkkä ja yksinäistä.
- 57.v
Samat vaivat täällä,Mangneettikuviin menossa sit joskus ko aika tulee.
- samassa jamassa
Meille röntgenkuvissakin selvästi näkyvät vammat ja kulumat. madaltumat, hermoja puristuksissa, osteofyyttejä(luunsäröja, luupiikkejä) mm. ylävartalossa ei määrätä, kuin lisätä liikuntaa ja käydä fysiöterapeutilla jumppa ohjeita kokeilemassa. Höh, ei pysty, kuin kylykeä kääntämään kipujen takia, särkylääkityksestä huolimatta, 6 Banacodia ja 4 600 millistä Ibumaxia vrk. Miksei yhteiskunnta jotenkin avittais oikeisiin hoitoihin, esim. akupunktiohoitoihin ynnä huonosta verenkierrosta kärsiville ihmisille hierontoja, joista oikeasti saa avun. Pienituloisena ei varaa niihin. Hyvä, kun pystyin tämän tässä kirjpoittamaan iskiaksen ja selkäkipujeni takia!
- Nyt 62-vuotias
Olen näköjään kirjoittanut tuolla ylhäällä nimellä nainen 55.
Minulla oireet paheni ja tuli ns. ratsupaikkaoire syksyllä 2009. Jouduin lähtemään suoraan terveyskeskuksesta keskussairaalaa. Olin siellä 9 vrk makaamassa ja katetrotiin kun pissa entullut muutoin. Leikkaus tehtiin 30.9.2009 alaselkään, poisteettin massiivinen pullistuma. Sairauslomaa oli 6 viikkoa ja sitten palasin töihin.
- Anonyymi
Itsellä todettiin 2022 M54.4 diagnoosilla välilevynpullistuma magneettikuvausten jälkeen. Itsellä käytössä kipulääkkeenä Etoricobix 90 mg. Auttaa itsellä kipuihin. Syvien selkä- ja vatsalihasten treenaaminen hyvin tärkeää sen kannalta. Omalla osalla kipua säteilee ihan nilkkaan asti. Voin kokemuksen kohdalla sanoa, että kipu helpottaa treenaamisen ja lääkkeiden avulla. On niitäkin päiviä, kun ei sängystä pysty nousta. Mutta kyllä normaalia elämää pystyy elämään, vaikka kipuja onkin :)
- Anonyymi
Olen siis tällä hetkellä 20 vuotias ja mitään onnettomuutta ei selälle ole käynyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566899Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334033Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142022- 611906
- 821446
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1931444Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213984- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947