Eräs haamutesteistä on iskunvaimentimien testaus. Tämä testi suosii raskaita autoja löysillä renkailla.
Vaihdatuttivat iskarit kevyen auton, kevyeen perään, joiden renkaissa oli lähes 3 bar ilmaa. Tutkiessani rinnakkain vaihdettuja ja uusia iskareita en pystynyt havaitsemaan mitään eroa näiden välillä.
Mielestäni virhe oli se että vaadittiin iskunvaimentimien vaihtoa vaikka täysin riittävä toimenpide olisi ollut rengaspaineen pudotus 1,6 bariin ja uusintatesti.
Hauskana yksityiskohtana oli uusintakatsastus, jossa tarkastettiin että osa oli vaihdettu ei mitään mittauksia uusien osien erinomaisuudesta.
Tilannehan on sama, jos pissapojasta olisi vesi loppu ja katsastuksessa käskettäisiin vaihtaa pissapoika ja lopuksi tarkastetaan että pesin on vaihdettu.
Tietysti nyt muistan laskea ilmat renkaista pihalle ennen katsastusta, silti haluaisin tietää mikä on virallinen tapa hakea oikaisua tai korvauksia vääristä katsastuspäätöksistä ?
Joku tietenkin keksii, ettei ole mitään järkeä käyttää 3 bar renkaissa. Ehkä sittenkin on kun meillä on kaksi autoa ja tällä autolla ajetaan vain arkisin 50 50 km moottoritiellä, jolloin polttonesteitä säästyy 0,3-0,4 l päivässä. Renkaat on yleensä leimattu kestämään tuon 3 bar ja homma toimii aivan loistavasti muutamia liukkaimpia päiviä lukuunottamatta.
Turhaan vaihdetut osat
20
9396
Vastaukset
- Katsastus
Katsastustestissä oleellisinta on, ettei samalla akselilla ole määrättyä enemmän eroa testiarvoissa.
Testi on suuntaa-antava, eli apukeino iskunvaimennuksen tarkastamiseen.
Sitten tuohon ongelmaan ?
Auto on esitettävä katsastuksessa katsastuskunnossa, eli auton katsastuttajan on itse sovitettava renkaiden ilmanpaineet autoon ja katsastukseen sopivaksi. Katsastustoimipaikat eivät korjaa eikä huolla autoja.Katsastusmiehellä on silmät ja ajattelukykyä. Mitä sitä uusia, puhtaita jne. näköhavainnolla vahvistettavia osia mittaamaan kun nykyiset tuotteet testataan jo valmistajien toimesta valmistuksen jälkeen.
Sitten tuohon rengaspaineen vaikutukseen iskunvaimennintestissä. Kovin suurta näyttöä ei minulla ainakaan väitteellesi ole, ehkä voisit mainita lähteen jossa tuota olisi vakavasti tutkittu. Väite on mielestäni enemmän niitä "Esson baarin" juttuja. En luule olevan näyttöä väärästä menettelystä katsastuksessa, joten vaikea tuosta on valittaa. Valittaa voi suoraan sille katsastusasemalle, missä auton on katsastanut.
AKE ei varmaan käsittele tällaista valitusta, kun siinä ei ole rikottu mitään menettelytapaa.- Kallevillejalmari
Vaihdetut osat (esim. iskarit ja nivelet) on testattava, sillä toisinaan tulee vastaan viallisia uusia osia. Uusi nivel voi olla huomattavasti väljempi kuin se vanha, mikä on hylätty. Usein myös asennus on tyritty siten, että esim. uusi nivel ei ole kunnolla kiinni. Ammattitaitoista katsastusmiestä ei kiinnosta niinkään se, että onko osa vaihdettu, vaan se, että kohde on kunnossa.
- autoinssi
Käsipelillä et pysty tekemään arviota iskareista tilanteessa jolloin auto keinahtelee.
Alhainen lukema iskaritestissä kertoo sen, että pyörä irtoaa tiestä pinekin epätasaisuuden kohdatessaan; esim. viemärin kansi kaarteessa.
Vertauksesi pissapoikaan ontuu koska se ei vaikuta ajettavuuteen mitenkään - asentaja..
Vaikka kevyessä autossa olisi metalliset, täysin joustamattomat pyörät toimivat iskarit menee läpi testistä.
Rengaspaineella ei ole vaikutusta mittaustulokseen.- niin huomaat
On vaikutusta, testaa, niin huomaat.
Rengas toimii jousituksen osana. - Ihmetyttää
niin huomaat kirjoitti:
On vaikutusta, testaa, niin huomaat.
Rengas toimii jousituksen osana.Kyllä ne renkaat ovat osa iskunvaimennusjärjestelmää.
Ajattele kivikovaa jalkapalloa, jonka heität seinään. Se pomppaa kuin ammus seinästä. Heitä vastaavasti löysä futis seinään niin kuoret putoo seinän viereen. Jälkimmäisessä tapauksessa värähtely vaimenee tosi tehokkaasti.
Sama asia toisin sanoin on sanottu googlen kirjassa "The Dynamics of Vehicles on Roads and on Tracks" sivu 118 http://books.google.com/books?id=sAXWtuq_YEAC&pg=PA118&lpg=PA118&dq=tyre pressure and damping&source=web&ots=cqLyL2l4o5&sig=3XTZdRiUqS31MWNuqt0opVhN4D4&hl=fi
Katsastuksen käyttämä korkeataajuiseen tärinään perustuva mittaustapa, ei pysty poistamaan renkaiden vaikutusta tuloksista.
Katinkontit se iskaritesteri mikään apuväline ollut, eipä herra kokeillut iskareita vanhan ajan paina reunasta testillä. Tai muutenkaan kyseenalaistanut mitään. Aluksi ei meinannut löytyä iskareita kummaltakaan puolelta takaa.
Hyppäsin takapenkille ja kas kummaa löytyi toinen takaiskari, mutta kun istuin keskellä ja katsastaja kuskin pukilla niin jäi löytymättä se apukuskin puoleinen (kevein syrjä). Niin silloinhan iskareiden tehoero on tietenkin 100 %.
Minun kritiikkini kohdistuikin siihen, että olisivat kirjoittaneet paperiin "vaimennus poikkeaa tavallisesta tule uudestaan". Eivätkä nimen omaan olisi lähteneet korjaamaan ehjää autoa vaatimalla sinne turhia osia. - vaihtamaan osia
Ihmetyttää kirjoitti:
Kyllä ne renkaat ovat osa iskunvaimennusjärjestelmää.
Ajattele kivikovaa jalkapalloa, jonka heität seinään. Se pomppaa kuin ammus seinästä. Heitä vastaavasti löysä futis seinään niin kuoret putoo seinän viereen. Jälkimmäisessä tapauksessa värähtely vaimenee tosi tehokkaasti.
Sama asia toisin sanoin on sanottu googlen kirjassa "The Dynamics of Vehicles on Roads and on Tracks" sivu 118 http://books.google.com/books?id=sAXWtuq_YEAC&pg=PA118&lpg=PA118&dq=tyre pressure and damping&source=web&ots=cqLyL2l4o5&sig=3XTZdRiUqS31MWNuqt0opVhN4D4&hl=fi
Katsastuksen käyttämä korkeataajuiseen tärinään perustuva mittaustapa, ei pysty poistamaan renkaiden vaikutusta tuloksista.
Katinkontit se iskaritesteri mikään apuväline ollut, eipä herra kokeillut iskareita vanhan ajan paina reunasta testillä. Tai muutenkaan kyseenalaistanut mitään. Aluksi ei meinannut löytyä iskareita kummaltakaan puolelta takaa.
Hyppäsin takapenkille ja kas kummaa löytyi toinen takaiskari, mutta kun istuin keskellä ja katsastaja kuskin pukilla niin jäi löytymättä se apukuskin puoleinen (kevein syrjä). Niin silloinhan iskareiden tehoero on tietenkin 100 %.
Minun kritiikkini kohdistuikin siihen, että olisivat kirjoittaneet paperiin "vaimennus poikkeaa tavallisesta tule uudestaan". Eivätkä nimen omaan olisi lähteneet korjaamaan ehjää autoa vaatimalla sinne turhia osia.Tuskin tarkastuskortissa luki, että vaihda heilahduksenvaimennin, vaan että heilahduksenvaimennin on tehoton. Mistä ihmeestä katsastajan nyt pitäisi tietää, että olet laittanut älyttömiä paineita renkaisiin? Olisit voinut jälkitarkastukseen mennessä tiputtaa ilmanpaineet kohdalleen ja kas vain, auto olisi hyväksytty, jos vanhat iskarit tosiaan olivat kunnossa. Katsastajankin kanssa pystyy puhumaan asioista, olisit ilmoittanut, että oli liian korkeat ilmanpaineet.
Sitten tuo turvallisuuskysymys, miten turvallisena pidät autoasi tuollaisilla renkailla? Auton takapää pomppii koko ajan irti tien pinnasta, älä vaan ketään ota kyytiin! - ihmetyttää
vaihtamaan osia kirjoitti:
Tuskin tarkastuskortissa luki, että vaihda heilahduksenvaimennin, vaan että heilahduksenvaimennin on tehoton. Mistä ihmeestä katsastajan nyt pitäisi tietää, että olet laittanut älyttömiä paineita renkaisiin? Olisit voinut jälkitarkastukseen mennessä tiputtaa ilmanpaineet kohdalleen ja kas vain, auto olisi hyväksytty, jos vanhat iskarit tosiaan olivat kunnossa. Katsastajankin kanssa pystyy puhumaan asioista, olisit ilmoittanut, että oli liian korkeat ilmanpaineet.
Sitten tuo turvallisuuskysymys, miten turvallisena pidät autoasi tuollaisilla renkailla? Auton takapää pomppii koko ajan irti tien pinnasta, älä vaan ketään ota kyytiin!Olen minä aikaisemmin muistanut säätää paineet ennen katsastusta.
Sanoin renkaiden paineesta katsastajalle, useaan kertaan, muistettuani mikä unohtui.
Toivottavasti siinä luki että vaimennus tehoton tai jotain tuollaista. Tapauksen on jo vähän yli kuukausi ja olen jo heittänyt paperit pois.
Minusta uusinnassa olisi kuitenkin pitänyt mennä sinne testipenkkiin, eikä alkaa kurkkimaan vaihdettuja osia.
Jotenkin jää sellainen kuva, että katsastajat haluavat näin eliminoida mahdollisesti syntyvän parkumisen. Voipi olla että uudet iskarit ovat testipenkissä täysin yhteneväiset edellisten kanssa, jos paineisiin ei ole älytty koskea.
Olet siinä oikeassa, että mentäessä yli 2,5 bar:n alkaa auton ajettavuus oleellisesti heikentyä. Minulle tuo käy, koska moottoritiellä ei ole epätasaisuuksia. Vapaa-ajan ajot ajetaankin sitten vaimon käytössä olevalla raskaalla autolla, jossa paineet ovat ihan suositusten mukaisesti. - dtzutzu
ihmetyttää kirjoitti:
Olen minä aikaisemmin muistanut säätää paineet ennen katsastusta.
Sanoin renkaiden paineesta katsastajalle, useaan kertaan, muistettuani mikä unohtui.
Toivottavasti siinä luki että vaimennus tehoton tai jotain tuollaista. Tapauksen on jo vähän yli kuukausi ja olen jo heittänyt paperit pois.
Minusta uusinnassa olisi kuitenkin pitänyt mennä sinne testipenkkiin, eikä alkaa kurkkimaan vaihdettuja osia.
Jotenkin jää sellainen kuva, että katsastajat haluavat näin eliminoida mahdollisesti syntyvän parkumisen. Voipi olla että uudet iskarit ovat testipenkissä täysin yhteneväiset edellisten kanssa, jos paineisiin ei ole älytty koskea.
Olet siinä oikeassa, että mentäessä yli 2,5 bar:n alkaa auton ajettavuus oleellisesti heikentyä. Minulle tuo käy, koska moottoritiellä ei ole epätasaisuuksia. Vapaa-ajan ajot ajetaankin sitten vaimon käytössä olevalla raskaalla autolla, jossa paineet ovat ihan suositusten mukaisesti.olet varmaan myös keskitasoa "parempi" kuljettaja.
- mittaa
pyörän kykyä seurata vaihtuvalla taajuudella testilevyä. On aivan sama mistä johtuu, jos tulos on huono.
Käytännössä asia ilmenee pyörän tiekontaktin puuttumisena ajon aikana (siitähän et välitä säästö, säästö ja vielä säästö)
Jos ajelet ylisuurilla rengaspaineilla bensaa säästääksesi, tingit itsesi ja muiden turvallisuudesta liian paljon: Rengas ei pidä, jos ei ole tiekontaktia.
Olet hölmö ja nariset täällä. Säästät terveyttä itseltäsi ja muilta käyttämällä autonvalmistajan rengaspainesuosituksia: Niillä on tutkittua tietoa auton käyttäytymisestä eri paineilla. - Ulrikki
Tuossa 3 barissa. Renkaat kyllä varmasti "ratkeavat" ennen aikojaan.
- toinen 2,8 bar
käytän renkaissa n. 2,9 bar.
suositus on normaaliajo 2,3 bar ja moottoritielle ja täydelle kuormalle 2,8 bar.
Renkaat kestää huomattavasti kauemmin pienellä ylipainella ajettaessa, verrattuna normaali tai saatikka alle suositusten omaavilla paineilla.
Nyt ajettu 106 tkm kesärenkaissa on vielä 4,5 mm pintaa ja talvirenkaissa reunoilla 6,5 ja keskellä 6 mm. Lisäksi ajan täällä eteläsuomessa ja talvirenkailla on ajettu 99% paljaalla asfaltilla. Lisäksi keskikulutus on ollut 4,5 l/100 km eu yhd on autolleni. 4,8. auto painaa 1320 kg.
Kannattaa lukea niitä autojen käsikirjoja, suositeltavat rengaspaineet ovat nousseet aika lailla viim. 10 v aikana. - Ulrikki
toinen 2,8 bar kirjoitti:
käytän renkaissa n. 2,9 bar.
suositus on normaaliajo 2,3 bar ja moottoritielle ja täydelle kuormalle 2,8 bar.
Renkaat kestää huomattavasti kauemmin pienellä ylipainella ajettaessa, verrattuna normaali tai saatikka alle suositusten omaavilla paineilla.
Nyt ajettu 106 tkm kesärenkaissa on vielä 4,5 mm pintaa ja talvirenkaissa reunoilla 6,5 ja keskellä 6 mm. Lisäksi ajan täällä eteläsuomessa ja talvirenkailla on ajettu 99% paljaalla asfaltilla. Lisäksi keskikulutus on ollut 4,5 l/100 km eu yhd on autolleni. 4,8. auto painaa 1320 kg.
Kannattaa lukea niitä autojen käsikirjoja, suositeltavat rengaspaineet ovat nousseet aika lailla viim. 10 v aikana.Eivät nekään välttämättä näytä oikein. Joskus, kun asia testattiin, oli aikamoisia eroja näytöissä. Itse laitan huoltoaseman mittarin mukaan 2 bar, kun suositus on jotain 1,7-1,8 luokkaa.
- täysillä
Ei taida hissi kulkea ihan yläkertaan asti.
- Joo joo
On totta, että iskaritestiin vaikuttaa renkaiden ilmanpaine. Tämä johtuu katsastusasemien käyttämästä mittausmenetelmästä. He vain noudattavat säädöksiä..
- rengaspaineita
niin testi sujuu hyvin. Kaikki ovat tyytyväisiä.
- ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
säästyy vielä enemmän polttoainetta.
- Kuin diesel päästömittaus
En tiedä muistaako monikaan, mutta Karpo teki aikanaan ohjelman dieselpäästömittauksesta. Ohjelmassa selvisi että dieselpäästömittaus (ainakin sen hetkisen ohjeistuksen mukaan) antoi hyvin poikkeavia tuloksia. Sen myönsi muun muassa A-Katsastuksen tekninen johtaja Heino. AKE osastopäällikön selittely oli taas säälittävää katsottavaa.
Sama hömpää jatkuu tässä iskunvaimennintestissä. Koska sama testi suoritetaan eripainoisille, erilaisen jousivoiman ja erilaisen iskunvaimennus jäykkyydelä, on itsestään selvää että tulos on mitä sattuu.
Mikstä tälläisistä hömppämittauksista pitää maksaa itsensä kipeeksi?- Cupe
Taitaa tuo dieselmittauksen hylkäysprosentti olla jossain alle yhden, joten eiköhän siinä karsita käytännössä vain ne kaikkein pahimmat tapaukset pois. Savutusmittauksessa on olemassa selkeät raja-arvot savutukselle.
Iskaritestissä ei ole olemassa raja-arvoja tiekosketuskertoimelle. Jokainen katsastusmies tietääm että erilaisilla autoilla on erilaiset tiekosketuskertoimet ja tämä otetaan iskareiden kuntoa arvioitaessa huomioon. Iskareiden kunto on arvioitu ennenkin ja huonoista iskareista on ennenkin hylätty autot. Ei ennenkään vanhassa Cadillacissa ole vaadittu samanlaisia iskareita kuin uudessa Porschessa. Miksi nyt uuden apuvälineen käyttö on niin paha mörkö?
- sattuu...
katsatuksessa autoni takajarrut hylättiin (jarruvoimien ero liian suuri), tämän talven "kuivuus" tekee rumpujarruille kepposiaan.
Lyhyt jarrunpolkaisu jarrupenkissä, se siitä. toisen kerran tullessani muistin jarrutella kässärillä pari kertaa asemalle mennessäni, leima tuli (jarruvoimien ero 0%).
Jarruille en tehnyt mitään, koska olin kunnostanut jarrut uusimalla kaiken tarvittavan ennen ekaa yritystä. Että näin joskus...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544716
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1684275- 673892
- 1263855
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493671Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793498- 983041
- 542895
- 252716
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152450