Lestadiolaisuus vs älykkyys

Akateeminen nainen

Joku väitti tuolla jossain alempana, ettei tunne yhtään lestadiolaista korkeakoulututkinnon suorittanutta. Aivan kuin yrittäisi samalla todistaa lestadiolaisten olevan muuta kansaa tyhmempiä, hahhaa!

Mitä mieltä muuten olette kaikki lestadiolaiset ja ei-lestadiolaiset yllä mainitusta käsityksestä? Onko ihmisen älykkyys verrannollinen uskonnolliseen vakaumukseen tai kyseisen yksilön edustamaan kulttuuriin? Toivon asiallisia vastauksia PERUSTELUINEEN!

25

1104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosa

Ei todellakaan näin. Tunnen akateemisia vl:laisia, tosin ovat kyllä enimmäkseen työelämän ulkopuolella äitiyslomien ja vanhempainlomien vuoksi.
      Suurinta viisautta osoittaa se, että ymmärtää hoitaa tärkeimmät asiat kuntoon.Eli nöyrtyy älykkyydestään lapsen tasolle ja uskoo sydämessään Jeesuksen pelastustyön merkityksen elämässään.
      Jos suku ei ole lestadiolaisia, luulen että harva akateeminen sotkeutuu siihen porukkaan.
      Uskoontulo on eri asia.

• ruut

sydän ja järki:lle :Kysymys oli yleisesti lestadiolaisista, mutta sinä
        heti omit otsikon vl:lle. Joskus voisi ajatella asioita laajemminkin, eikä vain pienen piirin omiksi jutuiksi. Keskustelusta tulisi rikkaampaa ja rauhallisempaa kun vetäydyttäisiin vähän taka-alalle ja puhuttaisiin yleisemmällä tasolla.Ihmiset, jotka eivät ole tutustuneet yleensäkään lestadiolaisiin, alkavat kavahtamaan koko liikettä, kun saavat hyökkäävän käsityksen kristityistä. On meitä rakkauden henkeä omaaviakin uskovia lestadiolaisuuden nimen alla. Ei se tarkoita, että hyväksyy kaikkea puppua, mutta keskustelun jalo taito on joskus kultaakin kalliimpi. Ei säikytetä kyselijöitä kehumisilla ja ylpeilyllä. Nöyryys on valttia.
        (Tämä otsikon vierestä).

• Anonyymi

Vai niin, että suurinta viisautta aistii joku tällainen kirjoittelija, joka elää lestadiolaisesssa "sumussa"? Se oppi on varmasti valhetta. Kerrotaan, että vain me tässä yhdistyksessä omistamme "Pyhän Hengen". Kaikki muut kuin tämä yhdistys ovat epäuskoisia, suruttomia tai jotain muita. Esimerkiksi noin 80 000 asukkaan kaupungissa vain noin ehkä 100 - 200 ihmistä on oikeassa uskossa. Sitten on monia isoja kaupunkeja, joissa kukaan ei ole koskaan kuullutkaan lestadiolaisuudesta. Vanhoillisista on kyllä aika moni kuullut uutisissa kun niillä on ne suviseurat. Mutta kukaan heistä ei ole ajatellut, että vain tuolta pääseen taivaaseen.

Kyllä lestadiolaisuus on aika ihmeellinen väärä oppi kristinuskoon liittyen.

• ruut

Olisi tyhmää alkaa kehuskelemaan täällä palstalla oman perheenkin oppisaavutuksista ja suvusta ja ystäväpiiristä puhumattakaan. Yleisesti voin todeta, että enempi oppiarvoja ovat suorittaneet uskovat kuin ei-uskovat tuttavapiirissäni. Uskovat ovat usein ahkeria ja eteenpäin pyrkiviä ihmisiä ja hyviä ja rehellisiä työntekijöitä.

Älykkäällä ihmisellä saattaa kyllä kiusaukset olla erilaisia kuin tavallisilla matti meikäläisillä. Muuten uskolla ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä keskenään. Jumala pitää hulluistaankin huolen. Jo Lutherkin totesi aikanaan lääkäreistäkin, että he ovat meidän Herramme palvelijoita. Jumala antaa Pyhän Henkensä kenelle tahtoo. Vstaanottavalla ihmisellä täytyy olla nöyrä ja särjetty sydän. Aivoista ja järjestä ei uskon asioiden yhteydessä tarvitse edes mainita. Järki voi kyllä tulla uskon esteeksi, kun alkaa järkeilemään ja kyseenalaistamaan Sanaa.

• Anonyymi

Oppi-arvon saavuttaminen? Ja älykäs ihminen?

Ajattelen niin, että tuon 2003 kirjoittaneen "ruut" -nimimerkin kirous oli se, että hän uskoi lestadiolaisuuteen.

Oli hänelle aivot ja järki annettu, kuitenkin uskoi joidenkin vanhojen miesten keksimään "lestadiolaisuuteen", jota Laestadius ei ehkä halunnut perustaa.

Kyseeenalaistaa sanaa? Mitähän tui poloinen tarkoitti?

Eivät kaikki lestadiolaiset ole rehellisiä. Siellä on aivan koko kirjo ihmisistä.

• Jojo

Voi hyväinen aika.Vl.lestadiolaisia on yliopistoissa opettajina,lääkäreitä teoloogeja,opettajia nyt aluksi mainiten.He eivät kuitenkaan kulje lappu kaulalla mainostaen "tässä tulee lestadiolainen"

• vrk

JOO, totta on. Mutta älykkyyshän ei ole toki sama asia kuin kouluttautuneisuus. Kai te tiedätte Kari Uusikylän?

Lukeminen avartaa jos sen ANTAA avartaa.

• Jojo
        vrk kirjoitti:

JOO, totta on. Mutta älykkyyshän ei ole toki sama asia kuin kouluttautuneisuus. Kai te tiedätte Kari Uusikylän?

saivartelua. Raamattu sanoo,ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi.Ja lukemiseen tarvitaan älyä, ei "älytön"opi lukemaan.

• Usvis
        vrk kirjoitti:

Keskity juttuun, äläkä pilikkuun!
        Itse olet peräänkuuluttanut samaa asiaa, ja sorrut itse viilaamaan pilikkuja!
        Joka ittensä ylentää, se alennetaan!
        Vaikka mieleni tekisikin sanoa että mullakin on korkeakoulututkinto ja osaan lukea, niin en sano sitä!:)

• !!!
        Usvis kirjoitti:

Keskity juttuun, äläkä pilikkuun!
        Itse olet peräänkuuluttanut samaa asiaa, ja sorrut itse viilaamaan pilikkuja!
        Joka ittensä ylentää, se alennetaan!
        Vaikka mieleni tekisikin sanoa että mullakin on korkeakoulututkinto ja osaan lukea, niin en sano sitä!:)

3 loppututkintoa yliopistosta, mutta en minä niillä melskaa. Antaa tuon melskata, joka haluaa.

:))

• Usvis
        !!! kirjoitti:

3 loppututkintoa yliopistosta, mutta en minä niillä melskaa. Antaa tuon melskata, joka haluaa.

..siinä tapauksessahan sä ole nörtti, hikipinko jne.! en mä lähtis tuolla elvistelemään!:) Ikuinen opiskelijako?

• !!!
        Usvis kirjoitti:

..siinä tapauksessahan sä ole nörtti, hikipinko jne.! en mä lähtis tuolla elvistelemään!:) Ikuinen opiskelijako?

Ekan ja kolmannen väliin mahtuu 20 v. Eka tuli normaaliin tapaan opiskelemalla. Kaksi muuta työn ohessa.

Taisi siinä joskus hikitippakin irrota. :))

Sillei.

• Usvis
        !!! kirjoitti:

Ekan ja kolmannen väliin mahtuu 20 v. Eka tuli normaaliin tapaan opiskelemalla. Kaksi muuta työn ohessa.

Sillei.

Ok, et sä sitten ole nörtti!
        Mut ajatellaanko tai määritelläänkö viisaus nykyisin sillä, et montako tutkintoo on ja et millaisin arvosanoin.!? Elämän viisaus kato on pikkusen tärkeämpi, mut kaikille "viisaille" ei ole suotu maalaisjärkeä, jolla tekee kyllä työelämässä paljon enemmän kuin yliopiston tutkinnolla!

No jokatapauksessa, onnittelut kaikille joilla on jotain millä kerskailla!:)

• Anonyymi
        vrk kirjoitti:

VOidaan nähdä, että esimerkiksi käräjäoikeuksien ja hovioikeuksien tuomareissa on aika paljon lukemalla "viisaiksi" tulleita, jotka kuitenkin ovat, no miten sen nyt kauniisti sanoisi, aika avuttomia ajattelemaan.

Ei kai onneksi lestadiolaisia ole päässyt mihinkään akateemisiin virkoihin. Joskus oli joku Pekka Rytilä tai vastaava Helsingissä. En tuntenut, mutta siihen jotkut toivonsa asettivat.

• Anonyymi
        !!! kirjoitti:

Aha, oletko lestadadiolaisuskossa noine loppututkintoinesi=?

• Anonyymi
        !!! kirjoitti:

Sillei.

Vai hikitippa? Oletko kuitenkin kristitty?

• Anonyymi
        Usvis kirjoitti:

Ok, et sä sitten ole nörtti!
        Mut ajatellaanko tai määritelläänkö viisaus nykyisin sillä, et montako tutkintoo on ja et millaisin arvosanoin.!? Elämän viisaus kato on pikkusen tärkeämpi, mut kaikille "viisaille" ei ole suotu maalaisjärkeä, jolla tekee kyllä työelämässä paljon enemmän kuin yliopiston tutkinnolla!

No jokatapauksessa, onnittelut kaikille joilla on jotain millä kerskailla!:)

Mahottoman korkeasti arvostettu ja kunnioitettu Usvis, kuuleppas!
        Nooh, piti laittaa tähän jotain, mutta meni pois mielestä.
        Älykkö

• Juha

Mitä älykkyys on!? siinäpä kysymys, johonka haluan jonkun"viisaan" vastaavan! Itse analysoiden on olemassa kahden laista viisautta lukemisen kautta saatua viisautta ja ns.älykkyyttä, jolla ei ole mitään tekemistä viisauden kanssa eli käytännön viisutta ns.maalaisjärkeä!!! Ja minun mielestä älykkyys on lukemisesta riippumatonta "viisautta" ja koulutuksella ei välttämättä ole merkitystä!! itselläni on vain ammatillinen tutkinto ja olen tällä hetkellä laajentamassa toisella ammatillisella tutkinnolla! eli 2.asteen koulutuksen saanut, et se siitä!

• Anonyymi

No eihän oikeasti jollain ammatillisella tutkinnolla ole mitään merkitystä tai tekemistä älykkyyden kanssa. Toki sellainen ehkä ainakin keskitason ålykkyyden vaatii.

Onjoitakin esimerkiksi sähköasentajia, joilla älykkyysosamäärä jää alle sadan. Kuitenkin tekevät työnsä hyvin. Tai muurareita ehkä löytyy, joilla älykyysosamäärä yli 130.

Esimerkiksi joku hovioikeuden tuomari, olisi oikein hauska hänen kanssaan keskustella ihan vaan arkipäivän asioista. Ymmärtäisköhän hän ihan tavallisista asioista oikeastaan mistään mitään?

• Anonyymi

Nöyryyttäminen, alistaminen ja sosiaalisesti erottaminen muista on lestadiolaisten käytösmalli. Varokaa heitä.

• Anonyymi

Ihminen, joka on älykäs ja opiskelee jonkun aikaa, ei todellakaan voi olla esikoislestadiolaisen uskon rehellinen kannattaja.

Sillä, että ihminen on älykäs, tarkoitin sitä, että hän on puolivälin yläpuolella tuon älykkyyden suhteen. Saattaa olla jossakin muussa asiassa paljon puolivälin yläpuolella.

Minä ainakaan en ole yhtäkään älyltään puolivälin yläpuolella olevaa ihmistä, joka tosissssssaan uskoisi esikoislestadiolaisuuteen.

Onhan siellä koko joukko niitä, jotka ovat mukana jostain vaikkapa "perhesyystä", eivätkä ajattele koko "kristillisyysasiaa" sen kummemmin?

• Anonyymi

Lestatiolaisten älykkyydessä ei ole vikaa vaan hoitamaton sairaus on ongelma.

• Anonyymi

Joo tuohan on halveksivaa vihapuhetta ja täyttä valhetta. Pirun orjille tämä touhu on mielipuuhaa. Sopivasti peittyy se kaikki kammottava ja iljettävä mitä jumalattomien elämässä on.

• Anonyymi

Pirun orjanako pidät ihmistä, joka kertoo, että esikoislestadiolainen pitää jumalattomana ihmistä, joika ei usko Esikoislestadiolaistet RY:n valheelliseen opetukseen???

Halveksivaa vihapuhetta ovat kaikki esikoislestadiolaisten saarnat. Ne ovat myös täyttä valhetta. Siellä saarnataan, että vain esikoislestadiolaiset ovat ansainneet taivaspaikan.

Mieti. Voidaanko ihmisiä jollakin muulla tapaa vielä enemmän huijata?

• Anonyymi

Onhan niitä korkeakoulutettuja lestadiolaisia, mutta harvassa ovat. Suurin osa raksalla ja hoitoalan töissä. Eivät myöskään auktoriteettia saa kritisoida. Se ainakin näiden duunareiden mentaliteetti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2075
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      330
      1274
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      91
      1166
    4. 149
      1055
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      928
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      67
      919
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      859
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      797
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      23
      796
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      759
    Aihe