Mulla on ollut jo useita vuosia tämmösiä oireita: joka päiväinen lievä huimaus, epätodellinen höntti olo, tuntuu kuin katsetta olisi vaikea kohdistaa johonkin...silmät vaan seisoo päässä, puristava tunne päässä otsan kohdalla, silmät särkee välillä. Totaalinen väsymys/uupumus, jatkuvaa haukottelua, ihme kuumotusta varsinkin kasvoilla (tilanteesta riippumatta), rintaa puristaa (enemmän vasemmalta puolelta), tuntuu ettei saisi kunnolla happea, pallea on koko aika arkana... olen myös nykyään niin paljon ilman rintsikoita kun mahdollista, sillä tuntuu että tukehdun ne päällä vaikka ois kuinka löysät.
Nämä fyysiset oireet ovat päällimmäisiä. Koen että elämänlaatuni on laskenut kuin lehmän häntä oireiden takia... harva se päivä itken vaan kun tulen töistä kotiin, sillä minulla on niin perkeleen paha olla fyysisesti. Olen kyllä ahdistunut, mutta se johtuu fyysisestä pahasta olostani. Stressinsietokykyni on nykyään nollassa enkä uskalla tehdä elämässäni juuri mitään (työt on tullut toistaiseksi hoidettua joten kuten) En halua lähteä mihinkään tai tehdä mitään kun on koko aika kipeä olo tai pelkään että taju lähtee:((
Olen muutamaan kertaan käynyt lekurissa juttelemassa oireistani: kilpparit, laajat verenkuvat ekg:t otettu, ja koska kaikki on kokeiden mukaan ihan ok olen lekurin mielestä masentunut ja ahdistunut sekä saatan sairastaa paniikkihäiriötä. Olen joskus saanut paniikkikohtauksen mutta sekin mielestäni johtui lähinnä siitä että minua huimaa koko aika! NYt olen tavallaan oppinut elämään tämän paskan olon kanssa enkä juurikaan panikoi. Söin muutamia vuosia sitten Fevarin nimistä lääkettä, ilman mitään vaikutusta fyysisiin oireisiin, kieltämättä lääkkeen ansiosta kestin ikäviä oireita paremmin, muttei ne silti mihinkään muuttuneet!!! Viime kesänä aloitin Optipar nimisen lääkityksen... sama homma, oireet koko aika läsnä mutta en ollut niin ahdistunut niiden johdosta. Olen nyt lopettelemassa lääkitystä hiljalleen sillä se ei auta! Olen käynyt myös omt-fyssarilla ja hierojalla, jos vaivat olisi johtuneet niskoista...ei mitään apua!!!
Te jotka sairastatte paniikkihäiriötä ahdistuneisuushäiriötä tms. kertokaa onko teillä jotain vastaavia fyysisiä oireita, onko tämä mielestänne ahdistuneisuushäiriötä? Oletteko saanut oireisiin apua jostain lääkityksestä tms.? Usein kun olo on todella paha, epäilen että kyseessä olisi jonkin todellinen vakava sairaus... mutta sanoppa se lekurille kun ei ne usko, kirjottaa vaan mielialanappia prkl.
lääkäri tänään, saapi nähdä mitä se sanoo tänään!
Kiitos jo etukäteen kaikille keskusteluun osaa ottaneille :)
ahdistuneisuushäiriökö?
20
5493
Vastaukset
- plus ahdistukselta
Hyvä lääke on sepram tai cymbalta, molemmat oon kokeillut, ja molemmista apua saanut.
Ja pyydä joku esim. opamox enshätään oireita lievittämään.
Toi sepramin teho alkaa pikkuhiljaa, mutta cymbalta heti ekana päivänä.- ---------
Mulla on ihan samanlaisia oireita ku sulla ja sillonku ahdistaa niin ne rintsikatki ahdistaa vaikka ois kuink löysällä :( Tuntuu et ne painaa.
- kukka
Kyllä sulla on aivan selvästi yleinen ahdistuneisuushäiriö, sama kuin minullakin on todettu. Olen viime syksystä lähtien kärsinyt samanlaisista oireista, varsinkin tuo huimaus meni minulla aivan kauheaksi. Olen käynyt korvalääkärillä ja nyt olen menossa magneettikuvaukseen tämän takia, että saisin varmuuden siitä ettei minulla ole mitään elimellistä vikaa. Olen joutunut jäämään sairaslomalle näiden oireiden takia, nyt on takana jo 1kk ja vielä ainakin 1 kk. Katsotaan sitten mikä on tilanne jälleen. Viihdytkö nykyisessä työssäsi? Minulla ainakin nää ahdistuksen oireet johtuu pitkälti nykyisestä työpaikastani, sillä en viihdy siellä ja voin henkisesti pahoin. Joka aamu on viime syksystä lähtien kiristänyt vatsaa, kun pitää lähteä sinne. Olenkin ajatellut työpaikan vaihtoa, kunnes saan itseni vähän parempaan kuntoon. Nyt minulla aloitettiin cipralex-lääke, ei ainakaan vielä ole helpottanut, kun olen niin vähän aikaa syönyt niitä.
- aloittaja
Viihdyn kyllä työssäni, mutta se on todella stressaavaa ja aikataulun kanssa kilpailemista. Kaiken lisäksi istumatyötä joka kuormittaa todella yläkroppaa :(
- googlellakin
löytyy enemmän tietoa kun on oikea hakusana=) Ei se ole mikään yleinen ahd.h.
- itselläni auttoi
ratkaisevasti kun jätin kahvin kokonaan pois, nuo fyysiset oireet helpottivat parissa päivässä. Kofeiinilla on taipumus aiheuttaa tällaista koska se kiihdyttää stressihormoni eritystä, lieneekö geneettinen ominaisuus koska isälläni on täsmälleen samat oireet ja hän lipittää kahvia alvariinsa.
Kofeiinia on myös energiajuomissa ja mustassa teessä.- aloittaja
olen kyllä huomannut kahvin vaikutuksen, enkä juokaan enää kahvia kun siitä tuli semmonen ihme hermostunut täpinä vapina olo... ja se vaan lisäsi ahdistusta. Mutta kun nää muut oireet on koko aika päällä kahvista riippumatta
- rintakehän
aloittaja kirjoitti:
olen kyllä huomannut kahvin vaikutuksen, enkä juokaan enää kahvia kun siitä tuli semmonen ihme hermostunut täpinä vapina olo... ja se vaan lisäsi ahdistusta. Mutta kun nää muut oireet on koko aika päällä kahvista riippumatta
ja pallean alueella johtuvat todennäköisesti staattisen lihasjännityksen (työskentelyasento) ja stressin yhteisvaikutuksesta. Stressihormonin eritys kohottaa aivojen glutamaattitasoa ja saa aikaan lihasjäykkyyttä, staattisessa jännitystilassa olevat lihakset jäävät pysyvään kouristustilaan.
Ehkäpä tässä todellakin on takana geneettinen ominaisuus, itselläni näitä oireita on ollut lapsesta asti liittyen yleiseen stressitason nousuun. Oireet ovat pahentuneet iän mukana mutta väliin on myös mahtunut oireettomia kausia kun olen järjestänyt elämääni uudelleen.
Ensimmäinen vaikean masennuksen/ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriön kausi kesti 8 vuotta, lääkityksestä oli apua fyysisiin oireisiin ja ahdistuneisuuteen mutta elämä latistui tunteettomaksi harmaudeksi. Tilanteen takana oli ilmeisesti toimimaton avioliitto sillä avioero katkaisi tilanteen lähes täysin. Samaan syssyyn pyörittämäni yritys meni laman johdosta nurin ja muutin Ahvenanmaalle, perustin uuden yrityksen ja lisätuloja sain kalastuksesta. Tuona aikana mieliala oli kuin lapsena kesällä ja minkäänlaisia psyykkisiä tai fyysisiä oireita ei esiintynyt.
Olet ilmeisesti elämänmittaisten ratkaisujen edessä, nykyisessä elämäntilanteessasi tilasi tuskin paranee, pikemminkin päin vastoin. Persoonallisuutesi ja elämäsi eivät vain yksinkertaisesti sovi toisilleen, persoonallisuuttasi voit muuttaa "lääkkeillä", elämäntilannettasi muilla ratkaisuilla.
Pidä kaiken aikaa mielessä että meillä on vain tämä yksi elämä, työpaikkoja on mahdollista vaihtaa mutta kemiallisesti käräytettyjä aivosoluja ei.
Ihan käytännön ratkaisu noihin fyysisiin vaivoihin on säätää työskentelyasentoa siten että et kuormita niitä lihaksia jotka sinulla oireilevat. Stressinsietokyvyn parantamisesta en ole selvillä, olen itse valinnut aina sen helpoimman tien, muuttanut olosuhteita.
Ahdistuneisuuteen tosin auttavat E-Epa, karnosiini ym. luontaistuotteet. Mäkikuismaakin kokeilin ja vaikka se minulla auttoi ahdistuneisuuteen ja sitä kautta myös fyysisiin vaivoihin, koin myös elämäni pelottavimmat hetket kun mieleen alkoi nousta aivan sairaan pelottavia kauhukuvia ja pakkoajatuksia. Mäkikuismahan toimii aika samalla tavalla kuin mielialalääkkeet ja ainakin lukemani perusteella pääsin tutustumaan näköalapaikalta miten SSRI-psykoosi lähtee kehittymään. - kukka
rintakehän kirjoitti:
ja pallean alueella johtuvat todennäköisesti staattisen lihasjännityksen (työskentelyasento) ja stressin yhteisvaikutuksesta. Stressihormonin eritys kohottaa aivojen glutamaattitasoa ja saa aikaan lihasjäykkyyttä, staattisessa jännitystilassa olevat lihakset jäävät pysyvään kouristustilaan.
Ehkäpä tässä todellakin on takana geneettinen ominaisuus, itselläni näitä oireita on ollut lapsesta asti liittyen yleiseen stressitason nousuun. Oireet ovat pahentuneet iän mukana mutta väliin on myös mahtunut oireettomia kausia kun olen järjestänyt elämääni uudelleen.
Ensimmäinen vaikean masennuksen/ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriön kausi kesti 8 vuotta, lääkityksestä oli apua fyysisiin oireisiin ja ahdistuneisuuteen mutta elämä latistui tunteettomaksi harmaudeksi. Tilanteen takana oli ilmeisesti toimimaton avioliitto sillä avioero katkaisi tilanteen lähes täysin. Samaan syssyyn pyörittämäni yritys meni laman johdosta nurin ja muutin Ahvenanmaalle, perustin uuden yrityksen ja lisätuloja sain kalastuksesta. Tuona aikana mieliala oli kuin lapsena kesällä ja minkäänlaisia psyykkisiä tai fyysisiä oireita ei esiintynyt.
Olet ilmeisesti elämänmittaisten ratkaisujen edessä, nykyisessä elämäntilanteessasi tilasi tuskin paranee, pikemminkin päin vastoin. Persoonallisuutesi ja elämäsi eivät vain yksinkertaisesti sovi toisilleen, persoonallisuuttasi voit muuttaa "lääkkeillä", elämäntilannettasi muilla ratkaisuilla.
Pidä kaiken aikaa mielessä että meillä on vain tämä yksi elämä, työpaikkoja on mahdollista vaihtaa mutta kemiallisesti käräytettyjä aivosoluja ei.
Ihan käytännön ratkaisu noihin fyysisiin vaivoihin on säätää työskentelyasentoa siten että et kuormita niitä lihaksia jotka sinulla oireilevat. Stressinsietokyvyn parantamisesta en ole selvillä, olen itse valinnut aina sen helpoimman tien, muuttanut olosuhteita.
Ahdistuneisuuteen tosin auttavat E-Epa, karnosiini ym. luontaistuotteet. Mäkikuismaakin kokeilin ja vaikka se minulla auttoi ahdistuneisuuteen ja sitä kautta myös fyysisiin vaivoihin, koin myös elämäni pelottavimmat hetket kun mieleen alkoi nousta aivan sairaan pelottavia kauhukuvia ja pakkoajatuksia. Mäkikuismahan toimii aika samalla tavalla kuin mielialalääkkeet ja ainakin lukemani perusteella pääsin tutustumaan näköalapaikalta miten SSRI-psykoosi lähtee kehittymään.täällä ainakin ollaan... Vaihdoin juuri vähän aikaa sitten asuntoa ja entisen asunnon myötä lähti myös osa minun menneisyyttä pois, kun luovuin vanhoista muistoista. Nyt aion vaihtaa työpaikkaakin, koska tässä entisessä työpaikassa ahdistus on niin kova. Vanhat rasittavat ihmissuhteet olen päättänyt lopullisesti. Nyt on aika uusille ihmissuhteille, jahka sen mukavan miehen kohtaan. olen samaa mieltä siinä, että ihmisellä on yksi ainut elämä ja jos sen voi itse omilla toimintatavoilla ja muutoksilla tehdä mukavaksi elää, niin kannattaa tehdä isojakin ratkaisuja.
- vesku15
Mulla oli paniikkihäiriöitä ja ihan vastaavia oireita, kun sulla. Sain mentyä lääkääriin ja sain hyvät lääkkeet ja kaikki oireet on nyt hävinnyt. Lääkitys alkaa vaikuttamaan 1-2 viikon kuluessa.
- perinyt
oireesi viittaavat aivan selkeästi panikki häiriöön.sain perinnöksi äidiltäni,isältä kaksi suuntaisen mieliala häiriön.persoonaalisuus häiriön,joten paljoa enempää ei vikaa päässä voisi olla.mulle dignosoitu vaka asteinen panikki häiriö,lie mitä tarkoittaa,panikki häiriö on aina samanlaista tuskaa.olin sairaala kierteessä..vaihdettiin lääkkeitä....yhdessä vaiheessa olin aivan pihalla...kymmenen erilaista lääkettä,onneksi oli ystävä joka alkoi ihmettelemään asiaa ja otti lekuriini yhteyttä,sairaalaan....ensin otettiin lääkkeitä pois ja vaihdettiin uusiin...kaks vuotta meni aivan hukkaan elämästäni.muisti kuvat tuosta ajasta hyvin hatarat.sitten sain jostain voimaa ja aloin itse tappelemaan omasta sairaudesta.siihen ei pysty kukaan muu kuin jokainen itse.taka pakkeja on tullut,mutta en anna niiden haitata...hampaat irvessä eteen päin.olen nähnyt kavereitani jotka eivät pääse ylös huonosta olostaan,menettäneet kaiken elämän halunsa ja se on sääli.olen ollu 2vuotta poissa sairaalasta.tulee minulla jos jotakin kohtauksia,mutta jos ei mene itsestään ohi,ni silloin otan panikki häiriöön täsmä lääkkeen,aprox...pamit ei tee kun tokkuraiseksi,tuo lääke ei sitä tee ja vaikutus alkaa melkein heti.syön kyllä muitakin lääkkeitä,mutta silti kohtauksia tulee silloin tällöin.nyt en syö kun 4 erillaista psyykelääkettä,nukahtamis lääkettä ja sit tämä alprox.minusta ei näe ulkoa päin että olen sairas tai että syön lääkkeitä noin paljon.toivon todella että saat apua paniikkeihisi koska tiedän että ne ovat kamalia.
- aloittaja
Kerta olen kokeillut fevarinia (SSRI, fluvoksamiini) ja Optiparia 20mg (SSRI, paroksetiini) ilman kunnollista apua OIREISIIN... mieli on mielestäni ollut ihan tasapainoinen kylläkin. Mikä muhun sitten auttais jos noi ei auta :(? Oon nyt kuitenkin jatkanut tota optiparia, mutta pitäiskö siinä sitten olla korkeampi annos? Pitää tietty lääkäriltä kysyä.
Luulen että mulla on myös jokin alitajuntainen tapa että jännitän ihan koko aika niska hartia seudun lihaksia (tilanteesta riippumatta, stressatessa tietysti enemmän), joka tietty saattaa vaikuttaa tohon huimaukseen ja jatkuvaan päänsärkyyn ym. Onko olemassa jotain mieliala lääkettä joka vaikuittais tohon lihasten kiristelyynkin? Venyttelyt ei auta, lihasrelaksantit on käytössä eikä niistäkään ole juurikaan apua... ainakaan pitemmäksi aikaa. - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Kerta olen kokeillut fevarinia (SSRI, fluvoksamiini) ja Optiparia 20mg (SSRI, paroksetiini) ilman kunnollista apua OIREISIIN... mieli on mielestäni ollut ihan tasapainoinen kylläkin. Mikä muhun sitten auttais jos noi ei auta :(? Oon nyt kuitenkin jatkanut tota optiparia, mutta pitäiskö siinä sitten olla korkeampi annos? Pitää tietty lääkäriltä kysyä.
Luulen että mulla on myös jokin alitajuntainen tapa että jännitän ihan koko aika niska hartia seudun lihaksia (tilanteesta riippumatta, stressatessa tietysti enemmän), joka tietty saattaa vaikuttaa tohon huimaukseen ja jatkuvaan päänsärkyyn ym. Onko olemassa jotain mieliala lääkettä joka vaikuittais tohon lihasten kiristelyynkin? Venyttelyt ei auta, lihasrelaksantit on käytössä eikä niistäkään ole juurikaan apua... ainakaan pitemmäksi aikaa.haluan vielä kertoa että en siis saa juurikaan paniikki kohtauksia. Olen saanut joskus vuosia sitten, mutta en enää panikoi sillä lailla sillä tiedän että se on vaan elimistö joka temppuilee, eikä niihin kuole. Joskus jossain tilanteessa saattaa huimata enemmän ja pulssi kohota, mutta yritän vain rauhoittua enkä ole joutunut ainakaan pitkään aikaan pakenemaan tilanteesta. Pyörtymisen pelkoa on jonkin verran, mutta miten sitä muka voisi välttää kun on melkeen koko aika huimaava höntti olo... ja vielä tuo päänsärky ja silmäoireet! Saa nähä sekooko tässä
- että...
aloittaja kirjoitti:
haluan vielä kertoa että en siis saa juurikaan paniikki kohtauksia. Olen saanut joskus vuosia sitten, mutta en enää panikoi sillä lailla sillä tiedän että se on vaan elimistö joka temppuilee, eikä niihin kuole. Joskus jossain tilanteessa saattaa huimata enemmän ja pulssi kohota, mutta yritän vain rauhoittua enkä ole joutunut ainakaan pitkään aikaan pakenemaan tilanteesta. Pyörtymisen pelkoa on jonkin verran, mutta miten sitä muka voisi välttää kun on melkeen koko aika huimaava höntti olo... ja vielä tuo päänsärky ja silmäoireet! Saa nähä sekooko tässä
Sulla on ahdistuneisuushäiriö, ei paniikkihäiriö. Paniikkihäiriöiset saa mös paniikkikohtauksia ja suht usein.
Luontaistuotteilla tosiaan on hyvä kokeilla, josko ne auttaa. Avena Sativa, kauraversouute, on yksi hyvä joka rauhottaa. Luontaistuotteet toimivat hyvin lievimmissä ahdistuksissa.
Ja mitä noihin mielialalääkkeisiin tulee niin niissähän on se noin kuukauden aika ennen kun ne alkavat kunnolla vaikuttamaan. Muutaman päivän käytön jälkeen pysty sanomaan toimivatko ne vai ei.
Tupakka, alkoholi ja kofeiini lisäävät ahdistusta. Hyvä kun olen kahvin juonnin lopettanut. Mulla tuli myös teestä tuo tärinä vapina olo, se oli kamalaa. Nykyään juon kofeiinittomia yrttijuomia, löytyy erimakuja, joten kannattaa kokeilla:).
Mä olen harkinnut työpaikan vaihtoa ajoittain. Pidän kyllä nykyisestä työstäni, mutta pomoni on sellainen, jolle mikään ei kelpaa, joten tuon koen hirmu ahdistavana ja usein on pelko päällä töihin mennessä että mistähän nyt tulee sanomista... Tuohon päälle oma perfektionisti luonteeni niin koen sen henkisesti rankkana... - paniikkih
aloittaja kirjoitti:
haluan vielä kertoa että en siis saa juurikaan paniikki kohtauksia. Olen saanut joskus vuosia sitten, mutta en enää panikoi sillä lailla sillä tiedän että se on vaan elimistö joka temppuilee, eikä niihin kuole. Joskus jossain tilanteessa saattaa huimata enemmän ja pulssi kohota, mutta yritän vain rauhoittua enkä ole joutunut ainakaan pitkään aikaan pakenemaan tilanteesta. Pyörtymisen pelkoa on jonkin verran, mutta miten sitä muka voisi välttää kun on melkeen koko aika huimaava höntti olo... ja vielä tuo päänsärky ja silmäoireet! Saa nähä sekooko tässä
Minulla on koko ajan kurkkua kuristava tunne ja joudun nieleksimään.
- --------
paniikkih kirjoitti:
Minulla on koko ajan kurkkua kuristava tunne ja joudun nieleksimään.
Kyllä joudun koko ajan, tosi ärsyttävää.. Ja röyhtäilen myös :S
- kertoisin...
"lievä huimaus, epätodellinen höntti olo, tuntuu kuin katsetta olisi vaikea kohdistaa johonkin...silmät vaan seisoo päässä, puristava tunne päässä otsan kohdalla, silmät särkee välillä. Totaalinen väsymys/uupumus, jatkuvaa haukottelua, ihme kuumotusta varsinkin kasvoilla (tilanteesta riippumatta), rintaa puristaa (enemmän vasemmalta puolelta), tuntuu ettei saisi kunnolla happea, pallea on koko aika arkana... olen myös nykyään niin paljon ilman rintsikoita kun mahdollista, sillä tuntuu että tukehdun ne päällä vaikka ois kuinka löysät" tuosta listasta puuttuu vielä jatkuva nieleskeleminen ja palan tunne kurkussa... kaikki muu on jokapäiväistä, mutta ei onneksi kaikki samana päivänä.
Käytän Fevarinia ja Xanoria. Xanor tehoaa paniikkikohtauksiin, ja Fevarin on käytössä masennusoireisiin, varsinaista apua ahdituneisuushäiriöön en ole huomannut (minulla diagnoosi yleinen ahdistuneisuushäiriö). Oireet moninkertaistuu muutama päivä ennen menkkoja ja olo on sillin tosi ahdistava. Nämä oireet minulla oli jo nuoruusiässä, mutta silloin niitä ei tunnistettu, ja viimeiset kymmenen vuotta olen lääkkeitä käyttänyt joskus vähemmän joskus enemmän... - kans
on alkanu huimaamaa. tuntuu että taju lähtee. pelottaa kauheesti. sit on joskus semmosta kuoleman pelkoo ja just tommonen höntti olo ja pää kipee, silmät seisoo pääsä, väsyttää ..
- petsku
miten voit nykyään?
- Terve sinulle
Ihan kuin omasta päästäni tuo kysymys. Juuri kun kirjoittelen ylös mitä ihmeellisempiä tarinoita uudesta maailmasta ja tulin tänne sen perusteella mitä kirjoitan ylös niiden tarinoiden mukaisesti. :D
Terve? ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800