Armeijan kuntotestit - onko niitä?

Tietämätön

Olen tässä pohdiskellut armeijaan menoa - kyllä, olen nainen - ja päällimäiseksi estoksi tähän mennessä ovat mieleen nousseet armeijan kuntotestit joista olen kuullut. Cooper-testin väljät arvostelut löytyvät toki netistä, mutta olisin kiinnostunut, testataanko intissä kuntoa muutenkin - jos mitenkään - ja kuinka, konkreettisesti. Käyvätkö kaikki alokkaat esimerkiksi vetämässä leukoja tai uimassa tiettyjen pisterajojen mukaisesti?

14

10032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P3310

Meillä ei ollut muuta kuin piti juosta cooperintestissä 2600m tai joutui iltaisin alikessujen kanssa lenkille. Piti myös osata uida 50m, muuten "pääsit" uimakouluun.
      Tottakai oli esterataa ja lihaskuntotestejä mutta niistä ei edellytetty mitään.
      Eiköhän se kuitenkin ole komppanjakohtaista...

• Viisi

vedetään leukoja, uidaan, punnerretaan, tehdään vatsa ja selkälihaksia sekä hypätään pituutta vauhditta

• alok.

On armeijassa myös kuntotesti. Siihen sisältyy vauhditon pituushyppy, vatsalihas, selkälihas, punnerrus ja leuanveto.

Mikäli haluat kuntotesteistä pisteitä, eli tyydyttävän, niin tässä ovat rajat. Jos menee rajan alle, niin tulee nolla pistettä. Jos ylität nämä rajat, niin saat ylityksistä 1-3 pistettä.

vauhditon pituushyppy: naisilla 1,65m (miehillä 2,00m)
      vatsalihastesti: 28 (32)
      selkälihastesti: 25 (40)
      punnerrukset: 14 (22)
      leuanveto: 8 (6) (naisilla erilainen suoritustekniikka, kuin miehillä)
      cooper: 2000m (2200m)

Jos ui alle 200m, niin laitetaan uimakouluun.

• no one

Mites on,onko armeijassa pituusrajaa,kun oon muutama cm alle 150 ja olisi haaveena mennä armeijaan,olen siis nainen.Sisua kyllä löytyy.

• 1232132135537

Mietihhän tyttö tarkkaan. Kyllä ne sinut sinne huolii, mutta ite en vapaehtoisesti lähtis...

• kessu76

tässäkään tapauksessa se ei ole koosta kiinni..jos asenne kohdallaan,mikä ettei.

• no one

No kyllähän sitä on tarpeeksi jo tullut mietittyä ja mulla on aika hyvä kuntokin(omasta mielestäni)
      vatsoi menee 33/min.ei taukoja
      1500m 9min 36s,joten kyl cooperis menis jottai2000en oo kokeillu
      etunojapunnerrus(m)25/min tauoilla
      etunojapunnerrus(n)n40/min tauoilla
      ja pystyn uimaan hyvällä tahdilla 500-700m putkeen
      leuoist ja v:tomasta pituudesta en tiiä
      mut pääsiskö näil armeijaa
      onk naiste valintatilaisuudes joku kuntotesti

• ----------

Kuntotestiä ei ole naisten valintatilaisuudessa, kuten ei miesten kutsunnoissakaan. Palvelusaikaisten kuntotestien tuloksillakaan ei ole kovin suurta merkitystä, mutta sillä on miten jaksat fyysisesti taisteluharjoituksissa, marsseilla jne. Jos käytät noita intin kuntotestejä oman fyysisen suorituskykysi arviointiin, niin unohda naisten rajat koska ei ns. oikeissa hommissa ole naisten sarjaa.

Lihaskuntotestin suorituksissa ei kai saisi pitää taukoja. Punnerrukset tehdään samalla tyylillä kuin miehetkin tekevät. Nykyiset kuntotestit suoritusohjeineen löytyvät puolustusvoimien sivuilta (www.puolustusvoimat.fi -> Toimialat -> Liikunta -> Materiaalipankki -> Kuntotestaajan käsikirja).

• mietihä

Kyllä Cooperissa olis hyvä päästä ainakin nyt edes 2500 m ettei ole ihan viimeisiä maaliin tulijoita.

• no one

Tiettääks joku muute jottai semmossi harjotuksi/lajei,jois voi parantaa tota hapenottokykyy, kun menis cooperis varmaa aika tyydyttävä tulos, jossei henki meinas loppuu.En polta, mut ko o piene keuhko

• reserv

Sen mitä kesällä säkylästä kotiutuneena voin sanoa on että sillä ei ollut ainakaan meillä mitään merkitystä kuinka huono jonkun kunto oli. Harjotukset eivät meidän kompaniassa ollut fyysisesti kauhean vaativia (riippui toki tehtävästä, mutta noin yleisesti). Marssit olivat kyllä aika raskaita, mutta niistäkin selvisi ja se on enemmän kivun sieto kyvystä ja sisusta kiinni kuin fyysisestä kunnosta. Toki hyvä kunto helpottaa, mutta sisu korvaa paljon. Pituudesta sen verran että meidän komppaniassa oli yksi alle 150cm muijja joka selvisi aukista joten sekään ei ole mikään ongelma.

Asenne on erittäin tärkeä. Itseä vitutti äärettömästi se kun muutamat komppanian naiset movettivat jatkuvasti, jos armeijaan menet älä rupea juoksemaan veksissä ellei pakko ole. Vaikka intti ajasta minua vitutti noin 362/362 olin silti aina sillä asenteella että "ei tää päivä niin paha ole etteikö sitä kestäis".

Mieti tarkkaan ennen kuin lähdet sinne; yö unet jäävät usein lyhyeksi, usein on nälkä, kaikki rahat helposti menee sotkuun mitä tulee, vapaa-aikaa on hyvin rajoitetusti, aina pidetään ensin kauheaa kiirettä ja sitten odotetaan, informaation puute vituttaa = pääseekö lomille vai ei / onko vapaa-aikaa vai ei, vaikka joukko rangaistuksia ei periaatteessa ole niin yhden hölmöilyt vaikuttavat myös muihin ja pakko on elää samojen naamojen kanssa yöt ja päivät vaikka ne kuinka kävisivät hermoille. Vielä viimeinen varoitus: naiset laitettiin ainakin meillä melko isolla prosentilla vuoden hommiin.

Itse en menisi mistään hinnasta takaisin ja hieman kaduttaa että en aikanani lähtenyt sivariin sieltä. Mitään sieltä ei juuri käteen jäänyt.

• rgergerg

Ihan vaan sitä, että kunnolla ei siellä ole mitään väliä. Tulet huonompaan kuntoon joka tapauksessa.

Paitsi , jos olet vemppafaija tai ihan säkki jo alussakin.
      Moveta,moveta, moveta.

• no one

No nyt on aika varmaa, et mä meen lukion jälkeen inttiin, sillä
      -punnerrus:24
      -vatsalihas:30
      -selkä n28-30
      -leuanveto miesten tyylil2-3
      -vauhditon pituus n. 165
      - cooper n. 2100 ja uinti 2x500 1xvk

• Asevelvollisuus

No tolla cooperin tuloksella sä oot siellä sitten hitaammasta päästä, sillä 95% varusmiehistä on kuitenkin miehiä. Eli varaudu siihen, että olet kaikissa harjoituksissa se joka on joko joukon hännillä tai se jolle kaikki rasitukset on selkeesti rankempia kuin muille. Ja kaikki harjoituksethan on laadittu siten, että keskiverto varusäijää väsyttää ja *tuttaa kaikkien rankempien treenien jälkeen. Inttiä ei pitäis ottaa minään seikkailuleirinä, pitää olla joko lakisääteinen pakko tai voimakas maanpuolustustahto. Jos haluat todistaa jotain niin tee mieluummin kalevan kierros tai juokse maratooni. Enkä nyt puhu suoraan sulle No One, vaan yleisesti ottaen. Tai aloita lasuvarjohyppyharrastus jos haluat elämyksiä.

Kyllä niitä muita varusmiehiä *tuttaa se varusnainen, joka suoriutuu muita huonommin, on silti muita väsyneempi ja vapaaehtoisesti paikalla. Ja vempassa aina, kun on joku tupamarssi, eikä jaksa nostella niitä sergein (it-tykki) putkilaatikoita auton lavalle ja alas ja taas lavalle vaan joutuu seisoskelemaan vieressä, kun muu ryhmä tekee niitä v-maisimpia asemaanajoharjoituksia. Ne painot joita siellä joutuu nostelemaan on sellasia, että tyydyttävän lihaskuntotesteissä saanut mies suoriutuu niistä nipin napin ja rankkaa on.

Kannattaa myös älytä, että ryhmän mielestä vapaaehtoisuus ei ole positiivinen asia jos suoriutuu yhtään keskimääräistä huonommin rasittavista harjoituksista. Omasta mielestäni inttiin pitäisi ottaa vain naisia jotka saa kuntotesteissä miesten asteikolla keskimäärin vähintään hyviä tuloksia, eli supernaisia ilmeisesti sitten. Mutta mitä hyötyä huonommista edes on, kun niitä tyydyttäviä varusmiehiä on kuitenkin nykyään yli tarpeen, kovakuntoisista ennemminkin on pulaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe