miten saatte kaupan yrtit pidetyä hengissä

peukalo keskellä kämmentä

Moro kaikki viherpeukalot!

Kun olette ostaneet kaupasta valmiiksi kasvatettuja yrttejä, niin miten ihmeessä olette saaneet ne pysymään hengissä, tai siis miten te olette saaneet ne kasvamaan.

Ite olen yrittänyt vaikka mitä, melkein alkanut niille laulaakkin. Mutta aina ne kuolevat pienen ajan jälkeen käsiin.
Minulla on olemassa sellainen yrttiruukku, joka on näitä kaupasta ostettuja yrttejä varten.

Mutta kertokaa ihmeessä.... Olen tosiaan niitä ihmisiä jotka varmasti sais muovikukatkin kellastumaan.. Mutta oppimisen halu on kova.

kevättä odotellessä!

34

26646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

      ne kaupan yrtit on niin väkisin kasvatettuja tähän aikaa vuodeta...ei tule pärjäämään meillä,kesä on eri asia....ite koklasin yks talvi rosmariiniä.meni hetki niin siinnä oli tauti.

      • juha123

        Ne yrtit pitää leikata melko mataliksi (jotain lehtiä pitää kumminkin olla). Juuret on kärsinny ja sen takia ne ei kestä pitkään lehtiään... Leikkaa heti ostamisen jälkeen ja samalla ruukku isompaan ruukkuun & multaa ympärille.

        Vettä pitää olla sopivasti (liian märässä mätänee ja kuivassa juuret kuivuu kokonaan). Valoa ja lämpöä kanssa saisi olla sopivasti... Lämpimässä ja pimeässä ne kasvaa vain honteloita varsia. Hehkulamppujen valoista ei ole juurii mitää hyötyä.


    • torilta

      keväällä taimet, niissä on elävät juuret; markettien yrttien juuret ovat yleensä kuivuneet tai harsosääskien poikkisyömät

    • lamppu40

      jos o kamala hinku,kun ostat niitä kaupan yrttejä,yritä katsoa että juurakko on edes vaaleeta,se on terveen rehun merkki.

    • Tää ei nyt ihan yrttipuolta ole, mutta mulla kävi ruukkusalaatin kanssa sellainen vahinko, että jääkaapissa ollut appelsiinimehupurkki oli vuotanut tihkumalla ovessa pystyssä nököttäneeseen salaattipussiin.Yleensä kaupan salaatit nahistuvat mulla parissa päivässä, mutta tämä yksilö on ihan OK vielä viikon jälkeen.Ja näkyy viihtyvän edelleen, niin että saan napattua siitä lehden leivälle silloin tällöin. Pitää testata seuraavalla salaatilla tuota appelsiinimehukostutusta. Vai onko tapaus ihan sattumaa?
      Mikään viherpeukalo en ole - päinvastoin.Saan tapettua kasvin kuin kasvin hoidollani tai siitä huolimatta parissa päivässä.

      • ei appelsiinimehu

        johtuu siitä, että salaattisi sai nestettä eikä nahistu.


      • voiseollakin

        Mehu luonnollista lannoitetta ja jopa alkoholi parantaa kuulema kasvua. Sokeroidut mehut tuskin hyviä.


    • yrttifani

      Moi

      Itse käytän Pyhä Olavi sarjan kotimaisia kuivattuja yrttimausteita. Ovat tosi hyviä ja aromikkaita. Prima ja muut jäävät kirkkaasti jumbosijalle. On melkein kuin tuoretavaraa käyttäisi.!
      käy katsoon www.yrttipaja.fi niillä on paljon muutakin kuten seim. yrttiteetä josta löytyy apaua eri vaivoihin.

    • SailaMari
      • ......

        Kannattaa ostaa 'uudesta kuormasta' eli samana päivänä tulleita, eivät ole ehtineet kuivua. Kurkkaus ruukkuun (ne reikäruukut) näkyy onko juuret terveitä ja vaaleita vai kuolleita ohuita ja ruskeita.

        Monesti yrtit olleet vesiviljelyssä ja muutos multaan järkyttää.

        Latvapistokkaat heti vesilasiin, varsinkin basilika ja sitruunamelissa juurtuu tosi kivasti näin keväällä vaikka emokasvi nahistuukin.Juurrutushormoniksi pala tavallista pajua tai joku helposti juurtuva, esim juoru kuullemma auttaa.

        Kerran keväällä löysin leikattuja rosmariininvarsia nipun, jokunen juurtui ja jopa talvehti ulkona kukkapenkissä. Alkoi kasvaa mutta en osannut silloin suojata kevätahavalta niin kuoli siihen. Harso ja havunoksa olisi senkin pelastanut.


    • puutarhuri87

      itse tekisin niin, että istuttaisin kaupan yrtin taimimultaan, joka on tarpeeksi mietoa vesiviljelyssä kasvaneelle ja peittäisin sitten vielä muovilla viikoksi, pariksi että se ei kuiva ennen kuin se saa kasvatettua hyvät juuret. muovissa pitää olla pari reikää tai sitten se pitää poistaa välillä, jotta kasvi saa raitista ilmaa. istuttaessa juuripaakkua pitää avata varovasti jotta juurtuminen lähtee hyvin käyntiin, koska yleensähän ne juuret on tosi tiukassa nipussa. ja valoa olla pitää. monet yrtit pitävät myös hiekkaisesta mullasta ja maltillisesta kastelusta. jos multa on vähäravinteista (taimimulta), kannattaa mieto lannoitus aloittaa parin viikon päästä istuttamisesta. kun (ei jos ;)) yrtti lähtee kasvuun, sitä kannattaa latvoa, niin saa enemmän satoa. latvominen on tärkeää etenkin basilikalle.

      • Herb

        Mitä tarkoittaa latvominen ja miten se tapahtuu?


      • puutarhuri87
        Herb kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa latvominen ja miten se tapahtuu?

        niinkin yksinkertaista asiaa kuin latvan poistamista :)

        Basilika voidaan ja on suositeltavaakin latvoa, kun se on kasvattanut 3-4 lehtiparia. Sen alempaa siis ei latvaa kannata poistaa, että kasville jää riittävä lehtimäärä yhteyttämistä (kasvua) varten.

        Yrteistä kannattaakin korjata satoa latvomalla eikä repimällä koko kasvi irti, koska pian latvomisen jälkeen yrtti on entistäkin tuuheampi. Osaa yrteistä pitää lannoittaa, jotta ne jaksavat latvomisen jälkeen tehdä uutta kasvustoa. Basilika on yksi näistä, ja vaatii runsaasti kosteutta ja ravinteita. Useimmat yrtit kuitenkin pärjäävät kuivassa ja vähäravinteisessa maassa.


      • sit tajusin

        että ne kaupan yrtit on istutettuna turpeeseen, joka kuuivahtaa ikkunalaudalla ollessaan jo muutamassa tunnissa!! eli istuta uuteen multaan tai kastele 2ker. vuorokaudessa jos aurinko paistaa, niin useammin


    • J-P.Sartre

      eli, anna niille Piiskaa..! Piiskaa!

    • tepsii

      kun ostat yrtin hanki sille muovipurkki tms johon laitat vettä siten että vesi ylettyy juuriin asti (ei siis purkin yli vain juuriin) kun juuret eivät enää ylety veteen on aika laittaa uutta vettä täten yrtti ottaa vettä itselleen juuri sen verran kuin tarvitsee. Älä myöskään säilytä yrttejä lieden vieressä rasva ja liika kuumuus tappaa ne samantien
      Niin ja poimi isompia lehtiä pois niin ne ei vät vie ravintoa kasvavilta

    • oon kokeillu

      ja se ainakin juurtui tosi hyvin. ehti olla kylmässäkin, josta se ei kuulemma pidä, ja lehdet nahistui, mut heti kun istutin ruukkuun, niin johan alkoi kasvaa, ja sekin auttaa että lyhentää kasvustoa heti alkuunsa. Sitkeästi kokeilemaan... Vieläkin on hengissä, ja hyvin kasvaa..

    • ei niitä ole

      .. ei kaupan yrttejä ole kasvatettavaksi tarkoitettukaan, nehän on tuotu kasvihuoneolosuhteista ja tavallisissa tiloissa ne onnistuvat vain 100 % hyvällä tuurilla. Jos Sinulla on niin paljon hyvää tuuria, kokeile lottoa.

    • amjl

      Hei!
      Hyvä asenne, kokeilla ja haluta yrittää.
      Nyt on kevät jo niin pitkällä, että kandee ostaa taimet yrttejä varten, ne ovat 'vahvempaa' tekoa
      kuin lioksessa kasvaneet syötäväki tarkoitetut yrtit. Joskus olen saanut salaatin kasvamaan, JOS juuret ovat 'tuoreet' eivät kuolleet tai 'mädäntyneet tai ruskean veltot'. Sama pätee ehkä yrtteihin. Mitä pidemmät varret purkkisalateeilla ja yrteillä on sitä vanhempia ne ovat, eivätkä varmasti lähde kasvamaan.
      NYT keväällä voisit kokeilla ihan siemenestä - käytä ensi taimimultaa ja kun itävät , 'kouli' eri siirrä terhakoita pikku taimia varsinaiseen ruukkuun.
      Persilja ja tilli itävät melko hitaasti..tai mulla on ollut vanhoja siemeniä))muista en tiedä.
      Onnea uudelle viherkasvattajalle.
      Anne

    • viherkoura

      ainakin kesällä onnistuu, jos on mahdollisuus laittaa yrtit kasvamaan ulos luonnonmultaan. Saattaisi viihtyä yhtälailla parvekeruukussa. Ulkoilma ja luonnonvalo ratkaisevat

    • miemiemiemiemiemie

      Luomu tuotteet kasvaa huomattavasti paremmin kun kasvihuoneessa kasvatetut. Kasvihuoneessa ne saa keinotekoisia aineita kahdesta eri letkusta ja tästä syystä ne saa kotona yleensä "shokin"

    • PeevelinEemeli

      Moikka!
      Sain omasta citymarketista niinkin hyvää palvelua, että he kertoivat koska tulee uusi yrttilähetys ja valitsevat sieltä joukosta pienimmät, mutta elinvoimaisimmat joukosta =)

      Kotona laitoin yritit isoihin saviruukkuihin, olisko ollu mustaamultaa orkideamultaa.. Lisäksi ruukkuun wettexin palasta väliseinä mullan ja poltetun saven välille, että ylimääräinen vesi suodattuu pois.

      Sitten parvekkeelle (mulla on lasitettu) ja 2vko koulimisesta voi siirtää varjosta aurinkoon, mutta tuntuu, etteivät tykkää suorasta auringonpaisteesta.

      Parhaiten kasvoivat ruohosipuli, oregano ja basilika. Sitruunamelissa kasvoi ihan ok, mutta ihan turha kasvi oregano ei oikein kasvanyt, muttei kuollutkaan. Tänä kesänä nuo neljä yrttiä ja lisäksi amppelitomaatteja, chiliä ja salaattia =)

      tsemppiä!

    • mariah

      Hei peukalo keskellä kämmentä. Olen nuori vasta tänä vuonna valmistunut puutarhuri. Kasvatan yrttejä jo 3:tta vuotta vesiviljelymenetelmänä, joka on todella yksinkertaista ja sopii hyvin aloittelijallekkin. Idea on siinä että hankit yrteillesi pienen kasvihuonelaatikon (saa monista tavarataloista esim. Prisma, Tarjoustalo), johon asetat yrttisi. Lisää vettä pohjalle n.1cm ja lannoita kerran vko:ssa NPK- lannoitteella. Oikeat lannoite määrät löydät hyvistä yrttikirjoista/ Googlesta. Jos sinulla ei ole kasvilamppua kasvit kannattaa pitää mahdollisimman aurinkoisessa paikassa. JOs sinulla on varaa, parhaan kasvatus tuloksen saat kun pidät yrtit kevään ajan sisällä hyvän kasvilampun alla( sininen putkilamppu saa Helsingin Viherpeukusta). Toki tavallinenkin halvempi lamppu käy harrastús viljelyyn. Näillä ohjeilla olen itse pärjännyt hyvin. Eipä muuta kun rohkeasati kokeilemaan.

    • Timjamille elinvoima

      Ruokakaupan vihannesosastolta ostettua timjamia en saa ikinä pysymään hengissä. Itse asiassa en ehdi syödä kasvia edes loppuun, kun se on jo lähes kokonaan kuollut. Ainakin kuivunut ja mustunut, vaikka pidän timjamiruukkua vedessä.

      En hukuta sitä veteen, mutta kosteana yritän yrtin pitää.

      Saatteko pysymään timjamin hengissä ja kukoistamaan? Kokemukseni mukaan timjami pitää syödä tosi kiireesti pois, jotta ehtii nauttia sen tuoreen oloisena.

      Hankala kasvi. Ja ah, niin ihan tuoksuinen ja makuinen.

      • Thymelover

        Sama ongelma timjamin kanssa. Sehän tykkää kuivasta, mutta ei taida auttaa kastelemattomuuskaan.


    • yaya1

      voi herranen aika..miksi ette hyvät ihmiset osta yrttien siemeniä ja kasvata itse??se on helppoa ja suht nopeaa.ja ennen kaikkea halpaa!!!

      • tim-jami..

        Juu samaa mieltä. Monesti kokeilin jatko kasvatella kaupan valmiita ruukkuja, vaan ei ikinä onnistunut.
        Nyt sitten on parvekkella terhakka yrttiviljemän alku, ihan siemenistä ja yrttimullassa.
        Peukkuja pystyyn että onnistuis !
        Ne kaupan jutut on vaan kertakäyttökamaa.


      • Kyllä ne ruokakaupan yrtitkin saa säilymään ja kasvamaan, mutta silloin ne pitää tietenkin vaihtaa kunnon ruukkuun. Ja istutusseokseksi puolet multaa ja puolet hiekkaa, eikä pieni lannoituskaan aluksi ole pahaksi.

        Kannattaa kuitenkin käydä ostoksilla puutarhakaupassa, jos haluaa harrastaa yrttejä vähän syvemmin. Siemenvalikoima on laaja ja puutarhamyymälöiden taimiyrttejäkin on helpompi kasvattaa kuin ruokakaupasta ostettuja.


    • yrtteilijä

      Hain omat yrttini puutarhalta. Ne on kunnon taimia ja tarkoitettu kasvatettaviksi. ei siis mitään kaupan pikkuruukkuja. Timjami, rosmariini, sitruunamelissa, oregano, rakuuna, viinisuolaruoho, ruohosipuli... Kavavat nyt terassilla kauniisti. Siellä on myös kaupan yrteistä basilika, joka sinnitteli hengissä , joten laitoin sen isompaan ruukkuun ja multaan. Basilikan pitää vielä hakea puutarhalta, mutta se on niin kylmänarka, että en vielä uskaltanut.

    • Maistuu...

      Basilikaa, rosmariinia ja korianteria olen kasvattanut kaupan yrteistä onnistuneesti jo vuosia. Valitsen alkukeväästä hyvännäköisen puskan ja siirrän sen uuteen ruukkuun ja uuteen multaan.

      Ne kasvavat syksyyn saakka erinomaisesti jopa kesämökin terassilla, kunhan muistan antaa vettä ja hieman lannoitettakin.

    • kukkamoukka

      Hmm, mulla on varmaan kai sitten moukan tuurilla aina kasvaneet hyvin. Kastelen ja lannotan vaan säännöllisesti, pidän riittävässä valossa, ja jos haluan enemmän satoa, siirrän isompaan ruukkuun. Ainoastaan joulukuu koituu usein rosmariinin kohtaloksi, mutta keväällä kun ostaa uuden saa satoa marraskuuhun asti. Useimmat kestää sen pimeimmän talvenkin yli vaikka lehtiä putoileekin.

      • facebook24

        Minulla on viemäriputkeen tehty vesiviljelyjärjestelmä putken päät tulpataan toiseen päähän tedän paieyhteelle reikä johon jodetaan pumppulla lannotevesi ämpäristä paluulannotevesi lähtee ämpäriä kohden toisesta päästä putkee johon tedään reikä yrtti tuet istutetaan putken kylkeen tehtävään reikään kapilaari kankan avulla pukessa virtaavasta vedestä kasvi ottaa ravinteet. näin saadaan säilymään kaupasta osttettu yrtti. lannotevettä pitää käyttää ja kasvivaloja tarvitaan.


    • Hhaa3

      Ei mitenkään,ens keväänä istutan yrttien siemenet,eiköhän ala pukkaamaan...;)

    • Anonyymi

      Niitä kaupan kasviksia on kasvatettu kasvivaloilla ja lannoittelilla. Pysyy hengissä niin kauan kunnes ostat kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe