6,5 x 55 patruuna metsäkanalinnulle?

_Kärppä_

Hei

Auttakaahan aloittelevaa metsästäjää.
Mitä patruunaa suosittelisitte metsäkanalinnustukseen ja joskus hanhenkin kiusaksi 6,5x55:lle, ampumamatkalle 100-200m?

Lapuan Naturalis on jonkin verran aukeneva, joten soveltuisiko Scenar paremmin pienriistalle? Luotien painoeroista olisi kiva myöskin saada tietoa että mihin seikkoihin paino vaikuttaa (tuuliherkkyys, iskuvoima/lihahävikki tms)?

Hirveästi minulla ei tule ammuttua vuoden aikana joten hinta ei ole kovinkaan määräävä tekijä mutta hämmennämpä asiaa vielä sen verran että kuulemani mukaan Norman patruunat maksavat ruotsin puolella puolet siitä mitä Lapualaiset suomessa. Jos jollakin kokemuksia Norman patruunoista niin se olisi mielenkiintoinen vaihtoehto myöskin.

Kärppä

13

14998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marlinisti

      olen aikonut itekkin laittaa 6,5 haulikkorihlan joten asia kiinnostaa,luotien täytyy olla kokovaippaisia ,että jää syötävää eikä pelkkiä riekaleita. 6,5 mm luodit on väkisinkin pitkiä, jolloin tuulipintaa on enempi ja sitä kautta sortoa tuulen mukaan,mutta niinhän se on kaikilla,muuten tarkka kaliberi perustaltaan.kokeilemalla löytyy se lataus joka käy tarkimmin ja sitä on sitten treenattava eri matkoilta .lataustaulukoita löytyy ja norman askeissa on lentoratataulukot(ainakin on olleet)kohdistusetäisyys jotakuinkin 180m ja pienellä korotuksella osuu 250 m ja se riittääkin , loppu on jo onnenkauppaa,tai täytyy olla tosi hyvä kivääri ja ampuja.aikoinaan pudottelin lintuja .308 ratakiväärillä niin kauaksi,ettei meinannut millään löytää,parikin tuntia kului etsiessä sumuisessa kuusamon metsässä ja lopulta kävelin taas samaa linjaa n.300 metriä ja siellähän teeri oli ja keskeltä läpi(Voere 308 kävi 150 gr sierralla tulpattuna 2-3 cm kasaa /150 m joten sillä oli helpohko tiputella,tuli se sitten myytyä pois ja siirryttyä hirvien kimppuun,kun lintukannat vähenivät tarpeeksi niin se tyhjän juokseminen ei enää kiinnostanut. tapsa

    • Vain osuma tappaa

      Itse olen käyttänyt linnustuksessa mainitsemaasi Lapuan Scenaria. Muistaakseni käytössä on ollut 7g ja 8g luodilla ladattuja versioita. Paukku on todella tarkka, 3 ls käy puhtaasti euron kolikkoon. Vaikka luoti onkin reikäpäinen on siinä kuitenkin niin paksu vaippa ettei se "räjäytä" lintua. Kuitenkin se jättää lintuun enemmän energiaa kuin kokovaippainen luoti ja linnut voi noutaa ns. "puun alta".

      Kaksi kertaa olen "rikkonut" lintua ko. paukulla. Toisella kerralla luoti osui ensin oksaan ja ilmeisesti pyörähti ja toisen kerran osuin kivipiiraan.

      Isommalle riistalle käytän Norman Alaskaa tai Oryxiä ja hyvin ovat noita uskoneet.

      • 6,5 x 55

        ampumakoettahan kyseiselle kalipeerille ei tarvitse suorittaa, jos metsästää pienriistaa (ja eikös ampumakoe ole vain suurriistalle)? Näin ymmärsin metsästysasetuksesta...


    • kaikki kokeillut

      6,5*55 paras mets,luoti 7ja 8gr silver jacet sgenar lento ballistiikka ehdotonta huippua eikä pienet sivu tuulet kulettele jos itse lataa niin ampuu hyväällä aseella samaan reikään siis kasat 10-15mil.

    • tämä on fakta

      7gr lapuan sgenar pallistinen kerroin 0,478 ja 8 grammaisella sgenarilla 0,547 palliatinen kerroin tarkoittaa luodin lentokykyä ja sivutuulen sietoa jos jollakin on parempi vaihto ehto kanalintu aseeksi kuin 6,5 millinen niin pitää olla aika kovat perustelut,näihin kun itse lataa noin 900met läh niin on todellinen 300met ase ja kalinperinä tosi tarkka ja ongelmaton.

    • kalinperi

      222 taiyleensä 5,7,,luoti 3,6gr matka 200metriä sivutuuli 3met sekunnissa tuulipoikkeama 134milliä,, esim 2 6,5*55 se luoti 8gr sgenar sama matka ja sama sivutuuli poikkeama 55 milliä onko vähän nyt huuli pyöreenä,tästä voit miettiä itse mitä kalinperia haet kaikilla saa saalista mut jos lähetään yli 200metrin ampuma matkoille harkitse mitä tarviit.

    • kädet ja näkökin tallella.

      arvoisat metsästäjät ostakaa lapuan lataus käsikirja lataus opiskelua varten,on lentoradat eri kalinbereille putoamat eri nopeuksilla ja ballistiikka kertoimet ja sivutuuli poikkeamat kaikki mitä tarviit ja ota vielä kokenut koti lataaja alkuun kaveris,kun hallitset lataus hommat saat uskomattoman tarkkoja metsästys patruunoita joka kalinberiin ja tää on ehdoton investoi luodin nop,mittariin niin t,läh nopeudet saat 5 lauk,kasat 10-12 milliä

    • hakusanalla

      norma ammunition, löytyy lisää tietoa luodin radoista, yms.

    • perkeleisson

      Reilu sata teertä olen tiputtanut lapuan 7g scenarilla. Yhden käden sormilla laskettavissa "räjähtäneet" linnut, niissäkin syynä huono osuma(kivipiira/oksa).

      • Anonyymi

        Jos sattuu kivipiiraan niin kaliberista riippumatta tulee aina hävikkilihaa! Vielä jos lintu on selin. 22-250 oli se ihmekaliberi kun joskus ei tullut mitään vahinkoa ja silloin kun tuli niin metolta melkein puolitäkkää pois ja matka oli 180m.


    • kontatenteeriä

      Ehkä kannattaa yrittää hieman lähemmäs esim teertä eikä ampua 200 metristä, vaikka osuukin niin voi olla sellainen osuma että lintu liitää pudotessaan ja vaikka putoaa sukkana alas niin useasti hankaluutta edes löytää se puu jossa istui jos nyt ei satu olemaan ainoita puita hakkuuaukealla, sataan metriin pääsee helposti etenemään kun on vähänkin taitoa käyttää maastoa hyväkseen ja loput vaikka ryömimällä.

    • Huti ampuja

      6,5*55 tarkka peli jos aseessa hyvä piippu ja kiikari.Kaverilla 6ppc usa siinä päällä joku tasco hiusristikolla ja pistee
      llä.400metristä ampuu pilkkaa ja osuu myös.Näillä aseilla saa putsattua viimeisenkin linnun metsästä.Jos minun mailtani joku tarkk ampuja rupeaa ahnehtimaan lintuja repputolkulla sanon maat irti välittömästi.Kyllä se pitää riittää jos saa muutamia lintuja pitkiltä matkoilta jotta voi kehua baaritiskillä talvella että"oli se ju..alau..a kaukana kun minä soitimelta ammuin sen teeren"

    • tesmont tutu

      Monet kerrat olen jo kirjoittanut että ei kannata kovin kaukaa teertä ampua sillä ilman koiraa on tolkuttoman vaikea löytää kauaksi ammuttu teeri, hyvä kun löytää sen puun edes jossa teeri istui jos nyt ei satu olemaan ainoa puu hakkuu-aukealla.

      Ja aina on enemmän mahdollista tulla haavakko mitä pitempi matka.

      Itse ammun 80-100 metriä, jos on kauempana niin pyrin lähemmäksi. Monissa metsästysseuroissa kiintiöt jotka lähivuosina pienentyneet roimasti.

      Entäpäs teerelle tuollainen 11.7 grammainen 7.62x53R patruuna? Ei ainakaan liikaa nopeutta. Tehoja kyllä mutta läpi se menee vaikka olisi heikompi tehoinenkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe