c-kortin inssi

joku vaan

Mun pitäisi varata c-kortin inssiin aika, mutta se inssi jännittää aika paljon.

Onko teillä antaa vinkkejä siihen?

Joka tapauksessa, jos se ei akalla mene läpi, niin tyydyn vain B-korttiin.

11

16175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoa

Otat vain rauhallisesti niin hyvin se menee.
      Kuorma-autolla ajellessa jää paremmin aikaa miettiä ja toimia liikenteessä, kuin henkilöautolla.

Itsekin jännitin TODELLA paljon c-inssiä, mutta kerralla meni kuitenkin läpi.

Kannattanee myös henkisesti varautua siihen, että inssi teettänee mäkilähdön ja laittaa peruuttamaan jonnekin, mutta esim. tuohon peruuttamiseen on käytettävissä kohtalaisen paljon aikaa, eli rauhallisesti jälleen. Ja kannattaa myös vilkuilla usein ja näkyvästi peileihin, siis vielä enemmän kuin b-inssissä.
      Ja kannattaa olla myös tarkkana kanttareiden kanssa, eli siitähän napsahtaa yleensä hylsy jos kanttariin osuu..

• perjantaina inssi

kanttariin saa osua 2 kertaa, 3 kerrasta napsahtaa hylsy.... tämäkin tietysti riippuu siitä kuinka pahasti osuu kanttariin...

• ammatti kuski.

ei sitä inssiäkannata jännittää. ja jos jostain syystä ei mene ekalla läpi nii kannattaa käydä uudestaan. itselläni pomppasi c. inssi ekalla eikä ollu etes minun vika, liikenteessä kun on monen laisia törppöjä.

• HNMM

Jos ei ekalla läpi, tyydyt B-korttiin?

Mitä järkeä ajaa kalliimpi C-kortti ja jos ei ekalla läpi, otatkin vain B:n? Ajattele nyt itsekin asiaa. Inssissä ajetaan samoja reittejä kuin kouluajossakin, jos ne sujuvat niin pitäisi inssinkin sujua. Muista vain pitää riittävän hidas vauhti, hoe itsellesi "osaan ajaa", ajattele autoa aivottomana peltilehmänä, se ei sinua "voita".

TSEMIÄ!

• C-kortin saanut

Uusinta ei oo kallis. Kannattaa lukea hyvin ne annettut "harjoitus" kysymykset. Niillä pääsee pitkälle.

Kirjaa kans.

• joku vaan

joo, mutta kun olen tehnyt jo läpi c:n teoria kokeen ja inssiin nyt olen menossa :)

• nyt vaan

Ei se töppääminen ja hylsy ole maan kaato asia. Niin vaan käy joskus, eikä sille mitään mahda. Minä olen ollut pari kertaa inssissä vanhoilla päivilläni takana lähes miljoona ajettua kilometriä henkilöautolla, paljon ulkomaillakin.
      C-tutkinnossa oli ihan liipasimella, etten ajanut huomaamattani, eli toisen kuorkin estäessä näkyvyyden, päin punaisia. Tämä oli viime hetkellä paluumatkalla konttorille, kun inssi oli hengessään ajon jo hyväksynyt. No sitten C1E tutkinnossa valitsin väärän kaistan samoin paluumatkalla viime metreillä. Oli ajettava ylimääräistä mutkaa. No siellä tuli vastaan aivan järjetön kadun mutka, ja niinhän se peräkärryn pyörä oikaisi jalkakäytävälle. Mutta armo kävi oikeudesta.
      Ei muuta kuin ennakoivaa ajotapaa ja rauhallisuutta.
      Niin kerronpa vielä varoittavan esimerkin C-tutkinnostani. Ihan alussa inssi komensi nelikaistaisen tien (ei moottoritie) liittymään. Minä en ollut koskaan siitä ajanut. Autokoulun opettaja meinasi siitä ajattaa, mutta totesi sitten "kyllä sinä varmasti osaat isolle tielle kiihdyttää".
      No joo, minähän kiihdytin jo reippaasti hyvissä ajoin. Mutta olikin perhana siihen liittymäväylään tehty ennen isoa tietä tahallinen S-mutka. (Martinlaakson liittymä 3-tiellä, Tullaan Hakuninmaalta ja mennään 3-tielle Hämeenlinnaan päin). Ja minä poljen servoa siinä mutkassa ja pelkään, että auto kaatuu. Sitten pääsen 3-tielle, liittymä on ylämäkeen, ja minulla liian suuri vaihde silmässä ja sillä vaan yritän kurnuttaa ylämäkeen. Tässä vaiheessa oli todella tuskan hien karpalot niskassa ja olin varma, ettei tuollaisen kömpelön autonkäsittelyn jälkeen inssi ikinä päästä läpi. Mutta päästipä, ja oli vielä merkintä, että ennakoivan ajotavan osalta suoritus oli normaalia parempi.

• mullaki

oli pelkkä b yli 12 vuotta ja laajensin sen c kortti luokkaan. kaikki meni kerta läpi huutona putkee läpi ja oon ammatti liikennettä sen jälkee ajanut noin 3 vuotta / liki 200tkm. saatan ajaa vuorokaudes yli tuhat kilsaa.

• kommentti
        mullaki kirjoitti:

oli pelkkä b yli 12 vuotta ja laajensin sen c kortti luokkaan. kaikki meni kerta läpi huutona putkee läpi ja oon ammatti liikennettä sen jälkee ajanut noin 3 vuotta / liki 200tkm. saatan ajaa vuorokaudes yli tuhat kilsaa.

meni överiksi. Et sinä kykene ajamaan kuorma-autolla yli tuhatta kilsaa vuorokaudessa rikkomatta jotain lakipykälää.

• Lue lakia
        kommentti kirjoitti:

meni överiksi. Et sinä kykene ajamaan kuorma-autolla yli tuhatta kilsaa vuorokaudessa rikkomatta jotain lakipykälää.

Voit ajaa vaikka kellon ympäri, kunhan et sitä työksesi tee. (Tai olet yrittäjä)

• kraak1

Inssi ukoissakin vikaa, kehui maasta taivaaseen, ja sitten kun en muka katsonut kunnolla tasa-arvoista risteystä vaikka jarrutin ja oikein katsomalla katsoin niin muka pomppasi! vaan ei se auta jäädä märehtimään vaan kokeilin seuraavalla kerralla uudestaan ja menihän se läpi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe