miehen alkoholin

käyttö..

miten muissa perheissä käytetään alkoholia? en kaipaa nyt sit miltään alkoholistiperheiltä vastauksia,vaan ihan normaaleilta.
siis haluisin tietää,mikä on normaalia alkoholin käyttöä? miten usein humallutte? humaltuuko molemmat? näkeekö lapset? meillä on semmosia ongelmia,et minä olen ehdottomasti sitä mieltä ettei lapsi saa joutua näkemään vanhempiaan humalassa. siispä mieheni on aika vaikea juoda kotona humalaan,ja siitä seuraa että hän haluaa lähteä baariin. minä en tykkää yhtään että hän käy baareissa yksin,pelkään että pettää humalassa!! ollaan juteltu tosta ja mieheni on sanonut etten voi estää pettämistä jos hän sen aikoo tehdä niin tekee joka tapauksessa. ja tämä etten voi luottaa häneen,on meidän suhteessa tosi iso rasite. minulla on ollut lähes aina huono itsetunto,ajattelen monesti että miestäni kiinnostaa muut naiset enemmän. nämä on enimmäkseen minun omassa päässä liikkuvia ajatuksia,ei mieheni oikeasti varmaan ole sellainen,yhdesti oli tilanne jolloin ei muistanut onko mennyt sänkyyn toisen naisen kanssa(voitteko kuvitella että tämä tapahtui sinä iltana kun esikoispoikamme syntyi ja olin vauvan kanssa sairaalassa!!!!!!!!!ja luotin mieheeni 100% silloin!!).
olemme monesti miettineet, kannattaisiko erota,ku on niin erilaiset toiveet ja ajatukset. minä haluaisin turvallista perhe-elämää,että tehtäis koko perheellä yhdessä kivoja juttuja eikä tarviis pelätä et mies lähtee aina riidan päätteeksi baariin ja et pettääkö se nyt siellä ku on mulle vihainen. ja mies taas vaikuttaa siltä et on vähä jääny poikamieselämä päälle...
ahistaa tosi paljon ku en osaa vaan lähtee,pelottaa et miten selviäisin yksinhuoltajana. mut sit taas nuo miehen baarireissut saa mut sekoamaan ku joudun valvomaan yöllä et millon tulee kotiin vai tuleeko ollenkaa. on joitaki kertoja liian humalassa ollessaan saanu turpiin ja sammunu talvella pensaikkoon ym..

57

2320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesinainen

alkoholin käyttö on silloin ns.normaalia, kun se ei haittaa perhe-tai työelämää, muutenkaan aiheuta minkäänlaisia ongelmia ja ahdistusta KENELLEKÄÄN perheenjäsenelle normi elämässä.
      Niin, ja liittyy siis hauskanpitoon, ei ole tapa, eikä aiheuta mielipahaa.
      Lasten ei mielestäni kuulu nähdä humalaisia aikuisia, eikä siis mielestäni lasten aikana juhlita.

• ....

Ennen lapsia olimme molemmat kovia juhlimaan, melkein joka vkoloppu baareissa viihdyimme. Nyt meillä on kaksi lasta 1,5kk ja 1v6kk ja baarit ovat kyllä jääneet melkein kokonaan (itse 29 ja 34). Minun juomistani tietysti rajoittanut raskaus ja nyt imetys, mutta ei mieskään juo kuin esim pari saunakaljaa la ja ehkä pekin. Jos meillä on vieraita niin saattaa mennä useampi, mutta vasta kun lapset on nukkumassa ja ei mitään kännejä vedä silloinkaan. Minun mielestäni ei lasten ollessa kotona tarvi kännejä vetää ja varsinkaan molempien. Voi muutaman lasin viiniä ottaa tms Kesällä on suunnitelmissa laivaristeily ja sitten kännätään, mutta lapset hyvään hoitoon :O)

• aloittaja
        .... kirjoitti:

Ennen lapsia olimme molemmat kovia juhlimaan, melkein joka vkoloppu baareissa viihdyimme. Nyt meillä on kaksi lasta 1,5kk ja 1v6kk ja baarit ovat kyllä jääneet melkein kokonaan (itse 29 ja 34). Minun juomistani tietysti rajoittanut raskaus ja nyt imetys, mutta ei mieskään juo kuin esim pari saunakaljaa la ja ehkä pekin. Jos meillä on vieraita niin saattaa mennä useampi, mutta vasta kun lapset on nukkumassa ja ei mitään kännejä vedä silloinkaan. Minun mielestäni ei lasten ollessa kotona tarvi kännejä vetää ja varsinkaan molempien. Voi muutaman lasin viiniä ottaa tms Kesällä on suunnitelmissa laivaristeily ja sitten kännätään, mutta lapset hyvään hoitoon :O)

..onnistuu noin.. oon miettiny et onko mun miehellä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus ku tuntuu monesti et se menee perheen hyvinvoinnin edelle(ei välitä miltä minusta tuntuu tai mitä lapsen ei tarvitse joutua kuulemaan ja näkemään),itse kyllä kiistää jos otan puheeksi.
        joskus myönsi itse ettei pitäisi käydä baareissa koska ei osaa hallita omaa juomista,aina menee siihen että ei meinaa pysyä pystyssä ja ei ymmärrä puhetta. silti sinne vaan pitää päästä.
        sen halusinki tietää et onko isillä yleisesti tuota et juodaan vaa muista välittämättä. ilmeisesti on näitä järkeviäki miehiä,joille yleensä riittää saunakaljat.
        ku vielä löytäis jostain semmosen miehen!

• ......
        aloittaja kirjoitti:

..onnistuu noin.. oon miettiny et onko mun miehellä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus ku tuntuu monesti et se menee perheen hyvinvoinnin edelle(ei välitä miltä minusta tuntuu tai mitä lapsen ei tarvitse joutua kuulemaan ja näkemään),itse kyllä kiistää jos otan puheeksi.
        joskus myönsi itse ettei pitäisi käydä baareissa koska ei osaa hallita omaa juomista,aina menee siihen että ei meinaa pysyä pystyssä ja ei ymmärrä puhetta. silti sinne vaan pitää päästä.
        sen halusinki tietää et onko isillä yleisesti tuota et juodaan vaa muista välittämättä. ilmeisesti on näitä järkeviäki miehiä,joille yleensä riittää saunakaljat.
        ku vielä löytäis jostain semmosen miehen!

Juu, hyvän miehen olen löytänyt, mutta kokemusta on minullakin erilaisesta.. ei onneksi lapsia silloin.. JOs vaikka sinullakin vaihtamalla paranisi! :o(

• mamma2007

Heippa.
      Meillä käytetään alkoholia varmaan joku 4-6kk välein. Ja poika on silloon isovanhemmilla hoidossa tai sitten jos toinen vaan juo niin sitten poika on toisenkanssa kotona kun tämä joka juo menee juomaan jonnekkin muualle (kaverille/baariin).
      Pojan syntymän jälkeen olen itse ottanut 2 kertaa alkoholia (poika siis pian 9kk) ja toisella kertaa olin yksin ja toisella kertaa olimme molemmat jolloin poika siis oli hoidossa... Koskaan emme juo jos poika on kotona. Mieheni on joskus juonut saunaoluen saunan jälkeen mutta silloon poika on ollut jo sängyssä.

• meillä oli

ihan samanlainen tilanne. Me erosimme. En tiedä, oliko se hyvä ratkaisu, mutta kun kahdesta huonosta piti valita...

Se tiedän, että itse olen onnellisempi nyt, kun saan nukkua yöni ja viikonloput rauhassa eikä tarvi pelätä humalaista miestä ja omasta mielestäni tilanne on vaikuttanut positiivisesti myös tyttäreen 2v. Ainakin käsittämättömät itkut ja levottomuus ovat menneitä aikoja. Tuohon tietysti vaikuttaa monikin asia. Erosimme, kun tyttö oli 7kk.

Tsemppiä sinulle! Tiedän, miten kauheassa tilanteessa olet. Jos haluat jutella enemmän, laita joku e-mailiosoite, niin voin kirjoittaa siihen.

• naisen ego

Ennen parisuhdetta olisi opittava luottamaan itseensä, sillä jos ei luota itseensä, miten sitä voi ikinä kyetä luottamaan toiseen. Toiveet ja ajatukset pitäisi päivittää, ennekuin ruvetaa perhettä perustamaan.

Miethän on ikuisia poikamiehiä, ei heiltä voi odottaa mitään muuta.

Sitten siihen alkoholiin, rennompi suhtautuminen kotona, niin se ei kiehdo niin kovasti. Kasvu viekä kesken niin uhittellee sinulle, kun huomaa kuinka ärsyynnyt.

Omalla kohdallamme 2-3 kertaa vuodessa, mies pari kertaa enemmän. Lasten nähden kohtuudella, ei salaa eikä liikaa.

• ---

Hah. No ei se kyllä ole vaimon vika jos mies ryyppää. Se vika on siinä ryyppääjässsä itsessään. Ei se juoppu lopeta juomista vaikka vaimo "parantaisi tapansa". Ihmisen pitää ensin itse tajuta se, että hän juo liikaa ennen kuin hän voi alkaa vähentämään juomistaan.

• Annette28

Meillä ei käydä baareissa tätä nykyä ollenkaan. Mieheni ei ole ollut koskaan baareihin menevä, korkeintaan käy joskus (2-4 krt. vuodessa) kaverinsa kanssa parilla ja tulee kotiin heti. Viimeksi hän kävi ulkona työkavereidensa kanssa pikkujouluissa ja sitä ennen kesäloman alussa kesäkuussa 2007.

Mä olen ennen innokkaampi baarissakävijä, mutta sekin on todella vähäistä nykyään. Viimeksi kävin Kallessa itsenäisyyspäivän tienoilla, mutta mitään ei voinut tietysti ottaa. Viimeksi taisin olla humalassa tammikuussa 2006.

Voin melkein luetella kerrat, jotka olen nähnyt mieheni humalassa 8 vuoden yhdessäolomme aikana. Mä olen tykännyt enemmän olla hiprakassa. Mutta kuten sanottua, nykyään noi juomiset ovat rajoittuneet miehen saunaolueen ja raskauksien välissä taisin itse ottaa vain lasin viiniä silloin tällöin ruokapöydässä.

Tämä on aika yleinen käytäntö lähipiirissämme muutenkin.

• .............................

Jos ukko "ei muista" onko pannut jotain toista kun sinä olet ollut vauvan kanssa sairaalassa niin TAJUA hyvä ihminen, että lähde huitsin nevadaan! Ukkosihan on täysin sika! Ja kokemuksesta voin kertoa, että vastaavassa tilanteessa pärjää paremmin yksinhuoltajana. Voi sitä ihanaa hyvin nukkumista kun ei keskellä yötä kukaan tulee kännissä räyhäämään ja muksuja herättämään jne. Tai sit se huoli, kun ei kuulukkaan...

Ja minun mielestäni suhteessanne on jotain vialla, jos sinun tarvitsee pelätä miehesi pettävän lähtiessään baariin...

• aloittaja

monesti oon ollu ihan et nyt lähen,sit meillä meneeki vähän aikaa paremmin. sit taas tulee se ilta et mies alkaa juomaa,riidellään(mitään väkivaltaa ei oo mut haukutaan toisiamme),sit mies suuttuu mulle ja lähtee baariin.
        joo tosiaanki meidän suhteessa on jotai vialla,mieheni mielestä suurin ongelma on se etten luota siihen,ja ahistaa se minuaki. sit se etten anna sen kännätä lapsen nähden,enkä myöskään haluis et lähtee baariin.
        mut sitä pelkään eniten et jos alkaa yksinhuoltajaksi nii miten ihmeessä rahat riittää??? maksaako sossu jotain? et saa ees vuokran maksettua ja ruokaa?ja tietenki lapselle joutuu ostamaan vaatteita vähän väliä ku kasvaa niin nopeesti.

• lastensa äiti
        aloittaja kirjoitti:

monesti oon ollu ihan et nyt lähen,sit meillä meneeki vähän aikaa paremmin. sit taas tulee se ilta et mies alkaa juomaa,riidellään(mitään väkivaltaa ei oo mut haukutaan toisiamme),sit mies suuttuu mulle ja lähtee baariin.
        joo tosiaanki meidän suhteessa on jotai vialla,mieheni mielestä suurin ongelma on se etten luota siihen,ja ahistaa se minuaki. sit se etten anna sen kännätä lapsen nähden,enkä myöskään haluis et lähtee baariin.
        mut sitä pelkään eniten et jos alkaa yksinhuoltajaksi nii miten ihmeessä rahat riittää??? maksaako sossu jotain? et saa ees vuokran maksettua ja ruokaa?ja tietenki lapselle joutuu ostamaan vaatteita vähän väliä ku kasvaa niin nopeesti.

Kannattaisiko ensin etsiä se syy ja sitten puuttua siihen seuraukseen eli alkoholiin, ennen kuin lähtee jättämään.

Onko pakko olla liian tiukka sen alkoholin suhteen, lasten nähden voi nauttia kohtuullisesti alkoholia, ei siitä mitään traumoja jää. Varsinkin jos se on satunnaista. Entä hänen roolinsa muuten teidän arjessa, oletko asettenut muita kohtuuttomia vaatimuksia. Alkoholi on osa suomalaista arkea, oikein otettuna.

Kyllä suomessa taloudellisesti pärjään aina, mutta et okein taida luottaa itseesi ja kun ei luota itseensä, se heijastuu epäluulona myös toista kohtaan, ei oikein voi pärjätä, ei parisuhteessa, etkä yksinhuoltajana.

Keskustelkaa, ilman riitaa.(siihen tarvitaan aina kaksi, ei kukaan yksin riitele)

• :::::::::::::::::::::::::::...
        lastensa äiti kirjoitti:

Kannattaisiko ensin etsiä se syy ja sitten puuttua siihen seuraukseen eli alkoholiin, ennen kuin lähtee jättämään.

Onko pakko olla liian tiukka sen alkoholin suhteen, lasten nähden voi nauttia kohtuullisesti alkoholia, ei siitä mitään traumoja jää. Varsinkin jos se on satunnaista. Entä hänen roolinsa muuten teidän arjessa, oletko asettenut muita kohtuuttomia vaatimuksia. Alkoholi on osa suomalaista arkea, oikein otettuna.

Kyllä suomessa taloudellisesti pärjään aina, mutta et okein taida luottaa itseesi ja kun ei luota itseensä, se heijastuu epäluulona myös toista kohtaan, ei oikein voi pärjätä, ei parisuhteessa, etkä yksinhuoltajana.

Keskustelkaa, ilman riitaa.(siihen tarvitaan aina kaksi, ei kukaan yksin riitele)

Kyllä riidellä voi "yksinkin". Exällä oli ainakin sellainen tapa, että tahallaan pisti riidan pystyyn, jotta sai siitä sitten syyn lähteä juomaan... Ja oli sitten taas mun vika.

Ja minun mielestäni siinä ei suinkaan ole mitään liikaa tiukkuuta, että ei halua miehen juovan lasten nähden!

• Milla.M
        lastensa äiti kirjoitti:

ero tuntuu monellekin olevan se ensimmäinen vaihtoehto aina, kun kränää ilmenee parisuhteessa.

Olen aivan samaa mieltä, ettei kohtuullisesta alkoholin käytöstä lasten nähden ole haittaa, jos ja kun vanhemmat ovat siinä kunnossa, että järki pelaa, eikä sössötetä umpihumalassa eikä aleta riitelemään/tappelemaan. Ts. pienet hiprakat voi ottaa, kunhan osaa käyttäytyä!

Meillä on otetaan "saunaoluet" yleensä lauantaisin, määrä vaihtelee. Joskus otetaan yhdet, joskus useammat, joskus ei ollenkaan. Kumpikaan kun ei käydä ollenkaan baareissa, vaan viihdytään kotosalla.

Olen samaa mieltä, että asioista täytyy keskustella.

• aloittaja
        Milla.M kirjoitti:

ero tuntuu monellekin olevan se ensimmäinen vaihtoehto aina, kun kränää ilmenee parisuhteessa.

Olen aivan samaa mieltä, ettei kohtuullisesta alkoholin käytöstä lasten nähden ole haittaa, jos ja kun vanhemmat ovat siinä kunnossa, että järki pelaa, eikä sössötetä umpihumalassa eikä aleta riitelemään/tappelemaan. Ts. pienet hiprakat voi ottaa, kunhan osaa käyttäytyä!

Meillä on otetaan "saunaoluet" yleensä lauantaisin, määrä vaihtelee. Joskus otetaan yhdet, joskus useammat, joskus ei ollenkaan. Kumpikaan kun ei käydä ollenkaan baareissa, vaan viihdytään kotosalla.

Olen samaa mieltä, että asioista täytyy keskustella.

ainakaa tosiaankaa oo niin et heti ero mielessä ku vähän tulee riitaa... on ollu tosi kauan noita ongelmia,sit ollaan puhuttu ja yritetty parantaa kumpikin tapamme. ollaan puhuttu et jos ei auta,jatkuu taas samaa menoa nii ei varmaan oo järkee jatkaa yhdessä. mut ku meillä ne puhumiset ei auta ehkä edes viikkoa,aina kaikki on uudelleen samassa pisteessä.
        en minä valita jos mies juo muutaman oluen,(en tiiä onko ihan normaalia edes et mies juo lähes joka päivä pari olutta),mut se et pitää kännätä ja lähtee baariin,saa mut oikeesti epätoivoiseksi!

• vain yksi elämä
        aloittaja kirjoitti:

ainakaa tosiaankaa oo niin et heti ero mielessä ku vähän tulee riitaa... on ollu tosi kauan noita ongelmia,sit ollaan puhuttu ja yritetty parantaa kumpikin tapamme. ollaan puhuttu et jos ei auta,jatkuu taas samaa menoa nii ei varmaan oo järkee jatkaa yhdessä. mut ku meillä ne puhumiset ei auta ehkä edes viikkoa,aina kaikki on uudelleen samassa pisteessä.
        en minä valita jos mies juo muutaman oluen,(en tiiä onko ihan normaalia edes et mies juo lähes joka päivä pari olutta),mut se et pitää kännätä ja lähtee baariin,saa mut oikeesti epätoivoiseksi!

Suomalainen mies kännää ja on aina kännännyt. Aikuisella on lain suoma oikeus käydä baareissa, se on meidän jokaisen perusoikeus. Kenellä on lupa sitä rajoittaa, ei minulla ainakaan.

Tiedän miehiä, jotka juovat pari kolme olutta päivittäin, kotona. Silti heillä on hyvä parisuhde ja perhe elämä. Lapsetkin ovat terveitä ja reippaita, vaikka näkevät, että isä juo olutta.

Tiedän miehiä, joiden vaimot vahtaa heidän oluen juotia. Lauantaina joit saunan jälkeen oluen, pitääkö sitä sitten taas seuraavana lauantaina ottaa olut. Huom, puhun yhdestä. Ei ole ihme, että suomailenen mies juo. Te olette heidän kumppaneita, ette heidän äitejä.

Sitten tohon mun mieheen, jonka kanssa olen ollut kimpassa 17 vuotta, se juo olutta, se kännään ja käy baareissa, mutta en ole epätoivoinen. Lapsetkin on nähny sen ympäri päissää, niin, että se ei pystyssä pysynyt ja lapsilla oli hauskaa. Ei se elämä ja lasten kasvatus niin vakavaa ole. Pilkettä silmäkulmaa, niin kaikki menee omalla painollaan.

Miksi näin, näen myös sen toisen puolen hänestä, hän hoitaa velvollisuutensa isänä ja puolisona, paremmin kuin hyvin. Jos hän silloin tällöin tykkää nollata ja pitää meistä lomaa niin pitäköön, ei se meiltä pois ole.

Jos on väkinäistä ja kellään ei oo kivaa niin mitä sitä sitten kimpassa roikkumaan. Monella parilla menee eron jälkeen paremmin kuin koskaan. Raskasta on taakka kantaa ja me kannamme sen minkä jaksamme, jos voimat loppuu ne pitää löytää tavalla tai toisella.

• Tällainen tapaus

Kotona käytämme alkoholia kohtuudella, yleensä ruuan kanssa viikonloppuna saatamme juoda pullon viiniä puoliksi miehen kanssa, josta emme tietenkään tule näkyvästi humalaan. Mies ottaa joskus saunaoluen tai saattaa juoda illalla viskipaukun, itse en juo muuta kuin viiniä käytännössä koskaan.

Kumpikaan meistä ei siis ole kotona koskaan niin voimakkaasti humalassa, että lapset siihen mitään huomiota kiinnittäisi. Todennäköisesti eivät huomaa mitään ja uskon, ettei kukaan ulkopuolinen tietäisi, jos tulisi yllätysvierailulle.

Ulkona kumpikin käy juomassa vain erikoistilanteissa, eli esimerkiksi jossain firman tilaisuuksissa tai vastaavassa, joita ei vuoteen kovinkaan montaa mahdu (eikä niissäkään välttämättä kaikissa mukana olla). Örvellyskunnossa ei kumpikaan ole koskaan silloinkaan.

Eli juodaan vain kohtuullisesti, varsinkin kotona. Lapset ovat tottuneet viiniin aikuisten ruokajuomana ja saunakaljaan isän saunajuomana välillä. Koskaan eivät ole nähneet meitä kumpaakaan humalassa. Ajokunnossa emme välttämättä koko ajan ole, mutta mietenkään näkyvästi humalassa emme myöskään.

• myöskin aikalailla

samallatavalla kun tuossa edeltäjälläkin,eli viiniä otetaan ruuan kanssa tai muuten vaan nautitaan lasilliset mutta vasta sitten kun lapsi on nukkumassa.Itse en ole koskaan nähnyt äitiäni humalassa vaikka nauttiikin alkoholia mutta osaa ottaa nätisti ja samaa aion minäkin toteuttaa omassa elämässä.En halua että,meistä kumpikaan on viinan huuruinen vanhempi.Ottaa saa mutta kohtuudella.Mies oli ennen meillä se bilehile ja aina baarissa muttakun tavattiin niin reissut loppu ja nyt lapsen syntymän myötä isäntää ei saa minnekkään enää lähtemään vaikka minä haluisin,että joskus yhdessä käytäs jossain mutta nauttii kuulemma enemmän kotona olosta.Minä en katselis tuollasta miestä mikä ap:n on.Tiedän kokemuksesta miltä luottamuspula tuntuu ja ne yksinäiset yöt kun saa toista sydänsyrjällään kotiin oottaa niin ei kiitos,se on henkisesti niin rankkaa ja sillon ei voi sanoa olevansa onnellinen.Kaikkea hyvää teille jatkoon!

• mapee

Jos on onneton pääsääntöisesti niin paras lopetta akoko juttu. Elämä on ihan liian lyhyt tuhlattavaksi siihen että on paha olla!

Toista ei voi muuttaa. Toista voi auttaa muuttumaan ja voi vaatia muuttumaan, mutta its emuutos lähtee ihmisestä itsestään ja silloinkin ne muutokset on useimmiten aika pieniä.

Mielestäni teillä on yksi ongelma; miehesi haluaa juoda humalahakuisesti. Siihen on olemassa ratkaisu eli etsii syyn miksi ja työstää sen ja pääsee eroon ongelmasta joka aiheuttaa moisen halun. Tai kuten yleensä sen kanssa on opittava elämään. Silloin vaihtoehtoina on juoda kotona tai muualla.

Kotona on lapset ja jos ei tahdo että lapset näkee niin silloin se tapahtuu muualla. Baareissa sitten on houkutuksia tarjolla jos jonkinlaisia. Juttu onkin siinä, että aina on vietävissä jos on tarjolla ja jos ei ole niin ei viedä. Tosiasia on kuitenkin, että miestäe i voi raiskata, mutta aika moni on ihan liian helposti nöyränä houkutesten edessä.

Jos ei aio seota täysin epäluulojen kanssa on joko luotettava tai luotava tilanne jossa ei ole epäluottamusta. Luottamusta ei voi ikävä kyllä ostaa vaan se on ansaittava ja jos sen menettää niin sen takaisin saaminen on aikamoinen työ.

Kuvionne on oikeastaan älyttömyydessään aika simppeli: mies ei saa juoda kotona, mies juo kapakassa, kapakassa tai missä vaan pois koto avoi pettää, jos on mahdollisuus pettää niin olet paniikissa ja epäilet miestäsi. Aiheutat siis itse omalla toiminnallasi koko jutun.

Yksi mies sanoi kerran epäluuloiselle vaimolleen, joka tivasi missä oli ollut sen vartin jonka verran liian pitkään kotimatka oli kestänyt: kuten rakkaani tiedät varvin vetäiseen viidessä minuutissa ja kolmesti en sitten teinivuosien ole kyennyt. Jos ongelma on se, että mitä, missä ja kenen kanssa tuon vartin olin niin mietis montako viisiminuuttista olin illan aikana pois! Eli pointti on se, että sen varvin vetäisee vieraissa aika sukkelaan eikä sitä kotona voi aavistaa oikein mistään jos toinen on kunnon pokerinaama. Eli millään et voi varmistaa uskollisuutta, mutta toisaalta ainainen epäilykin voi johtaa siihen, että joskus tulee ajatus että kun kerran syytetään niin syytettäköön aiheesta!

Kun parisuhteessa pohditaan eroa niin kannattaa pohtia myös sitä, mitä suhteeltaan haluaa. Jos siitä saa mitä haluaa niin kannattaako tehdä töitä asian eteen vai ei? Jos suhde ei vastaa mitenkään omia toiveita ja tarpeita niin ei koko suhdetta voi työstää uudelleen. Kotikissa voi olla onnellinen kotona ja menomies maailmalla kunhan kumpikin tekee tietoisen valinnan elämässään olla sellainen kuin on. Ennen lasten hankinta aolisi ollut aika jutella jo siitä, millainen perhekuva kummallakin on.

On aika raskasta jo pitää huolehti asekä lapsesta että miehestä. Toisen kun pitäisi olla tasa-arvoinen kumppani ja tukea sinuakin elämässäsi.

Yksin selviäminen? Taidat selvitä yksin jo nyt. Kyse on enemmän rahasta? Onhan se tiukempaa yksin kuin kaksin, mutta ehkä tilalle saat jotain muuta..

• Milla.M

Voisihan alkuperäinen kokeilla, jos antaisi miehen maistella olutta kotona, niin välttämättä niitä lärvejäkään ei tule vedettyä. Kapakassa meno yltyy monasti sellaiseksi, että sitä tinttaa tuopin tai paukun toisensa jälkeen ikäänkuin huomaamatta toisten seurassa, kotona näin ei välttämättä tapahdu. Ja kun ei kotiin osta säiliöautollista juotavaa, niin eikös se rajoita jo sitä humalatilan hankkimistakin? Sitäpaitsi, useinhan siellä baaritiskillä löytyy niitä tarjoajiakin, ettei omaa rahaa juuri menekään. Sitten kun vielä tietää, että kotona on odotettavissa hulabaloo, niin huvittaakos sinne ihan heti olla menossakaan ja kovin selvänä!

Liian epäluuloinen ei kannata olla ja epäillä puolisoa jokaisessa käänteessä, se myrkyttää ajan myötä suhteen kuin suhteen.

Meillä taas on niinpäin, että sen harvan kerran kun mies lähtee ukkoporukalla baariin (1-2 krt/vuodessa), niin se inuaa, että miksi en soittanut hänelle illan mittaan. Olen sanonut, että kun kerran pääset vapaalle, niin ole kanssa, ei kai minulla ole tarvis kontrolloida missä olet ja kenen kanssa, minä kun luotan häneen. Kuopuksenkin varpajaisista oli tulossa pois jo ennen aikojaan, niin mitä tein? Sanoin kavereilleen, että pitäkää nyt herraisä se ukko siellä, älkääkä laskeko kesken kaiken pois! :D

Isäntä on ollut melkoinen menijä joskus, mutta siihen se loppui, kun aloimme olemaan yhdessä, enkä tottavie ole kieltänyt menemästä. Ehkäpä se salaisuus piileekin juuri siinä, miksi miehestä on tullut kotihiiri :)

• aloittaja..
        Milla.M kirjoitti:

Voisihan alkuperäinen kokeilla, jos antaisi miehen maistella olutta kotona, niin välttämättä niitä lärvejäkään ei tule vedettyä. Kapakassa meno yltyy monasti sellaiseksi, että sitä tinttaa tuopin tai paukun toisensa jälkeen ikäänkuin huomaamatta toisten seurassa, kotona näin ei välttämättä tapahdu. Ja kun ei kotiin osta säiliöautollista juotavaa, niin eikös se rajoita jo sitä humalatilan hankkimistakin? Sitäpaitsi, useinhan siellä baaritiskillä löytyy niitä tarjoajiakin, ettei omaa rahaa juuri menekään. Sitten kun vielä tietää, että kotona on odotettavissa hulabaloo, niin huvittaakos sinne ihan heti olla menossakaan ja kovin selvänä!

Liian epäluuloinen ei kannata olla ja epäillä puolisoa jokaisessa käänteessä, se myrkyttää ajan myötä suhteen kuin suhteen.

Meillä taas on niinpäin, että sen harvan kerran kun mies lähtee ukkoporukalla baariin (1-2 krt/vuodessa), niin se inuaa, että miksi en soittanut hänelle illan mittaan. Olen sanonut, että kun kerran pääset vapaalle, niin ole kanssa, ei kai minulla ole tarvis kontrolloida missä olet ja kenen kanssa, minä kun luotan häneen. Kuopuksenkin varpajaisista oli tulossa pois jo ennen aikojaan, niin mitä tein? Sanoin kavereilleen, että pitäkää nyt herraisä se ukko siellä, älkääkä laskeko kesken kaiken pois! :D

Isäntä on ollut melkoinen menijä joskus, mutta siihen se loppui, kun aloimme olemaan yhdessä, enkä tottavie ole kieltänyt menemästä. Ehkäpä se salaisuus piileekin juuri siinä, miksi miehestä on tullut kotihiiri :)

kyllähän minä annanki miehen juoda kotona kohtuullisesti,en minä siitä valita...
        kyllä sitä juotavaa aina löytyy kotoakin jos humalaan haluaa..

• juo............
        Milla.M kirjoitti:

toiset ei. Sinulla on hyvä tuuri, kun olet löytänyt miehen, joka on jo kasvanut aikuiseksi ja ymmärtää, että vastuullisen isän kuuluu ja on hyvä olla kotona.

Surullinen tosiasia on, että ne kenellä on ongelma alkoholin kanssa, eivät tuota ymmärrä - alkoholi määrää koko elämää. Ei sillä ole mitään väliä, kuinka paljon toisia ihmisiä loukkaa, kun kerran tekee mieli viinaa niin tekee.

Omalla kohdallani voin kuitenkin kertoa sen, että tuo kotona juomisen hyväksyminen ei tehoa. Mitä vähemmän juomisesta huomautin ja pyysin rajoittamaan, sitä suuremmaksi se yltyi. Silloin kun siitä huomauttelin, mies joi ehkä kerran kahdessa viikossa umpikännit ja sekoili. Sitten, kun en enää välittänyt ollenkaan tai huomauttanut kotona ryypiskelystä, mies alkoi vetää litran kirkasta autotallissa kahdesti viikossa. Ja sitten minä ja lapset lähdimme.

Te, joilla on ns. normaali, vastuuntuntoinen mies, ette voi ymmärtää sitä, että jotkut ihmiset vaan ovat alkoholista riippuvaisia huolimatta siitä, miten paljon heillä on vapauksia ja huolenpitoa. Alkoholismi on sairaus ja tuo alkuperäisen teksti kuulostaa sitä, että hänen miehensä on oikeasti riippuvainen viinasta eikä hän pysty asettamaan perheensä etua oman viinanhimonsa edelle. Alkoholismista voi päästä eroon vain jos itse haluaa!

• Milla.M
        juo............ kirjoitti:

toiset ei. Sinulla on hyvä tuuri, kun olet löytänyt miehen, joka on jo kasvanut aikuiseksi ja ymmärtää, että vastuullisen isän kuuluu ja on hyvä olla kotona.

Surullinen tosiasia on, että ne kenellä on ongelma alkoholin kanssa, eivät tuota ymmärrä - alkoholi määrää koko elämää. Ei sillä ole mitään väliä, kuinka paljon toisia ihmisiä loukkaa, kun kerran tekee mieli viinaa niin tekee.

Omalla kohdallani voin kuitenkin kertoa sen, että tuo kotona juomisen hyväksyminen ei tehoa. Mitä vähemmän juomisesta huomautin ja pyysin rajoittamaan, sitä suuremmaksi se yltyi. Silloin kun siitä huomauttelin, mies joi ehkä kerran kahdessa viikossa umpikännit ja sekoili. Sitten, kun en enää välittänyt ollenkaan tai huomauttanut kotona ryypiskelystä, mies alkoi vetää litran kirkasta autotallissa kahdesti viikossa. Ja sitten minä ja lapset lähdimme.

Te, joilla on ns. normaali, vastuuntuntoinen mies, ette voi ymmärtää sitä, että jotkut ihmiset vaan ovat alkoholista riippuvaisia huolimatta siitä, miten paljon heillä on vapauksia ja huolenpitoa. Alkoholismi on sairaus ja tuo alkuperäisen teksti kuulostaa sitä, että hänen miehensä on oikeasti riippuvainen viinasta eikä hän pysty asettamaan perheensä etua oman viinanhimonsa edelle. Alkoholismista voi päästä eroon vain jos itse haluaa!

Kyllä, minulla on käynyt tuuri nykyisen mieheni suhteen. Mutta sitä ennen olen käynyt läpi karikkoisen elämänvaiheen kahdessa eri suhteessa, joissa alkoholi on näytellyt liian suurta osaa, eli ymmärrän vallan hyvin myös alkoholin tuomia ongelmia perheissä.Alkoholiin nuo suhteet ovat aikoinaan kariutuneetkin.

Täällä on vain niin vaikea alkaa analysoimaan tai löytämään yksioikoista vastausta kenenkään ongelmiin, koska ei tiedä eikä tunne tarkkoja taustoja, vain siihen voi antaa apuja mitä viesteistä voi lukea. Siksipä sitä voi tarjota erilaisia vaihtoehtoja, toisille ne ehkä sopivat, toisille eivät. Ja koska ap:n kysymyksessä suurta osaa näyttelee myös epäluottamus ja epäileminen, yksi vaihtoehto olisi voinut olla hyväksyä miehen kotona naukkaileminen, sikäli mikäli se pysyisi kohtuudessa eivätkä lapset joutuisi siitä kärsimään, mutta ilmeisesti tässä tapauksessa siitäkään ei ole apua.

Aiemmissa suhteissani juominen oli liiallista, tekipä mitä tahansa, joten ainoa keino oli eroaminen, enkä ole tuota ratkaisua katunut päivääkään kummankaan kohdalla, koska sama meno on jatkunut heillä uusissakin suhteissaan.

Nykyisen mieheni kanssa minun ei tarvitse pelätä, että viimeiset rahat menisivät kurkusta alas, tai että vuokrat ja muut laskut jäisivät maksamatta. Eikä ole myöskään tarvinnut kuunnella kertaakaan kännisen äijän sössötystä tai valvoa öitään juomisen vuoksi.

• rv 33

juo illalla 2 kaljatölkkiä 1krt/kk.Joskus saattaa olla että 2krt/kk,ja joskus voi olla että menee ½v ettei mene tippaakaan.

Silloin kun itse synnyin,isäni oli kännissä kapakassa juhlimassa uuttavuotta kavereidensa kanssa.

• pieksut...

täälläkin löytyy naisia jotka puolustelevat kyseisen mihen käytöstä (tai sitten ovat miehiä). Eihän siinä ole mitään järkeä, alkoholisoitumassa oleva luuseri joka haukkuu vaimonsa ja jolle baari ja juominen on tärkeämpää kuin perhe. Jos tuo on kerran jo kauan jatkunut, niin ei muuta vaihtoehtoa ole kuin ero. Turha tuota on kaunistella ja ei se puhekkaan aina auta..

• eräs kirjoittelija

Eihän täällä voi ottaa kantaa yksittäis tapaukseen, eihän me noilla tiedolloilla voida puolustella kyseistä miestä. En tietääkseni tunne häntä.

Aloittaja pyysy näkökulmia alkoholin käytöstä. Niitä tästä ketjusta löytyy.

• kun istuin

lääkärin vastaanotolla mieheni pahoinpideltyä minut, hän sanoi, että MIEHESI ON ALKOHOLISTI, JOS HÄN EI KYKENE OLEMAAN VUOTTA TMS. MÄÄRÄTTYÄ AIKAA ILMAN VIINAA. LÄÄKÄRI (NUORI MIES) KEHOTTI MINUA EHDOTTOMASTI LÄHTEMÄÄN TUOLLAISEN MIEHEN LUOTA (OLIN SILLOIN RASKAANA).

Ex- mieheni oli aivan samanlainen, kuin miltä sinun miehesi kuulostaa. Väkivalta tuli kuvioihin raskausaikana. Juominen oli aina ollut raskasta ja humalahakuista.

Miehesi juominen on sinulle ongelma. Voi olla, että sinulla on baby bluesia vähän tavallista vahvemmin ja miehesi juominen aiheuttaa sinulle jopa unettomuutta. Joka tapauksessa miehesi pitäisi olla sinun luonasi auttamassa ja tukemassa sinua ja lastanne eikä kapakassa. Ei ole mitään perustelua, miksi hän saisi ryypätä ja rellestää kaikki viikonloput, kun sinä istut pienen vauvan kanssa kotona allapäin!

Puhu asiasta neuvolassa. Etsi apua. Selvitä mahdollisuuksiasi pärjätä yksin. Miehesi ei ehkä ole koskaan joutunut kantamaan vastuuta eikä ratkomaan ongelmia, mutta sinun tehtäväsi ei ole kasvattaa miestäsi vastuuseen, vaan se olisi ollut hänen vanhempiensa tehtävä. Sinulla on yksi lapsi kasvatettavana - keskenkasvuista miestä et siihen enää tarvitse aiheuttamaan ongelmia! Mutta tärkein ajatukseni siis: Etsi apua jostain muualtakin kuin täältä netistä. Juuri tuonkaltaiset tapaukset johtavat niihin surullisiin tragedioihin, joista saa lukea lehdissä - masentuneiden äitien epätoivoiset teot tai isien tappamat perheet. Voimia sinulle!

• aloittaja

koskaan mitään fyysistä väkivaltaa.. en uskoisi miehestäni että hän löisi minua,paitsi joskus kun hän on umpihumalassa ja räyhää mulle kymmenen sentin päässä mun kasvoista,nii se ilme on semmonen et oon aatellu monesti et käykö se kohta käsiksi.
        tuosta kasvatushommasta,ei juominen ole hänen kotoaan opittua,on vanhoillislestadiolaisesta kodista.isältään hän on saanut kylläkin sellaisen miehen mallin,että vaimo hoitaa kodin ja lapset.tästä olen ollut monet kerrat hänen isälleen tosi katkera,oma isäni on ollut aivan päinvastainen. mutta hänen suvussaan on alkoholismia,ja siksi pelkään,että hänellä on myös jonkin asteinen riippuvuus.
        minun ongelmani on myös se ettei minulla ole ystäviä juuri ollenkaan,ja niitä harvojakin näen tosi harvoin. siksi kaipaisin mieheni seuraa,mutta mieheni ei jaksa monestikaan iltaisin töiden jälkeen huomioida minua.
        tuntuu että minulla on jotain masennuksen tapaista,välillä se helpottaa,kun pääsen tuulettumaan kotoa.

• mammaliini 12/07
        aloittaja kirjoitti:

koskaan mitään fyysistä väkivaltaa.. en uskoisi miehestäni että hän löisi minua,paitsi joskus kun hän on umpihumalassa ja räyhää mulle kymmenen sentin päässä mun kasvoista,nii se ilme on semmonen et oon aatellu monesti et käykö se kohta käsiksi.
        tuosta kasvatushommasta,ei juominen ole hänen kotoaan opittua,on vanhoillislestadiolaisesta kodista.isältään hän on saanut kylläkin sellaisen miehen mallin,että vaimo hoitaa kodin ja lapset.tästä olen ollut monet kerrat hänen isälleen tosi katkera,oma isäni on ollut aivan päinvastainen. mutta hänen suvussaan on alkoholismia,ja siksi pelkään,että hänellä on myös jonkin asteinen riippuvuus.
        minun ongelmani on myös se ettei minulla ole ystäviä juuri ollenkaan,ja niitä harvojakin näen tosi harvoin. siksi kaipaisin mieheni seuraa,mutta mieheni ei jaksa monestikaan iltaisin töiden jälkeen huomioida minua.
        tuntuu että minulla on jotain masennuksen tapaista,välillä se helpottaa,kun pääsen tuulettumaan kotoa.

En tiedä laitoitko jossain jo lapsenne iän? Minulla on paljon kokemusta tuosta alkoholista.. mut tuo et mielessäsi on joskus käynyt et käykö miehesi sinuun käsiks.. se raja on hyvin pieni kun se sitten joskus suutus päissään ylitetään.. ja alkoholi voi saada kenestä tahansa kauheita puolia esiin, samoin masennus! Tuo edellä kirjoittanut laittoi sinulle hyvää tekstiä.. Puhu asiasta neuvolassa tai omalääkärillä he ovat parhaita auttamaan. Voitte käydä vaikka miehesi kanssa siellä juttelemassa jos siltä tuntuu. Tuo sinun kysymyksesi rahasta.. varmasti pärjäätte lapsesi kans rahallisesti! Älä jää tuleen makaamaan! Tsemppiä!! :)

• aloittaja
        mammaliini 12/07 kirjoitti:

En tiedä laitoitko jossain jo lapsenne iän? Minulla on paljon kokemusta tuosta alkoholista.. mut tuo et mielessäsi on joskus käynyt et käykö miehesi sinuun käsiks.. se raja on hyvin pieni kun se sitten joskus suutus päissään ylitetään.. ja alkoholi voi saada kenestä tahansa kauheita puolia esiin, samoin masennus! Tuo edellä kirjoittanut laittoi sinulle hyvää tekstiä.. Puhu asiasta neuvolassa tai omalääkärillä he ovat parhaita auttamaan. Voitte käydä vaikka miehesi kanssa siellä juttelemassa jos siltä tuntuu. Tuo sinun kysymyksesi rahasta.. varmasti pärjäätte lapsesi kans rahallisesti! Älä jää tuleen makaamaan! Tsemppiä!! :)

..selviää rahallisesti,joutuuko käymään töissä?
        vai siis tarkotitko et voi selvitä niillä rahoilla mitä saa kelasta ja jos sossulta saa jotai ja tietty lapsen isältä.
        mulla ei ainakaa oo harmainta aavistusta mitä työtä alkasin tekee,enkä kyllä lastani ihan heti laittais vielä hoitoon,on vasta 8 kk.
        ja noista ammattiauttajista,on me miehen kans mietitty et pitäiskö mennä parisuhdeterapeutille.. ainahan sitä vois yrittää,eri asia auttaako,varsinkaa jos mies ei tajua ettei alkoholi sais olla sen elämässä etusijalla...

• ihmeessä..
        aloittaja kirjoitti:

..selviää rahallisesti,joutuuko käymään töissä?
        vai siis tarkotitko et voi selvitä niillä rahoilla mitä saa kelasta ja jos sossulta saa jotai ja tietty lapsen isältä.
        mulla ei ainakaa oo harmainta aavistusta mitä työtä alkasin tekee,enkä kyllä lastani ihan heti laittais vielä hoitoon,on vasta 8 kk.
        ja noista ammattiauttajista,on me miehen kans mietitty et pitäiskö mennä parisuhdeterapeutille.. ainahan sitä vois yrittää,eri asia auttaako,varsinkaa jos mies ei tajua ettei alkoholi sais olla sen elämässä etusijalla...

terapeutille jos miehesi siihen suostuu! Niihin taitaa olla vaan pitkät jonot.. mut ihan lääkärin kans puhuminenki auttais. Lääkäri olis ulkopuoline ns. puolueeton siihen keskusteluun. Teillä onkin tosiaan niin pieni muksu viel.. ja sulla ei siis ole työpaikkaa mihin mennä? mitä teit ennen äippälomaa? "Yksinkertainen" kysymys, rakastatko miestäsi?

• aloittaja
        ihmeessä.. kirjoitti:

terapeutille jos miehesi siihen suostuu! Niihin taitaa olla vaan pitkät jonot.. mut ihan lääkärin kans puhuminenki auttais. Lääkäri olis ulkopuoline ns. puolueeton siihen keskusteluun. Teillä onkin tosiaan niin pieni muksu viel.. ja sulla ei siis ole työpaikkaa mihin mennä? mitä teit ennen äippälomaa? "Yksinkertainen" kysymys, rakastatko miestäsi?

..kysymys oliki tuo et rakastanko.
        ainaki musta tuntuu et rakastan,en tiiä sit onko se aitoa rakkautta vai mitä se on..? sillon ku menee hyvin nii tuntuu et rakastan sitä ihan hirveen paljon. mut sit ku tulee näitä välikohtauksia ja riidellään,nii en tiiä.sillon tulee tosi ristiriitainen olo. jotenki oon semmonen et jos vaikuttaa ettei mies välitä musta nii yritän itekki viilentää omat tunteet. en tiiä sit onko se niin et jos ei ois hirveen vahvoja tunteita nii ei varmaan viitsis ees alkaa riitelemään.. oon vaan tosi riippuvainen mun miehestä,siks en oo osannu lähtee vaikka monesti oon ollu lähdössä.
        nii siis mulla ei oo mitään työpaikkaa valmiina,olin töissä ennen äitiyslomaa yhessä tehtaassa töissä toisen ihmisen sijaisena.

• mammaliini 12/07
        aloittaja kirjoitti:

..kysymys oliki tuo et rakastanko.
        ainaki musta tuntuu et rakastan,en tiiä sit onko se aitoa rakkautta vai mitä se on..? sillon ku menee hyvin nii tuntuu et rakastan sitä ihan hirveen paljon. mut sit ku tulee näitä välikohtauksia ja riidellään,nii en tiiä.sillon tulee tosi ristiriitainen olo. jotenki oon semmonen et jos vaikuttaa ettei mies välitä musta nii yritän itekki viilentää omat tunteet. en tiiä sit onko se niin et jos ei ois hirveen vahvoja tunteita nii ei varmaan viitsis ees alkaa riitelemään.. oon vaan tosi riippuvainen mun miehestä,siks en oo osannu lähtee vaikka monesti oon ollu lähdössä.
        nii siis mulla ei oo mitään työpaikkaa valmiina,olin töissä ennen äitiyslomaa yhessä tehtaassa töissä toisen ihmisen sijaisena.

..että tuo oli vaikea kysymys. Itsellä on sama et kun menee hyvin niin toista rakastaa mahdottomasti, mut sit kun on vaikeaa niin.. hmmm.. niin oletteko kauan ollu yhdessä? naimisis, kihlois? Onko juominen ollu samanlaista aina? Puhuitteko siitä ennen ku lapsen saitte?

• aloittaja

..että tuo oli vaikea kysymys. Itsellä on sama et kun menee hyvin niin toista rakastaa mahdottomasti, mut sit kun on vaikeaa niin.. hmmm.. niin oletteko kauan ollu yhdessä? naimisis, kihlois? Onko juominen ollu samanlaista aina? Puhuitteko siitä ennen ku lapsen saitte?

yhessä ollaan oltu yhteensä 2,5 vuotta.
        en ihan tarkkaan muista miten mieheni käyttäytyi avioliittome alussa,itsekin join silloin jonkin verran,silloin ei ollu ongelmia,kaikki oli paremmin koska kävimme yhdessä baareissa (ehkä kerran kuukaudessa.) sit ku tulin raskaaksi,en enää voinu itse käyttää alkoholia,se etäännytti meitä toisistamme,koska mieheni halusi jatkaa samaa tahtia. pahoitin mieleni tosi herkästi,ja tällöin alkoi tulla mukaan kaikki epäilykset et jos mieheni pettää kun itse makasin sängyssä pahoinvoinnin takia. vähän ennen lapsen syntymää aloin puhua etten aio jäädä lapsen kanssa mieheni luokse,jos sama tahti jatkuu... vähän aikaa lapsen syntymän jälkeen oli rauhallisempaa ja oltiin ihan vauvan lumoissa..
        jossain vaiheessa alko taas nuo baarireissut työmatkoilla,vaikka mies oli "luvannu" mulle ettei voi enää käydä baareissa ku karkaa käsistä.
        eli minä oon ite kyllä puhunu miehelleni jo ennen lapsen syntymä et mitä en hyväksy,näköjään kuitenki oon vieläki tässä vaikken aikonu jäädä katsomaan tätä.

• vaan alkoholi
        aloittaja kirjoitti:

yhessä ollaan oltu yhteensä 2,5 vuotta.
        en ihan tarkkaan muista miten mieheni käyttäytyi avioliittome alussa,itsekin join silloin jonkin verran,silloin ei ollu ongelmia,kaikki oli paremmin koska kävimme yhdessä baareissa (ehkä kerran kuukaudessa.) sit ku tulin raskaaksi,en enää voinu itse käyttää alkoholia,se etäännytti meitä toisistamme,koska mieheni halusi jatkaa samaa tahtia. pahoitin mieleni tosi herkästi,ja tällöin alkoi tulla mukaan kaikki epäilykset et jos mieheni pettää kun itse makasin sängyssä pahoinvoinnin takia. vähän ennen lapsen syntymää aloin puhua etten aio jäädä lapsen kanssa mieheni luokse,jos sama tahti jatkuu... vähän aikaa lapsen syntymän jälkeen oli rauhallisempaa ja oltiin ihan vauvan lumoissa..
        jossain vaiheessa alko taas nuo baarireissut työmatkoilla,vaikka mies oli "luvannu" mulle ettei voi enää käydä baareissa ku karkaa käsistä.
        eli minä oon ite kyllä puhunu miehelleni jo ennen lapsen syntymä et mitä en hyväksy,näköjään kuitenki oon vieläki tässä vaikken aikonu jäädä katsomaan tätä.

Eli ennen lasta teitä yhdisti alkoholi. Jäljelle ei sitten jäänyt mitään yhteistä. Lähdeppä nyt livokkaan, ennekuin kahdehdut enenpää miehellesi. Lapsenne riittää yksi vastuunsa tunteva vanhempi. Sinullakin on sitten vähemmän kadehdittavaa.

• aloittaja
        vaan alkoholi kirjoitti:

Eli ennen lasta teitä yhdisti alkoholi. Jäljelle ei sitten jäänyt mitään yhteistä. Lähdeppä nyt livokkaan, ennekuin kahdehdut enenpää miehellesi. Lapsenne riittää yksi vastuunsa tunteva vanhempi. Sinullakin on sitten vähemmän kadehdittavaa.

ole kateellinen miehelleni alkoholin käytöstä,kyllä minä voin itsekin ottaa sitä jos mieli tekee.. eikä mulla oo ees tarvetta ottaa usein. toivoisin vain että mieheni haluaisi viettää enemmän aikaa meidän kanssa eikä alkoholi olisi niin tärkeä asia.

• edelliseen..
        aloittaja kirjoitti:

ole kateellinen miehelleni alkoholin käytöstä,kyllä minä voin itsekin ottaa sitä jos mieli tekee.. eikä mulla oo ees tarvetta ottaa usein. toivoisin vain että mieheni haluaisi viettää enemmän aikaa meidän kanssa eikä alkoholi olisi niin tärkeä asia.

ja miksei lapsi vois yhdistää meitä? minusta itsestäni kyllä tuntuu monesti et nimenomaan lapsemme on se joka meitä yhdistää. silloin kun mieheni on selvinpäin,niin kyllä hänestä huomaa että rakastaa lastaan tosi paljon,mutta sit ku alkoholi on kuviossa,vaikuttaa et se vie voiton..

• mammaliini 12/07
        edelliseen.. kirjoitti:

ja miksei lapsi vois yhdistää meitä? minusta itsestäni kyllä tuntuu monesti et nimenomaan lapsemme on se joka meitä yhdistää. silloin kun mieheni on selvinpäin,niin kyllä hänestä huomaa että rakastaa lastaan tosi paljon,mutta sit ku alkoholi on kuviossa,vaikuttaa et se vie voiton..

.. se lapsi ole ainoa asia joka teitä yhdistää? Tuntuuko susta et miehesi rakastaa sua edelleen? Vai tuntuuko että ei tai on sellainen taantumakausi menossa?

• aloittaja

.. se lapsi ole ainoa asia joka teitä yhdistää? Tuntuuko susta et miehesi rakastaa sua edelleen? Vai tuntuuko että ei tai on sellainen taantumakausi menossa?

meillä ei oo yhteistä aikaa juurikaan,että lapsi on silloin lähes ainoa asia minkä ympärillä me pyöritään se aika kun mies on kotona. Sit ku molemmat on hyvällä tuulella ja mies on kotona,nii kyllä mies sillon näyttää tunteensa ja hempeillään välillä mut ei näitä hetkiä oo enää lähellekään niin paljon ku alussa tai vaikka ennen lapsen syntymää. Just se ettei meillä oo paljoo kahden keskistä aikaa ja mies on monesti töiden jälkeen niin väsyny, saa mut ajattelemaan ettei mieheni halua olla mun lähellä. itse ainakin väittää ettei oo niin..

• herätys
        aloittaja kirjoitti:

meillä ei oo yhteistä aikaa juurikaan,että lapsi on silloin lähes ainoa asia minkä ympärillä me pyöritään se aika kun mies on kotona. Sit ku molemmat on hyvällä tuulella ja mies on kotona,nii kyllä mies sillon näyttää tunteensa ja hempeillään välillä mut ei näitä hetkiä oo enää lähellekään niin paljon ku alussa tai vaikka ennen lapsen syntymää. Just se ettei meillä oo paljoo kahden keskistä aikaa ja mies on monesti töiden jälkeen niin väsyny, saa mut ajattelemaan ettei mieheni halua olla mun lähellä. itse ainakin väittää ettei oo niin..

Parisuhteen yhteistä laatuaikaa on se 15 min ennenkuin puolison unilääke alkaa vaikuttaa.

Suhde muuttuu lapsen tulon myötä, kahden keskestä aikaa ei ole niin paljon kuin ennen lasta. Sitä kahden keskeitä aikaa on osattava ottaa. Sinä olet ottanut alkoholin keskeiseksi parisuhteen ongelmaksi, mutta olisiko se sittenkin sitä, että lapsi on etäännyttänyt teidät, kun sitä yhteistä aikaa ei ole löytynyt.

Onko lapsi ollut hoidossa esim. isovanhemmilla, että olette saanet sitä aikaa toisillene. Elämä ei saisi ryveta pyörimään lapsen ympärillä, se etäännyttää ja teillä siinä on ollut seurauksena alkoholi.

• mammaliini 12/07
        herätys kirjoitti:

Parisuhteen yhteistä laatuaikaa on se 15 min ennenkuin puolison unilääke alkaa vaikuttaa.

Suhde muuttuu lapsen tulon myötä, kahden keskestä aikaa ei ole niin paljon kuin ennen lasta. Sitä kahden keskeitä aikaa on osattava ottaa. Sinä olet ottanut alkoholin keskeiseksi parisuhteen ongelmaksi, mutta olisiko se sittenkin sitä, että lapsi on etäännyttänyt teidät, kun sitä yhteistä aikaa ei ole löytynyt.

Onko lapsi ollut hoidossa esim. isovanhemmilla, että olette saanet sitä aikaa toisillene. Elämä ei saisi ryveta pyörimään lapsen ympärillä, se etäännyttää ja teillä siinä on ollut seurauksena alkoholi.

..olisko mahdollista laittaa muksu hoitoon ja viettäisitte kotona kahden kesken iltaa.. laitatte yhdessä ruokaa, kynttilöitä, kuohari, katsoisitte leffan tms. mikä on teidän tyylistä.. samalla puhuisitte asioista jos siltä tuntuu.. Katsoisit miten se tilannetta auttaisi..

• aloittaja

..olisko mahdollista laittaa muksu hoitoon ja viettäisitte kotona kahden kesken iltaa.. laitatte yhdessä ruokaa, kynttilöitä, kuohari, katsoisitte leffan tms. mikä on teidän tyylistä.. samalla puhuisitte asioista jos siltä tuntuu.. Katsoisit miten se tilannetta auttaisi..

tuommonen onnistuu vasta sit uskaltaa laittaa yökylään,meillä ei oo juurikaan semmosia tuttuja kenen luokse vois viedä illaks hoitoon,ja on sit matkaaki jonkun verran..

• mammaliini 12/07
        aloittaja kirjoitti:

tuommonen onnistuu vasta sit uskaltaa laittaa yökylään,meillä ei oo juurikaan semmosia tuttuja kenen luokse vois viedä illaks hoitoon,ja on sit matkaaki jonkun verran..

Ja et uskalla viel laittaa yökylään? Mitäs jos ajelette sinne pidemmän matkan päähän.. laitatte lapsen hoitoon illaks ja menette vaikka ravintolaan syömään tai leffaan tms? Jotenkin sitä yhteistä aikaa olis hyvä saada parisuhteisiin ettei ihan ajauduta erilleen..

• kokemuksestani

voin kertoa, että jos mies on koukussa viinaan, on lapsen hoitoonvieminen hänelle vain oikein lupa lähteä kännäämäään. NÄin oli ainakin meillä. Aina, kun suunnittelin jotain yhteistä ja järjestin meille kahdenkeskistä aikaa, mies painut kapakkaan suoraan töistä...
        Että sillä lailla.

Minusta aloittajan teksti kuulostaa ihan siltä, että mies on alkoholiin koukuttunut, itsekäs ja vastuuton, keskenkasvuinen kakara, joka ei ymmärrä, että tämä maailma ei pyöri hänen ympärillään ja muut ihmiset eivät ole täällä pelkästään häntä varten. Erittäin tyypillistä tuollaiselle ihmiselle on juuri se, että toisinaan asiat menee tosi hyvin ja hyvittelee tekojaan olemalla "ihana", mutta tiukan paikan tullen, jos tekee mieli juhlia ja kännätä, niin hän tekee välittämättä ollenkaan, miten paljon se tuskaa tuottaa muille ihmisille.

Alkuperäiselle haluaisin sanoa, että puhu asiasta neuvolassa ja ala suunnitella lähtöä. Tekstin perusteella kuulostaa myös siltä, että mies ei ole riittävän kypsä keskustelemaan asioista, joten tuskin ne koskaan selviävät. Keskustelukykyinen ihminen ei häivy kapakkaan silloin, kun toisella on hätä!

• siinä
        herätys kirjoitti:

on niin vaikea tajuta että joillekin ihmisille ALKOHOLI on se ensisijainen ongelma! Itse olen lapsuuteni joutunut kattelemaan yhtä luuserialkoholistia ja ei siinä ollu ongelma missään muualla ku ihmisen viinankäytössä! Kyllä se VIINA on ongelma, jos sitä pitää päästä alvariinsa napsimaan ja vetämään kuula täyteen. Siinä on turha kenekä kiemurrella että johtusko siitä tai tuosta, alkoholismi itsessään on se ongelma. Miuta RASITTAA tollanen jeeustelu siitä, että viina on joku sekundääriongelma, kun monelle se on ihan just se ite ongelma.

• mammaliini 12/07
        siinä kirjoitti:

on niin vaikea tajuta että joillekin ihmisille ALKOHOLI on se ensisijainen ongelma! Itse olen lapsuuteni joutunut kattelemaan yhtä luuserialkoholistia ja ei siinä ollu ongelma missään muualla ku ihmisen viinankäytössä! Kyllä se VIINA on ongelma, jos sitä pitää päästä alvariinsa napsimaan ja vetämään kuula täyteen. Siinä on turha kenekä kiemurrella että johtusko siitä tai tuosta, alkoholismi itsessään on se ongelma. Miuta RASITTAA tollanen jeeustelu siitä, että viina on joku sekundääriongelma, kun monelle se on ihan just se ite ongelma.

ihan vaan sillä että jotkut oppii elään alkoholistin kanssa!! Eikä kaikkien tarvi olla niin deekuja lopun elämäänsä.. varsinkin jos on nuori ihminen kyseessä niin voi alkaa aikuistua viellä kun ikää tulee lisää tai tapahtuu jotain että tulee raivoraitis.. Kokemuksen syvällä rintaäänellä :)

• N21

Meillä mies juo joka viikonloppu ainakin sen yhden illan. Joko menee se 12 pulloa baari tai sitten pelkästään se 12 pulloa ja pysyy kotona.

Se ollaan yhdessä sovittu että jos jompikumpi ottaa niin toinen on aina selvinpäin! esikoinen on 5kk.

• olla..

itsestäänselvyys et toisen pitää olla selvinpäin aina,jos lapsi on läsnä..
        eri asia jos yhessä ollaan menossa ja lapsi on hoidossa.
        meillä se on aina niin et ite oon selvinpäin ja mies juo..

• mamma 83
        olla.. kirjoitti:

itsestäänselvyys et toisen pitää olla selvinpäin aina,jos lapsi on läsnä..
        eri asia jos yhessä ollaan menossa ja lapsi on hoidossa.
        meillä se on aina niin et ite oon selvinpäin ja mies juo..

Meillä mies käy baarissa joka viikonloppu. Raskausajalla hän kävi usein sekä pe että la. Baarissa käyminen ei kuulemma pääasia, vaan hän haluaa nähdä kavereitaan ja baarissa hengailu on sitä mitä he tekevät. Miehen muilla kavereilla näet ei ole lapsia.

En pysty nukkumaan, kun mies käy baarissa. Usein hän ilmoittaa vasta klo 4.30 ettei tule kotiin yöksi. Meillä on 6 viikkoa vanha vauva ja muutenkin raskasta. Minä hoidan kaikki syötöt arkisin, koska hän joutuu heräämään aamulla aikaisin lähteäkseen töihin. Viikonloppuisin haluaisi miehen apua yösyötöissä, mutta silloin hän on joko baarissa tai krapulan jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään.

Muita ongelmia meillä ei oikeastaan ole, joten eroa en mietikään. En halua riistää miehen vapautta ja oikeutta nähdä kavereita. Mitenköhän sitä vaan oppisi nukkumaan nuo 1-2 tunnin syöttövälit silloin kun mies on ryyppyreissullaan?

Neuvoni: Jos vaan ollaan plussan puolella, niin kannattaa jatkaa. Jos hyviä päiviä on enemmän kuin huonoja, niin olette plussan puolella. Jos miehen alkoholinkäyttö ahdistaa ja masentaa sinua kovasti ja vaikeuttaa lapsen hoitoa, kannattaa varmaan tehdä asialle jotain. Olisi hyvä, jos sinulla olisi ystäviä joille voisit purkaa sydäntäsi. Alkoholi on pirun kusta!

P.s. missäpäin asustelet?

• ärsyttää
        mamma 83 kirjoitti:

Meillä mies käy baarissa joka viikonloppu. Raskausajalla hän kävi usein sekä pe että la. Baarissa käyminen ei kuulemma pääasia, vaan hän haluaa nähdä kavereitaan ja baarissa hengailu on sitä mitä he tekevät. Miehen muilla kavereilla näet ei ole lapsia.

En pysty nukkumaan, kun mies käy baarissa. Usein hän ilmoittaa vasta klo 4.30 ettei tule kotiin yöksi. Meillä on 6 viikkoa vanha vauva ja muutenkin raskasta. Minä hoidan kaikki syötöt arkisin, koska hän joutuu heräämään aamulla aikaisin lähteäkseen töihin. Viikonloppuisin haluaisi miehen apua yösyötöissä, mutta silloin hän on joko baarissa tai krapulan jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään.

Muita ongelmia meillä ei oikeastaan ole, joten eroa en mietikään. En halua riistää miehen vapautta ja oikeutta nähdä kavereita. Mitenköhän sitä vaan oppisi nukkumaan nuo 1-2 tunnin syöttövälit silloin kun mies on ryyppyreissullaan?

Neuvoni: Jos vaan ollaan plussan puolella, niin kannattaa jatkaa. Jos hyviä päiviä on enemmän kuin huonoja, niin olette plussan puolella. Jos miehen alkoholinkäyttö ahdistaa ja masentaa sinua kovasti ja vaikeuttaa lapsen hoitoa, kannattaa varmaan tehdä asialle jotain. Olisi hyvä, jos sinulla olisi ystäviä joille voisit purkaa sydäntäsi. Alkoholi on pirun kusta!

tuo et ku mies on viikonloput vapaalla(viikoilla meillä on iltaisin vain muutama tunti aikaa olla yhdessä ennen kuin aletaan nukkumaan,silloinkin mies istuu koneella monesti..) nii vois ees sillon auttaa enemmän lapsen hoidossa ja muissa hommissa mut ei meinaa saada liikahtamaan...
        asun pohjois-savossa.

• sulla on
        mamma 83 kirjoitti:

todellakin oikeus vaatia miestäsi harventamaan noita baarikäyntejä. ei voi olla kellekään terveelle ja järkevälle miehelle niin tärkeetä nähdä kavereita noin usein ettei vois välillä viettää perheen kanssa viikonloppua!!!!!!!!

• käytöstä.

Meillä mies juo vähemmän kuin minä.
      Itse maistan yleensä juhlissa(2-5 krt/vuosi), että kuinka booli on onnistunut. Juon kerralla puolisen lasia(3-4 kulausta).
      Mies käy kerran-pari vuodessa ravintolassa kavereiden kanssa ja juo yleensä yhden pienen siiderin. Yksi vakikäynti ravintolassa on firman pikkujoulu.
      Kuulin muuten joskus, että jos juo säännöllisesti niin on alkoholisti! Onko siis miehenikin kun juo säännöllisesti joka pikkujouluissa? ;o)

• alkoholisti..?

onko siihen jotain yleissääntöö?
        ainaki vois kuvitella et jos miehelle on tärkeempää et saa istua rauhassa baarissa ku olla oman perheen luona nii on jo pahasti riippuvainen alkoholista. meillä kyllä mies väittää et ku pystyy hoitamaan työn,on rakentanut talon ja on isä nii ei voi olla alkoholiongelmainen. itse olen eri mieltä.

• mapee
        alkoholisti..? kirjoitti:

onko siihen jotain yleissääntöö?
        ainaki vois kuvitella et jos miehelle on tärkeempää et saa istua rauhassa baarissa ku olla oman perheen luona nii on jo pahasti riippuvainen alkoholista. meillä kyllä mies väittää et ku pystyy hoitamaan työn,on rakentanut talon ja on isä nii ei voi olla alkoholiongelmainen. itse olen eri mieltä.

se ole se viimeistään kun ei pysty olemaan juomatta eli tarve juoda on olemassa vähintään kerran viikossa. Silloin ainakin on jo pahasti riippuvainen.

Mielenkiintoinen lista aiheesta on osoitteessa www.kolmio.org/olenko.html siellä aika nopsaan huomaa olevansa..

Pointti kai on että kun on pakottava tarve juoda ja juominen on humalahakuista niin kyse on ongelmasta.

Oma isäni hoiti firman ja työnsä kunnialla ja vain harvat tiesivät, että koskaan edes ryyppäilee. Silti oli alkoholin ongeömakäyttäjä kymmeniä vuosia ns. tuurijuoppo jolloin putken alettua meni viikko tai kaksi putkeen. Sitten oli oikein kunnos viekkarit kun ei kroppa kestänyt ottaa enempää. Eli työ, raha yms jutut ei ole mikään mittari. Se vaan kertoo, että hallitsee alkkarinakin hommansa..

Naapurin isukki taas puolestaan tissutti itsensä joka ikinen ilta uneen. Eikä se määrä ollut enää iso, joka vei kun sisukset oli heikossa hapessa. Töistä tullessaan se haki lapset hoidosta ja kävi kaupassa, laittoi ruuan jne. Leikki omien ja naapureiden lasten kanssa, rakensi majoja sun muuta. Ja joi itsensä uneen..

Baarissa roikkuminenkaan ei ole mittari sillä moni viihtyy siellä muistakin syistä ja alkkis taas ei välttämättä enää pysty siellä olemaan kun alkaa varat loppua..

• aloittaja
        mapee kirjoitti:

se ole se viimeistään kun ei pysty olemaan juomatta eli tarve juoda on olemassa vähintään kerran viikossa. Silloin ainakin on jo pahasti riippuvainen.

Mielenkiintoinen lista aiheesta on osoitteessa www.kolmio.org/olenko.html siellä aika nopsaan huomaa olevansa..

Pointti kai on että kun on pakottava tarve juoda ja juominen on humalahakuista niin kyse on ongelmasta.

Oma isäni hoiti firman ja työnsä kunnialla ja vain harvat tiesivät, että koskaan edes ryyppäilee. Silti oli alkoholin ongeömakäyttäjä kymmeniä vuosia ns. tuurijuoppo jolloin putken alettua meni viikko tai kaksi putkeen. Sitten oli oikein kunnos viekkarit kun ei kroppa kestänyt ottaa enempää. Eli työ, raha yms jutut ei ole mikään mittari. Se vaan kertoo, että hallitsee alkkarinakin hommansa..

Naapurin isukki taas puolestaan tissutti itsensä joka ikinen ilta uneen. Eikä se määrä ollut enää iso, joka vei kun sisukset oli heikossa hapessa. Töistä tullessaan se haki lapset hoidosta ja kävi kaupassa, laittoi ruuan jne. Leikki omien ja naapureiden lasten kanssa, rakensi majoja sun muuta. Ja joi itsensä uneen..

Baarissa roikkuminenkaan ei ole mittari sillä moni viihtyy siellä muistakin syistä ja alkkis taas ei välttämättä enää pysty siellä olemaan kun alkaa varat loppua..

..tuli aika monta kyllä-vastausta noihin kysymyksiin miestäni ajatellen,sekö sit tarkottaa et on alkoholisti.. siinä oli et jos vastaa 3:n kysymykseen kyllä nii on varmasti alkoholisti.
        aika raakaa..

• mapee
        aloittaja kirjoitti:

..tuli aika monta kyllä-vastausta noihin kysymyksiin miestäni ajatellen,sekö sit tarkottaa et on alkoholisti.. siinä oli et jos vastaa 3:n kysymykseen kyllä nii on varmasti alkoholisti.
        aika raakaa..

toisaalta jos sinä tai minä teemme testin, niin eipä sinne vastauksia tule. tai ei ainakaan minulle tullut...

Silti kun niitä kyssäreitä lukee niin onhan ne aikalailla elämää haittavia asioita tai kertoo siitä, että homma ei ole omissa käsissä kun niitä kysymyksiä ajattelee.

Muitakin testejä on jos tuohon ei usko. AA:llakin on ollut joskus omansa.

Luin tuolta noit amuita juttuja ja aikamoinen ongelmavyyhti teillä siellä on. Perheen perustaminen vaatii aina oman juttunsa. Joku syttyy siihen itsestään noin vain ja toisen pitää tehdä työtä enemmän. Kuitenkin lapsen pitäisi muuttaa oma aarvomaailmaa vähän eri uskoon kuin silloin kun oltiin vapaita menemään ja tulemaan. Onhan vastuu lapsen hyvinvoinnista ihan konkreettisesti molempien vanhempien. Jos mie son sitä mieltä, että oma käytös on ihan ok, niin olisiko se edelleen jos sinä toimisit samoin kuin hän?

Se ikivanha keskustelu on avain parempaan tais itten ei. Ulkopuolinen apu eli perheneuvoja tms taho on yksi vaihtoehto. Eikä pahitteeksi olisi saada miestä huomaamaan vaikka tuolla testillä oman juomisen karanneen käsistä.

Jutuisasi on yksi alkoholistiperheen piirre myöskin; selität asiat miehellesi edullisemmassa valossa. Se on hyvin tyypillistä käytöstä perheenjäseniltä.

Lapsi kasvaa ja kohta hänkin huoma aasioita erilailla. Ei onneton äiti tee lapsesta kovin onnellista joten hänenkin takiaan on ehkä aika kohta tehdä päätöksiä. Onhan sekin mahdollista, että asutte erikseen jonkin aikaa ja sitten mietitte onko syytä palata yhteen ja millä ehdoilla. Joku villiintyy vapaudestaan ja toinen huoma amitä menetti ja tulee järkiinsä. Riski kai kannattaa ottaa kummassakin tapauksessa. Jos tunteita toiseen on niin turha katkaista välejä lopullisesti ja kokonaan kertaheitolla..

• on sitä mieltä

että jokainen muijansa kurissa pitävä mies vetää kaatokännit vähintään kerran viikossa. Ja arki-iltaisin pitää olla aikaa ottaa baarissa ainakin yksi tai kaksi - kunhan ei humalaa vedä! Kun on raskas työ (lue tuotekehitysta)niin pitää olla raskaat huvit. Vaimohan ehtii vauvan kanssa harrastamaan päivät pitkät. Ja pisteenä iin päälle, anoppi ilmoitti allekirjoittavansa tämän koska vaan. Mieheni on sitä mieltä, että KAIKKI miehet tekevät niin - minä en vaan kuulemma tajua sitä. Kukaan toinen nainen ei huomauttele miehelle tuollaisita asioista. Minä vaan! Anoppi sanoikin, että minun on saatava siedätyshoitoa siihen tosiasiaan, että miehen viikonloput ovat hänen vapaa-aikaansa ja hän käyttää vapaa-aikansa vaikka ryypäten, jos se hyvältä tuntuu.

No, me asumme nyt asumuserossa...

Mutta ilokseni olen tästä viestiketjusta huomannut, että ei se jokaviikkoinen ryyppääminen ole mikään normi, niin kuin olen epätoivoissani jo ehtinyt kuvitella. Vaikuttaisi siltä, että on paljon vastuuntuntoisia ja perheensä etusijalle asettavia miehiä. Hienoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia

"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak
      Maailman menoa
      73
      4268
    2. Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei

Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka
      Maailman menoa
      48
      3193
    3. Yks vähemmän

Yks narkki täälläkin vähemmän,m.t. sai mitä halusi😎
      Kiuruvesi
      37
      2887
    4. Nyt voin sanoa että vtuttaa!

Kertaa sata 💯
      Ikävä
      34
      2018
    5. Kaunis Martina taas lehtihaastattelussa - kommentoi Stefua

Martina sanoi, että Isabella on käytännössä aina hänen kanssaan. "Minä olen se vanhempi, joka ottaa 100-prosenttisen vas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      506
      1698
    6. Oletko onnellinen

Kun ei enää nähdä?
      Ikävä
      63
      1614
    7. Gallup: Kenet sinä haluaisit nähdä Yökylässä-sarjassa?

Yökylässä Maria Veitola -sarjaa on nähty jo 10 kautta tv:ssä, ja Veitola on yöpynyt satojen suomalaisten julkkisten kode
      Tv-sarjat
      48
      1472
    8. Anteeksi

Anteeksi 😭😭😭. Olet rakas❤️. En juo enää liikaa. 😭
      Ikävä
      41
      1380
    9. Minun kultani

Mistä saataisiin sulle hyvät henkselit? 🤗😘
      Ikävä
      68
      1304
    10. Mitäs mieltä

Hakeekohan pikkunennmies alavuden kaupunginjohtajaksi? Pakkoliitos ähtäri-alavus. Taas olis mieliharmi johtamassa suoho
      Ähtäri
      17
      1266
    Aihe