Voiko puhelimitse saatu tieto pitää paikkansa, että jos kaihileikkauksen jälkeen potilaan ei toivota viettävän yötä yksin
ainakaan jos kumpikin silmä operoidaan samaan aikaan tai ehkä siinäkin tapauksessa, jos vain toinen
hänen täytyy Tampereella itse järjestää kuljetus ja paikka, johon voi siirtyä polikliinisesti tehtävän operaation jälkeen ja selvittää tarjolla olevat paikat hintatietoineen ja yhteystietoineen (sairaalamaksuko?).
Vähintä mitä voi odottaa on, että osastojen sosiaali/työntekijät – nykyisellä henkilökunnallaan – hoitavat tällaiset asiat samalla, kun esim. vanhukselle tai kelle tahansa lähetetään kutsu kaihileikkaukseen ja tiedustellaan sairaalan puolesta potilaalta, tarvitseeko potilas jatkohoitopaikan ja järjestetään se.
Ylivoimainen suoritus monelta vanhukselta: miten synkoronida leikkaus ja sattumalta vapaa yö/t heti sen jälkeen, kun kutsu voi kuitenkin tulla melko lyhyellä varoitusajalla – ja aivan liian pitkällä viiveellä.
Jotkut ovat kuulemma olleet jatkohoidossa kuukaudenkin kaihileikkauksen jälkeen...
Miksi silmäosasto/-poliklinikka ei edes vastaa puhelimeen 3.3.2008 klo 10 - 14 eikä läpi pääse edes keskuksen kautta?
Hulluudella ei ole rajoja sitten enää lainkaan, kun leikkaukset vielä siirretään Kangasalle - miten potilaat sinne kuljetetaan? Kukaan ei voi suostua maksamaan sellaista itse - ei saisi velvoittaa matkustamaan omakustanteisella taxilla ja Kelalta niiden korvausten takaisin hakeminen on yksi mutka lisää jo tarpeeksi hankalassa tilanteessa.
Eikö voisi kieltää yksityiset leikkaukset ja siirtää työvoiman tekemään kunnallisia leikkauksia niin kaikki pääsisivät hiukan nopeammin? Vaikka iltatyövuoroina? Siitähän tämä johtuu... mutta miten ihmeessä myös jopa Tampereella, joka sentään peräänkuuluttaa sosiaalista tasa-arvoa.
kaihileikkaukset
7
1707
Vastaukset
- leikkaukseen
Miksi ihmeessä ihmisen itse ei pidä ottaa vastuuta itsestään, kun tulee suunniteltuun leikkaukseen?
Ihmisellä itsellään tai hänen omaisillaan on ollut hyvin aikaa järjestää asioitaan siihen malliin, että polikliinisesti suoritettavan leikkauksen jälkeen hän ei jää sairaalan hoidettavaksi. Nämä ovat niitä juuri turhia sairaalapaikan käyttöjä.
Miksi ihmeessä ihminen itse tai hänen omaisensa ei ota etukäteen yhteyttä esim. kotipalvelun kautta ja kysele ns lyhytaikaispaikkaa leikkauksen jälkeen? Miksi ihmeessä itse tai omaiset eivät voi tehdä mitään, vaan oletetaan että yhteiskunta tekee kaiken puolesta?
Korostan nyt, että puhun niistä leikkauksista jotka ovat suunniteltuja ja tiedossa hyvissä ajoin. Päivystystapaukset ne ovat aivan toista luokkaa.
Eli vastaan kysymykseesi. Kyllä tieto pitää paikkansa....pitää itsekin tehdä jotain. Pitää itse ja omaisten suunnitella miten pärjää, ettei jää yhteiskunnan huollettavaksi. Kyllä monella on omaisia jotka voivat yön tällaisen leikkauksen jälkeen viettää. ja kyllä hyvällä suunnittelulla lyhytaikainen hoitopaikka järjestyy, kun on itse aktiivinen.
Olet tyypillinen, odotat että asiat tehdään puolestasi valmiiksi. Tee itse asialle jotain, voit päästä mieleiseesi seurantapaikkaan leikkauksen jälkeen.
Mainittakoon, että en hoitotyötä tee.... ettei mene kommenttini väärien ihmisten syyksi. Olen vain itse hoitanut asiat niin, että ei ole tarvinnut miettiä jatkohoitopaikkoja siinä kohtaa kun leikkaus on juuri tehty eikä pärjääkkään kotona.- pärjää sairaalaviidakossa
Jos olet arka yksinäinen maalaismummo tai kuuro
maalaispappa, niin hyvä olet jos sairaalaviidakossa
niin hyvin pärjäät heti leikkauksen jälkeen ja sinulla on tuttavia ja ystäviä avosylin ottamassa
vastaan ympäri läänejä kun sairaalasta pääset.
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin sinä.
Olen joutunut hakemaan kesken työpäivän TAYS:sta
ulosheitettyä umpikuuroa silmäleikattua sukulais-
pappaa, hänet piti kotiuttaa 3 pv päästä, ja
kuitenkin oli jätetty käytävälle istumaan.
Luojan kiitos että älysin kesken työpäivän soittaa
TAYS:iin ja työpäiväni keskeytyi papan hakemiseen.
Entäs sitten, jos emme sattumalta silloin olisi
asuneet Treella, sillä papan kotikunta oli pohjois
hämeessä???Mihis kuuro pappa olis joutunut?
Pappa ei kuullut mitään, ei puhelimenkäyttöä
hallinnut eikä siinä olisi kuullut mitään?
Ulosheittovaiheessa sairaalasta- olkaa omaiset
tarkkoina, ettette löydä potilaita käytävältä!
- menossa
leikkaukseen? Vai miksi täälä kauhumaalaat taas tätäkin asiaa?
Jokainen leikkaus on varmasti yksityinen tapahtuma ja potilaan muut tarpeet arvioidaan tilanteen mukaan.
Ensin kuitenkin kysytään potilaalta, mitä hän haluaa ja myös kartoitetaan, että mihin potilas itse kykenee.
Jos potilas ei halua saattajaa on sekin hyväksyttävä.
Oman kokemukseni mukaan potilas saattaa kieltäytyä ottamasta ketään 'saattajaa', koska kokee sen holhoavaksi ja epämieluiseksi tunkeiluksi hänen elämäänsä.
Erikseen on sitten todella dementoituneet henkilöt jotka tarvitsevat avustajan lähes kaikkiin toimintoihin.- Suopursu2
Olen ollut Taysissa päiväkirurgisessa kaihileikkauksessalokakuussa ,siis kaksikuukautta sitten, menin sinne 7.30 odottamaan koska kutsutaan sisälle,(poikani tuli myös) muutaman kymmenen minutin kuluttua kutsuttiin huoneeseen jossa hoitaja vielä tarkisti asiat, laitettiin puudutustipat ja hetken kuluttua uudelleen.Tuli lääkäri ja menimme leikkaus-saliin leikkauspöydälle vielä katsottiin että asento on hyvä ja rento. Laitettiin leikkausliina kasvojen päälle ,en nähnyt mitää ei sattunut mihinkään ,ja hetken kuluttua käskettiin nousta istumaan, autettiin (olen jalkavaivainen)huoneesta ulos ja tarjottiin kahvit ja saatettiin poikani luo joka toi kotiin klo oli 10.00. kukaan ei ollut kanssani yötä ,nukuin hyvin ja tippoja silmiin 4kertaa päivässä lopputarkastukseen saakka. Erittäin positiivinen kokemus.
- valtion rajat
Suopursu2 kirjoitti:
Olen ollut Taysissa päiväkirurgisessa kaihileikkauksessalokakuussa ,siis kaksikuukautta sitten, menin sinne 7.30 odottamaan koska kutsutaan sisälle,(poikani tuli myös) muutaman kymmenen minutin kuluttua kutsuttiin huoneeseen jossa hoitaja vielä tarkisti asiat, laitettiin puudutustipat ja hetken kuluttua uudelleen.Tuli lääkäri ja menimme leikkaus-saliin leikkauspöydälle vielä katsottiin että asento on hyvä ja rento. Laitettiin leikkausliina kasvojen päälle ,en nähnyt mitää ei sattunut mihinkään ,ja hetken kuluttua käskettiin nousta istumaan, autettiin (olen jalkavaivainen)huoneesta ulos ja tarjottiin kahvit ja saatettiin poikani luo joka toi kotiin klo oli 10.00. kukaan ei ollut kanssani yötä ,nukuin hyvin ja tippoja silmiin 4kertaa päivässä lopputarkastukseen saakka. Erittäin positiivinen kokemus.
yksityiseltä silmälääkäriltä
- suopursu2
valtion rajat kirjoitti:
yksityiseltä silmälääkäriltä
Kyllä mutta pitäähän meidän itsestämme pitää huolta , en ymmärrä ken elle se kuuluisi?
- hankalata
suopursu2 kirjoitti:
Kyllä mutta pitäähän meidän itsestämme pitää huolta , en ymmärrä ken elle se kuuluisi?
En oikein ymmärtänyt ilmeisesti tämän kirjoituksen pääajatusta. Luulisi, että jos on saanut varattua ajan itse kaihileikkaukseen ja sinne selviää, niin miten sitten ei kykene varaamaan yhtä aikaa yksityiseltä. Mikä siinä nyt niin erilaista on, kun itse kaihileikkauksen ajan varaamisessa.? Tehdäänköhän tässä kärpäsestä taas härkänen.
Useimmiten, siis jos nyt puhutaan vanhemmista ihmisistä niin heillä on joku läheinen turvanaan tai sitten kotihoito/-palvelu. Ja kyllä, tiedän että nykypäivänä toisista ei pidetää niin hyvää huolta kuin ennen ja moni jää yhteiskunnan varjoon. Mutta eikö tuolla pohtimisella ja tänne kirjoittelemisella olisi auttanut jo montaa jälkitarkastukseen ajan tilaavaa.?
Taidanpa soittaa onko mummillani kaikki ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838