loppuu ko

pettynyt omiin kumeihinsa

olen tässä miettinyt vanhemmiten että loppuuko kummin velvollisuudet siihen kun lapsi täyttää 15 tai 18v. omat kummini ovat olleet pienestä pitäen osa elämääni vaik eivät asu samalla paikkakunnalla, mutta on soiteltu ja vierailtu yms. nyt sitten kun tulin täysi-ikäiseksi tuli totaali hiljaisuus. ihan kuin minulla ei enään edes olisi kummeja. onko kummeille joku ikäraja josta en tiedä? itse kyllä olen ajatellut mielessäni pitää kyllä yhteyttä kummilapseeni niin kauan kuin henki pihisee. mitä mieltä muut ovat?

5

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarre

      ...ottanut kovinkaan vakavasti. Ennen 1900-lukua elämä oli vaarallista ja lapset saattoivat jäädä orvoiksi pieninä. Sosiaaliturvan puuttuessa kummien velvollisuus oli huolehtia orvoista.

      Nyt kummit ovat olemassa vain sitä varten, että kastajaisissa kirkon rituaalit sitä edellyttävät. Kummit ostelevat varallisuutensa mukaan kummi- syntymäpäivä- ja joululajoja. Rippilahja oli viimeinen lahja minkä ostimme kummipojallemme. Emme ole tavanneet häntä kolmeen vuoteen, emme enää edes vaihda ystävänpäivänkortteja nykyisin.

      Kuvittelen kummisuhteen olevan monella samanlainen.

    • riippuu

      tietysti siitä, millainen suhde kummeilla ja lapsella on. Monet "pakkopullakummit" kokevat, että kummius loppuu kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Jos taas kummien kanssa on syntynyt aito vuorovaikutuksellinen ihmissuhde, ei se ihmissuhde tietenkään mihinkään katoa vaikka kummilapsi ei enää lapsi olekaan. Ehkä sitten itse kummilapsikin voi ottaa suurempaa vastuuta yhteydenpidossa ja kertoa heille, että haluaisi yhä kummiuden jatkuvan, ainakin aikuisten välisenä ystävyyssuhteena.

    • elinikäinen

      Kyllä kummius on elinikäinen sitoumus. Näin ainakin periatteessa, toki elämä vie joskus mutkaisia teitä. Mutta varmaa on, että kummiutta ei ole missään ajallisesti määritelty, se on ja pysyy.

      • se muuten

        kummin "velvollisuus" loppuu rippikouluun. Se on sitten ihmisten omassa mielessä päätettävä, miten sen jälkeen menetellään. Itse olen pitänyt omiin kummeihin yhteyttä koko ikäni, nähdä ei juuri koskaan, mutta edelleen lähetän joulukortin "kummeille" vaikka velvollisuus onkin jo loppunut.


    • sehän vaan

      ilmaisee sitä miten yleensäkin ihminen arvostaa muita ihmisiä ja millasia sen ihmissuhteet on. Hakeeko se muista lähinnä hyötyä ja kun sitä ei ole, niin unohtaa. Eli kyllähän kummi voisi olla väleissä kummilapsen kanssa, kun on vauvasta saakka tuntenut tämän. Se olisi aika loogista.

      Mutta näinhän ei todellisuudessa ole, monet ei välitä pätkääkään, ei edes välitä tavata lasta enää ristiäisten jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe