Naimakaupat puihin - mies haluaa avioehdon!

Naiivi

Olimme suunnittelemassa naimisiin menoa kunnes mies sanoi etta han haluaa avioehdon, jolla suojelee omia saastojaan joita on useita kymmenia tuhansia euroja. Mina menin todellakin ihan puihin ja en halua nyt edes ajatella koko naimisiin menoa, kayn surutyota siita etten koskaan saa miestani aviomiehena. Mina en suostu allekirjoittamaan moista epaluottamus paperia, jolta se minusta tuntuu. Sama kun sanoisi ettei luota minuun etten ala vonkaamaan hanen rahojaan ja varsinkaan jos eroamme. Itsellani omaisuus on tavaroina(miehellani ei ole mitaan tavaraa,koska muutti suomeen toisesta maasta) ja aso asunnossa rahana. ]muttei tulisi mieleenkaan ruveta SUOJELEMAAN niita. Minusta avioliitossa on kyse jakamisesta. Koko elaman jakamisesta, surut ja ilot, koyhyys ja rikkaus..

Tunnen itseni pettyneeksi ja surulliseksi. Onko tassa kyse siita ettei mieheni luota minuun vai mista? Takana tassa on viela sekin, etta naimisiin meno auttaisi hanta saamaan oikeuden suomessa asumiseen helpommin, vaikka kyse onkin toisen eu maan kansalaisesta. Perhesiteilla kun oikeuden sosiaaliturvaan ym saa helpoiten.

24

5506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole siitä,

että miehesi epäilisi sinun "vonkaavan" hänen rahojaan mahdollisen eron tullessa, vaan siitä, että sinä saisit ne ihan vonkaamattakin. Eron tullessa omaisuus jaetaan, sekin joka oli hankittu ennen liittoa.

En tosin itsekään mielellään allekirjoittaisi tai allekirjoituttaisi avioehtoa, mutta ikävä kyllä, se voi olla meilläkin edessä. Vanhempani ovat nimittäin laittaneet kymmeniä tuhansia minun asuntooni (ennen miehen tapaamista) ja heillä on mielestäni oikeus suojella rahojaan, eikä menettää niitä toiselle suvulle mikäli ero sattuisi.

Ja vaikka miten tekisi mieli sanoa, että ikinä ei erota - elämässä vaan sattuu kaikenlaista kuten sairastumiset ym. Eli jos vaikka toinen sairastuu vakavaan ja parantumattomaan skitsofreniaan tms, kyllä varmaan ihan jo mahdollista jälkikasvuakin suojellakseen ero olisi ainoa vaihtoehto.

• tietämätön-

Kuka ositusta valvoo avioeron sattuessa?
        Mitä jos kumpikaan puolisoista ei halua toistensa omaisuutta -onko omaisuus siitä huolimatta jaettava??

"Eron tullessa omaisuus jaetaan, sekin joka oli hankittu ennen liittoa."

• jakaa jos
        tietämätön- kirjoitti:

Kuka ositusta valvoo avioeron sattuessa?
        Mitä jos kumpikaan puolisoista ei halua toistensa omaisuutta -onko omaisuus siitä huolimatta jaettava??

"Eron tullessa omaisuus jaetaan, sekin joka oli hankittu ennen liittoa."

päätös jakamattomuuteen on yhteinen, ja kirjallinen.

Eli ositus pitää silti suorittaa kirjallisesti oli sen sisältö sitten miten jakautuva vain, sitä ei voi jättää tekemättä, koskapa siitä tulee myöhemmin hankaluuksia perinnön jaoissa ja muissa. Sitten jonkin vanhan osituksen suorittaminen jälkikäteen on kauhean hankala juttu.

• aina voi sattua

Kyse ei varmastikaan ole epäluottamuksesta, vaan realismista. Fakta on se, että lähes puolet liitoista päättyy nykyään eroon. Syitä on yhtä monta kuin on eroakin, mutta kukaan, et sinäkään voi tietää osuuko se omalle kohdalle. Sitä on turha lähteä kiistämään.

Sitä paitsi, jos haluat olla miehesi kanssa aina niin miksi ihmeessä et halua kirjoittaa sitä sopimusta? Silloinhan sillä ei ole mitään väliä jos uskot että teidän liittonne on se joka kestää. Sehän on vain pala paperia.

Minä rakastan tulevaa miestäni todella paljon. Haluan olla hänen kanssaan aina ja aion tehdä sen eteen kovasti töitä. Silti minä haluan tehdä avioehdon. Minulle tulee todennäköisesti lähivuosina hyvä perintö. Ei ole minun (eikä tulevan puolisoni) mielestä mikään epäluottamuslause jos haluaa suojata oman selustansa. Siitähän tässä elämässä on kyse, omasta itsestään. Niin minulla kuin sinullakin.

Itse asiassa myös mieheni haluaa ehdottomasti tehdä avioehdon (hänelle siis ei ole tulossa mitään perintöjä eikä hänellä ole omaisuutta), vaikka hän on se joka "voisi voittaa". Meidän molempien mielestä on itsekästä tuollainen ajattelu mitä sinä edustat: minä, minä, minä. Ei miehesi tietenkään tee ehtoa siksi, ettei luottaisi sinuun. Hän tekisi sen varmasti jokaisen naisen kohdalla kenen kanssa olisi menossa naimisiin. Aina ei ole kyse sinusta, vaan joskus voi olla kyse myös periaatteesta tai ihan oikeutetusta realistisesta näkemyksestä elämään.

• Uskon, että luottaa. Tilastoihin kun katsoo niin n. 50 % päätyy eroon. Jos olisin tosi rikas ottaisin avioehdon. Et varmaan ymmärrä kun et ole se "rikas", mutta kyllä niille tavaroillekin voidaan avioehtoon laittaa joku arvo. Meille kokenut ja arvostettu juristi neuvoi, et tehkää hyvät ihmiset avioehto. Ihmiset ovat susia toisilleen erotessa. Luokka on sentään jotain 20. Kannattaa harkita. Ei se sinun tulevaisuudesta ole pois.

• Naiivi

Olin aika tunne tilassa kun kirjoitin edellisen...tosin ei kai se sita silti muuta, mielipidettani siis..

Itse olen ollut naimisissa kerran, eika silloinkaan tehty avioehtoa..ja erottuamme emme tapelleet mistaan..sain pitaa aso asuntoni 20 000 tonnia ja sen mika olikin minun..

En siis ole varaton, kuten sanoin minun omaisuus on tavaroina ja aso asunnossa rahana.Ja tulevaisuudessa olen saamassa perintoa aikalailla, mita ei tule tapahtumaan miehelleni. Vanhemmillani on omaisuutta runsaanlaisesti.

Mielestani se on vain turhaa. On naivia sanoa ettei me erota, mutta silti..

Perusteellisen keskustelun jalkeen mieheni sai minut vakuutetuksi ettei kyse ole luottamuksesta..eika meille sitten sita ehtoa tule, koska mieheni ei niin halua enaa.

Itsekkaaksi en itseani koe, tama oli vain minun mielipiteeni ja miksen saisi sita sanoa...etta kiitos vaan siita kommentista...

Minun mielestani edelleen avioehto on turhaa, vaikka tilastot puhuu lienee sen puolesta. Itse koin sen todella loukkaavana..mutta oli kiva kuulla muiden mielipiteita.

• turhaa
        Naiivi kirjoitti:

Olin aika tunne tilassa kun kirjoitin edellisen...tosin ei kai se sita silti muuta, mielipidettani siis..

Itse olen ollut naimisissa kerran, eika silloinkaan tehty avioehtoa..ja erottuamme emme tapelleet mistaan..sain pitaa aso asuntoni 20 000 tonnia ja sen mika olikin minun..

En siis ole varaton, kuten sanoin minun omaisuus on tavaroina ja aso asunnossa rahana.Ja tulevaisuudessa olen saamassa perintoa aikalailla, mita ei tule tapahtumaan miehelleni. Vanhemmillani on omaisuutta runsaanlaisesti.

Perusteellisen keskustelun jalkeen mieheni sai minut vakuutetuksi ettei kyse ole luottamuksesta..eika meille sitten sita ehtoa tule, koska mieheni ei niin halua enaa.

Itsekkaaksi en itseani koe, tama oli vain minun mielipiteeni ja miksen saisi sita sanoa...etta kiitos vaan siita kommentista...

Minun mielestani edelleen avioehto on turhaa, vaikka tilastot puhuu lienee sen puolesta. Itse koin sen todella loukkaavana..mutta oli kiva kuulla muiden mielipiteita.

loukkaantua! Avioehtohan kertoo myös, ettei miehesi mahdollisen eron sattuessa halua senttiäkään sinun omaisuudestasi.

• miehesii
        Naiivi kirjoitti:

siis huomasi, että voi saada sinulta tasinkoa mahdollisen eron tullessa?

Hyvänen aika sentäs! Jos sulla on jo nyt omaisuutta ja tiedät varmasti saavasi perintöä, niin suojaa se! Ilman avioehtoa voit joutua jakamaan sen kaiken eron sattuessa. Ja kun tuleva miehesi otti asian ensin puheeksi, niin hän ilmeisesti halusi suojata itsensä ja kun huomasi että sinulla taitaa olla tulevaisuudessa enemän omaisuutta, niin fiksuna miehenä "luopui" avioehtoajatuksesta.

• Näinhän se on
        miehesii kirjoitti:

siis huomasi, että voi saada sinulta tasinkoa mahdollisen eron tullessa?

Hyvänen aika sentäs! Jos sulla on jo nyt omaisuutta ja tiedät varmasti saavasi perintöä, niin suojaa se! Ilman avioehtoa voit joutua jakamaan sen kaiken eron sattuessa. Ja kun tuleva miehesi otti asian ensin puheeksi, niin hän ilmeisesti halusi suojata itsensä ja kun huomasi että sinulla taitaa olla tulevaisuudessa enemän omaisuutta, niin fiksuna miehenä "luopui" avioehtoajatuksesta.

"kun huomasi että sinulla taitaa olla tulevaisuudessa enemän omaisuutta, niin fiksuna miehenä "luopui" avioehtoajatuksesta."

Avioehtoajatuksesta luopuminen on täysin no brainer kun toinen osapuoli vastustaa sitä kynsin ja hampain on vielä rikkaampi.

• sinä

et tule huijatuksi, jos noita tuhansien säästöjä ei sitten olekaan... Ei kai eu-kansalainen avioliittoa tarvitse Suomessa asuakseen?

• avioehto

Avioehdon voi tehdä vain eron varalta, eli jos liitto päättyy toisen kuolemaan, ositus tehdään normaalisti ilman avioehtoa.

• Niin älä mene.

No eipähän äijä saa kansalaisuuttaan ihan niin helpolla. Sano että olet miettinyt hänen kansalaisuus anomustaan.

• jul123

Meille oli itsestään selvää, että kun mennään naimisiin, olemme tosissaan naimisissa. Siinä ei mitään ehtoja tarvitse.

Ei kannata kaikkeen suostua. Hyvä sanonta on, kaikki tai ei mitään.

Ei kait ne rahat suuremmin kiinnosta, vaan kyllä se kertoo myös liiton lähtökohdista kaikenlaiset avioehdot. Itsestäni olisi outo kirjoitella jotain avioehtoja.

• sgrtyhrtyrgr

kaikki tai ei mitään on yhtä tyhmää kuin myydä koko omaisuus ja lotota sillä. SUHTEELLISUUS.

• ---

Mekin olemme menossa naimisiin ja teemme avioehdon. Minusta siinä ei ole mitään kummallista enkä ole tippaakaan loukkaantunut, vaikka mies otti asian puheeksi. Omaisuutta on hänellä hieman enemmän, mutta toisaalta jos itse sattuisin perimään, ehto suojaisi myös minun omaisuuteni. Avioehdon tekeminen on viisasta ja järkevää, mutta sen tekemättä jättäminen voi olla hyvinkin typerää. Tarkoitus on elää yhdessä loppuelämä ja rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä, mutta koskaan ei voi kukaan tietää miten elämässä käy. Jos toinen osapuoli haluaa avioehdon, sitä toivetta pitää kunnoittaa ja hänellä on siihen oikeus.

• Tai sitten ei

Ja toisen tahtomattomuuttako ei tartte kunnioittaa?? Mun mielest tarvii.

• kun tuolla
        Tai sitten ei kirjoitti:

avioehdolla ei ole avioliiton aikana mitään mekitystä. Vasta eron/kuoleman kohdatessa, ehdosta riippuen, se alkaa vaikuttaa. Yhteistä omaisuutta voi hankkia ja toisenkin omaisuutta käyttää, vaikka avioehto onkin. Muuttavatko ehtoa vastustavat heti avioituessaan pankkitilinsäkin yhteistileiksi?

• ----
        Tai sitten ei kirjoitti:

Jos avioehtoa haluavalla on enemmän omaisuutta kuin toisella osapuolella ja hän haluaa turvata omaisuutensa avioeron varalta, totta kai hänellä on siihen oikeus. Tai sitten on ehkä parempi olla menemättä naimisiin lainkaan.

• avioehdollinen

Nimimerkkisi kertoo sinusta paljon. Siitä ei sen enempää, mutta yhdestä lauseestasi pari sanaa: "Minusta avioliitossa on kyse jakamisesta".

Ja varsinkin avioerossasi, jos sellainen tulisi, olisi ilman avioehtoa kyse jakamisesta, mikä siinä tapauksessa venyisi ehkä vuosien riitelyksi joka ainoasta pennistä ja tavarasta. Omasta kokemuksestani voin sanoa olevani ikionnellinen siitä, että avioehto oli olemassa. Eron tullessa on muutakin ajateltavaa kuin omaisuudesta kinasteleminen ja jos siltä voi yhdellä ainoalla allekirjoituksella välttyä, niin hölmö se yksinkertaisesti on, joka sen jättää tekemättä.

• Fanbia

Kiinassa sanotaan: Älä käytä ihmistä johon ei voi luottaa 100%. Sama on suhteissa, jos ei luota 100% ei kannata edes yrittää.

• elämää kokenut

Siis mitä??? Kirjoitat "Minusta avioliitossa on kyse jakamisesta." No mutta avioehto onkin avioeroa, ei avioliittoa varten. Avioliitossahan jaatte kaiken. Jos ero tulee, niin ette jaa. Sehän on ihan oikeudenmukaista. Itse teimme avioehdon sen jälkeen, kun sovimme erosta, ettei ero vahingoittaisi toista. Miten niin luottamuksesta?? Ei sitä nykypäivänä sovikaan luottaa...60-70% avioliitoista päättyy eroon. Sopisi sinunkin olla realistisempi, eikä elellä pilvilinnoissa. Mitä SURUtyötä sinun pitää tehdä? Se tekee surutyötä, jonka rakas on kuollut. Sinähän olet menossa naimisiin!!

• vastuullinen mies

Hän ei halua sinun rahoja ja sinä hänen. Reilu diili, saatte vaan molemmat toisenne ja rakkautenne! Kipin kapin naimisiin!

• ihantavallista

Ymmärrän, että avioehto on sinulle kova paikka. Mutta minulle on itsestäänselvää, että kun menen naimisiin, sitä edeltää avioehdon laatiminen, aivan kuten vanhempani tekivät. Minusta siinä ei ole kyse luottamuksesta, vaan pelkästään järjestä. Ihmiset ja tilanteet muuttuvat, kuka tietää, mitä tapahtuu 30-50 vuoden päästä? Avioehdon tehnyt osoittaa samalla rakkaalleen, ettei ole menossa naimisiin omaisuuden takia vaan rakkaudesta.

Oletko jutellut rakkaasi kanssa asiasta ja tunteistasi? Rakkaasi kotimaassa ja lähipiirissä avioehdon laatiminen voi olla tavallista ja itsestäänselvää ja normaalia.

• on liittosi turva

Eikä epälauselma sinusta...
        Mulla ja miehellä on omaa ja tulevaa omaisuutta ja molempien mielestä avioehto on hyvä asia.
        Mies perinyt äidiltääm omaisuutta ja minä isältä. Ja me ollaa alle 30 pariskunta. Kuolema on erittäin kavala ja molemmat siitä oppineet sen että ENNAKKOON kannattaa kaikki laittaa paperille niin kuoleman jälkeen kaikki on selvää mitä tapahtuu joten meillä avioehto on itsestään selvää kuten testamenttikin.

Parempi olla viisas alussa ku on liian myöhäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1728
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1648
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1144
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1097
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe