Exään yhteyden

pitäminen

Mitäs mieltä olette sellaisesta, että pidetään vielä yhteyttä entiseen tyttöystävään (avokkiin), jonka kanssa erottu reilu vuosi sitten? Olen tavannut muutama kk sitten miehen, jota nähnyt nyt melkein joka päivä siitä lähtien ja muutenkin yhteyttä pidetty. Mietinpä vain, onko kuinka "normaalia" soitella tai käydä kahvilla exän kanssa, kun on uudessa tuoreessa jutussa mukana.. Itse en nimittäin näe tarvetta käydä oman ex-poikakaverini kanssa kaupungilla kahvilla, vaikka muuten kyllä jotenkuten aina yhteyksissä ollaankin.. mutta tarvetta ei ole vartavasten sopia "treffejä". Eli kaveri olen juu minäkin exäni kanssa niinkuin nykyinen miehenikin, mutta haluaisin kuulla onko tämä kuinkakin yleistä käydä kahvilla exänsä kanssa? :) Eli harrastaako mahdollisesti joku itsekin tätä ilman minkäänlaista kaipuun tunnetta exän luokse? Voinkohan luottaa mieheen että hän on tosissaan kanssani, vai johtaako tällaiset tapaukset väistämättä aina johonkin ikävään..? :/ Kiitos vastauksistanne!

302

74602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervettä

      Lopeta tuollainen suhde heti. Vaikeaa tulee olemaan, jos ei pysty päästämään menneisyydestä irti ja sinun kanssa muka suhteessa samaan aikaan.

      On olemassa eettiset säännöt, oikea ja väärä. Jos ex-kumppaneilla yhteisiä lapsia, niin yhteydenpito ok. Muussa tapauksessa ei. Jos mies ei sitä itse tajua, suojele sinä itseäsi ja dumppaa se heti. Älä tuhlaa aikaasi toivottomaan tapaukseen.

      • Mr.Blade

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...


      • antsu24

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.


      • onnetonkin
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        ei tuo kovin tervettä ole uutta suhdetta silmällä pitäen. entinen suhteeni oli juuri tuollainen että tyttöystäväni vietti aikaa exänsä kanssa usein kun itse olin töissä tai vaan kotona...miltähän se mahtaa tuntua, vaikka kumpikin vakuutti ettei mitään muuta kun tv- katselua tai kahvittelua tapahtunut...kuitenkin ex viimenään petti ja sen jälkeen ei oikein tullut mitään ja poikkihan se viimein lopulta meni....muistakaa aina että "väliaikainen ero on aina lopullinen"


      • tuomas akvaviitti
        onnetonkin kirjoitti:

        ei tuo kovin tervettä ole uutta suhdetta silmällä pitäen. entinen suhteeni oli juuri tuollainen että tyttöystäväni vietti aikaa exänsä kanssa usein kun itse olin töissä tai vaan kotona...miltähän se mahtaa tuntua, vaikka kumpikin vakuutti ettei mitään muuta kun tv- katselua tai kahvittelua tapahtunut...kuitenkin ex viimenään petti ja sen jälkeen ei oikein tullut mitään ja poikkihan se viimein lopulta meni....muistakaa aina että "väliaikainen ero on aina lopullinen"

        juu ei ole tervettä.
        Itsekkin joskus vuosia sitten oli exiä ja nykyisiä ja tulevia ja kaikkea siltä väliltä.
        erään vuorokauden aikana harrastin seksiä neljän eri naisen kanssa.
        Mielestäni sellainen touhu on sairasta ja vahingoittaa ihmistä


      • ja silleen
        Mr.Blade kirjoitti:

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...

        Kyllä kavereita ihan oikeasti löytää muualtakin. Ei ole sitä ex-panokaveria pakko nähdä, varsinkin jos nykyistä puolisoa se haittaa. Kumpi sulle on tärkeämpää, mahdollisesti tuleva vaimosi ja hänen mielipiteensä, vaiko ex? Mikäli vastasit kysymykseeni, että ex niin olisiko koskaan kannattanut erota?


      • eikä teoriaa
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".


      • tarkkaan

        Se sinun miehesi ei ole päässyt entisestään vielä irti.

        Jos asia loukkaa sinua kovasti kerro siitä hänelle ja kysy mikä siinä entisessä pitää vielä kiinni.

        Ja sinulla ei tarvitse olla huonoa itsetuntoa, jos et tuonlaista käytöstä hyväksy.

        Itse olin aikanani samassa tilanteessa. En ymmärtänyt (enkä ymmärrä edellekään) miksi ex-miestä pitää treffailla. Hyväksyin asian, kunhan tiesin tapaamisista.

        Kuitenkin selvisi, että en ollut tietoinen kaikista treffeistä. Siltä istumalta annoin naiselleni puhelimen ja sanoin, että teet valintasi nyt. Vaikkakin tapaamiset olivat olleet ns. viattomia. Sen tiesin.

        Exän tapaamiset loppuivat siihen puheluu eikä nainen siihen kuollut.

        Mutta pidä varasi asian kanssa. Pyydä päästä mukaan treffeille. Jos mitään salattavaa ei ole, niin miehesi ottaa sinut mukaan.

        Jos ei ota, niin salattavaa on.

        Siinä tapauksessa näytä miehelle ovea.

        Mulla ei ainakaan ole minkäänlaista kiinnostusta ex-naisieni elämälästä tänä päivänä. Kyllä asiat on tullut puhuttua jo suhteen aikana.

        Jos exän kanssa on lapsia, niin asia on sitten täysin toisin.


      • mikäs siinä
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        Kimppakivahan on kivaa kimpassa


      • Kerrantarpeeksisaanut

        No ei tule mieleenkään tavata entistä panopuuta.
        Ja lapsistaki selvisin,kun annoin yksihuoltajuuden hänelle.


      • Nimetön
        eikä teoriaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".

        olen sitä mieltä et ex.n kanssa voi olla eronkin jälkeen todella hyvä ystävä ilman taka-ajatuksia,itse hyvä kokemus juuri tälläisestä,eronnut jo 7 v sitten ja edelleen ihana ystävä,pystymme puhumaan kaikesta ja eikä kumpikaan haikaile toisensa perään.. olemme puhuneet asian selväksi vuosia sitten..ja mun nykyinen tietää asian alusta lähtien enkä edes neuvotellut asiasta kun kerroin et pidämme yhteyttä edelleen ja jatkossakin..tapaamme ja soittelemme kun siltä tuntuu..mut ei tietenkään kertomatta mun nykyiselle ja ei koskaan mitään yhteisiä illanviettoja ex:n kanssa..parempi kun tulee ex:n kanssa juttuun kuin et tarvii riidellä koko ajan...


      • Nimetön
        eikä teoriaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".

        Siis jos erotaan niin sitten erotaan. Ei mitään kaverisuhteita enää. Exä on aina exä ja siihen on jokin syy että hänestä tuli exä. Sama pistää välit poikki kokonaan. Se vanhan suolan janotus voi nousta sieltä. Voihan sitä moikata kadulla jos tulee vastaan. Muussa tapauksessa sitä vaan loukkaa uutta ihastustaan.


      • Kokemusta on
        Nimetön kirjoitti:

        olen sitä mieltä et ex.n kanssa voi olla eronkin jälkeen todella hyvä ystävä ilman taka-ajatuksia,itse hyvä kokemus juuri tälläisestä,eronnut jo 7 v sitten ja edelleen ihana ystävä,pystymme puhumaan kaikesta ja eikä kumpikaan haikaile toisensa perään.. olemme puhuneet asian selväksi vuosia sitten..ja mun nykyinen tietää asian alusta lähtien enkä edes neuvotellut asiasta kun kerroin et pidämme yhteyttä edelleen ja jatkossakin..tapaamme ja soittelemme kun siltä tuntuu..mut ei tietenkään kertomatta mun nykyiselle ja ei koskaan mitään yhteisiä illanviettoja ex:n kanssa..parempi kun tulee ex:n kanssa juttuun kuin et tarvii riidellä koko ajan...

        Itse aikanaan erosin lasteni isästä n 5vuotta
        sitten.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kaveerata
        hänen kanssan. Välit on neutraalit, jos
        asiaa tulee lapsista.. silloin soitetaan
        ei muulloin.
        Olin eroni jälkeen suhteessa mieheen
        jolla oli kaveruus suhde omaan exään..
        He ovat hyviä kavereita edelleen...
        Minua kyllä nyppäissi, mikä tarve hänen
        eksällä oli soitella esim. autohuolto tai
        ravintola vinkejä entiseltä kumpanillta.
        Olisi soitnnut Eniroonin puhelinpalveluun.

        Täytyisi kyllä huomioida myös uusien kumpanien
        tunteet tässä asissa.
        Itse koin asian näin että ex-rouva ei
        kunnioittannut uutta suhdetta, heilumalla
        taka alalla. Eihän heillä ollut edes yhteisiä
        lapsia joten en vielkään ymmärrä heidän
        tarvetta soitella toisilleen kuulumisia.

        Eroja on monenlaisia, mutta muistakaa
        kunnioitaa myös sitä uutta.. silloin
        viimeisttään olisi tyylikästa vetäytyä
        enemmän taka alalle.

        Ja lopuksi erään parisuhdeterapeutin kommentti.
        Ystäyys eron jälkeen voi olla myös merkki
        huonosti hoidetusta erosta - luopumisen vaikeudesta.


      • ymmärsinkö oikein
        Kerrantarpeeksisaanut kirjoitti:

        No ei tule mieleenkään tavata entistä panopuuta.
        Ja lapsistaki selvisin,kun annoin yksihuoltajuuden hänelle.

        että annoit huoltajuuden isälle ihan tuosta vaan...jopas jotakin ei sillä että eikö isä olisi yhtä hyvä huoltaja mut tuo tapa jolla asian ilmaisit..."että selvisit lapsista" ihan kun olisivat olleet vain taakka...ymmärsinköhän oikein.....


      • tarkoitin äidille
        ymmärsinkö oikein kirjoitti:

        että annoit huoltajuuden isälle ihan tuosta vaan...jopas jotakin ei sillä että eikö isä olisi yhtä hyvä huoltaja mut tuo tapa jolla asian ilmaisit..."että selvisit lapsista" ihan kun olisivat olleet vain taakka...ymmärsinköhän oikein.....

        kun h...tti sekosin sanoissa kun tuo näytti niin julmalata sanonnalta....jopas jotakin...


      • joku vain...
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        hyvää ihmissuhdetta ei edes kannattaisi stuhlata oli sitten kyse vaikka just exästä...

        mut totta että se voi uudessa suhteessa alussa tuntua vaikeelle toisesta osapuolesta... kunnes oppii ymmärtämään että ei ole mitään pelättävää...

        avoin keskustelu kannattaa...


      • joku vain...
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        hyvää ihmissuhdetta ei edes kannattaisi tuhlata oli sitten kyse vaikka just exästä...

        mut totta että se voi uudessa suhteessa alussa tuntua vaikeelle toisesta osapuolesta... kunnes oppii ymmärtämään että ei ole mitään pelättävää...

        avoin keskustelu kannattaa...


      • on paras
        ja silleen kirjoitti:

        Kyllä kavereita ihan oikeasti löytää muualtakin. Ei ole sitä ex-panokaveria pakko nähdä, varsinkin jos nykyistä puolisoa se haittaa. Kumpi sulle on tärkeämpää, mahdollisesti tuleva vaimosi ja hänen mielipiteensä, vaiko ex? Mikäli vastasit kysymykseeni, että ex niin olisiko koskaan kannattanut erota?

        uuden suhteen työstöön... eli vanhat kannattaa laittaa sinne mappi ööhön ja pitää ne sielä, tosin sitten kun oot sinkku niin mielestäni exiin voi pitää vaikka minkälaista sutinaa.... siis jos ne on vapahilla markkinoolla...


      • hänestä voi tulla vaikka pa...

        No en nää tuossa mitään epä normaalia vaikke varmaan kovin yleistäkään ole. Itse tapailin erästä miestä jonkun aikaa, mutta henkilö kohtasista syistä joutsin laittamaan suhteen jäihin. Ollan silti todella hyviä ystäviä keskenämme olemme auttaneet toisiamme monien vaikeiden asioiden yli ja minulla ei ole tunteita häntä kohtaan eikä hänelläkään tietääkseni ole miinuun mitään syvenpiä tunteita jäljellä. elämä on heitellyt minua välillä todella pahasti ja hän on yksi harvoista ystävistänin johon voin luottaa kuin kallioon ja kertoa hänelle suurimmatkin murheeni samoin hän minulle. Eli jos teillä on mahdollisuus olla ystäviä niin olkaa ihmeessä!


      • wauuu
        tuomas akvaviitti kirjoitti:

        juu ei ole tervettä.
        Itsekkin joskus vuosia sitten oli exiä ja nykyisiä ja tulevia ja kaikkea siltä väliltä.
        erään vuorokauden aikana harrastin seksiä neljän eri naisen kanssa.
        Mielestäni sellainen touhu on sairasta ja vahingoittaa ihmistä

        Voit ainakin sanoa saavuttaneesi elämässäsi jotain, toivottavasti yllän itsekin joskus johonkin yhtä suureen mainetekoon.


      • ssaku
        antsu24 kirjoitti:

        Totta ihmeessä on ihan normaalia ja tervettä pitää exään yhteyttä. Olin exäni kanssa suhteessa 7 vuotta, josta osa asuttiin yhdessä. Kaveripiirikin oli pitkälti yhteinen. Suhde päättyi erilaisiin ongelmiin, joita ei saatu ratkaistua monista yrityksistä huolimatta. Lapsia ei ollut.
        Nyt olen ollut uudessa suhteessa jo yli 5 vuotta ja olen yhteydessä exään viikottain ja nähdäänkin aika usein, kun asutaan lähekkäin. Avopuolisoni on myös yhteydessä exääni ja kaikki on ok.
        Jos kyseessä on hyvä ihmissuhde, joka ei vain suhteena toiminut, ei kai sitä pidä romuttaa (ja mahdollisesti muita ystävyyssuhteita sen mukana) vain siksi, että ollaan exiä.
        Aina se ei mene näin, aikaisempi suhteeni päättyi katkeraan eroon eikä ollaa missään tekemisissä. Ei hyvä, mutta se meni niin eikä sille mitään voinut. Toki, jos tuntuu, että jutussa on jotain muutakin kuin ystävyyttä mukana, tämä kannattaa selvittää kaikkien osapuolien vuoksi. Avointa keskustelua pöytään, se on kaikkien etu.

        Mutta hyvää päivää, teinien kysymys!

        Jos käytän elämässäni monta vuotta suhteen rakentamiseen ja yhteisiin elämyksiin, mitä järkeä on vetää kaikkea ystävyyttä vessanpöntöstä alas jos muut asiat menee ristiin. Ei ystävyys tunne sukupuolirajoja kun elää vähän vanhemmaksi.

        Jos ihmiset ovat tasapainoisia, ystävyys säilyy vaikka seurustelu loppuisikin. Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei vanha suola tällöin edes janota, seksuaalista mielenkiintoa ei ole enää jäljellä. Sen sijaan yhteishenki ja luottamus ovat tallella.

        Siitä en tiedä, jos joku tonttu rakentaa suhteensa pelkän seksin varaan, ilman että kiinnitetään huomiota kunnon perustuksien rakentamiseen.

        Saku


      • onnetonkin
        eikä teoriaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".

        tuohan se pointti olikin että muka haluaa kieltää kaveritkin....vittu, jos ei muka muita kavereita ole kun entinen poikaystävä niin tästälähin saa mimmit kyllä sellaset pakit että ei ole ennen kokenu...


      • onnetonkin
        Kokemusta on kirjoitti:

        Itse aikanaan erosin lasteni isästä n 5vuotta
        sitten.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kaveerata
        hänen kanssan. Välit on neutraalit, jos
        asiaa tulee lapsista.. silloin soitetaan
        ei muulloin.
        Olin eroni jälkeen suhteessa mieheen
        jolla oli kaveruus suhde omaan exään..
        He ovat hyviä kavereita edelleen...
        Minua kyllä nyppäissi, mikä tarve hänen
        eksällä oli soitella esim. autohuolto tai
        ravintola vinkejä entiseltä kumpanillta.
        Olisi soitnnut Eniroonin puhelinpalveluun.

        Täytyisi kyllä huomioida myös uusien kumpanien
        tunteet tässä asissa.
        Itse koin asian näin että ex-rouva ei
        kunnioittannut uutta suhdetta, heilumalla
        taka alalla. Eihän heillä ollut edes yhteisiä
        lapsia joten en vielkään ymmärrä heidän
        tarvetta soitella toisilleen kuulumisia.

        Eroja on monenlaisia, mutta muistakaa
        kunnioitaa myös sitä uutta.. silloin
        viimeisttään olisi tyylikästa vetäytyä
        enemmän taka alalle.

        Ja lopuksi erään parisuhdeterapeutin kommentti.
        Ystäyys eron jälkeen voi olla myös merkki
        huonosti hoidetusta erosta - luopumisen vaikeudesta.

        se oli juuri sitä mitä sanoit.... huonosti hoidettu ero, miksi exäni vietti aikaa oman exänsä kanssa...siltä pohjalta mitä hän minulle kertoi niin pakenemassa oli suhteesta tekemisiensä takia...eli ei minulle enään pettäviä suomalaisämmiä kiitos...suomalaiset naiset ei minun silmissä enään näytä miltään!


      • tai sitten ei...
        Kokemusta on kirjoitti:

        Itse aikanaan erosin lasteni isästä n 5vuotta
        sitten.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kaveerata
        hänen kanssan. Välit on neutraalit, jos
        asiaa tulee lapsista.. silloin soitetaan
        ei muulloin.
        Olin eroni jälkeen suhteessa mieheen
        jolla oli kaveruus suhde omaan exään..
        He ovat hyviä kavereita edelleen...
        Minua kyllä nyppäissi, mikä tarve hänen
        eksällä oli soitella esim. autohuolto tai
        ravintola vinkejä entiseltä kumpanillta.
        Olisi soitnnut Eniroonin puhelinpalveluun.

        Täytyisi kyllä huomioida myös uusien kumpanien
        tunteet tässä asissa.
        Itse koin asian näin että ex-rouva ei
        kunnioittannut uutta suhdetta, heilumalla
        taka alalla. Eihän heillä ollut edes yhteisiä
        lapsia joten en vielkään ymmärrä heidän
        tarvetta soitella toisilleen kuulumisia.

        Eroja on monenlaisia, mutta muistakaa
        kunnioitaa myös sitä uutta.. silloin
        viimeisttään olisi tyylikästa vetäytyä
        enemmän taka alalle.

        Ja lopuksi erään parisuhdeterapeutin kommentti.
        Ystäyys eron jälkeen voi olla myös merkki
        huonosti hoidetusta erosta - luopumisen vaikeudesta.

        Olen eronnut lapseni isästä jo pian 8 vuotta sitten. Ero oli ikävä, kipeä ja vaikea. Sen jälkeen ei aluksi oltu tekemisissä lainkaan, reilun 1/2 vuoden täydellisen hiljaiselon jälkeen alkoi yhteyden pito.
        Tässä vaiheessa oli sitten vähän suhteen jälkeistä sutinaakin, joka loppui siihen kun tapasin nykyisen mieheni. Jolloin ex-mies yltyi (jälleen) vihamieliseksi ja väkivaltaiseksi... Yhteydenpito oli vain lasta koskien, muutoin ei edes vahingossa tavattaessa tervehditty.
        Nykyään ollaan hyvissä väleissä, hän soittelee usein ja käy meillä joskus jopa kylässä. Tulee mieheni kanssa toimeen ja on jopa autellut kodin remontti-hommissa. Eivät silti nykyiseni kanssa mitään kalja-kavereita ole eivätkä soittele toisilleen vaan, jos asiaa on hoidetaan se minun kauttani.
        Minulla ei ole minkäänlaisia kaipuuden tunteita tai muitakaan edes kovin lämpimiä tuneteita ex-mieheeni. Ennemmin ampuisin itseni kuin menisin siihen vanhaan vipuun. Hän kuitenkin on lapseni isä ja entinen aviomieheni, joten siksi en koskaan puhu lapsen kuullen hänestä pahaa. Menneet on menneitä ja toivon hänelle kaikkea hyvää.


      • onnetonkin
        ssaku kirjoitti:

        Mutta hyvää päivää, teinien kysymys!

        Jos käytän elämässäni monta vuotta suhteen rakentamiseen ja yhteisiin elämyksiin, mitä järkeä on vetää kaikkea ystävyyttä vessanpöntöstä alas jos muut asiat menee ristiin. Ei ystävyys tunne sukupuolirajoja kun elää vähän vanhemmaksi.

        Jos ihmiset ovat tasapainoisia, ystävyys säilyy vaikka seurustelu loppuisikin. Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei vanha suola tällöin edes janota, seksuaalista mielenkiintoa ei ole enää jäljellä. Sen sijaan yhteishenki ja luottamus ovat tallella.

        Siitä en tiedä, jos joku tonttu rakentaa suhteensa pelkän seksin varaan, ilman että kiinnitetään huomiota kunnon perustuksien rakentamiseen.

        Saku

        se että naisystävän ex ja oma naisystävä tapailee edelleen ja vielä itsekkin paikallaolijana katselen kun ne "painii keskenään" niin minun piti vaan muka tajuta niiden olevan vaan edelleen pelkkiä kavereita....vittuun tuollainen ajattelu!!


      • Pohjosentuuli

        "ei ole
        tervettä 5.3.2008 klo 00.31
        Lopeta tuollainen suhde heti. Vaikeaa tulee olemaan, jos ei pysty päästämään menneisyydestä irti ja sinun kanssa muka suhteessa samaan aikaan.

        On olemassa eettiset säännöt, oikea ja väärä. Jos ex-kumppaneilla yhteisiä lapsia, niin yhteydenpito ok. Muussa tapauksessa ei. Jos mies ei sitä itse tajua, suojele sinä itseäsi ja dumppaa se heti. Älä tuhlaa aikaasi toivottomaan tapaukseen."
        Tässä on absoluuttinen totuus, vain naiset saavat tavata ex kumppaneita.
        Niinhän alkuperäinenkin totesi, että hänellä on entisen kanssa säpinää, mutta onhan se tosisairasta, että mieskin sellaista tekee.


      • Pohjosnäkök

        "ei ole
        tervettä 5.3.2008 klo 00.31
        Lopeta tuollainen suhde heti. Vaikeaa tulee olemaan, jos ei pysty päästämään menneisyydestä irti ja sinun kanssa muka suhteessa samaan aikaan.

        On olemassa eettiset säännöt, oikea ja väärä. Jos ex-kumppaneilla yhteisiä lapsia, niin yhteydenpito ok. Muussa tapauksessa ei. Jos mies ei sitä itse tajua, suojele sinä itseäsi ja dumppaa se heti. Älä tuhlaa aikaasi toivottomaan tapaukseen."
        Tässä on absoluuttinen totuus, vain naiset saavat tavata ex kumppaneita.
        Niinhän alkuperäinenkin totesi, että hänellä on entisen kanssa säpinää, mutta onhan se tosisairasta, että mieskin sellaista tekee.


      • Heimon lintu ja kala
        Mr.Blade kirjoitti:

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...

        jumalauta niin,mr blade oikeessa!!!


      • jättää nykyisen puolison
        Mr.Blade kirjoitti:

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...

        huomiotta ja kuljeskelee tavaten exiä* ja toinen on viimeisillään kotona.. niin minulle kävi.tuli kotiin haisten vanhalle viinalle ja kännissä vielä!!
        piti vielä saada sitäkin ja aamulla alkoi tyttökin tulemaan.ei voitu mennä taksilla kun oli kuulemma ajokunnossa'epäilin'..
        siinä sitten minä puskin tyttöä pihalle kun tämä hengitteli ilokaasua kankkusessa =/ tämäkö normaalia!!!


      • pitäisin 2 hoitoa

        no tottakai sitä nyt miehen kannattaa aina
        pitää kahta naista..
        naiset nyt on niin ihmeellisen omistushaluisia TAAS.
        EIHÄN MIESTÄ ole suunniteltu yksiavioiseksi..
        jos ex on hyvä sängyssä ja antaa niin mikä jottei..turhaa hurskastelua tollanen taas akoilta.


      • rydman
        on paras kirjoitti:

        uuden suhteen työstöön... eli vanhat kannattaa laittaa sinne mappi ööhön ja pitää ne sielä, tosin sitten kun oot sinkku niin mielestäni exiin voi pitää vaikka minkälaista sutinaa.... siis jos ne on vapahilla markkinoolla...

        Täysin samoilla linjoilla.
        Itse olen kyllä jättänyt vanhat suhteet taakse,kun uusi on löytynyt.
        Kavereita exien kanssa kyllä ollaan ja moikataan kaupungilla jos nähdään mutta se on siinä.
        Asioita pitää pystyä ajattelemaan nykyisen puoliskon kannalta.
        Se jos edellisen suhteen aikana on tullut yhteisiä kavereita ja niihin haluaa pitää yhteyttä ja käydä ulkona tuulettumassa yhdessä se on ok.Mutta silloin on myös muistettava,että olet uudessa suhteessa ja Nykyinen puoliso on osa elämääsi eli Pyydä mukaan tutustumaan ystäviisi.
        Ihmiselle jää muistoja elämästään ja exät saa mielestäni jäädä muistoihin eikä olla mukana tässä päivässä.


      • blaah
        ja silleen kirjoitti:

        Kyllä kavereita ihan oikeasti löytää muualtakin. Ei ole sitä ex-panokaveria pakko nähdä, varsinkin jos nykyistä puolisoa se haittaa. Kumpi sulle on tärkeämpää, mahdollisesti tuleva vaimosi ja hänen mielipiteensä, vaiko ex? Mikäli vastasit kysymykseeni, että ex niin olisiko koskaan kannattanut erota?

        naisia tulee ja menee mut hyvät kaverit olis syytä pitää elämässään... mä kaveeraan monenki ex tyttöystävän kanssa ja kaveeraan sitte varattunaki. ihan yhtäläi niitä kavereita, toisen sukupuolen edustajia jotka ei oo exiä ni voi käydä punkan puolella morjestaas mikä sitä estää. sillä ei ole mitään merkitystä jos näkee exääs vaikka joka päivä jos siltä tuntuu ja jos nykynen kumppani on niin järkyttävän paniikkinen sen exän suhteen ni sit ei tarvii kertoo siit exäst ; )


      • pentujako?
        Heimon lintu ja kala kirjoitti:

        jumalauta niin,mr blade oikeessa!!!

        Kyllä taas saa lukee niin lapsellisia ja katkeria juttuja että huh hei..mikä sen parempi ku pysyä kavereina eikä sillä oo mitään tekemistä uusien suhteiden kanssa..itelläni 2 exää hyvinä ystävinä ja toisen kanssa myös lapsia..nykyinen mieheni tulee hyvin toimeen lasteni isän kanssa ja elämä hymyilee kun ei tartte ajatella että jossain nurkan takana lymyilee kateellinen pahansuopa ex..elämä on lyhyt joten nauti kaikesta ja unohda ääliö kommentit !


      • rydman
        Kokemusta on kirjoitti:

        Itse aikanaan erosin lasteni isästä n 5vuotta
        sitten.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kaveerata
        hänen kanssan. Välit on neutraalit, jos
        asiaa tulee lapsista.. silloin soitetaan
        ei muulloin.
        Olin eroni jälkeen suhteessa mieheen
        jolla oli kaveruus suhde omaan exään..
        He ovat hyviä kavereita edelleen...
        Minua kyllä nyppäissi, mikä tarve hänen
        eksällä oli soitella esim. autohuolto tai
        ravintola vinkejä entiseltä kumpanillta.
        Olisi soitnnut Eniroonin puhelinpalveluun.

        Täytyisi kyllä huomioida myös uusien kumpanien
        tunteet tässä asissa.
        Itse koin asian näin että ex-rouva ei
        kunnioittannut uutta suhdetta, heilumalla
        taka alalla. Eihän heillä ollut edes yhteisiä
        lapsia joten en vielkään ymmärrä heidän
        tarvetta soitella toisilleen kuulumisia.

        Eroja on monenlaisia, mutta muistakaa
        kunnioitaa myös sitä uutta.. silloin
        viimeisttään olisi tyylikästa vetäytyä
        enemmän taka alalle.

        Ja lopuksi erään parisuhdeterapeutin kommentti.
        Ystäyys eron jälkeen voi olla myös merkki
        huonosti hoidetusta erosta - luopumisen vaikeudesta.

        Näin ne asiat pitäisi hoitaa.
        Yhteisten lasten asiat ovat asia erikseen.
        Minulle on käynyt niin lähes samoin eikä tunne ole mielyttävä.
        samoin kuin siten,että oma exäni on pyrkinyt soittelemaan melkein samoista asioista tein kyllä homman selväksi heti alkuun,että lopettaa.
        Toisen tunteet on osattava ottaa huomioon.


      • 12v sitten eronnut

        Itse lasken näin että silloin kun erotaan, yhteiselämä loppuu. Minusta olisi jo nykyistä kumppaniani kohtaan erittäin epäkohteliasta olla yhteydessä exään. On tietenkin ollut tilanteita, joissa lapsista on jouduttu keskustelemaan, mutta ne mahtunevat kerroiltaan ehkä kahden käden sormiin. En arvosta tollaista eikä kumppaninikaan.


      • MinttuMaria
        ja silleen kirjoitti:

        Kyllä kavereita ihan oikeasti löytää muualtakin. Ei ole sitä ex-panokaveria pakko nähdä, varsinkin jos nykyistä puolisoa se haittaa. Kumpi sulle on tärkeämpää, mahdollisesti tuleva vaimosi ja hänen mielipiteensä, vaiko ex? Mikäli vastasit kysymykseeni, että ex niin olisiko koskaan kannattanut erota?

        Kyllä on luottamus huonoissa kantimissa jos näin on. Itsellä tilanne jossa olen eronnut parisuhteesta ja olemme jääneet ystäviksi miehen kanssa. Aikuisia täällä toivoakseni on keskustelemassa eikä 15- kesäiset.


      • Heterot erisukupuolta, vain...

        No joo

        Tähän nyt oli ihan pakko vastata. Kuuleppas nyt poju tai tyttönen, kuka lie tän kirjoittanut.
        Jos ihan tosissasi väität että mies ja nainen voi olla vain kavereita ( poissulkien työkaverit, mihin ei pidä sekoontua, tietää vain harmeja. ja lapsuudenystävät, plus sukulaiset. )
        Tosin sun täytyy olla sitte riihiruma,tai muuten rajoittunut.
        että voit olla pelkkä ystävä, ja vielä exän kanssa, mikä nyt ei ole mahdollista.
        Lipsuminen sattuu niin kovin helposti.
        Minä kyllä syöttäisin omaa lääkettä.. ja kysyisin sitten että miltä tuntuu..ilman mitään katkeruutta.
        jos vastaus olisi että hyvältä ( mitä kyllä epäilen ) niin ehkä ehdottaisin seuraavaa järjestelyä.
        Meepäs sinä entisen luokse,takaisin ja minä puolestani, kun nyt en ymmärrä vanhan lämmittämistä, koska johonkin ylitsepääsemättömään se on kaatunut siis tämä entinen suhde.
        Ja yksinäisyyttä kun en pelkää, niin lähtisin siitä kyllä jatkamaan omaa elämää.
        ( JA SENKIN ILMAN KATKERUUTTA )
        Koska totuushan on se että jos ei, osaa olla yksikseen, niin turha siihen on ketään raahata, pitämään vain seuraa.


      • hallie
        eikä teoriaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".

        Mun miehelläni on pari sellaista exää, jotka aika ajoin aiheuttaneet keskustelua meidän suhteessa.

        Toinen siitä syystä, että mielestäni mies on turhan katkera ex-vaimolleen monista jutuista, joihin on ollut ihan yhtälailla osallisena itsekin. He eivät pidä yhteyttä lainkaan, moikkaavat kun näkeevät. En tiedä miltä tuntuis, jos alkaisivat sopimaan, mutta en periaatteessa olis vastaankaan. Tuollainen viha ja katkeruus kun ei vaan ole mun mielestä oikein fiksua. toisaalta en oo itte ollut näkemässä sen suhteen helvettiä, joten hänen päätös ja sitä kunnioitan... Mieheni pitää yhteyttä heidän yhteisiin kavereihinsa ja exän sukulaisiin, joista ehti tulla monen vuoden aikana hänelle läheisiä.

        Toinen ex taas jotain ihan muuta. Mieheni oli pitänyt hänen kanssaan yhteyttä vuosikausia ilman ongelmia. Meidän suhteen alusta asti nainen kuitenkin alkoi soitella joskus keskellä yötäkin ja uhkasi tappaa ittensä yms yms ellei saa entistä rakastaan takasin. Millon mitäkin asiaa muka oli ja piti soittaa sitä, sitten jorinaa vanhoista asioista ja haikailua menneitten perään. Mieheni vaihtoi lopulta numeron salaiseksi, jolloin tämä häirikkö alkoi soittelemaan minulle. Vaihdoin sitten minäkin. Eli, on olemassa riski, että jompi kumpi alkaa kaivata yhteisiä aikoja. Meidän suhde ei tapahtuneesta kärsinyt paljoakaan, koska mieheni oli mulle avoin ja kertoi missä mennään. Eikä ollut se joka haikaili:)


      • Joni 88
        Mr.Blade kirjoitti:

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...

        totta tuokin :)


      • Minä vain
        jättää nykyisen puolison kirjoitti:

        huomiotta ja kuljeskelee tavaten exiä* ja toinen on viimeisillään kotona.. niin minulle kävi.tuli kotiin haisten vanhalle viinalle ja kännissä vielä!!
        piti vielä saada sitäkin ja aamulla alkoi tyttökin tulemaan.ei voitu mennä taksilla kun oli kuulemma ajokunnossa'epäilin'..
        siinä sitten minä puskin tyttöä pihalle kun tämä hengitteli ilokaasua kankkusessa =/ tämäkö normaalia!!!

        Minä myös raskaana ja mieheni x:sänsä talutushihnassa. X keksii tikusta asiaa, ja mieheni ryntää avuksi "lasten takia". Viettää öitä x:sän luona "lapsia hoitamassa", kun x humputtelee kapakoissa ja "työmatkoilla". Lapsia ei saa tuoda meille hoitoon, koska he ovat tottuneet asumaan omakotitalossa ja meillä on kämänen kerrostalo asunto. Minä odottelen kotona tietämättä edes aikataulusta, koska saan mieheni takaisin kotiin. Olen yrittänyt ymmärtää lasten takia. Missä menee raja? Paljonko minun täytyy vielä kestää? =(


      • mieltä
        Heterot erisukupuolta, vain... kirjoitti:

        No joo

        Tähän nyt oli ihan pakko vastata. Kuuleppas nyt poju tai tyttönen, kuka lie tän kirjoittanut.
        Jos ihan tosissasi väität että mies ja nainen voi olla vain kavereita ( poissulkien työkaverit, mihin ei pidä sekoontua, tietää vain harmeja. ja lapsuudenystävät, plus sukulaiset. )
        Tosin sun täytyy olla sitte riihiruma,tai muuten rajoittunut.
        että voit olla pelkkä ystävä, ja vielä exän kanssa, mikä nyt ei ole mahdollista.
        Lipsuminen sattuu niin kovin helposti.
        Minä kyllä syöttäisin omaa lääkettä.. ja kysyisin sitten että miltä tuntuu..ilman mitään katkeruutta.
        jos vastaus olisi että hyvältä ( mitä kyllä epäilen ) niin ehkä ehdottaisin seuraavaa järjestelyä.
        Meepäs sinä entisen luokse,takaisin ja minä puolestani, kun nyt en ymmärrä vanhan lämmittämistä, koska johonkin ylitsepääsemättömään se on kaatunut siis tämä entinen suhde.
        Ja yksinäisyyttä kun en pelkää, niin lähtisin siitä kyllä jatkamaan omaa elämää.
        ( JA SENKIN ILMAN KATKERUUTTA )
        Koska totuushan on se että jos ei, osaa olla yksikseen, niin turha siihen on ketään raahata, pitämään vain seuraa.

        Ja jos ex on vaikkapa kauniimpi ku nykynen tyttö,niin ei siihen montaa promillea tarvita jos vaikka ravintolassa nähdään sattumalta.Ihmisen luonto on vaan sellainen,mut ei se "lipsahtais" jos näkisit täysin tuntemattoman ihmisen joka olis kaunis.Kaunis exä on aika paha,tuttu ja turvallinen.


      • white_rhino
        blaah kirjoitti:

        naisia tulee ja menee mut hyvät kaverit olis syytä pitää elämässään... mä kaveeraan monenki ex tyttöystävän kanssa ja kaveeraan sitte varattunaki. ihan yhtäläi niitä kavereita, toisen sukupuolen edustajia jotka ei oo exiä ni voi käydä punkan puolella morjestaas mikä sitä estää. sillä ei ole mitään merkitystä jos näkee exääs vaikka joka päivä jos siltä tuntuu ja jos nykynen kumppani on niin järkyttävän paniikkinen sen exän suhteen ni sit ei tarvii kertoo siit exäst ; )

        Viestissäsi on moni asia pielessä,????punkan puolella morjestaas,,ja sit vielä että salaa sen ,,
        ensinnäkään harva kai sellaisia asioita edes kertoo,
        ja jos sellainen molemmille sopii,se on ok,mutta kovin erikoinen tilanne ja luulisin ettei se kuitenkaan kovin kauan toimi vaikka ihmisten usko moisen toimivuuteen joskus onkin kova.


      • ehkä hieman epäselvä : )
        white_rhino kirjoitti:

        Viestissäsi on moni asia pielessä,????punkan puolella morjestaas,,ja sit vielä että salaa sen ,,
        ensinnäkään harva kai sellaisia asioita edes kertoo,
        ja jos sellainen molemmille sopii,se on ok,mutta kovin erikoinen tilanne ja luulisin ettei se kuitenkaan kovin kauan toimi vaikka ihmisten usko moisen toimivuuteen joskus onkin kova.

        pointtina oli se että vaikka näkis exäänsä joka päivä niin se ei tarkoita että olisi jotain sutinaa... täysin sama asia jos näkee jotain toista vastakkaista sukupuolta edustavaa kaverii joka päivä, ihan yhtäläi siinä voi olla jotain meneillään ku sen exän kanssa... jos kumppani ei sulata kavereita ni haistakoon sanonko mitä. jos kumppani sanoo et joko hän tai se joku ex ni ok kyllähän sitä jokanen varmaan valittee kumppanin mut kyl mä silti kävisin yhtäläi sen exän kans kahvil jos tarve vaatii en vaan kertois asiasta kumppanille : )


      • pukkaa
        pentujako? kirjoitti:

        Kyllä taas saa lukee niin lapsellisia ja katkeria juttuja että huh hei..mikä sen parempi ku pysyä kavereina eikä sillä oo mitään tekemistä uusien suhteiden kanssa..itelläni 2 exää hyvinä ystävinä ja toisen kanssa myös lapsia..nykyinen mieheni tulee hyvin toimeen lasteni isän kanssa ja elämä hymyilee kun ei tartte ajatella että jossain nurkan takana lymyilee kateellinen pahansuopa ex..elämä on lyhyt joten nauti kaikesta ja unohda ääliö kommentit !

        Ne yhdyssanat kannattas osata kun kerran muita on moittiakseen..

        "unohda ääliö kommentit" --> tarkoittaa seuraavaa:
        Ääliö hei, unohda kommentit..

        LOL


      • Nimetön
        pukkaa kirjoitti:

        Ne yhdyssanat kannattas osata kun kerran muita on moittiakseen..

        "unohda ääliö kommentit" --> tarkoittaa seuraavaa:
        Ääliö hei, unohda kommentit..

        LOL

        voivoi get a life,eiks sulla oo muuta tekemistä kun korjailla toisten kirjotusvirheitä,oups,oiskohan tuo "kirjoitusvirheitä" oikein vai ei,hmmm,lmao ÄÄLIÖ !


      • Nimetön
        pukkaa kirjoitti:

        Ne yhdyssanat kannattas osata kun kerran muita on moittiakseen..

        "unohda ääliö kommentit" --> tarkoittaa seuraavaa:
        Ääliö hei, unohda kommentit..

        LOL

        "kannattas" on täysin väärä sana "kannattaisi" ottaa huomioon omat kirjoitusvirheensä haha


      • Idaemilia
        eikä teoriaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä... ihan asiaa sinällään kirjoitit. Mutta ollaanpa itsellemme 100% rehellisiä, eikä piiloviisaita. Mites se riski, että vanha suola janottaa? On monikymmenkertaisesti suurempi riski, että kumppani kapsahtaa takaisin exään, kuin ulkopuoliseen.

        Ihastus henkilöön on tapahtunut jo kerran, todennäköisesti rakastuminenkin. On todella naivia kiistää etteikö tämä efekti voisi tapahtua uudestaankin. Jo pelkästään ihmisen mieli on sellainen, että hyvät asiat säilyy ja huonot unohtuu. Ja fyysinen vetovoima toista kohtaan, saa käyttäytymään kuten silloin joskus kun pari aikoinaan tapasi.

        Ja jatketaan vielä samalla rehellisellä linjalla, eikä yritetä olla liian teoreettisia. Eli onko omakohtaista kokemusta exän kanssa kaverina olemisesta? Minulla on pari YRITYSTÄ, jotka ovat aina päättyneet siihen että toinen on tehnyt jotain sopimatonta. On laitettu kättä harteille, halattu liikaa tms. On tapahtunut toiselta osapuolelta minua kohtaan ja myös toisinpäin minä olen yrittänyt exääni vähän vahingossa... vanhat tunteet heräävät niin helposti.

        Joten kokemuksen syvällä rinta-äänellä sanon, että exän tapaaminen on riski ja muutenkin sillä loukkaa usein nykyistä kumppania. Sitä ei voi suositella kenellekään ja kavereita löytää tässä maailmassa varmasti muualtakin. Se selitys ei ainakaan itselleni mene läpi, se on vain kiva teoreettinen veto "ai kiellätsä multa kaverit vai?".

        Kiitos vastauksestasi, tarvitsin sitä juuri nyt tosi paljon, sillä jälleen kerran orastava ihastukseni veti "hyvän" ystävänsä meidän juttumme väliin. Hän veti herneen nenäänsä, kun en hyväksynyt hänen osoittamaansa avuliaisuuttaan tälle naiselle. Ihmettelin vain, että miksi hän antoi autonsa sille naiselle lainaksi ja miksi hän pilasi oman metsästyspäivänsä sen vieraan naisen kuskaamiseen ja auton korjaamiseen sekä kai hän vielä maksoi varaosatkin tämän naisen puolesta.

        Ei kai mies sentään vain hyvää hyvyyttään naapurin naista noin auttele ja passaa? Epäilin hänen olevan ihastunut/rakastunut tähän naiseen ja nainen käyttää tätä miestä hyväkseen,vaikka kotona on oma mieskin??? Tästä kimpaantui tämä mies, tottakai, minulle. Hän(ex-miesystäväni) haukkui minun vittuilevan hänelle ja olevani muutenkin ### , koska en hyväksy hänen hyviä ystäviään ja arvostelen niitä.

        Hänen mielestään/tapaamieni miesten mielestä minun tulisi hyväksyä heidän hyvät naisystävänsä. En hyväksy, koska olen oppinut kokemuksesta tietämään millainen "käärme" toinen nainen on toiselle naiselle. Juuri noin kuin sinä kerroit, niin taustalla niissä on aina seksuaaliset vietit ja se vanha ystävä voi vedota miehen kanssa vietettyihin hyviin hetkiin menneisyydessä. Ja helppoa se on silloin, kun uudessa suhteessa tulee ensimmäisiä pieniä kriisitilanteita, silloin nämä exät ja "hyvät" naisystävät käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja antavat miehelle tahallaan huonoja neuvoja sekä tarjoavat omaa syliään lohdutukseksi miehelle. Hallelujaa ja hellät tunteet, mies retkahtaa!


      • oli noin päin
        hallie kirjoitti:

        Mun miehelläni on pari sellaista exää, jotka aika ajoin aiheuttaneet keskustelua meidän suhteessa.

        Toinen siitä syystä, että mielestäni mies on turhan katkera ex-vaimolleen monista jutuista, joihin on ollut ihan yhtälailla osallisena itsekin. He eivät pidä yhteyttä lainkaan, moikkaavat kun näkeevät. En tiedä miltä tuntuis, jos alkaisivat sopimaan, mutta en periaatteessa olis vastaankaan. Tuollainen viha ja katkeruus kun ei vaan ole mun mielestä oikein fiksua. toisaalta en oo itte ollut näkemässä sen suhteen helvettiä, joten hänen päätös ja sitä kunnioitan... Mieheni pitää yhteyttä heidän yhteisiin kavereihinsa ja exän sukulaisiin, joista ehti tulla monen vuoden aikana hänelle läheisiä.

        Toinen ex taas jotain ihan muuta. Mieheni oli pitänyt hänen kanssaan yhteyttä vuosikausia ilman ongelmia. Meidän suhteen alusta asti nainen kuitenkin alkoi soitella joskus keskellä yötäkin ja uhkasi tappaa ittensä yms yms ellei saa entistä rakastaan takasin. Millon mitäkin asiaa muka oli ja piti soittaa sitä, sitten jorinaa vanhoista asioista ja haikailua menneitten perään. Mieheni vaihtoi lopulta numeron salaiseksi, jolloin tämä häirikkö alkoi soittelemaan minulle. Vaihdoin sitten minäkin. Eli, on olemassa riski, että jompi kumpi alkaa kaivata yhteisiä aikoja. Meidän suhde ei tapahtuneesta kärsinyt paljoakaan, koska mieheni oli mulle avoin ja kertoi missä mennään. Eikä ollut se joka haikaili:)

        ettei miehesi kaivannut.

        mulla kun miehen exä alkoi soitteleen, niin MUN MIES VASTASI SILLE!!! Ei koskaan sanonut, ett pitäs vaihtaa numero. Oikein nätisti yritti kiellellä, että et nyt viitsisi hani tähän aikaan soitella yms, mutta ei kertaakaan sanonut, että nyt saatanan häirikkö lopetat, kun tässä numerossa ei kukaan ole kiinnostunut, mitä sulla on asiaa.

        kummallista, että exä saa soitella millon vaan mitä vaan, mut jos se olis joku ihan tuntematon, niin sillehän hankittais lähestymiskielto alta aikayksikön.

        mun mies ei mitenkään saanut kakistettua ulos, ettei kaipaa exäänsä, joten tämähän soitteli ja kertoi kaipaavansa. En jäänyt katsomaan, saiko se miehen palaamaan luokseen fyysisestikin, mutta ainakin henkisesti sai äijän joka kerta sitoutumaan itseensä ja kuuntelemaan, vaikka olisi puhunut mitä hulluja! Että tekee itselleen jotakin yms. VOI TAIVAS MIKÄ SEKOPÄÄ!

        niin että parasta olisi, kun kumppani kertoisi suoraan exilleen tai muille ihailijoille, että sori, ei kiinnosta. Ja jos joku nainen olisi niin kieroutunut, ettei ymmärtäisi suoraa kylmän asiallista puhetta, niin hoitoonhan semmoset kotirauhan rikkojat tulee passittaa!

        minä en ainakaan soittaisi kenellekään miehelle toista kertaa, jos se tekisi selväksi, ettei minulla ole saumoja.

        enkä kattele sivusta, että exät soittelee perään ja mies antaa sen jatkua, itse asiassa vielä kertoi asiasta aina mulle, sehän oli oikein tuplapönkitys ukon egolle!

        mulle soitteli kerran yks kaveri töistä ja yritti iskeä mua tauolla. Itse minä hänet karkotin, koska en välittänyt yhtään. Miehelleni en siitä rehvastellut, että joku kuolaa perään. Enkä tosiaan antanut tilanteen jatkua ja jatkua ja jatkua.

        sinnehän jäi mies sairaitten kuvioittensa kans.
        varmaan vieläkin exänsä talutusnuorassa :)


      • Jacko63
        ssaku kirjoitti:

        Mutta hyvää päivää, teinien kysymys!

        Jos käytän elämässäni monta vuotta suhteen rakentamiseen ja yhteisiin elämyksiin, mitä järkeä on vetää kaikkea ystävyyttä vessanpöntöstä alas jos muut asiat menee ristiin. Ei ystävyys tunne sukupuolirajoja kun elää vähän vanhemmaksi.

        Jos ihmiset ovat tasapainoisia, ystävyys säilyy vaikka seurustelu loppuisikin. Omasta kokemuksesta voin kertoa, ettei vanha suola tällöin edes janota, seksuaalista mielenkiintoa ei ole enää jäljellä. Sen sijaan yhteishenki ja luottamus ovat tallella.

        Siitä en tiedä, jos joku tonttu rakentaa suhteensa pelkän seksin varaan, ilman että kiinnitetään huomiota kunnon perustuksien rakentamiseen.

        Saku

        Yes! Tulihan sieltä yksi tervehenkinenkin kommentti, kiitos Saku siitä! Aikuisiahan tässä pitäisi olla ja hallita omat itsetunto-ongelmat, vaikka ne paikoitellen vaikeita ovatkin. Itselläni kipeää tekevä, mutta
        asiallinen alle viikon vanha ero, jatketaan kuitenkin ystävyyspohjalta, kun niin hyvä pohja on kaikelle muulle, vaikka ensin pitää päästä omasta turhasta machohäpeästä. Rakastan edelleen sitä ihmistä ja välitän siitä, vaikka parisuhde ja uusperhe eivät toimineetkaan.


      • marily33
        Mr.Blade kirjoitti:

        Kukahan nämä eettiset säännöt on laatinut? Etiikka on aika monimutkainen filosofian laji, eikä siihen mielestäni kuulu tämmöiset "jos ekxä on läski, kerran kuussa saa nähdä, jos se on seksikäs ei saa nähdä ollenkaan!"

        Joskus voi käydä esimerkiksi niin, että parisuhde muuttuu kaverisuhteeksi, jolloin ero voi olla hyvin helppo ja yhteydet säilyvät luonnollisesti myös eron jälkeen.. jumalauta että rassaa nämä eettisten sääntöjen tekijät!!!

        Mielestäni jos puoliso on tietoinen asiasta, silloin ollaan "eettisesti" oikeilla jäljillä.. Jos se satuttaa, pitää sanoa kumppanille eikä minnekään keskustelupalstoille, jotka on täynnä katkeroituneita ihmisiä...

        kaverisuhde tai ei...ei nyt kuitenkaan säännöllistä tapaaamista mielestäni....ja toki pitää kommunikoida jos ei tykkää asiasta...mutta pakko kysyä...et jos kerran nämä keskustelupalstat ovat niin täynnä katkeria ihmisiääämitä ihmttä sää sitten täällä kirjoitat...jos et muka itse ole sellainen.liika ymmärtäminen eän/exien suhteen o tyhmää...ja naiivia...


      • Tötteröinen
        Minä vain kirjoitti:

        Minä myös raskaana ja mieheni x:sänsä talutushihnassa. X keksii tikusta asiaa, ja mieheni ryntää avuksi "lasten takia". Viettää öitä x:sän luona "lapsia hoitamassa", kun x humputtelee kapakoissa ja "työmatkoilla". Lapsia ei saa tuoda meille hoitoon, koska he ovat tottuneet asumaan omakotitalossa ja meillä on kämänen kerrostalo asunto. Minä odottelen kotona tietämättä edes aikataulusta, koska saan mieheni takaisin kotiin. Olen yrittänyt ymmärtää lasten takia. Missä menee raja? Paljonko minun täytyy vielä kestää? =(

        Nyt kyllä kuulostaa siltä, että olet jo niin sisällä tuossa hommassa, ettet näe että sua kusetetaan huolella!
        Missään ei lue, että sun miehesi olisi nimenomaan siellä heidän omakotitalossaan hoidettava lapsiaan, jos on jo naimisissa sinun kanssasi! Ne lapset tulee teille kotiin, niin että voitte olla perheenä yhdessä kaikki (sinäkin miehesi kanssa), taikka sinä menet myös sen akan kotiin hoitamaan niitä lapsia.
        Aika törkeältä hyväksikäytöltä kuulostaa.
        Ikävä kyllä mun mielestä tuossa jo haiskahtaa sille, että sun miehelläsi ja x:llä on pikkuisen liian lämpimät välit. Toivottavasti tämä kärsimys ei vain pahene, jota jo nyt koet, mutta varaudu siihenkin.
        Usein se pieni epäily, mikä takaraivossa syntyy oudoista tilanteista, pitää täysin paikkansa!
        Sitä sanotaan intuitioksi.


      • lesken syliin
        pitäisin 2 hoitoa kirjoitti:

        no tottakai sitä nyt miehen kannattaa aina
        pitää kahta naista..
        naiset nyt on niin ihmeellisen omistushaluisia TAAS.
        EIHÄN MIESTÄ ole suunniteltu yksiavioiseksi..
        jos ex on hyvä sängyssä ja antaa niin mikä jottei..turhaa hurskastelua tollanen taas akoilta.

        Ihan samoin ajattelen, miehet on miehiä; ja jos exän kanssa sujuu myös seksi, niin mikä ettei - ollaan ystäviä ja ystävät tapaavat tehdä toisilleen hyvää. exästä se tuntuu hyvälle kun vielä kelpaa, vaikka toinen on jo löytänyt uuden, joka yrittää rajoittaa miehen menemisiä ja on turhan mustasukkainen ja omistushaluinen - nuo toimethan karkoittaa miehen kuin miehen suhteesta ennen pitkää...


    • tapauksia

      jotka saa jännitystä exästään.

      Jos juttu on niin rehellistä kuin kaveri väittää niin kysyppä mistä he juttelee ?

      Pyydä päästä mukaan kahville. Sittenpä näät miten tärkeää heidän kohtaaminen on..

      Minä en tapaile exiä, se ei kuulu uuteen suhteeseen.

      • ....................

        ihmisestä, jolla on kaikkiin välit poikki?
        Ja tuo kahville mukaan änkeäminen, lapsellista, en katsoisi noin epävarmaa kumppania hetkeäkään.


      • ero tulee

        Miksi sitten käytäntö on näyttänyt toteen jos roikkuu entisessä,ijän myötä on katkeria ihmisiä,kun mikään ei onnistu.Sääntönä on edelleen, ota mukaan suhteesi tapaamisiin, jos ei käy on reppana vielä kiini entisessä suhteessa.Ja lähteköön pois se uusi,ei tule kuitenkaan muuta kuin ero ajanmyötä.


    • sdjkreut

      Otsikko puhuu.

    • -nainen----

      kaveri exieni kanssa ja käymme kahvilla silloin tällöin. Tottakai olen tuntenut kaipuuta, mutten tee mitään kiellettyä jos olen uudessa suhteessa. Omasta mielestäni on ikävää lajitella ihmiset mahdollisiin seksikumppaneihin ja ei-seksikumppaneihin. Siltä tämä sukupuolierottelu mielestäni vaikuttaa. Itselleni miespuoliset ystävät ovat rikkaus, naisien ystävyys on ollut kohdallani usein epäluotettavaa. Miehillä ei ole tarvetta puukottaa selkään.
      Sallin myös omalle miehelleni exien kanssa kahvilla käymisen (jos haluaisi), hän tietää mitä saa tehdä ja mitä ei. Hän on aikuinen ihminen ja luotan häneen.
      En yleensäkään ymmärrä tätä kummallista tapaa alkaa määräilemään seurustelukumppania ja käskemään katkaisemaan välit kaikkiin jotka liittyvät ns. edelliseen elämään. Aikaimoisen huonoa itsetuntoa osoittaa mielestäni.

      • sinisilmäinenkö

        Kokeneet henkilöt osaavat "selitellä" menonsa viattomiksi vaikka ne ei sitä olisikaan. Moni käy exän kanssa sänkypuuhissa ja on toki tyytyväinen kun toinen "luottaa". Mikäs sen mukavampaa.


      • Real-Einari
        sinisilmäinenkö kirjoitti:

        Kokeneet henkilöt osaavat "selitellä" menonsa viattomiksi vaikka ne ei sitä olisikaan. Moni käy exän kanssa sänkypuuhissa ja on toki tyytyväinen kun toinen "luottaa". Mikäs sen mukavampaa.

        Itse tapaan exääni silloin tällöin. Hän on paras naispuolinen kaverini ja koska olemme olleet suhteessa tunnemme toisemme melko hyvin, ei tarvitse jokaista asiaa selitellä omasta näkökulmastaan ja kertoilla moraalisia vaikuttimiaan kun toinen ne tietää. Mitään seksuaalista ei tapaamisiimme liity.


      • red ari

        Sinulla on nainen ihan oikea näkemys , jos katsotaan ex-henkilöiden tapaamisia. Minulla on sama tilanne kuin sinullakin, olen tavannut exiä kahvin merkeissä, lasteni äitiä sekä myös naispuolisia ystäviäni ( ei seksikummaneita ) Nykyinen ystävättäreni tietää ja hyväksyy asian koska myös hän tapaa omia exiään. Emme kumpikaan ole asiasta mustasukkaisia, ja voimme keskustella asiasta , jos tarvetta ilmenee. Luotan ystävättäreeni 110%,hän minuun ja siihen luottamukseen perustuu suhteemme.


      • Nimetön
        Real-Einari kirjoitti:

        Itse tapaan exääni silloin tällöin. Hän on paras naispuolinen kaverini ja koska olemme olleet suhteessa tunnemme toisemme melko hyvin, ei tarvitse jokaista asiaa selitellä omasta näkökulmastaan ja kertoilla moraalisia vaikuttimiaan kun toinen ne tietää. Mitään seksuaalista ei tapaamisiimme liity.

        olen samaa mieltä kanssasi ,mun ex on paras miespuolinen kaverini eikä mitään haikailua entiseen ole kummallakaan..pystymme puhumaan asioista ja kertomaan tunteistamme ja viettämään aikaa vain ystävinä yhdessä,teemme myös yhteisiä lomareissuja ihan vain ystävinä..eikä kumpikaan roiku toisissaan,erosta jo 4 v. aikuiset ihmiset osaavat eronkin jälkeen tulla toimeen keskenään,asia erikseen ihmiset jotka eivät ole kasvaneet "aikuisiksi" vaan ovat katkeria erosta. eikö olisi parempi edes pysyä ystävinä/kaverina kuin riidellä ja vältellä toista eron jälkeen..yhteisiä ystäviä kuitenkin on tullut kun yhdessä oltu ja ikävää se on myös ystäville/kavereille kun pitää miettiä koko ajan et jos tapaa toisen niin ei voi toista kutsua yhtä aikaa paikalle..


    • heh=D

      otsikon alla. Ei mielestäni exän kanssa kahvilla käyminen olen "avoin suhde" :) jos se kahvinjuominen ei tapahdu sängyssä.

      • ajattelinkin

        että jospa mieheni kuvitteleekin olevansa avoimessa suhteessa.. ja sen takia tapaa vielä exäänsä


    • SUHTEESSA

      Avoimessa suhteessa saa panna vaikka exäänsäkin.

      • *pentti*

        Minä olen tapaillut exeukkoni pikkusiskoa paneskelumielessä jo pitkään. Mukavampaa se on kuin exän tapaamimen.
        Ensimmäisen avioliittoni jälkeen paneskelin exeukkoni isosiskoa ja olisimme menneet naimisiinkin mutta emme ilenneet.


    • aivan-

      normaalia

    • Nimetön

      Tottakai voit pitää yhteyttä exääsi. Varsinkin, jos teillä on pitkä yhteinen suhde takana ja yhteisiä ystäviä. Eroonhan on monia syitä. Ei aina tarvitse erota riidoissa, monta kertaa hyvä ystävyys voi säilyä vaikka asutaan eri osoitteissa. Yhteydenpito varmaan hiipuu pikkuhiljaa, kun ei enää tunneta tarvetta tapailla. Sitä mukaa kun uusi suhde syvenee vanha hiipuu vähitelleen, varsinkin, jos ei ole yhteisiä lapsia.

      • entinen suhde

        hiivu, jos on oikeasti oltu yhdessä rakkaudesta.
        Kaikkia suhteita ei ole helppo lopettaa ja kaikki ei ehkä koskaan lopu. Sanoisin, että uusi suhde ei taida toimia tuossa tapauksessa ja jos ei toimi, niin tokkopa sitä toimivaksi saakaan millään vippaskonstilla.


      • panna myös

        torin penkillä,jotta saisi enemmän miehen mallia,ja julkisuutta? Minäkin saisin samalla olla ylpeä hänestä?


    • Sukaton

      Kumppanisi tuntee exänsä kenties paremmin kuin kenetkään muun. Mitä outoa siinä on, jos he ovat ystäviä? Mitkään "säännöt" eivät sitä tietenkään kiellä.

      Vai pitäisikö toinen puoli ihmisistä sulkea ystävyyden ulkopuolelle? Sekä miehellä että naisella voi olla omia ystäviä myös vastakkaisessa sukupuolessa. Mustasukkaisuutesi voi tuhota suhteenne, ei exä.

      • ex:n houkutukset

        Miesystäväni lankesi "loveen" viikko sitten.Hän on kertonut ex:n kovasti piirittävän häntä suoraan itkevän peräänsä,mutta hän ei välitä ja on kaikinpuolin moittinut naista. Mutta viikko sitten hän soitti ja kertoi olleensa ex.llä saunomassa mukamas tämän pojan kaverina (poika ei ole heidän yhteinen).Kertoi edelleen olevansa naisen kanssa ystäviä ja kavereita,vaikka nainen haluaa muuta mutta hänellä ei ole tunteita enää häntä kohtaan.Uskotteko tämän sepustuksen,minä en.


      • juupajeeee
        ex:n houkutukset kirjoitti:

        Miesystäväni lankesi "loveen" viikko sitten.Hän on kertonut ex:n kovasti piirittävän häntä suoraan itkevän peräänsä,mutta hän ei välitä ja on kaikinpuolin moittinut naista. Mutta viikko sitten hän soitti ja kertoi olleensa ex.llä saunomassa mukamas tämän pojan kaverina (poika ei ole heidän yhteinen).Kertoi edelleen olevansa naisen kanssa ystäviä ja kavereita,vaikka nainen haluaa muuta mutta hänellä ei ole tunteita enää häntä kohtaan.Uskotteko tämän sepustuksen,minä en.

        Uskon täydestä sydämmmmmmmestäni. Sen miehen sydämeen mahtuu monta ämmää.


    • lieron,leuhkimaan

      omistuksistaan seuraaville yksinkertaisuuksille.Et häntä kuitenkaan periä saa,vaikka mitä jaarittelisi.Etkö älyä,kuinka kauan hänellä on tuo levy pyörinnyt jo kenellekkin.

    • ex ja y

      On kai jo muotiasia, että suhteen päätyttyä ei katkaistakaan välejä vaan jäädään ystäviksi ja sellaisina tapaillaan ja pidetään yhteyttä ja ihan hyvä niin. Mitä sitten yhdessä tahoillaan tehdään on varmaankin jokaisen parin oma asia. Mietityttää kuitenkin, mitä entiseltään sitten saa ja miksi entisestään siis erosi jos suhde kuitenkin jatkuu ystävyytenä ja siltä siis jotain ilmeisesti edelleenkin saa? Ja mitä siis suhteesta on poistunut sen ystävyydeksi muuttumisen myötä? Ja jos noita entisiä on useampia ja vielä muut ystävät päälle, niin täytyykö niitä emootioitaan sitten jakaa useammalle taholle ja saada siten niihin vastakaikua eli että se yksi oma seurustelukumppani ei riittäisikään tunnetasolla vai eikö kysymys olekaan tunteista? Eihän entisissä, ystävissä ja nykyisissä mitään pahaa ole, mutta kaiken tuollaisen jälkeen herää kysymys, miksi sitten yleensä ´muka´ seurustellaan vain sen yhden kanssa kun entiset puolisot ja kumppanit ovat niin tärkeitä, ettei heitä voi olla tapaamatta? Eli tätäkö nyt siis olisi se avoin suhde. Puhelinkeskustelutkin kun aina johtavat yleensä johonkin, joka ei välttämättä ole kahvilla käyntiä. Vai olisiko niin, että kun ikää ja entisiä suhteita on kertynyt, niin on jotenkin turvallisempaa pitää yhteyksiä vähän sinne ja tänne. Jos sitoutuisi yhteen, niin joutuisiko taas kokemaan sen muinaisen jo unohdetun eron tuskan ja epävarmuuden. Eli onko helpompaa, kun on aina jossakin "joku" jonka voi sitten kutsua "hätiin" kun tarvetta on?

      -Mies-

      • Mies 31v..

        Kyllä itse pidän ihan säännöllisesti yhteyttä exääni vaikka olenkin uudessa suhteessa eikä lapsia ole.

        Rakastan exääni vieläkin ja tykkään jutella hänen kanssaan, muutaman kerran olen pettänyt hänen kanssaan nykyistä kihlattuani vaikka tiedän sen olevan erittäin väärin kihlattuani kohtaan.

        -Santtu


      • yxnasu

        Olin 18-vuotta liitossa ja yx lapsi. Eron jälkeen
        ex ei ole pitänyt lainkaan yhteyttä. Ihan kun minua ei olisi ollut olemassakaan. Erosta huolimatta, olisi kiva että joskus kuulisin hänestä jotain, edes tekstiviesti tms. että onko edes henkissä. Aika outoa käytöstä. Tahtoo varmasti vielä rankasta erosta. Kasvaisi aikuiseksi,,,vihdoinkin.
        yxnasu


      • nainen ja nainen

        Oli aika jolloin väitin vakimiehelle, saan toki pitää entisiin kahvittelu välit. JUUPA juu, nyt ikää saaneena myönnän ne oli kaikenvaralta, jos ero tulee on se varoilta siellä... Ja arvata saattaa ei mikään suhde kestänyt.Mieskin aika tyhmä jos ei tajua jättää kaltaistani roikkujaa entisessä.JA TOKI MYÖNNÄN OLIN KIINOSTUNUT KUN EN JÄTTÄNYT KOKONAAN.Ja meitä on paljon ,ja lopulta ei ole ketään vierällä. ON OSATTAVA SULKEA VANHOJA OVIA ETTÄ VOI ASTUA TOISESTA SISÄÄN.Nyt jo tajunnut olenkin.


    • Exän kanssa

      harrastamassa seksiä,kun se haluu ja on siinä parempi ku nykyinen.

    • se toinen nainen?

      Eli exä ei olekkaan exä vaan vaimo joka ei edes tiedä sinusta?

    • Järjenköyhyyttä

      Harvinaisen epäkypisä kommentteja täällä - varsinkin nuo "moraali-ihmiset" tuntuvat itse olevan kovasti pulassa ihmissuhteidensa kanssa. Mutta kukin taaplaa tyylillään.

      Exän kanssa voi olla frendejä, vaikka ei olisikaan mitään seksuaalista. Aika yksinkertaisia ja ahdasmielisiä nuo ihmiset, jotka näkevät miehen ja naisen VAIN seksikumppaneina.

      • uudesta

        ja ystävyys jo tutusta entisestä. Milloin uusi paras ystävä onko koskaan,ei.


    • ...

      kannattaiskos jutella asiasta uuden miesystäväs kanssa?!?!

    • pelaa

      Tapaillin vuosituhannen alkupuolella 40 naista joka oli eronnut. Hän harrasti seksiä EX:n ja minun kanssa. Juu ja itsekin olen varattu.
      -sekasuhde=panosuhde-

      ps. sätistä löyty kuin Vanhasella konsanaan.

    • gaktus

      Itse en ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä entisiini. Se on kuitenkin niin, että kun erotaan niin ei siitä ystävyydestä yleensä mitään tule. Kun ollaan koitettu niin aina yleensä toinen osapuoli on ehdottanut yhteen paluuta ja sen takia on yksinkertaisesti helpompaa kaikille osapuolille, että mennään eteenpäin elämässä.

      Yleensä olen ajatellut, kun ihmiset pitävät entisiin yhteyttä, he eivät halua unohtaa sitä osaa elämästä, joka sillon oli kun suhde oli vielä päällä. Myös monet pitävät siitä kun on joku joka hinkuu takaisin. nostaa kai itsetuntoa. (itse en sellaisesta pidä) tai ei oikeasti olla oltu kunnolla rakastuneita vaan se on ollutkin koko ajan lähinnä ystävyyttä ja kumppanuutta. tai yhteiset lapset. en usko että rakastetusta voisi yhtäkkiä tulla hyvä ystävä. sellainen ei mielestäni ole mahdollista.

      • KELE =)(/&%¤#...

        eteenpäin ,eroonu akka on sosjaali pummi


      • ei yh
        KELE =)(/&%¤#... kirjoitti:

        eteenpäin ,eroonu akka on sosjaali pummi

        KUNOLLA lapset hoitavat ja työnsä, mikä haukkuja oletkaan


    • Nimetön

      Exsän kanssa pidetty yhteyttä yhä, kahvilla käynnissä ei mitään pahaa ja ystäviä voi olla vaikka exsä onkin. Kahvilla poikkeamisessa ei mitään pahaa pitäisi olla ja eikä satunnaisesti kuulumisten vaihdossakaan.

    • henzi

      siis kyllähän sitä voi olla exän kanssa ystävää tai kaveria,onhan heillä kuitenkin ollut yhteistä taivalta takana,jos kuitenkin epäilet että heidän välillään olisi jotain niin kysy mieheltäsi että mitkä ovat hänen ja exänsä välit,et voi kokoajan miettiä mitä he suunnittelevat ja olla mustasukkainen siitä. tiedän kyllä miten vaikeaa on olla ajattelematta sitä jos miehesi käy exänsä kanssa "treffeillä".puhu hänen kanssaan asiasta niin saat varmuuden siitä että onko heidän välillään pelkkää kaveruutta vai vieläkö heillä kummallakin on tunteita toisiinsa.

    • Ja heti!

      Jos miesystäväsi lukee tätä viestiketjua, niin toivottavasti hän osaa tehdä oikeat johtopäätökset, ja dumppaa sinut samointein. Noin huonolla itsetunnolla kuin ketjun aloittajalla varustettua kumppania ei jaksa katsoa pitkään. Eli jalat alle vaan.

    • Yhteyttä pidetty exsän kanssa, kahvillakin poikettu ja miksi ei voisi tavata exsää?

      • eksät

        ollaan käyty kahvilla ja pidetty muutenkin yhteyksiä, no problems :)


    • Patologisiin paskanjauhajii...

      No toi on pientä, itseltäni salattiin ex.tyttöystävän työskentely samassa firmassa jossa työskentelin. No olisihan siinä ollut kuusi kk aikaa kertoa, mutta asia tulikin sitten ilmi ihan muista asiakirjoista.
      Kyseinen siivoojan planttu oli ollut perse pystyssä maalailemassa snickersit paukkuen tolppia selkäni takana.
      Säälittäviä tapauksia kumpikin, joten oleppas tarkkana, kahvittelut saattaa muuttuu joksikin ihan muuksi.

      • grh......

        olen muutaman kerran kokeillut mitä ne uudet jätkät on opettaneet,oli jotain uutta opittu...


      • Hatun täydeltä..

        Ja olipa hassu tapaus tämäkin; kun sain kuulla, että mies ja hänen ex-avokkinsa ovat samassa työpaikassa. Valheiden kuuntelua siihen asti, kunnes asia vahingossa selvisi! Eli näitä patologisia paskanjauhajia tässä maassa riittää..


    • petee1111

      mä en halua enkä nähdä ex:ää en missään nimessä ne ovat katalampia ihmisiä minkä maa päällä kantaa. olen heittänny kaikki ex:n ostamat tavarat roskii enkä kadu tekemisiäni. vaihdoin numeronkin et ei saa yhteyttä

    • Tsimppeli

      Ystäväni toimi exänsä "äitinä" vielä kaksi vuotta eron jälkeen. Eli aina kun exällä tuli ero uuden kanssa (niitähän juopolla miehellä riitti), tämä soitteli ja tekstaili ystävälleni. Touhu muuttui sairaaksi, kun ystäväni exän uusi naisystävä alkoi soitella ja tekstailla murheitaan ystävälleni (mies juo ja pettää nje). Vietimme jopa rattoisan uuden vuoden, kun muu porukka joutui kuuntelemaan näitä keskusteluja. Ja huom. ystävälläni oli myös uusi mies, joka myöskin joutui kuuntelemaan nämä keskustelut.

    • suskuli76

      heippa...

      itse olen eronnut ja suhteesta on kaksi lasta, joten joudun väkisinkin pitämään lasten isän kanssa yhteyttä paljonkin.
      Kahvilla emme todellakaan käy, vaikka toimeen tulemmekin tällä hetkellä jo todella hyvin. Vanha suola ei minua janota muutenkaan, koska ole jo ollut pitkään uudessa liitossa.

      Mielestäni jos exän kanssa heilastellaan vielä paljon, jopa enemmän kuin nykyisen, se ei ole terveellä pohjalla enään. Erotaan ystävinä lauseet ovat kliseitä, joilla ei tarkoiteta kokoaikaista kontaktia tai kahvitteluja, vaan lähinnä sitä, että moikataan ja jutellaan, kun törmätään vahingossa toisiimme. Näin ainakin toimin entisten vuosien "poikaystävien" kanssa.
      Mutta jos niitä lapsia on yhteisiä, niin tietysti ollaan enemmän tekemisissä väkisinkin.

      Minä en katselisi nykyiseltä mieheltäni kovinkaan pitkään exänsä kanssa kahvitteluja, vaikka heilläkin on kolme yhteistä lasta.

    • Nina38v.

      Itse erosin exästäni kolme vuotta sitten. Olen ollut naimisissa uuden mieheni kanssa puoli vuotta. Exäni kanssa olemme tapailleet seksin merkeissä eromme jälkeen n. kerran viikossa. Seksi on niin loistavaa, ettemme malta olla erossa. Muuten emme tapaile.

      • Oot rehellinen

        siksi hattuani nostan!
        Mikäs siinä olisi kiellettyä? Ei nii mikään!


    • Nimetön

      Niin, mikä nyt on normaalia ?
      Kyllä minä pidän yhteydenpitoa X-naisystäviin ihan normaalina. Eikä heistäkään se mitään aivan friikkiä taida olla...!
      Ja kaippa hyvien suhteiden päättyessä ns. siististi, ei oo kauheen vaikee jopa kaivata niitä hyviä piirteitä tai ominaisuuksia..
      Mutta tuskin siihen sisältyy automaattisesti mitään sen läheisempää kassakäyntiä.
      T: X:sätty

    • ihan normaalia ole

      Itse en pidä yhteyttä exiini. Toisaalta, en näe siinä mitään pahaa sitten, jos on esim. yhteisiä lapsia, silloinhan se kuuluu asiaan. Mutta jotenkin tuntuu oudolta, että miksi sitä exää pitää tavata, kun siitä kerran on eronnut. Onko se sitten kuitenkin jonkin näköistä kaipuuta? Minusta se loukkaa sitä uutta kumppania, jos exää tapailee ja oikein sopii "treffejäkin" vielä. Sen kumppanin pitäisi kuitenkin olla se tärkein ihminen, ei sen exän. Omalla kohdallani on pari suhdetta kariutunut siihen, että exä on halunnut erota, mutta kun olen löytänyt uuden, onkin yhtäkkiä ollut taas niin kaveria kuin olla jo voi. Joillain kai on vain tarve tuntea itsensä tärkeäksi, vaikkei yhdessä haluaisi ollakaan. Nyt olen kyllä onnellisesti parisuhteessa eikä ole tarvetta exiä tapailla. Heillä on omat elämänsä, minulla omani. Jos tulisivat kadulla vastaan, varmaan jäisin juttelemaan, mutta siinä se.

    • on ystäväni

      josta en aio luopua. Uudessa suhteessa tottakai luottamus rakennetaan ajan kanssa, mutta jos luottamus on, niin ei ole mitään syytä kieltää ihmissuhdetta exän kanssa. Joillekin tuntuu omistushalu olevan niin suuri, että halutaan vaikuttaa toisen kaveripiiriinkin. Näitä tapauksia on minullakin, kaksi "ystävääni" olen menettänyt, kun omistushaluinen jätkäkaveri on alkanut solvata minua ex-ystävieni silmissä. Olen myös kuullut uhkavaatimuksen eräältä pariskunnalta, jonka naispuolinen oli "ystäväni": Joko olet meidän molempien ystävä (myös miehen) ja kerrot yksityisistä asioistasi molempien kuullen, tai sitten voit lähteä lätkimään.
      Lähdin lätkimään, sillä minulla on oikeus valita ystäväni.
      Minun exäni on hyvä ystäväni, hän on auttanut minut yli vaikeuksien ja on 100 & luotettava. Olisin typerä ja idiootti, jos hylkäisin hänet omistushaluisen miehen kanssa. Luottamusta uudessa suhteessa joko on tai ei. Minulla ei ole mitään peiteltävää, jos se ei miehelle sovi niin etsiköön uuden koiran hihnansa päähän.

    • pruukatahan

      sanua, notta tuallaane miäs on pillukares ja naine on vastaavasti peniskares, joka kiukutteloo jos exä entisehen suuntahan eres vilikaasoo.
      Moomma ollu ravintoloos nii kauan töis ja selevin päin katteloo, ni ei siä viä oo sellaasta näkyny, jokei olsi pikkaase maistanu airan toiselta puolen. Tilaasuus kuvvaa tuloo etehe. Miksi siä Lapis kevääsillä hankilla nii kova kuhina käyy?

      Vanaha Lapuan äitemuori pruukas sanua, notta 'sitä' jää viä hautahanki! Niettä nauttikaa vaa, mutta äläkää oloko tekopyhiä!
      Moniki sen havaannu, notta exäki muuttunu paremmaksi eron myätä..

      • misspiggy

        mentaliteetti on mun mieleistä.. Asiat joko on tai ei oo. Ja niinhän tuo on, jotta mitä kauempaa ihmistä katsoo sitä paremmalta se näyttää..ainaski joskus. Ja jos asiat on jääny hiukka kesken hoidettuu ja oikeeta syytä eroon ei oo saatu selville, niin helposti se exä onkin oikeestaan "ihan hyvä".. Ainaski jossain asioissa. Asialliset välit on ok, mutta tarviiko sitä jumankeuta olla ylimmät ystävät? Eiköhän sen uuden suhteen myötä noita ystävii tuu ihan tarpeeks? Jotta *nöfnöf*vaan!!!


    • Bridger

      Itselläni on takavuosilta vähän sama kokemus enkä tykännyt siitä. Vaikka olisi miten luottamusta ja jakkautta, kyllähän sen vanhan vellin lämmittely nostaa vanhan aatamin esille. Jos toisesta välittää, ei mielestäni pitäisi vartavasten kolistella vanhoja luurankoja. Vaikkei olisi sairaasti mustasukkainenkaan, jokainen haluaa tietyllä tasolla "omistaa" rakkaansa, ei kai häntä muutoin rakkaimmakseen kutsuisikaan ja näinmuodoin uhka menettämisestä on aina rautaa rajalle.
      Eri asia sitten on, jos on työn, yhteisten lasten, yhteisen harrastuksen tms. takia pakko olla yhteyksissä. Sen on mielestäni pakko puolison hyväksyä, koska muutoin toisen elämä muuttuu painajaiseksi ja suhde kärsii vääjäämättä.
      On ihmisiä, jotka ripustautuvat vanhoihin suhteisiin ikään kuin "turvaksi", vaikka eivät itse ole enää mitenkään antavana osapuolena. Mukana saattaa olla pientä nokittelu ja näyttämisenhaluakin exän uutta kohtaan. Tätäkin on nähty. Täytyy kyetä tunnistamaan mistä on kyse. Toisen entistä elämää ei kannata mielestäni uuteen suhteeseen kaivamalla kaivaa riesaksi, mutta ei myöskään aktiivisesti itse roikottaa omaansa mukanaan. Yhteinen tulevaisuushan on siinä uudessa parisuhteessa, jonka eheydeksi pitäisi tehdä kaikkensa.

    • saavatkin olla exiä

      Entiset kuuluu ollakin niitä entisiä ja en kyllä tajua enkä hyväksy miksi niiden kanssa pitää vielä tekemisissä olla. Itse laitoin suhteen poikki aikanaan kun mies oli exiinsä liikaakin yhteydessä. Jos kumppani hyväksyy mukisematta ne exät ei ongelmaa, mutta jos se hiertää jollakin lailla suhdetta siitä pitää tehdä loppu.

      • Samaa mieltä myös

        Juurikin näin. Jos ei tule ongelmaa suhteessa asia ok, mutta muuten kannattaa menneen olla ja myös ne entiset. Itse en hyväksyisi parisuhteessani että pidetään säännöllisesti yhteyttä entisiin. Jos kaupungilla törmäät, asia ok jos kuulumisia vaihdetaan.


      • tapaaminen ok
        Samaa mieltä myös kirjoitti:

        Juurikin näin. Jos ei tule ongelmaa suhteessa asia ok, mutta muuten kannattaa menneen olla ja myös ne entiset. Itse en hyväksyisi parisuhteessani että pidetään säännöllisesti yhteyttä entisiin. Jos kaupungilla törmäät, asia ok jos kuulumisia vaihdetaan.

        jos exästä on molempien ystäväksi ja tapaamiset hoidetaan kumppanin kanssa yhdessä niin miksi ei,muussa tapauksessa ei hyvä tapa toimia.tuo että tapaa kaupungilla sattumalta ja vaihdetaan kuulumisia on täysin luonnollista ja hyväksyttyä.


    • Juu! kannattaa tehdä selväksi miehellesi että sä oot vaan sitä varten, eikä tarviakkaan käydä entisen kanssa kahvilla tai mitään muutakaan. jos hän ei voi siitä tavasta luopua, sano hyvästi.

    • koskapidän

      Eihän heitä kannata unohtaa ja heistä yleensä on vielä hyötyä esim salaisen seksin merkeissä. Ex- tyttöystävä "ymmärtää" elämää paremmin kuin aina uusin kumppani.

    • möhis86

      Seurustelin exäni kanssa n.3-vuotta ja asuimme yhdessä siitä yli 1 ja puoli. Kun erosimme hän halusi aluksi olla kaveri tai tuttava, nähdä ja käydä kahvilla. Minulta tuo onnistui ilman tunnon tuskia uutta partneria kohtaan, koska minkäänlaista kaipuuta en tuntenut. Jonkin aikaa meni hyvin, pystyin olemaan hänä kaveri, kysymään kuulumisia, mutta yhtäkkiä hänelle tuli jonkinlainen ongelma siitä että olimme vielä yhteydessä. Hän alkoi puhua minulle kuinka huonoa käytökseni oli kun olin sinkku ja sanoi ettei kannata kertoa seuraavalle oikealle suhteelle mistään. Se oli outoa koska en tehnyt oikestaan mitään tyhmää, en ollut siis jakorasia tai muutenkaan mitään mitä en normaalisti ole.
      Hän halusi aina neuvoa minua kuinka tehdä missäkin tilanteessa ja kun minä kerran erehdyksissäni kommentoin hänen suhdettaan, hnä ei enään halunnut olla minuun missään yhteydessä. Mietin pitkään miksi? Mutta nyt ymmärrän että häntä häiritsee se että tunnen hänet ja hänen toimintatapnasa edelleenkin niin hyvin.
      EI exille!

      • exiä

        Kyllä mulle itselle on vaan niin, että exät on pahin ja syvin kipukohta mitä nykyisessä suhteessa on. En voi millään käsittää enkä ymmärtää, en vähimmässäkään määrin, että miksi exään pidetään yhteyttä? Itse en ole omiini missään tekemisissä ja kuten joku myös kirjoitti, kaikki tavarat olen heittänyt pois.
        Se sisältä viiltävä ja tappava tunne, joka iskee aina kun esim. siivotessa löytää kumppanin x-ltä saamia hellittely kortteja, tai näkee kun kirjoittelevat yhdessä netissä tekee niin pahaa, että sydän pakahtuu.
        En vaan voi ymmärtää miksi minulle maailman rakkain ihminen voi ja haluaa pitää yhteyttä entisiin, vaikkakin vaan melko harvoin ja vaan netin tms. kautta ja vain lähinnä kuulumisia vaihdellen.
        Se vaan satuttaa liikaa, kun mieleen tulee heidän yhteinen menneisyytensä, joka tekee kipeää. Samanlaisia kokemuksia?


    • tykkäisi

      jos mies pitäis yhteyttä ex:ään. Olemme olleet yhdessä kohta 10v. ja muistaakseni miehen entinen koitti aluksi pitää yhteyksiä. Oma ex oli tosi hankala, en meinannut saada millään puhelinhäiriköintiä loppumaan. Vieläkin vaikka siitä on jo 10v. aikaa ja olen kolmen lapsen äiti, niin hän ottaa välillä yhteyttä. Ne on vaan sellasia "mitä kuuluu" viestejä, mutta en haluaisi niitäkään muistuttamaan entisestä elämästä..

    • tiikeriemo67

      En todellakaan halua pitää yhteyttä kumpaanakaan exään. Jos he haluavat kysyä jotain lapsiin liittyvään laittakoon sähköpostia tai soittakoon. Muusta en suostu enää edes keskustelemaan. Vielä parempi jos ovat yhteydessä suoraan lapsiin.

      • väärät tuomarit

        kyllä ,käyn painamassa exää ja muita eronneita ja rouvia myös ..iso kalu takaa hyvän sexin.


    • Eteenpäin pyrkivä

      Olen joskus haaskannut aikaani ex-poikakaverissa roikkujaan, ja olen tullut siihen tulokseen, että se ei ole minun juttuni. Kyllä vapaita kivoja naisia riittää, kun pitää silmät auki. Tämä sama koskee myös miehiä.

      Itse en haaskaa aikaani menneeseen vaan keskityn tulevaisuuteen ja nykyiseen tyttökaveriini. Asia voi olla toki toisin, jos olisi lapsia kuvioissa.

      Minulle ex ei voi olla enää hyvä kaveri, sillä vain jättämällä exän taakse voin mennä eteenpäin.

      En vaadi että tyttökaverini ajattelee ja toimii samoin, vaan valitsen tyttökaverikseni sellaisen joka ajattelee ja toimii samoin, niin tällöin on ainakin yksi riita vähemmän, kun suhdetta saa rakentaa puhtaalta pöydältä.

    • yhteisiä lapsia

      Jos hänellä on on lapsia ex.än kanssa niin se on terveellä pohjalla, sillä silloin väistämättäkin täytyy olla hyvät välit ex.än kanssa jo lapsienkin vuoksi. Mutta jos ei ole lapsia niin kyllä siellä jokin muukin saataa olla kun pelkkä kaveruus..Jos ex.äsi pyytää sinua reilusti mukaan tapaamiseen niin silloin kaikki ok.Mutta jos asioita salailaan ym ym silloin ei asit ole oikein ja kohdallaan.. vaikeata ja väärin tuomita kuitenkaan ketään tuntematta henkilöitä ja heidän luonteitaan. Kun asia sinua vaivaan niin kysy että pääsisitkö mukaan tapaamiseen... vastaus, ilmeet, vaivautuneisuus ym,kertovat paljon missä mennään.ja jos hänelle käy niin muista mennä myöskin tapaamiseen mukaan, siitä näkevät että olet itse tosissasi parisuhteessa mukana..:)

    • hawdi

      mulla kokemusta siitä et mies käy exänsä luona "kahvilla" vaikka sit loppujen lopuks käyny ilmi et siel se on käyny panemassa exäänsä....ja kertomassa miten on häntä ikävä... en ole enää kyseisin miehen kanssa...anteeksi vain mutta minä en osais luottaa mieheen joka tapailee exäänsä...mutta tosin mä olen joutunut pettymään niin monta kertaa miehien takia...mut tsemppiä sulle!

    • ****

      Mielestäni se on paremmin oikeen jos voi exän kanssa sopia ja lähentyä, siinä en näe mitään väärää...

    • ei ei ei

      Miksi pitää yhteyttä? Tulee sellainen tunne ettei sitten sinusta ole hälle tarpeeksi. Miksi ovat eronneet jos tullaan hyvin toimeen ja pitää nähdä ja pitää edelleen yhteyttä?? Nyt laitat miehesi kuulusteluun ja faktat pöytään miksi tuo nainen on hänen elämässään vielä niin tärkeä!!!!!

      • kivvoo

        Minulle on suoraan sanottu että minä saan lähteä ennen kuin ex. ex on kuulema niiiiin hyvä ystävä. ja jos minä alan rajoittamaan ja kieltämään hänen ystäviään niin saan lähteä... että siihen malliin :o)


    • ihmisiä

      Mulla on ainakin yx-ex jonka kanssa olen hyvä kaveri. Käy meillä kylässä välillä eikä nykyisellä miehelläni ole mitään sitä vastaan. En luokittele ystäviäni miehiksi tai naisiksi vaan henkilöiksi. En myöskään haikaile exäni perään. Yhdessä olomme ei aikoinaan onnistunut, mutta pidän monista luonteenpiirteistä joita exässäni on. Miksei voi olla ihan ystäviä ?

      • Uusi suhde

        Ei kuulosta terveeltä, varsinkaan sinun uuden suhteen kannalta.
        Terapeuttina en näe mitään syytä katkasta kaikkiasuhteita ja polttaa siltoja, mutta nykyisen suhteen vuoksi kannattaisi käyttää harkintaa.


    • Nimetön

      reilusti asian esille ja se selvitetään. Ellei joitain selvittämättömiä talousasioita ole aiheena, en itse ainakaan tuollaista hyväksyisi. Eli haiskahtaa siltä että sua kusetetaan, onkin vuoden seurustelun aikana alkanut vanha suola janottaan.

    • tallahas

      toki voi pitää yhteyksii ja käydä kahvittelemassakin jos muutenki yhteyksii pitelee. :)
      enkä mä ainakaan tunne mitään kaipuuta mun exii kohtaan jos haluan tai hän haluaa lähteä yhdessä kahville tai johonkin :)

    • sdfghjklö

      enkä nää mitään syytäkään siihen.
      Kaikella on aikansa ja kaikella on paikkansa ja se mikä on mennyt on mennyt eikä tule takaisin.
      Minun mielestäni tämmöinen yhteydenpito,varsinkaan jos siihen ei ole mitään syytä,(lapset tai kesken olevat omaisuusasiat)
      on vain toiveen elättelyä ja sitoo kumpaakin siirtymästä reilusti eteenpäin elämässään.
      Puhevälit toki voi kuuluu asiaan, mutta jatkuva yhteydenpito ei.

    • aatu

      jos on kerran erottu niin ei se siitä muutu vaikka kuinka soitellaan taikka ollaan tekemisis.siinä ei petä muuta kuin itsensä ja uuden kumppaninsa

    • kati78

      Vähän vaikea juttu.... Suoraan sanoen kun ite vielä pidin exääni yhteyttä, tai yhteyttä pidän vieläkin satunnaisesti, mutta tapain häntä sillon tällön, soiteltiin tai viestiteltiin päivittäin en tehnyt sitä pelkästä ystävyydestä.., vaikka väitin niin. Tykkäsin hänestä vielä ja halusin pitää vähän ovea raolaan..ja tokihan sattui sitten näitä "vahinkoja", vaikka milemmat jo seurustelimme tahoillaan...tätä jatkui liian kauan. Nyt, noin 2 vuotta olemme oikeasti olleet kavereita, joskus voimme pirauttaa tai viestillä muistaa, lähettää jonku sähköpostin tai jos satumme törmäämään juttelemme toki, mutta välillä voi mennä kuukausia ettemme kuule toisistamme. Varmaan tykkään hänestä vieläkin, se tuskin ikinä katoaa kokonaan, mutta nykyään ne ovat vaan hyviä muistoja, mutta en enää haluaisi sotkea minun omaa tai hänen omaa elämää... Emme ikinä voisi olla niin hyviä ystäviä että pitäisimme jatkuvasti yhteyttä tai tapailisimme...jommalla kummalla tulee kuiten heikkoja päiviä, ja siihen on niin helppo mennä mukaan...vanhaan tuttuun ja turvalliseen. En toki väitä että aina olisi näin..,mutta minun kohdallani oli..
      Ei ole helppo olla vaan Ystävä ihmiselle jonka kanssa on kokonut hyvät ja pahat ja josta varmasti välittää kun yhteydessä kerran haluaa olla.. Ja siinä vaiheessa kun me rupesimme muiden kanssa seurustelemaan....emme olleet mustasukkaisia uusista, koska jotenkin tuntui itsestäänselvältä, että ne muut ovat "korvikkeita" meille... Vaikeita juttuja nämä, on niin eri ihmisiä, tilanteita, syitä erota tai pysyä yhdessä... Mutta, tsemppiä sulle! -kati-

    • kummankaan toimintaa

      Tuollainen treffailu pistää miettimään onko se ex vaan siellä varalla jos sun kanssa ei toimikaan ja ex sitten kätevästi käytettävissä jos teillä ei suhde hyvin kohta toimikkaan. En hyväksy sinun enkä kumppanisi toimintaa, mutta tuollaiset asiat pitää käydä siinä suhteessa sitten läpi mitkä hyväksytään ja mitkä ei.

      • otinpahan opiksi

        Sama tilanne jonkun aikaa sitten,jäin lehelle soitteleen löysivät kuulemma uudelleen toisensa,taisin olla vain vauhdittaja suhteen uudelleen heräämiseen,en enää kattelekkaan miestä jolla exä kuvioissa mukana.


    • magnum75

      Huomasin, että exä on paras ystäväni, vaikka ei hän minulle tyttöystäväksi/naiseksi sopinut. Samalla meni romukoppaan ultra-sovinistinen käsitykseni, että nainen ei sovi ns. ystäväksi. Ollaan tekemisessä melko usein, mutta toisiimme emme koske enää pitkällä tikullakaan kyllä seksimielessä.

      On ihmisen oma häpeä, jos ei kykene eroamaan ystävinä. Tyypillinen merkki henkisestä yksinkertaisuudesta ja kyvyttömyydestä. Nykyelämässä on muutenkin eduksi tietty laajakatseisuus ja pieni toisten ymmärtäminenkin. Elämässä ei pitkälle pötkitä toisen kamojen pihalle viskomisten kanssa, pellejä he ovat, usein niin pellejä, etteivät itse sitä edes huomaa.

      Eli yksinkertaista, kaikki riippuu kaikesta ja on täysin yksilöllistä.

    • juueienää

      tiedän tapauksia jossa jopa 3 vuotta eron jälkeen pidetään exään päivittäin yhteyttä ja puuhastellaan vanhoja yhteisiä asioita.
      ymmärrän jos pidetään yhteyttä lasten takia mut muu on jo liikaa. en itse ainakaan ala seurustella sellaisten kanssa joka ei pääse tai päästä exästä eroon. on tosi huonoja kokemuksia sellaisesta.

    • Kotipsykologi

      Suhteestahan erotaan monesta syystä. Joskus eron aihe voi olla riitaisa joskus taas ei. Eihän eroaminen poista välttämättä mihinkään sitä tosiasiaa, että entinen kumppanisi on ollut sen verran hieno ihminen, että olet alunperinkin häneen halunnut tutustua. Hyvässä parisuhteessa ystävyys näyttelee todella isoa osaa.

      Olemme puhuneet nykyisen puolisoni kanssa paljon siitä, että pysymmekö ystävinä jos mahdollisesti eroamme. Välillämme vallitsi seurustelun alussa niin paljon ystävyyttä, että tuntuu lähinnä hullulta menettää niin mukavaa kaveri pelkästää eroamisen takia.

      Jos sinua vaivaa se, että puolisosi on tiivissä yhteydessä entiseen kumppaniinsa niin asiasta kannattaa keskustella. Sanomatta jääneet epäilyt ja asiat kuluttavat suhteen perustaa todella tehokkaasti. Ilman luottamus-liimaa ei suhde pystyssä pysy.

      Kannattaa kuitenki miettiä, miksi kumppanin mahdollinen ystävyys entiseen haittaa? Johtuuko se omasta epävarmuudesta vai pelkästään siitä ettet ymmärrä nykyisen kumppanisi motiivia? Eihän ihmissuhteissa ole mitään "normaalia" mallia. Ihmiset on erilaisia ja meidän väliset yhteydet on aina erilaisia.

      • Liity jäseneksi

        Kiva lukea asiallinen ja ketään pilkkaamaton tai syyttelemätön mielipide.
        Ihmissuhteet on välillä vaikeita, kun joutuu luottamaan ja pettymään.
        Parempi kuitenkin ajatella positiivisesti. Sinun kanssasihan se kumppani nyt on.


    • Tyttö_17_wee

      Pidän yhteyttä exiini ja he ovat rakkaita ystäviäni. Miehiä kun ovat, niin melkein tärkeämpiä kuin naispuoleiset ystäväni. Jos on nykyisen kanssa ongelmia niin etenkin heistä vanhimpaan (26 v.) voin tukeutua todella paljon. Miksi heittää ihmiset joista on joskus välittänyt ja toisinpäin kokonaan elämästä pois, koska he kuitenkin tuntevat minut todella hyvin.
      Ajattelin joskus, että tulevien lasteni kummeiksikin tulevan pari exääni, jos vain suostuvat. :)

      • EXILLE???

        Miksi puhut ongelmistasi exälle? Ajattele miltä kumppanistasi tuntuisi jos tietäisi sinun puhuvan teidän ongelmistanne exäsi kanssa sen sijaan, että puhuisitte niistä yhdessä? Eli exäsi on sinulle edelleen tärkeämpi kuin nykyinen?


      • Paikannäyttäjä

        Oletko tyhmä vai naivi.
        Tai sitten nymfo, vain pahvi pitää ex:iä lähellä.
        Aika näyttää sinullekkin p...


      • raasua lasta

        Jos sinun nimimerkkisi on myös ikäsi niin voi voi ja lämmin leipä. Sulla nyt ei ole suhteista kokemusta vielä tuon taivaallista ja huonoin ihminen neuvomaan vanhempaasi. Kyllä sullakin katsomus muuttuu kun ikää tulee 10 vuotta ja enemmänkin lisää.


      • _TiiviTaavi_

        Voisi joku päivä tulla lapselle kyllä kiusallinen tilanne jos menneisyys valkenisi hänellekkin. Taino itse ainakin tuntisin varmasti jonkun näköistä kiusallisuuutta jos tietäisin että isäni voisi hyvin oikean isäni sijaan olla vaikka joku kummisedistä... ja yli päätänsä että useampi lähipiiristä pyöritelly mutsia...... vois olla aika myrskyt ilmassa ku tuommonen teini ikäselle valkenee. en tiiä. mut näin vois kuvitella.


    • mielestäni niin on

      Loppu mikä loppu .Lapset tarvitsee molempia ja jos ei toinen halua edes heitä tavata kuin pari kolme kertaa vuodessa niin ei mitään ,siihen ei voi pakottaa että tapaisi useammin .
      Itsehän hallaa tekee vain itselleen ja tietenki lapset vieraantuu ja turha sitten on myöhemmin tulla selitteleen että olen sun vanhempasi eihän mitään oikeaa yhteistä ole kun ei arjessa koskaan elä lasten kanssa.
      soittelee kyllä lapsilleen joskus ja musitaa jouluna muttei muuta tapaa vain ne pari kolme kertaa kun on niin paljon muuta ja viihdettä ja uusi perhe joka on enemmän ja vaatii enemmän .
      Lapset onneksi kasvaa ja aikuisena ne ymmärtää kyllä kaiken paremmin onneksi .
      Lasten kautta jotain yhteyksiä pakko siis olla puhua joskus niistä tapaamisista ja eipä juuri sen kummemmin eikä se enää kuulukkaan
      Molemmilla on uusi suhde uusi elämä ja minunelämään kuuluu lapset kokoajan enkä valita yhtään näinkin sopii olla ne on tärkeimmät aina.
      Mutta jos ilman lapsia suhde niin sitä on turha uudelleen lämmittää vanhan kanssa menneet menneitä ja eteenpäin vain aina mentävä .

    • omaa kokemusta

      Oma tapaukseni oli sellainen aikoinaan, että aloin seurustella erään hyvän ystäväni kanssa. No suhteestahan ei tullut yhtään mitään, mutta ystäviä ollaan edelleen. Kahvilla käydään, eikä itselläni ainakaan ole mitään hinkua saada miekkosta takaisin omaksi. Viestiäkin tulee kaveri pohjalta laitettua hänelle paljon, mutta minkäänlaista kaipuun tunnetta ei ole tullut. Oma nykyinen avomies on myös exäni hyvä ystävä. Ja tämä nykyinen mieheni on myös yhteydessä exiinsä ja käy välillä kahvilla heidän kanssaan, soittelee, yms.

      Tietty nämäkin asiat ovat vähän tapauskohtaisia. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun juttelee miehen kanssa. Ja pieni taktikointi on sallittua. Itse epäilin samaa, kun nykyiseni oli suhteen alussa yhteydessä useampaan exäänsä, mutta muutama rupattelu tuokio johti siihen, että itselleni tuli selväksi se, että heidän juttunsa oli historiaa ja meidän juttumme tulevaisuutta. Ja ompa suurin osa noista existä jäänytkin pois elämästämme. Osan olemmekin sitten taas "ottaneet" yhteisiksi ystäviksi.

      Huonoja kokemuksiakin löytyy yksi, jolloin ensimmäinen avomies päättikin palata exänsä luokse. Mutta meitähän on moneen junaan..

    • Kuuluu suhteeseen

      Kyllä me vielä otetaan kunnon panot.En tiiä miten muut.uus avokki tietää mut ei välitä.

      • The panomies vm-60

        Vanha muijani kun ei saa uutta ukkoa kinuaa mulkkua multa.Joskus tekee häijyä mutta säälistä annan.Mukava että saa ees jonkun onnelliseks.
        Uus akkani ei tiiä mutta ei sen tarttekkaan.


      • Missä asut?

        Tasapuolisuuden vuoksi voitaisiin tulla kavereiden kanssa pitämään avokkiasi hyvänä! ;D


      • pelastit yövuoroni
        The panomies vm-60 kirjoitti:

        Vanha muijani kun ei saa uutta ukkoa kinuaa mulkkua multa.Joskus tekee häijyä mutta säälistä annan.Mukava että saa ees jonkun onnelliseks.
        Uus akkani ei tiiä mutta ei sen tarttekkaan.

        Nauran täällä yksinäni niin,että meinaan tippua tuolilta.Hyvää huumoria.


    • ja meistä se on normaalia.

      Emme kumpikaan mitätöi entistä elämäämme ja yhteistä historiaa. Aikuiset lapset ja uudet kumppanit ovat fiksuja ja pitävät sitä luonnollisena asiana ja eivät koe mitenkään asemaansa uhatuksi.

      • leima ottaan

        Älä viitti vitun teeskentelijä.Fiksua ! HAH ! taiat olla homomies.


      • The Birg Jorma
        leima ottaan kirjoitti:

        Älä viitti vitun teeskentelijä.Fiksua ! HAH ! taiat olla homomies.

        Nimensä mukaisesti iso Jorma saa vaimon tyytyväiseksi ja tällaiset kirjottelut ovat säälittävien pikkumunasten ukkonjen juttuja.Isolla Jormalla kun nainen ratsastaa halki aavikon tietää mitä se on.PISTE.


    • Nyt sulla ihan normaalia tuo asian askarruttaminen. Suhde exään on kakspiippuinenkin, mutta ei välttämättä huono asia.
      Hyvää siinä on se, että miehelläsi on aika terveen tuntuinen asenne, jos välit ovat hyvät exään. Ei ainakaan mikään siltojen polttajatyyppi. Jos exän kanssa suhde ollut pitkä, on se kuitenkin osa hänen elämäänsä ollut. Kaverit ja ehkä tavarat yms. yhdistävää voi olla olemassa.
      Pointti on se, että miten sinä tämän asian hänelle esität. Sano rehellisesti, mitä odotat. Ole oma itsesi ja rehellinen myös omille tunteillesi.

      Itselläni on ollut samoja tilanteita. Ei varmasti ole yhtä oikeata vastausta.

    • Petetty

      Saattaisinpa hyvinkin pitää mut eipä vois vähempää kiinnostaa varsinkaan sen takia miten suhde päätty! Alkuun pidettiin yhteyttä jonku verran, mut sit kyl meni "mielenkiinto" täysin koko hommaan. Eipä kyl kiinnosta mitä toisel kuuluu jne. Vaikka 5 vuotta yhtä pidettiinkin.

    • terttu

      Lapset on yksi syy pitää ygteyttä exään ,jos ei muuten ole pahempaa eroa tullut

    • NyyHkynen

      Hemmetin hyvä ja ajankohtainen kysymys. Itsellä avioero viimekesän lopulta,eli mun exä ei suostu edes puhumaan kanssani, nyt viime aikoina tx-viestiin jotenkin vastannut,kun olen ihan asiasta ,siis jostain muusta kysynyt/ilmoittanut. Sen sijaan tämä rakkaani joka on samoin eronnut, on hyvinkin laajasydäminen entisten naistensa kanssa,samoin aviovaimonsa,eli exänsä kanssa. Siinä vastailee ja puhelee puhelimessa ja hoitelee näiden ja kakaroiden, siis muiden naisten kakaroiden asiat. Kysyttäessä, sanoo että ei asia minulle kuulu. En toki kiellä kaveruutta keltään mutta itse olen aikas vanhanaikainen näissä asioissa.

    • pagan_front

      Tosi törkeää uudessa suhteessa.Ei noin saa toimia.Jättäkööt exän pois tai jätä koko mies.

    • avarakatseinen ?

      Hei !
      Minä en näe asiassa mitään outoa.Olen itse kaikkien exien kanssa väleissä ja osan kanssa jopa todellisia ystäviä,samoin kuin heidän uusien siippojensa kanssa.Olen aina ajatellut että vaikken itse ole halunnut elää/seurustella ko. ihmisen kanssa enään,niin en kuitenkaan heitä vihaa ja haluan ihmisinä pitää heidät elämässäni,koska olenhan heitä kohtaan syvästi joskus tuntenut ja ainoastaan intiimistä kanssa käymisestä luopunut.Heidät tuntee ja teeskennellä ei tarvitse kummankaan ja on paljon yhteistäkin.Minä kannustan kaikkia samaan ja olen itse enemmän kuin mielissäni jos kumppani on exänsä kanssa väleissä niin tietää ettei se ihan mahoton hirviö voi olla =)
      t. vähän pipikö olen ;)

      • täällä

        No et oo pipi.

        En myöskään ymmärrä miksei exiin voi pitää yhteyttä ihmisinä siinä kuin kehen tahansa muihinkin. Mielestäni sitä suuremmalla syyllä koska ne ihmiset tuntee ainakin hyvin.

        Mulla ainakin on välit ihan ok muutamiin entisiin eikä mitään ongelmaa. Yhden kanssa on jo lähes 10v käyty syömässä silloin tällöin ja kuulumisia vaihtamassa. Enkä sitä mitenkään puolisoltani salaa, olemme esim.olleet kylässäkin puolin ja toisin joskus.

        Menneet suhteet ovat menneitä vain sen parisuhteen tasolla, muuten voi pitää tai olla pitämättä yhteyttä aina tapauksen mukaan.


      • kyllä
        täällä kirjoitti:

        No et oo pipi.

        En myöskään ymmärrä miksei exiin voi pitää yhteyttä ihmisinä siinä kuin kehen tahansa muihinkin. Mielestäni sitä suuremmalla syyllä koska ne ihmiset tuntee ainakin hyvin.

        Mulla ainakin on välit ihan ok muutamiin entisiin eikä mitään ongelmaa. Yhden kanssa on jo lähes 10v käyty syömässä silloin tällöin ja kuulumisia vaihtamassa. Enkä sitä mitenkään puolisoltani salaa, olemme esim.olleet kylässäkin puolin ja toisin joskus.

        Menneet suhteet ovat menneitä vain sen parisuhteen tasolla, muuten voi pitää tai olla pitämättä yhteyttä aina tapauksen mukaan.

        olet..mikä lie tollo......


      • onjoo
        kyllä kirjoitti:

        olet..mikä lie tollo......

        Älä vaivaa pikkupäätäsi asioilla joita et ymmärrä.


    • Tuskin pelkkä ystävä

      seurusteli (eronneet jo) uuden naisensa kanssa reilun kuukauden ja aina kun naikkonen oli töissä, me vietimme exän kanssa ihania hetkiä KAIKIN TAVOIN...c´)kun asia oli niin, että erossakaan emme voineet toisistamme olla. Suosittelen riisumaan ruusunpunaiset lasit silmiltäsi ja ajattelemaan realistisesti, selvähän on, että jotain heidänkin välillään vielä on.

      • täällä

        kyllä se vieras vaikkakin tuttu pillu on aina poikaa väliajalla, suihinottokin aina järjestyy. miksi luopua sellaisesta johon vielä on mahdollisuus, ei se nykyinen akka mitään tiedä, illalla taas kävelee sen yli niin onpahan hiljaa taas


      • mikä jätetty

        olen hyvä kaverini ex:ieni kanssa, tapaan,kahvittelen ja juttelen, mutta EN LEMMI, kuten en muidenkaan ystävien kanssa.Siinä mielessä entinen on entinen, vaikka uusi tyttöystävä muuta epäilee.


    • jari+++++

      niin..pariskunta on(oli) lapseni kummi ja olivat tietekin avioliitossa, mutta kas kummaa kun tuli välirikkö heidän kesken niin vaimoke haukkui miehensä maanrakoon ja ja mies toisinpäin!!
      mutta kuitenkin mies piti vaimoa kuin tiskirättiä eli ei kohdellut tasavertaisena häntä, kuitenkin erossa kontrolloi ja edellisessä elämässä samoin, häntä jatkuvasti sekä kun oli "uudessa" suhteessa jatkui/jatkuu sama homma!! vahna suola janottaa???

    • wink wink

      kokemuksesta voin sanoa,että jos tällä miehellä on ollut monen vuoden suhde tähän tyttöön,niin se voi olla ymmärrettävää,että pitää nähä usein tietyistä syistä,mutta jos kahvitellaa usein ja syytä ei kerrota,niin silloin mies on todennäkösesti petollinen eli epäluotettava voin luvata sen. minun yksi läheinen ihminen seurustelu vajaa puolivuotta ja oli jo aivan rakastunut ihmetteli miksi se leiju eksänsä luona kokoajan ja kahvitteli ja sillä miehellä oli muutenkin naisystäviä muka.kyllä loppupeleissä tämä mies jäi kiinni ja oli pettänyt kokoajan,joten jos oikeesti tuo miehen touhu vaivaa sinua noin paljon tee samoin kuin minä päätin auttaa kaveria pyydä joku kaverisi esim vkloppuna baariin ja varsinkin jos se kyseinen mies ei silloin tahdo tavata sinua ja olisin menossa samaan ravintolaan kuin sinä,niin helposti siinä kiinni jää.baarireissuista puheen ollen eksäni jäi kiinni pettämisestä tosin hän ei ollut siellä kaverini kanssa, jonka kanssa oli pettänyt minua,vaan tapasin kaverini joka tuli kertomaan,että miesystäväsi on tapaillut minua jo muutaman kk:den ja illan jälkeen exäni oli luvannut hakea kaverini baarista.yök likainen mies,mutta tämmöisiä tapauksia on miehet leijjuu exissä ja muissakin naisissa tosin ei kaikki. On se ymmärrettävää että eksän kanssa ollaan tekemisissä siis jos on takana monenvuodensuhde ja yhdessä koettu ynm,mutta jos se on noin vit.n yleistä,että nähään tyyliin joka pv tai joka viikko,niin kieltämättä aika oudon kuuloista,mutta ei siinä auta muu kuin tarkkailla tilannetta myöskään ei aina kannata uskoa miehen tekosyitä ne on usein valheita jos tällaista tapahtuu usein,että mies tapaa eksäänsä ja ei tahdo kertoa tarpeeksi hyvää syytä.

    • valitettavasti

      Se mustakaapu sanoi että vain kuolema voi teidät eroittaa tai jotain siihen suuntaa.
      Valitettavasti exeukko elää yhä eikä siitä riivinraudasta pääse eroon laillisin keinoin.
      Perkele.

    • angel03

      kyllä meillä mies pitää edelleen yhteyttä exäänsä..
      ne joskus aikoinaan seurusteli noin viisi vuotta (mies minua 7 vuotta vanhempi, olen 21).
      mutta kummallakin silloin aikoinaan oli sitten muitakin vaikka yhdessä olivatkin.. ne oli pari vuotta sitten eronnut ennen kuin aloin mieheni kanssa seurustelemaan.. eli alettiin vuonna 2002 seurustelee (nyt 4kk ikäinen poikakin meillä).
      tämä exä on käynyt meillä katsomassa poikaa ja olen käynyt hänen luonaan parturoinnissa ja tietenkin myös mies on käynyt hänen luonaa.. ja ovat he myös käyneet yhdessä syömässä..
      en ole mustis koska heillä ei ole sellaisia tunteita enää toisiinsa, on mies ollut jopa exänsä luona yötä ku ollaan jo seukattu.. mutta luotan mieheeni ja tähän naiseen.. nyt hän asuu helsingissä ja me jyväskylässä..
      mies on tehnyt hyvin selväksi että ei ole pettämistä tms tapahtunut.. enkä ole koskaan häntä epäilytkään.

    • exän kanssa

      Mä naiskentelin exän kanssa noin pari vuotta, kun uuden kanssa oli sellainen etäsuhde. Tavattiin sunnuntai iltapäivisin, naitiin ja juteltiin viikon tapahtumista jne.

      • Moniaviollinen

        Ei ihmistä ole tarkoitettu yhdelle. Ei sukukalleudet käytössä kulu.. Naikaa, hymykin irtoo arjessa helpommin!


    • tolvanuutta

      Meinaatko että oikein tanjat pitäisi tehdä...ollaan, ei olla, ollaan, ei olla.....
      Tolvanuuttahan tuollainen on, naisille tyypillistä.

    • unknouwa1111111111111111111...

      Miksei pidettäisi? jos on erottu sovussa tai vähemmän sovussa mutta sovittu niin mitä se haittaa. Se on kumminki exä eli eihän siihen samaan paskaan uusiks polkasta?

    • jepulis11

      säälittävä tyyppi kyseessä....heti vaihtoon!!

    • Niko Nej

      Se olisi mun mielestä niin järkevä. Se on jo mennyt. Jos näet jossakin, sano hei, terve, moi mutta ei enempää. Se on toiselta moraali kysymys...

      • yx vaan

        erosin 30 v. kestäneestä,lapsena solmitusta liitosta! Alussa yritin pitää yhteyttä lasten vuoksi, mutta revin vaan haavaa syvemmäksi ja lopetin. Nyt kun aikaa erosta on kulunut neljä vuotta, yht´äkkä voimmekin jutella ihan kuin ihmiset konsanaan. Lapsille se oli hyvä asia! Ja itsellekin, huomamme antavamme anteeksi ja voimme olla ihan hyvissä väleissä.


    • niuytr

      joo pidän välillä, vaikka tuntuu että ei ehkä kannattaisi pitää!

    • Mintski89

      Hmm..onha se joillakin iha onnistuvaa..tuo että käy kahvilla exänsä kanssa.Mutta taas joillakin se ei taas ole mahdollista..Mielestäni kannattaa seurata miten tilanne kehittyy.

    • Tosiukko

      Miks pitää yhteyttä ihmisen jonka kanssa on koittanut elää eikä se onnistu.
      Eron jälkeen en ole ollut siihen naiseen missän yhteydessä. Jos ei halua elää mun kanssa niin ei merkitse mulle mitään.

    • hän ei ole

      ..arvoisesi.hän on joku luikertelija, ketku...
      en mä ainakaan tykkäis..olla keppihevonen jollekkin moraalittomalle paskiaiselle..

    • kaksonen2008

      Olen sitä mieltä, että menneet ovat menneitä.Uutta suhdetta ei voi mielestäni aloittaa ennenkuin on kuitannut vanhan suhteen. Tulee väkisin mieleen, ettei uusi tuttavuus olekaan tärkeä. Jos ei kykene vielä uuteen suhteeseen, kannattaa olla yksin. Kannattaa miettiä, mikä meni pieleen.

      • onbi

        viimeisenpäälle oikeassa..tää tyyppi ei tiedä missä olis luimuilee ja vedättää joka suuntaan..todella keskentekoinen ärsyttävä tyyppi..kai siihen kuvioon kuuluu vahva äitikin...mä olen mies ja halveksin näitä vedättäjiä..naisten kiusaajia..


    • Muidenkin kanssa

      Sukupuolielimet on tarkoitettu käyttöön. Ei vehkeet kulu, vaikka vähän jakaisikin hyvää oloa muillekin!

    • Jorma THE Big

      Naiset,työ ootte ihan väärän miehen kansa.Mie annan Jormallani semmosen kyyvin jotta huokaatte siitä vielä viijen vuojen perään! vai mitä Pätkä ! Pätkällä on pieni muna joka on hirmu yleinen suomalaisilla miehillä mutta ....Mutta myö Suomalaaset kun ollan pätkämunii HIHI,Afrikaanojen joita suomessa on paljon niin ei niithen melalle paljon suomipoika pärjää.kauhioita pythoneita metrin ellei kahen suonikkaita joita suomineidot kuolaten tykkeevät..

      • Kohjukasta vartta

        Koska on itämaista ja mausteilla varustettua.


      • Bobby W.

        Minä olen syntyisin Afrikasta. Naiset, niin vapaat kuin varatut antautuu suklaanruskeille käsivarsilleni helposti. Mitä vehkeen kokoon tulee, tiedän se olevan RIITTÄVÄ kaikkialla maailmassa. Naiset kiittelee..


      • speedy gontalles

        kunhan on nopea lanneliike. Seisomatyösä tuppa tulemaan niitä suonikohju.
        Se on isomunasilla käyny varmaan niin että menny geeni ja kromosomi sekasi sillee eli piti tulla käsivarsi mutta tuli puolimetrinen patjapythoni joka sopiva aasileja hevosile.

        Kaikille speedymunasille niksivihje:
        jos tuntu siltä että niin kun patonkia rappukäytävässä heiluttelisi niin työntäkää seuraavala kerala koko pää Iineksen inessiiviin ja heilutakaa sitten korvia.Muista hengitää ja nosta pää välillä tyynylle höyryämää ja jäähtymän.

        :D tervisin kanoottivajasta kajahtaa vai exä vai mikä mikä soli?


    • mielipiteeni

      Lueskelin noita aiempia kommentteja ja yritin löytää niistä totuuden, mutta kun totuus ei ole mustavalkoinen, vaikka kuinka yrittäisi.

      On totta, että yhteydenpito saattaa johtua siitä, ettei tyyppi vielä kykenekään luopumaan vanhasta suhteesta ja tuolloin tilanteesi on hankala. Toisaalta voi myös olla, että he todella tahtovat olla ystäviä ja vain ystäviä, jolloin sinulla ei ole mitään pelättävää. Niin, tai sitten kyseessä on tuollainen esille nostetun kaltainen seksiä sieltä ja seksiä täältä- veivaus, joka jättää sinut paskamaiseen välikäteen...

      Kuitenkin... Päästäksesi asiassa ittes kannalta eteenpäin, on sun mietittävä, kuinka sitoutunut haluat tuohon ihmiseen olla. Jos haluat oikeasti kattoo teidän juttuu eteenpäin, on joko vain luotettava toiseen tai nostettava kissa pöydälle.

      Ainahan on mahdollista, että tyyppi käyttää sua vain pysäkkinä, mutta se mahdollisuus täytyy vaan kestää tai jatkaa eteenpäin. Se on just niin yksinkertaista ja samalla just niin vaikeeta.

      Itse pidän yhteyttä yhteen eksääni ja joo, meidän yhteydenpito alkoi aikanaan sellaisena varamies-palveluna. Ei sitä silloin niin ajatellut, mutta siitä oli kyse. Meidän kohdalla se oli henkistä kaipuuta, ei koskaan fyysistä. Oli kiva tietää, että toinen piti vielä ja ajatteli hyvää. Myöhemmin ollaan asiasta juteltu ja todettu, ettei sellaista tunnetta/tarvetta enää ole ja ollaan nykyisin ihan vaan hyviä kavereita. Seurustelumme loppumisesta on tosin jo 8 vuotta, joista n.1,5 vuotta se "mitä,jos"-tunne oli valloillaan.

      Nykyisen suhteeni aloitin 3 vuotta tuon suhteen kariutumisen jälkeen. Mulle on tärkeää olla yhteydessä tähän eksään siksi, että voin suoraan kysyä joltakulta, että olenko todella sellainen kuin puoliso on, vaikka riidan aikana, väittänyt ja hän voi sanoa suoraan, että joo olet ja vielä pahempi. Kai tuollaisen suorasukaisen suhteen voisi kehittää kenen tahansa kanssa, mutta me nyt vaan tullaan toimeen, vaikkei meistä enää pariskuntaa millään saisi.

      Sun tilanteessa asian tekee hankalaks se, että heidän eronsa on melko tuore, mikä saattaa merkitä sitä, että he ovat vielä toisissaan liiaksi kiinni. Eivät he luultavasti palaa yhteen, mutta (anteeksi pessimismini) sä saatat silti olla vain siirtymävaihe... Hälyyttävänä itte pitäisin sitä, jos tuo yhteydenpito heidän välillään on päivittäistä tai tiiviiimpää, sillä se ei hyvää lupaa. Ehkä tyyppi ei itsekään tiedä missä mennään, mutta kysy. (Asiallisesti ja syyttämättä, niin saat todennäköisemmin todenmukaisen vastauksen)

      En tiedä hyödyttääkö tää sua niin mitenkään, mutta tällaisia kokemuksia ja ajatuksia minulla asiasta on.

    • Ilahduttaja

      Itse ainakin olen yhteyksissä melkein jokaisen exän kanssa ja hyvissä väleissä ollaan, tapaillaan silloin tällöin tms.
      Oikeastaan en edes muistele heitä exinä, vaan pikemminkin he ovat niitä ystäviä/kavereita siinä missä kaikki muutkin. Miksi tästä pitää tehdä näin iso numero?
      Jos pitää mennä säätämään exän kanssa, niin voi yhtälailla säätää kenen tahansa muunkin kanssa.
      Exienkö piikkiin kaikki pitäisi laittaa?

      Ennemmin kokisin uhkana täysin uuden tuttavuuden, kuin vanhan "rakkauden".

    • exän kans..

      Ja jos oman rakkaan kanssa alkaa seksielämä hiipumaan niin silloin voi käydä exällä kahvilla... ja taas pärjätään hetki kotona.

      • Nautiskelija Hra

        Mikäli emännällä iskee päänsärky tai väsy, lähden "ajelulle".. Ajan tosin exäni luokse nussimaan. Se tekee eetvarttia, kun voi nauttia 2 yhden sijaan..


      • kun.
        Nautiskelija Hra kirjoitti:

        Mikäli emännällä iskee päänsärky tai väsy, lähden "ajelulle".. Ajan tosin exäni luokse nussimaan. Se tekee eetvarttia, kun voi nauttia 2 yhden sijaan..

        iskee..


      • Rva 46
        kun. kirjoitti:

        iskee..

        Itse pidän yhteyttä tiiviisti exäni kanssa. Kun mieheni on poissa, nautimme seksistä exän kanssa webkameroiden välityksellä. Se kiihottaa toooodella paljon! Dildot ym. välineet on mukana. En mielestäni petä, koska exäni ei koske minuun millään tavoin.


    • pena.kk

      Tietysti tälläinen käytös mielestäni ei ole eduksi uuttasuhdetta silmällä pitäen,ainoastaan ymmärrän että yhteiset lapset pitävät jonkunlaisen yhteyden myös exsään.Ajan ollen tulee epäilyksiä vanhansuhteen mahdollisesta historian uusinnasta.
      Ei hyvä juttu.

    • on mesessä

      juttuseurana muutama entinen exä , vaikka olen jo ollut naimisissa 19 vuotta niin eipä tuo haittaa..ei edes miestäni vaikka hän se tietääkin...muuten en ole tapaamisissa heidän kanssaan...ystäviä ei voi olla koskaan liikaa oli ne exiä tai ei....ja kavereitahan on oltava molemmin puolin mut jos se lähtee pettämislinjalle sitä ei pidä hyväksyä...pitäisköhän sun jutella tästä ennekuin sekoat täysin tätä miettiessäsi.Eli kysyt suoraan kuinka paljon tämä exä hänelle merkitse..sittenhän sitä voi tehdä omat päätöksensä sen perusteella...

    • Darkness*-*

      Minä pidän yhteyttä exiini..Ja he minuun.. Käydään kylässäkin puolin ja toisin..
      Ja biletetääkin yhdessä joskus..
      Mielestäni on ihan tervettä ylläpitää ihmissuhteita, oli ne sitten exiä tai ei..
      Tilannekohtainen juttu, onko takana "vanha suola janottaa"...Itselläni vain tarkoitus pysytellä väleissä ja kavereina.

    • ooh

      "quote ,olen juu minäkin exäni kanssa niinkuin nykyinen miehenikin, mutta haluaisin kuulla onko tämä kuinkakin yleistä käydä kahvilla exänsä kanssa?"

      pitäinen...
      millaiseen tulokseen pääsit onko se mielestäsi yleistä vai epänormaalia. saitko tyydyttäviä vastaukisia.

    • ymma

      on minun mielipiteeni. Eli tämä teidän juttu ei ole "mitään" vakavaa. Kun voi tehdä noin. Ei ole edellinen suhde lopppuunkäsitelty. Vielä on jotain jäljellä. Jos vaikka ajattelen omia kokemuksia.

    • saat aina paremman

      Tuollaiset pettäjät kannattaa jättää. Saat varmasti paremman! Kepuli äijä.

      • Tim-

        Minun mielestä siihen vaikuttaa myös aika paljon nykyinen suhde, mitä toinen osapuoli sanoo siihen onko sille ok, että tapaat exääsi. olen itse ollut sellaisessa tilanteessa että mieheni exä joskus soitteli että missä hän on ja että tulla käymään jossakin.. toisaalta sen ymmärsin mutta sitten toisaalta taas en pitänyt siitä ja olin hieman mustasukkainen.. eli siis riippuu aika paljon ihmisestä ja siitä pystyykö toiseen luottamaan.. itse olen melko mustis tyyppiä joten en oikein "ymmärtänyt" sitä, mutta onneksi siitä ei tullut mitään ongelmaa meille vaan selvitimme asian niin että molemmille tuli hyvä mieli.


    • kaiza

      Ei missään nimessä tuollaisia yhteyxiä exään (jons ei ole lapsia? en todellakaan jaksanut lukea vastauksia)
      Ja se on sanottava kumppanille, että tuollaisia "ystäviä" ei ole olemassa tässä (teidän nyk.) suhteessa.
      On joko loputtomasti rakastunut/rakastaa exää
      TAI on selkärangaton eikä voi vastustaa useita avoimia ovia ja sexiä.
      Nim. onneksi mun ei tarvi olla missään tekemisissä exieni kanssa

      • hannah..221

        haluu edes nähdä exääni paska pettäjä ja kusettaja,keskityn uuteen rehelliseen mieheeni,onnex lapset jo aikuisia....


    • yhteyttä !!!

      ei tää elämä niin mustavalkoista ole - eikä ihmissuhteet aina kerrasta poikki !! näin se vaan on, ei se tarkoita että suhde menee poikki , että ystävyyden ois pakko katketa...
      ahdasmieliset,ylen mustasukkaiset jne.. on sitten oma lukunsa....

    • iske joku

      Kosta pettäjälle, iske joku mies ja nauti sinäkin kiellettyä hedelmää.

    • sama asia mietityttää

      Moi!
      Sama asia on minuakin kaivertanut.
      Asun avoliitossa miehen kanssa.Ollaan asuttu jo 10 v mutta aina saan selville että on ollu jotenkin entiseen puolisoon yhtydessä se satuttaa ja kun kysyn asiasta niin olen kuulemma mustasukkainen!
      Minulla on luottamus aika nollassa,tuntuu niinkuin hän kaipailisi takaisin hänen luokse:(
      Olisi kiva keskustella kanssa asiasta voisin kertoa koko tarinan kun meillä on sama asia pohdittavana.))
      Minusta ei ole normaalia kahvittelut ja sensellaiset
      exsän kanssa jos on erottu kaveri voi olla mutta uutta pulisoa on kunnioitettava ja otettava hänen tunteet huomioon.
      Yst.terv.Mari

    • suht sama tilanne

      Mä olen suht uudessa suhteessa (seurusteltu n. kolme kuukautta) ja olen exäni kanssa hyviä kavereita edelleen (seurustelin exäni kanssa 2 vuotta). Nykyinen poikakaverini tulee kyllä toimeen exäni kanssa, mutta ei oikein tykkää jos olen jossain tekemisissä hänen kanssaan. Itse haluan olla yhteydessä häneen, koska hänelle on helppo puhua mistä vain ja näin. Mutta tulemme paremmin toimeen kavereina joten en kaipaa hänen kanssaan enää seurustelusuhdetta.

    • Kohu-exä

      yhteydenpitoa. Kesällä nähtiin, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

    • zenn

      noh itse olen ainakin niin mustasukkainen, että en sietäisi sitä ainakaan silloin, jos en tuntisi mieheni exää ollenkaan. Nimittäin itselläni on huonoja kokemuksia tälläisestä. Mieheni ja exä silloin tällöin tapasivat ja juttelivat. En pitänyt asiasta ja olin vihainen. Sitten juttelin hänen exänsä kanssa ja uskoin kun hän silmät kirkkaina selitti kuinka hänellä on vain jotain ongelmia eikä tule meidän väliin. Seuraavana päivänä meillä oli pienet pirskeet ja ex oli sielä ja nenäni edessä rupesi hipelöimään miestäni. Lensi samantien pellolle, eikä pitänyt yhetyttä pitkään aikaa. Joskus saattanut mesessä sanan vaihtaa mutta kauan siitäkin on. Nyt ollaan mieheni kanssa kihloissa ja onnellisia. eikä exät häiritse. Paitsi.. olen siis todella mustasukkainen ja nyt on uusi ystävä (naispuolinen) ja mieheni vannoo ettei ikinä minua petä eikä jätä, mutta silti epäilen silloin tällöin vaikka luotan häneen. Riippuu ihan ihmisestä. Jos tuntee exän ennestään ja molemmat olette ystäviä exän kanssa, se on asia erikseen. ei pidä pilata ystävyyttä rakkaudella, niinkuin monelle on käynyt.

    • tietäämitäpuhuu

      Yhteydenpitäminen exää on ok vain lasten asioissa.Muuten ei pitäisi olla mitään asiaa enää.Ei kannata mennä sellaiseen suhteeseen jossa exät ja exänexät kummittelevat, se vaan kertoo siitä että välit ei ole selvät.Kavereita expuolisoista ei koskaan tule,valitan..ja muuten ihmettelen niitä jotka kohtelevat uutta suhdetta niin että edes haikailevat ja ovat yhteyksissä exiin.Todella epäkunnioittavaa ja ajattelematonta.Itsekästä!

      • IDIOOTTI äijä

        En todellakaan pidä siitä, että ollaan ex:ään yhteydessä ja pidetään uuden suhteen elämää ajantasalla sinne suuntaan. Ainaista riitaa kärsin seitsemän vuotta moisen asian vuoksi kun miehen sanonta, hän ei loukkaa KETÄÄN mutta juuri loukkasi minua. Hitto noita äijiä, onneksi nyt aukeni silmäni ja ...
        Eteenpäin elämässä.


    • EI SOVI

      TAPAILU TUOSSA MUODOSSA, sillä jotain siinä "ehkä" on takana, että exää tapailee noin.

      Kavereita voi aina olla, sillä siltoja ei kannata koskaan polttaa entisiin suhteisiin. =o)

    • E27

      En pidä eksääni yhteyttä kun 2006 erottiin niin sen jälkeen ollaan menty omia menoja kumpikin. Uutta putkeen ja eettepäin.

    • Kimono

      Mielestäni ei pitäisi olla tarvetta olla yhteydessä exiinsä. Itse olen osannut päästää existäni irti, vaikka välillä vähän vaikeata onkin tehnyt. Olisin myös huolissani, jos seurustelukumppanillani olisi tarvetta pitää yhteyttä exiinsä.

    • otettava...

      huomioon! Ei ole uudesta kumppanista mukavaa, jos toinen kaveeraa liikaa exänsä kanssa, vaikka suhteessa ei mitään seksuaalista olisikaan. Sekin loukkaa, jos toinen pitää exäänsä parhaana ystävänään. Miettikää, onko se mukavaa uudesta kumppanista?!
      Uusi kumppani toivoisi kyllä, että joskus hän itse voisi olla myös se paras ystävä miehelleen/naiselleen (exän sijaan!). Siinä tuntee itsensä melkein vain seksuaalisten tarpeiden tyydyttäjäksi, jos kumppani ravaa exänsä luona juttelemassa ja kaveeraamassa.

      Neuvon siis, että jos olette tosissanne uuden kanssa, niin on ymmärrettävä päästää irti exästä!

    • kissa66

      Olen kokenut samantyylistä kohtelua pidempään.
      Miksikö viitsin jatkaa, no, siksi kun rakastan puolisoani.
      Itse en halua enkä koe minkäänlaista tarvetta kaivaa menneitä juttuja auki.
      Kun viimein syvästi harkittu parisuhten lopetus on tapahtunut se olkoon loppu. Koskaan ei saisi tehdä liian hätiköityjä ratkaisuja niin ei tarvitsisi palata vanhoille eväille.

    • Saara

      Kokemuksesta sanon, että kun on suhteen käynnyt läpi, hyväksynyt, päästänyt irti ja jatkanut elämää eteenpäin niin vallan hyvin voi tavata exää ja hänen mahdollista uutta valintaansa. Erostani on kymmenen vuotta ja olemme pysyneet ystävinä vaikka meillä ei yhteisiä lapsia olekkaan. Kaikki ystävät ovat rikkaus. Mikäli jompi kumpi tuntee katkeruutta erosta ja olosta niin en suosittele tapailemaan.

    • BlueAngel-89

      Itse juttelin ihan vain netissä exäni kanssa. Kun tietenkin tämä sattuu asumaan liian pitkän matkan päässä että voisi häntä edes nähdä.
      Silloinen poikaystäväni toisin piti hyvin yheyttä entiseen avokkiin. Tyttö soitteli joka päivä entiselle poikaystävälleni jonka kanssa minulla meni hermot.
      Yhtenä kertana menimme pojan kanssa katsomaan hänen ja entisen tyttöystävänsä koiraa. Ihmettelin valtavasti miten entisen silloisen poikaystäväni axe pullo tekee tämän entisen tyttöystävän kämpässä. Toki sieltä löytyi muutakin tavaraa...
      En lähde luottamaan kauheasti jos poikaystävä pitää liian tiivistä yhteyden pitoa entiseen tyttöystäväänsä jos deodorantti pullot löytyvät entisen tyttöystävän kämpästä.
      Että luottamus kysymys tulee tapauksissa puolin ja toisin vastaan...

    • Nimetön

      itse pidän yhteyttä kaikkiin kolmeen joiden kanssa olen pitkään seurustellut.....en miinkäänlaista kaipuuta tunne tai seksiä odota,,,
      nykyinen hyväksee sen ja hyvä niin. jos ei hyväksyisi niin jättäisin tapamiiset tosi harvoihin kertoihin tai sit vaan muutama puhelu....tiukan paikan tullen kait ne loppuis kun A...ta rakastan yli kaiken

      • kaikentietävä

        EKS UKKO HAKKASI MUT JUST SIIHEN KUNTOON,ETTEN MIHINKÄÄN PÄÄSSYT.MUT JOS LAPSIA SEN KESTÄÄ,JA HYVIN.


    • hallinkorpi

      Ja useampiin. Nyttkin kuuteen eksään. Ystävyys. Ei hässimismielessä!

    • kohtalotoveri

      Olin samassa tilanteessa jonkin aikaa sitten. Mieheni ja hänen exänsä tapailivat viikottain. He olivat olleet vuosia yhdessä ja jopa kihloissa.
      Loppujen lopuksi asia alkoi vaivaamaan minua niin paljon, että annoin miehelleni kaksi vaihtoehtoa..joko minä tai ex.
      Onneksi valitsi minut.
      Vieläkin ex soittelee välillä, mutta mieheni pitää puhelimensa kaiuttimella ja antaa minun kuunnella puhelut.
      MUTTA mistä tiedän etteivät he soittele ja tapaile salassa?! Aika vainoharhaista, mutta kaikkea sattuu. Kaksi exääni pettivät minua aikoinaan exiensä kanssa...

    • kaikentietävä

      EI EROTA JOS HYVIN MENEE.NE ENTISET MIEHET JOUTAVAT ROSKIKSEEN.MAAILMA ON TÄYNNÄ IHANIA MIEHIÄ,JOTA KUUNNELLA JA TOTEUTTAA.
      JOS PAKONOMAISIA ASIOITA,KUTEN YHTEISET LAPSET,ERIKSEEN JA VÄLLYJEN ALLE EI SIINTÄKÄÄN TARVITSE MENNÄÄ.
      KERRON ASIAN,JOKA TOTTA,SAIN TURPAAN EX`LTÄ JA MUN LEUKALUU JA PAKARALIHAS,EN VOINUT KÄVELLÄ JA OLEN TOSI RAMPA,MUN ISOMMALLA TYTTÄRELLÄNI ON SIIVOUS FIRMA JA MEEN SIIVOOMAAN MUN EXNI KANSSA SUNNUNTAINA,ETTÄ NUORET SAA PITÄÄ HAUSKAA JA EI TARVITSE RAATAA.SIINÄ ON EKSÄÄ,EHKÄPÄ MUN ENTINEN MIEHENI HALUAA LASTENI,JOTKA YLI MUIDEN PARASTA.MÄ EN TAJUA SINKKUJEN EKS JUTTUJA.SIIVOTAAN MEIDÄN LAPSELLE,ETTÄ SE PÄÄSISI VÄHEMMÄLLE.MIKÄ EKSÄ SE ON,NO BIOLOOGINEN ISÄ.MUN PASKA XK UKKO AJAA MUN VALOA,PIENINTÄ LASTANI KOTIIN,MUN LUOKSE KYLÄÄN,MUL EI AUTOA.SE EKSISTÄ,TE SINKUT ,ETTE TIEDÄ MITÄ ELÄMÄ ON PAHIMMAALLAAN.MUL ON LEUKALUU,PIKKUSORMI POIKKI,LONKKA,NIIN ETTEI VOI KÄVELLÄ,KAIKKIA MAAILMAN VIKOJA,JA SE ON OIKEESTI JOKU MUU MIES,SE 24`*H ELI VUOROKAUDESSA,SE EI OLE MUN ÄKSÄNI,TOI ASUU KALLIOSSA,JA ON JAAKKO RYTSÖLÄ.TON KAA EI JAKSA ELÄÄ,PAITSI PAKKO KUN KAKSI ,NIIN KAUNISTA TYTÄRTÄ.OTTAKAA IHMISET KANTAA.ASIAAN.

      • sä huudat??

        Miks helvetissä sulla pitää olla CAPS LOCK päällä??? Mikään siis ei mikään voi olla raivostuttavampaa lukea kun ISOILLA kirjaimilla kirjoitukset joka on netissä jos iso etikettivirhe. Opettele kirjoittamaan huutamatta.

        En edes jaksanut lukea sun kirjoitusta jossa kaikki kirjoitettu yhteen tuon kamalan huutamisen lisäks. Pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Se opitaan jo koulussa.


      • Tähtisafiiri
        sä huudat?? kirjoitti:

        Miks helvetissä sulla pitää olla CAPS LOCK päällä??? Mikään siis ei mikään voi olla raivostuttavampaa lukea kun ISOILLA kirjaimilla kirjoitukset joka on netissä jos iso etikettivirhe. Opettele kirjoittamaan huutamatta.

        En edes jaksanut lukea sun kirjoitusta jossa kaikki kirjoitettu yhteen tuon kamalan huutamisen lisäks. Pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti. Se opitaan jo koulussa.

        Kyllä on isot ongelmat :) Nettietiketistä puhuu sellainen ihminen jonka otsikko on "Miks vitussa" :) Huh huh...


      • Nettietiketissä
        Tähtisafiiri kirjoitti:

        Kyllä on isot ongelmat :) Nettietiketistä puhuu sellainen ihminen jonka otsikko on "Miks vitussa" :) Huh huh...

        Kiroilu ei ole nettietiketissä kielletty, huutaminen on. Lueskelin tuon huutajan muitakin viestejä ja ei ole säälittävä löytänyt tapaa jolla saadaan Caps Lock päältä pois. Monella keskustelupalstalla saisi tuosta huutamisesta kirjoituskiellon.


      • Tähtisafiiri
        Nettietiketissä kirjoitti:

        Kiroilu ei ole nettietiketissä kielletty, huutaminen on. Lueskelin tuon huutajan muitakin viestejä ja ei ole säälittävä löytänyt tapaa jolla saadaan Caps Lock päältä pois. Monella keskustelupalstalla saisi tuosta huutamisesta kirjoituskiellon.

        Järkikin sen jo sanoo, ettei mihinkään etikettiin kuulu kiroilu.


      • ei tosiaan ok
        Tähtisafiiri kirjoitti:

        Järkikin sen jo sanoo, ettei mihinkään etikettiin kuulu kiroilu.

        isoilla kirjaimilla huutaminen on suurin nettietiketti virhe josta tosiaan saan kirjoituskiellon monella sivustolla. kiroilu ei sekään hyväksyttävää jos sitä viljelee alvariinsa. jokunen voimasana sentäs hyväksytään. tekstiä joka kirjoitettu pelkästään isoilla on jo vaikea lukeakin.


      • Tähtisafiiri
        ei tosiaan ok kirjoitti:

        isoilla kirjaimilla huutaminen on suurin nettietiketti virhe josta tosiaan saan kirjoituskiellon monella sivustolla. kiroilu ei sekään hyväksyttävää jos sitä viljelee alvariinsa. jokunen voimasana sentäs hyväksytään. tekstiä joka kirjoitettu pelkästään isoilla on jo vaikea lukeakin.

        Jos menee hermot niinkin pikkuasiasta kuin isoilla kirjaimilla kirjoittamisesta, niin suosittelen lämpimästi rauhoittavien hankkimista.


    • joopasen joo

      Minä pidin suhteessa yhteyttä exään salaa mutta kun saimme lapsen exä ei ole sen jälkeen pitänyt minäänlaista yhteyttä.

      • kaikentietävä

        SUL ON KOMEA KULLI JA SÄ OOT TÄYSJÄRKINEN,KAVERI KUKA SÄ OOT KIRJOITA MULLE,JA LIVE PANOT.


      • kaikentietävä

        MIKSI KULTA ET OLE PITÄNYT YHTEYYTTÄ?MITÄ LEHMÄÄ OOT PANNUT,JAAKKO RYTSÖLÄ


    • joku??::.

      ei tarvii pitää.kun olen muutenki onnellinen avioliitossa..että silleen.ja sehän on jokaisen oma asia sikälli..

    • paras_kaveri

      Minä suomessa asuva ulkomaalaisena sanoisin että ku minun oma elämä on mennyt päin helvettiä. elli on ollut järjetety avioliiti. se jota ma rakasta rakastuin ja hän rakastaa mua en saanut hänet vaan oli pakko hyväksyvä vittumaisen kultturiin tavat.

      Vanhemmat tuhoavat nourten elämä.

      Xan kanssa saa olla yht mutta ei mitään erikoista mutta minä itse rakastan xaan eikä nykyistä .


      ELÄMÄ ON VAIKEA.

    • kooiivee

      ..vaikka kuinka vonkuu perään, anoppia myöten sellasia liimaantujia et kokemattomampaa hirvittäis! Luojan kiitos et eroon pääsin.

    • metallikukko

      ex-pariskunta, jotka ovat oikeastaan paremmissa väleisä nyt kuin seurustellessaan.
      Nämä ovat molemmat melko taiteellisia ja sillä saatoi olla osuutensa suhteen ongelmiin.
      Ja ei siitä vihanpidosta muutenkaan tulisi mitään kun liikkuu samassa tuttavapiirissä.

      • hohhoijaa...

        No varmaan riippuu ihmisistä,yms..Itse en todellakaan kaikkiin exiin pidä yhteyttä,mutta kyllä jotkut ovat jääneet kavereiksi..Eikä siinä todellakaan ole mitään muuta...


    • kivvoo

      Minulle on suoraan sanottu että minä saan lähteä ennen kuin ex. ex on kuulema niiiiin hyvä ystävä. ja jos minä alan rajoittamaan ja kieltämään hänen ystäviään niin saan lähteä... että siihen malliin :o)

    • Aviomies.Vaimo

      Minun vaimolla on useita entisiä ja muutama uusikin on tullut siihen mukaan,hän sanoo sen olevan piireissä aivan normaalia.

    • kuullostaa

      Omalle kohdalle sattui myös yksi mies joka exäänsä tapaili mukamas ystävänä. Jäipä petturi kiinni kun luin hänen kännyviestinsä ja rakkausviestejä toisilleen lähetelleet. Ikäväksi tuon teki vielä se, että tuo ex oli tahollaan naimisissa ja yksi lapsikin. Ei siinä enää selittelyt auttaneet miten rakastaa minua, vaan lähteä sai.

      • Pois elämästä

        Ja sitten ihmetellään miksi ei enää luoteta kun touhutaan seläntakana salaa ja usein petetään kumppania. Exät kuuluu edelliseen elämään ja sinne ne pitää jättää!!


    • olla kaveri

      ja yhteydessä ex:än kanssa. Olemme eronneet n.6v sitten. Olemme tosi hyviä ystäviä. Minusta se on aikuista ajattelua, että voi olla ystävä. Miten voi sellaisen ihmisen täysin sulkea pois elämästään johon on joskus rakastunut ja hänen kanssaan elänyt monta vuotta. Tietenkin jos on ollut väkivaltaa tmv niin sitten ei varmaan halua olla tekemisissä kauheesti.

      Meillä oli muut syyt eroon kuin väkivalta. ja haluamme olla ystäviä edelleenkin. Ex käy tekee mulle ns.miesten töitä välillä. Ei nähdä siinä mitään väärää. En voisi kuvitellakkaan että en olisi missään tekemisissä hänen kanssaan.

      Kummallakaan ei ole enää rakkauden tunteita toisiaan kohtaan, mutta kaveruus vahva. Tällä hetkellä olen sinkku, mutta näin toimittiin myös silloin kun olin suhteessa. Ja jos ei seurustelu kaveri sitä ymmärrä niin suksikoon kuuseen:)

      • miks oot sinkku

        Toivottavasti sut suksitaan joskus kuuseen ja tehdään temput exän kanssa. Ilmeisesti et ole edes tavannut sitä oikeaa kun on tuollainen ajattelutapa ja sinkkuus sulla kertoo paljon miten asiasta ajattelet. Älä ihmettele jos sinkkuna saat pysyäkkin.


      • miestentöitä..

        putkitöitä,sähkötöitä,remonttia niitähän riittää =)
        oliko edellinen miehesi niin tumpeloettei osannut niitä ns.miehen töitä =D
        tai kenties sinä???
        minä osaan miehenkin työt paremmin kuin exä..enkä tarvitse niihin sen apua.JA vielä en TOD. halua sen kanssa jakaa sänkyä vaikka ei olisikaan erottu sen takia että veteli lättyyn =))


    • suzanna4

      Mä seurustelin exäni kanssa neljä vuotta ja syy miksi mä halusin eron oli koska mulla ei ollu enään sellaisia tunteita mitä tarvitaan parisuhteessa, eli me kasvettiin erilleen.
      Eron jälkeenkin ollaan pysytty hyvinä kavereina ilman mitään taka ajatuksia.
      Nyt olen ollut yhdessä nykyisen mieheni kanssa yhdessä kaksi vuotta ja elämä hymyilee.
      Pääasia on että kaikilla on hyvä olla.
      Mulle se on normaalia!
      os suhteessa on mustasukkaisuutta ja ei pysty luottaan toiseen niin silloin voi jo alkaan kuvitteleen vaikka mitä kaikkea pahaa.

    • että itse

      en edes harkitsisi. HYvä vaan että siitäkin riesasta pääsi eroon. Toivottavasti ei enää koskaan tartte nähä. Mun mielestä miksi exään pitäisi väleissä olla? Se kuulostaa siltä että tunteistaan ei oo päässy eroon, jos pitää toisessa vielä "roikkua". Jos kerta uusikin on, niin antaa aikaa sille.

    • trappedmango

      Itselläni ei ole exiini minkäänlaisia yhteyksiä. Avopuolisoni erosi exästään vihaisissa tunnelmissä joten välit eivät kovin hyvinä säilyneet. Vielä pahemmaksi tilanne muuttui, kun avopuolisoni exä alkoikin sitten seurustelemaan puolisoni veljen kanssa, mikä teki tilanteesta sietämättömän.

      On todella rasittavaa, kun avopuolison exä tunkee elämään tuhoten myös muunlaiset perhesuhteet. Välit heillä olisivat varmaan muuten säilyneet neutraaleina, mutta tilanteesta johtuen suhteet myös perheenjäseniin ovat särkyneet. Itsekin pidän tilannetta todella inhottavana, jotain kunnioutusta pitäisi sisarustenkin välillä olla toisten tunteita kohtaan. Omasta mielestäni entiset suhteet kuuluvat menneisyyteen ja myöskin pysyvät siellä.

    • Lapintyttö-78

      Itse pidän yhteyttä yhteen ex-kumppaniin. Sähköpostilla nimittäin, toivotetaan hyvää joulua ja synttäriä, joskus kysellän kuulumisia. Lähetelty puolin ja toisin uuden kummpanin kanssa ptettuja kihla-ja vihkikuvia. Nykyinen mieheni ei tiedä tästä ja en tiedä miten suhtautuisi asiaan.
      Mitään sen kummempaa en tunne exääni kohtaan ja en tainnut edes ikinä rakastaa häntä, ehkä juuri siksi voidaan pitää vielä yhteyttä. Silti oltiin vuosi yhdessä.

      Mieheltäni en pystyis hyväksymään eyhteydenpitoa exäänsä, tosin hänellä ei ole siihen halujakaan, niin pahasti tuli siinä suhteessa petetyksi.

    • kimi111

      Moikka

      Anteeks, luin juttusi, tuli säälittävä olo, oli pakko vastata.
      Mieti, yks elämä, elä se täysillä. älä mieti menneitä, ainakaan nekatiivisia suhteita.
      Itse eronneena, kolmen lapsen isänä, 14v. suhteessa, voin kertoa,jätä meneet, etsi uutta, kivaa ja rakastettua elämää.
      Ei se edellinen siit pitkäsjuoksus mikskään muutu.
      Luota itsees ,löydät kyl sen rakkaan ja luotetavan ihmisen rinnallesi.

      kimi

    • Dionysos_

      Meillä exäni kanssa takana 6 yhteistä vuotta, ja nyt erossa 1 vuosi ja miehellä uusi nainen ja mä olen sinkku mut raskaana

    • Mä 1

      kaikki on pelkkää paskaa! ei kenenkään perään kannata murehtia, samanlaisia paskoja kaikki on.

    • Paljonkin

      Ensinnäkin tämä EX termi on aivan teiniasteista kielenkäyttöä koko asiasta!

      Ihmissuhde ei ole milloinkaan mikään ex vaan kaikki jättää jälkensä ja vaikuttaa että kysytkin enempi sitä että, uskallalatko sittenkään alkaa siihen tutuu vastuuseen suhteesta ja ansaita luottamuksen ja myös totuttautua mahdolliseen pettymykseen mitä aina on tulossa ja myös jo ehkä sen verran kokenutkin että tiedät entisenkin?

      Siis etkö ole varma entisen suhteen ja et uuden suhteen ja et kai itsesikään suhteen?

      Yhteyttä pidetään aina ihmisiin ja aina omista lähtökohdista. Mikäli joskus empatia ja kasvu antaa myöten voi siirtyä tekemään myös pyyteettömästi toisten huomiointia ja täten on osa rakentuvia ja ehkä etääntyviäkin ihmissuhteita.

    • Avokkiin

      Pidämme yhteyttä edelleen erostamme huolimatta. Emme kaatuneet syrjähyppyihin, vaan ajatuksillisiin erimielisyyksiin. Aatteellisista erimielisyyksistähän vasta saakin mielenkiintoisia keskustelunaiheita joissa ei ole parisuhde rajoitteita. Kannatan suhteen jälkeistä ystävyyttä.

    • on normaalia

      mielestäni kun suhde exään on muuttunut kaverilliseksi.. Ainakin itselläni kävi näin.. Suhde muuttui palkäksi ystävyydeksi, ennen kuin edes itse tajusimme.. Eron jälkeen löysin ihanan miehen, mutta pidän edelleen yhteytä exään, mikä on mielestäni okei. Välitän hänestä ystävänä, mutta vanha suola ei janota tippaakaan.. Erosta on kohta kulunut kolme vuotta!

    • jdjhfhf

      Tähänkin asiaan vaikuttaa niin moni juttu.. Itse pidin edellisessä suhteessa yhteyttä entisiin, joiden kanssa oltiin oltu kavereita jo useampi vuosi ennen meidän yhteenmenoa.. Entisten kanssa asiat oli selvät, pelkkä kaveruus oli jäljellä ekä minulla ollut mitään suurempia tunteita heitä kohtaan ehkä koskaan ollutkaan.

      Silloinen mieheni ei hyväksynyt tätä ollenkaan ja sanoikin sen satuttavan häntä.. Minä en taas nähnyt asiassa mitään väärää, koska rakastin miestäni, mutta minusta tuntui kohtuuttomalta hylätä ystävät silloin kun elämässä meni hyvin..

      Pidin periaatteistani kiinni ja samalla loukkasin rakastani.. Erosimme, monen muunkin syyn takia kylläkin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, minun olisi pitänyt ajatella hänenkin tunteita..

      Tähän entiseen en pysty pitämään yhteyttä, en olemaan kaveri enkä näkemään, sillä hän on ainoa mies jota olen oikeasti koskaan rakastanut ja rakastan edelleenkin niin kovin, että näkeminen tekisi kipeää..

      Erostamme on kuitenkin jo yli vuosi, en voinut jäädä edes samalla paikkakunnalle, ikääkin on enemmän kuin teinillä ja tähän mieheen ihastuin jo varmaan ennen ala-astetta.. Näimme koko ikämme toisiamme harvakseltaan kun olin isäni luona käymässä ja aina välillämme oli jotain..

      Ensimmäisen kerran seurustelimme kesän, kun olin yläasteella, lapseni isääkin petin kyseisen miehen kanssa - välillämme oli aina jotain kun kohtasimme ja olin maailman onnellisin, kun polkumme kohtasivat ja muutimme yhteen..

      Rakkautta olisi riittänyt, mutta ongelmista emme selvinneet.. Kai sitä voi ihmistä rakastaa liikakin, niin paljon että luopuu omasta onnestaan, jotta toinen olisi onnellinen ( tai niin ainakin luulin )

      Kerran elämässään kai sen oikean löytää, mutta miksi siitä ei osaa pitää kiinni, niin että yhdessä voisi saada kaiken mistä on aina haaveillut?? Miksi rakkaus ei vaan aina riitä.. No tulihan vuodatus ja tais aiheestakin vähän karata..

      • mamosa

        Mitkä ongelmat niin suuria ovat, että selättävät rakkauden? Nyt molemmat varmaan olette vain niin ylpeitä, että ette myönnä toisillenne, mitä sydämiinne kätkette.

        Minulla oli samanlainen suhde, ja sen jälkeen uusia poikakavereitakin. Silti se yksi oli aina mielessä. Olimme erossa kaksi vuotta, ja viime kuussa sattumalta tapasimme toisemme. Se oli vientiä se, ja nyt olemme jälleen yhdessä. Olen todella onnellinen. En usko, että olisin häntä koskaan unohtanut. Älä tee samaa virhettä kuin minä!


      • jjhjffgh
        mamosa kirjoitti:

        Mitkä ongelmat niin suuria ovat, että selättävät rakkauden? Nyt molemmat varmaan olette vain niin ylpeitä, että ette myönnä toisillenne, mitä sydämiinne kätkette.

        Minulla oli samanlainen suhde, ja sen jälkeen uusia poikakavereitakin. Silti se yksi oli aina mielessä. Olimme erossa kaksi vuotta, ja viime kuussa sattumalta tapasimme toisemme. Se oli vientiä se, ja nyt olemme jälleen yhdessä. Olen todella onnellinen. En usko, että olisin häntä koskaan unohtanut. Älä tee samaa virhettä kuin minä!

        Kumpa minullakin vielä kävisi yhtä hyvin kuin teillä =)

        Meillä oli kahdeksan vuotta välissä, kun näimme pitkästä aikaa ja jo parin kuukauden päästä muutimme yhteen, koska se tuntui oikealle ratkaisulle ja niin se olikin. Niinä vuosina kun emme nähneet olin kihloissa ja seurustelin useampaan otteeseen, aina miehissä oli jotain vikaa, enkä jäänyt huonoon suhteeseen, jatkoin vaan eteenpäin. Kun sitten muutimme yhteen ja elimme yhdessä, se alkuhuuma ei haihtunut mihinkään - rakastuin päivä päivältä enemmän ja se oli ihan ennenkokematonta, en oikein itsekään voinut uskoa sitä tunnetta todeksi.

        Reilu vuosi on tosiaan viimeisimmästä erosta, olemme vuoden aikana yrittäneet saada välimme kuntoon, mutta aina tulee jokin riita, jonka jälkeen kummankaan ylpeys ei anna periksi ottaa yhteyttä.. Viimeisin on ollut viisi kuukautta sitten, jonka jälkeen en ole hänestä kuullut, enkä itsekään ole yhteyttä ottanut - paitsi pari päivää sitten laitoin viestiä, jossa kerroin tunteeni, pyysin anteeksi sekä vielä mahdollisuutta. Minä rakastan häntä ja tiedän hänen rakastavan minua -jaksaisin ja haluaisin vielä yrittää, mutta en usko että hän enää uskaltaa.. Olemme luonteeltamme täysin erilaiset, mutta silti kaikkien näiden vuosien aikana välillämme on ollut jotain. Kai suurin ongelma on ollut siinä, että pelkäsimme kumpikin toisen menettämistä niin kovin, ettemme uskoneet ja luottaneet toisen rakkauteen.. Sitten on puolin jos toisin luovutettu liian helpolla aina riiden tullen..

        No ainakin olen vielä yrittänyt saada puheyhteyttä, loppu on hänestä kiinni.. Tiedän, että elämä jatkuu vaikkei hän enää ottaisikaan yhteyttä, mutta samanlaista rakkautta en kyllä tule löytämään/kokemaan.. Kyllä puheet Siitä Oikeasta taitaa olla totta, sen näköjään tietää kun löytää, mutta miksi se pitää menettää??


    • rintaääni....

      hetken ajatus Teille.

      Nainen haluaa pitää välit exään, katsoen samalla eleistä ja ilmeistä olisiko sittenkin hän ollut parempi vaihtoehto miehelle, kuin miehen nykyinen. Yrittääkö mies jotain, tarjooko pullat, ehdotteleeko. Eräänlaista heikon itsetunnon vahvistamista exän kautta. Mikäs olisikaan ihanempaa kuin usean exän "ihailu" tai "palvonta", kyllä itsetunto nousisi.

      Mies haluu pitää välit exään jos vaikka saisi vähä irtoomaan, tiedätte kyllä mitä. Ja jos palvoo exää kylliksi, niin kyllä se tyttö siitä lankeaa. Ja kuka olikaan se alfa-uros silloin?

      Sairasta. Kootkaa ajatuksenne ja jättäkää exänne. Jos lapsia kuvioissa, tilanne tietysti täysin erilainen.

      • äitee-64

        Todellakin on kuvio erilaine, ku on lapsia mukana. Mulla niitä pari ja exää pitää kiinni mun elämässä vielä vuosia. Kyllä vaan odotan kovasti sitä päivää, kun nuorimmainen täyttää 18 ja yhteishuoltajuss velvoitteet jää pois.

        Entisiin nuoruuden exiin en todellakaan pidä yhteyttä. Varsinkin alle parikymppisenä olleet teini jutut on ihan asia sinällään. Lukioaikaisille "rakkauksille" lähinnä hymyilen nykyisin. Mitähän muka luulin rakkaudesta edes silloin tietäväni. en katso tarpeelliseksi roikkua entisessä kiinni, ellei todellakin lapset sitä velvoita.

        Olen ollut uudessa liitossa jo monta vuotta ja lapsia tullut lisää. Ikääkin jo 40 , joten on elämä jotain ehtinyt opettaa.


      • Fire...

        Helppo tapa satuttaa itseään pahasti on lapsellisesti uskoa ihmisten hyvyyteen ja vilpittömyyteen. "ollaan vaan kavereita" ja "ei tässä mitään ole" kaikuvat päässä pitkään kun huomaat tulleesi petetyksi.

        Mutta onneksi sitä virhettä harvemmat meistä tekevät kahdesti. Olen itse joutunut kokemaan koko ruletin pariinkin otteeseen. Kun rakkaus sattuu olemaan sokeaa, eikä siintä omasta kullasta halua uskoa mitään pahaa, vaikka ihmiset ja todisteet sanoisivat mitä.

        Suosittelen että ilmoitat ettei sinua kiinnosta pelata sairaita suhdepelejä, ja pyydät ystävällisesti valitsemaan, tai painumaan helvettiin. Niin säästyt suurilta sydänsuruilta, kusetetuksi tulemisesta ja pahimmassa tapauksessa tunteidesi kuolemiselta vuosiksi eteenpäin.

        Kokemusta on! eikä kannata provota, kun ei kiinnosta alkaa väittelemään pettäjien ja sinisilmäisten teinien kanssa, miten asiat oikeassa elämässä ovat.


    • TUNTEMATON

      Vain pitääkseen hyvät välit lasten takia.
      Vanha suola ei janota.
      Täytyy olla vain itsevarma ja tietää
      mitä tekee lasten hyväksi.
      Ja kaikki muu on sitten jo yksityiselämää.
      Nainen on heikko jos lähtee ex-miehen mukaan.
      Riita ja ero on oltava kerrasta poikki.
      Muuten tollainen käyttäytyminen ei ole
      normaalia.

    • Löytyi yhteys..

      Mukavinta olikin se, kun uusi puoliso totesi mulla olevan hyvät suhteet exään, että voitaisko viettää pitkää iltaa saunoen kesämökillä. Kaikki kolme. No siitä sitten saunomaan sakilla.
      Se sakilla saunominenhan on ikivanha suomalainen tapa. Ei siinä mitään sen kummempaa.
      Illan vaihtuessa yöksi, exäni kysyi kiltisti, että sopisko yöksi ja sopihan se kaikille meille. Seuraus olikin ihan kimppakivaa... Jokaisella!

      Niin että siitä vaan - tiukkapipot jeesustelemaan!

    • oma kokemus

      Olin exäni kanssa reilu viisi vuotta yhdessä. Sitten kun erottiin niin kysyimme toisiltamme voisimmeko olla kuitenkin vielä ystäviä. Näin kumpikin vastasi kysymykseen myöntävästi. Eromme jälkeen olemme nähneet toisiamme silloin tällöin kavereina. Niin että ollaan käyty toistemme luona kahveilla ja juteltu niitä näitä. Eikä mitään sen enempää, siis ihan niinkuin oltaisiin aina oltu niin kuin ihan vain kaverit. Eli ei mitään ongelmaa. Olen siis sitä mieltä että exät voivat olla suhteen jälkeenkin ihan hyvin hyviä kavereita ilman mitään sen kummempaa. Lähinnä se riippuu itsestään tai siitä mitä ylipäätään suhteessa on ollut. Jos suhde päättyy esim. vain siihen että rakkaus muuttuu ystävyydeksi tms. niin ok. Mutta jos suhteessa on isompia ongelmia, kuten esim. väkivaltaisuus, niin silloin olen sitä mieltä ettei osapuolet enää tapaisi toisiaan. Joten tilanteen mukaan mennään. Miksi tosiaan aina pitäisi ajatella sitä, mihin on yleisesti totuttu.

    • kokemusta on

      Harrastin tänään seksiä exäni kanssa, vaikka meillä molemmilla on jo uusi elämänkumppani. Välitän exästäni enemmän kuin nykyisestäni. Seksi hänen kanssaan on paljon parempaa kuin nykyiseni, ja jutuistakin on mukavampi keskustella hänen kanssaan. Nykyiseni on niin pehmo, ettei edes huomaa mitään.

      Muiden exien kanssa en edes pidä enää yhteyttä, kun he eivät kiinnosta minua mitenkään.

    • exä monien joukossa

      Nyt tulee kohat 6 kk erostamme, olimme 5 vuotta yhdessä. Ero oli pitkä prosessi ja ajoittain myrskyisä. En ole mikään siltojen polttaja tyyppi. En heittänyt exäni tavaroita alas dramaattiseti parvekkeelta tai muuten sabotoinut hänen omaisuuttaan. Haluan kyllä sano viimeisen sanan, mutta samalla säilyttää jotku välit exääni. En koskaan kuvitellut että meistä tulisi mitään parhaita kavereita, eikä ole tullutkaan. Jokainen päättäköön itse miten omaan exäänsä suhtautuu, mutta minä haluan pystyä kävelemään samalla puolella katua exäni kanssa, ilman että tunnen tarvetta hypätä ojaan paniikissa.
      Vietin sentään 5 pitkää vuotta exäni kanssa, ei se yhteiselo noin vain mielestä haihdu. Minua kiinnosta varmaan loppuelämni miten hänellä menee, tai ainakin siltä tuntuu nyt. Emme koskaan palaa yhten, kumpaikaan ei halua, joten kyse ei ole vanhasta janottavasta suolasta. Kyse on ystävästä josta tuli rakas, jonka minä jätin ja nyttemin haluan että olemme kavereita, jotka morjestavat kadulla ja vaihtavat pari sanaa mesessä silloin tällöin. Kai sitä kahviakin voisi joskus juoda?

      • Atte Patte

        Pitäköön exäni kahvinsa.

        Ex-tyttöystäväni ilmaantui kummittelemaan 12 vuotta sen jälkeen kun oli minut toisen takia jättänyt. Alku oli silloin minulle vaikeaa, mutta nyttemmin olen mennyt naimisiin ja lapsen isäksi tullut.

        Nyt palaa exä, soittelee meilailee ja pyytelee kahville.

        En ole edes vastannut.


    • einari keski-pörhölä

      mitäs läksit niin..ehkei kannattais tuhlata aikaansa tollasiin päättämättömiin tapauksiin jos ei kerran oo asiat ihan selvillä vielä.

    • Ravutar

      Itse pidän jonkun verran exään yhteyttä,emme käy kaupungilla kahvilla mutta monasti olen hänen luonaan käynyt kahvilla vaikka hänen uusi nainen siellä onkin,onpa itsellänikin ollut mukana nykyinen mieheni joka on molempien kaveri. Mutta erosta onkin jo 2vuotta niin "silmät auenneet" sen suhteen,ettei minkäänlaista haikeutta eikä muuta aiheuta se jos satumme kahvilla istumaan tai törmäämään muualla. Jokaisella on omanlaisensa tyyli hoitaa erot ja kaikki,itse olen exieni kanssa säilynyt todella hyvissä väleissä että voi soitella ja ottaa vaikka olutta porukalla ilman,että siinä sortuu itkeskelemään ja nyyhkimään menneitä.

    • --minä olen jo eronnut 20v. sitten ja X kanssa pidettiin yhteyttä viikottain-lasten takia..

      jos epäilet..kysy. Jos tulee ´turpiin´ ,niin olet paljon viisaampi, jos ei... ;=)

      R

    • Marielleni

      Hei. Minunkin miehelläni on tapana käydä vähän auttelemassa ex- naistaan... Esim. hevostallin rakentamisessa,remontin teossa, kaljan juonnissa ja saunomisessa. Joskus siitä "mainitsen", mutta apua ei tunnu olevan.. Hän jopa muistelee tämän naisen kiinteää ja hyvän näköistä peppua ihan ääneen... Väittää kuitenkin rakastavansa vain minua ja muuten meillä menee hyvin. Mieheni myös sanoo käyvänsä ex- naisen luona vain koska hän on hyvä kaveri tämän nykyisen miehen kanssa.Vetoaa siis siihen. Eli en tiedä totuutta, mutten jaksa just nyt tapellakaan. Tsemppiä myös sinulle!

    • ja kahvillakin käydään

      teinimeininki voi olla jotain muuta, mutta "aikuiset" tasapainoiset pystyvät sitten olemaan ystäviä eronkin jälkeen. Vaikka seksi häviää, kyllä se ystävyys voi jäädä. Valitettavan ahdasmielistä osa porukasta.

    • Röppä

      Niin mä seukkasin mun exän kaa vaan 4kk mutta silti ollaan pidetty yhä yhteyttä vaikka oon naimisissa. En koe siinä mitään väärää, koska mitään palavia tunteita ei ole, ja mieheni ymmärtää tämän. Asiasta olemme siis puhuneet ja mieheni taitaa tulla exäni janssa jopa paremmin juttuun kuin minä. Emme ole tapailleet exäni kanssa kahden, mutta käyneet kyllä lenkillä kolmisin, nyk. mieheni mukana. Kun ei se enää oo seurustelukumppani vaan yksinkertaisesti kamu, niin miksei mieskin voisi olla mukana? Ei mulla tuu exää mitenkään ikävä, jos emme ole yhteyksissä vaikka kuukauteen, mutta alan kyllä ihmettelemään, että mitähän sille kuuluu. Näin siis meillä.

    • Pena vaan

      Ollaan oltu yhdessä tyttöystävän kanssa noin puoli vuotta ja hän pitää yhteyttä ex:ään edelleen. Ymmärrän sillä heidän suhde oli pitkä ja vaikuttava. Toisaalta tulee mieleen olenko liian rauhallinen, rakkaalleni jokin tasoittava välivaihe.
      Jollakin tasolla koen tilanteen kiihottavaksi kilpailuksi tyttöystävästäni.

    • M23.

      Itse en.

    • pandis

      Eli en ymmärrä ollenkaan,jos exään ollaan yhteyksissä kuin VAIN siinätapauksessa,jos on yhteisiä lapsia ja HEIDÄN asioista puhutaan ja sovitaan.Mutta en todella ymmärrä,miksi pitäisi exän tietää sinun nykyisestä elämästä,taudeistasi,vaivoistasi,ongelmistasi tai käydä "muuten"vaan kahvilla..Miksi?Kaipuuta johonkin menneeseen?Aikuisten ihmisten pitäisi hyväksyä se,että ex on ex ja jos haluaa nykyisen suhteen toimivan,exän kanssa ei olla sitten tekemisissä kuin vain lasten asioiden vuoksi.Itsellä se tilanne,että uusperhe ja miehen ex soittelee ja kertoo omista asioistaan ja pyytää apua sun mihinkin ja voi luoja että se on raivostuttavaa,erostakin on jo reilu kaksi vuotta.Juu,yhteisiä lapsia,mutta en tajua miksi se nainen soittaa ja pyytää apua omiin asioihin.Ja muutenkin on hieman outo kaikkine kuviteltuine sairauksineen jne.Hänelläkin on uusi mies,joten luulisi sen uudenkin puolison häiriintyvän tästä..Vielä minä joskus stopin pistän-Ja onneksi oma mieheni on sellainen,jota ei exän vaivat kiinnosta,mutta tosin voisi sanoa sitten että -piste!!

    • pysykööt kaukana

      olen eronnut avoliitista aina sovussa,mutta koskaan ei ole ollut tarvetta pitää exään enää yhteyttä.vaikka mitään riita ei olekaan takana.tiedän kyllä että kaikki eivät ole näin tiukkoja.eivätkä silti kuvittele mitään jännää exän kanssa,olat vaan ystäviä.-olkoon niin.olemme arillaisia.

      • mieltä, enkä

        sitäpaitsi näe tarvetta loukata nykyistä hengailemalla exän kanssa. Usein tapaa nuoria naisia joilla on jonkinlainen "tarve" haalia läjä miespuolisia ystäviä (usein exsiä) ympärilleen. Luultavasti omaa egoa pönkittämään:D Mikäs siinä, mutta onhan se vähän surullista aina sen hetkisen poikaystävän kannalta. Minulle oma kulta on ykkönen, enkä kaipaa muita miehiä surraamaan ympärilleni. Suhteemme onkin tiivis ja haluamme olla toistemme läheisimmät ystävät


      • käyntejä

        tai muutakaan ex;n kans, ellei yhteisiä lapsia. Siinä voi käydä niinkuin Tanjalle ja Ollille. 2 omaa ex-poikakaveria piti minuun yhteyttä, sovimme että ollaan kavereita. Viimeisin ex, joka seurusteli uuden kanssa kertoi minulle, että he ovat aloittaneet puhtaalta pöydältä, että menneet on menneitä. Seuraavaan hengenvetoon ex kertoi, ettei voi unohtaa minua. Olin jättänyt osapuoli, eikä minulla ollut mielenkiintoa ex:ään, tuntui että hän käytti uutta hyväkseen tehdäkseen minut mustasukkaiseksi. Ei vaan sytytttänyt. Mutta sääli tuli hänen uutta tyttöystävää kohtaan.
        Lisäksi on todella nöyryyttävää uudelle, jos ex:ät käyvät kahvittelemassa julkisesti edes kavereina. Eri asia on, jos erosta kulunut vuosia ja törmää kaupungilla tms. Muussa tapauksessa käytös osoittaa, että ex on tärkeämpi. Ja se kahvihetkikin pitäisi jakaa uuden kanssa, ja luoda uutta suhdetta. Itse en katselisi moista käytöstä. Heitän miehen pihalle, jos en ole niin tärkeä, että toinen ex:ästään luopuisi. Tahdon petipuuhien lisäksi olla myös mieheni paras ystävä...


    • aikuinenN 37v

      Huvittavaa, kun nykyään niin nuoret puhuvat existään, ja että voiko pitää yhteyttä vai ei.
      Olin itse naimisissa 11v ja eroa halusin minä. Nyt kun kummallakin on uusi avopuoliso, niin en pelkästään lapsen takia pidä yhteyttä, vaan meistä neljästä aikuisesta on tullut mitä parhaimpia ystäviä ja viikottain vieraillaan/istutaan iltaa. Ei ole mustasukkaisuuskohtauksia. Mennyt on mennyttä ja niin sen pitää ollakin terveessä aikuisten välisessä kanssakäymisessä. Meitä itseämme vaan huvittaa toisten ihmisten kummeksunta, ettei voisi olla edes mahdollista näin. Niin se vain on...ja yhdessä ollaan etelänlomalla oltu lapset mukana. Tänäänkin exän luo saunomaan mieheni kanssa. Poikamme tästä liitosta exän kanssa jo 16v. Hänellekin ollut näin paljon helpompaa, kuin itseään ajattelevien vanhempien riitaisat erot.

    • Tiitu

      Itse en ole väleissä exieni kanssa, joka johtuu siitä, että he ovat kaikki käyttäneet minua hyväksi seurusteluaikana. Pidän kuitenkin normaalina pitää yhteyttä jos on väleissä, siskonikin on erittäin hyvä ystävä entisensä kanssa ja molemmilla on uudet.

    • dermiitti

      mun mielestä ei ole mitään väärää jos on ex:n kans kaveri ja käy kahvilla ja soittelee.. Erosin mun eksäsätä vähän ennen joulua ja muutin yhteisistä asunnosta 750km päähän ja pidetään yhteyttä ja soitellaan ja käyn sen luona kahvilla kun olen siellä päin ja ollaan käyty senki jälkeen baarissa ihan kaverina. Todettiin vain kumpiki että on parempi erota entä ku kiusata itseä ja toista!

      • sulkea takanaan

        on tosi lapsellista olla vihamielinen entiseensä.oon eronnut avioliitosta noin 10vuotta sitten,sovittiin,että ollaan ystäviä ja aluksi se toimi,kunnes tämä uusi(rikkoi avioliiton lopullisesti) tuli mustasukkaiseksi ja repi riidoiksi koko ystävyyden.lapsethan siitä kärsi,tosin uusi suhtautuu vihamielisesti lapsiinkin ja on mustasukkainen heille. hänen omat lapsensa on oltava aina etusijalla. ja mua ei oikeesti kiinnosta koko exäni. mulla on ollut pari suhdetta sen jälkeen ja pidämme heidän kanssa yhteyttä tosi paljon ilman mitään kiinnostusta suhteiden jatkamiseen. minulla on kyllä suurin osa ystävistä miespuolisia ja monet heistä naimisissakin,silti ei tulis mieleenikään rikkoa heidän liittojaan,kun tiedän miltä se tuntuu,ja olen oikeasti heille vain ystävä ja näemme harrastuksien parissa paljon.
        mun järkeen ei mahdu,miksi ei voi olla ystävä exään. jos kerran on erottu,niin ei monikaan ajattele exää muuna,kuin ystävänä,varsinkin,jos on uusi suhde olemassa. suhde kyllä alkaa rakoilla,jos ei ole luottamusta ja syyttä epäillään.
        toi mustasukkaisuus ei auta ketään,siitä tulee vain kaikille paha mieli ja se aiheuttaa paljon pahaa mieltä.miksi ihmisen pitäisi vihata toista ihmistä vain siksi,että uusi suhde niin vaatii.paljon enemmän helpotta,jos tukee heidän ystävyyttään,olet silloin paljon varmemmassa asemassa,ei tule salailua,etkä saa v-mäisen mainetta:)


    • Nimetön

      kyllä minä pidän yhteyttä exiin..ystävänpäivät joulut ym..ihan et mitä kuuluu ym..Exien poikakaverit eivät kyllä ole kovin pitäneet ajatuksesta..jos edes tietävät? kerran kun Emäntäni oli mustasukkainen exälleni ja paapatti päivittäin,homma loppui siihen kun vein heidät keskenään baariin. ja toden totta he ovat tänäkin päivänä parhaita ystäviä..olihan heillä baarissa varmaan yhteinen puheenaihe? En näe mitään syytä vaihtaa kadun toisellepuolelle kun exä tulee vastaan...jos rakastaa uutta kainaloista niin kyllä se rakkaus kestää sen että on ollut entinen elämä..

    • jyri.

      Joitakin tapauksia kun on joutunut läheltä seuraamaan ero tapauksen jälkeen. Ymmärrän kun lapset ovat pieniä ja huoltajuuden vuoksi tarvitaan joustoa. Mutta vaara piilee myös siinä, että uuden suhteen kohdalla tulee mustasukkaisuus ym ongelmia. Usein naiset alkavat tietoisesti simputtaa ex-miestä kun tämä joustaa liikaa. Eli kannaattaa pitää tietty tervettä haju rakoa.

    • Onnellisesti naimisissa

      Kauhistelen sellaisia parisuhteessa olevia jotka kaveeraavat entisten exien kanssa.Minusta se antaa epävarman tunteen suhteeseen ja aiheuttaa mustasukkaisuutta ja muuta exien hyväksikäyttöa. Ite olen jättänyt exät historiaan ja eivätkä häiritse nykyistä elämääni.

    • tosi mies

      kuka idiootti ex-puolisoon yhteyttä pitää?? onko tarve roikkua vanhassa suhteessa?? miksi sit erositte jos pitää vielä yhteyttä pitää?? vittu mitä luusereita. tosi mies ei roiku, eikä kieri itsesäälissä. elämä menee eteenpäin joten pysy mukana ja hanki uusi partneri.

    • nykyinen ex-salarakas

      Itsellä oli parin vuoden ajan seksisuhde exään, joka oli jo uuden kanssa naimisissa ja niillä yhteinen lapsikin. Tuskin olen ainoa.

    • Tuleeko minustakin EX

      Minulla itselläni ei ole tarvetta pahemmin pidellä EX:ään yhteyttä vaikka meillä on yhteisiä lapsia.
      Lapset on minulla.
      Tosin eipä tuo EX ole välillä oikeen kiinnostunut edes tapaamaan lapsiaan.
      Mutta tämä minun uusi toinen osapuoleni.
      Alku aikoina hän "haukkui" Ex:äänsä sitten kaikki puheet loppui.
      Sitten puheet Alkoi uudestaan mutta kaveri pohjaisia.
      Nekin loppui mutta yhteyden pito jatkui silti minun "tietämättä" sitten tapaamisia.
      Ja kaikkea muuta...
      Kaipuuta se on siihen Ex:ään.
      Mutta olen ymmärtänyt että Ex ei kumminkaan halua jättää omaa perhettään.
      Sanoisivat mitä oikeen haluavat....
      Epätietoisuudessa on vittumaista elää

      • Sopor

        Mulla on niin monta exää kertynyt vuosien varrella, et jos jokaisen kanssa lamppaisin kahvilla jne. niin en muuta ehtisi tehdäkään. En myöskään näe mitään syytä miksi pitäisi kaveerata ihmisen kanssa jonka kanssa sukset on menneet ristiin ja suhde on tuottanut vain pahaa mieltä. Tilanne onkin sitten eri, jos välit ovat loistavat, ja ex-kumppani on ns. soulmate. Soulmateja ei mikään erota toisistaan; ei aika eikä uusi suhde, ei myöskään kuolema.

        Itselläni on kokemus myös siitä, miten mies kaveerasi exänsä kanssa, välit olivat heillä todella lämpimät, ja ajan kanssa mies tunnusti että ei rakastakaan minua vaan yhä exäänsä. Meille tuli ero ja mieheni ex ei häntä kuitenkaan huolinut takaisin.

        Sydämessään jokainen tietää, onko suhde oikeasti ohi. Mikäli haluaa sydäntään kuunnella =)


      • Tuleeko minustakin EX
        Sopor kirjoitti:

        Mulla on niin monta exää kertynyt vuosien varrella, et jos jokaisen kanssa lamppaisin kahvilla jne. niin en muuta ehtisi tehdäkään. En myöskään näe mitään syytä miksi pitäisi kaveerata ihmisen kanssa jonka kanssa sukset on menneet ristiin ja suhde on tuottanut vain pahaa mieltä. Tilanne onkin sitten eri, jos välit ovat loistavat, ja ex-kumppani on ns. soulmate. Soulmateja ei mikään erota toisistaan; ei aika eikä uusi suhde, ei myöskään kuolema.

        Itselläni on kokemus myös siitä, miten mies kaveerasi exänsä kanssa, välit olivat heillä todella lämpimät, ja ajan kanssa mies tunnusti että ei rakastakaan minua vaan yhä exäänsä. Meille tuli ero ja mieheni ex ei häntä kuitenkaan huolinut takaisin.

        Sydämessään jokainen tietää, onko suhde oikeasti ohi. Mikäli haluaa sydäntään kuunnella =)

        Kyllä taitaa mustakin tulla ns. 2*ex
        Kyllä taas eilen tuli sellaista tekstiä et hän rakastaa kait sit jotain muuta kun minua.
        koska hän on minulle tehnyt kaiken näköistä "kiusaa"
        Ei kuulemma ois tehnyt jos linua rakastaisi.
        Olipa ihanasti sanottu
        Sanoisko että maailma kaatuu taas päälleni.


    • ^^:::^^

      Selvästi moni vastaajista on sitä mieltä, että eksän kanssa ystävyys ei onnistu, vaan välit pitäisi katkaista kokonaan.
      Entä jos edellinen suhde on kaatunut juuri siihen, että osapuolet huomaavat kipinän puuttuvan ja että alunalkaen olisikin pitäny olla liikkeellä vain ystäväpohjalta? Eikö tässä tapauksessakaan saisi pitää yhteyttä entiseen?
      Mielestäni saa, tosin nykyisen kumppanin pitäisi olla tietoinen asiasta. Eikö ole haaskausta menettää hyvä ystävä vain sen takia, että ei ole ymmärtänyt aiemmin että hän on nimenomaan ystävä?
      "Ystäviä saa muualtakin", joku toteaa. Epäilen, ettei vastaanhangoittelija ole kokenut oikeaa ja aitoa ystävyyttä. Koska silloin hän ymmärtäisi, ettei sellaista toveruutta tule montaa kertaa elämässä vastaan.
      Eli tiivistettynä, pitäisi miettiä kuinka tärkeä ystävyys eksään on. Jos pystyt kuvittelemaan eläväsi ilman häntä ystävyysmielessä, niin yhteydenpito on ehkä turhaa.

    • kck

      ei se väärin ole jos nyt ei joka päivä/viikko kaffel hyppää ... se ei nyt uudel miehel varmaan kivaa ole jos ex:s kans noin tiiviisti ...
      mekin erottiin vuos takaperin ja exä tunkee välil ihan käymään ja selittää deiteistään.. mullakin on ollut kaikennäköistä sutinaa mutta liika yhteyden pitäminen on liikaa mun mielestä, jos ei ole niin sitten on syytä miettiä että palaatteko yhteen!

    • ######

      rakastellaan salaa nykyisiltä suhteilta mukavaa nam

      • kiinni

        Jos ex kumppani on mies ja erittäin komea,tai nainen erittäin seksikäs niin ei voi olla mahdollista ettei siinä kiinnostus herää.Siis jos viettää aikaa yhdessä,itselleen voi uskotella mitä huvittaa ja toiselle.Mut niin harvat jää kiinni pettämisestä,et se on ihan liian helppoa kun sellainen tilaisuus tulee.Ja varsinkin exä ku tietää ettei kumpikaan puhu siitä asiasta,ei niin helpolla petä täysin tuntemattoman kanssa vaikka oliskin kaunis.Ja kun sen on tehnyt exän kaa tuhat kertaa ennenkin,niin ei monikaan täl palsatalla tiedä mitä heidän kumppanit on puuhannut.


    • POJAN

      MENNÄ JA ETI ITELLES MIES. EI OO NORMAALIA TOMMONEN, OSOTTAA VAAN ETTÄ EI OO PÄÄSSY TOISISTANSA VIELÄ EROON, KUN ET KELPAA MUKAAN KAHVILLE. KYLLÄ MÄ HENK. KOHT. JÄTTÄISIN NÄÄ KAHVITTELEE IHAN RAUHASSA.

    • Joni 88

      Ei ei mielestäni missään nimessä ainakaan jos uusi suhde on aluillaan :) sillä silloin on etenkin annettava uudelle seurakille se kuva että exäsi ja sinun juttu on ohi :)

      mutta jokainen itse päättää

    • joillakin ei

      No mikäs siinä,joillekin se sopii,joillekin ei.Itse olen sitä mieltä,että ystäviä voi olla eron jälkeenkin,onhan se exä ollut joskus tärkeä osa elämää ja jos parempi on olla ystäviä,niin mikäs siinä.Hyvää ystävyyssuhdetta ei kannata katkaista pelkästään sen takia että on joskus seurusteltu/oltu avoliitossa/avioliitossa.Kaikille tuo ei tietenkään sovi.
      Itsekin olen hyvä ystävä yhden exäni kanssa.Erottiin aikanaan ihan hyvässä hengessä,kun ei kertakaikkiaan sovittu yhteen seurustelumielessä,mutta tultiin loistavasti toimeen ystävinä.Ystävinä ollaankin pysytty jo monta vuotta.Kummallakin on uudet kumppanit ja olenkin vilpittömästi onnellinen hänen puolestaan.
      Niinkuin sanoin,kaikille tuo ei sovi,eikä aina toimikaan ja asiat kannattaa puhua halki ja olla rehellinen ettei kenellekään tule mitään väärinkäsityksiä.

    • mun kanta

      Ei hyvä homma.

      Vain silloin exien kanssa yhteydenpito on ok homma, kun se Todella sopii molemmille nykyisen suhteen osapuolille. Ei siis silloin, kun se sopii toiselle ja toista taas haittaa.
      Tuossa yhteydenpidossa voi nähdä sitten vielä etäistä tai läheisempää (kahvittelut, näkemiset, yhteydenpidot säännöllisesti) yhteydenpitoa, mutta suoraan sanottuna oma kantani ja ystävistäni/tutuista niiden kanta, jotka haluavat rakastaa lojaalisti ja pitää homman selkeänä aiheuttamatta päänvaivaa/sydänvaivaa toiselle, EIVÄT pidä yhteyksiä exiin.
      Miksi exään pitäisi pitää yhteyttä? "Koska on kiva kaveri ja blaa blaa" = tämä on osittain paskaa, osatotuus löytyy siitä, että se romanttisseksuaalinen yty jota exää kohtaan on joskus tuntenut, on vielä siellä Muistissa, (vaikka kaikki jotka tuon "Kiva kaveri"-lurituksen suoltavat sen kiireesti kieltävät) ja yhteydenpito exään on pohjimmiltaan pitämistä yhteyttä siihen "vanhaan suolapurkkiin", joka hivelee ihmisenä tiettyjä muistoja ja josta ei halua luopua tunnetasolla (tämä perustellaan exissä riippujien taholta taas näin "niin ihana ihminen, miksi pitäisi luopua...")ja on aika selvää, kun maalaisjärjellä ajattelee (eikä petä itseään ajatellen exien yhteydenpidon olevan saman asian kuin yhteydenpidon yleisellä tasolla muihin ihmisiin) ettei exiinsä yhteyttä innolla pitävä ihminen ole mikään kaikki rakkauden puolesta-ihminen saati edes uudelle suhteelle reilut mahdollisuudet antava ihminen.
      Pahin tapaus on sitten sellainen exiin yhteydenpitäjä, joka uuden parin tunteita huomioimatta jatkaa läheistä yhteydenpitoaan exään ja pakottaa uutta paria hyväksymään exä osaksi yhteistä elämää. Kun seuraavan kerran pitäisi katsoa elokuvaa yhdessä sylikkäin, voi varautuakin siihen että exä mussuttaa popcornia jossain nurkassa.
      Kyse on perimmiltään arvoista ja ajatteluista. Jos joillekuille sopii "hengailu" exien kanssa ties miten päin, niin mikäs siinä. Jos ei sovi ja voi huonosti suhteessa jossa toinen osapuoli ei kunnioita toista sen vertaa että olisi satuttamatta tätä ex-jutuilla, niin sitten Ulos vain suhteesta. Minä tein näin ja aidosti vielä toivotin miehelle tulevaa elämänjakoa exänsä kanssa.
      Minä haluan miehen, joka pystyy rakastamaan kuin Mies eikä kuten hengaileva exänsä talutusnuorassa oleva kloppi.
      Mitä oppia tästä kaikesta? Pysyä helvetin kaukana jo aivan alkuvaiheessa (kun on tutustumassa ihastukseen) niistä, joilla on suhteita exiinsä. Pöytä kun on puhdas uudelle rakkaudelle, on kaikki ok!

      • vahvistaa omia tunnelmiani

        Olen seurustellut vuoden verran miehen kanssa, joka erosi kaksi vuotta ennen meidän tapaamistamme. Heidän avioliittonsa päättyi exän tahdosta eli mieheni oli jätetty osapuoli.

        Alusta alkaen olen tauotta kuullut tuon ex-vaimon hyvistä, ellei peräti loistavista ominaisuuksista. Tauotta. He myös tapaavat usein ja mieheni on jatkuvasti auttelemassa exäänsä milloin missäkin pulmassa. Tauotta. Olen myös nähnyt tämän exän kerran ihan suhteemme alussa; silloin minulle tuli vahvasti tunne että heidän suhteensa ei todellakaan ole ohi, exä käyttäytyi todella vihamielisesti minua kohtaan ja katseli miestäni omistajan ilmein -vaikka oli itse tämän jättänyt! Mutta koska olin itse alussa kevein aikein liikkeellä, se ei jostain syystä minua silloin alussa pysäyttänyt.

        Nyt kun suhteemme on edennyt ja vakavoitunut, asia on alkanut häiritsemään minua toden teolla! MUTTA koska mies on vakuutellut minulle käsi sydämellä, että heidän välillään ei ole enään mitään ja ovat vain kavereita, tuntisin itseni tiukkapipoksi jos vaatisin häntä lopettamaan yhteydenpidon. Vai pelkäänkö vastausta jos laitan mieheni valitsemaan jomman kumman?? En halua häntä menettää mutta yhä vahvemmin on alkanut tuntua ettei hän minun ole koskaan ollutkaan.. Itkettää oma tyhmyys ja sinisilmäisyys!!


    • 1+1=3?

      Samaa olen kokenut:
      -mies eronnut pari vuotta sitten
      -5 vuotias lapsi exän kanssa
      -käy noin joka toinen päivä exän ja lapsen luona, viettää aikaa siellä alkuillan, noin 19-20 asti
      -käyvät kaupassa, kokkaavat, syövät yhdessä "lapsen takia"
      -ex pesee miehen pyykit ja leikkaa hiukset!!!!
      No,mies väittää, että ero on selvä, tapaavat lapsen takia, että lapsi näkisi, että heillä on hyvät välit....itse en olisi niin varma siitä, onko ero kovinkaan selvä.
      Mies tuntuu olevan myös huolissaan siitä, jos ex löytäisi jonkun toisen.
      Eikös tämä vaikuta siltä, että elävät ihan perhe-elämää ja itse taidan olla statistin roolissa?Teemme kyllä monia asioita yhdessä, kokkaamme, urheilemme, shoppailemme, käymme ulkona, eli normaaleja asioita ja vietämme aikaa todella tiiviisti yhdessä muutenkin.Mutta miksi silti tunnen olevani "toinen nainen".Siksi varmaan, että jollain tasolla olenkin.Vaikka hän on ns.eronnut, ei kuitenkaan henkisesti ole, eli eroa ei ole käsitelty loppuun.
      Mies kertoo, että seksielämää heillä ei exän kanssa ole, mutta kuka tietää.Mies väittää,että olen hänelle tärkeä ja blaablaablaa, mutta mielestäni kunnioitus puuttuu tämän uuden suhteemme osalta.Vanhaa hän kuitenkin näköjään kunnioittaa.
      Mies ei siis tapaa lasta muualla kuin exän ja lapsen kotona, sekin on outoa.
      Jos otan asian puheeksi, hän kääntää sen aina siihen, että en muka haluaisi hänen tapaavan lastaan ja toisaalta, että "enkö ymmärrä, että hän on hyvä ystävä exänsä kanssa", hah!!.Itsellänikin on lapsi, joten en voisi kuvitellakaan paheksuvani lastaan tapaavaa isää.Olen sanonut tämän hänelle useita kertoja, että asiani koskee siis VAIN exää, EI lasta.
      Tuntuu toivottomalta jatkaa suhdetta, vaikka meillä onkin todella paljon yhteistä.Sääli, mutta jos toinen ei osaa päästää irti exästä, ei uuttakaan suhdetta voi täysipainoisesti rakentaa.
      Pointtini siis, että hyvät välit voi olla exään, mutta uutta suhdetta kunnioitettava ja annettava sille rauha kehittyä.Jos ex liian tiiviisti kuvioissa, ei mitään mahiksia.

    • marily33

      ok...oon mitä oon...mutta en katselisi pätkääkään tuolaista touhua.o vaan ajan kysymys...ellei oo jo tapahtunut muutakin nk.exän yhteyden vahvistamista.ite en pidä exiin yhteyttä...enkä kahvittelekaan....älä salli....jos arvostat itseäs....laita tilille...vaadi valitsemaan....

    • Valitan

      Roikkuu vanhassa suhteessa koska pitää yllä toivon kipinää vielä yhteen paluusta. Tämä taita aina olla se pohjimmiltaa se perusta miksi ex:n pidetään vielä yhteyttä.

      Ja harrastaako ? Ei todellakaan, sillä sellainen vaatii aina jonkin asteisen tunnesiteen.

      Onhan niitä joista pieni pusu, sänkyyn silloin tällöin, juttelu ja soittelu on ok, koska mitään pahaa ei siinä satu.

      Mutta yhteys ex:n viestii ainan siitä että tämän ihmisestä haluta luopua kokonaan ja täydellisesti

      • Valaistumattomat

        Woi herraisä mistä näitä juustopäitä riittää ! Eikö sulla ole kavereita ? Miksi pitäisi pistää lopullinen piste minkäänlaiselle ihmissuhteelle ? Jos nykyaikana on jo olemassa niin fiksuja ihmisiä, että pystyvät jatkamaan kavereina sen jälkeen, kun muunlainen suhde on loppunut, niin antakaa nyt h-ssä kaikki läpyt silmillä viime vuosituhannella kulkijat siihen edes toisille mahdollisuus jos ite ette kykene.

        Ne ihmiset, jotka pystyvät pitämään exään, entiseen elämäänsä, yhteyden, olemaan ystäviä, ihmisiä toisilleen erosta huolimatta, ovat henkiseltä tasoltaan kehittyneempiä kuin nämä kaiken kieltäjät näillä sivuilla, jotka eivät luultavasti edes tiedä, mitä tarkoittaa henkinen elämä. - Tyhjää päässä ? Entä sydämessä ?


    • Viisastunut

      Asuin 7 vuotta miehen kanssa, jolla näitä exiä oli joka puolella. Ex-vaimo oli sitten jo tapaus sinänsä. Olen tasan tarkkaan sitä mieltä, että henkilö, joka pitää jatkuvasti yhteyttä ex:äänsä, pitää jalkaa oven raossa, jos jotain meneekin pieleen, niin on joku paikka, mihin mennä. Miten siitä ex:stä tuleekin niin mielenkiintoinen, kun sillä ón toinen. Sitten alkaa soittelu ja kirjoittelu, milloin milläkin verukkeella.
      Minulle mies haukkui ex:nsä ulkonäköä ja vaikka mitä, joka heti herätti minut ajattelemaan, että ei nyt ihan hyvältä kuulosta. EX taas kertoilee, että he ovat pelkästään "ystäviä". En ymmärrä, miksi ei muisteta pitää huolta tästä uudesta suhteesta ja elää sille eikä haahuilla kaiken maailman ex:ien perässä.
      Tämä mies on minulle nyt EX eikä todellakaan ole aikomusta soitella ja kirjoitella. Älkää naiset elättäkö näitä loisia, vaan ottakaa järki käteen ja pellolle tällaiset naisten naurattajat. Kannattaa ottaa itse yhteyttä miehen exään heti alussa ja kysyä, että minkälainen tämä mies on. Myöhemmin siitä miehestä tulee, niin hyvä että.

      • Ruhjottu

        Joo mua nykyinen poikaystäväni suhteemme alussa petti exänsä kanssa. Tekosyynä viestittelylle ja tapaamisille oli heidän yhteinen lapsi ja kun kumppanini halusi pitää hyvät välit lapsensa äitiin. No, epäilin miehen sanoja ja olin varma että jotain ylimääräistä tässä on tapahtunut ja vuosi seurustelumme jälkeen mies tunnustikin minulle pettäneensä minua exänsä kanssa. Laitoin välit poikki. Jonkin ajan erossaolon jälkeen ja lukuisten puhelimessaitkujen jälkeen päätin että suostun yrittämään miehen kanssa uudestaan. Nyt olemme seurustelleet vuoden ja arvet on vieläkin syvät. Ikävä kyllä mieheni on pakko olla exäänsä yhteydessä lapsen takia ja ex yrittää vieläkin tavalla tai toisella aiheuttaa ongelmia minun ja mieheni välille ja se vaikeuttaa asioista ylipääsemistä. Miehen kanssa olemme sopineet ettei hän astu ovesta sisään lastansa hakiessa äidin luota eikä juttele exän kanssa sanaakaan muusta kuin lapsesta. Jos alkaisi välejä uudestaan häneen lämmittelemään edes kuulumisien vaihtamisen merkeissä, potkaisisin mieheltä munat kurkkuun ja pakkaisin kamat sillä sekunnilla.
        Täytyy kyllä sanoa että ennen minulla ei ollut mitään sitä vastaan että exän kanssa pidetään yhteyttä mutta näköjään se ei onnistu jos se ex on h*ora ja mies ajattelee munallaan. Nykyään suhdettamme raastaa kun miehellä on facebookissa muita exiä ystävinään jotka kommentoivat hänelle ja kirjoittelevat chatissa, en ymmärrä miksei mieheni voi sanoa heille että lopettaa kirjoittelun ja poistaa heitä kaverilistalta. Itselläni on exiä kaverina facebookissa mutten ole jutellut heidän kanssaan vuosiin siellä, ovat vain jääneet kaverilistalle, ja voisin heidät sieltä poistaa heti kun mieheni poistaa omat exänsä. Jotenkin vain tuntuu että miesten on vaikeaa antaa pakit muille naisille. On minuakin tullut miehet iskemään ja samantien olen heille sanonut että annapa olla, ei kiinnosta!
        Mutta tosiaan, jos epäilee miestä pettämisestä, ja jos saa outoja tai vältteleviä vastauksia asioista kysyttäessä ja jos toiset naiset kirjoittelevat kumppanillesi, suosittelen nostamaan ongelman pöydälle! Itse tutkin miehen kännykän ja facebookin viestit, niistä selviää jo aika paljon, ELLEI mies poista kaikkia todistusaineistoja. Ja siinä vaiheessa jos toinen pettää, ei toisen kännykän tutkimisessa ole mitään pahaa, sillä vain todennetaan toisen petos.
        Niin, ja yhteinen lapsi ei todellakaan ole mikään syy olla väleissä exän kanssa! Nykyään mieheni ja exänsä hoitavat keskustelut pääosin sähköpostin välityksellä ja kohta kun lapsi saadaan vihdoin hoitopaikkaan äidin vastusteluista huolimatta, ei mieheni enää tarvitse edes nähdä sitä kuvottavaa tuoppih*oraa ja me saamme mieheni kanssa käännettyä vihdoin uuden lehden suhteessamme kun ei tarvitse enää jokatoinen päivä keskustella sen naisen päähänpistoista!
        Eli, exän kanssa saa olla kaveri muttei tarvitse kuulumisia pahemmin vaihdella, mitä nyt jos joskus törmää kaupungilla, myös vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa voi aivan hyvin olla kaveri mutta siinäkin rajansa tietenkin.


    • Sepi_

      Kyllä se nyt vaan on ihmisestä aina kiinni. Lähtökohtaisesti mielestäni ihmisiin pitää luottaa, ja opit kyllä hänet ja hänen syynsä tuntemaan ennemmin tai myöhemmin.

      Itse olen molempien "pitkäaikaissuhde"-exieni kanssa hyvissä väleissä ja toisen kanssa tulee kahviteltuakin. Kyseisen exän kanssa yhteinen juttu on aina ollut musiikki ammatillisessa mielessä vaikka suhde ei hedelmää kantanutkaan. "Kahvittelut" onkin käytännössä jammailua, joskus isommallakin porukalla. Ja joskus pientä studiokeikkaa.

      Vaimoni ei aivan musiikin parissa ole omiaan, mutta muuten kyllä taiteilijasielu päästä varpaisiin. Hän ymmärtää täysin syyni tavata exääni ja luottaa minuun. Niin upea nainen hän on, että sitä luottamusta en tule ikinä menettämään.

      Ja harmillisena loppukommenttina vielä: Exäni mies ei ymmärrä/on liian mustasukkainen minusta. Exäni on tilanteesta melkoisen onneton. Musiikki on iso osa myös hänen elämäänsä ja tässä kaupungissa piirit valitettavan pienet. Toivottavasti ymmärrys löytyy ennen eroa.

    • Johan sen nyt tyhmempikin tajuaa, ettei tuollainen onnistu. Itselläni on vastaavanlainen kokemus. Mutta se johtuu vain siitä, etten ajatellut asiaa silloin. Kyllä harmittaa.

    • poispois

      Niin kun jenkki sanoo "sex with ex is a big mistake". Tai ruottalainen: "varm aldrig upp gammalt gröt" .

    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe