Kärsivien Kristus
26
601
Vastaukset
uudistuksen uskossasi, kun "sävel" on todella muuttunut täysin moniin aikasempiin viesteihisi verrattuna? Jopa Jeesuksen lyttäsit tehottomana Auttajana maan rakoon halveksien, vai onko teitä kaksi samalla niccillä?
* Siunausta ja Jumalan armoa elämään tälle uudelle "pojalle" siellä tuntureilla!- poika.tuntureilta
samoin kuin kaikki "Kristillisillä tekstisivuilla" olevat tekstit ovat peräisin 1980-luvulla lehdessäni julkaisemista teksteistä.
Silloin oli Kristus yli kaiken ja ainut innoittajani. Valitettavasti silloiset tekstit herättivät niin vähän vastakaikua, että jouduin harkitsemaan perusteellisesti koko homman mielekkyyttä.
Sen sijaan vastakaikua herätti marraskuussa 1990 Lapin Kansassa julkaisemani hypnoosikurssi-ilmoitus ja vain sen kautta löytyi niitä yhteyksiä, joita kipeästi tarvitsin.
No. Palasin näihin teksteihin kokeillakseni, josko nyt syntyy vastakaikua vai onko jälleen lähdettävä hypnoosikurssien tielle? poika.tuntureilta kirjoitti:
samoin kuin kaikki "Kristillisillä tekstisivuilla" olevat tekstit ovat peräisin 1980-luvulla lehdessäni julkaisemista teksteistä.
Silloin oli Kristus yli kaiken ja ainut innoittajani. Valitettavasti silloiset tekstit herättivät niin vähän vastakaikua, että jouduin harkitsemaan perusteellisesti koko homman mielekkyyttä.
Sen sijaan vastakaikua herätti marraskuussa 1990 Lapin Kansassa julkaisemani hypnoosikurssi-ilmoitus ja vain sen kautta löytyi niitä yhteyksiä, joita kipeästi tarvitsin.
No. Palasin näihin teksteihin kokeillakseni, josko nyt syntyy vastakaikua vai onko jälleen lähdettävä hypnoosikurssien tielle?Kristuksessa ja hänen armossaan, kaikki muu on turhuutta ja tuulten tavoittelua.
- jarrut
vaan jos se on niin, että Jumalalle on huudettu,
ja huudetaan edelleenkin! eikä vaan huudettu, vaan purettu sydäntä, purettu pettymystä ja kiukkua ja vihaa ja koettua epäoikeudenmukaisuutta! saahan Jumalalle sanoa kaikki? ei Jumala siitä suutu, eikä hänen rakkautensa huutajaa kohtaan vähene pätkääkään. me ollaan vaa opittu, että pitää olla kiltisti, muuten ei kukaan tykkää, vai mitä? parempi sekin että raivoaa ja huutaa, kuin että ei enää välitä kun sisäinen paine ja kipu on suurimmillaan, on Jumala ainut, jonka puoleen ihmisparka uskaltaa viedä koko sisimpänsä. ihmiset pilkkaavat, Jumala ymmärtää.
- kirjoitat.
Muistan, kun itse olin kamalassa kärsimyksessä ja uskon sisaret ja veljet, ne rakkaat yrittivät valaa minuun sanoillaan uskoa ja toivoa, niin se tapahtui usein niinkuin tapahtui Jobin kohallakin, että se vain pahensi tilannetta, sillä niin taitamaton ja riittämätön voi ihmisen paraskin loudutusyritys olla silloin, kun ihminen on laitettu täydelliseen kärsimykseen.
Sitten tuli Jeesus ja otti yhdessä hujauksessa kärsimykseni poissa. Se on ollut minun tieni ja sinulla on oma tiesi, mutta rakas ja tähdellinen Jeesuksen työtoveri olet, sen tiedon olen saanut Jeesukselta ja siksi seison rinnallasi.- poika.tuntureilta
Kerronpa erään kokemuksen:
Se oli syyskuuta 1985 ja sunnuntai-ilta. Vaimoni kuskasi minut autolla Sodankylän keskustaan istumaan pyörätuolissani siinä toivossa, että tapaisin edes yhden tutun.
No. Pitkän aikaa istuskelin Mannermaan liiketalon edustalla. Autot hurrasivat jatkuvana ketjuna ja nuoria oli paljon liikkeellä kylällä, mutta ei yhtään tuttua. Lopulta tuli sellainen tunne, että istun yksin autiolla rautatieasemalla. Kaikki junat ovat lähtenet ja kaikki matkustaneet lopullisesti pois ja vain minä yksin olin jäänyt jäljelle.
Lähdin paikaltani kärräämään valtavan surun vallassa Opintietä Kitisen rantaan päin. Täysi kuu paistoi tumman Kommattivaaran yllä ja tämä palautti mieleeni nuoruusvuosieni eräretket ja kuutamoiset illat erämaassa ja siinä hetkessä, yli kaksi vuotta kolaristani, tajusin ensi kerran kuinka lopullista kaikki oli. Että terveyteni oli mennyt lopullisesti enkä koskaan tulisi enää erämaissa samoilemaan ja täytyy sanoa, että valtava tuska raastoi sydämeni syyvyyksiin aina luihin ja ytimiin saakka ja sydämeni oli kuin sulaa vahaa rinnassani.
Menin kärryineni Vesiollin liiketalon nurkan taka ja itkin hillitöntä itkua pitkän tovin taivaan tähdet ainoina seuralaisina. Lopulta ryhdistäydyin kun vaimo tuli hakemaan kotiin.
Seuraavana aamuna, niin pian kuin vaimo lähti töihin ja lapset kouluun ja tarhaan, itkin ja piehtaroin petissäni ja rukoilin itselleni kuolemaa: Oi Herra. Anna minun kuolla... Oi Herra. Ota minut pois täältä". Näin tunnista toiseen ja tiistaina, niin pian kuin väki lähti, sama juttu lähelle keskipäivää: "Anna minun kuolla.. Ota minut pois täältä". Sitten yhtäkkiä oli kuin joku virta olisi käynyt läpi ruumiini ja oli kuin joku olisi sanonut: "Kuule poikani. Ei sinua vielä pois oteta. Sinua tarvitaan vielä" ja tämän jälkeen minun oli niin kevyt ja ihana olla. Ja kuin vahvistukseksi kaikelle eräs minulle täysin tuntematon uskovainen emäntä soitti Ivalosta.
Eli kaikki on sittenkin Korkeimman kädessä vaikka aina ei siltä tunnu. - saanut
poika.tuntureilta kirjoitti:
Kerronpa erään kokemuksen:
Se oli syyskuuta 1985 ja sunnuntai-ilta. Vaimoni kuskasi minut autolla Sodankylän keskustaan istumaan pyörätuolissani siinä toivossa, että tapaisin edes yhden tutun.
No. Pitkän aikaa istuskelin Mannermaan liiketalon edustalla. Autot hurrasivat jatkuvana ketjuna ja nuoria oli paljon liikkeellä kylällä, mutta ei yhtään tuttua. Lopulta tuli sellainen tunne, että istun yksin autiolla rautatieasemalla. Kaikki junat ovat lähtenet ja kaikki matkustaneet lopullisesti pois ja vain minä yksin olin jäänyt jäljelle.
Lähdin paikaltani kärräämään valtavan surun vallassa Opintietä Kitisen rantaan päin. Täysi kuu paistoi tumman Kommattivaaran yllä ja tämä palautti mieleeni nuoruusvuosieni eräretket ja kuutamoiset illat erämaassa ja siinä hetkessä, yli kaksi vuotta kolaristani, tajusin ensi kerran kuinka lopullista kaikki oli. Että terveyteni oli mennyt lopullisesti enkä koskaan tulisi enää erämaissa samoilemaan ja täytyy sanoa, että valtava tuska raastoi sydämeni syyvyyksiin aina luihin ja ytimiin saakka ja sydämeni oli kuin sulaa vahaa rinnassani.
Menin kärryineni Vesiollin liiketalon nurkan taka ja itkin hillitöntä itkua pitkän tovin taivaan tähdet ainoina seuralaisina. Lopulta ryhdistäydyin kun vaimo tuli hakemaan kotiin.
Seuraavana aamuna, niin pian kuin vaimo lähti töihin ja lapset kouluun ja tarhaan, itkin ja piehtaroin petissäni ja rukoilin itselleni kuolemaa: Oi Herra. Anna minun kuolla... Oi Herra. Ota minut pois täältä". Näin tunnista toiseen ja tiistaina, niin pian kuin väki lähti, sama juttu lähelle keskipäivää: "Anna minun kuolla.. Ota minut pois täältä". Sitten yhtäkkiä oli kuin joku virta olisi käynyt läpi ruumiini ja oli kuin joku olisi sanonut: "Kuule poikani. Ei sinua vielä pois oteta. Sinua tarvitaan vielä" ja tämän jälkeen minun oli niin kevyt ja ihana olla. Ja kuin vahvistukseksi kaikelle eräs minulle täysin tuntematon uskovainen emäntä soitti Ivalosta.
Eli kaikki on sittenkin Korkeimman kädessä vaikka aina ei siltä tunnu.sellaisen kasvatuksen, että et ole enää yhdessäkään ihmisessä riippuvuussuhteessa, vaan se suhde on käännetty sinne, mistä meidän tuleekin olla riippuvaisia. Tälläisille ihmisille Jumala antaa aarteen, valtavan aarteen ja siitä aarteesta tulee jakaa muillekin. Se on siitä kummallista työtä, että kun sitä jakaa niin se aarre lisääntyy ja alkaa kantaa kultaista leimaa.
Vaikka ruumiin puolelta joudutkin otamaan apua vastaan elät hengessä yksinäisyydessä, mutta et yksinäisyydessä, sillä Jumala on kanssasi.
Ihmisten puolelta tulet aina elämään yksinäisyydessä, mutta se on aivan valtavan ihana asia, sillä sen paikan täyttää Jeesus.
Kukaan ihminen ei tule koskaan sinua ymmärtämään täydellisesti, mutta se on Jumalan tarkoituskin, sillä Hän erottaa sotilaansa pelkästään Itselleen.
Puhun vain kokemuksesta, sillä minä olen yksi valituista ja kerron vielä, että tämä kaikki ei tarkoita sitä, että eikö meillä olisi ihanat perheet, ihanat ystävät, mutta se tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ketään jolta kysyä neuvoa Jumalan asioissa, ei yhtään ihmistä, vain Jumala. Vain Jumala on kaikki kaikessa ja siksi me emme tuo ihmisten keksimää oppirakennelmaa esiin, vaan tuomme todellisen uskon perustan. - poika.tuntureilta
saanut kirjoitti:
sellaisen kasvatuksen, että et ole enää yhdessäkään ihmisessä riippuvuussuhteessa, vaan se suhde on käännetty sinne, mistä meidän tuleekin olla riippuvaisia. Tälläisille ihmisille Jumala antaa aarteen, valtavan aarteen ja siitä aarteesta tulee jakaa muillekin. Se on siitä kummallista työtä, että kun sitä jakaa niin se aarre lisääntyy ja alkaa kantaa kultaista leimaa.
Vaikka ruumiin puolelta joudutkin otamaan apua vastaan elät hengessä yksinäisyydessä, mutta et yksinäisyydessä, sillä Jumala on kanssasi.
Ihmisten puolelta tulet aina elämään yksinäisyydessä, mutta se on aivan valtavan ihana asia, sillä sen paikan täyttää Jeesus.
Kukaan ihminen ei tule koskaan sinua ymmärtämään täydellisesti, mutta se on Jumalan tarkoituskin, sillä Hän erottaa sotilaansa pelkästään Itselleen.
Puhun vain kokemuksesta, sillä minä olen yksi valituista ja kerron vielä, että tämä kaikki ei tarkoita sitä, että eikö meillä olisi ihanat perheet, ihanat ystävät, mutta se tarkoittaa sitä, että meillä ei ole ketään jolta kysyä neuvoa Jumalan asioissa, ei yhtään ihmistä, vain Jumala. Vain Jumala on kaikki kaikessa ja siksi me emme tuo ihmisten keksimää oppirakennelmaa esiin, vaan tuomme todellisen uskon perustan. - oleemme Eliaan
Hengessä, siinä samassa Hengessä, missä Johannes Kastaja raivasi tietä Jumalan Sanan, eli Jeesuksen tulla. Siinä Hengessä me teemme työtämme. Tänäkin päivänä meitä on muutama tällä helluntalaisten palstallakin kirjoittamassa. Nyt raivataan tietä Jeesuksen tulla ja Jeesus onkin tullut Tempeliinsä, jossa Hän puhdistaa omaisuukansaansa viedäkseen meidät kotiin valkeissa vaatteissa, jotka saamme uskosta Jeesukseen ja Jumalan käskyihin.
Kotiin lähdön aika lähenee kiivasta vauhtia, sillä tähtemme aikakin lyhennetään. - poika.tuntureilta
oleemme Eliaan kirjoitti:
Hengessä, siinä samassa Hengessä, missä Johannes Kastaja raivasi tietä Jumalan Sanan, eli Jeesuksen tulla. Siinä Hengessä me teemme työtämme. Tänäkin päivänä meitä on muutama tällä helluntalaisten palstallakin kirjoittamassa. Nyt raivataan tietä Jeesuksen tulla ja Jeesus onkin tullut Tempeliinsä, jossa Hän puhdistaa omaisuukansaansa viedäkseen meidät kotiin valkeissa vaatteissa, jotka saamme uskosta Jeesukseen ja Jumalan käskyihin.
Kotiin lähdön aika lähenee kiivasta vauhtia, sillä tähtemme aikakin lyhennetään. - luuli..
jääneensä yksin, mutta sitten häneen eteensä avautuikin tieto, että häntä ei ole jätetty yksin. Mekin luulemma toisinaan, että olemme jätetty ihmisten puolelta yksin, sillä yksikään ihminen ei nouse rinnallemme taistelemaan oikeiden oppien puolesta, kunnes yhtäkkiä heitä nouseekin monta.
1. Kuninkaiden kirja 19
15 Herra sanoi hänelle: "Lähde takaisin samaa tietä, jota tulit, erämaan kautta Damaskoon. Mene ja voitele Hasael Aramin kuninkaaksi.
16 Ja voitele Jeehu, Nimsin poika, Israelin kuninkaaksi. Ja voitele sijaasi profeetaksi Elisa, Saafatin poika, Aabel-Meholasta.
17 Ja on tapahtuva näin: joka välttää Hasaelin miekan, sen surmaa Jeehu, ja joka välttää Jeehun miekan, sen surmaa Elisa.
18 Mutta minä jätän jäljelle Israeliin seitsemäntuhatta: kaikki polvet, jotka eivät ole notkistuneet Baalille, ja kaikki suut, jotka eivät ole hänelle suuta antaneet."
19 Niin hän lähti sieltä ja kohtasi Elisan, Saafatin pojan, kun tämä oli kyntämässä; kaksitoista härkäparia kulki hänen edellänsä, ja itse hän ajoi kahdettatoista. Kulkiessaan hänen ohitsensa Elia heitti vaippansa hänen päällensä.
20 Niin hän jätti härät, riensi Elian jälkeen ja sanoi: "Salli minun ensin antaa suuta isälleni ja äidilleni; sitten minä seuraan sinua". Elia sanoi hänelle: "Mene, mutta tule takaisin; tiedäthän, mitä minä olen sinulle tehnyt".
- EiPennanen
>>..vain me, jotka itse olemme käyneet läpi kärsimysten syvimmät syöverit.... voimme ymmärtää..>>
>> Uskon, että nämä sanat ovat täyttä hebreaa niille, jotka eivät itse ole näitä kokeneet. >>
... päättää, miten haluat asioiden olevan.
Jos olet sitä mieltä, että kukaan terve ihminen ei voi mitenkään sinun kurjaa kohtaloasi ymmärtää, niin sinun on myös hyväksyttävä, että he toimivat puutteelisen ymmärtämyksensä mukaisesti.
Jos taas uskot että empatia on myötäsyntyinen ominaisuus kaikille ihmisille, sinun pitäisi yrittää välttää itsesääliä, uhmakkaita vaatimuksia, syyttelyä ja rähinöintiä.
Sinun pitäisi auttaa ihmisiä auttamaan itseäsi.- poika.tuntureilta
sitä empatiaa ei juuri mistään löydy. Hyväntekijälle käy varmahan niin, kuin joku viisas on sanonut: "Hullun eväät syödään ensimmäiseksi" ja minä sanon: "Joka itsens alentaa, se varmahan poljetaan entistäkin alemmas".
Eli siis. Tässä "petojen maailmassa" pätee intialaisten oppi: "Jos maailma sinua vihaa, niin ole sinä suurempi kuin maailma niin sinä voitat", Ja. "Jos elämäsi on kovaa, ole sinä kovempi kuin elämä niin sinä kestät".
Eli elämän realiteetit sanelevat ehdot joiden mukaan on elettävä. - EiPennanen
sitä empatiaa ei juuri mistään löydy. Hyväntekijälle käy varmahan niin, kuin joku viisas on sanonut: "Hullun eväät syödään ensimmäiseksi" ja minä sanon: "Joka itsens alentaa, se varmahan poljetaan entistäkin alemmas".
Eli siis. Tässä "petojen maailmassa" pätee intialaisten oppi: "Jos maailma sinua vihaa, niin ole sinä suurempi kuin maailma niin sinä voitat", Ja. "Jos elämäsi on kovaa, ole sinä kovempi kuin elämä niin sinä kestät".
Eli elämän realiteetit sanelevat ehdot joiden mukaan on elettävä.>> "Jos elämäsi on kovaa, ole sinä kovempi kuin elämä niin sinä kestät" >>
...kestää, niin miksei elämästään voi tuollakin asenteella yrittää läpi päästä, omin (ja mahdollisen Jumalan) voimin, ketään kiittelemättä ja kenellekkään vaivojaan valittamatta.
Minulla kantti ei kestäisi, ei edes vaikka näihin asti olen melko hyvin omillani toimeen tullutkin, useammin ihmisiä auttanut kuin kenenkään apua tarvinnut.
Iän ja raihnaisuuden lisääntyessä tulee avun tarve lisääntymään ja mahdollisuudet muiden auttamiseen vähenemään.
Uskon kuitenkin että yhteiskunnan suojaverkot toimivat ja lähiympäristöstä löytyy riittävästi empatiaa sitten kun en enää pysty itsestäni ja emännästäni, tai emäntä minusta, huolta pitämään. - poika.tuntureilta
EiPennanen kirjoitti:
>> "Jos elämäsi on kovaa, ole sinä kovempi kuin elämä niin sinä kestät" >>
...kestää, niin miksei elämästään voi tuollakin asenteella yrittää läpi päästä, omin (ja mahdollisen Jumalan) voimin, ketään kiittelemättä ja kenellekkään vaivojaan valittamatta.
Minulla kantti ei kestäisi, ei edes vaikka näihin asti olen melko hyvin omillani toimeen tullutkin, useammin ihmisiä auttanut kuin kenenkään apua tarvinnut.
Iän ja raihnaisuuden lisääntyessä tulee avun tarve lisääntymään ja mahdollisuudet muiden auttamiseen vähenemään.
Uskon kuitenkin että yhteiskunnan suojaverkot toimivat ja lähiympäristöstä löytyy riittävästi empatiaa sitten kun en enää pysty itsestäni ja emännästäni, tai emäntä minusta, huolta pitämään.tämän päivän Suomessa joka toinen päivä päättää joku yksinäinen hylätty vanhus itse päivänsä kun ei jaksa enää.
Häpeäksi tämä on koko kristilliselle Suomelle ja kehityksen suunta kulkee kohti entistäkin kovempia asenteita. Eli vain henkisesti todella vahvat yksilöt tulevat vastaisuudessa selviytymään. Masennusääkkeiden kauppa on saanut ennen näkemättömät mittasuhteet, mutta näilläkin hoidetaan vain oireita - ei itse ongelmaa.
Eli empatiaa ja lähimmäisenrakkautta sekä lähimmäisten kuormien kantamista tarvittaisiin, mutta näyttää olevan helpompi ottaa kuu alas taivaalta kuin näitä arvoja mistään löytää.
Ja. Hyvyydellä tässä nykyisessä mailmassa ei saavuta mitään - ainakaan ihmisiltä. - älä luovuta
tämän päivän Suomessa joka toinen päivä päättää joku yksinäinen hylätty vanhus itse päivänsä kun ei jaksa enää.
Häpeäksi tämä on koko kristilliselle Suomelle ja kehityksen suunta kulkee kohti entistäkin kovempia asenteita. Eli vain henkisesti todella vahvat yksilöt tulevat vastaisuudessa selviytymään. Masennusääkkeiden kauppa on saanut ennen näkemättömät mittasuhteet, mutta näilläkin hoidetaan vain oireita - ei itse ongelmaa.
Eli empatiaa ja lähimmäisenrakkautta sekä lähimmäisten kuormien kantamista tarvittaisiin, mutta näyttää olevan helpompi ottaa kuu alas taivaalta kuin näitä arvoja mistään löytää.
Ja. Hyvyydellä tässä nykyisessä mailmassa ei saavuta mitään - ainakaan ihmisiltä."Hyvyydellä tässä nykyisessä mailmassa ei saavuta mitään - ainakaan ihmisiltä."
Tarkoitatko sitä, että valitset pahuuden tien? - EiPennanen
tämän päivän Suomessa joka toinen päivä päättää joku yksinäinen hylätty vanhus itse päivänsä kun ei jaksa enää.
Ja. Hyvyydellä tässä nykyisessä mailmassa ei saavuta mitään - ainakaan ihmisiltä.>> tämän päivän Suomessa joka toinen päivä päättää joku yksinäinen hylätty vanhus itse päivänsä kun ei jaksa enää >>
... arvion mukaan tuo olisi noin 2% kaikista kuolemantapauksista.
Ei mitenkään hämmästyttävä luku. Monet kokevat parantumattomat sairaudet jatkuvine kipuineen ja/tai täysin muiden avun varassa olevana hoitopakettina elämisen niin pelottaviksi, että mieluummin lopettavat päivänsä jos siihen vielä jotenkin kykenevät.
Se on kuitenkin seurausta ihmisen vapaasta valinnasta, ei pakon sanelemaa siitä syystä että yhteiskunta tieten tahtoen jättäisi vanhuksensa oman onnensa varaan.
Olen muuten sitä mieltä että eutanasia pitäisi laillistaa, tietenkin tarkoin valvottuna ja aina joko potilaan toivottomaan tilaan ja omaan päätökseen tai peruuttamattomaksi todettuun aivokuolemaan ja omaisten suostumukseen perustuen. - poika.tuntureilta
älä luovuta kirjoitti:
"Hyvyydellä tässä nykyisessä mailmassa ei saavuta mitään - ainakaan ihmisiltä."
Tarkoitatko sitä, että valitset pahuuden tien?....
Paavali kirjoittaa Rooman uskoville:
17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
21. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
Täytyy sanoa, että on todella kauniita ja ihailtavia sanoja Paavalilta – samaa, kuin mitä myös intialaisessa uskontofilosofiassa korostetaan:
”Jos hän ei uutta tee, vaan puhdistaa verestään valheen, kaiken itsekkyyden.
Nöyrästi kärsii, kostaa vääryydet vain anteeks’ antamalla”.
(Ernest Arnold: Aasian valo)
Voihan olla, että joidenkin yksittäisten erakkomunkkien tai pyhimysaatteiden kannattajien elämässä nämäkin arvot ja ihanteet toimivat käytännössä, mutta arkipäivän elämän kovien realiteettien keskellä eläville näillä sanoilla ja ihanteilla ei ole suurtakaan merkitystä – ainakaan silloin kun ollaan tekemisissä väärintekijöiden tai raatelevaisien susien kanssa. Totuus kun on, että ne ihmiset, jotka alistuvat vääryyksien tai päähän potkimisien uhriksi, saavat olla sitä koko ikänsä saamatta oikeutta osakseen mistään.
Ajatellaanpa vaikkapa koulukiusaamisia. Yleinen piirre näissä on, että ulkopuoliset; tai kiusaaja itsekään, eivät tajua miten vakavasta asiasta on kysymys ja näin kiusaamiset saavat jatkua loputtomin. Sen sijaan kiusaamisen uhriksi joutuneen elämä voi olla yhtä maanpäällistä kurimusta, jonka vuoksi koko elämä on pilalla. Seurauksena voi olla anoreksia, jopa itsemurhayritykset toisten tajuamatta, mistä on kysymys.
Tällaisessa tilanteessa uhrilla on täsmälleen kaksi vaihtoehtoa: Joko kasvaa henkisesti niin suureksi ja voimakkaaksi, ettei ole enää altis kenenkään kiusaamisille. Tai sitten pystyä lopettamaan nämä kiusaamiset tavalla tai toisella heti alkuunsa. Muutoin seuraukset voivat olla hyvinkin tuhoisia.
Sama koskee työpaikkakiusaamisia tai muita ympäristön taholta tulevia raukkamaisia tekoja; jopa suoranaisia rikoksia. Joissakin yksittäistauksissa raamatun opetukset anteeksiantamisesta toimivat käytännössä ja vapauttavat katkeruudesta ja kostopyrkimyksistä. Sen sijaan jatkuvien vääryyksien ja raukkamaisten tekojen kohdalla tämä ei toimi; ja tällaisten tekojen loputtomaksi uhriksi kenenkään ei tarvitse eikä saa alistua. Tämän vuoksi meillä jokaisella on oikeus puolustautumiseen ja meillä pitää myös olla keinot puolustautua. Olipa sitten kysymyksessä koulu- tai työpaikkakiusaamiset, ihmisoikeusrikkomukset tahi muut rikokset tai raukkamaiset teot tai viranomaisten virkavirheet. Euroopan Neuvoton Ihmisoikeussopimuksen 13 artikla sanoo:
Jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava käytettävissään tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt.
......... - olen uskonut
....
17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
Täytyy sanoa, että on todella kauniita ja ihailtavia sanoja Paavalilta – samaa, kuin mitä myös intialaisessa uskontofilosofiassa korostetaan:
Voihan olla, että joidenkin yksittäisten erakkomunkkien tai pyhimysaatteiden kannattajien elämässä nämäkin arvot ja ihanteet toimivat käytännössä, mutta arkipäivän elämän kovien realiteettien keskellä eläville näillä sanoilla ja ihanteilla ei ole suurtakaan merkitystä – ainakaan silloin kun ollaan tekemisissä väärintekijöiden tai raatelevaisien susien kanssa. Totuus kun on, että ne ihmiset, jotka alistuvat vääryyksien tai päähän potkimisien uhriksi, saavat olla sitä koko ikänsä saamatta oikeutta osakseen mistään.
Ajatellaanpa vaikkapa koulukiusaamisia. Yleinen piirre näissä on, että ulkopuoliset; tai kiusaaja itsekään, eivät tajua miten vakavasta asiasta on kysymys ja näin kiusaamiset saavat jatkua loputtomin. Sen sijaan kiusaamisen uhriksi joutuneen elämä voi olla yhtä maanpäällistä kurimusta, jonka vuoksi koko elämä on pilalla. Seurauksena voi olla anoreksia, jopa itsemurhayritykset toisten tajuamatta, mistä on kysymys.
Tällaisessa tilanteessa uhrilla on täsmälleen kaksi vaihtoehtoa: Joko kasvaa henkisesti niin suureksi ja voimakkaaksi, ettei ole enää altis kenenkään kiusaamisille. Tai sitten pystyä lopettamaan nämä kiusaamiset tavalla tai toisella heti alkuunsa. Muutoin seuraukset voivat olla hyvinkin tuhoisia.
Sama koskee työpaikkakiusaamisia tai muita ympäristön taholta tulevia raukkamaisia tekoja; jopa suoranaisia rikoksia. Joissakin yksittäistauksissa raamatun opetukset anteeksiantamisesta toimivat käytännössä ja vapauttavat katkeruudesta ja kostopyrkimyksistä. Sen sijaan jatkuvien vääryyksien ja raukkamaisten tekojen kohdalla tämä ei toimi; ja tällaisten tekojen loputtomaksi uhriksi kenenkään ei tarvitse eikä saa alistua. Tämän vuoksi meillä jokaisella on oikeus puolustautumiseen ja meillä pitää myös olla keinot puolustautua. Olipa sitten kysymyksessä koulu- tai työpaikkakiusaamiset, ihmisoikeusrikkomukset tahi muut rikokset tai raukkamaiset teot tai viranomaisten virkavirheet. Euroopan Neuvoton Ihmisoikeussopimuksen 13 artikla sanoo:
Jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava käytettävissään tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt.
.........Sanan tuoltakin osin niin, kuin se on meille annettu ja olen saanut voiman antaa kaikille anteeksi ja se on tehnyt minusta tavattoman vapaan ja rauhallisen. Se ei toki tarkoita, että siunaan pahantekijöiden työn. Päin vastoin, menen aina heikompien rinnalle, niiden, joita paholainen mielellään kiusaa ja nuhtelen heitä suorin sanoin, mutta kertaakaan en ole jäänyt vangiksi heidän synteihinsä, vaan olen antanut anteeksi, sillä he vastaavat aivan itse omista synneistään.
Anteeksi antaminen on valtava vapaus. - aivan aina
olen uskonut kirjoitti:
Sanan tuoltakin osin niin, kuin se on meille annettu ja olen saanut voiman antaa kaikille anteeksi ja se on tehnyt minusta tavattoman vapaan ja rauhallisen. Se ei toki tarkoita, että siunaan pahantekijöiden työn. Päin vastoin, menen aina heikompien rinnalle, niiden, joita paholainen mielellään kiusaa ja nuhtelen heitä suorin sanoin, mutta kertaakaan en ole jäänyt vangiksi heidän synteihinsä, vaan olen antanut anteeksi, sillä he vastaavat aivan itse omista synneistään.
Anteeksi antaminen on valtava vapaus.heikompien rinnalle, jos näen näiden itseään täynnä olevien heidän kimpussaan hääräävän ja näit itseään täynnä olevia nuhtelen. Nytkin sinun kimpussasi häärää ihminen, joka ei tule antamaan periksi, koska hänellä ei ole siihen kykyä ja parempi, että et vastaile hänelle.
- kapasiteettinsa
aivan aina kirjoitti:
heikompien rinnalle, jos näen näiden itseään täynnä olevien heidän kimpussaan hääräävän ja näit itseään täynnä olevia nuhtelen. Nytkin sinun kimpussasi häärää ihminen, joka ei tule antamaan periksi, koska hänellä ei ole siihen kykyä ja parempi, että et vastaile hänelle.
sokeasti
- tekniikkaa
aivan aina kirjoitti:
heikompien rinnalle, jos näen näiden itseään täynnä olevien heidän kimpussaan hääräävän ja näit itseään täynnä olevia nuhtelen. Nytkin sinun kimpussasi häärää ihminen, joka ei tule antamaan periksi, koska hänellä ei ole siihen kykyä ja parempi, että et vastaile hänelle.
- Aslak-riepu
Eli elämän realiteetit sanelevat ehdot joiden mukaan on elettävä.ashiaa. Noi she on, et pithää olh kovemph ku muuth, muuthe ei pärhjätä voih kovhas kilphailusha. Et nekhi jotk voish authaa, ei enhää välithä ku huomant eth mithää ei saap ilmaseks et suur os on kiithämätönt porukhaa, siks alkhavathen rahhasthaa heikhompii.
Tunturi-poek tekhee hyvvii havainthoita täst yhtheiskunnast, et monest hää kans o helpho oll samhaa mielt. - Jeesuksen seuraaja
....
.........Olen itse joutunut pilkatuksi ja kiusatuksi uskon tiellä, tiedän mitä se on.
Minulle tämä kokemus on ollut vain Jeesuksen esimerkin avulla voima vara ja kasvu.
Tiedän mitä on hylkääminen ja hylätyksi tuleminen.
Ise sain Jeesukselta paljon Hengellisiä lahjoja, Ihmisille tuli Hengellinen kateus, joka jälkeen he käänsivät selkänsä minulle.
Jeesus kasvatti minua tämän kokemuksen kautta, ja antoi minulle ymmäryksen heikkoja ihmisiä kohtaan.
Minä ymmärrän sinua Poika tuntureiden, ymmärrän myös sen mitä se tuntuu.
Yksi asia on mikä minussa on vain voimistunut, usko Jeesukseen.
Kukaan ei koskaan voinut minua erottaa Jeesuksesta, minä vain vahvistuin hänessä.
Jeesushan sanoo: vahvistukaa uskossa, sillä he tekivät kaiken ensin minulle.
Jotta voisimme olla Jeesuksen kanssa rinta rinnan, ei meidän tarvitse katsoa ihmisiin, ainoastaa Jeesukseen kaiken yli.
Jeesus on voitaja, hän on se joka antaa rauhan ja levon sydämeen sitä ei voi mikään poistaa.
Ole vahva Jeesuksessa hän on vahva sinussa ja on sinun puolellasi niinä päivinä, jolloin tunnet itsesi heikoksi.
- on hyviä
kirjotuksia. Olisivat vain vähän lyhempiä. Jaa niitä useampiin eri osiin, kiitos.
- selvät lahjat
omaava ihminen. Noilla lahjoilla joku rikastuisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068922Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1783383- 191850
- 771166
- 761078
- 271065
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641021Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791005- 55983
- 65930