Kuluttaako liikaa?

C4 1.6 HDi BMP

Nimimerkin mukainen uusi dieseli alla ja kulutukset seuraavat:
80km/h keskinopeudella suotuisissa olosuhteissa kulutus n. 4,5l - 4,8l/100km.
100km/h keskinopeudella kulutus haarukassa 5,1l - 5,6l/100km. Kulutukset on mittailtu tasaisella ajolla, ilman ohittelemisia ja vakionopeussäädin säädettynä joko 80km/h tai 100km/h nopeuteen.

Eihän tuo perikatoon syö, mutta kun tuntuu, että muilla menee vastaavilla koneilla varustetuissa autoissa dieseliä paljon vähemmän.

34

3712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syystä

kulutuslukemia aina korjataan alaspäin, ikäänkuin kuskit olisivat itse tehneet ne autonsa ja olisivat niitä myymässä. Käsittämätöntä hölmöilyä.

• The Rat

Jos mittari näyttää 80 km/h, on aika paljon merkitystä kulutukseen sillä, onko todellinen nopeus 70 vai 80 km/h. Ainakin omassa välineessäni sillä on luokkaa 10% vaikutus.

Kulutuksesi vastaavat aika lähelle oman 1.9 TDI Golf Varianttini kulutuksia. Pienempi kone voisi viitata siihen, että nopeuden kasvaessa kulutuksesi kasvaa nopeammin (tai sitten ei).

• C4 1.6 HDi BMP

Gps:llä olen nopeuden katsonut ja sen mukaan nuo 80km/h ja 100km/h nopeudet. Omassa mittarivirhe 2km/h, eli mittarissa 102km/h lukema ja gps antaa 100km/h lukeman.

• Pekka Karuna

Kaikki on varmaankin hyvin kunnossa.

Kesällä kesärenkaikka ja -dieselillä kulutus pienee tuosta pari desiä.

Ja jos uskot hevosmiesten tietotoimistoa niin AINA joku on päässyt vähemmällä.
      Hevosmiehet kun mittaavat keskikulutuksen kesällä keskellä yötä ajettuna 60 km/h tasaisessa maastossa jonka jälkeen tankkausvirheet maksimoiden kulutus pyöristetään alaspäin seuraavaan mahdollisimman uskomattomalta kuullostavaan täyteen litraan josta vielä vähennetään sopivan epämääräinen luku ettei tulos ole ikävän pyöreä.

• vakionopeuden säädintä?

Tuntuu joskus että jotkut vakionopeudensäätimet ajat aika 'raskaalla jalalla'.

• Pekka Karuna
        vakionopeuden säädintä? kirjoitti:

Tuntuu joskus että jotkut vakionopeudensäätimet ajat aika 'raskaalla jalalla'.

Joo, n.s. vapaalla jalalla pääsee vähemmällä, mutta (yleensä) keskinopeuden kustannuksella.

Joskus kokeilin tuota, matka oli 400 kilometriä samaa tietä edestakaisin.

Mennessä ajoin vakionopeudensäädin päällä, kulutus oli 4,6 l/100 km, keskinopeus oli 86 km/h. (käytössä oli talvirajoitukset)

Tullessa ajelin itse vauhtia säädellen, kulutus oli 4,3 l/100km, keskinopeus 82 km/h.

Vakkari pitää nopueden samana, eli kaasuttaa ihan liikaa ylämäessä.
        Vauhtia mäkeen ottamalla säästää, mutta kyllä ainakin tuolla matkalla kekinopeus pääsi hiipumaan.

Totta puhuen tuolla kulutuserolla ei ole oikeasti merkitystä, kuten ei tuolla keskinopeuden erollakaan.

• ajotietokoneelta?

Ajotietokoneen mukaan vai?
      Ei välttämättä kovin hyvin korreloi todellisen keskikulutuksen kanssa.
      Omassa autossa pääsen lähes poikkeuksetta tripin kuin tripin ajotietokoneen mukaan 5 l/100km kulutuksella tai alle, mutta tankkausten mukaan laskettuna keskikulutus on ollut n. 5,5 l/100km.

• C4 1.6 HDi BMP

Viime viikonlopun pitempi lenkki antoi ajotietokoneen ja tankkauksen mukaan (sama mittari ihan tarkoituksella) kulutukseksi 4,7l/100km n. 80km/h keskinopeudella.

• 10 000 km

kun tulee täytee kulutus on n. 2-3 dl pienempi kuin ihan uutena, samoin kesälaatua kuluu 2-3 dl vähempi.
      Lisäksi jos olet uusi dieselisti, dieseliä saatta tällöin ajaa turhan suurilla kierroksilla.
      Vaikutusta on myös sillä, että ylämäessä antaa vauhdin tippua hieman esim 5km/h jonka sitten alamäessä voi kelata takaisin. Enempikin voi joustaa jos kukaan ei aja perässä.

• C4 1.6 HDi BMP

Viimeksi omistin dieselin joskus vuonna 1990 ja silloinkin vain vanhoja. Nyt on ensimmäinen uusi dieseli alla. Kierrokset taas määrää tuo robottilaatikko aika pitkälle. Toki siitä voi manuaalisesti heittää isompaa, kuten kuutosta kahdeksassa kympissä, mikäli haluaa.

Joku mainitsi vakionopeussäätimen lisäävän kulutusta ja se varmaan osaltaan pitää paikkansa, koska se ei laske nopeutta ylämäissä yhtään. Toisaalta, kun sellainen autossa on, niin käytän sitä matka-ajossa.

• The Rat

Rengasleveys muuten vaikuttaa yllättävän paljon. Kuinka leveät nakit on alla? Vaihtamalla ne puolimetriset makkarat normaalikokoisiin, löytyy kadonnut desi tai pari. :)

• C4 1.6 HDi BMP

Alla on ihan vakiorenkaat, eli 205 leveät rinkulat. Ei, en todellakaan ala vaihtelemaan renkaita kapeammiksi ;)
        Auto nyt vie mitä vie, lähinnä kiinnostaa se, että onko kulutus linjassa muiden vastaavilla koneilla olevien kanssa, kun en ole noilla dieseleillä aikoihin ajellut.

• The Rat
        C4 1.6 HDi BMP kirjoitti:

Alla on ihan vakiorenkaat, eli 205 leveät rinkulat. Ei, en todellakaan ala vaihtelemaan renkaita kapeammiksi ;)
        Auto nyt vie mitä vie, lähinnä kiinnostaa se, että onko kulutus linjassa muiden vastaavilla koneilla olevien kanssa, kun en ole noilla dieseleillä aikoihin ajellut.

Itselläni on samanlevyiset kesärenkaina. 195:t talvirenkaina. Talvella kulutus laskeekin, vaikka samoilla nopeuksilla päästelisi. Muuta syytä en keksi kuin renkaan...

• 000000000

mulle 1.6 tdci 80km/t 4.0-4.2
      100km/t 4.5

• C4 1.6 HDi BMP

Asiallinen vastaus, tätähän alunperin kysyinkin.

• on merkillistä

hörhöilyä muutamasta desistä. Lopettakaa jo.

• wow dtti

miksi?

• pajonko se on?

nimittäin 1 vai 2 dl sadalle? enempäähän tai siis vähempäähän ei voi mennä....

vakionopeussäädin vie enemmän kuin ilman sitä ajettuna....se kun tuppaa lämäämään kaasua liikaa ylämäkiin ja "pumppaa" kaasua tasaisellakin....vaikuttaa ainakin tuon 1-2dl sadalle liikamenon...mikä nyt sitten on liikaa?

• ```'''''

Huomioi vielä matkamittarin virhe, niin taas saat lisää syitä olla huolissasi kulutuksesta.

• outlanderisti

Nykyiset cruiset ajavat taatusti taloudellisemmin kuin yksikään tavallinen kuski. Testattu on, itse pystyn ajamaan manuaalisesti noin 0,2l/100km pienemmällä kulutuksella kuin vaimoke manuaalisesti, mutta femma (citikan C5) vei cruisella ajaen vielä tuosta minun kulutuksesta pois n.0,2l/100km. Tohon C4 kulutukseen, jos keskinopeus on tuo 80km/h niin alta viiden kulutus on jo ihan hyvä. Ja muuten kutonen on käyttökelpoinen jo 80km/h nopeudesta. Muutenkin tuo BMP on aika tarkka siitä miten ajaa, se oppivuus näet, jos kaasuttelet vähänkään reippaammin niin laatikko käyttää äkkiä turhan pieniä vaihteita. Ja sitten ihan yleisesti, nyky autoilla (ainakin PSA) tuo taloudellisin nopeus asettuu tuonne 80-90km/h haarukkaan suurimmalla vaihteella.

• C4 1.6 HDi BMP
        outlanderisti kirjoitti:

Nykyiset cruiset ajavat taatusti taloudellisemmin kuin yksikään tavallinen kuski. Testattu on, itse pystyn ajamaan manuaalisesti noin 0,2l/100km pienemmällä kulutuksella kuin vaimoke manuaalisesti, mutta femma (citikan C5) vei cruisella ajaen vielä tuosta minun kulutuksesta pois n.0,2l/100km. Tohon C4 kulutukseen, jos keskinopeus on tuo 80km/h niin alta viiden kulutus on jo ihan hyvä. Ja muuten kutonen on käyttökelpoinen jo 80km/h nopeudesta. Muutenkin tuo BMP on aika tarkka siitä miten ajaa, se oppivuus näet, jos kaasuttelet vähänkään reippaammin niin laatikko käyttää äkkiä turhan pieniä vaihteita. Ja sitten ihan yleisesti, nyky autoilla (ainakin PSA) tuo taloudellisin nopeus asettuu tuonne 80-90km/h haarukkaan suurimmalla vaihteella.

Kiitos asiallisesta kommentista. Osaa täällä näemmä vaivaa jos ottaa kulutuksen puheeksi.

Itse en ole pitempää matkaa ajanut ilman vakionopeussäädintä, koska käytän mielelläni autossa olevia varusteita, jotka helpottaa ajamista.

80km/h on vähn ongelmallinen nopeus kuutosella, koska se pitää siinä nopeudessa laittaa manuaalisesti päälle ja laatikko vaihtaa herkästi viitoselle ylämäissä. 90km/h voisi olla tuon suhteen "paras" nopeus, sillä silloin kuutonen pysyy päällä ja laatikko hakee sen itse.

Hirveästi ei tule kyllä kaasuteltua isoilla kierroksilla eikä reviteltyä. Ne ajat ovat jo taakse jäänyttä elämää.

Ihan mielenkiinnosta, mitä sinulle vei se C5 120km/h nopeudessa?

• outlanderisti

Kiitos asiallisesta kommentista. Osaa täällä näemmä vaivaa jos ottaa kulutuksen puheeksi.

Itse en ole pitempää matkaa ajanut ilman vakionopeussäädintä, koska käytän mielelläni autossa olevia varusteita, jotka helpottaa ajamista.

80km/h on vähn ongelmallinen nopeus kuutosella, koska se pitää siinä nopeudessa laittaa manuaalisesti päälle ja laatikko vaihtaa herkästi viitoselle ylämäissä. 90km/h voisi olla tuon suhteen "paras" nopeus, sillä silloin kuutonen pysyy päällä ja laatikko hakee sen itse.

Hirveästi ei tule kyllä kaasuteltua isoilla kierroksilla eikä reviteltyä. Ne ajat ovat jo taakse jäänyttä elämää.

Ihan mielenkiinnosta, mitä sinulle vei se C5 120km/h nopeudessa?

Siitä on kohta vuosi kun vaihdoin (japanilaiseen hyi minua). Olisikohan ollu jotain 5,5-5,7l/100km.

• C4 1.6 HDi BMP
        outlanderisti kirjoitti:

Siitä on kohta vuosi kun vaihdoin (japanilaiseen hyi minua). Olisikohan ollu jotain 5,5-5,7l/100km.

Joo, eihän sitä kaikkea voi muistaa jälkeenpäin, ellei ole kirjannut ylös. Ei ole paha kulutus ollenkaan, jos tuo 5,7 pitää paikkansa.

• niin kuin

muutkin, ja valehtele kulutuslukemat. Sano että sulla menee 3,6l/100km. Jos joku panee paremmaksi, tee samoin. Sillä tavalla saadaan kulutuslukemat kohdalleen ja ilmastonmuutos pysäytettyä.

• GOLF mies

Kyllä kuluttaa noin pieneksi koneeksi ,saat enemmän vääntöä ja tehoa ,samoilla lukemilla.1,9TDI golf kulkee jopa alle 5 ltr./100km.

• The Rat

Eiköhän se kolopallo mene alle neljään, jos alkaa puskemaan. Ainakin oma variantti menee. Ja osaava kuski painaisi varmaan lähelle kolmea, mutta tuskin siitä alle... Eikös se "virallinenkin" kulutuslukema maantieajolle ole jotain 4,2 l/100? Vai oliko se 4,8? :)

• näinhän
        The Rat kirjoitti:

Eiköhän se kolopallo mene alle neljään, jos alkaa puskemaan. Ainakin oma variantti menee. Ja osaava kuski painaisi varmaan lähelle kolmea, mutta tuskin siitä alle... Eikös se "virallinenkin" kulutuslukema maantieajolle ole jotain 4,2 l/100? Vai oliko se 4,8? :)

se kulutus lasketaan: "Eikös se "virallinenkin" kulutuslukema maantieajolle ole jotain 4,2 l/100? Vai oliko se 4,8?"
        Heittoahan tuossa ei ole kahtakymmentä prosenttia. Samalla tavalla kun muistelee oman kinnerinsä kulutusta, saa naapurinsa kateelliseksi. Olikohan se 6,2l/100 vai oliko se 3,6l/100? Joo, se oli 3,2l/100.

• GOLF-man
        The Rat kirjoitti:

Voe jessus !!!Puhun vuoden keskikulutuksesta,4,2litraa /100km on pienin kulutus johon olen päässyt HELSINKI-OULU välillä.Kyydissä 2henkeä ja loppu-auto täynnä tavaraa .Kun puhutaan todellisista kulutuslukemista ,merkkaa vuosi kaikki litrat ja kilometrit ylös,niin sitten selviää totuus. 1,9 Golfilla se pyörii 5litran kahta puolta /- noin 2desiä.Näin se vaan on tottuus sannoo Oulun mies.On nuita Golfeja ollut useampia,ei voi juurikaan moittia,kannattaa vaihtaa aina uuteen hyvän jälleenmyynti arvonsa takia.Että KIPIN KAPIN Golf-kaupoille.

• The Rat
        GOLF-man kirjoitti:

Voe jessus !!!Puhun vuoden keskikulutuksesta,4,2litraa /100km on pienin kulutus johon olen päässyt HELSINKI-OULU välillä.Kyydissä 2henkeä ja loppu-auto täynnä tavaraa .Kun puhutaan todellisista kulutuslukemista ,merkkaa vuosi kaikki litrat ja kilometrit ylös,niin sitten selviää totuus. 1,9 Golfilla se pyörii 5litran kahta puolta /- noin 2desiä.Näin se vaan on tottuus sannoo Oulun mies.On nuita Golfeja ollut useampia,ei voi juurikaan moittia,kannattaa vaihtaa aina uuteen hyvän jälleenmyynti arvonsa takia.Että KIPIN KAPIN Golf-kaupoille.

Pienintä kulutusta on järkevää verrata, siihen kun ei ympäristö ja ajotyyli juurikaan vaikuta.

Itselläni on vähän pidemmältä ajalta keskikulutus 6,5 l/100. Mutta mitä se sinulle kertoo? Sen, että seison liikaa ruuhkissa?

• Golffit
        GOLF-man kirjoitti:

liikaa. Itse en vain suostu tuollaisessa kukkopillin kokoisessa kinnerissä istumaan.

• En tosin osaa ottaa kantaa sinun autosi kulutukseen koska en ole kyseistä mallia ajanut.

Itsellä työsuhdepirssinä Audi A3 1.9 TDI, eli se mopoin malli (liikkuu kyllä tarpeeksi rivakasti kuitenkin).

Alussa ihmettelin keskikulutusta joka pyöri kuutosen molemmin puolin vaikka ajan keskivertoautoilijaa enemmän maantieajoa. Lisäksi olen aika rauhallinen kuski, tosin ajan kuitenkin ripeästi mutta revittelemättä. Talvirenkaathan nostavat kulutusta jonkin verran, mutta ihmettelin kuitenkin lukemia. Sitten huomasin laittaa automaatti-ilmastoinnin economy-asentoon (ts. ilmastointilaite ei ole kytkettynä, ja yhtäkkiä kulutus 50/50 kaupunki-/maantieajoa päivänä onkin n. 5,1-5,4 l/100 km. Ainakin minun autossani on huurteenpoistoasento erikseen ilmastointi kytkeytyy päälle huurteenpoiston ajaksi.

Eli miettikää miksi pyörittää kulutusta lisäävää laitetta vuodenaikana jolloin sitä ei tarvita (muistakaa kuitenkin kytkeä päälle säännöllisesti laitteiston kestävyyden parantamiseksi).

• C4 1.6 HDi BMP

Njaa, eipä ole tullut edes mieleen moinen, kun ajelen aina ilmastointi automaatilla.

Itse olen kyllä ymmärtänyt niin, ettei se lisää kulutusta mikäli ilmastointi ei viilennä auton sisätiloja, eikä kytkeydy edes päälle tarpeeksi kylmällä.

Joku viisaampi voisi valaista, että lisääkö automaatti-ilmastointi kulutusta talviaikaan jos laite on automaattiasennossa?

• golf man

Njaa, eipä ole tullut edes mieleen moinen, kun ajelen aina ilmastointi automaatilla.

Itse olen kyllä ymmärtänyt niin, ettei se lisää kulutusta mikäli ilmastointi ei viilennä auton sisätiloja, eikä kytkeydy edes päälle tarpeeksi kylmällä.

Joku viisaampi voisi valaista, että lisääkö automaatti-ilmastointi kulutusta talviaikaan jos laite on automaattiasennossa?

Kyllä kuluttaa enemmän vaikka ei kytkeydy vasta kun lämpimän puolella,Käytä ECONOM asentoo.Minä en näe mitään järkeä käyttää ilmastointia talvella.Lämpöö vaan kyllä auto kuivana pysyy.Joskus lämpöasteilla kayttää päällä laitteen voitelun takia.

• outlanderisti

Se ei edes kytkeydy päälle alle 5 lämpötiloissa. Mikä muuten tuottaa ongelmia tämän kerran kuussa käytön kanssa, pitää löytää tarpeeksi lämmin parkkihalli tai huijata mittaus anturia (kuten minä tein)joka on vas peilissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      93
      4488
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3106
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2859
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1645
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1442
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1224
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      967
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      854
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      18
      821
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      37
      818
    Aihe