kummi joka ei kuulu kirkkoon?

..nappi

Niin, mitäs jos meidän tuleva kummitus-setä liittyis kirkkoon vaan hetkeksi, siis siksi aikaa että pääsis kummien kirjoille?

Kun mä haluan kastaa lapsen seurakuntaan ja tämä kummisetä ei ole kovin uskonnollinen mutta haluan hänet.

18

4255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuu

      Onko hän käynyt rippikoulun? Sehän myös vaaditaan kirkolliselta kummilta. Mikäli rippikoulu on käytynä, niin sitten kummiehdokas voi liittyä hetkeksi kirkkoon. Jos hän haluaa!

      Monelle kirkkoon kuulumattomalle kyseessä on kuitenkin samalla tavalla iso asia olla kuulumatta kirkkoon, kuin monelle kirkkoon kuuluvalle on kuulua kirkkoon. Älä siis oleta, että tämä kummisetä-ehdokas heti suostuisi. Eikä hänen tarvitsekaan. Lisäksi on se rahapuoli... Kun eroaa kirkosta, niin kirkollisvero pitää maksaa kuitenkin vuoden loppuun saakka! Eli jos nyt liittyy, niin tulee kallis kuukausi kuulua kirkkoon...

      Meilläkään lapsen kummit eivät kuulu kirkkoon, mutta lastakaan ei liitetty seurakunnan jäseneksi. Emme kuulu itsekään kirkkoon. Jos kuuluisimme, niin tiedän että veljeni, joka on lapsen kummisetä, ei olisi suostunut kummiksi, koska uskonnottomuus on hänelle aatteellinen asia. Hän olisi ollut sitten vain läheinen eno.:)

      • tpi

        Jos on vähänaikaa kirkonjäsenenä, ei tarvitse välttämättä maksaa kirkollisveroa. Se veron määräytyminen tapahtuu vuodenvaihteessa, jos silloin kuuluu kirkkoon vero menee seuraavalta vuodelta. Lisäksi ainakin aikaisemmin taisi lisäksi olla jokin 2 kk "katumusaika" ennekuin kirkosta ihan virallisesti irti kokonaan pääsi, muistelen, että tämä käytäntö on loppunut. Eli jos liittyminen ja uusi eroaminen tapahtuu niin, että vuodenvaihdetta ei ole välissä, ei veroja joudu maksamaan.
        Itse liityin aikoinaan häiden vuoksi lyhyeksi aikaa kirkkoon takaisin. (Hävisin äänestyksen siviilivihkimisestä äänin 1-1, enkä viitsinyt moisesta pikkuasiasta alkaa enempää vänkäämään).


    • ...........

      Kaikkien kummien ei tartte kuulua kirkkoon, sylikummin vissiin pitää, vai oliko niin, että kummeista 2 pitää kuulua... en nyt takuuseen mee.

      • pitää

        kuulua kirkkoon ja kummeja täytyy olla ainakin se kaksi. Kummien ei välttämättä tarvi olla kastejuhlassa paikalla jos eivät pääse tulemaan.


    • ainoa vaihtoehto

      Kokemukseni mukaan kirkkoon liittymistä ei tartte katua, se on ihan hyvä vaihtoehto. Enkä ole kyllä ajatellut erota heti kasteen jälkeen. Joka tapauksessa kummin tulee olla kirkon jäsen, tässä suhteessa ei ole vaihtoehtoja. Asia tarkistetaan kirkon jäsenrekisteristä, joten kastepappikaan ei voi toimia vastoin kirkkolakia.

    • noin....

      jotkut tekee. Tosin en näe siinä mitään pointtia. Jos haluat liittää lapsesi seurakuntaan niin, kirkkoon kuuluvia kummeja pitää olla...mutta lisäksihän voi olla kirkkoon kuulumattomia kummeja. Miksi kaiken pitää olla niin virallista? Miksei kummeus voi olla vain vanhempien ja kummin välinen asia?

      Älä missään nimessä painosta ketään liittymään kirkkoon. Tuommoinen vähäksi aikaa kirkkoon liittyminen on jotenkin moraalitontakin. Miksi liittyä johonkin, johon ei usko. Kristillisessä kummiudessahan on kysymys siitä, että opastetaan lasta noissa kristillisissä jutuissa. Miten kukaan, joka ei ole niin kovin uskonnollinen haluaisi tehdä niin? Vaikka ei itse kirkon opeista välittäsikään, niin kyllä kirkkoa kannattaa sen verran arvostaa, ettei ns. "valeliity" siihen. Se olisi moraalitonta. Maalliset kummit on ihan yhtä hyviä kummeja. Ei sitä nimeä mihinkään kirkonkirjoihin tarvita.
      Ja jos on periaatteellisista syistä aikoinaan eronnut kirkosta, niin eihän silloin kummius kristillisessä mielessä pitäisi tätä henkilöä edes kiinnnostaa. Tuntuisi hyvin epäloogiselta ja selkärangattomalta olla merkittynä "kristilliseksi kummiksi".

      • ..Nappi

        Kiitos kaikille.

        Eli kyseessä ei ole mikään sen syvällisempi juttu kuin ettei ole uskonnollinen ja on eronnut tämän vuoksi.

        Me olemme jo päättäneet että nämä kaksi läheistä ystäväämme haluamme kummeiksi, (siis vain ja ainoastaan kaksi) ja tämä mies on valmis liittymään siis rippikoulut ja kaikki on käyty.
        Meistä kaikista minä olen uskonnollisin enkä silti koe kummia kristilliseksi kasvattajaksi vaan enemmän se on kunnianosoitus näille ystävillemme.
        (sylikummiksi tulee minun iänikuinen bestis ja tää mies on lapsen isän bestis ollut myös iät ja ajat.)


      • noin jotkut
        ..Nappi kirjoitti:

        Kiitos kaikille.

        Eli kyseessä ei ole mikään sen syvällisempi juttu kuin ettei ole uskonnollinen ja on eronnut tämän vuoksi.

        Me olemme jo päättäneet että nämä kaksi läheistä ystäväämme haluamme kummeiksi, (siis vain ja ainoastaan kaksi) ja tämä mies on valmis liittymään siis rippikoulut ja kaikki on käyty.
        Meistä kaikista minä olen uskonnollisin enkä silti koe kummia kristilliseksi kasvattajaksi vaan enemmän se on kunnianosoitus näille ystävillemme.
        (sylikummiksi tulee minun iänikuinen bestis ja tää mies on lapsen isän bestis ollut myös iät ja ajat.)

        tekee. Mutta tavallaan väärin kirkkoa kohtaan kuitenkin. Mutta jokainen toimikoon oman moraalinsa mukaan. Itse en liittyisi kirkkoon mistään syystä, kun en sen oppeihin usko. Ja kummin tehtävähän on ihan "oikeasti ja virallisesti" sen kristillisyyden tukeminen. Se miten itse käytännössä asian kokee, on tietysti eri juttu.

        Jos kirkosta eroamiseen ja liittymiseen ei liity minkäänlaisia syvällisempiä periaatteita, niin sekin on aika surullista. Mutta niinhän se on...ei ihmiset nykyään ole kovinkaan syvällisiä.


    • kauppatavaraa

      Miksi mies-poloisen täytyisi yhtä kummiutta varten temppuilla noin? Miksette itse anna kummitodistusta hänelle ja hoida ne "tekopyhitetyt" kummit muualta.

      Mutta toisaalta temmpu on ihan mahdollinen, mutta sen sujuva toteutus kiinni siitä kuinka virkaintoinen seurakunta kyseessä. Riittääkö pelkkä ilmoitus, vai joutuuko keskustelemaan päätään pehmeäksi asti...

      Kukaan kunnon ateisti ei moiseen halpaan kieroiluun lähde. Näin toimii vain "uskovaiset"!

      • ansutyttö

        Älä jauha sanonko mitä! Tuo ei ole uskovaisen toimintaa todellakaan. Minä USKOVAISENA en ottaisi kirkkoon kuulumatonta kummiksi, koska kummius on kirkon keksimä juttu ja kummin tehtävänä aikuisystävänä olon lisäksi on antaa kristillinen kasvatus yhdessä vanhempien kanssa. Mitenhän siihen esim. ateisti pystyy,kun ei tiedä asioista mitään kun ei ole kokemustakaan niistä/Jumalasta.

        Tuo on juuri tyypillinen esimerkki" tapauskosta" että kuulutaan kirkkoon, kun muutkin kuuluu ja halutaan tehdä asiat kaavan mukaan. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Raivostuttavinta tapauskovaisuudessa ja heidän teoissaan on se, että oikeat uskovat saavat syyt niskoilleen.(niin nytkin tuossa kummiasiassa)
        Esim. ennen katoliseen kirkkoon kuuluivat kaikki ja kirkko hoiti monia valtion tehtäviä. Mm. tästä johtuen kirkkoon tunki ovista ja ikkunoista vallanhimoisia pyrkyreitä tekemään kaikenlaista pahaa. Sitten uskovat saivat tästä syyt niskoilleen tietenkin!Uskova tietää olevansa Jumalalle vastuussa joten pahanteko vähenee uskoon tullessa ja jos ei vähene,niin usko ei silloin ole todellista.
        Ja minun puolestani kaikki ei uskovat voisivat ihan hyvin erota kirkosta. Kirkkovaltuustojenkin ongelma on nykyään ei-uskovaisten suuri määrä. Aina kun syytätte kirkkoa jostain päätöksistä, niin muistakaa, että iso osa päättäjistä ei ole uskovaisia. Eräässäkin lähisrk:ssa uskosta osattomat suorastaan vainoavat joitakin neuvoston jäseniä,ja kuvittelevat että kirkkovaltuusto on pelkkä poliittinen elin. Raamattua ja Jumalaa he eivät tunne.
        Kirkko voisi minun puolestani jäsenten vähetessä myydä pois rakennuksiaan ja vähentää kuluja tarpeen mukaan. Lisäksi ev.lut kirkko voisi lakata olemasta valtion kirkko, niin saataisi viimeinkin ihan itse päättää kirkon asioista. Kirkkoon kuitenkin liittyy joka vuosi 10 000 uutta jäsentä omasta halustaan ja uskoisin,että osa heistä ainakin vakaumuksen,eikä pelkkien tapojen vuoksi. (Tämä ei sisällä vauvoja jotka kastetaan ja liittyvät samalla).


      • vastuunottajille
        ansutyttö kirjoitti:

        Älä jauha sanonko mitä! Tuo ei ole uskovaisen toimintaa todellakaan. Minä USKOVAISENA en ottaisi kirkkoon kuulumatonta kummiksi, koska kummius on kirkon keksimä juttu ja kummin tehtävänä aikuisystävänä olon lisäksi on antaa kristillinen kasvatus yhdessä vanhempien kanssa. Mitenhän siihen esim. ateisti pystyy,kun ei tiedä asioista mitään kun ei ole kokemustakaan niistä/Jumalasta.

        Tuo on juuri tyypillinen esimerkki" tapauskosta" että kuulutaan kirkkoon, kun muutkin kuuluu ja halutaan tehdä asiat kaavan mukaan. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Raivostuttavinta tapauskovaisuudessa ja heidän teoissaan on se, että oikeat uskovat saavat syyt niskoilleen.(niin nytkin tuossa kummiasiassa)
        Esim. ennen katoliseen kirkkoon kuuluivat kaikki ja kirkko hoiti monia valtion tehtäviä. Mm. tästä johtuen kirkkoon tunki ovista ja ikkunoista vallanhimoisia pyrkyreitä tekemään kaikenlaista pahaa. Sitten uskovat saivat tästä syyt niskoilleen tietenkin!Uskova tietää olevansa Jumalalle vastuussa joten pahanteko vähenee uskoon tullessa ja jos ei vähene,niin usko ei silloin ole todellista.
        Ja minun puolestani kaikki ei uskovat voisivat ihan hyvin erota kirkosta. Kirkkovaltuustojenkin ongelma on nykyään ei-uskovaisten suuri määrä. Aina kun syytätte kirkkoa jostain päätöksistä, niin muistakaa, että iso osa päättäjistä ei ole uskovaisia. Eräässäkin lähisrk:ssa uskosta osattomat suorastaan vainoavat joitakin neuvoston jäseniä,ja kuvittelevat että kirkkovaltuusto on pelkkä poliittinen elin. Raamattua ja Jumalaa he eivät tunne.
        Kirkko voisi minun puolestani jäsenten vähetessä myydä pois rakennuksiaan ja vähentää kuluja tarpeen mukaan. Lisäksi ev.lut kirkko voisi lakata olemasta valtion kirkko, niin saataisi viimeinkin ihan itse päättää kirkon asioista. Kirkkoon kuitenkin liittyy joka vuosi 10 000 uutta jäsentä omasta halustaan ja uskoisin,että osa heistä ainakin vakaumuksen,eikä pelkkien tapojen vuoksi. (Tämä ei sisällä vauvoja jotka kastetaan ja liittyvät samalla).

        Miten kristillinen kasvatus ja pyyteetön, elämää kunnioittava kasvatus eroaa toisistaan?

        Sillä, että kristillisyys on erityisarvo ja voimakeino ihmiselle joka tarvitsee rajat olemassaololleen. Voimakeinona se ilmenee monilla uskovaisilla kirkkoon kuulumattomien halveksuntana ja oman erityisasemansa korostamisena.

        Kristillisyys ei luo todellakaan yhteisöllisyyttä vaan pyrkii jakamaan ihmiset omiin "lahkoihinsa"

        Toivottavasti sinäkin näet vielä joskus sen puhtaamman totuuden ja opit arvostaamaan hyvää ihmisessä ilman polttomerkintää otsassa.


      • "uskossa"
        ansutyttö kirjoitti:

        Älä jauha sanonko mitä! Tuo ei ole uskovaisen toimintaa todellakaan. Minä USKOVAISENA en ottaisi kirkkoon kuulumatonta kummiksi, koska kummius on kirkon keksimä juttu ja kummin tehtävänä aikuisystävänä olon lisäksi on antaa kristillinen kasvatus yhdessä vanhempien kanssa. Mitenhän siihen esim. ateisti pystyy,kun ei tiedä asioista mitään kun ei ole kokemustakaan niistä/Jumalasta.

        Tuo on juuri tyypillinen esimerkki" tapauskosta" että kuulutaan kirkkoon, kun muutkin kuuluu ja halutaan tehdä asiat kaavan mukaan. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Raivostuttavinta tapauskovaisuudessa ja heidän teoissaan on se, että oikeat uskovat saavat syyt niskoilleen.(niin nytkin tuossa kummiasiassa)
        Esim. ennen katoliseen kirkkoon kuuluivat kaikki ja kirkko hoiti monia valtion tehtäviä. Mm. tästä johtuen kirkkoon tunki ovista ja ikkunoista vallanhimoisia pyrkyreitä tekemään kaikenlaista pahaa. Sitten uskovat saivat tästä syyt niskoilleen tietenkin!Uskova tietää olevansa Jumalalle vastuussa joten pahanteko vähenee uskoon tullessa ja jos ei vähene,niin usko ei silloin ole todellista.
        Ja minun puolestani kaikki ei uskovat voisivat ihan hyvin erota kirkosta. Kirkkovaltuustojenkin ongelma on nykyään ei-uskovaisten suuri määrä. Aina kun syytätte kirkkoa jostain päätöksistä, niin muistakaa, että iso osa päättäjistä ei ole uskovaisia. Eräässäkin lähisrk:ssa uskosta osattomat suorastaan vainoavat joitakin neuvoston jäseniä,ja kuvittelevat että kirkkovaltuusto on pelkkä poliittinen elin. Raamattua ja Jumalaa he eivät tunne.
        Kirkko voisi minun puolestani jäsenten vähetessä myydä pois rakennuksiaan ja vähentää kuluja tarpeen mukaan. Lisäksi ev.lut kirkko voisi lakata olemasta valtion kirkko, niin saataisi viimeinkin ihan itse päättää kirkon asioista. Kirkkoon kuitenkin liittyy joka vuosi 10 000 uutta jäsentä omasta halustaan ja uskoisin,että osa heistä ainakin vakaumuksen,eikä pelkkien tapojen vuoksi. (Tämä ei sisällä vauvoja jotka kastetaan ja liittyvät samalla).

        Kuinkahan moni muuten elää samassa illuusiossa, että kyllähän ne ihmiset uskoo, eihän ne vaan tavan takia.

        No, kun tuota omaa lähipiiriä peilaa niin kaikki kuuluu luterilaiseen yhteisöön, mutta ei uskonsa puolesta, vaan juuri siksi kun niin on vaan tapana. Kirkkoon mennään kaikki vain hautajaisten, ristiäisten ja häiden vuoksi. Kolkko ja kylmä paikkahan tuo muutoin.

        Joten halleluujaa miten kirkon antama peloite toimii meille vieläkin! Usko tai....


      • Ahas
        ansutyttö kirjoitti:

        Älä jauha sanonko mitä! Tuo ei ole uskovaisen toimintaa todellakaan. Minä USKOVAISENA en ottaisi kirkkoon kuulumatonta kummiksi, koska kummius on kirkon keksimä juttu ja kummin tehtävänä aikuisystävänä olon lisäksi on antaa kristillinen kasvatus yhdessä vanhempien kanssa. Mitenhän siihen esim. ateisti pystyy,kun ei tiedä asioista mitään kun ei ole kokemustakaan niistä/Jumalasta.

        Tuo on juuri tyypillinen esimerkki" tapauskosta" että kuulutaan kirkkoon, kun muutkin kuuluu ja halutaan tehdä asiat kaavan mukaan. Uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Raivostuttavinta tapauskovaisuudessa ja heidän teoissaan on se, että oikeat uskovat saavat syyt niskoilleen.(niin nytkin tuossa kummiasiassa)
        Esim. ennen katoliseen kirkkoon kuuluivat kaikki ja kirkko hoiti monia valtion tehtäviä. Mm. tästä johtuen kirkkoon tunki ovista ja ikkunoista vallanhimoisia pyrkyreitä tekemään kaikenlaista pahaa. Sitten uskovat saivat tästä syyt niskoilleen tietenkin!Uskova tietää olevansa Jumalalle vastuussa joten pahanteko vähenee uskoon tullessa ja jos ei vähene,niin usko ei silloin ole todellista.
        Ja minun puolestani kaikki ei uskovat voisivat ihan hyvin erota kirkosta. Kirkkovaltuustojenkin ongelma on nykyään ei-uskovaisten suuri määrä. Aina kun syytätte kirkkoa jostain päätöksistä, niin muistakaa, että iso osa päättäjistä ei ole uskovaisia. Eräässäkin lähisrk:ssa uskosta osattomat suorastaan vainoavat joitakin neuvoston jäseniä,ja kuvittelevat että kirkkovaltuusto on pelkkä poliittinen elin. Raamattua ja Jumalaa he eivät tunne.
        Kirkko voisi minun puolestani jäsenten vähetessä myydä pois rakennuksiaan ja vähentää kuluja tarpeen mukaan. Lisäksi ev.lut kirkko voisi lakata olemasta valtion kirkko, niin saataisi viimeinkin ihan itse päättää kirkon asioista. Kirkkoon kuitenkin liittyy joka vuosi 10 000 uutta jäsentä omasta halustaan ja uskoisin,että osa heistä ainakin vakaumuksen,eikä pelkkien tapojen vuoksi. (Tämä ei sisällä vauvoja jotka kastetaan ja liittyvät samalla).

        Kummius ei ole kirkon keksimä. Erilaista kummitoimintaa on esiintynyt kautta maailman historian, eri kulttuureissa. Kummitoimintaa on edelleen Suomessakin huomattavasti kirkosta erillään. Paitsi siis kirkkoon kuulumattomien lapsilla on henkilökohtaiset kummit, on myös erilaisia hyväntekeväisyyskummeja jne.

        Kirkollinen kummi on minusta ihan yhtä kiva juttu kuin kummius ilman kirkkoa. Älä kuitenkaan ota kirkolle kunniaa sellaisesta asiasta, joka ei ole kirkon keksimä.


    • sillä jos nyt

      liittyy kirkkoon joutuu koko loppuvuoden maksamaan kirkollisveroa, vaikka eroaisi heti kastetilaisuuden jälkeen kirkosta. Voihan tuo kirkkoon kuulumaton silti olla lapsen kummina noin niin kuin perheystävyyden kannalta, vaikka ei kirkon kummirekisteriin pääsekään.

      Luterilaisilla ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa löytää kahta konfirmoitua kirkon jäsentä kummeiksi, koska suomalaisista on luterilaisia vieläkin yli80%.

    • koiranvirka

      Maksakkos kummisetän kirkollisveron, niin saat ihan ehtan hienon kummin....

      voi aamen ja näkemiin.

    • tässä tietoa

      Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä.

      Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

      Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.

      Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

      http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

      • hyvässä tahdossa

        Voi, minä otin juuri pari viikkoa sitten osaa kummityttöni kastajaisiin, ei siis RISTIäisiin. Meitä oli 4 innostunutta kummia katsomassa kun kummityttömme nimettiin.

        Kastaminen sukuun on ollut kummiperheessä tapana jo viimeiset 30 vuotta vaikka koko suuri perhekokonaisuus ei varsinaiseen kirkkoon kuulukaan.

        Heillä on suvun sisäinen vapaaseurakunta, mikä hyväksyy kaikki ihmiset luokseen, jos he vain tulevat hyvässä hengessä. Valitettavasti vielä yhtäkään kristittyä ei ole täällä hyväntahtoisessa seurassa vieraillut, muiden uskontokuntien edustajia paljonkin, jakamassa oman seurakuntansa hyvää henkeä tuomitsematta muiden taivallusta omalla oikeudenmukaisella ja rakkauden täyteisellä elon tiellä. Toivottavasti joku luterilaiseen kirkkoonkin kuuluva osaa vielä joskus tulla mukaan avoimin, rakastavin mielin.

        Kummitytön nimenantotilaisuus oli välittömin ja rakastavin juhla missä olen koskaan ollut mukana. En itse kuulu varsinaisesti tuon ihanan perheen piiriin, mutta toivottavasti kummius auttaa minua lähemmäs heidän hyvänsuopaa seuraansa.


      • ..................
        hyvässä tahdossa kirjoitti:

        Voi, minä otin juuri pari viikkoa sitten osaa kummityttöni kastajaisiin, ei siis RISTIäisiin. Meitä oli 4 innostunutta kummia katsomassa kun kummityttömme nimettiin.

        Kastaminen sukuun on ollut kummiperheessä tapana jo viimeiset 30 vuotta vaikka koko suuri perhekokonaisuus ei varsinaiseen kirkkoon kuulukaan.

        Heillä on suvun sisäinen vapaaseurakunta, mikä hyväksyy kaikki ihmiset luokseen, jos he vain tulevat hyvässä hengessä. Valitettavasti vielä yhtäkään kristittyä ei ole täällä hyväntahtoisessa seurassa vieraillut, muiden uskontokuntien edustajia paljonkin, jakamassa oman seurakuntansa hyvää henkeä tuomitsematta muiden taivallusta omalla oikeudenmukaisella ja rakkauden täyteisellä elon tiellä. Toivottavasti joku luterilaiseen kirkkoonkin kuuluva osaa vielä joskus tulla mukaan avoimin, rakastavin mielin.

        Kummitytön nimenantotilaisuus oli välittömin ja rakastavin juhla missä olen koskaan ollut mukana. En itse kuulu varsinaisesti tuon ihanan perheen piiriin, mutta toivottavasti kummius auttaa minua lähemmäs heidän hyvänsuopaa seuraansa.

        Minu lapsieni kaksi kummia kuuluu ev.lut kirkkoon ja yksi ei. Kastettu vuos sitten. Ainakin silloin oli ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe