Lahti-Hesa junalla

apuva!!!!!

Ehtiskös joku auttamaan. En ole ikinä kulkenut junalla =/ ja nyt olis mahis päästä Helsinkiin töihin, linja-autolla se kestää ikuisuuden, ja hintakin oli aika kallis, mutta mites on junan laita??
En ymmärtänyt vr:n nettisivuista mitään... kuinka kauan siis juna kulkee Lahti-Helsinki väliä ja kuinka paljon se maksaa? Asemaltako ne liput ostetaa??
Lippujen hinnat oli hinnoiteltu ihmeellisesti, mikä niistä on tuon matkan hinta..
Kiitos jos joku viitsii vaivautua auttamaan.. =)

16

5837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaillako?

      Miten niin et ymmärtänyt VR:n sivuja? Nehän ovat tosi selkeät, löytyy eri hintavaihtoehtoja, matka-aikoja, junatyyppejä. Kannattaa opetella lukemaan ihan ajatuksen kanssa eikä odottaa, että joku tekee sen puolestasi.

      Lippu ostetaan asemalta silloin, kun se on auki. Muulloin sen voi ostaa automaatista.

      Esim.1: klo 5.41 lähtee Lahdesta Z-juna, joka ajaa oikorataa ja on perillä Helsingissä klo 6.41, koska matka-aika on 1h. Lipun hinta löytyy klikkaamllla saman rivin oikeassa reunassa olevaa Hae hinta -linkkiä: aikuisten lippu näkyy maksavan 13,20€.
      Esim.2: klo 5.49 lähtevä juna ajaa Riihimäen kautta, jossa on vaihto toiseen junaan, matkan kesto on 1h 28 min, lipun hinta on 15,70€. Toinen junista on kalliimpi IC = InterCity.

      Ei ole vaikeaa!

      • kuka matkustaa...

        Siis 15€ töihin ja 15 töistä kotiin, eli 30€ päivä.

        22 työpäivää, eli se tekee 22*30€ = 660€ /kk

        Siis kellä on varaa matkustaa junalla töihin?


      • Junaryöstäjä
        kuka matkustaa... kirjoitti:

        Siis 15€ töihin ja 15 töistä kotiin, eli 30€ päivä.

        22 työpäivää, eli se tekee 22*30€ = 660€ /kk

        Siis kellä on varaa matkustaa junalla töihin?

        Sarjalippuja on saatavissa huomattavalla alennuksella juniin kuten linja-autoihinkin. Esim. 44 matkan sarjalipulla saa 25 % alennuksen. Kuukauden lippu, jossa ei ole matkustusrajoitusta, maksaa Helsinki-Lahti välille 328,50 euroa ja vuoden lippu 3285 euroa.


      • oikein laskettu
        kuka matkustaa... kirjoitti:

        Siis 15€ töihin ja 15 töistä kotiin, eli 30€ päivä.

        22 työpäivää, eli se tekee 22*30€ = 660€ /kk

        Siis kellä on varaa matkustaa junalla töihin?

        Ei kukaan järkevä työmatkalainen osta jatkuvasti kertalippuja.
        30 päivän lippu lähijunaan maksaa 272e ja intercitylläkin voi matkustaa jos maksaa 328e.
        sitten 0n 10 1 matkan lippu , eli 11 matkaa 10 hinnalla.
        Paras on 44 matkan lippu (lähijuniin) josta saa jopa 25 % alennusta verrattuna kertamatkan hintaan.

        laskehan paljonko tekee 44x13.20 -25% eli siis 2kk:n matkat halvimmillaan.
        Junia menee tunnin välein ja matka-aika n.tunnin.

        Halvemmalla pääset vain polkupyörällä jos ostat senkin poliisien huutokaupasta.


      • sitä
        oikein laskettu kirjoitti:

        Ei kukaan järkevä työmatkalainen osta jatkuvasti kertalippuja.
        30 päivän lippu lähijunaan maksaa 272e ja intercitylläkin voi matkustaa jos maksaa 328e.
        sitten 0n 10 1 matkan lippu , eli 11 matkaa 10 hinnalla.
        Paras on 44 matkan lippu (lähijuniin) josta saa jopa 25 % alennusta verrattuna kertamatkan hintaan.

        laskehan paljonko tekee 44x13.20 -25% eli siis 2kk:n matkat halvimmillaan.
        Junia menee tunnin välein ja matka-aika n.tunnin.

        Halvemmalla pääset vain polkupyörällä jos ostat senkin poliisien huutokaupasta.

        tulla töistä kotiinkin, eli ei tuolla 44 matkan lipulla kulje kuin 22 päivää, joten tuo 30 pv:n lippu on selvästi halvin.


      • huh huh
        sitä kirjoitti:

        tulla töistä kotiinkin, eli ei tuolla 44 matkan lipulla kulje kuin 22 päivää, joten tuo 30 pv:n lippu on selvästi halvin.

        Lahden sisäinen kausilippu ja Helsingin sisäinen kausilippu, koska tuskin kukaan ihan rautatieaseman vieressä asu ja työpaikkakin on tuskin ihan aseman lähellä.

        Sitten jos otetaan huomioon, että joka päivä menee ainakin 3 tuntia matkoihin, jotka voisi viettää perheen kanssa. Niin tulee mieleen, että kannattako tuo touhu ollenkaan.

        Vähän lisää ja saisi jo vuokra-asunnon Helsingin läheltä.


      • inssi_____
        sitä kirjoitti:

        tulla töistä kotiinkin, eli ei tuolla 44 matkan lipulla kulje kuin 22 päivää, joten tuo 30 pv:n lippu on selvästi halvin.

        Käytkö töissä viikonloppuisinkin? Yleensä kuukaudessa on 21 tai 22 arkipäivää (tässä kuussa tosin vain 19, kun on pääsiäinen), joten yleensä se 44 matkan lippu on parempi kuin 30 päivän.


      • hankalalta
        inssi_____ kirjoitti:

        Käytkö töissä viikonloppuisinkin? Yleensä kuukaudessa on 21 tai 22 arkipäivää (tässä kuussa tosin vain 19, kun on pääsiäinen), joten yleensä se 44 matkan lippu on parempi kuin 30 päivän.

        kuullostaa tollanen kulkeminen,eikö sitä lahdestakin jotain työtä löytyisi.


      • 30päivän lippu
        kuka matkustaa... kirjoitti:

        Siis 15€ töihin ja 15 töistä kotiin, eli 30€ päivä.

        22 työpäivää, eli se tekee 22*30€ = 660€ /kk

        Siis kellä on varaa matkustaa junalla töihin?

        maksaa 272,00 euroa ja sillä saa mennä z-junalla monta kertaa päivässä.


      • vai tonttuko?
        inssi_____ kirjoitti:

        Käytkö töissä viikonloppuisinkin? Yleensä kuukaudessa on 21 tai 22 arkipäivää (tässä kuussa tosin vain 19, kun on pääsiäinen), joten yleensä se 44 matkan lippu on parempi kuin 30 päivän.

        siis se 30päivän lippu oikeuttaa käyttämään junaa vaikkapa 1000 kertaa sen kolmenkymmenen päivän aikana, 44matkan lippu oikeuttaa käyttämään vain 44kertaa.

        jos 30päivän lippu maksaa 272euroa ja 44matkan lippu maksaa 435,60euroa niin kummankohan ostaisit.

        Ai niin mutta kun jos sinä ostaisit sen kolmenkymmenenpäivän lipun niin sinun aivoillasihan sitä pitäisi käyttää koko rahan edestä eli kulkea ees taas ja monta kertaa päivässä ettei mene lippu hukkaan? kato parempihan se on maksaa samasta asiasta 435,60euroa kuin 272euroa. on sinulla oiva logiikka.


      • Nimetön
        30päivän lippu kirjoitti:

        maksaa 272,00 euroa ja sillä saa mennä z-junalla monta kertaa päivässä.

        Kuukausilipusta voisi vielä vertailun vuoksi laskea yksittäisen matkan hinnan. Jos käy Helsingissä 20 kertaa kuukaudessa, tulee yhdensuuntaisen matkan hinnaksi 6,80 €.

        Jos vertalukohteeksi ottaa dieselauton pelkät polttoainekulut on tulos aika tarkasti sama. Nykyhinnoilla dieselauto saa kuluttaa n 5,7 l/100 km, jotta pääsee samaan. (Bensa-auto n 4,8 l/100 km, mutta kukapa noin pitkää työmatkaa suhaisi bensa-autolla) Tietysti auton käyttökuluihin täytyy laskea kaikki muutkin muuttuvat kulut. Erityisesti huolto ja korjauskulut ovat hyvin pitkälle riippuvaisi ajomäärästä ja lienee suurin muuttuva kuluerä. Kiinteätkin kulut tulee laskea mukaan, jos junan käytön ansioista selviäisi kokonaan ilman (kakkos)autoa. Ja kiinteitä kulujan auton pitämisessä riittää. Pääomakulut, käyttömaksut, vakuutukset, parkkipaikka, pesut...


      • jäniksenä
        Nimetön kirjoitti:

        Kuukausilipusta voisi vielä vertailun vuoksi laskea yksittäisen matkan hinnan. Jos käy Helsingissä 20 kertaa kuukaudessa, tulee yhdensuuntaisen matkan hinnaksi 6,80 €.

        Jos vertalukohteeksi ottaa dieselauton pelkät polttoainekulut on tulos aika tarkasti sama. Nykyhinnoilla dieselauto saa kuluttaa n 5,7 l/100 km, jotta pääsee samaan. (Bensa-auto n 4,8 l/100 km, mutta kukapa noin pitkää työmatkaa suhaisi bensa-autolla) Tietysti auton käyttökuluihin täytyy laskea kaikki muutkin muuttuvat kulut. Erityisesti huolto ja korjauskulut ovat hyvin pitkälle riippuvaisi ajomäärästä ja lienee suurin muuttuva kuluerä. Kiinteätkin kulut tulee laskea mukaan, jos junan käytön ansioista selviäisi kokonaan ilman (kakkos)autoa. Ja kiinteitä kulujan auton pitämisessä riittää. Pääomakulut, käyttömaksut, vakuutukset, parkkipaikka, pesut...

        tai liftaa,ei maksa paljoakaan.Tai junan katolla,niinkuin Intiassa.


      • huolimatta
        jäniksenä kirjoitti:

        tai liftaa,ei maksa paljoakaan.Tai junan katolla,niinkuin Intiassa.

        aika vaivalloista kulke töissä tuolla asti.vielä perään että eikö löydy lahdesta jotain työtä.


      • Rummunhakkaaja
        Nimetön kirjoitti:

        Kuukausilipusta voisi vielä vertailun vuoksi laskea yksittäisen matkan hinnan. Jos käy Helsingissä 20 kertaa kuukaudessa, tulee yhdensuuntaisen matkan hinnaksi 6,80 €.

        Jos vertalukohteeksi ottaa dieselauton pelkät polttoainekulut on tulos aika tarkasti sama. Nykyhinnoilla dieselauto saa kuluttaa n 5,7 l/100 km, jotta pääsee samaan. (Bensa-auto n 4,8 l/100 km, mutta kukapa noin pitkää työmatkaa suhaisi bensa-autolla) Tietysti auton käyttökuluihin täytyy laskea kaikki muutkin muuttuvat kulut. Erityisesti huolto ja korjauskulut ovat hyvin pitkälle riippuvaisi ajomäärästä ja lienee suurin muuttuva kuluerä. Kiinteätkin kulut tulee laskea mukaan, jos junan käytön ansioista selviäisi kokonaan ilman (kakkos)autoa. Ja kiinteitä kulujan auton pitämisessä riittää. Pääomakulut, käyttömaksut, vakuutukset, parkkipaikka, pesut...

        Kiinteiden kulujen merkitys kasvaa suureksi silloin, kun autolla ajetaan tuhat kilometriä viikossa työmatkoja. Siitä tulee vuodessa 45000. Sellainen tahti vaatii auton uusimista melko tiuhaan.


    • VantaalainenMies

      Varmaan loppuun minulta matkustelut Z-junalla. On tullut ajettua sillä paljon tänä keväänä ja kesällä.

      Varsinkin iltapäivällä Helsingin suuntaan mennessä siinä junassa on aina jotain *** alkoholisteja, jotka suorastaan etsivät uhreja joiden päivän haluavat pilata tarinoillansa.

      Jatkossa maksan muutaman euron enemmän jotta pääsen parempaan junaan.

      • SirBrian

        Katoppa tuolta: www.koivistonauto.fi halvempaa&mukavampaa matkustamista


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe