Savimaalle rakentaminen

Paalutanko?

Olemme aikeissa ostaa tonttia, mutta painokairausdiagrammien mukaan tontilla on 2-2,5m paksuinen kuiva savimaa, jonka jälkeen löyhempi n. 1-1,5m savimaa. Mitäs luulette pitäisikös tuo paaluttaa, vai hoituuko se soralla?

10

14959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

      Minulla tuo ylempi kerros on hiesunsekaista. Täystiiliverhoitu taloni on tehty 20 vuotta sitten ilman mitään paalutuksia tms., ja hyvin on pinnalla pysynyt.

    • rak.ins.

      Paaluttamiseen ei tarvi lähteä. Voi olla kuitenkin viisainta välttää raskaita rakenteita. (esim. takat ym).

      Jos teet esim. täystiilitalon tai muita raskaita rakenteita, niin saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto tehdä maanvarainen perustus kevytsoralle, joka toimii samalla lämpöeristeenä. Näin maapohjan kuormitus ei nouse alkuperäistä suuremmaksi. Silloin ollaan aina varmalla puolella. En itse lähtisi tekemään massanvaihtoa.

      Ei muuta kuin kaivat muutaman kymmenen senttiä savea pois ja korvaat sen kevytsoralla, niin sinulla on ihan hyvä ja varma rakenne.

      • raksa03

        Mitähän rak.inssi mahtaa tarkoittaa raskailla rakenteilla, sittenhän pitäis jättää koko talo tekemäti, eikös se ole aika raskas rakenne. Ei tommonen takka siellä paljon paina. Miten voit tietää tarviiko paaluttaa jos et kerran ole nähnyt koekairaustuloksia. Itselläni on reilun 3 metrin savikerros, enkä edes ajatellut jättää paaluja pois. kok.ala 160m2 ja paaluja lyötiin 35 kpl, joista 6 autotalliin, enkä todellakaan tule katumaan paalujen lyöntiä.


      • rak.ins.
        raksa03 kirjoitti:

        Mitähän rak.inssi mahtaa tarkoittaa raskailla rakenteilla, sittenhän pitäis jättää koko talo tekemäti, eikös se ole aika raskas rakenne. Ei tommonen takka siellä paljon paina. Miten voit tietää tarviiko paaluttaa jos et kerran ole nähnyt koekairaustuloksia. Itselläni on reilun 3 metrin savikerros, enkä edes ajatellut jättää paaluja pois. kok.ala 160m2 ja paaluja lyötiin 35 kpl, joista 6 autotalliin, enkä todellakaan tule katumaan paalujen lyöntiä.

        Talo ei todellakaan ole raskas, ellei siinä ole käytetty raskaita rakennusmateriaaleja. Normaali puurunkoinen talo ei paljon paina. Jokainen voi laskea paljonko neliökuormaa anturoille tulee rakenteista. Kun verrataan anturalle talosta aiheutuvaa kuormaa esim. suuren takan aiheuttamaan pistekuormaan (ei kohdistu anturoille), niin on siinä huima ero. Toisaalta jos verrataan täystiilitalon aiheuttamaa kuormaa puhtaasti puusta rakennettuun taloon, niin siinäkin on erittäin suuri ero. Raskas rakenne on myös esim. tiilikatto.

        Jos rakennuksen alla oleva kuivakuorikerros on 2.5 m paksu ja sen alla on vain noin 1,5 m paksu löyhä savikerros, niin ei silloi puhuta vielä kovinkaan vaativasta perustamisolosuhteista.

        Itse olen tehnyt painokairauksia alueilla, jossa on ohuempi kuivakuorikerros ja sen alapuolella yli 10 metriä erittäin pehmeää savea (painokairauksissa paljolti vapaata painumaa). Näissäkään tapauksessa paalutusta ei ole tarvinut tehdä kun raskaita rakenteita on vältetty ja on tehty perustus keventämällä. Anturan leveydellä on myös suuri merkitys. Perustamistapalausunnot on antanut näissä tapauksissa erittäin kokenut geoteknikko.

        Eihän paalutuksesta tietenkään haittaa ole, saa ainakin mielenrauhan.


      • R Akentaja
        rak.ins. kirjoitti:

        Talo ei todellakaan ole raskas, ellei siinä ole käytetty raskaita rakennusmateriaaleja. Normaali puurunkoinen talo ei paljon paina. Jokainen voi laskea paljonko neliökuormaa anturoille tulee rakenteista. Kun verrataan anturalle talosta aiheutuvaa kuormaa esim. suuren takan aiheuttamaan pistekuormaan (ei kohdistu anturoille), niin on siinä huima ero. Toisaalta jos verrataan täystiilitalon aiheuttamaa kuormaa puhtaasti puusta rakennettuun taloon, niin siinäkin on erittäin suuri ero. Raskas rakenne on myös esim. tiilikatto.

        Jos rakennuksen alla oleva kuivakuorikerros on 2.5 m paksu ja sen alla on vain noin 1,5 m paksu löyhä savikerros, niin ei silloi puhuta vielä kovinkaan vaativasta perustamisolosuhteista.

        Itse olen tehnyt painokairauksia alueilla, jossa on ohuempi kuivakuorikerros ja sen alapuolella yli 10 metriä erittäin pehmeää savea (painokairauksissa paljolti vapaata painumaa). Näissäkään tapauksessa paalutusta ei ole tarvinut tehdä kun raskaita rakenteita on vältetty ja on tehty perustus keventämällä. Anturan leveydellä on myös suuri merkitys. Perustamistapalausunnot on antanut näissä tapauksissa erittäin kokenut geoteknikko.

        Eihän paalutuksesta tietenkään haittaa ole, saa ainakin mielenrauhan.

        Meillä on rakenteilla savimaalle talo ilman mitään paalutuksia, enkä ole yhtään huolissani mahdollisista painumista. Tuo rak.inssin viimeisin kirjoitus oli ihan asiaa, eli: Tee puurunkoinen (saa olla tiilivuorattu) matalaperusteinen talo, siihen l e v e ä antura ja anturan alle suodatinkangas 30cm sepeliä 8-12 hyvin tärytettynä, niin voit olla varma että perustus kestää. Jos ja kun teet takan niin sille ja piipulle samanlainen iso perustusalue sepelistä.


      • lisää ???
        rak.ins. kirjoitti:

        Talo ei todellakaan ole raskas, ellei siinä ole käytetty raskaita rakennusmateriaaleja. Normaali puurunkoinen talo ei paljon paina. Jokainen voi laskea paljonko neliökuormaa anturoille tulee rakenteista. Kun verrataan anturalle talosta aiheutuvaa kuormaa esim. suuren takan aiheuttamaan pistekuormaan (ei kohdistu anturoille), niin on siinä huima ero. Toisaalta jos verrataan täystiilitalon aiheuttamaa kuormaa puhtaasti puusta rakennettuun taloon, niin siinäkin on erittäin suuri ero. Raskas rakenne on myös esim. tiilikatto.

        Jos rakennuksen alla oleva kuivakuorikerros on 2.5 m paksu ja sen alla on vain noin 1,5 m paksu löyhä savikerros, niin ei silloi puhuta vielä kovinkaan vaativasta perustamisolosuhteista.

        Itse olen tehnyt painokairauksia alueilla, jossa on ohuempi kuivakuorikerros ja sen alapuolella yli 10 metriä erittäin pehmeää savea (painokairauksissa paljolti vapaata painumaa). Näissäkään tapauksessa paalutusta ei ole tarvinut tehdä kun raskaita rakenteita on vältetty ja on tehty perustus keventämällä. Anturan leveydellä on myös suuri merkitys. Perustamistapalausunnot on antanut näissä tapauksissa erittäin kokenut geoteknikko.

        Eihän paalutuksesta tietenkään haittaa ole, saa ainakin mielenrauhan.

        Kerrotko miten salaojituksen ja routaeristyksien on oikeaoppisesti savimaalla oltava.

        Naapurini sokkeli meni viime talvena poikki, vaikka se oli hiekkakakun ja sepelikerroksen päällä.
        Pohjamaa tuossa on soran sekaista savimoreenia, kuitenkin vettäläpäisemätöntä.

        Syksyllä valatti ammattimiehillä sokkelin ja huhtikuun lopulla lapioi routaeristeenä olleen lumen pois todeten sokkelin olevan poikki.
        Siis talven aikana ei ollut lunta kummenpaa eristettä.


      • Vesa
        rak.ins. kirjoitti:

        Talo ei todellakaan ole raskas, ellei siinä ole käytetty raskaita rakennusmateriaaleja. Normaali puurunkoinen talo ei paljon paina. Jokainen voi laskea paljonko neliökuormaa anturoille tulee rakenteista. Kun verrataan anturalle talosta aiheutuvaa kuormaa esim. suuren takan aiheuttamaan pistekuormaan (ei kohdistu anturoille), niin on siinä huima ero. Toisaalta jos verrataan täystiilitalon aiheuttamaa kuormaa puhtaasti puusta rakennettuun taloon, niin siinäkin on erittäin suuri ero. Raskas rakenne on myös esim. tiilikatto.

        Jos rakennuksen alla oleva kuivakuorikerros on 2.5 m paksu ja sen alla on vain noin 1,5 m paksu löyhä savikerros, niin ei silloi puhuta vielä kovinkaan vaativasta perustamisolosuhteista.

        Itse olen tehnyt painokairauksia alueilla, jossa on ohuempi kuivakuorikerros ja sen alapuolella yli 10 metriä erittäin pehmeää savea (painokairauksissa paljolti vapaata painumaa). Näissäkään tapauksessa paalutusta ei ole tarvinut tehdä kun raskaita rakenteita on vältetty ja on tehty perustus keventämällä. Anturan leveydellä on myös suuri merkitys. Perustamistapalausunnot on antanut näissä tapauksissa erittäin kokenut geoteknikko.

        Eihän paalutuksesta tietenkään haittaa ole, saa ainakin mielenrauhan.

        Tälläistä tiesivät Helsingin geodeetit
        sanoa likimääräisesti.

        Omalla tontin nurkalla tehty kairaus.
        Savi 6,7 m
        Siltti 7,4 m
        Hiekka 7,7 m
        Kivi tai kallio 10,4 m
        Muuten tontilla savi 6-10m ja sitten siltti.

        Naapuritontilla tehty kairausnäyte 30 m päässä.
        lieju 3,3 m
        savi 6,3 m
        savinen siltti 7,3m
        save 8,3 m
        savea 11,
        hiekkainen moreeni 13m
        hiekka 14 m

        Paalutusta ehdotettiin.
        Maanvarainen reunavahvistettu laatta
        kevennetyllä lecasoraperustuksella 75 cm
        patjan päällä voisi mennä "kevyt-talolla".

        Ainakin äitini 35 v vanha 12x8 m talo
        vieressä on yhä suorassa ja laatta ehjä,
        joskin ympäristö on noussut / talo painunut noin 50 cm. Oli 70 cm sokkeli aikoinaan...

        Miltäs vaikuttaa ? Rak. Ins. yms ?


    • Tapani

      Olen ehdottomasti sun tilanteessas paalujen kannalla.
      Teoreettisesti voidaan toki saada riittävä kantavuus keveillä rakenteilla, kevytsorakevennyksellä ja leveillä anturoilla.
      On kuitenkin mahdollista, että valmis rakenne vuosien saatossa esim. kuivuvan maaperän, janoisen koivun tai maapohjan eri kerrosten johdosta aiheuttaa hallitsemattoman painuman.
      Täällä saviseudulla on lukemattomia enemmän tai vähemmän kallellaan olevia omakotitaloja, joiden kait oletettiin pysyvän suorassa.
      Painumariski ja sen korjauskustannukset huomioiden ei mielestäni ole syytä säästää tässä kohdin.

    • Susi hukka

      Minkä hintaista paaluttaminen on?

    • Solum certum est...

      Pohjarakennusalan ammattilaisena toteaisin, että tällaista asiaa kannattaisi mieluummin kysyä diagrammien kanssa ammattilaiselta kuin ilman niitä täältä TTT:lta (TaksiTolpan Tietotoimisto, ent. Hevosmiesten Tietotoimisto). Sinänsä vastaukset ovat kivoja ja varmaankin pitävät paikkaansa vastaajan tapauksesssa, mutta sinulle niiden arvo on nolla. Kun ammattilainen näkee diagrammit ja assarin sekä tietää minkätyyppistä talo tontille kaavailet, niin luultavasti alle 5 minuutissa on selvillä miten talo on järkevää perustaa. Loppuosa suunnittelusta on sitten teknisten yksityiskohtien hieromista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe