Kilpikonnan kilpi

Apua tarvitseva!

Kilpikonnani on yhdeksän vuotias ja muutaman viimeisen vuoden aikana kilpi on kasvanu vähän pyramidikasvuston mukaisesti ja näyttää ns. littanalta. Kilpeä koittaessa kilpi myös painuu ihan vähän alaspäin sitä kevyesti painaessa.

nyt olen ostanut perusruoan (salaatin jne.) lisäksi liitujauhetta ja eläinkaupasta pellettejä, jotka on tarkoitettu maakilpikonnille.

millaisilla määrillä minun kannattaisi lisäravinteita antaa jotta kilpi saataisiin kuntoon ja normaalin kokoiseksi?

kiitos neuvoista.

9

3075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko konnasi maa- vai vesi-/suokilpikonna? Jos kyseessä on maakilpikonna, älä anna mitään eläinkaupan lisäravinteilla terästettyjä pellettejä.. niissä on aivan liikaa proteiinia yms. epäsopivia ainesosia. Ne vain pahentavat pyramidi kasvuisuutta. Ainoa eläinkaupoista saatava valmisruoka, joka on maakilpikonnille OIKEASTI sopiva, (johon olen törmännyt) on PAT eli Pre Alpin Testudo pelletit.

      Jos kyseessä on suo- tai vesikilpikonna voit antaa muitakin pellettiruokia, niiden proteiinien tarve on suurempi kuin maakilpikonnien.

      Oletan nyt kuitenkin kyseessä olevan maakilpikonnan. Konna tarvitsee kalkin lisäksi mineraaleja ja vitamiineja, joita saa Nutrobal nimisestä valmisteesta, jota myydään eläinkaupoissa. Itse laitan sitä veitsenkärjellisen jokaiseen ruoka-annokseen. Liitujauhetta laitan hiukan enemmän.

      Vitamiineista nimenomaan D-vitamiini on tärkeä konnan kilven kannalta. D-vitamiini auttaa kalkkia imeytymään elimistön käyttöön. Sitä saa Nutrobalin lisäksi UV-B säteilystä, jota saa auringon valosta seka tarkoitusta varten suunnitellusta loisteputkesta. UV-B valo on välttämätön, vaikka konna saisikin myös jauhevalmistetta.

      Myös suo-/vesikilpikonna tarvitsee vitamiini lisiä ja kalkkia pitääkseen kilpensä kunnossa. Koska en tiedä paljoakaan niiden ruokkimisesta, en osaa antaa ohjeita määrien suhteen. UV-lamppu on myös tarpeellinen, oli kyseessä mikä konna tahansa. Se on ilmeisesti paras sijoittaa suoraan lämmittelytason yläpuolelle.

      Toivottavasti oli jotain apua, kysele vain lisää jos mieleen tulee aiheeseen liittyviä kysymyksiä :)

    • Puikula -pulla

      Kannattaisi näyttää kilpikonnan kilpeä lääkärille sillä jos kilpikonnan kilpi tulee liian isoksi niin siinä käy vähän huonosti.

    • öööööööööööööööh

      vie kilikonnasi äkkiä lääkäriin

      • Apua tarvitseva!

        Eläinlääkärissä tosiaan käyty on mutta eläinlääkäri ei kilpeä kummemmin kommentoinut eikä todennut "sairaaksi". Kilpi ei siis tosiaankaan ole vielä pehmeä vaan painuu ihan hitusen jos sitä kevyesti koittaa.

        UVB-valaisin kilpikonnalla myös on, mutta kun kilpikonna pienempänä ostettiin niin eläinkauppias kielsi käyttämästä UVB-valaisinta samanaikaisesti Nutribal-jauheen kanssa. Siksi olen jättäny Nutribalin vallan pois. Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta?

        Kiitos neuvoista, jätän siis pelletit pois, jos niistä kerran on enemmän haittaa kuin hyötyä ja ostan Nutribalia liitujauheen lisäksi.


      • konna2
        Apua tarvitseva! kirjoitti:

        Eläinlääkärissä tosiaan käyty on mutta eläinlääkäri ei kilpeä kummemmin kommentoinut eikä todennut "sairaaksi". Kilpi ei siis tosiaankaan ole vielä pehmeä vaan painuu ihan hitusen jos sitä kevyesti koittaa.

        UVB-valaisin kilpikonnalla myös on, mutta kun kilpikonna pienempänä ostettiin niin eläinkauppias kielsi käyttämästä UVB-valaisinta samanaikaisesti Nutribal-jauheen kanssa. Siksi olen jättäny Nutribalin vallan pois. Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta?

        Kiitos neuvoista, jätän siis pelletit pois, jos niistä kerran on enemmän haittaa kuin hyötyä ja ostan Nutribalia liitujauheen lisäksi.

        "Olenko mahdollisesti saanut väärää tietoa UVB-valon ja Nutribalin yhteensopivuudesta? "
        Kyllä olet...


      • Anonyymi

        kitti


    • kivakonna

      joo

    • homo69

      voiko kilpikonnat olla homoja

    • Anonyymi

      Se konna on syönyt liikaa herkkuja kuten hedelmiä. Muista pysyä salaattilinjalla! Hedelmät ja tomaatti ovat vain harvinaisia herkkuja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe