voiko olla allerginen ssri-lääkkeille?

nko kukaan ollut allerginen ssri-lääkkeille? Söin toista kertaa Seronil 10mg ja sain 4.päivänä punaista ihottumaa rintaani, tai sellaista läikkyä joka kesti n. tunnin. Ellen olisi sattumalta ollut peilin edessä juuri sen yhden tunnin aikana, olisi jäänyt koko reaktio huomaamatta..

Lääkärini kuitenkin käski lopettaa Seronilin ja on sitä mieltä etten voisi käyttää toista saman ryhmän lääkettä esim. Cipralexia. Olen aivan pattitilanteessa! Efexor ei käy koska verenpaineeni nousee herkästi eli olen tyhjän päällä. Olen siis nyt ilman lääkettä ja olo on kamala (kärsin masennuksesta, yleisestä ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä ja pakko-oireista)

Oletteko koskaan kuulleet vastaavasta siis että jos yhdestä tulee oireita niin tulisi myös ryhmän muista lääkkeistä? Voiko ola jopa vakavaa? Ihottuma itsessäänhän ei ole mitään kamalaa, mutta jos sitten toisesta lääkkeestä voi tulla jotain oikein vakavaa..
3271
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Ainakin antibiooteissa tulee allergisia oireita saman ryhmän lääkkeistä, joten kaiketi myöskin SSRI -lääkkeistäkin? Jos söisit noita lääkkeitä, niin saattaisit saada vakavan allergisen shokin, eli kurkkusi voisi turvota umpeen. Ehdottiko lääkärisi edes terapiaa lääkkeiden sijasta? Käythän psykiatrin luona, etkä terveyskeskuslääkärin...

Äänestä
  • Mistä tiedän oliko kyseessä allerginen reaktio vai lääkkeen sivuvaikutuksessa mainittu ihottuma? Lääkärikään ei ole varma kun ei sitä nähnyt.

    Olen käynyt vuoden terapiassa yksityisesti joten se puoli on ok, en vaan saa kunnon vastinetta siitä eli tarvitsen lääkityksen.

    Onko punainen läikikkyys rinnassa joka kestää n. tunnin mahdollisesti tyypillinen oire lääkeaineallergiassa? Onko se automaattisesti niin että saisin anafylaktisen shokin jos kokeilen samaa lääkettä uudestaan? Olen aivan pihalla näissä asioissa kun ei ole kokemusta allergoista..

    Äänestä

  • Vanessa73 kirjoitti:

    Mistä tiedän oliko kyseessä allerginen reaktio vai lääkkeen sivuvaikutuksessa mainittu ihottuma? Lääkärikään ei ole varma kun ei sitä nähnyt.

    Olen käynyt vuoden terapiassa yksityisesti joten se puoli on ok, en vaan saa kunnon vastinetta siitä eli tarvitsen lääkityksen.

    Onko punainen läikikkyys rinnassa joka kestää n. tunnin mahdollisesti tyypillinen oire lääkeaineallergiassa? Onko se automaattisesti niin että saisin anafylaktisen shokin jos kokeilen samaa lääkettä uudestaan? Olen aivan pihalla näissä asioissa kun ei ole kokemusta allergoista..

    Ainoa varma ja suhteellisen turvallinen tapa kokeilla lääkettä olisi kokeilla sitä sairaalassa lääkärin valvonnassa. Tällöin he voisivat (mikäli ehtisivät) antaa sinulle adrenaliinia, kortisonia ja antihistamiinia lääkkeen aiheuttamiin oireisiin, jos kurkkusi turpoaisi.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Vanessa73 kirjoitti:

nko kukaan ollut allerginen ssri-lääkkeille? Söin toista kertaa Seronil 10mg ja sain 4.päivänä punaista ihottumaa rintaani, tai sellaista läikkyä joka kesti n. tunnin. Ellen olisi sattumalta ollut peilin edessä juuri sen yhden tunnin aikana, olisi jäänyt koko reaktio huomaamatta..

Lääkärini kuitenkin käski lopettaa Seronilin ja on sitä mieltä etten voisi käyttää toista saman ryhmän lääkettä esim. Cipralexia. Olen aivan pattitilanteessa! Efexor ei käy koska verenpaineeni nousee herkästi eli olen tyhjän päällä. Olen siis nyt ilman lääkettä ja olo on kamala (kärsin masennuksesta, yleisestä ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä ja pakko-oireista)

Oletteko koskaan kuulleet vastaavasta siis että jos yhdestä tulee oireita niin tulisi myös ryhmän muista lääkkeistä? Voiko ola jopa vakavaa? Ihottuma itsessäänhän ei ole mitään kamalaa, mutta jos sitten toisesta lääkkeestä voi tulla jotain oikein vakavaa..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu