Mustasilmäsusannan kouliminen, apua!!!

Kiitos jo etukäteen!!

Minulla on "minikasvihuoneessa" eli pienessä pöydällä olevassa hökötyksessä muovikannen alla susannoita. Kussakin pienessä poterossa on 2-3 taimea, terhakkaan näköisiä, joihin on alullaan kolmannet lehdet.
Kouliminen on minulle täysin uusi käsite, eli teenkö nyt niin, että kun nuo kolmannet lehdet ovat kasvaneet samankokoiseksi kuin nuo kaksi aiempaa, että siirrän joka taimen omaan ruukkuunsa? Kuinka iso ruukun pitää olla? Kelpaako maitopurkin puolikas tai viilipurkki? Mihin syvyyteen istutan taimen? Nyt varmaankin käytän taimimultaa, en enää istutusmultaa?

Entä lannoitus? Luomulannoitteena olisi tarjolla akvaariovettä, joka saa ainakin viherkasvit viheriöimään..

3

2096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töyhtötiainen

      Joo, kouli vaan taimet omiin ruukkuihinsa kasvamaan ja vahvistumaan. Maitopurkin puolikas käy ruukuksi hyvin, viilipurkkikin hätätapauksessa, mutta siitä voi joutua vaihtamaan isompaan jossain vaiheessa. Irrota taimet varovasti toisistaan ja istuta uudestaan hieman syvempään, sentti-pari, jätä kumminkin alin lehti mullan yläpuolelle. Mullan nimellä ei ole niin väliä, kunhan se ei ole kovin voimakkaasti lannoitettua. Kastele multa hyvin ennen ruukutusta. Kun taimet ovat juurtuneet, eli uutta kasvua ilmenee, voit aloittaa säännölliset lannoitukset. Tuosta akvaariovedestä en tiedä, voi olla hyväkin keino, kokeilemalla selviää. Kunhan ei ole liian ravinteikasta.

    • lamppu40

      en ole kyllä ikinä koulinnu susannaa,oon laittanu siemenet suoraan amppeliin,joka on ollu sisällä sen verran,kunnes ilmat on hiukka lämmeneet.

      • Nukkeasteri

        Kasvatan paljon taimia ja käytän molempia tapoja. Kukat joita istutan kukkapenkkeihin ja terasille isoihin istutusaltaisiin, kylvän laatikoihin ja koulin ruukkuihin kasvamaan siihen asti että voi viedä ulos.

        Köynnökset olen huomannut helpommaksi kylvää suoraan niihin astioihin, joissa ovat sitten koko kesän. Köynnöksiä on mielestäni hankalaa istuttaa moneen kertaan, kun niille pitää olla tuet jo ennen kuin uskaltaa viedä ulos lopullisille kasvupaikoilleen. On sekin hieman vaivalloista kun ruukut ovat isoja ja sisällä on paljon taimia joka kevät. Olen ostanut mustasilmä susannan,kelloköynnöksen sekä päivänsinen siemeniä, mutta yritä pidätellä vielä sitä kylvöintoa, että kasvit eivät venyisi kovin pitkiksi ennen kesää. Kylvän ne vasta huhtikuun puolella ja kun liotan siemeniä, niin minulla ne ovat itäneet yleensä parissa päivässä. Jouduttaa kovasti. Minulla on iso terassi sekä iso parveke, niin että kun kevätaurinko paistaa, kannan ruukut päiviksi ulos ja saan tukevia hyviä taimia.

        Ahkeraliisan kylvän nyt ensiksi. Samettikukat,krassit,sun muut kylvän huhtikuun alussa ja silti ovat hyvin ehtineet.

        Suorakylvöjä teen kasvimaan reunaan,että saan kukkia maljakoon pitkin kesää. Siemeniä on varattu runsaasti:kehäkukka, sievikki, harsokukka, ruiskaunokki,malvikki,idänneito,tarhaleukoija ym on ostettu.

        Hyötykasveista kasvatan vain sokerihenettä ja salaatteja. Osan salaatin siemenistä kylvän ja esikasvatan ,että satoa saan jo alkukesästä. Sitten kylvän vielä rivin suorakylvönä ja sellaisesta mix-sekoituksesta,että saan monenlaista salaattia.

        Ihanaa aikaa tämä mullan kans myllääminen. Hyvää kevättä kaikille multasormille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe