Autolla kuljettaminen

perhepäivähoidossa

Millaiset ohjeet pph:t saavat hoitolasten kuljettamiseen hoitajan autossa? Nythän ei enää saa edes "ylipaikoille" ottaa ketään ja pienikin lapsi vastaa tällöin yhtä kuljetettavaa. Etupenkillä taas ei lapsia saa kuljettaa eli taakse mahtuu se 3 lasta. Kuitenkin hoitajat näyttävät ainakin täällä päin saapuvan erilaisiin tilaisuuksiin koko "lauman" kanssa omalla autollaan. Vähän epäilyttää, että täyttyvätkö kaikki turvallisuusvaatimukset. Ei kai se vanhempien antama lupakaan oikeuta tinkimään lakien asettamista vaatimuksista.

35

5596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

perhepäivähoitajilla eikä päiväkodin työntekijöillä lupaa kuljettaa lapsia omalla autolla hoitopäivän aikana. Kaikkialle siis kuljetaan joko kävellen tai bussilla.

• Kunnallinen pph

Jos vanhemmat antavat luvan, ja saa autoonsa järjestettyä kaikille sopivat turvaistuimet, niin kuljettaa saa. Käytännössä siis mahdotonta, johan ne turvaistuimet maksaisivatkin tuhannen euroa ja pitäisi uusia muutaman vuoden välein, kiinnittää aamulla erikseen ja irrottaa taas illalla, eikä kyytiin mahtuisi kuin 2-3 lasta.

• työtehtäviin

Perhepäivähoitajien kannattaa tarkistaa omasta kunnasta kuuluuko työtehtäviin. Se pitää olla kirjattu työnkuvaan. Muuten ei auta mitkään vanhempien lupalaput, jos onnettomuus sattuu. Hoitaja vastuussa yksin, omat liikenne vakuutukset ei ole työtä varten. Työnantaja ei vastaa pätkän vertaa ja ei tarvitsekaan, jos ei kirjattu työtehtäviin.
        Kannattaa kysyä liiton lakimiehiltä ihan kirjallisesti, vaikka sähköpostilla. Meillä on asia tiedusteltu jhl:n lakimiehen kautta.

• Anonyymi

Vanhempien lupa ei riitä vaan varhaiskasvatus on aina vastuussa lapsesta toiminnan aikana

• kunnallinen pph

kuljetan, eikä olekkaan varaa ostaa istuimia omaksi, vaan lainaan ainakin minä lasten omia istuimia. nätisti pyytäen vanhemmilta, olemme joskus päässeet paikkoihin joihin linja-autolla ois mennyt matkustaa 1,5 tuntia kävelyt päälle.
      yleensä näinä päivinä on 1-2 lasta.
      lapsille ollut aina ikimuistoinen kokemus.
      koko katraalla emme mahtuisi, kun etupenkille ei airbacin takia voi sijoittaa lasta laisinkaan.
      ehkä kerran-kaksi vuodessa on mahollista.

• Anonyymi

Kaiken kaikkiaan laitonta toimintaa tänä päivänä. Lapsia voi kuljettaa vain julkisilla kulkuneuvoilla toiminnan aikana

• pph08

Ainakaan Espoossa pph ei saa kuljettaa lapsia omalla autolla. Jos jotain sattuu, vakuutus ei korvaa tai jos pahempaa sattuu, kunta sanoutuu irti vastuusta.

• lh08

Nurmijärven päivähoidossa pätee laki ettei lapsia saa kuljettaa hoitajan autolla.

• linja-autolla kuljetaan

Meillä autoilu Raisiossa kieletty jo pari vuotta sitten.Eikä pokkeuksia myönnetä.

• ypph
        linja-autolla kuljetaan kirjoitti:

Meillä autoilu Raisiossa kieletty jo pari vuotta sitten.Eikä pokkeuksia myönnetä.

kunnallisella puolella on meilläkin kielletty (Vantaa) Yksityisellä puolella kuljetus sallittua vanhempien kirjallisella luvalla ja asianmukaisilla turvavälineillä.

• ei saa
        ypph kirjoitti:

kunnallisella puolella on meilläkin kielletty (Vantaa) Yksityisellä puolella kuljetus sallittua vanhempien kirjallisella luvalla ja asianmukaisilla turvavälineillä.

Helsingissä on myös kielletty hoitolasten
        kuljetus henkiköautolla. Bussilla menemme
        teatteriin,torille ja muille retkille.

• pph jo monta vuotta
        ei saa kirjoitti:

Helsingissä on myös kielletty hoitolasten
        kuljetus henkiköautolla. Bussilla menemme
        teatteriin,torille ja muille retkille.

Olen yksityinen pph ja minä kuljetan lapsia vanhempien luvalla autolla kerhoihin ja muihin rietoihin.Meillä 7 hengen auto joten kaikki lapset pääsevät taka riviin ja minä olen ostanut turavistuimet ihan itse (menevät meillä verovähennyksiin).Minulla on siis aina kulloisenkin lapsiryhmän mukaiset turvaistuimet (kilojen mukaan).

Kukaan ei ole koskaan valittanut onhan se lapsienkin etu ,että pääsevät jonnekin isommassa ryhmässä olemaan välillä.

Tosin aloittaneeseen sanoisin jos asia vaivaa sinua niin soita poliisi jos siltä tuntuu .Kyllä tieliikennelaki koskee yhtähyvin perhepäivähoitajaa kuin ketä muuta tahansa.Niin ja tähän vielä lisättäköön jos poliisi pysäyttää minut. Minulla tulee olla mukana lasten autossa kuljettamisen salliva vanhempien kirjoittama lupalappu.

• ????
        pph jo monta vuotta kirjoitti:

Olen yksityinen pph ja minä kuljetan lapsia vanhempien luvalla autolla kerhoihin ja muihin rietoihin.Meillä 7 hengen auto joten kaikki lapset pääsevät taka riviin ja minä olen ostanut turavistuimet ihan itse (menevät meillä verovähennyksiin).Minulla on siis aina kulloisenkin lapsiryhmän mukaiset turvaistuimet (kilojen mukaan).

Kukaan ei ole koskaan valittanut onhan se lapsienkin etu ,että pääsevät jonnekin isommassa ryhmässä olemaan välillä.

Tosin aloittaneeseen sanoisin jos asia vaivaa sinua niin soita poliisi jos siltä tuntuu .Kyllä tieliikennelaki koskee yhtähyvin perhepäivähoitajaa kuin ketä muuta tahansa.Niin ja tähän vielä lisättäköön jos poliisi pysäyttää minut. Minulla tulee olla mukana lasten autossa kuljettamisen salliva vanhempien kirjoittama lupalappu.

Minua ihmetytti mitä se poliisi sillä vanhempien lupa lapulla tekee. Sinulla jos kunnossa istuimet ym. tieliikennelain vaatimat jutut. Eihän se poliisille kuulu ketä kuljetat.

Vastuu asiat tulee kysymykseen muuta kautta, työtehtävät mitä sisältää. Kunnallinen perhepäivähoitaja ei voi vanhempien lupa lapun turvin kuljettaa lapsia.

Jokaisen tehtävä taas on soittaa poliisi, jos näkee jonkun rikkovan tieliikenne lakia ja näin lasten turvallisuuden vaarantaen. Sama koskee vanhempia, ei hekään saa kuljettaa lapsia miten tahtoo.

• voit jäädä nuolemaan
        pph jo monta vuotta kirjoitti:

näppejäsi jos jotakin tapahtuu.
        Ja eikös yksityisetkin ole kunnan valvonnassa, silloinhan samat säännöt koskevat yksityisiäkin hoitajia!
        Ja lupalapulla voi joutua tosiaan pyyhkimään ahteriaan jos jotakin vakavaa tapahtuu!

• hoitaja
        voit jäädä nuolemaan kirjoitti:

näppejäsi jos jotakin tapahtuu.
        Ja eikös yksityisetkin ole kunnan valvonnassa, silloinhan samat säännöt koskevat yksityisiäkin hoitajia!
        Ja lupalapulla voi joutua tosiaan pyyhkimään ahteriaan jos jotakin vakavaa tapahtuu!

on itsenäinen yrittäjä jota kunta kyllä valvoo, mutta hoitosopimus ja siihen kirjatut hoitoon liittyvät ehdot ovat hoitajan ja perheen välinen kahdenkeskinen asia. Kirjallisessa sopimuksessa (ainakin minulla) on sovittu lasten kuljettamisesta erikseen.Lisäksi kun mennään liikenteeseen niin siellä pätevät yleiset tieliikennelait( esim. asianmukaiset turvaistuimet,kuljettajan vastuu kyydissäolevista, henkilöluku autossa jne.)

• Anonyymi

Näin se kuuluu olla.

• Anonyymi
        ypph kirjoitti:

Yksityisellä puolella samat säännöt kuin kunnallisellakin asian suhteen

• Anonyymi
        hoitaja kirjoitti:

on itsenäinen yrittäjä jota kunta kyllä valvoo, mutta hoitosopimus ja siihen kirjatut hoitoon liittyvät ehdot ovat hoitajan ja perheen välinen kahdenkeskinen asia. Kirjallisessa sopimuksessa (ainakin minulla) on sovittu lasten kuljettamisesta erikseen.Lisäksi kun mennään liikenteeseen niin siellä pätevät yleiset tieliikennelait( esim. asianmukaiset turvaistuimet,kuljettajan vastuu kyydissäolevista, henkilöluku autossa jne.)

Tällaisilla luvilla ei ole mitään merkitystä jos jotain tapahtuu. Vastuu on sinulla. Kannattaa nyt ottaa asia vakavasti jos haluat ammatissasi jatkossakin olla.

• näin?

edellä mainituista kirjoituksista kyllä pääsee lukemaan sen tosi asian, että on todella HYVÄ, ettei pph:lla yleensä ole lupaa lasten kuljettamisiin. (Sitten ihan erikseen täyden järjen omaavat yksityiset pph:t.)

Kunnalliset pph:t tuntuvat olevan järjeltään aika pohjasakkaa tässä lastenhoito alassa.

• siis jos yksit. saa

kuskata ja kunnallinen ei, niin se tekee kunnallisesta hoitajasta pohjaakkaa?

• käyttö näissä
        siis jos yksit. saa kirjoitti:

kuskata ja kunnallinen ei, niin se tekee kunnallisesta hoitajasta pohjaakkaa?

ketjuissa. Ei mikään muu.

• pph kunnassa

jos bussi ajaa vaikka ulos tieltä, miten käy hoitajan lapsineen. taitavat pyöriä kuin pesukoneessa, jos selviävät ehjin nahoin niin ihme.
      kuka silloin korvaa??
      taitaa olla parempi ettemme me hoitajat lähe lasten kanssa mihinkään. ollaan vaan pihalla ja sisällä ja käydään kävelyllä.
      minäkin täällä peräkylällä olen kuin motissa lasten kanssa, jos ei saisi kulkea omalla autolla.
      ei käytäis kerhoissa eikä nähtäis muita.
      kivaa!!!

• korvausvelvollinen

on linja-autoyhtiö, joilla ainakin vakutuus kattaa matkustajat. Kunnalliset hoitopaikat eivät kuljeta lapsia henkilökunnan autoilla, kun kunta ei ole korvausvellinen, jos jotakin tapahtuu. Kyllä meilläkin kuljetettiin vielä muutama vuosi sitten eskarit uimakouluun ja pph: kävivät pidemmillä retkillä omilla autoilla. Nyt ongelmia tuottaa, jos teemme kokopäiväretken oman kuntamme alueella. Kaikilla perheillä ei ole autoja tai lapsen pitäisi tulla hoitoon aikaisemmin, niin milläs hän pääsee retkipaikalle. Onneksi on hyvin toiminut vanhemmilla kimppakyyditys. Retkipaikaltamme oli parin minuutin matka terveyskeskuksen ensiapuun, mutta jos jotai olisi sattunu, niin emme olisi saaneet lähteä lasta viemään omalla autolla, vaan olisi pitänyt soittaa joko taksi tai ambulanssi. Näin se vaan on.

• työtehtävä

Knnassa missä työskentelet, onko henkilöautolla kuljettaminen kirjattu perhepäivähoitajan työtehtäviin. Kysypä ohjaajaltasi ja pyydä nähdä teidän kunnassa tehty perhepäivähoitajien työnkuva, jos siinä kirjattu henkilöautolla kuljettaminen esim. kerhoon, niin työnantajan kanssa on vastuu asiat myös kirjattava kuka korvaa ja miten. Muussa tapauksessa hoitaja yksin vastuussa, vaikka vanhempien lupalaput olisikin. Näin JHL:n lakimies on sen meille kertonut. Pätee samalla tavoin kouluavustajiin, ei heillekään työnantaja ole vastuussa jos jotain tapahtuu, ellei kirjattu työnkuvaan ja työnantajan kanssa sovittu vastuut (korvaus laajuus)

• Anonyymi

Näin tämä totuus tuli taas esille. Et voi edelleenkään kuljettaa hoitolapsia omalla autollasi. Otapa asia nyt vakavasti.

• hoitaja4

Päätös siitä saako hoitaja kuljettaa lapsia omalla autolla ei ole hoitajan tai ohjaajan käsissä.Päätöksen takana kaupungin lakimies ja lautakunta.Vanhempien lupalapuilla ei ole mitään juridista virkaa.Kuvitellaan,että joku ajaa autosi perään yksi lapsi vammautuu.Hoitaja vastaa ja saa syytteen.Eikä lupalapuilla ole mitään virkaa.Tämän takaia kuljettaminen on kelletty kokonaan.

• saa selittää

En ole hoitaja eikä minulla ole päivähoitoikäisiä lapsia, mutta...

Miksi se hoitaja saa syytteen siitä lapsen vammautumisesta? Tieliikennelain mukaanhan peräänajaja on vastuussa.

Hoitaja on kuitenkin aina vastuussa hoitamistaan lapsista, mutta hekään eivät ole yli-ihmisiä. Samalla perusteella voidaan kieltää myös monia muita asioita. Lapsi voi vammautua myös pudotessaan kiipeilytelineestä tai liukastuessaan. Tai vaikka saksia käyttäessään. Vahinko on kuitenkin aina mahdollinen, mikä tekee tämän kuljetusasian erilaiseksi kuin mikä muu asia tahansa?

• vakuutusyhtiöstä
        saa selittää kirjoitti:

En ole hoitaja eikä minulla ole päivähoitoikäisiä lapsia, mutta...

Miksi se hoitaja saa syytteen siitä lapsen vammautumisesta? Tieliikennelain mukaanhan peräänajaja on vastuussa.

Hoitaja on kuitenkin aina vastuussa hoitamistaan lapsista, mutta hekään eivät ole yli-ihmisiä. Samalla perusteella voidaan kieltää myös monia muita asioita. Lapsi voi vammautua myös pudotessaan kiipeilytelineestä tai liukastuessaan. Tai vaikka saksia käyttäessään. Vahinko on kuitenkin aina mahdollinen, mikä tekee tämän kuljetusasian erilaiseksi kuin mikä muu asia tahansa?

tätä asiaa jo jokunen vuosi sitten. Tarkoituksena oli käydä eskarilaisten kanssa talven aikana muutaman kerran eräässä paikassa, jonne ei ollut mitenkään erityisen pitkä matka, mutta jonkun verran kuitenkin.
        Lakimies vastasi, että kaupunkimme vakuutukset eivät kata henkilökunnan omilla autoilla suorittamia kuljetuksia, koska päiväkotien henkilöstön toimenkuviin ei kuulu kyseinen kuljettaminen. Saman asian sanoi oman vakuutusyhtiöni edustaja. Siis, liikennevakuutukseni ei kata tällaisia ajoja, jotka ovat ns. työajoja. Molemmat myös sanoivat, etteivät ne kuuluisat lupalaput muuta asiaa miksikään.
        Sen jälkeen tehtiin päätös, että lapsia kuljetetaan vain julkisilla kulkuneuvoilla ja taksissa aina turvavöissä. Taksien ja bussien kuljettajat ovat ammatinharjoittajia tai yrityksen palkkaamia ja heillä on silloin asiaankuuluvat luvat ja vakuutukset.

Itse en ole sen jälkeen antanut lupaa kuljettaa omia lapsianikaan henkilökunnan autoissa. Varsinkaan, kun lapsen päiväkodin eräs työntekijä ajoi tallaisella matkalla pienen kolarin ja syy oli hänen. Huom, meillä ei ole sitä toista kuuluisaa syytä, eli kerhokuljetustarvetta, koska päiväkodista nyt ei muutenkaan viedä lapsia minnekään muualle kerhoon.

• saa selittää
        vakuutusyhtiöstä kirjoitti:

tätä asiaa jo jokunen vuosi sitten. Tarkoituksena oli käydä eskarilaisten kanssa talven aikana muutaman kerran eräässä paikassa, jonne ei ollut mitenkään erityisen pitkä matka, mutta jonkun verran kuitenkin.
        Lakimies vastasi, että kaupunkimme vakuutukset eivät kata henkilökunnan omilla autoilla suorittamia kuljetuksia, koska päiväkotien henkilöstön toimenkuviin ei kuulu kyseinen kuljettaminen. Saman asian sanoi oman vakuutusyhtiöni edustaja. Siis, liikennevakuutukseni ei kata tällaisia ajoja, jotka ovat ns. työajoja. Molemmat myös sanoivat, etteivät ne kuuluisat lupalaput muuta asiaa miksikään.
        Sen jälkeen tehtiin päätös, että lapsia kuljetetaan vain julkisilla kulkuneuvoilla ja taksissa aina turvavöissä. Taksien ja bussien kuljettajat ovat ammatinharjoittajia tai yrityksen palkkaamia ja heillä on silloin asiaankuuluvat luvat ja vakuutukset.

Itse en ole sen jälkeen antanut lupaa kuljettaa omia lapsianikaan henkilökunnan autoissa. Varsinkaan, kun lapsen päiväkodin eräs työntekijä ajoi tallaisella matkalla pienen kolarin ja syy oli hänen. Huom, meillä ei ole sitä toista kuuluisaa syytä, eli kerhokuljetustarvetta, koska päiväkodista nyt ei muutenkaan viedä lapsia minnekään muualle kerhoon.

Et nyt kuitenkaan vastannut kysymykseeni.

Ymmärrän kyllä kyseiset lakimiehen ja vakuutusyhtiön vastaukset, mutta edelleen, miksi hoitaja joutuisi syytteeseen liikennerikkomuksessa, jossa hän ei ole ollut muuten kuin peräänajon kohde. Ei peräänajetun ajoneuvon liikennevakuutus silloinkaan, jos ajaa ihan vaan yksikseen, kata onnettomuuden kustannuksia vaan peräänajajan liikennevakuutus. Vai onko syytteen aihe joku muu kuin liikennerikkomus?

Jos nyt ajatellaan tilannetta, jossa joka tapauksessa joskus myös päiväkodista lähdetään retkelle. Moni päiväkoti sijaitsee paikassa, jossa ei esim. ole metsää tms. ihan vieressä. Tälläisessä tilanteessa jossa kuljetaan tienviertä tai odotetaan tienylitysmahdollisuutta, ja auto syöksyy vaikkapa kuljettajan sairauskohtauksen vuoksi lapsijoukkoon, niin onko syy lapsia valvovien hoitajien (kuvitellaan, että hoitajia on lain mukaan riittävästi) vai kuljettajan?

• on siitä
        saa selittää kirjoitti:

Et nyt kuitenkaan vastannut kysymykseeni.

Ymmärrän kyllä kyseiset lakimiehen ja vakuutusyhtiön vastaukset, mutta edelleen, miksi hoitaja joutuisi syytteeseen liikennerikkomuksessa, jossa hän ei ole ollut muuten kuin peräänajon kohde. Ei peräänajetun ajoneuvon liikennevakuutus silloinkaan, jos ajaa ihan vaan yksikseen, kata onnettomuuden kustannuksia vaan peräänajajan liikennevakuutus. Vai onko syytteen aihe joku muu kuin liikennerikkomus?

Jos nyt ajatellaan tilannetta, jossa joka tapauksessa joskus myös päiväkodista lähdetään retkelle. Moni päiväkoti sijaitsee paikassa, jossa ei esim. ole metsää tms. ihan vieressä. Tälläisessä tilanteessa jossa kuljetaan tienviertä tai odotetaan tienylitysmahdollisuutta, ja auto syöksyy vaikkapa kuljettajan sairauskohtauksen vuoksi lapsijoukkoon, niin onko syy lapsia valvovien hoitajien (kuvitellaan, että hoitajia on lain mukaan riittävästi) vai kuljettajan?

että autolla kuljettaminen ei kuulu pph: eikä päiväkodintyöntekijöiden toimenkuvaan. Retket ja ns. liikennekasvatus (kävelymatkat ym.) taas kuuluvat. Jos hoitajalla on hoitolapsia oman autonsa kyydissä hoitopäivän aikana, häntä voidaan syyttää siitä rikkeestä. Ja jos sattuu onnettomuus, niin oikeudessa tuskin paljon painaa vanhempien lupalaput.

• saa selittää
        on siitä kirjoitti:

että autolla kuljettaminen ei kuulu pph: eikä päiväkodintyöntekijöiden toimenkuvaan. Retket ja ns. liikennekasvatus (kävelymatkat ym.) taas kuuluvat. Jos hoitajalla on hoitolapsia oman autonsa kyydissä hoitopäivän aikana, häntä voidaan syyttää siitä rikkeestä. Ja jos sattuu onnettomuus, niin oikeudessa tuskin paljon painaa vanhempien lupalaput.

Siis missä raja kulkee: kävelyttäminen on liikennekasvatusta, autossa turvallisesti matkustaminen ei?

Pystytkö nimeämään sen rikkeen, mihin hoitaja syyllistyy kuljettaessaan lapsia omalla autollaan?

Sehän on tietty selvää, jos työnantaja selvästi kieltää lasten kuljettamisen hoitajan omalla autolla niin silloinhan kyse on työnantajan ohjeiden laiminlyömisestä (vaikka olisi keneltä se lupalappu). Mitäs sitten jos on yksityinen hoitaja, jolla ei ole "pomoa".

• se yksityinen
        saa selittää kirjoitti:

Siis missä raja kulkee: kävelyttäminen on liikennekasvatusta, autossa turvallisesti matkustaminen ei?

Pystytkö nimeämään sen rikkeen, mihin hoitaja syyllistyy kuljettaessaan lapsia omalla autollaan?

Sehän on tietty selvää, jos työnantaja selvästi kieltää lasten kuljettamisen hoitajan omalla autolla niin silloinhan kyse on työnantajan ohjeiden laiminlyömisestä (vaikka olisi keneltä se lupalappu). Mitäs sitten jos on yksityinen hoitaja, jolla ei ole "pomoa".

hoitaja, jolla ei ole pomoa, voi kuljettaa ketä haluaa autossaan. Voit ottaa kyytiin naapurin tai kenet vaan. Kyse ei siis ole liikennerikkomuksesta, jos sitä ajat takaa.

Mutta otetaanpa esimerkki, että hoitaja menee hoitolasten kanssa baariin, missä joku humalainen mukiloi lapsen. Periaatteessa siis vahingon tekijä on se humalainen, joka joutuu vastuuseen teostaan, mutta ei se hoitajakaan ihan sanktiotta pääse, sillä hänellä ei todellakaan ole syytä mennä lasten kanssa baariin. Hänen työhönsä kuuluu suojella lapsia, joita hän hoitaa. Suojella myös toisten tekemiltä vahingoilta, ei pelkästään itseltään.

Sama pätee liikenteessä. Hoitajan täytyy suojella lapsia myös niiltä muilta autoilijoilta. Joskus voi vahinko sattua (humalainen lentää tieltä autolla aidan yli päiväkodin pihaan..), mutta riski sellaiseen autoillessa on suurempi kuin kävellessä tai hoitajan pihassa. Ja voi se humalainen tulla mukiloimaan sen lapsen sinne päiväkodin pihaan, eikä hoitaja ehdi tai voi mitään, mutta riski siihen on baarissa paljon suurempi.

Kyse on siis turhasta riskin otosta.

• se on
        se yksityinen kirjoitti:

hoitaja, jolla ei ole pomoa, voi kuljettaa ketä haluaa autossaan. Voit ottaa kyytiin naapurin tai kenet vaan. Kyse ei siis ole liikennerikkomuksesta, jos sitä ajat takaa.

Mutta otetaanpa esimerkki, että hoitaja menee hoitolasten kanssa baariin, missä joku humalainen mukiloi lapsen. Periaatteessa siis vahingon tekijä on se humalainen, joka joutuu vastuuseen teostaan, mutta ei se hoitajakaan ihan sanktiotta pääse, sillä hänellä ei todellakaan ole syytä mennä lasten kanssa baariin. Hänen työhönsä kuuluu suojella lapsia, joita hän hoitaa. Suojella myös toisten tekemiltä vahingoilta, ei pelkästään itseltään.

Sama pätee liikenteessä. Hoitajan täytyy suojella lapsia myös niiltä muilta autoilijoilta. Joskus voi vahinko sattua (humalainen lentää tieltä autolla aidan yli päiväkodin pihaan..), mutta riski sellaiseen autoillessa on suurempi kuin kävellessä tai hoitajan pihassa. Ja voi se humalainen tulla mukiloimaan sen lapsen sinne päiväkodin pihaan, eikä hoitaja ehdi tai voi mitään, mutta riski siihen on baarissa paljon suurempi.

Kyse on siis turhasta riskin otosta.

kunnallisessa päivähoidossa ihan sääntö, että lapsia ei kuljeteta omilla autoilla hoitopäivän aikana. Tämä on meillä siis ihan selvä juttu. Yksityisistä en tiedä, ne todennäköisesti tekevät mitä haluavat.

• Anonyymi
        se on kirjoitti:

kunnallisessa päivähoidossa ihan sääntö, että lapsia ei kuljeteta omilla autoilla hoitopäivän aikana. Tämä on meillä siis ihan selvä juttu. Yksityisistä en tiedä, ne todennäköisesti tekevät mitä haluavat.

Yksityiset rikkovat lakia alituiseen muissakin asioissa kuten lasten/henkilökunnan suhdeluvut

• ambrea

naapuri kuljettaa lapsia kerhoon (hoidan lapsia heidän omassa kodissaan) kun samalla kuljettaa omiakin? miten sitten menee vakuutukset ja vastuu, vastuu varmaankin minulla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe