talletusaika

korkotaso alenee

Määräaikaistalletuksista kysyessäni eräässä toisessa keskustelussa sain useitakin kommentteja, että nyt ei kannata tehdä vuoden talletusta, vaan joko 3kk tai 6kk.
Voisiko joku valaista minua, ymmärrykseni mukaan juuri nyt kannattaa sitoa vuodeksi, jos korkotarjous on hyvä.

Kun korot ovat laskusuunnassa, eikö ole odotettavissa, että 3kk tai 6kk päästä korkotarjous on vielä matalampi?

14

3360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastata

      Rahamarkkinat päivittävät koko ajan käsitystään korkojen suunnasta. Tästä kertoo hyvin erimittaisten euribor-korkojen päivittäiset arvot. Voit verrata vaikka 3 kk, 6 kk ja 12 kk euriborin arvoja. Jos pitemmän pään korot ovat alempia kuin lyhyemmän, on markkinoilla käsitys, että korot ovat laskussa. Tällöin 3 kk:n talletuksen odotetaan ketjutettuna johtavan samaan kuin yksi 12 kk:n talletus. Toisaalta pitää ottaa huomioon, että lyhyemmillä talletusajoilla rahat ovat tarvittaessa nopeammin saatavilla muuhun käyttöön ilman sanktioita.

      Hankalin asia on todella osata sanoa, mitä tapahtuu. Yleisesti on ennakoitu korkojen laskua, mutta nykyisellä inflaatiovauhdilla sekään ei ole selvää.

      En siis osannut antaa selvää ja varmaa vastausta. Todella varmaa vastaustahan ei kukaan pysty antamaan.

    • nestor_12

      En ymmärrä miksi jokainen hokee määräaikaista talletusta?Tuottotililtä saa lähes saman eikä rahoja tarvitse sitoa määräajaksi,miksi siis oma-aloitteisesti laittaisin rahani johonkin kiinni määräajaksi?

      • Roope Ankkuri

        Vastaat itse kysymykseesi sanomalla, että tuottotililtä saa "lähes saman". Määräaikaiselta saa enemmän, ja kun tekee niitä useampia, rahaa vapautuu aina sopivasti. Itse pyöritän kolmea kolmen kuukauden talletusta kuukauden portain. Summa muuttuu aina tilanteen mukaan.


      • nestor_12
        Roope Ankkuri kirjoitti:

        Vastaat itse kysymykseesi sanomalla, että tuottotililtä saa "lähes saman". Määräaikaiselta saa enemmän, ja kun tekee niitä useampia, rahaa vapautuu aina sopivasti. Itse pyöritän kolmea kolmen kuukauden talletusta kuukauden portain. Summa muuttuu aina tilanteen mukaan.

        Noin 0,12% korkoero ei kyllä korvaa sitä että tuottotililtä/-tilille rahoja voi siirrellä mielin määrin niin paljon kuin huvittaa ja jos sopivaa paremmin tuottavaa ostettavaa löytyy niin rahat pitää olla heti käytettävissä.


      • tili ja
        nestor_12 kirjoitti:

        Noin 0,12% korkoero ei kyllä korvaa sitä että tuottotililtä/-tilille rahoja voi siirrellä mielin määrin niin paljon kuin huvittaa ja jos sopivaa paremmin tuottavaa ostettavaa löytyy niin rahat pitää olla heti käytettävissä.

        missä pankissa


      • nestor_12 kirjoitti:

        Noin 0,12% korkoero ei kyllä korvaa sitä että tuottotililtä/-tilille rahoja voi siirrellä mielin määrin niin paljon kuin huvittaa ja jos sopivaa paremmin tuottavaa ostettavaa löytyy niin rahat pitää olla heti käytettävissä.

        Totta puhut. Nykyisin määräaikaistalletukset eivät ole kovin houkuttelevia (paitsi eräiden sopimuspakettien osana, kuten "Hypo Classic yhdistelmätalletus"). Esim. Tapiola Pankin avajaistarjouksena oli aikanaan 3 vuoden määräaikaistalletus 3% vuotuisella korolla. Se tuntui silloin hurjan edulliselta, mutta sittemmin korot nousivat sen verran, että viimeisenä vuonna monesta lyhyestä talletuksesta sai jo yli 3%.

        Aiemmin ei ollut sellaisia avistatilejä, joille olisi saanut likimainkaan samaa korkoa kuin määräaikaitalletuksille. Ja vielä 12kk:n talletuksen korko oli selvästi parempi kuin esim. 3kk:n talletuksen. Erot vuosikoroissa olivat useita prosenttiyksiköitä eikä mitään prosentin kymmenesosia. Varmaan niistä ajoista on jäänyt tuo ajattelutapa, jota minäkin mainostin 1980-luvulla Kauppalehden haastattelussa nimellä "rahapyörä": Minulla oli siihen aikaan kahdeksan 24kk:n määräaikaistalletusta, jotka erääntyivät aina 3kk:n välein. Mutta nykyisin siis sellaista ei kannata enää pitää.


    • Kun korot ovat laskusuunnassa,

      Kun korot ovat laskusuunnassa,
      ----------------------------

      jos olet tuosta aivan varma, silloin kannattaa tehdä talletus, jos saat hyvän koron, yli 4,5 %.

      mutta jos saumalta vaan luulet, tulevaa korkokehitystä voi olla että kannattaa miettiä.

      nykyään saa 3k talletukselle parempaa korkoa, yleisesti, kuin pidemmille, eli siinä on yksi syy lyhyille talletuksille.

      Myös omat kiireet vaikuttavat, talletuksien helppouteen, ei niissä lyhyissä talletuksissa yleensä tuntipalkoille pääse, eikä usein edes mahdollisia matkakorvauksia saa.

      toisaalta, kannattaa miettiä pitkissä talletuksissa,
      tarvitseeko rahaa sinä aikana.

      • tänään tein

        tein tänään vuoden talletuksen osuuspankkiin 4.5 % korolla.
        Minulle ainakin on aina luvattu lyhyemmälle talletukselle pienempi korko.

        Nyt ovat korot laskusuunnassa, ainaki viime syksyyn verrattuna.

        Minulla on useampi talletus, joiden eräpäivät ovat vuorotellen. Mielestäni kannattaa talletus pilkkoa useampaan osaan, eri aikaan erääntyväksi, niin rahaa saa tarvittaessa käyttöön.


      • summalle
        tänään tein kirjoitti:

        tein tänään vuoden talletuksen osuuspankkiin 4.5 % korolla.
        Minulle ainakin on aina luvattu lyhyemmälle talletukselle pienempi korko.

        Nyt ovat korot laskusuunnassa, ainaki viime syksyyn verrattuna.

        Minulla on useampi talletus, joiden eräpäivät ovat vuorotellen. Mielestäni kannattaa talletus pilkkoa useampaan osaan, eri aikaan erääntyväksi, niin rahaa saa tarvittaessa käyttöön.

        sait noin hyvän koron?


      • a60,8v
        summalle kirjoitti:

        sait noin hyvän koron?

        viimeinen, jota olen saanut 22 000 € summalle oikeesta OP on 3kk/365 euribo 0,152 %.

        viime syyskuussa, ja aina seuraavat ovat olleet parempia, niin tosiaan euribor 365, meillä sidotan siihen.

        (tuohon tulee lisää bonukset,
        jos on jäsen ja sisällä riskirahaa ilman mitään korkoa,
        oliko ne 0,24 % tai sinnepäin, asia josta en pidä.)

        Muualla saa 20 000 summille 4,6 % ja ylöspäin,
        mutta eihän muutoman kympän vuoksi kannata paljoa vaivaa nähdä,
        jos ei talleta suuria sumia ja pitkiksi ajoiksi.


      • a60,8v
        a60,8v kirjoitti:

        viimeinen, jota olen saanut 22 000 € summalle oikeesta OP on 3kk/365 euribo 0,152 %.

        viime syyskuussa, ja aina seuraavat ovat olleet parempia, niin tosiaan euribor 365, meillä sidotan siihen.

        (tuohon tulee lisää bonukset,
        jos on jäsen ja sisällä riskirahaa ilman mitään korkoa,
        oliko ne 0,24 % tai sinnepäin, asia josta en pidä.)

        Muualla saa 20 000 summille 4,6 % ja ylöspäin,
        mutta eihän muutoman kympän vuoksi kannata paljoa vaivaa nähdä,
        jos ei talleta suuria sumia ja pitkiksi ajoiksi.

        eli tuosta euribor korosta
        miinustetaan
        3kk/365 euribo -0,152 %.

        ---------------
        tänään on korko 4,729 -0,152 = 4,577 %
        saisi sen kaavan mukaan kun syksyllä tein 1v talletuksen joka tarkastetaan 3 kk välein ne ikävät platinat.


      • tallettanut
        summalle kirjoitti:

        sait noin hyvän koron?

        reilut 15 000e vuodeksi 4.5 %


    • Ei ne laske

      Siksi kun markkinakorot ovat nousussa.

      • Nimetön

        Tänään Nordeasta 17000 e määräaikaistilille vuodeksi 4,77% korolla. Parempi kuin 4,5%, josta vertailut alkoivat. Ei paljoa, mutta jotain sentään. Penninpyöritystä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe