Määräaikaistalletuksista kysyessäni eräässä toisessa keskustelussa sain useitakin kommentteja, että nyt ei kannata tehdä vuoden talletusta, vaan joko 3kk tai 6kk.
Voisiko joku valaista minua, ymmärrykseni mukaan juuri nyt kannattaa sitoa vuodeksi, jos korkotarjous on hyvä.
Kun korot ovat laskusuunnassa, eikö ole odotettavissa, että 3kk tai 6kk päästä korkotarjous on vielä matalampi?
talletusaika
14
3386
Vastaukset
- vastata
Rahamarkkinat päivittävät koko ajan käsitystään korkojen suunnasta. Tästä kertoo hyvin erimittaisten euribor-korkojen päivittäiset arvot. Voit verrata vaikka 3 kk, 6 kk ja 12 kk euriborin arvoja. Jos pitemmän pään korot ovat alempia kuin lyhyemmän, on markkinoilla käsitys, että korot ovat laskussa. Tällöin 3 kk:n talletuksen odotetaan ketjutettuna johtavan samaan kuin yksi 12 kk:n talletus. Toisaalta pitää ottaa huomioon, että lyhyemmillä talletusajoilla rahat ovat tarvittaessa nopeammin saatavilla muuhun käyttöön ilman sanktioita.
Hankalin asia on todella osata sanoa, mitä tapahtuu. Yleisesti on ennakoitu korkojen laskua, mutta nykyisellä inflaatiovauhdilla sekään ei ole selvää.
En siis osannut antaa selvää ja varmaa vastausta. Todella varmaa vastaustahan ei kukaan pysty antamaan. - nestor_12
En ymmärrä miksi jokainen hokee määräaikaista talletusta?Tuottotililtä saa lähes saman eikä rahoja tarvitse sitoa määräajaksi,miksi siis oma-aloitteisesti laittaisin rahani johonkin kiinni määräajaksi?
- Roope Ankkuri
Vastaat itse kysymykseesi sanomalla, että tuottotililtä saa "lähes saman". Määräaikaiselta saa enemmän, ja kun tekee niitä useampia, rahaa vapautuu aina sopivasti. Itse pyöritän kolmea kolmen kuukauden talletusta kuukauden portain. Summa muuttuu aina tilanteen mukaan.
- nestor_12
Roope Ankkuri kirjoitti:
Vastaat itse kysymykseesi sanomalla, että tuottotililtä saa "lähes saman". Määräaikaiselta saa enemmän, ja kun tekee niitä useampia, rahaa vapautuu aina sopivasti. Itse pyöritän kolmea kolmen kuukauden talletusta kuukauden portain. Summa muuttuu aina tilanteen mukaan.
Noin 0,12% korkoero ei kyllä korvaa sitä että tuottotililtä/-tilille rahoja voi siirrellä mielin määrin niin paljon kuin huvittaa ja jos sopivaa paremmin tuottavaa ostettavaa löytyy niin rahat pitää olla heti käytettävissä.
- tili ja
nestor_12 kirjoitti:
Noin 0,12% korkoero ei kyllä korvaa sitä että tuottotililtä/-tilille rahoja voi siirrellä mielin määrin niin paljon kuin huvittaa ja jos sopivaa paremmin tuottavaa ostettavaa löytyy niin rahat pitää olla heti käytettävissä.
missä pankissa
nestor_12 kirjoitti:
Totta puhut. Nykyisin määräaikaistalletukset eivät ole kovin houkuttelevia (paitsi eräiden sopimuspakettien osana, kuten "Hypo Classic yhdistelmätalletus"). Esim. Tapiola Pankin avajaistarjouksena oli aikanaan 3 vuoden määräaikaistalletus 3% vuotuisella korolla. Se tuntui silloin hurjan edulliselta, mutta sittemmin korot nousivat sen verran, että viimeisenä vuonna monesta lyhyestä talletuksesta sai jo yli 3%.
Aiemmin ei ollut sellaisia avistatilejä, joille olisi saanut likimainkaan samaa korkoa kuin määräaikaitalletuksille. Ja vielä 12kk:n talletuksen korko oli selvästi parempi kuin esim. 3kk:n talletuksen. Erot vuosikoroissa olivat useita prosenttiyksiköitä eikä mitään prosentin kymmenesosia. Varmaan niistä ajoista on jäänyt tuo ajattelutapa, jota minäkin mainostin 1980-luvulla Kauppalehden haastattelussa nimellä "rahapyörä": Minulla oli siihen aikaan kahdeksan 24kk:n määräaikaistalletusta, jotka erääntyivät aina 3kk:n välein. Mutta nykyisin siis sellaista ei kannata enää pitää.
- Kun korot ovat laskusuunnassa,
Kun korot ovat laskusuunnassa,
----------------------------
jos olet tuosta aivan varma, silloin kannattaa tehdä talletus, jos saat hyvän koron, yli 4,5 %.
mutta jos saumalta vaan luulet, tulevaa korkokehitystä voi olla että kannattaa miettiä.
nykyään saa 3k talletukselle parempaa korkoa, yleisesti, kuin pidemmille, eli siinä on yksi syy lyhyille talletuksille.
Myös omat kiireet vaikuttavat, talletuksien helppouteen, ei niissä lyhyissä talletuksissa yleensä tuntipalkoille pääse, eikä usein edes mahdollisia matkakorvauksia saa.
toisaalta, kannattaa miettiä pitkissä talletuksissa,
tarvitseeko rahaa sinä aikana.- tänään tein
tein tänään vuoden talletuksen osuuspankkiin 4.5 % korolla.
Minulle ainakin on aina luvattu lyhyemmälle talletukselle pienempi korko.
Nyt ovat korot laskusuunnassa, ainaki viime syksyyn verrattuna.
Minulla on useampi talletus, joiden eräpäivät ovat vuorotellen. Mielestäni kannattaa talletus pilkkoa useampaan osaan, eri aikaan erääntyväksi, niin rahaa saa tarvittaessa käyttöön. - summalle
tänään tein kirjoitti:
tein tänään vuoden talletuksen osuuspankkiin 4.5 % korolla.
Minulle ainakin on aina luvattu lyhyemmälle talletukselle pienempi korko.
Nyt ovat korot laskusuunnassa, ainaki viime syksyyn verrattuna.
Minulla on useampi talletus, joiden eräpäivät ovat vuorotellen. Mielestäni kannattaa talletus pilkkoa useampaan osaan, eri aikaan erääntyväksi, niin rahaa saa tarvittaessa käyttöön.sait noin hyvän koron?
- a60,8v
summalle kirjoitti:
sait noin hyvän koron?
viimeinen, jota olen saanut 22 000 € summalle oikeesta OP on 3kk/365 euribo 0,152 %.
viime syyskuussa, ja aina seuraavat ovat olleet parempia, niin tosiaan euribor 365, meillä sidotan siihen.
(tuohon tulee lisää bonukset,
jos on jäsen ja sisällä riskirahaa ilman mitään korkoa,
oliko ne 0,24 % tai sinnepäin, asia josta en pidä.)
Muualla saa 20 000 summille 4,6 % ja ylöspäin,
mutta eihän muutoman kympän vuoksi kannata paljoa vaivaa nähdä,
jos ei talleta suuria sumia ja pitkiksi ajoiksi. - a60,8v
a60,8v kirjoitti:
viimeinen, jota olen saanut 22 000 € summalle oikeesta OP on 3kk/365 euribo 0,152 %.
viime syyskuussa, ja aina seuraavat ovat olleet parempia, niin tosiaan euribor 365, meillä sidotan siihen.
(tuohon tulee lisää bonukset,
jos on jäsen ja sisällä riskirahaa ilman mitään korkoa,
oliko ne 0,24 % tai sinnepäin, asia josta en pidä.)
Muualla saa 20 000 summille 4,6 % ja ylöspäin,
mutta eihän muutoman kympän vuoksi kannata paljoa vaivaa nähdä,
jos ei talleta suuria sumia ja pitkiksi ajoiksi.eli tuosta euribor korosta
miinustetaan
3kk/365 euribo -0,152 %.
---------------
tänään on korko 4,729 -0,152 = 4,577 %
saisi sen kaavan mukaan kun syksyllä tein 1v talletuksen joka tarkastetaan 3 kk välein ne ikävät platinat. - tallettanut
summalle kirjoitti:
sait noin hyvän koron?
reilut 15 000e vuodeksi 4.5 %
- Ei ne laske
Siksi kun markkinakorot ovat nousussa.
- Nimetön
Tänään Nordeasta 17000 e määräaikaistilille vuodeksi 4,77% korolla. Parempi kuin 4,5%, josta vertailut alkoivat. Ei paljoa, mutta jotain sentään. Penninpyöritystä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau636991Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414935- 792762
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat412069- 181938
- 301677
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,121562Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151429- 241294
- 151276