Alaikäisen tupakointi

Silver Cheetah

Olen useasti nähnyt kaduillamme ala-asteikäisien norkkuvan -ja tupakat kädessään.

Tästä näystä tulistun todella. Ihan hampaita on joutunut kiristelemään, koska tunnen etten voi asiaan puuttua.

Jos menisin ja nappaisin heidän tupakkansa, sekä tuhoaisin ne.. Niin onko mitään, mihin voisin vedota? Voiko tuollaista tempausta tehdä?
Vai pitäisikö asiasta soittaa tilanteesta poliisille ja vain toivoa, etteivät kakarat ehdi livistää paikalta?

20

3330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt vaan

      mutta suosittelen kiristelemään hampaitasi jatkossakin. Jos nappaat niiltä tupakat, luuletko etteivät he sytyttäisi uusia kun olet kävellyt paikalta? Millään oikeudella et tietenkään saa heidän taskuja kaivella. Ja luuletko että poliiseilla ei ole parempaa tekemistä? Putkaanko heidät pitäisi tupakoinnista heittää?

      Hengitä syvään ja anna asian olla. Eivät he ketään muita kuin itseään tupakat kädessä satuta. Heidän tupakointiin ei oikeasti koulu, vanhemmat etkä varsinkaan sinä pysty vaikuttamaan. Jälki-istunto laputkin ovat lähinnä ylpeilyn aihe välitunneilla.

      • Silver Cheetah

        Toisten tupakointiko ei kuuluisi tai koskettaisi minua?
        Kai tiesit että sauhutellessa tulee hengitysilmaamme (yllätys yllätys) myrkyllistä SAVUA? Tässä savussa sanotaan olevan jopa enemmän myrkkyjä, kuin siinä mitä tupakoijat saavat sisäänsä!
        Kun hengitän sitä saastaa sisääni ja saan jonkun keuhkosyövän, niin kyllä se asia vain koskettaa minua.

        Lisäksi. Sademetsän puita kaadetaan, jotta tupakkaa voidaan valmistaa. Sademetsät tuottavat valtaosan hapesta, jota tarvitsemme elääkseemme.
        Tupakanpoltto ei kosketa siis pelkästään minua, vaan koko maailmaa.


        Jos tuhoaisin näkemieni lapsien tupakat, niin saisivat ainakin mietittävää.. Ja savua ei sen aikaa tulisi.
        Putkaan vain tuollaiset heittiöt tai oikein suuret SAKKOLAPUT kouraan!


      • sinulle vastannut
        Silver Cheetah kirjoitti:

        Toisten tupakointiko ei kuuluisi tai koskettaisi minua?
        Kai tiesit että sauhutellessa tulee hengitysilmaamme (yllätys yllätys) myrkyllistä SAVUA? Tässä savussa sanotaan olevan jopa enemmän myrkkyjä, kuin siinä mitä tupakoijat saavat sisäänsä!
        Kun hengitän sitä saastaa sisääni ja saan jonkun keuhkosyövän, niin kyllä se asia vain koskettaa minua.

        Lisäksi. Sademetsän puita kaadetaan, jotta tupakkaa voidaan valmistaa. Sademetsät tuottavat valtaosan hapesta, jota tarvitsemme elääkseemme.
        Tupakanpoltto ei kosketa siis pelkästään minua, vaan koko maailmaa.


        Jos tuhoaisin näkemieni lapsien tupakat, niin saisivat ainakin mietittävää.. Ja savua ei sen aikaa tulisi.
        Putkaan vain tuollaiset heittiöt tai oikein suuret SAKKOLAPUT kouraan!

        "Toisten tupakointiko ei kuuluisi tai koskettaisi minua?
        Kai tiesit että sauhutellessa tulee hengitysilmaamme (yllätys yllätys) myrkyllistä SAVUA? Tässä savussa sanotaan olevan jopa enemmän myrkkyjä, kuin siinä mitä tupakoijat saavat sisäänsä!
        Kun hengitän sitä saastaa sisääni ja saan jonkun keuhkosyövän, niin kyllä se asia vain koskettaa minua"

        Kerrohan miten voi olla mahdollista että siinä samassa savussa mikä on jo kerran hengitetty sisään filtterin kautta ja päästetty ulos, voi olla enemmän myrkkyjä kuin tupakasta suoraan imetyssä savussa. Pyydän sinua laittamaan jonkun tutkimuksen aiheesta, en nimittäin kovin helposti usko tuota väitettä. Eikö tupakoitsijan keuhkoihin jääkkään myrkkyjä, ja milä selität tämän räjähdysmäisen myrkkyjen kasvun ulos hengitetyssä savussa. Jokatapauksessa kaduilla tupakoitsijan ohi kävellessäsi hengität niin mitättömän osan tästä myrkky savusta, että se tuskin vuosienkaan aikana riittää aiheutamaan syöpää.

        Toisten tupakointi saa toki koskettaa sinua, mutta et voi tehdä mitään muuta asian eteen kuin yrittää valistaa ihmisiä tupakoinnin vaaroista tai vaikka sitten sademetsien tuhoutumisesta. Sinultakin voisi hieman pyytää suvaitsevaisuutta. Pidä toki mielessä että tupakoitsijatkin ovat ihmisiä aivan kuin sinäkin, vaikka he heroiiniakin koukuttavampaan huumeeseen ovat koukussa. Monet ovat tehneet sen väärän valinnan nuoruudessaan, ja kärsivät siitä loppuelämänsä.

        Mitä nuorten tupakoiden tuhoamisella sitten saisit aikaan.
        Ainoa mitä sillä saavuttaisit olisi se että maailmassa kuluisi taas yksi tupakka enemmän, ja sinäkin olisit osallisena globaalissa ilmastokatastrofissa :D.
        Vitsi vitsinä, mutta oikeasti pahimmassa tapauksessa löytäisit itsesi sairaalasta pahoinpideltynä.


      • Silver Cheetah
        sinulle vastannut kirjoitti:

        "Toisten tupakointiko ei kuuluisi tai koskettaisi minua?
        Kai tiesit että sauhutellessa tulee hengitysilmaamme (yllätys yllätys) myrkyllistä SAVUA? Tässä savussa sanotaan olevan jopa enemmän myrkkyjä, kuin siinä mitä tupakoijat saavat sisäänsä!
        Kun hengitän sitä saastaa sisääni ja saan jonkun keuhkosyövän, niin kyllä se asia vain koskettaa minua"

        Kerrohan miten voi olla mahdollista että siinä samassa savussa mikä on jo kerran hengitetty sisään filtterin kautta ja päästetty ulos, voi olla enemmän myrkkyjä kuin tupakasta suoraan imetyssä savussa. Pyydän sinua laittamaan jonkun tutkimuksen aiheesta, en nimittäin kovin helposti usko tuota väitettä. Eikö tupakoitsijan keuhkoihin jääkkään myrkkyjä, ja milä selität tämän räjähdysmäisen myrkkyjen kasvun ulos hengitetyssä savussa. Jokatapauksessa kaduilla tupakoitsijan ohi kävellessäsi hengität niin mitättömän osan tästä myrkky savusta, että se tuskin vuosienkaan aikana riittää aiheutamaan syöpää.

        Toisten tupakointi saa toki koskettaa sinua, mutta et voi tehdä mitään muuta asian eteen kuin yrittää valistaa ihmisiä tupakoinnin vaaroista tai vaikka sitten sademetsien tuhoutumisesta. Sinultakin voisi hieman pyytää suvaitsevaisuutta. Pidä toki mielessä että tupakoitsijatkin ovat ihmisiä aivan kuin sinäkin, vaikka he heroiiniakin koukuttavampaan huumeeseen ovat koukussa. Monet ovat tehneet sen väärän valinnan nuoruudessaan, ja kärsivät siitä loppuelämänsä.

        Mitä nuorten tupakoiden tuhoamisella sitten saisit aikaan.
        Ainoa mitä sillä saavuttaisit olisi se että maailmassa kuluisi taas yksi tupakka enemmän, ja sinäkin olisit osallisena globaalissa ilmastokatastrofissa :D.
        Vitsi vitsinä, mutta oikeasti pahimmassa tapauksessa löytäisit itsesi sairaalasta pahoinpideltynä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pet00056&p_ylataso=&p_osio=#T1

        "Kaikki tupakkatuotteiden käyttö on terveydelle haitallista. Pelkästään tupakansavussa oleskelu muuttaa mm. veren hyytymistekijöitä ja lisää keuhkosyöpäriskiä."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Passiivinen_tupakointi

        "Passiivinen tupakointi (kutsutaan myös pakkotupakoinniksi) tarkoittaa sivullisten altistumista tupakansavulle tupakoitsijan polttaessa tupakkaa. Passiivisen tupakoinnin on havaittu aiheuttavan terveyshaittoja siinä missä tupakoinninkin. Passiivisen tupakoinnin haittojen vähentäminen onkin johtanut tupakoinnin rajoittamiseen julkisilla paikoilla, ravintoloissa ja työpaikoilla.

        Lyhyen ajan haittavaikutukset vaihtelevat henkilöittäin, sillä joillekin lyhytkin altistus tupakansavulle voi aiheuttaa huonovointisuutta, mutta toisille ei. Astmaatikoille tupakansavu voi olla erittäin haitallista. Passiivinen tupakointi on kolmanneksi suurin syy keuhkosyöpään sairastumiseen.

        Pitemmän ajan haittavaikutukset ovat samoja kuin tupakoitsijallakin. Passiivinen tupakointi lisää vuoden 2006 raportin mukaan sydänsairauksen riskiä 25–30 prosenttia ja keuhkosyövän riskiä 20–30 prosenttia. Erityisen haitallista se on lapsille.[1]"

        Ja lisää löytyy, kun vain etsit googlesta sanoilla "passiivinen tupakointi"


      • Silver Cheetah kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pet00056&p_ylataso=&p_osio=#T1

        "Kaikki tupakkatuotteiden käyttö on terveydelle haitallista. Pelkästään tupakansavussa oleskelu muuttaa mm. veren hyytymistekijöitä ja lisää keuhkosyöpäriskiä."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Passiivinen_tupakointi

        "Passiivinen tupakointi (kutsutaan myös pakkotupakoinniksi) tarkoittaa sivullisten altistumista tupakansavulle tupakoitsijan polttaessa tupakkaa. Passiivisen tupakoinnin on havaittu aiheuttavan terveyshaittoja siinä missä tupakoinninkin. Passiivisen tupakoinnin haittojen vähentäminen onkin johtanut tupakoinnin rajoittamiseen julkisilla paikoilla, ravintoloissa ja työpaikoilla.

        Lyhyen ajan haittavaikutukset vaihtelevat henkilöittäin, sillä joillekin lyhytkin altistus tupakansavulle voi aiheuttaa huonovointisuutta, mutta toisille ei. Astmaatikoille tupakansavu voi olla erittäin haitallista. Passiivinen tupakointi on kolmanneksi suurin syy keuhkosyöpään sairastumiseen.

        Pitemmän ajan haittavaikutukset ovat samoja kuin tupakoitsijallakin. Passiivinen tupakointi lisää vuoden 2006 raportin mukaan sydänsairauksen riskiä 25–30 prosenttia ja keuhkosyövän riskiä 20–30 prosenttia. Erityisen haitallista se on lapsille.[1]"

        Ja lisää löytyy, kun vain etsit googlesta sanoilla "passiivinen tupakointi"

        Passiivinen tupakointi on paskaa. Kuka vaan älykäs ihminen ymmärtää sen jos tutkii edes vähän enemmän asiaa eikä vain ota ensimmäisiä " tutkimuksia " faktoina vastaan.


        http://news.heartland.org/newspaper-article/2008/07/01/scientific-evidence-shows-secondhand-smoke-no-danger

        Jos osaat Englantia lue rauhassa tuo läpi niin ymmärrät mistä " passiivisessa tupakoinnissa " on oikeasti kyse.


    • sepi

      Tupakan myynti alaikäisille on laitonta, mutta ei hallussapito tai polttaminen.
      Pidä huolta omista asioistasi!

    • alaikäisenä aloittanut

      Itse maistoin ekan kerran jo ala-asteikäisenä, ja lukiossa poltin jo päivittäin. Olisin hyvinkin kiitollinen, jos joku olisi keksinyt tavan, millä olisin saanut jättämään tupakan siinä vaiheessa, kun se oli vielä helppoa/helpompaa, saati olla aloittamatta laisinkaan.

      En oikeastaan tiedä, mikä minutkin sai tupakkaa kokeilemaan ja myöhemmin säännöllisesti polttamaan... Vanhemmiltani tapa ei periytynyt, he kun eivät polta. Myöskään en liikkunut pahojen poikien jengissä, ja aloite oli täysin minun. Kavereistani kukaan ei ryhtynyt tupakkia polttelemaan. Tupakkaa ei aikanani saanut mainostaa, mutta jostain se sitten tuli. Vaan väliäkö tuolla. Nyttemmin olen hampaita kiristellyt lopettamisen tuskassa ja lukuisasti epäonnistumisiin pettynyt.

    • Pauliina2

      Aamulla töihin mennessä ohitan nuoret aamuhermosauhuttelijat, eihän koulupäivä muuten ala..Välillä kun ohi menen katsovat tyyliin "sanakin senkin ämmä tai täältä pesee" katseella. Minä vaan porskutan ohi. R-asemalla n. 9-10v. poika hihkasi mulle tarjoo rööki. Sanoin hänelle että, hän on minun mielestä aivan liian nuori tupakoimaan sain välittömästi asiaankuuluvan vastauksen "Haista vittu saatanan huora". En sanonut mitään ,jatkoin matkaa tuumaten että, ehkäpä siellä koti nimisessäkin jossain vaiheessa huomataan. Tupakanhaju kun vääjäämättä tarttuu vaatteisiin. En ota mitään kantaa yhdenkään nuoren tupakointiin. Syrjäsilmällä olen kyllä todennut kuinka alkoholisoituneet rahattomat ovat hanakoitakin kaupassa kävijöitä. Hakevat tupakan lisäksi juotavatkin kun saavat itsekin vähäsen..

    • sssssssssssssssssss

      Alaikäsillä on oikeus polttaa. Jos haluu polttaa nii sit polttaa. Laissa ei oo kielletty tupakan hallussapitoa eikä polttamista. Alaikäsille ei vaan saa myydä. Ei siinä mitää muuta.

    • vitttuuuuuuuu

      Lol. Vittu hankkikaa elämä. Antakaa nuorten polttaa jos ne haluuu , se o niitte oma asia. Kaikki mummot voi vaa pitää huolta omista asioistaa !!

      • nisse33

        niimpä ! tupakka tappaa joo joo mutta voi sitä porkkanaakin tukehtua nii vittuakos sitä mietti tupakkaa kuolet hitaammin ku kerralla siihen porkkanaa joka on terveellistä !


    • hei vain

      Maistoin itse ensimmäisen tupakkaa ollessani 13-vuotias. Parin vuoden päästä käyttö lisääntyi niin,että siitä tuli säännöllistä. Ainakin puoli askia meni päivässä, joskus enemmänkin. Istuimme usein välituntisin jossain koulun lähellä olevassa metsässä tai kerrostalon pihassa ja poltimme kaikessa rauhassa.

      Jossain vaiheessa täysi-ikäiseksi tultua päätin lopettaa. Helppoa se ei tietenkään ollut, mutta parin tuskallisen kuukauden jälkeen tajusin, että olin selvinnyt tupakan poltosta ulos melkein yhtä helposti, kun sen olin vuosia sitten aloittanutkin.

      Terveydellisiä haittoja minulle ei ole tästä kaudesta tiettävästi jäänyt ja en vieläkään häpeä tai kadu nuoruuden kokeiluja.

      Tupakointi on vain yksi niistä kymmenistä tavoista joilla voi tappaa itsensä, emmekö voi olla edes onnellisia siitä, että täällä Suomessa ei törmää matkalla töihin esimerkiksi kukkaa polttaviin teineihin ? Emmekö voisi antaa nuorien olla rauhassa ja vain toivoa,että ne joku päivä siitä kasvavat järkevimmiksi? Totuus on kuitenkin se, että nuoret haluavat kuitenkin jollain tavalla rikkoa yhteiskunnan normeja, jos he eivät polttaisi, he tekisivät jotain muuta, ja taas sitä valittettaisiin turmioituneesti nuorisosta. Tämä on kehä, joka on vaikea rikkoa, joten miksei vain anneta sen olla ?

      Eikä kadulla näkemänne nuoret välttämättä ole mitään "heittiöitä", vaan aivan tavallisia nuoria, joilla vain sattuu olemaan yksi paha tapa niiden miljoonien hyvien ominaisuuksien lisänä. Itsekin olin yli yhdeksän keskiarvon omaava teini, joka vain tarvitsi hiljaisen tavan kapinoida vanhempiaan , ja heidän mustavalkoista maailmaa vastaan.

    • tervakeuhko

      Olen itse nyt 15 vuotias ja olen polttanut säännöllisesti 1,5 vuotta. Nykyään ala-ikäiset eivät saa pitää hallussaan tupakka tuotteita mutta, ei siihen poliisit silti puutu. Kerranki oltiin tupakalla jonku marketin vieressä ja poliisit käveli yhtäkkiä siitä nurkan takaa ja se toine kyttä vaa katto mun röökii sii vähä aikaa ja käveli pois. Eli toisin sanottuna järkevät aikuiset antavat nuoren päättää polttaako vai ei. Se on aikuisille järkevämpää antaa nuoren poltaa, sillä aikuiset säästävät sillä aikaa ja omien päätösten tekeminen kasvattaa nuorta! Kyllä sen varmasti viimeistään muutaman vuoden päästä tajuaa että ompa huono kunto.
      Ei mullakaan oo mitään muuta pahetta kun tupakka, kaljaakaan en oo juonu ku 3 kertaa. Koulussakin oon melkee luokan paras (kaikkien kurssien KA 8,9).
      Muutenki oon hyvä käytöksinen. Ja " Silver Cheetah" juuri sun kaltaisia ikkunasta tujottavia kansankynttilöitä nuoret halveksii. ..ja jos joltain 13-17 v. tulisit repii kessua suusta nii et varmasti selviäis pelkällä haukkumisella...

    • Arctic Hero

      Juuri näin kun on edellä mainittu. Et sä sillä toisten röökin katkomisella saa muutaku turpaas. Ja olin lukevinani jotain että "sademetsät tuottaa suurimman osan hapesta" tjsp. Get your facts right, perkele. Ei ne sademetsän puut edes tuota paljoa happea, vaan ne sitoo hyvin hiilidioksidia, jonka takia niitä ei saisikaan tuhota. Palatakseni tuohon toiseen asiaan, itseltänikin on monet pennut käyneet pummimassa röökiä jne. Yleensä kaivan taskusta nikotiinipurkan ja myrkytyskeskuksen numeron ja ojennan ne sille vitsimielessä. On meinaan ollut upeita ilmeitä muutamilla;d

    • pera132636
    • sagggeee

      2010 vuonna laki muuttui alle 18 vuotias ei saa pitäähallussa tupakkaa mutta se ei ole rangaistavaa jos näin kuitenkin tekee

    • Vituttaa

      VOI HELVETTI.... Hei jos teit saatanan ämmii kiinnostaa, et polttaaks joku alaikäne.. Eiköhä se oo iha tyyppie oma asia... Ite vittu löisin turpii jos mult tultas rööki ottaa kädest... Niinku vituttaa tälläset ku yritetää puuttuu muitte asioihi..... Pitäkää vaa huolta vittu omista asioistanne, ja hei vaikka kuinka soittasitte kytille nii ihanku ne sen vois estää.. Eiköhä ne vaa ottas rööki askin pois, ja ilmottas vanhemmille, kyllähä tyypit voi lisää röökii hankkii.. Se on nykyjää nii helppoo... SAATANAN VALITTAJAT EI TEILLÄKÄÄ OO MUUTA ELÄMÄÄ KU TEHÄ JOKU KESKUSTELU TÄMMÖSEST PASKAST KU ON TYYPPIE OMA ASIA POLTTAAKSNE!

    • Anne

      VOI HELVETTI... SIIS EIHÄN KUKAAN ULKOPUOLINEN VOI TULLA OTTAMAAN LAPSELTA TAI NUORELTA TUPAKKAA KÄDESTÄ! EIKÖHÄN NUORET LOPUKSI JÄÄ KIINNI JA JOS EIVÄT NIIN TAJUAVAT PARIN (KYMMENEN) VUODEN PÄÄSTÄ, ETTÄ EIHÄN TÄSSÄ OLLUTKAAN MITÄÄ JÄRKEÄ... ETTÄ ÄLKÄÄ ÄMMÄT PUUTTUKO MUIDEN ASIOIHIN!

    • Jussiii

      Enemmänkin kiinnittäisin huomiota tupakkaa alaikäisille myyviin yrityksiin. Tampereen Hervannassa Sauli-City on myynyt tupakkaa alaikäisille vuosikaudet, eikä siihen kukaan näytä puuttuvan. Mopo/mopoautoralli pihassa päiväsaikaan on jotain täysin uskomatonta. Paikalliset nuoret tietävät varsin hyvin tapauksen.

      Tuo alaikäisille myynti on paitsi laitonta, myös tuomittavaa muita rehellisiä (jotka kysyvät paperit) yrittäjiä kohtaan.

    • Anonyymi

      Tupakointi on viime vuosina hiukan vähentynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe