Tunnetko yhtään lestadiolaista..

Mävaan

henkilökohtaisesti? Ovatko he niin erilaisia, tekopyhiä ja saarnaavatko ne Sinulle tuomiota? Vai ärsyttääkö vain se tyyneys ja varmuus millä he suhtautuvat uskomiseen? Miksi et pidä heistä? Onko Sinua loukattu heidän taholtaan?

Maailma on täynnä erilaisia uskontoja, näkemyksiä ja ihmisiä.. miksi juuri lestadiolaiset aiheuttavat näin kiivaita keskusteluja?

Siksi:
Jeesus sanoo;
'Kuinka palvelija voi olla suurempi Herraansa?'

'..seuraamaan minua opissa, elämässä ja kärsimyksessä'

' se (Jumalan Valtakunta) on kuin hako(risu)maja yrttitarhassa, tai niinkuin hävitetty kaupunki'

'monet ovat häihin kutsutut mutta harvat valitut'

Toisin sanoen Jeesus valmisti omiaan kohtaamaan maailman pilkan, ja kehotti kärsivällisesti sitä ristiä kantamaan.. Pilkka ja häväistys on siis tuntomerkki jota uskovaiset joutuvat kantamaan, sen myös itse Jeesus koki.. ja viittaa sillä 'kuinka palvelija voi olla herraansa suurempi'- kommentilla juuri odotettavissa olevaan maailman pilkkaan.

Tuntuuko Sinusta, että lestadiolaiset ilkeyttään toimivat juuri näin?

Sinä joka rienaat, pilkkaat tai valehtelet uskovaisista, täytät Raamattua. Toivottavasti Jumala ottaa suomukset silmiltäsi, kuten Paavalilta, joka ennen Jumalan antamaa herätystä oli kristittyjen pahin vihamies. Paavali teki sitä tietämättään epäuskossa, mutta katui ja sai kuulla evankeliumin. Toivottavasti Jumala antaa Sinulle saman mahdollisuuden.

96

11198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä

ulkoa opeteltu vl-liturgia.

• Santeri Dahlia

nuorelta henkilöltä, joka on opetellut tarinan ja käyttää sitä sopivissa paikoissa.

Ei sytytä tuollainen juttu, josta aistii tekopyhyyden.

• Arvo
        Santeri Dahlia kirjoitti:

nuorelta henkilöltä, joka on opetellut tarinan ja käyttää sitä sopivissa paikoissa.

Ei sytytä tuollainen juttu, josta aistii tekopyhyyden.

Olisin kirjoitellut omia tuntemuksia, mutta en viitsi, kun mitä vain uskovainen kirjoittaa, se julistetaan ulkoaopituksi liturgiaksi.

Kaveripiirissämme käytti hyvästä vitsistä, kun yksi oululainen nainen sanoi, että usko on itsemääräämisoikeutta rajoittava asia.

Jeesus sanoo, että hän ei tullut maailmaan tuomitsemaan. Mutta ne, jotka eivät usko, he ovat jo tuomittuja. He juoksevat omaan tuomioonsa.

• Santeri Dahlia
        Arvo kirjoitti:

Olisin kirjoitellut omia tuntemuksia, mutta en viitsi, kun mitä vain uskovainen kirjoittaa, se julistetaan ulkoaopituksi liturgiaksi.

Kaveripiirissämme käytti hyvästä vitsistä, kun yksi oululainen nainen sanoi, että usko on itsemääräämisoikeutta rajoittava asia.

Jeesus sanoo, että hän ei tullut maailmaan tuomitsemaan. Mutta ne, jotka eivät usko, he ovat jo tuomittuja. He juoksevat omaan tuomioonsa.

ovat vanhoilliset heittämässä kaikki muut maailman uskovaiset.
        Onneksi Jumala ei heitä.

• Arvo
        Santeri Dahlia kirjoitti:

ovat vanhoilliset heittämässä kaikki muut maailman uskovaiset.
        Onneksi Jumala ei heitä.

Mutta riitaisuus ei ole Raamatun mainitsema Pyhän Hengen hedelmä. Sinäkin julistit asiallisen lestaadiolaisen kirjoittaman jutun ulkoaopituksi liturgiaksi. Jos olisimme samassa hyvässä hengessä, meillä olisi hyvä sopusointu keskenämme.

• Santeri Dahlia
        Arvo kirjoitti:

Mutta riitaisuus ei ole Raamatun mainitsema Pyhän Hengen hedelmä. Sinäkin julistit asiallisen lestaadiolaisen kirjoittaman jutun ulkoaopituksi liturgiaksi. Jos olisimme samassa hyvässä hengessä, meillä olisi hyvä sopusointu keskenämme.

avaus oli puhdasta vl-liturgiaa.

Kyllä sitä aika helposti aistii, mikä kirjoitus tulee sydämestä ja mikä on ulkoa opittua liturgaa. Avaus on jälkimmäistä tyyppiä.

• Believer
        Arvo kirjoitti:

"Jos olisimme samassa hyvässä hengessä, meillä olisi hyvä sopusointu keskenämme."

muut uskovaiset voivat olla "hyvässä hengessä" vanhoillislestadiolaisten kanssa, kun vanhoilliset osoittavat muille uskovaisille helvetin ovea.

Miten?

• Matemaatikko
        Believer kirjoitti:

"Jos olisimme samassa hyvässä hengessä, meillä olisi hyvä sopusointu keskenämme."

muut uskovaiset voivat olla "hyvässä hengessä" vanhoillislestadiolaisten kanssa, kun vanhoilliset osoittavat muille uskovaisille helvetin ovea.

Miten?

yhtälö.

• Arvo
        Matemaatikko kirjoitti:

yhtälö.

Emme me voikaan tuomita, ainakaan lihassa elaissamme. Vain Jumala tuomitsee, ja ne, jotka han nostaa rinnallensa tuomitsemaan.

• Arvo
        Believer kirjoitti:

Miten?

Yksi lestaadiolaisen lahetysyhdistyksen pappi sanoi hautajaisissa summittaisen vainajan kohdalla, etta on turvallista lahta kun Jeesus on vierella.

Suomi on uskovaisia puolillaan, mutta monilla armojarjestys on vaara, itsekeskeinen.

Yksi rauhanyhdisyksessa vaikuttanut vanha pappa sanoi oma-uskovaiselle mummolle: Ei oma usko auta, pitaa olla Kristuksen paalle uskomassa. Jumala on toki kaikki luonut, ja Jeesus rakastaa kaikkia, mutta jos heidan usko ei ole Kristus-kallion paalle rakennettu, eivat he ole Jeesuksen sovitustyosta osalliset.

Onko tamakin vl-liturgiaa? Miten pitaisi kirjoittaa, etta se ei olisi liturgiaa? Lestaadiolaisten usko kiinnostaisi, mutta heidan kertomuksensa tapa on liian liturgiaa, niin siihen ei voi uskoa.

• Believer
        Arvo kirjoitti:

Yksi lestaadiolaisen lahetysyhdistyksen pappi sanoi hautajaisissa summittaisen vainajan kohdalla, etta on turvallista lahta kun Jeesus on vierella.

Suomi on uskovaisia puolillaan, mutta monilla armojarjestys on vaara, itsekeskeinen.

Yksi rauhanyhdisyksessa vaikuttanut vanha pappa sanoi oma-uskovaiselle mummolle: Ei oma usko auta, pitaa olla Kristuksen paalle uskomassa. Jumala on toki kaikki luonut, ja Jeesus rakastaa kaikkia, mutta jos heidan usko ei ole Kristus-kallion paalle rakennettu, eivat he ole Jeesuksen sovitustyosta osalliset.

Onko tamakin vl-liturgiaa? Miten pitaisi kirjoittaa, etta se ei olisi liturgiaa? Lestaadiolaisten usko kiinnostaisi, mutta heidan kertomuksensa tapa on liian liturgiaa, niin siihen ei voi uskoa.

"Lestaadiolaisten usko kiinnostaisi"

tipan tippaa.

Sen sijaan usko Kristukseen kiinnostaa.

• Weli
        Believer kirjoitti:

tipan tippaa.

Sen sijaan usko Kristukseen kiinnostaa.

Mitä sitten teet täällä "lestadiolaisuus" palstalla, jos ei lestadiolainen oppi kiinnosta tipan tippaa???

Epäilen että pikkusen kiinnostaa jos kulutat vapaa-aikasi näillä palstoilla.

Mut jos ei kiinnosta niin ok. Onko sulla pakkomielle provosoida, ihan sama mitä kirjoittaa, jos puolustaa lessuoppia niin saa kirjoitukselle tuomion?

Sanot tietty tätäkin ulkoaopituksi?

• Believer
        Weli kirjoitti:

Mitä sitten teet täällä "lestadiolaisuus" palstalla, jos ei lestadiolainen oppi kiinnosta tipan tippaa???

Mut jos ei kiinnosta niin ok. Onko sulla pakkomielle provosoida, ihan sama mitä kirjoittaa, jos puolustaa lessuoppia niin saa kirjoitukselle tuomion?

"Mitä sitten teet täällä "lestadiolaisuus" palstalla, jos ei lestadiolainen oppi kiinnosta tipan tippaa???"

Surffailen mm. "Islam"-palstalla, "Jehovantodistajat"-palstalla, "Lestadiolaisuus"-palstalla jne. Lueskelen siellä olevia juttuja ja kirjoittelen myös itse kommentteja.

Sitä teen.

Sen sijaan omakohtaisesti esim. mikään yllä mainituista ei kiinnosta minua tippaakaan!

• el kirahwi
        Believer kirjoitti:

"Mitä sitten teet täällä "lestadiolaisuus" palstalla, jos ei lestadiolainen oppi kiinnosta tipan tippaa???"

Surffailen mm. "Islam"-palstalla, "Jehovantodistajat"-palstalla, "Lestadiolaisuus"-palstalla jne. Lueskelen siellä olevia juttuja ja kirjoittelen myös itse kommentteja.

Sitä teen.

Sen sijaan omakohtaisesti esim. mikään yllä mainituista ei kiinnosta minua tippaakaan!

Kuulostaa vähän oudolta... Minä en yleensä tee mitään, mikä ei kiinnosta muuta kuin pakon edestä. En tuskin täälläkään kävisi, jos lestadiolaisuus ei kiinnostaisi (ihme olisikin, jos ei kiinnostaisi, koska itse olen lestadiolainen).

Olen itsekin käynyt islam-palstalla (ja monilla muilla palstoilla), ja kirjoittanutkin, ja siihen on syynä vain ja ainoastaan, että islam kiinnostaa minua. Sen sijaan on paljon palstoja, joilla en ole käynyt, ja osalla niistä en ole käynyt sen takia, että ne eivät vain yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa.

• Believer
        el kirahwi kirjoitti:

Kuulostaa vähän oudolta... Minä en yleensä tee mitään, mikä ei kiinnosta muuta kuin pakon edestä. En tuskin täälläkään kävisi, jos lestadiolaisuus ei kiinnostaisi (ihme olisikin, jos ei kiinnostaisi, koska itse olen lestadiolainen).

Olen itsekin käynyt islam-palstalla (ja monilla muilla palstoilla), ja kirjoittanutkin, ja siihen on syynä vain ja ainoastaan, että islam kiinnostaa minua. Sen sijaan on paljon palstoja, joilla en ole käynyt, ja osalla niistä en ole käynyt sen takia, että ne eivät vain yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa.

"Ei todellakaan kiinnosta
        Kirjoittanut: Believer, 30.7.2003 klo 14.13

tipan tippaa.

Sen sijaan usko Kristukseen kiinnostaa."

Tuossa on se, mistä lähdin liikkeelle tässä kiinnostuksessa.

Minua EI TODELLAKAAN kiinnosta lestadiolaisten usko. Ja myöhemmin täsmensin, että se ei kiinnosta minua omakohtaisena asiana. Tottakai se keskusteluaiheena kiinnostaa - enhän muuten täällä olisi.

• Believer
        Weli kirjoitti:

En usko, että kukaan ulkopuolinen on kiinnostunut vl-liikkeestä niin kauan kuin vl-liike opettaa, että vain sen jäsenet ovat ainoita oikeita uskovaisia.

On se niin Raamatulle vieras opetus.

• Jojo
        Believer kirjoitti:

En usko, että kukaan ulkopuolinen on kiinnostunut vl-liikkeestä niin kauan kuin vl-liike opettaa, että vain sen jäsenet ovat ainoita oikeita uskovaisia.

Kyllä se näyttää kiinnostavan,niin täällä netissä,kuin muuallakin.Luin juurieräästä perheestä jotka olivat ensimmäisissä suviseuroissaan,olivat löytäneet tässä joukossa Jumalanvaltakunnan,iloitsevat siitä.Lähetys työtä tehdään eri maissa ja Jumala on sitä työtä siunannut.

• Arvo
        Believer kirjoitti:

Sitä teen.

Olet täällä varmaan, kun sinulla ei ole muutakaan tekemistä. Eipä kiinnosta tutkia, mitä vastaat islamilaisille islamilaisuuden keskustelupalstalla. Olet kuitenkin omasta mielestäsi uskovainen, kun nimimerkkisi believer on suomeksi sitä, eikö niin! No, näillä nettisivuilla pyörii kaikenlaista hömppäväkeä, oikeushan sinullakin on!

• Arvo
        Believer kirjoitti:

"Ei todellakaan kiinnosta
        Kirjoittanut: Believer, 30.7.2003 klo 14.13

tipan tippaa.

Sen sijaan usko Kristukseen kiinnostaa."

Tuossa on se, mistä lähdin liikkeelle tässä kiinnostuksessa.

Minua EI TODELLAKAAN kiinnosta lestadiolaisten usko. Ja myöhemmin täsmensin, että se ei kiinnosta minua omakohtaisena asiana. Tottakai se keskusteluaiheena kiinnostaa - enhän muuten täällä olisi.

Sinulla ei todellakaan ole rauhaa Jumalalsta.

• Believer
        Arvo kirjoitti:

Olet täällä varmaan, kun sinulla ei ole muutakaan tekemistä. Eipä kiinnosta tutkia, mitä vastaat islamilaisille islamilaisuuden keskustelupalstalla. Olet kuitenkin omasta mielestäsi uskovainen, kun nimimerkkisi believer on suomeksi sitä, eikö niin! No, näillä nettisivuilla pyörii kaikenlaista hömppäväkeä, oikeushan sinullakin on!

Hyvää loppuviikkoa myöskin itsellesi!

PS. Olet muuten kielimiehiä. Arvokas taito tänä päivänä.

• Weli
        Believer kirjoitti:

Missä kohdassa opetamme että vain me?
        Emme opeta että vain Vl:t pääsee taivaaseen ja että jos on Vl on varma että pääsee, vaan ne jotka ovat uskomassa ja uskovat raamatun ja jumalan sanan mukaan!
        Uskomme ja toivomme että on muitakin jotka perivät taivasta, mutta ei kaikki tule taivasta perimään. Jos raamattua luet, niin sieltä sen monessa kohtaa näet!
        Jumalan sanan mukaan maanpäällä on kahdenlaisia. On jumalan valtakuntaan kuuluvia(pieni joukko) sekä "maailman" ihmisiä(suuri joukko).

• insinööri
        Jojo kirjoitti:

Kyllä se näyttää kiinnostavan,niin täällä netissä,kuin muuallakin.Luin juurieräästä perheestä jotka olivat ensimmäisissä suviseuroissaan,olivat löytäneet tässä joukossa Jumalanvaltakunnan,iloitsevat siitä.Lähetys työtä tehdään eri maissa ja Jumala on sitä työtä siunannut.

mm...useista VL-perheistä, joissa "ISI" on lopulta kilahtanut, ja heittänyt lapsensa kaivoon ja ampunut vaimonsa.....mutta mikäs siinä, kyllä hänkin taatusti taivaaseen pääsee...VL kun on...hohhoijaa....kuula jumissa suurin osa porukasta.

• Herneenpalko
        insinööri kirjoitti:

mm...useista VL-perheistä, joissa "ISI" on lopulta kilahtanut, ja heittänyt lapsensa kaivoon ja ampunut vaimonsa.....mutta mikäs siinä, kyllä hänkin taatusti taivaaseen pääsee...VL kun on...hohhoijaa....kuula jumissa suurin osa porukasta.

...ja luen joka päivä lehdistä uutisia, joissa suomalaiset miehet tappavat ja murhaavat - lienee suurin osa heistä luterilaisia, kristittyjä, mutta taivaaseenhan niidenkin sielut vilahtaa alta aika yksikön! Eikös vain?

Oletko muuten koskaan jutellut oikeassa elämässä kenenkään vl:n kanssa näistä asioista, joista täällä puhutaan? Saattaisi olla mielenkiintoinen kokemus siirtyä painetusta tekstistä puhuttuun. Pieni kriittisyys ja maalaisjärki on hyväksi tuollaisia juttuja lukiessa. Taas yksi tapaus leimaa kaikki vl:t.

• insinööri
        Herneenpalko kirjoitti:

...ja luen joka päivä lehdistä uutisia, joissa suomalaiset miehet tappavat ja murhaavat - lienee suurin osa heistä luterilaisia, kristittyjä, mutta taivaaseenhan niidenkin sielut vilahtaa alta aika yksikön! Eikös vain?

Oletko muuten koskaan jutellut oikeassa elämässä kenenkään vl:n kanssa näistä asioista, joista täällä puhutaan? Saattaisi olla mielenkiintoinen kokemus siirtyä painetusta tekstistä puhuttuun. Pieni kriittisyys ja maalaisjärki on hyväksi tuollaisia juttuja lukiessa. Taas yksi tapaus leimaa kaikki vl:t.

Hei vaan!

Usein hyviä ihmisiähän VL:t ovat. Vastoin uskomuksianne, ei vaan kaikki teikäläisistäkään taivaaseen pääse.

Sen tiedän minä, sinä ja jo Lars Levi aikoinaan, ennenkuin vouhotustaan edes aloitti.

• Arvo
        insinööri kirjoitti:

Hei vaan!

Usein hyviä ihmisiähän VL:t ovat. Vastoin uskomuksianne, ei vaan kaikki teikäläisistäkään taivaaseen pääse.

Sen tiedän minä, sinä ja jo Lars Levi aikoinaan, ennenkuin vouhotustaan edes aloitti.

Jokainen luulee tiensä oikeaksi, vaan Herra koettelee sydämet.

• leppis
        Herneenpalko kirjoitti:

.. jos olet insinööri lukenut jotakin seuraa tai nykypostia tms. "laatulehtiä" niin ei ihmekään jos on tuollaisia juttuja löytynyt. Yleensä kunnon lehdissä ei lue esim. tappajan uskosta mitään, ellei juuri se ole ollut rikoksen motiivi (tarkoitan esim. Fadime Sahindahlin "kunniamurhaa", siinä tietenkin mainittiin isän olevan kurdi. Mutta lestadiolaisuudessa sitä vastoin ei ole mitään vastaavaa!).

• neppari
        Weli kirjoitti:

Emme opeta että vain Vl:t pääsee taivaaseen ja että jos on Vl on varma että pääsee, vaan ne jotka ovat uskomassa ja uskovat raamatun ja jumalan sanan mukaan!
        Uskomme ja toivomme että on muitakin jotka perivät taivasta, mutta ei kaikki tule taivasta perimään. Jos raamattua luet, niin sieltä sen monessa kohtaa näet!
        Jumalan sanan mukaan maanpäällä on kahdenlaisia. On jumalan valtakuntaan kuuluvia(pieni joukko) sekä "maailman" ihmisiä(suuri joukko).

"Believer" tuntuu karsivan ne raamatunkohdat pois, sillä hän rakentaa oman "uskonsa" vain sen mukaan, miten milloinkin huvittaa Raamattua tulkita, oman mielen mukaan..

• Jojo
        insinööri kirjoitti:

Minäpä olen lukenut melkein joka päivä sanomalehdistä kuinka "uskottomat"miehet tai naiset tappavat toisiaan ja lapsiaan. Ei ole helppoa,suomen vankiloissa alkaa olla tungosta kun murhaajia,ja huumekauppiaita(murhaajia nekin) on liian paljon.Raiskaajia ja varkaita ym.kriminaaleja kulkee vapaalla jalallakin liikaa.Mikä siis neuvokksi?

• insinööri
        Arvo kirjoitti:

Jokainen luulee tiensä oikeaksi, vaan Herra koettelee sydämet.

Täysin samaa mieltä kirjoittamastasi!:
        "Jokainen luulee tiensä oikeaksi, vaan Herra koettelee sydämet."

Kerropa se näille lestoillekin, että heidän valitsemansa tie ei ole sen kummoisempi kuin
        meidän muidenkaan.

• Anonyymi
        Weli kirjoitti:

Arvostettu nimimerkki Weli !
        Kirjoitit että ne pääsevät taivaaseen jotka uskovat Raamatun sanan mukaan . Kun siis sinä uskot Raamatun sanan mukaan ja uskot että myös vanhoilliset uskovat Raamatun sanan mukaan , niin sinun ja uskonveljiesi pitää uskoa myös mitä sinun ja vanhoillisten opetus isä Rovasti Laestadius saarnaa : Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän ! Kun nimittäin kristillisyys hajosi 1902 niin Kristuksen vanhurskaus muuttui omaksivanhurskaudeksi . Se muuttui silloin mikä mikä uskonnoksi .

• Pekkis

moniaita vl ihmisiä. Olen kirkkokristitty, mutta olen vuosia saanut pitää lähelläni useita vl uskovia. Uskomisen asioissa ei ole ollut ongelmia.
      On yhdessä rukoiltu, mietitty ja kyselty. Tuomion
      sanaa ei minulle ole suunnattu. Vl:t ovat kirkon selkärankaa!

• Reunahuomautus

vl - jos totta puhutaan.

Mainospätkä. Ei pure.

• olen kuullut
        Reunahuomautus kirjoitti:

vl - jos totta puhutaan.

Mainospätkä. Ei pure.

Kuulin kerran erään "tavallisen luterilaisen" toteavan vl-kristillisyydestä: "He ovat Suomen kansan selkäranka..."

• Reunahuomautus
        olen kuullut kirjoitti:

Kuulin kerran erään "tavallisen luterilaisen" toteavan vl-kristillisyydestä: "He ovat Suomen kansan selkäranka..."

selkäranka.

• Artsi
        Reunahuomautus kirjoitti:

selkäranka.

sinä selkärangaton nilviäinen!

• Tsot tsot
        Artsi kirjoitti:

kuinkas se "ainoa oikea" nyt noin poltti hihansa?

• Roolit kääntyvät
        Artsi kirjoitti:

oletkin se nilviäinen? Vl-nilviäinen!

• maalaistyttö

Tunnen todella monia el ja vl ihmisiä. Niitä löytyy suvusta sekä ystäväpiiristä. Heidän uskonsa ei ole ikinä ollut minulle ongelma. Itsekin olen uskossa, kuitenkin mihinkään herätysliikkeeseen kuulumatta.
        Eivät he ole minua mistään touminneet eivätkä arvostelleet. Ystävyys perustuu siihen, että elämäntavat hyväksytään molemmin puolin.
        Olen myös saanut heiltä paljon aineksia omaan elämääni, he toivottavasti myös minulta jotakin.
        Olen onnellinen siitä, että he ovat ystäviäni!

Jos joku lesta tai muu haluaa kirjotella niin ei kun osoitetta tänne päin niin heitän maililla.... :)

• Artsi
        Roolit kääntyvät kirjoitti:

oletkin se nilviäinen? Vl-nilviäinen!

Emmekö me kaikki ole kehittyneet jostain kotilosta?

• Saku sammakko
        Artsi kirjoitti:

kutsua vl-herätysliikkeen ulkopuolisia henkilöitä nilviäisiksi?

• pieni ankanpoikanen
        Saku sammakko kirjoitti:

joo ja basilleiks, impotenteiks ja luupäiks.

• Juha
        Saku sammakko kirjoitti:

Jos joku luoukkaa toista puheillansa ja väittää olevansa vl, hänen on syytä itse katsoa peiliin ja kysyä missä se SUURIN nilviäinen on!!!
        Minulla ei tulisi koskaan suurinta vihamiestänikään mieleenkään sanoa häntä alentavasti, mut en nosta häntä jalustallekkaan!!!

• maalaistyttö
        Saku sammakko kirjoitti:

Vanhollisia tunnen kyllä paljonkin, mutta enpä ole heidän koskaan kuullut toisia haukkuvan vakaumuksen perusteella tai muutenkaan.

• ei niin
        maalaistyttö kirjoitti:

Vanhollisia tunnen kyllä paljonkin, mutta enpä ole heidän koskaan kuullut toisia haukkuvan vakaumuksen perusteella tai muutenkaan.

artsi taisi vähän hermostua, sen nyt ymmärtää kun on tuollaisessa viestisateessa.. mutta ei todellakaan me kutsuta teitä millään haukkumanimillä! Sehän olisi ihan kristinuskon vastaista.

• isä vm-70

Mutta ei Johanneksellekaan turhaan näytetty niitä kahta valkopukuista joukkoa. Ne ensimmäiset olivat vanhanliiton uskovaisia ja tämä toinen joukko tulee suuresta vaivasta. Tämä vaiva on sitä, että tahdomme kulkea sitä kaitaa tietä jonka on Herra Jeesus viitoittanut Pyhällä Hengellä. Täällä tahdomme ottaa kaiken Jumalalta lahjana, niin hyvät ja huonotkin asiat. Lapsetkin ovat näitä Jumalan lahjoja. Vaikka maailma meitä pilkkaakin ja pitää hulluina, niin se kuuluu Jumalan suureen suunnitelmaan.

• ???

jos hulluin joukko taivaaseen pääsee, on niitä kuule hullumpiakin kuin vl

eikä vl lliä sitäpaitsi Kristuksen tähden pilkata, niinkuiin Raamatun mukaan olla pitäisi

• ACIM

Oletko tietoinen siitä että muualla maailmassa kristittyjä vainotaan paljon enemmän kuin lestadiolaisia Suomessa? Diktatuureissa ympäri maailmaa kristityt ovat todella vaarassa menettää henkensä ja heitä myös kidutetaan ja murhataan. Eli ei pidä paikkaansa että lestadiolaiset ovat jotenkin erityinen ryhmä joka aiheuttaa kiivaita keskusteluja. Vainosta puhuminen meikäläisissä oloissa tuntuu lähinnä surkuhupaisalta itsekeskeisyydeltä.

Onko pilkan kohteeksi joutuminen sinänsä merkkinä siitä että on ainoassa oikeassa uskossa? Entäs sitten muut pilkatut ryhmät? Sanotaan vaikka liikalihavat tai homot.

Se mikä ihmisiä lestadiolaisuudessa ärsyttää on todellakin varmasti tuo paljon puhuttu "vain me"- asenne joka jotenkin tyrmää heti alkuunsa mahdollisuuden päästä syvempään yhteyteen teidän kanssanne. Kunnioitus ei voi kehittyä molemminpuoliseksi jos lähimmäinen heti osoitetaan vääräksi teidän puoleltanne. Ei siinä mitään häviä vaikka eri tavalla ajattelevaa lähestyy nöyryydellä ja kunnioituksella. Jumalan luoma ihminen se on sekin.
      Tästä vain me -asenteesta todistaa jo se että lestadiolaiset lapset oppivat varhain pitämään selkoa siitä kuka esim heidän luokallaan koulussa on lestadiolainen ja kuka ei. Olen joskus lukenut lehteä nimeltä Lasten Siion ja siellä lasten lähettämissä kirjeissä esiintyy täsmällisiä tiedotuksia uskovaisten/ei-uskovaisten lukumääristä koululuokilla. Uskovainen tarkoittaa siis vanhoillislestadiolainen!

Nyt tuli ehkä vähän kovaa tekstiä vaikka minä olin ajatellut aiemmin kirjoittaa tästä aiheesta melko hellävaroen A Course in Miracles-kirjan pohjalta. Siinä on niin ihanan viisas, positiivinen ja rakkaudellinen asenne kaikkeen tähän mikä varmaankin auttaisi myös lestadiolaisia. Ajattele että jokainen lähimmäisesi, lestadiolainen tai ei, on Jumalan lahja sinulle! Jos siltä perustalta - ja riippumatta mitä tuo lähimmäisesi ensin tekee sinulle - lähestyt häntä, niin luuletko että se todennäköisesti lisää pilkkaa ja halveksuntaa sinua kohtaan?

Yritin avata tuolla alempana ketjun tästä aiheesta mutta ketään lestadiolaista ei tuntunut kiinnostavan! Ihmettelen, että miksi hiukan kypsempienkin ihmisten taholta mieluummin vastataan ihan selviin pilkkausteksteihin (lähes samalla mitalla joskus!) kun pehmeääkin lähestymistapaa olisi tarjolla. Onko se riitely sinänsä jotenkin tyydytystä tuottavaa ja taas päinvastoin yhteisymmärryksen ja molemminpuolisen kunnioituksen lisääminen vaarallista?

• Uskovainen, ei vl

"Nyt tuli ehkä vähän kovaa tekstiä"

sinun tekstisi mitään kovaa ole.

Minulla ei ole henk.kohtaista kokemusta lestadiolaisten lasten kouluelämästä yms. Kuitenkin tällä palstalla ovat kirjoittaneet monet henkilöt, joilla on kokemusta. Kyllähän se tosi outoa on, kun lapsille opetetaan heti pienestä pitäen tyyli "me ollaan meitä ja he ovat heitä".

Ja aivan turha on vanhoillisten peräänkuuluttaa mitään suvaitsevaisuutta tms. muilta, jos itse ovat ensimmäisessä mutkassa taklaamassa kaikki muut uskovaiset ojaan ja itse vain jatkavat taivaaseen.

No - ei hätää. Jumala pistää mutkat suoriksi ja voi olla, että jossain vaiheessa ensimmäiset jäävät viimeisiksi ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi.

• Weli

En kokenut kirjotustasi pilkkaavaksi, vaan asialliseksi, joten vastaan omalla mielipiteellä muutamaan kirjoittamaasi kohtaan! Luulen kylläkin että minun kirjoittamani teksti saa aikaan taas pulinaa, että ulkoaopittu liturgia tms!!:))) Tuntuu olevan ihan sama mitä "postiivistä" yrittää lessuista kirjoittaa niin tullaan päälle, mut aivan sama!:)

Ymmärrän asenteesi, että lessut ajattelevat "me" tyylillä. Mutta meidän ajattelu perustuu vain uskon kautta. Pidämme muita ihmisiä samanarvoisina ja hyvinä, mutta uskon kautta luulemme olevamme sitä joukkoa josta osa poimitaan taivaaseen. Meitä lestoja on moneksi, se että on lesta, ei pelasta vaan tulee olla oikealla tavalla uskomassa. Eli raamatun mukaan.

Kuka tahansa voi olla Lestadiolainen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun tuomionpäivä tulee, jos synnit on sovittamatta.

Me-henkisyys varmasti ärsyttää, mutta uskomme perustuu raamattuun. Se on pieni joukko joka pelastuu, joten olisi väärin ajatella jumalan sanan mukaan että kaikki pelastuu. Sehän olisi tietysti toiveemme, että kaikki pääsisi taivaaseen, mutta Raamattu ei niin opeta!

Tiedämme, uskomme tai luulemme että on muitakin ihmisiä, jotka uskovat samalla tavalla kuin me(Lessut) ja uskomme että hekin tulevat pelastetuiksi, mikäli heillä on välit jumalan kanssa korjattuna.

Jumalan sana/Raamattu on sellaista tekstiä, joka ikävä kyllä tuomitsee tiettyjä asioita. Sitä sanaahan voi lukea monella eri tavalla, siellä lukee esim. "Älä tee huorin". (Pelastuuko mielestäsi huorin tekijät?) Me emme maan päällä voi tuomita, mutta uskomme että esim. huorintekijät jotka eivät ole syntejänsä sovittaneet, eivät pääse taivaaseen. Niin karua kuin se onkin, mutta Raamattu tuomitsee ja sitä kautta meidän uskomme tuomitsee tiettyjä asioita.

Sekö meistä tekee ärsyttäviä, että me uskon ja raamatun kautta sanomme tietyistä asioista että se ei ole oikein, ja uskomme että sillä tavalla toimimalla ei peri paikkaa taivaanvaltakunnasta???

Itse olen tutustunut, esim uuteen kouluun tai työpaikkaan tullessani muihin ihmisiin ihmisenä, sillä tavalla että en ole aluksi sanonut olevani lesta. Olen muutaman kuukauden tuttavuuden jälkeen kertonut uskoni, jolloin olen saanut huomata kuinka uskostamme annetaan ihmeellistä kuvaa. Aluksi uudet kaverit, eivät ole uskoneet että olen lesta, koska he ovat pitäneet lessuja tiukkapipoisina, huumorintajuttomina, epäsosiaalisina ihmisinä. Aion tulevaisuudessa käyttää samaa taktiikkaa ja tätä suosittelen muillekin uskovaisille, sillä "lestan leima" otsassa ei saa kuulla parhaita juttuja työpaikalla.:)

Tää kirjoitus on sekava, mutta älkää itkekö, kiirus nimittäin pois duunista, mutta jotain päätin skriivata!

Adios!

• Believer
        Weli kirjoitti:

En kokenut kirjotustasi pilkkaavaksi, vaan asialliseksi, joten vastaan omalla mielipiteellä muutamaan kirjoittamaasi kohtaan! Luulen kylläkin että minun kirjoittamani teksti saa aikaan taas pulinaa, että ulkoaopittu liturgia tms!!:))) Tuntuu olevan ihan sama mitä "postiivistä" yrittää lessuista kirjoittaa niin tullaan päälle, mut aivan sama!:)

Ymmärrän asenteesi, että lessut ajattelevat "me" tyylillä. Mutta meidän ajattelu perustuu vain uskon kautta. Pidämme muita ihmisiä samanarvoisina ja hyvinä, mutta uskon kautta luulemme olevamme sitä joukkoa josta osa poimitaan taivaaseen. Meitä lestoja on moneksi, se että on lesta, ei pelasta vaan tulee olla oikealla tavalla uskomassa. Eli raamatun mukaan.

Kuka tahansa voi olla Lestadiolainen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun tuomionpäivä tulee, jos synnit on sovittamatta.

Me-henkisyys varmasti ärsyttää, mutta uskomme perustuu raamattuun. Se on pieni joukko joka pelastuu, joten olisi väärin ajatella jumalan sanan mukaan että kaikki pelastuu. Sehän olisi tietysti toiveemme, että kaikki pääsisi taivaaseen, mutta Raamattu ei niin opeta!

Tiedämme, uskomme tai luulemme että on muitakin ihmisiä, jotka uskovat samalla tavalla kuin me(Lessut) ja uskomme että hekin tulevat pelastetuiksi, mikäli heillä on välit jumalan kanssa korjattuna.

Jumalan sana/Raamattu on sellaista tekstiä, joka ikävä kyllä tuomitsee tiettyjä asioita. Sitä sanaahan voi lukea monella eri tavalla, siellä lukee esim. "Älä tee huorin". (Pelastuuko mielestäsi huorin tekijät?) Me emme maan päällä voi tuomita, mutta uskomme että esim. huorintekijät jotka eivät ole syntejänsä sovittaneet, eivät pääse taivaaseen. Niin karua kuin se onkin, mutta Raamattu tuomitsee ja sitä kautta meidän uskomme tuomitsee tiettyjä asioita.

Sekö meistä tekee ärsyttäviä, että me uskon ja raamatun kautta sanomme tietyistä asioista että se ei ole oikein, ja uskomme että sillä tavalla toimimalla ei peri paikkaa taivaanvaltakunnasta???

Itse olen tutustunut, esim uuteen kouluun tai työpaikkaan tullessani muihin ihmisiin ihmisenä, sillä tavalla että en ole aluksi sanonut olevani lesta. Olen muutaman kuukauden tuttavuuden jälkeen kertonut uskoni, jolloin olen saanut huomata kuinka uskostamme annetaan ihmeellistä kuvaa. Aluksi uudet kaverit, eivät ole uskoneet että olen lesta, koska he ovat pitäneet lessuja tiukkapipoisina, huumorintajuttomina, epäsosiaalisina ihmisinä. Aion tulevaisuudessa käyttää samaa taktiikkaa ja tätä suosittelen muillekin uskovaisille, sillä "lestan leima" otsassa ei saa kuulla parhaita juttuja työpaikalla.:)

Tää kirjoitus on sekava, mutta älkää itkekö, kiirus nimittäin pois duunista, mutta jotain päätin skriivata!

Adios!

"Me-henkisyys varmasti ärsyttää, mutta uskomme perustuu raamattuun."

"Vain me" ei todellakaan perustu Raamattuun!

• ACIM
        Weli kirjoitti:

Adios!

Pelastua emme voi ellei meidän identiteettimme ole yhtä Kristuksen kanssa. Mitään epäpyhäähän ei voi viedä mukanaan ikuisuuteen. Jos asiaa tarkastellaan tässä valossa niin voin sanoa että kyllä me vielä nykyhetkellä "porsaita äidin oomme kaikki". :) olimmepa lestadiolaisia tai emme. En usko ettei jopa lestadiolaisidentiteetissä olisi mitään sellaista ylimääräistä, ihmiskeskeistä töhnää joka ei Pyhyyttä vasten palaisi pois. Raamatun ohjeita voi noudattaa kohdassa ja toisessa, vaikka sydämen asenteissa olisi paljonkin rakkaudettomuutta.

Pelastus on taattu kaikille Jumalan puolelta. Mutta mitä käytännössä tarkoittaa Jeesuksen Sovitustyö? On aivan eri asia puhua Sovituksesta suullaan kuin antaa Sen pyhittää meidät täysin tässä ja nyt. Tämä on jotain aivan valtavan suurta eikä varmastikaan tarkoitettu pilattavaksi ja tuhlattavaksi meidän egokeskeisyytemme takia.

A Course in Miracles:in lukijana minä yritän oppia hyväksymään sen että kaikki tilanteet ja ihmiset ovat opettajiani, riippumatta siitä mitä he tekevät ja sanovat. Ja täten voin myös sanoa että sinulle kuuluu kiitos siitä että olet omalta osaltasi auttanut minua,(itseasiassa meitä molempia!) askeleen eteenpäin taivaantiellä.

• Weli
        ACIM kirjoitti:

Pelastua emme voi ellei meidän identiteettimme ole yhtä Kristuksen kanssa. Mitään epäpyhäähän ei voi viedä mukanaan ikuisuuteen. Jos asiaa tarkastellaan tässä valossa niin voin sanoa että kyllä me vielä nykyhetkellä "porsaita äidin oomme kaikki". :) olimmepa lestadiolaisia tai emme. En usko ettei jopa lestadiolaisidentiteetissä olisi mitään sellaista ylimääräistä, ihmiskeskeistä töhnää joka ei Pyhyyttä vasten palaisi pois. Raamatun ohjeita voi noudattaa kohdassa ja toisessa, vaikka sydämen asenteissa olisi paljonkin rakkaudettomuutta.

Pelastus on taattu kaikille Jumalan puolelta. Mutta mitä käytännössä tarkoittaa Jeesuksen Sovitustyö? On aivan eri asia puhua Sovituksesta suullaan kuin antaa Sen pyhittää meidät täysin tässä ja nyt. Tämä on jotain aivan valtavan suurta eikä varmastikaan tarkoitettu pilattavaksi ja tuhlattavaksi meidän egokeskeisyytemme takia.

A Course in Miracles:in lukijana minä yritän oppia hyväksymään sen että kaikki tilanteet ja ihmiset ovat opettajiani, riippumatta siitä mitä he tekevät ja sanovat. Ja täten voin myös sanoa että sinulle kuuluu kiitos siitä että olet omalta osaltasi auttanut minua,(itseasiassa meitä molempia!) askeleen eteenpäin taivaantiellä.

Eikö raamatussa puhuta pienestä joukosta joka pelastuu?? En tarkoita tällä sitä että vain lestat pelastuu, mutta kiinnitin huomiota kun kirjoituksessasi mainitsit että jumala pelastaa kaikki. Pelastumisen mahdollisuus on annettu kaikille, kaikilla on etsikonaikansa jolloin jumala puhuttelee, mutta kaikki eivät ota vastaan sitä, vaan hylkäävät!

Ei kaikki pelastu, niin ikävältä kuin se kuulostaakin!

• Weli
        Believer kirjoitti:

"Me-henkisyys varmasti ärsyttää, mutta uskomme perustuu raamattuun."

"Vain me" ei todellakaan perustu Raamattuun!

Lueppa Believer uudestaan kirjoittamani teksti ennenkuin kommentoit päättömiä juttujasi! Emme ajattele että vain lessut pelastuu ja sillä tavalla että kaikki lessut pelastuu. Ajattelemme että ne jotka elävät ja uskovat raamatun eli jumalansanan mukaan pelastuvat!

Lue ennenkuin kuittaat vai onko tarpeesi vain kuitata eikä keskustella?!

• Emme (el)

On itsekästä ajatella että vain "me" pelastumme!!!
        Mikä tekee pienen suomalaisen kansan lapsista niin erityisen hyviä että Jumala kutsuisi vain heidät iankaikkisuuuden valtakuntaan?????
        Pelkästään suomessa on reilut viis miljoonaa ihmistä, kysynpähän vaan miksi vain n.100 000 heistä pelastuisi???
        -Me kaikki pelastumme "vain" armosta!!!!
        Älkää ottako sitä armoa pois muilta uskovilta, ette te voikkaa ottaa, mut niin kuin raamatussa sanotaan älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi..

Lessuista puhuttaessa täytyy muistaa että esim. esikoiset eivät omaa "vain me" asennetta!!

• Pää ja häntä
        Emme (el) kirjoitti:

On itsekästä ajatella että vain "me" pelastumme!!!
        Mikä tekee pienen suomalaisen kansan lapsista niin erityisen hyviä että Jumala kutsuisi vain heidät iankaikkisuuuden valtakuntaan?????
        Pelkästään suomessa on reilut viis miljoonaa ihmistä, kysynpähän vaan miksi vain n.100 000 heistä pelastuisi???
        -Me kaikki pelastumme "vain" armosta!!!!
        Älkää ottako sitä armoa pois muilta uskovilta, ette te voikkaa ottaa, mut niin kuin raamatussa sanotaan älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi..

Lessuista puhuttaessa täytyy muistaa että esim. esikoiset eivät omaa "vain me" asennetta!!

"Mikä tekee pienen suomalaisen kansan lapsista niin erityisen hyviä että Jumala kutsuisi vain heidät iankaikkisuuuden valtakuntaan?????"

ei ole päätä eikä häntää.

• ACIM
        Weli kirjoitti:

Eikö raamatussa puhuta pienestä joukosta joka pelastuu?? En tarkoita tällä sitä että vain lestat pelastuu, mutta kiinnitin huomiota kun kirjoituksessasi mainitsit että jumala pelastaa kaikki. Pelastumisen mahdollisuus on annettu kaikille, kaikilla on etsikonaikansa jolloin jumala puhuttelee, mutta kaikki eivät ota vastaan sitä, vaan hylkäävät!

Ei kaikki pelastu, niin ikävältä kuin se kuulostaakin!

Minäkin ajattelin niinkuin sinä vielä uskoon tultuani, mutta olen joutunut oppimaan ettei se pidä paikkaansa. Tämä ei ilmeisesti ole niitä helpoimpia asioita hyväksyä. Että kaikki pelastuvat ei tarkoita sitäkään että kaikenkarvaiset syntiset menisivät sellaisenaan taivaaseen. A Course in Miraclesin mukaan Jeesus johtaa Jumalan suurta pelastusprojektia ja hallitsee ja tietää sen kaikki yksityiskohdat. Eiköhän jätetä homman hoito siltä osin hänelle, meitä on vain kielletty tuomitsemasta. Nämä ovat niin suuria asioita että ne eivät meidän pikku järkeemme mahdu. Kaiken kukkuraksi Raamattukin sanoo yhtä ja toista näistä asioista. Toisaalta A Course in Miracles sanoo että Raamattu on EGON käsissä hirvittävä asia. Raamattua ei saa lukea kuin Piru.

• Jusu
        ACIM kirjoitti:

Minäkin ajattelin niinkuin sinä vielä uskoon tultuani, mutta olen joutunut oppimaan ettei se pidä paikkaansa. Tämä ei ilmeisesti ole niitä helpoimpia asioita hyväksyä. Että kaikki pelastuvat ei tarkoita sitäkään että kaikenkarvaiset syntiset menisivät sellaisenaan taivaaseen. A Course in Miraclesin mukaan Jeesus johtaa Jumalan suurta pelastusprojektia ja hallitsee ja tietää sen kaikki yksityiskohdat. Eiköhän jätetä homman hoito siltä osin hänelle, meitä on vain kielletty tuomitsemasta. Nämä ovat niin suuria asioita että ne eivät meidän pikku järkeemme mahdu. Kaiken kukkuraksi Raamattukin sanoo yhtä ja toista näistä asioista. Toisaalta A Course in Miracles sanoo että Raamattu on EGON käsissä hirvittävä asia. Raamattua ei saa lukea kuin Piru.

sen minäkin kiellän isäni edessä. Eli ei Jeesuksen kieltäjillä ole mitään asiaa Jumalan tykö.. Näin on asia.

• Believer
        ACIM kirjoitti:

"A Course in Miraclesin mukaan Jeesus johtaa Jumalan suurta pelastusprojektia ja hallitsee ja tietää sen kaikki yksityiskohdat."

kyseinen ihmeiden kurssi opettaa, että kaikki ihmiset pelastuvat, niin kyseessä on Raamatun vastainen harhaoppi ja harhakurssi.

• Weli
        Believer kirjoitti:

"A Course in Miraclesin mukaan Jeesus johtaa Jumalan suurta pelastusprojektia ja hallitsee ja tietää sen kaikki yksityiskohdat."

kyseinen ihmeiden kurssi opettaa, että kaikki ihmiset pelastuvat, niin kyseessä on Raamatun vastainen harhaoppi ja harhakurssi.

Kerrankin olemme jostakin asiasta samaa mieltä!:)
        Onnittelut sinulle, sait minut voimaan hyvin!:)

Viikonloppuja sinulle!

• Believer
        Weli kirjoitti:

Kerrankin olemme jostakin asiasta samaa mieltä!:)
        Onnittelut sinulle, sait minut voimaan hyvin!:)

Viikonloppuja sinulle!

sitä samaa!

• ACIM
        Believer kirjoitti:

..pelastu ilman Jeesusta = Sovitusta. Mutta yksi tärkeä asia on muistaa kenenkään ei ole PAKKO kieltää Jeesusta. Voisin selittää näitä asioita paljon perustellisemmin A Course...n pohjalta mutta on ehkä väärin tehdä sitä juuri täällä, lestadiolaispalstalla.

Olen monesti noilla toisilla palstoilla kertonut viestieni lukijoille että A Course.. on tietyssä mielessä "harhaoppia" koska haluan pelata rehellisesti avoimilla korteilla. Ehkä olisi pitänyt muistaa tehdä sama myös täällä.

Me olemme varmasti useasta asiasta aivan samaakin mieltä ja toisaalta eihän sinun tai kenenkään tarvitse purematta niellä kaikkea mitä sanon. Pohdiskelu ja väittelykin avartaa ja auttaa näkemään asioita toiselta kantilta.
        Aina on hyvä oppia kuuntelemaan niitäkin jotka ovat eri mieltä, jos ei muuten niin kohteliaisuudesta ja hyvien tapojen vuoksi. Ja jos haluat osoittaa toisen olevan väärässä niin täsmällinen tieto tämän uskosta ja opista parantaa osumatarkkuuttasi.

Ja lopuksi:

Itse uskon että A Course..n takana on Raamatun Jeesus joka saneli sisäisenä äänenä kirjan H. Schucmanille. Niin minä todella uskon ja pidän kirjaa täysin luotettavana.

• Mielipide
        ACIM kirjoitti:

..pelastu ilman Jeesusta = Sovitusta. Mutta yksi tärkeä asia on muistaa kenenkään ei ole PAKKO kieltää Jeesusta. Voisin selittää näitä asioita paljon perustellisemmin A Course...n pohjalta mutta on ehkä väärin tehdä sitä juuri täällä, lestadiolaispalstalla.

Olen monesti noilla toisilla palstoilla kertonut viestieni lukijoille että A Course.. on tietyssä mielessä "harhaoppia" koska haluan pelata rehellisesti avoimilla korteilla. Ehkä olisi pitänyt muistaa tehdä sama myös täällä.

Me olemme varmasti useasta asiasta aivan samaakin mieltä ja toisaalta eihän sinun tai kenenkään tarvitse purematta niellä kaikkea mitä sanon. Pohdiskelu ja väittelykin avartaa ja auttaa näkemään asioita toiselta kantilta.
        Aina on hyvä oppia kuuntelemaan niitäkin jotka ovat eri mieltä, jos ei muuten niin kohteliaisuudesta ja hyvien tapojen vuoksi. Ja jos haluat osoittaa toisen olevan väärässä niin täsmällinen tieto tämän uskosta ja opista parantaa osumatarkkuuttasi.

Ja lopuksi:

Itse uskon että A Course..n takana on Raamatun Jeesus joka saneli sisäisenä äänenä kirjan H. Schucmanille. Niin minä todella uskon ja pidän kirjaa täysin luotettavana.

harhaopilta.

• ACIM
        Mielipide kirjoitti:

harhaopilta.

Ehdotan että mennään uskontopalstalle, koska tämä on lestadiolaisten palsta, ja jatketaan keskustelua. OK?

• Hynde
        Pää ja häntä kirjoitti:

"Mikä tekee pienen suomalaisen kansan lapsista niin erityisen hyviä että Jumala kutsuisi vain heidät iankaikkisuuuden valtakuntaan?????"

ei ole päätä eikä häntää.

Siitä voit päätellä kuinka suuri se Kristuksen sovinto työn armo on, eikä silti kelpaa.

• mmm

Tunnen melkoisesti vl-porukkaa ja yleisesti kunnollista, harmitonta porukkaa eivät pahemmin
      pidä ryyppyjuhlia.
      Mutta kuitenkin moraaliltaan arveluttavia ei tietääkseni kaikki kuitenkaan.TV:n katsominen
      on tuomittavaa samoin esim.meikkaaminen, mutta
      esimerkiksi muutama vl-omistuksessa oleva yritys
      jotka jokainen vl tietää käyttä esim. tv mainontaa ja on esittänyt tuotteitaan tv:ssä. Erään yrityksen esitteessä nainen on meikattuna.Puutun asiaan siksi, että eikö ole moraalisesti väärin käyttää sellaisia asoita hyväkseen jos ne kuitenkin ovat vl-yhteisössä kiellettyjä. Vai?

• jaa

itse TV ei ole kirottu kapine,vaan sen sisältö.telkkarista tulee loppujenlopuksi hyvin vähän rakentavaa ja kunnollista ohjelmaa.sen sijaan sieltä tulee paljon väkivaltaa,seksiä ym.joten uskovaiset ovat nähneet parhaakseen,ettei televisiota hankita kotiin.no tästä meikatusta naisestaha mä en tiedä...ja itseasias telkkariin meikataan kaikki miehetkin....

• leppis

ei sinänsä mielestäni ole sen kummemmin mitään pahaa. Mutta ota huomioon, että jos yhtiö on isohko (kuten voi päätellä siitä, että sitä mainostetaan tv:ssä), heillä on luultavasti paljonkin ei-vl-työntekijöitä, jotka vastaavat esim. mainospuolesta.

• Else

Että "Sävaan" osaat olla naivi. Lilliä pöljyydessäs kuin läski sopassa. Paavali on naisten väheksyjä ja fundamentalisti viimeisin päälle. Kun hän oli juutlainen ja uskoi siihen oppiin, hän vainosi toisinuskovia, kristittyjä. Kun hän sai kaatumatautikohtauksen (ilmeisesti - "piikkinä lihassa"), hän käänsi kelkkansa ja alkói yhtä hullun lailla puolustaa kristittyjä.
      Monet on kutsuttu, mutta Paavali valittu. Ja montaa muuta valittua ei olekaan.
      Mutta tämä on väärää puhetta: kyllä kaikki vl-akat ja -äijät kunniaan pääsee. Toista on meidän muiden kanssa, jotka vaan kirkkoon kuulutaan eikä olla tätä kuuluisaa, kauan sitten kuollutta Laestadius-pappaa kuultu eikä olla oltu itkemässä ja hihhuloimassa kokouksissa eikä suviseuroissa.
      Sie "mievaan" annat mahollisuuven, mut mie en ota sitä vastaan. Turha viritellä vallan verkkoja. Mie oon vaikee kala pyytää.

• Helluntailainen

Sitä vaan ihmettelen tosiaan miten lestadiolaisia vihataan. Mulla oli luokalla yksi vl-poika ja se oli tosi mukava! Kuten arvata saattaa, niin sillä pojalla oli sisaruksia sitten melkein kaikilla muilla luokilla. Sisaruksia yhteensä 12. Ainut asia, joka ihmetytti oli se, että ne ei saanut kuunnella musiikkia, jossa oli rummut tai katsoa telkkaa. Itse hellarina kyllä sulatan senkin, vaikka kuuntelen rumpumusaa ja katon telkkaakin, mut jos joku pärjää ilman, niin hyvä vaan!! Siunausta!!

• samaa mieltä

Olen kanssasi samaa mieltä. En itsekään ole vl, mutta uskon samaan Jumalaan, enkä halua heitä tuomita. Ei siihen ole aihettakaan.

Tunnen monia lestadiolaisia ja olen sitä mieltä, että ovat ihan ok-sakkia. Uskon, että suurin osa on rehellisiä uskossaan. Tärkeintä on mielestäni se, että pyrkii Raamatun totuuteen. Kaiki me emme sitä ymmärrä samalla tavalla, mutta jos itsekukin haluamme olla nöyriä Sanan edessä, niin johan alkaa yhteistäkin säveltä löytyä ja opilliset kiistat voidaan jättä toisarvoisiksi asioiksi.

Katsotaan vain ensin itse peiliin. Jos ei ole vl:n oppikaan aina oikeassa, niin ei ole omammekaan. Vain Raamatussa on 100 % totuus. Jos ei usko Raamattuun, niin mielestäni koko uskolta putoaa pohja pois.

Mikään herätysliike tai uskonsuunta ei ole opissaan täydellinen, eikä koskaan pääse sitä lähellekään.

• Pakana(M)

Ja lasteni kautta saan usein kuulla miten lestadiolaislapset käyttäytyvät koulussa ja koulumatkalla.

• Minä

Äitini on kasvanut lestadiolaisessa perheessä, joten monet sukulaiseni ovat lestadiolaisia ( me ei olla ). Eipä heissä mitään vikaa oo... Eivät koskaan pahemmin puhu uskonnosta meidän "ei-uskovaisten" kanssa. Pienenä vaan ihmettelin että miks ne aina sanoo, että Jumalan terve, mutta äiti selitti senkin mulle.
      Toisaalta... Meidän luokalla oli lestadiolainen tyttö, joka ryyppäs kaks kertaa enemmän kuin muut ja sit välillä saarnas kuin hän pääsee taivaaseen ja me joudutaan helvettiin. Tekopyhä? No, sen voi EHKÄ pistää nuoruuden piikkiin... No, mutta siitähän emme me päätä.

• joops

joo ihan asiallinen viesti sulta.mä vaan ilmotan,et me ei olla mitään tekopyhiä.vaikka kai niitäkin eksyy joka sorttiin.eli me ollaa kaikki yksilöitä ja jos joku on käyny dokaamas ni se on hänen murheensa,eikä tarkota kaikkia..tän sanoin vaa siks,ettet oo saanut meistä väärää käsitystä

• rose

Tunnen lessuja.....asuvat naapurissa ja ne todella luulevat olevansa aonoita oikeita ja tuomitsevat muita. Kerrankin tuli niiden kaa riitaa ku tää lessu akka alko selittään että "he vaan pääsevat taivaaseen ku heillä on joku eri henki ja rauha sisimmässä" ...niin että huh huh mitä porukkaa! odotan että millon näiden lessujen silmät aukeaa ja ne huomaa kuinka ne tuomitsee muita. Miten sellanen voi päästä taivaaseen joka tuomitsee kaikki muut. Luuleekohan ne tosiaan että taivaan porteilla kysytään: Ootko lessu vai helluntailainen vai mikä....mulla on totisesti menny hermot näiden lestojen kanssa ja en kyl haluais olla enää missään tekemisissä!!!!!!!!!

• jeps

Sukulaisissa on muutamia. He ovat aina olleet pahimpia selkaanpuukottajia. Sairauden hetkelläkin mora heilu...

pikku paskiaisia, tekopyhiä...

ps. heidän poikansa vaihtoi heti täytettyään paikkakuntaa, sukunimeä ja erosi kirkosta. Samoin toinen tytär, toinen tytär meni naimisiin ja nimi ja paikkakunta vaihtu...

mot.

• tyttönen

tunnenpa hyvinkin ja kysynkin sinulta,miksi kysyit "miksi et pidä heistä?" olisit mieluummin vaikkka kysynyt "miksi pidät heistä?"
      paras ystäväni on lestadiolainen ja on aivan sanoinkuvaamattoman ihana ihminen.hän ei ole mikään tyrkyttäjä tai saarnaaja,hän on todella hauska ja luotettava,kaikin tavoin hyvä tyyppi!!hän on jonkin verran erilainen ihminen kuin muut...tai no ei voisi sanoa,että erilainen,vaan hänen arvomaailmansa on erilainen. toisin sanoen hän kieltäytyy esim typerästä juopottelusta. mä todellakin kunnioitan tätä ihmistä.miksi muuten nykypäivänä vain jauhetaan,että on rohkeutta ja rikkautta olla erilainen? tää on must aika kummallista,että ihmiset kunnioittavat sellaista erilaisuutta kuin esim.skinit ja päin vastoin haukkuvat ja linttaavat lestadiolaiset suunnilleen paskakaivoon.vaikka skinit on kuulkaa saanut paljon paljon enemmän pahaa aikaseksi tässä maailmassa kuin lessut...kommentteja,mieluummin asiallisia

• Joose

Kyllä määkin noita lestadiolaisia tunnen ja jopa asun niiden rukoushuoneen lähellä. Ei ne oo mulle uskoonsa tyrkyttäneet ja olleet ihan fiksuja tyyppejä! Voihan joukosta muunlaisiakin löytyä - jotain keljumpiakin vaan niinhän se on kaikissa porukoissa. Ei noita lestadiolaisa tartte millään lailla kavahtaa!

• moneen junaan

Meillä ihmisillä tuntuu olevan kummallinen taipumus luokitella kaikki vl:t ja yleensäkin erilaisiin ryhmiin ja uskonsuuntiin kuuluvat aika heppoisin perustein samanlaisiksi.

Eiväthän kaikki vl:t ole keskenään samanlaisia, eiväthän kaikki hellarit ole keskenään samanlaisia, eiväthän kaikki perus luterilaiset ole keskenään samanlaisia. Jokaisesta ryhmästä löytyy niitä, jotka eivät aina elä ja toimi esimerkillisesti tai ajatusmallimme mukaisesti.

Jos esimerkiksi perus luterilainen tekee rikoksen, niin olemmeko laittamassa rikosta luterilaisuuden piikkiin. Emme todellakaan. Sehän on henkilökohtainen ominaisuus. Mutta jos lestadiolainen tekee virheen, niin se ollaan laittamassa lestadiolaisuuden piikkiin, vaikka asialla ei ole välttämättä mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa. Valtavirta tekee virheensä omissa nimissään, mutta uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvat uskontonsa nimissä. Näin me monesti ajattelemme. Haloo!!

Lopetetaan vl:sten arvostelu ja kiinnitetään huomiota enemmän omaan asenteeseen. Jo alkaa löytyä virheitä.

• leppis

Juuri sitä samaa olen usein ajatellut.

• mali

työkaverina aivan mukavia mutta se edellyttää ettei lähimaillakaan ole muita lestiksia

• kaupparatsu

Pöljemmät uskovat, sanoo vanha intialainen.
      Kansa oli pidettävä koossa luomalla yhteinen uskomus, mikä piti kansan koossa. Raamattuja kirjoitettiin ainakin Kiinassa. Tänä päivänä uskoa luodaan ihmisiin samalla periaatteella.
      Kehityksen ja ihmisen muovaamia raamattuja ovat esim. 7 päivää. Jonka sanomaan uskotaan.
      Lestadiolaiset saavat uskoonsa vahvistusta myös syrjähypyistään, sillä uskonto ja sen normit eivät muutu yhteiskunnan ja varsinkaan tekniikan kehityksen syklissä. Siksi jehova voi vetää virtuaalisesti käteen loukkaamatta poliisiaan. Tai
      Lestadiolainen käyttää TV korttia tietokoneessaan
      loukkaamatta poliisiaan.

• Herneenpalko

Olen ollut vl syntymästäni saakka. En ole tähän mennessä vielä tavannut sitä vl:ää, joka tuomitsisi muita ihmisiä.

Ajattelemme että tällä tavalla uskoen pääsee taivaaseen. Me emme tuomitse ketään, olemme ihan yhtä huonoja ja syntisiä ihmisiä kuin kaikki muutkin - tunnustivat sitten jotain uskoa tai eivät.

Syntiä tekee ihminen jatkuvasti; ajatuksin, sanoin, teoin. Meillä on Jumalalta lupa uskoa synnit anteeksi toisen samalla tavalla uskovan kautta. Tämä perustuu siihen, kun Jeesus antoi opetuslapsilleen ennen ylösnousuaan taivaan valtakunnan avaimet (en muista tarkkaan raamatunkohtaa, joten en viitsi arvata sitä). Se ei tarkoita sitä, että opetuslapsille (joiden seuraajiksi itsemme koemme) annettiin valta tuomita ihmisiä kadotukseen ja päästää toisia taivaaseen, vaan sitä, että Jeesuksen ja Raamatun opin mukaan uskovalla ihmisellä on Jumalalta valta antaa synnit anteeksi.

Kukaan meistä ei ole synnitön - vähiten me vl:t - mutta uskomalla synnit anteeksi ja elämällä Jeesuksen sanojen ja Raamatun mukaan, uskomme olevamme osallisia taivaasta.

Minulla on paljon ystäviä, jotka eivät ole vl:iä. Olen kokenut antoisaksi ystävyyden heidän kanssaan, ja samalla tavalla he ovat usein itsekin kokeneet. Lukiossa olin erään mormonin ystävä - tulimme todella hyvin toimeen. Keskustelimme joskus uskostamme, ja ymmärsimme toistemme näkemykset ja annoimme niille arvon sellaisina kuin ne olivat. Myös armeijassa ollessani minut ja uskoni hyväksyttiin sellaisena kuin olin - hyväksyinhän itsekin muut sellaisina kuin he olivat.

Viimeksi minua on kiusattu uskon tähden yläasteella. Luulen että tämä johtuu nuoren ihmisen ymmärtämättömyydestä, koskapa mitä vanhemmaksi oma ikäpolveni on tullut, sitä suvaitsevampia ikäisiäni olen tavannut. En toitota enkä tyrkytä uskoani kenellekään - yleensä siitä tulee kerrottua yllättävissä tilanteissa, esimerkiksi kun uusi kaveri pyytää lähtemään "yhdelle" tai ihmettelee kun kuuntelen radiosta klassista musiikkia. Yleensä juttu on jäänyt siihen, asia on hyväksytty sellaisenaan. Olen kuitenkin yleensä sanonut, että jos kiinnostaa enemmänkin, niin saa kysellä vapaasti - kerron mielellään! Onneksi lähes kaikilla niistä, joiden kanssa olen jutellut asiasta, on ollut vähintään neutraali tai jopa positiivinen mielikuva vl:istä!

Täällä tuntuu olevan paljon niitä jotka ovat jostain saaneet huonon kuvan. Olisi kiva jutella sellaisten ihmisten kanssa livenä. Täällä on helppo nimettömänä haukkua ja kritisoida, esittää jopa sellaisia negatiivisia väitteitä nimenomaan vl:istä, joihin en itse ole koskaan elämässäni törmännyt. Ehkäpä kasvotusten kohtaaminen avaisi uusia näkökulmia. Jos on yhden vl:n tavannut, on vielä se 99 999 tapaamatta. Kannattaako muodostaa kuvaansa sen perusteella? Meidän "seurat" on ihan julkisia tilaisuuksia, joihin kaikki voi vapaasti tulla kuuntelemaan ja juttelemaan.

Vielä niille jotka kutsuvat näitä meidän tekstejä "vl-liturgioiksi"; kirjoitin tämän kaiken omasta päästäni tässä ja nyt. En kaiketi hyötyisi kusettamisesta mitään. Satun olemaan töissä, ja ainoat "liturgiset" painotuotteet joita täällä mukanani kuljetan ovat juna- ja bussiaikataulu.

• neppari

olit osannut kirjottaa tosi kivasti.. hyvä mieli tuli, sillä aina ei itellä rahkeet riitä kirjottamaan ymmärrettävästi ja lämpimästi. Vaikka Jumalaahan kiittää pitäisi tästäkin!

• eikä

koskaan saarnannut minulle "tuomiota"

• tunnen

Sukuni on alunperin tuolta Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin, joten omaan huomattavan määrän lestadiolaisia sukulaisia. Käymme heidän luonaan lomamatkoilla, olemme yötä heidän kodeissaan ja olemmepa kerran olleet suviseuroissa sukukokouksessakin (oli järkevä järjestää sinne, koska suurin osa oli paikalla).

Lestadiolaiset ovat mukavia, ahkeria, rehellisiä ja huumorintajuisia ihmisiä. Mitään väkisin käännytystä ei meihin ole koskaan kohdistettu. Minusta lestadiolaisuus on suuri ongelma niille, jotka eivät heitä henkilökohtaisesti tunne. Täällä etelässä lestadiolaisia on sen verran pieni vähemmistö, että he joutuvat siksi silmätikuiksi. Pohjoisessa, missä 20-60 % kuntalaisista on lestadiolaisia, esiintyy pilkkaa ja epätietoisuutta vähän, koska he ovat mukana kaikessa yhteiskunnan toiminnassa. Heidän uskonsa tekee heistä yhteiskunnan kantavia voimia.

Ei kiroileminen, TV, porno, juopottelu ja huoraaminen voi olla niin hienoja ja tärkeitä juttuja, että ihmistä joka elää ilman katsotaan vinoon. Elän itse huonoa elämää, mutta kunnioitan ihmisiä, jotka eivät niin tee. En pystyisi olemaan heidän liikkeessään, mutta se ei tarkoita, etten heitä arvosta.

• Ei lestat ole sen parempia kuin muutkaan kansalaiset. Paljon puhutaan ja opetetaan heillä kuinka tulee toimia. Kuka opetusten mukaan tekee, vain murto osa kestoista, ei saarnaajatkaan.
        Osa kestoista on ns parempia, vaikka miten touhuavat. Siellä on valta ja arvostus osalla joukkoa.

• tikkuri

Äidin veli on lestadiolainen ja siten myös perheen lapset eli serkkuni ovat lestadiolaisia.

Mukavaa sakkia ovat, aivan niinkuin muutkin. Telkkaria ei ole ja musiikkimaku hieman erilainen. Häissä ja hautajaisissa pietetään ehkä liian pitkiä puheita.

Aika nuorena menevät naimisiin ja panostavat perhearvoihin paljon, eivät eroa koskaan,mikä on todella hieno homma.
      Viinaa eivät juo, mutta tupakka/sikarit tekevät kauppansa :)

Ihan Jeez sakkia lestadiolaiset ovat, ei mitään valittamista.

• Uskomaton

Lestat kontrolloivat koko Pohjois-Pohjanmaan taloutta, yritystoimintaa , virkakoneistoa, politiikkaa ja uskontoa.

Lastat pyrkivät hallitsemaan ihmisia ja riistäämään heiltä oman tahdon, inhmisoikeudet ja aivopesemään heidät. Katso yhtä lestaa ja jos olet rehellinen, niin et voi olla kuin samaa mieltä. Lukuisat lapset ovat tulevan valtakunnan raakaainetta.

Ulkopuolisille saa tehdä mitä vaan. Lestat tekevät paratiisiiaan maan päälle. Mutta keiden kustannuksella?

• Peksi

Tunnen montakin lestadiolaista, enkä kyllä yhtään ihaile heitä
      En tiedä kummin päin se menee, tekeekö lestadiolaisessa perheessä eläminen ihmisestä kahelin vai ovatko sitä jo syntyessään.

Mun mielestä heitä voi verrata lähinnä mustalaisiin, tuntuu että niillä jollakin tapaa viiraa päässä ja että eivät häpeä mitään.

Uskonnosta en mitään tiedä enkä haluakaan, mutta lähinnä heidän käytöstapansa ja luonteensa pistävät vihaksi.

Tunnen sentään yhden ainoan suht järkevän lestan joka hänkin on eronnut koko kirkosta.

• Uskoohan sitä vaikka koivu halkoo, kun pienestäpitäen näin opetetaan eikä muuta mahdollisuutta ole.

• hirviöitä

Tuttavani piti ottaa lapsensa 8v.pois kyläkoulusta ja laittaa keskustan kouluun, koska luokalla oli kaikki muut lapset lestoja. Muut lapset pelottelivat luokkakaveriaan tulimerellä ja kaikella muulla mahdollisella.
      Ja mistäpä muualta lapset tämmöistä oppivat, kuin (lesta)uskovais kodista.

• Else

Varmasti lapset siinä kuin aikuisetkin pelkäävät itsekin Raamatussa kuvattua tulimerta ja se askarruttaa heitä ja siksi he siitä puhuvat.
        Varmasti tämä tulimeren ja helvetin pelko oli aikoinaan se, minkä vuoksi tietyllä tavalla erilaisia ihmisiä poltettiin roviolla. Onneksi olemme nyt valistuneempia.

• Herneenpalko

kun lapset ymmärtämättömyyttään puhuvat sellaista, olis ehkä koulunvaihdon sijaan kannattanu jutella asiasta lasten vanhempien kanssa. Niin meilläpäin on ainakin asiat selvitetty vastaavissa tilanteissa. Kyllä ne lapset sen ymmärtää, kun niille sanoo ettei sellainen käytös oo sopivaa, ja lopettaa moisen kiusaamisen. Tietenki jos on entuudestaan ennakkoluuloja vl:iä kohtaan, niin voi olla ettei oo helppo lähteä puhumaan, vaan on helpompi vaihtaa koulua. Mutta eipähän yrittäminen mitään maksa, voi sitte sanoa, että on ainaki yrittäny puhua asiasta.

• ROC

kun oli pieni, paras ystäväni oli lestaadiolainen. Touhuttiin kaikenlaista ja välillä meidän puuhista tuli sanomista. Ystäväni oli aina se, joka meistä kahdesta keksi älyttömämpiä juttuja. Lestaadiolaisperheen äidin mielestä minusta oli tarttunut pahuutta heidän poikaansa tai sitten heidän poikansa oli enkeli ja minä olin syntinen, joka oikeasti teki kaikki ilkeät teot. kaverin äiti haukkui minua myös uskottomaksi tai tv:n pilaamaksi pakanaksi. en tiedä onko sopivaa sanoa tuollaisia asioita alle kouluikäisille. eli minulle lestaadiolaiset on ainakin tehnyt pahaa.
      Lestaadiolaisten tekopyhyys ärsyttää myös. naapurin kaikki lapset oli katsomassa meillä ritariässää tai katuhaukkaa sillä aikaa kun lestaadiolaisperheen isä oli salaa ryyppäämässä metsässä.
      Kaikesta huolimatta minä olin kuitenkin se uskoton.

• Tunnen paljonkin heitä.
      Tekopyhiä ovat. Samalla tavalla rellestävät kuin muutkin, ei vain myönnetä.
      Nuoret seuroista kulkevat baariin jis ei muuta tekemistä. Samoin heidän kielenkäyttö ei eroa nykyisin toisista yhtään.
      On jo aikaa kun heidän johtohenkilöt aloittivat oluen kantamisen ja videoiden vuokraamisen

• Anonyymi

Lestadiolainen rahanyhdistyksen mies . Inssi. Pettää sen kun kerkiää. Tavallista ihmistä katsotaan kun syntistä naista. Ja tulee toisten perinnönjakoon. Sekoittaen , petokset mielessä. On kyllä tunnustanut. Mutta korvausta ei vaan kuulu. Näin Hämeessä, maa jakoon tuli kuin olisi ollut osallinen. Rohmus maata. Hänen osuus olisi ollut 6,7 ei yhtään enempää. Mutta tämä rohmu vei. Näin 4,7+2= 8.3 . Jotain meni tosi pieleen. Voi voi jumala rankaisee. VARMASTI. EI AUTA ENÄÄ RUKOUSKAAN

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe