Tykkäätkö ajaa lujaa?

Tiedätkö, että jos nautit kovaa ajamisesta, niin kuulut Suomessa harvalukuiseen vähemmistöön. SARTRE 3 -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Suomessa vain 26% autoilijoista nauttii kovaa ajamisesta, kun Ruotsissa luku on 43%. Eron huomaa myös käytännössä. Ajoin eilen molemmissa maissa ja kun ajoin tasaista 110 km/h, niin olin lähes tien tukkona Ruotsissa, mutta ohittajana Suomessa moottoriteillä. Ruotsin puolella ei ollut edes moottoritietä, vaan ajoin 90:n rajoitusalueilla ja ohi menijöitä riitti vaikka kuinka paljon. (Suomen 80:n teitä ei tässä kannata edes mainita). Vasta sitten, kun nostin nopeudekseni 150 (Ruotsissa), niin alkoi porukkaa jäämään taakseni, mutta yksi pakettiauto saavutti kuitenkin pikkuhiljaa minua ja olisi kai mennyt jossain vaiheessa ohikin, elleivät tiemme olisi eronneet.

Suomi on muuten lähes hännänhuippuna tuossa lujasta vauhdista tykkäävien lukumäärässä ja Ruotsi taas edustaa kärkipäätä: http://sartre.inrets.fr/english/sartre3E/Booklets/finni sh/Page29.htm

Kaikkihan tietenkin tietävät, että Ruotsi on edellä Suomea liikenneturvallisuudessa?

35

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajaa lujaa

      EN TYKKÄÄ AJAA LUJAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • oli Lada
      • pääsöö

        kyllä niilläki saa 200 rikki


    • Tuleehan noita kilometrejä.

      En tykkää ajaa lian lujaa. Kuitenkin ajan olosuhteiden mukaan ja kuitenkin jatkuvastui yli rajoituksien. Suomen tienopeudet ovat laadittu periaatteella..... Lada 70 vuotias selviää niistä kunnialla. Joten koko autoileva porukka vaeltaa sitten näiden lähes liikenteeseen kelpaamattomien ehdoilla. Reilua tai ei. Klaude kopteria joskus kaipailen.

    • jonottaja

      Kaikkihan sen tietävät, että valtaosa suomalaisista tykkää ajaa jonossa minimaalisella turvavälillä, ettei vaan kukaan hurjastelija pääse eteen kiilaamaan. Ja jonoa vetää yleensä se turvallisesti ajava kuski, jolla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä, kunhan vain nopeus ei vahingossakaan ylitä tieosuuden alinta nopeusrajoitusta.

      • viisas autoilija

        Minä ajan aina jonon hännillä. Kun letka perässäni on tarpeeksi pitkä, hiljennän suoralla ja annan oikealle vilkulla merkin, että menkäähän hätähousut nyt ohi ja silloin se alkaa rynnistys.

        Nautin, kun menevät ohi ja saan jäädä perää pitämään omassa rauhassani.
        On nse niin huvittavaa katsella, kun sonnilauma lähtee porhaltamaan ohitse toinen toisistaan.
        Siinä koittaa jokainen päästä jonon kärkeen ja meno on villiä. Siinä jarruvalot palaa ja kovaa kiilataan viimeiseen asti niin kauan, kuin suinkin, ennenkuin edestä tuleva pakottaa ohittelijat rauhoittumaan.

        Jonoa vetäviä tulee aina olemaan, joten niistä ei kannata täällä edes puhua, se on vaan totuttava siihen, että meitä on kahdenlaisia, toiset tykkää mennä kovaan ja toiset, kuten minäkin, tykkään mennä rauhallisella vauhdilla. Syy tähän on mm. koska haluan elää 90 vuotiaaksi ja minulla ei ole kiirettä kolariin kuolemaan.


      • Auto-Hönö
        viisas autoilija kirjoitti:

        Minä ajan aina jonon hännillä. Kun letka perässäni on tarpeeksi pitkä, hiljennän suoralla ja annan oikealle vilkulla merkin, että menkäähän hätähousut nyt ohi ja silloin se alkaa rynnistys.

        Nautin, kun menevät ohi ja saan jäädä perää pitämään omassa rauhassani.
        On nse niin huvittavaa katsella, kun sonnilauma lähtee porhaltamaan ohitse toinen toisistaan.
        Siinä koittaa jokainen päästä jonon kärkeen ja meno on villiä. Siinä jarruvalot palaa ja kovaa kiilataan viimeiseen asti niin kauan, kuin suinkin, ennenkuin edestä tuleva pakottaa ohittelijat rauhoittumaan.

        Jonoa vetäviä tulee aina olemaan, joten niistä ei kannata täällä edes puhua, se on vaan totuttava siihen, että meitä on kahdenlaisia, toiset tykkää mennä kovaan ja toiset, kuten minäkin, tykkään mennä rauhallisella vauhdilla. Syy tähän on mm. koska haluan elää 90 vuotiaaksi ja minulla ei ole kiirettä kolariin kuolemaan.

        Kaikesta huolimatta kuolet todennäköisemmin vitutukseen, kuin liikenneonnettomuudessa.

        Moottoripyörällä ajaessa huomannut moneen otteeseen, että vaaralliset tilanteet sattuu lähes poikkeuksetta siellä hitaasti ajavien ryhmittymissä, enkä oman turvallisuuden takia pyörällä jää ikinä (enää) ajamaan noiden nysväpellejen sekaan, vaan ohitan vaikka kaistojen välistä tarvittaessa.

        10 sekunnin harkittu riski on pieni verrattuna 10 minuutin ajoon "viisaiden" kuurosokeiden korollapartion seassa.

        Nämä nysväripellet kuuntelevat Jamppa Tuomista korolloissaan silmät kiinni, eivätkä huomaa mitä ympärillä tapahtuu. Saattavat ajaa päälle tai välttää hiuksen hienosti onnettomuuden huomaamatta mitään. Pääasia että voi nauttia.


      • Auto-Hönö kirjoitti:

        Kaikesta huolimatta kuolet todennäköisemmin vitutukseen, kuin liikenneonnettomuudessa.

        Moottoripyörällä ajaessa huomannut moneen otteeseen, että vaaralliset tilanteet sattuu lähes poikkeuksetta siellä hitaasti ajavien ryhmittymissä, enkä oman turvallisuuden takia pyörällä jää ikinä (enää) ajamaan noiden nysväpellejen sekaan, vaan ohitan vaikka kaistojen välistä tarvittaessa.

        10 sekunnin harkittu riski on pieni verrattuna 10 minuutin ajoon "viisaiden" kuurosokeiden korollapartion seassa.

        Nämä nysväripellet kuuntelevat Jamppa Tuomista korolloissaan silmät kiinni, eivätkä huomaa mitä ympärillä tapahtuu. Saattavat ajaa päälle tai välttää hiuksen hienosti onnettomuuden huomaamatta mitään. Pääasia että voi nauttia.

        ...ja Arja Havakka kuulostavat kuulemma yhdeltä ja samalta.


      • viisas autoilija

        Minä peräänkuuluttaisin tilannetajun äkkäämistä kiperissä liikennetilanteissa.

        Ei tässä tarvi mennä kauas taakseppäin, kun ajelin mutkaisella tieosuudella alhaista 50-60 km.n vauhtia. Sitten taakseni ilmestyi nopeasti nuorten sällien kuljettama auto, joka liimautui perääni. Se halusi viestittää, että hei äijäpahja, mene nyt kovempaa, mitä sää siihen tientukkeeksi jäit. Naamanilmeistä nääs voi lukea takanatulevan ajatuksia.

        Koska tie oli jatkuvaa sellaista mutkaa, joissa ei näe vastaantulevaa, oli tälläkin kuskilla kuitenkin järkeä senverran päässä, ettei lähtenyt ohittamaan.
        Halusin kuitenkin päästä eroon tuosta epämiellyttävästä iilimadosta ja aloin katsastaa, milloin olisi sopiva paikka ihan pysähtyä, jotta tuo hermoheikko menisi pian ohi.

        Sopivaa paikkaa ei alkanut löytyä ja vastaan ajoi tiheään hiihtolomalaisten autoja, jotka olivat menossa läheiseen laskettelukeskukseen.

        Sitten tuli mutka taas vastaan, ja liikennemerkki osoitti kysymyksessä olevan erittäin jyrkän mutkan.
        Mutkasta käveli vastaan mies kantaen punasta kolmiota samalla kun hän vilkutti käsillään. Etiäiseni kuihkivat, että nyt on vastassa vaara ja vähennin nopeuteni äkkiä kävelyvauhdiksi .

        Taakseni liimautunut auto ei ehtinyt jarruttaa, vaan ajoi autonsa penkkaan. Samassa edessä oli ojaan ajanut kuorma-auto, joka esti oikean kaistan käytön. Ehdin pysäyttää. Kuorma-auto mies oli vasta viemässä varoituskolmiota paikalleen.

        Pääsin ohi, mutta samalla pääsin eroon myös takanani roikkuvasta autosta, joka ajoi penkkaan.

        Toivottavasti tämä hermohyypiö oppii vastaisuudessa tilannetajua, eli pitämään turvaväliä, kun koskaan ei voi tietää, milloin edessä ajava joutuu äkkiä jarruttamaan liikenne-esteen vuoksi. Minäpä luulen, että pelastin tällä kertaa tämän hyypiön pahemmilta seurauksilta.
        Ellen olisi ajanut hänen edessään, hän olisi epäilemättä ajaa päsäyttänyt sen kuorma-auton perään, koska hänellä ei ollut tilannetaju hallinnassaa. Ainoa, mitä hän osasi, oli painaa reilusti kaasupoljinta, ja senhän taidot kersat oppii jo tietokoneruudulta päiväkoti-iässä.


      • juntti
        viisas autoilija kirjoitti:

        Minä peräänkuuluttaisin tilannetajun äkkäämistä kiperissä liikennetilanteissa.

        Ei tässä tarvi mennä kauas taakseppäin, kun ajelin mutkaisella tieosuudella alhaista 50-60 km.n vauhtia. Sitten taakseni ilmestyi nopeasti nuorten sällien kuljettama auto, joka liimautui perääni. Se halusi viestittää, että hei äijäpahja, mene nyt kovempaa, mitä sää siihen tientukkeeksi jäit. Naamanilmeistä nääs voi lukea takanatulevan ajatuksia.

        Koska tie oli jatkuvaa sellaista mutkaa, joissa ei näe vastaantulevaa, oli tälläkin kuskilla kuitenkin järkeä senverran päässä, ettei lähtenyt ohittamaan.
        Halusin kuitenkin päästä eroon tuosta epämiellyttävästä iilimadosta ja aloin katsastaa, milloin olisi sopiva paikka ihan pysähtyä, jotta tuo hermoheikko menisi pian ohi.

        Sopivaa paikkaa ei alkanut löytyä ja vastaan ajoi tiheään hiihtolomalaisten autoja, jotka olivat menossa läheiseen laskettelukeskukseen.

        Sitten tuli mutka taas vastaan, ja liikennemerkki osoitti kysymyksessä olevan erittäin jyrkän mutkan.
        Mutkasta käveli vastaan mies kantaen punasta kolmiota samalla kun hän vilkutti käsillään. Etiäiseni kuihkivat, että nyt on vastassa vaara ja vähennin nopeuteni äkkiä kävelyvauhdiksi .

        Taakseni liimautunut auto ei ehtinyt jarruttaa, vaan ajoi autonsa penkkaan. Samassa edessä oli ojaan ajanut kuorma-auto, joka esti oikean kaistan käytön. Ehdin pysäyttää. Kuorma-auto mies oli vasta viemässä varoituskolmiota paikalleen.

        Pääsin ohi, mutta samalla pääsin eroon myös takanani roikkuvasta autosta, joka ajoi penkkaan.

        Toivottavasti tämä hermohyypiö oppii vastaisuudessa tilannetajua, eli pitämään turvaväliä, kun koskaan ei voi tietää, milloin edessä ajava joutuu äkkiä jarruttamaan liikenne-esteen vuoksi. Minäpä luulen, että pelastin tällä kertaa tämän hyypiön pahemmilta seurauksilta.
        Ellen olisi ajanut hänen edessään, hän olisi epäilemättä ajaa päsäyttänyt sen kuorma-auton perään, koska hänellä ei ollut tilannetaju hallinnassaa. Ainoa, mitä hän osasi, oli painaa reilusti kaasupoljinta, ja senhän taidot kersat oppii jo tietokoneruudulta päiväkoti-iässä.

        Kyl sie, ÄIJÄLÄ, olet sitte hiano ihmine!!


      • viisas autoilija kirjoitti:

        Minä peräänkuuluttaisin tilannetajun äkkäämistä kiperissä liikennetilanteissa.

        Ei tässä tarvi mennä kauas taakseppäin, kun ajelin mutkaisella tieosuudella alhaista 50-60 km.n vauhtia. Sitten taakseni ilmestyi nopeasti nuorten sällien kuljettama auto, joka liimautui perääni. Se halusi viestittää, että hei äijäpahja, mene nyt kovempaa, mitä sää siihen tientukkeeksi jäit. Naamanilmeistä nääs voi lukea takanatulevan ajatuksia.

        Koska tie oli jatkuvaa sellaista mutkaa, joissa ei näe vastaantulevaa, oli tälläkin kuskilla kuitenkin järkeä senverran päässä, ettei lähtenyt ohittamaan.
        Halusin kuitenkin päästä eroon tuosta epämiellyttävästä iilimadosta ja aloin katsastaa, milloin olisi sopiva paikka ihan pysähtyä, jotta tuo hermoheikko menisi pian ohi.

        Sopivaa paikkaa ei alkanut löytyä ja vastaan ajoi tiheään hiihtolomalaisten autoja, jotka olivat menossa läheiseen laskettelukeskukseen.

        Sitten tuli mutka taas vastaan, ja liikennemerkki osoitti kysymyksessä olevan erittäin jyrkän mutkan.
        Mutkasta käveli vastaan mies kantaen punasta kolmiota samalla kun hän vilkutti käsillään. Etiäiseni kuihkivat, että nyt on vastassa vaara ja vähennin nopeuteni äkkiä kävelyvauhdiksi .

        Taakseni liimautunut auto ei ehtinyt jarruttaa, vaan ajoi autonsa penkkaan. Samassa edessä oli ojaan ajanut kuorma-auto, joka esti oikean kaistan käytön. Ehdin pysäyttää. Kuorma-auto mies oli vasta viemässä varoituskolmiota paikalleen.

        Pääsin ohi, mutta samalla pääsin eroon myös takanani roikkuvasta autosta, joka ajoi penkkaan.

        Toivottavasti tämä hermohyypiö oppii vastaisuudessa tilannetajua, eli pitämään turvaväliä, kun koskaan ei voi tietää, milloin edessä ajava joutuu äkkiä jarruttamaan liikenne-esteen vuoksi. Minäpä luulen, että pelastin tällä kertaa tämän hyypiön pahemmilta seurauksilta.
        Ellen olisi ajanut hänen edessään, hän olisi epäilemättä ajaa päsäyttänyt sen kuorma-auton perään, koska hänellä ei ollut tilannetaju hallinnassaa. Ainoa, mitä hän osasi, oli painaa reilusti kaasupoljinta, ja senhän taidot kersat oppii jo tietokoneruudulta päiväkoti-iässä.

        ...mutkainen tieosuus = ikivanhoja ansapolkuja, joita nyt autoilla liikutaan.

        Kuorma-auto ojassa, eli vaikea tie isoille autoille.

        Ojassa ollut kuorma auto esti oikean kaistan käytön = tiellä ei siis minkäänlaisia pientareita.

        Ohituspaikkoja ei missään, eikä väistötilaakaan = parhaimmillaankin siis museotie, eli juuri äsken mainitsemani kivikautinen ansapolku, joka on rakennettu häthätää autoilla kuljettavaksi.

        Mahdollinen törmäys sallitulla nopeudella yllättävään esteeseen = tie liian näkemäesteinen kyseiselle rajoitukselle. (Lakitekstillä "voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa", vastuu siirretään pois päättäjiltä ja tien pitäjältä, vaikka tekstin pitäisikin kuulua "tie on tehtävä näkyvyydeltään sellaiseksi, että tien näkyvällä osalla on mahdollista pysäyttää ajoneuvo kaikissa keliolosuhteissa ja rajoitusta suuremmastakin nopeudesta").


      • perkele itse
        viisas autoilija kirjoitti:

        Minä peräänkuuluttaisin tilannetajun äkkäämistä kiperissä liikennetilanteissa.

        Ei tässä tarvi mennä kauas taakseppäin, kun ajelin mutkaisella tieosuudella alhaista 50-60 km.n vauhtia. Sitten taakseni ilmestyi nopeasti nuorten sällien kuljettama auto, joka liimautui perääni. Se halusi viestittää, että hei äijäpahja, mene nyt kovempaa, mitä sää siihen tientukkeeksi jäit. Naamanilmeistä nääs voi lukea takanatulevan ajatuksia.

        Koska tie oli jatkuvaa sellaista mutkaa, joissa ei näe vastaantulevaa, oli tälläkin kuskilla kuitenkin järkeä senverran päässä, ettei lähtenyt ohittamaan.
        Halusin kuitenkin päästä eroon tuosta epämiellyttävästä iilimadosta ja aloin katsastaa, milloin olisi sopiva paikka ihan pysähtyä, jotta tuo hermoheikko menisi pian ohi.

        Sopivaa paikkaa ei alkanut löytyä ja vastaan ajoi tiheään hiihtolomalaisten autoja, jotka olivat menossa läheiseen laskettelukeskukseen.

        Sitten tuli mutka taas vastaan, ja liikennemerkki osoitti kysymyksessä olevan erittäin jyrkän mutkan.
        Mutkasta käveli vastaan mies kantaen punasta kolmiota samalla kun hän vilkutti käsillään. Etiäiseni kuihkivat, että nyt on vastassa vaara ja vähennin nopeuteni äkkiä kävelyvauhdiksi .

        Taakseni liimautunut auto ei ehtinyt jarruttaa, vaan ajoi autonsa penkkaan. Samassa edessä oli ojaan ajanut kuorma-auto, joka esti oikean kaistan käytön. Ehdin pysäyttää. Kuorma-auto mies oli vasta viemässä varoituskolmiota paikalleen.

        Pääsin ohi, mutta samalla pääsin eroon myös takanani roikkuvasta autosta, joka ajoi penkkaan.

        Toivottavasti tämä hermohyypiö oppii vastaisuudessa tilannetajua, eli pitämään turvaväliä, kun koskaan ei voi tietää, milloin edessä ajava joutuu äkkiä jarruttamaan liikenne-esteen vuoksi. Minäpä luulen, että pelastin tällä kertaa tämän hyypiön pahemmilta seurauksilta.
        Ellen olisi ajanut hänen edessään, hän olisi epäilemättä ajaa päsäyttänyt sen kuorma-auton perään, koska hänellä ei ollut tilannetaju hallinnassaa. Ainoa, mitä hän osasi, oli painaa reilusti kaasupoljinta, ja senhän taidot kersat oppii jo tietokoneruudulta päiväkoti-iässä.

        Tuohan on kuin vanhanpian päiväkirja itsestään. Oletat siis pelastaneesi takana ajaneen autoilijan? Tiedätkö mitä tapahtui ja mitä olisi tapahtunut?


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        ...mutkainen tieosuus = ikivanhoja ansapolkuja, joita nyt autoilla liikutaan.

        Kuorma-auto ojassa, eli vaikea tie isoille autoille.

        Ojassa ollut kuorma auto esti oikean kaistan käytön = tiellä ei siis minkäänlaisia pientareita.

        Ohituspaikkoja ei missään, eikä väistötilaakaan = parhaimmillaankin siis museotie, eli juuri äsken mainitsemani kivikautinen ansapolku, joka on rakennettu häthätää autoilla kuljettavaksi.

        Mahdollinen törmäys sallitulla nopeudella yllättävään esteeseen = tie liian näkemäesteinen kyseiselle rajoitukselle. (Lakitekstillä "voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa", vastuu siirretään pois päättäjiltä ja tien pitäjältä, vaikka tekstin pitäisikin kuulua "tie on tehtävä näkyvyydeltään sellaiseksi, että tien näkyvällä osalla on mahdollista pysäyttää ajoneuvo kaikissa keliolosuhteissa ja rajoitusta suuremmastakin nopeudesta").

        Joo, olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että vastuu on siirretty autoilijalle tavallaan kepulikonstilla.

        Mutta se keino ja ajatus: kaikki "perusnopeustiet" ovat lähtökohtaisesti sellaisia, ettei niillä ole mitenkään erityisesti tutkittu näkemiä tai ohituspaikkoja. Poikkeuksena taajamat, koulut ym. 80 on vain ohjeellinen yläraja. Autoilijan tulee aina hallita...

        Ei kannata tehdä niin hyviä teitä, että 80 onnistuu turvallisesti kaikkialla; ei kannata edes merkitä pienempiä rajoituksia huonompiin kohtiin. Liikaa kustannuksia suhteessa saataviin pieniin hyötyihin.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        ...mutkainen tieosuus = ikivanhoja ansapolkuja, joita nyt autoilla liikutaan.

        Kuorma-auto ojassa, eli vaikea tie isoille autoille.

        Ojassa ollut kuorma auto esti oikean kaistan käytön = tiellä ei siis minkäänlaisia pientareita.

        Ohituspaikkoja ei missään, eikä väistötilaakaan = parhaimmillaankin siis museotie, eli juuri äsken mainitsemani kivikautinen ansapolku, joka on rakennettu häthätää autoilla kuljettavaksi.

        Mahdollinen törmäys sallitulla nopeudella yllättävään esteeseen = tie liian näkemäesteinen kyseiselle rajoitukselle. (Lakitekstillä "voitava pysäyttää tien näkyvällä osalla kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa", vastuu siirretään pois päättäjiltä ja tien pitäjältä, vaikka tekstin pitäisikin kuulua "tie on tehtävä näkyvyydeltään sellaiseksi, että tien näkyvällä osalla on mahdollista pysäyttää ajoneuvo kaikissa keliolosuhteissa ja rajoitusta suuremmastakin nopeudesta").

        Jäi sanomatta, että aikamoiset suorat pitää tehdä, että jokaisella kaljamakelillä (jotka sinänsä ovat ihan "laillisia", ainakin lyhyen aikaa) pysäyttäminen onnistuisi yli 80mkh vauhdista. 400 - 500 metriä?

        Toinen mahdollisuus olisi pudottaa yleisnopeutta vaikkapa viiteen kymppiin. Noo, päätellen aikaisemmista kirjoituksistasi, et ole ehdottamassa tätä.

        Kolmas mahdollisuus olisi pudottaa tämmöinen heikompi tiestö valtion hoidosta yksityisteiksi. Hoitakoon liikenneturvallisuuden sitten tiekunta, niin kuin parhaaksi näkevät.

        Minusta nykyinen malli on ihan ok.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Jäi sanomatta, että aikamoiset suorat pitää tehdä, että jokaisella kaljamakelillä (jotka sinänsä ovat ihan "laillisia", ainakin lyhyen aikaa) pysäyttäminen onnistuisi yli 80mkh vauhdista. 400 - 500 metriä?

        Toinen mahdollisuus olisi pudottaa yleisnopeutta vaikkapa viiteen kymppiin. Noo, päätellen aikaisemmista kirjoituksistasi, et ole ehdottamassa tätä.

        Kolmas mahdollisuus olisi pudottaa tämmöinen heikompi tiestö valtion hoidosta yksityisteiksi. Hoitakoon liikenneturvallisuuden sitten tiekunta, niin kuin parhaaksi näkevät.

        Minusta nykyinen malli on ihan ok.

        Tulihan se sieltä, heh.

        "Jäi sanomatta, että aikamoiset suorat pitää tehdä, että jokaisella kaljamakelillä (jotka sinänsä ovat ihan "laillisia", ainakin lyhyen aikaa) pysäyttäminen onnistuisi yli 80mkh vauhdista. 400 - 500 metriä?"

        Ei tarvita välttämättä suoria, näkyvyys paranee kummasti, kun mutkasta raivataan vähän puustoa. Ei sitä viivasuoraa tietä tarvi nähdä, jos voi kurkata ikäänkuin nurkan taakse. Mäkiä ja monttuja puolestaan on helppo tasoitella.

        "Toinen mahdollisuus olisi pudottaa yleisnopeutta vaikkapa viiteen kymppiin. Noo, päätellen aikaisemmista kirjoituksistasi, et ole ehdottamassa tätä."

        Joo, jos 50 km:n matkalla on yksi paha kohta, jossa ei voi ajaa huonolla kelillä yli 50 km/h, niin ei sen vuoksi pidä koko tieosuutta rajoittaa viiteenkymppiin. Hankalaan paikkaan siis alhaismpi rajoitus, jos sitä ei todellakaan ole mahdollista rakentaa yleisnopeudelle passeliksi. Jarruttelupaikoista pitäisi kuitenkin pyrkiä pääsemään eroon.


        "Kolmas mahdollisuus olisi pudottaa tämmöinen heikompi tiestö valtion hoidosta yksityisteiksi. Hoitakoon liikenneturvallisuuden sitten tiekunta, niin kuin parhaaksi näkevät."

        Ainakin Suomen valtio joutaisi tiputtaa tienhoidosta pois, koska hommat ei näytä kiinnostavan. Ennen edellisiä eduskuntavaaleja Keskusta ja Kokoomus olivat samaa mieltä siitä, että nelostie pitäisi olla moottoritietä Helsingistä Ouluun. Löytyis siihen rahat, jos se todella haluttaisiin toteuttaa.

        Vaan mitä ovat suunnitelmat? Jyväskylän motaria (vasta) suunnitellaan jatkettavaksi Tikkakoskelle, eli pikku pätkissä edetään, jos edetään. Nelostietä muualta ehdotetaan korjattavaksi, johon minun mielestäni ei pitäisi ryhtyä. Korjattu tie kun ei sitten enää ole kiireellisyysjärjestyksen keulilla ja muutosta parempaan saadaan sitten odottaa vähintään 50 vuotta.

        Nelostie motariksi vaan, maksoi mitä maksoi ja hommiin heti. Muitakin teitä tietysti on, jotka odottavat vastaavaa remonttia. Kustannustehokkainta on tehdä ne nyt heti kaikki kerralla kuntoon ja se olis kansantaloudelle kannattavaa käytettiinpä mitä rahoitustapaa hyvänsä.


      • viisas autoilija
        perkele itse kirjoitti:

        Tuohan on kuin vanhanpian päiväkirja itsestään. Oletat siis pelastaneesi takana ajaneen autoilijan? Tiedätkö mitä tapahtui ja mitä olisi tapahtunut?

        Mitä minä sinun mielestäsi tein väärin? Miten muuten olisin voinut toimia? Miten itse olisit toiminut? Tiedän, mitä tapahtui ja tiedän, mitä olisi tapahtunut, jos olisin ajanut huolettomasti satasen vauhtia, niinkuin tällä takanani tulevalla iilimadolla oli lasissa ennenkuin saavutti minut.


    • tykkään

      Se vauhti, vaaran tunne ja adrenaliini... Jännitykseen jää koukkuun!


    • eraser-08

      oli ajolisenssi takavuosina vähän ninkus katkolla eli seuraavasta ylinopeus sakosta kortti kuukausiksi pois! No ajelin rajotusten mukaan ni voi perkele mikä tien tukko olin! Ruotsissa noi nopeudet ihan yleisiä, jepet valvoo lähinnä taajama nopeuksia mistä vois suomikin ottaa taas mallia!

      • maltillinen kuski

        Näitä nopeusjuttuja jauhetaan tällä palstalla vuodesta
        toiseen.Tämä täytyy nyt vain hyväksyä että kaikki
        eivät halua ajaa lujaa.Piste.
        Sitäpaitsi suomalaisessa autoilukulttuurissa on moni
        asia pielessä.Keskittykää johonkin muuhunkin aiheeseen välillä.


      • maltillinen kuski kirjoitti:

        Näitä nopeusjuttuja jauhetaan tällä palstalla vuodesta
        toiseen.Tämä täytyy nyt vain hyväksyä että kaikki
        eivät halua ajaa lujaa.Piste.
        Sitäpaitsi suomalaisessa autoilukulttuurissa on moni
        asia pielessä.Keskittykää johonkin muuhunkin aiheeseen välillä.

        "Keskittykää johonkin muuhunkin aiheeseen välillä."

        Siitä vaan avauksia tehtailemaan muista aiheista, mahtuuhan tänne tarinaa. Minäkin keskityn ihan niihin aiheisiin mihin mieleni tekee, en siis sinun, tai muidenkaan toiveiden mukaisiin.


      • noudatan niitä
        maltillinen kuski kirjoitti:

        Näitä nopeusjuttuja jauhetaan tällä palstalla vuodesta
        toiseen.Tämä täytyy nyt vain hyväksyä että kaikki
        eivät halua ajaa lujaa.Piste.
        Sitäpaitsi suomalaisessa autoilukulttuurissa on moni
        asia pielessä.Keskittykää johonkin muuhunkin aiheeseen välillä.

        Minä ajan nopeusrajoitusten mukaan. Jos korkein sallittu nopeus on 80, ajan silloin tarkistettua 78 km /h, säästän samalla polttoainekulutuksessa ja en ole laillisesti liikkuvan liikenteen tien tukkona!


      • ÄIJÄLÄ

        Olipa hyvä, kun panit tuon vinkin, sieltä voi jokainen tarkistaa, että minä puhun samaa kieltä kuin virallinenkin taho


    • Kesäisin Saksassa

      Kesäloma edessä, Saksa autobahn odottaa!
      Aah! Tunnen sielussani moottorin jyrähdyksen WOW!
      Sitä kannattaa odottaa!

    • Motomiäs

      Jees!

      Kohta koittaa kesä ja saa Gikserin alle! Pääsee pujottelemaan korolloita moottoriteille ja käyttämään "kolmatta" kaistaa valoissa kytkintuntumaa hakevien avensis-pappojen ohitukseen.

      Hajotkaa siis haiseviin kosliinne mulkunnysvääjät ja pepun kaivelijat. Pumppailkaa jarruanne kotipoliisit ja kytätkää mittarianne ihan rauhassa. Roads are free for bikers!

    • eps

      yli miljoona kilometriä viimeisen 25-vuoden aikana, enkä ole milloinkaan noudattanut nopeusrajoituksia, eli aina ylinopeutta, silti 70-bonusta vakuutuksissa, kai minä sitten tykkään vauhdista.

    • finnbulli

      tunnettu vauhtihullu ja kaahaaja.

    • trafikant

      tykkään ajaa lujaa jos se tarkoittaa sujuvasti. yleensä ajan kelin mukaan, mutta yritän aina ajaa vähintään sen rajoituksen verran. jos hyvä keli ja väljää liikennettä, ajan navigaattorin mukaan 100 alueella sen 111-112km/h. 80-alueella 92-93km/h jne. taajamissa ajan yleensä tasan suurinta sallittua, mielestäni kun taajamassa on hyvä syy ajaa hiljaa ja suurella varovaisuudella ja siellä ne poliisitkin suurella todennäköisyydellä päivystävät. siis, pyrin ajamaan sujuvasti mutta jos takapuskuriini liimautuu joku reikäpää ajaessani sitä reipasta navigaattorinopeutta, hiljennän varmasti vähintään sen 10km/h, sillä minua v*tuttaa nämä perseessäroikkujat.

    • ei kiinnosta

      Kaikkihan sen jo tässä vaiheessa tietävät että mahdollisimman tasaiset vauhdit liikenteessä on parasta lääkettä. Hidastelijat ja ohittelijat ovat vain riesaksi liikenteessä.

      • Roger McFucker

        Mites helvetissä ajat sitä tasaista nopeutta, jos edessä ajaa puupää 20km/h alle sallitun, eikä ohi voi mennä, koska muuten on mielestäsi riesa liikenteelle?

        Juuri se, ettei mennä hitaasta ohi HETI, kun mahdollista, aiheuttaa sen, että tämän hitaan perässä ajaa pian hitaasti 50 autoa ja ne, jotka haluavat ajaa sitä tasaista SALLITTUA nopeutta, eivät siihen pysty.

        Siitä seuraa 10 auton ohituksia reippaalla ylinopeudella, tiukkoja tilanteita ja ruuhkaa.

        Riesa siis rakentuu, hitaasta kulkuneuvosta ja aaseista, jotka jäävät hitaan taakse keräämään jonoa...


    • Karavaanari.

      Missäköhän päin Ruotsia noin ajetaan? Itse ajanut kerran Kiiruna-Malmö välin ja lukuisia kertoja Tukholma-Mälmö väliä enkä kyllä voi yhtyä havaintoihisi.
      Pari kertaa ollut kiire laivalle Tukholmaan niin olen ajanut 135-140km/h mittarin mukaan 110km/h motarilla eikä juuri ohittajia näkynyt, kyllä ne kaikki tuntuu jyryyttävän sitä mittarinopeutta 110-120km/h eli tuntuvat kyllä kunnioittavan nopeusrajoituksia. Joustavuuttahan Ruotsalaisilla on ihan toiseen malliin kun meillä, siellä annetaan suosiolla tilaa nopeammalle ja ohituksissa ihmiset auttaa parhaansa mukaan eikä tee kiusaa.

      • Kyllä ajetaan, ei tietenkään kaikki, eikä välttämättä yhdellä reissulla huomaa. Itse ajan joka viikko, joten jotain havaintoja on jo useamman vuoden ajalta.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3295
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe