Ajattelin kysäistä onko kellään kokemusta lasten migreenistä? minkä ikäisenä alkoi?oireet? ennaltaehkäisy? lääkitys?
kiitos vastauksista!
lasten migreeni
5
2139
Vastaukset
- piupaupox
Olen nyt 27vuotias mutta päänsäryt alkoivat minulla jo kun olin noin 6-7v. pikkutyttö. Ollessani 9-10 v. lastenlääkäri epäili ensimmäisen kerran migreeniä. Tuolloin hän määräsi orudista oliko 500mg. ??Siihen asti olin satunnaisesti saanut tavallista tulehduskipulääkettä panadolia jne... Tuolloin ne vielä jotenkin tehosivat.. Kasvaessani myös lääkeresistanssi kasvoi.. Tarvitsin enemmän ja vahvempia lääkkeitä jotta kohtaukset saatiin kuriin.. Tänäpäivänä menee maxaltia kohtaukseen ja syön estölääkkeenä propralia joka on hyvin pitänyt kohtaukset poissa.
Lapsena minulle oli myös suuri merkitys pitää verensokeri hyvissä lukemissa.. Muuten kohtaukset tulivat aika nopeasti..
en tiedä oliko tästä apua ja onhan moni asia muuttunut 20 vuodessa. Kerroin vain mitä itse muistan. - marjoli81
Mun pojallani alkoi 5 vuotiaana migreeni.
oireena oli/on raju pänsärky, huonovointisuus, väsymys, ääni- ja valoherkkyys.
Ylivilkas ipana itse pyysi päästä nukkumaan hämärään. Oli väsynyt ja todella kipeän oloinen. näki selvästi että päätä koskee ja kovaa.
kohtauksia oli pahimmillaan 3-4 päivänä viikossa!!
meillä migreeni tuli elämännmuutoksien mukana, päiväkodon ryhmän vaihto, teraåioiden alkamine... Elämänmuutoksien tutuksi tullessa kohtaukset ovat vähentyneet. Laukaissut on esimkirkkaan auringon valo joka vielä heijastuu voimakkaasti lumesta.
Lääkäri laitto lastenneuronpolille lähetteen ja sieltä pään mangeettikuvaukseen ja silmälääkärille ja niistä tulokset olivat hyviä.
Nykyään kohtauksia tulee harvemmin. Olen päiväkodin hoitajia ohjeistanut antamaan särkylääkeen heti kun valittaa särkyä, ja poika lepäilemään. Samoin toimin tietysti itsekin.
lääkityksenä on ihan Buranan rinnaikkais lääke 200m. Hieman tuju lääke tämän painoiselle, mutta neurologi tähdensi että sen pitää antaa. hoidon a ja o on riittävän lääkitys!! Ollaan huomattu että jos hoitoa ei aloiteta heti kohtauksen alussa niin pois meno pitkittyy todella paljon.- marjoli
neurologi kertoi että usein lasten migreeni taipumus häviää vuosien saatossa. kuten mun toiselle siskolle kävi. meillä on suvussa paljon, itelläni ei tosin ole. Toivon ettei poikani tarvitse koko ikää kärsiä migreenistä
- 123456789
Kiitos vastauksista! Meillä poika 7v ja ilmeisesti migreeniä. alkoi ihan yllättäen, oksenti ja päänsärkyä valitti sekä silmät valonarat. Meni ohi n. 3h.. ilmeisesti kännykkäpeli alukaisi migreenin..toivotaan että ei ala ihan jatkuvaan vaivata. Meillä suvussa todella paljon migreeniä, ja minulla myös, mutta onneksi murrosiän myötä hävinnyt täysin. Saa vastailla edelleen, olisi kiva kuulla muidenkin lasten migreeneistä..
- odottaja x 3
meillä tuli tässä ennen joulua pojalle aurinkoisena päivänä kun oli satanut lunta niin seuraanvanlainen "kohtaus"
päivällä joidossa olleet ulkona pihalla kirkkaassa valossa ja sen jälkeen oli valitellut että pää sattuu mutta eivät soittaneet töihin kun poika kuitenkin leikki rauhallisesti. Kun menin hakemaan lapsiani niin poika oli oudon kalpea ja sanoi että hänellä on paha olo ja piteli autossa käsiään silmillään tai piti silmät kiinni... meni sänkyyn makaamaan heti kun pääsi kotiin, mikä oli tosi outoa kun ei koskaan ennen ole tehnyt sitä... Sitten hän sanoi yhtäkkiä että hän näkee valoja tai jotain...tajusin heti että oiskohan migreeniä.. annoin pronaxenia ja pamolia molemmpia hädissäni ja soitin vielävaroiksi päiväkotiin että eihän hän ole lyönyt päätään mihinkään. siellä vakuuttivat että ei ole lyönyt pääätään. minulla itselläni on migreeniä nyt aikuisiällä ollut keväisin niin annoin vaan heti lääkettä ja sammutin huoneesta valot ja jätin huilaamaan. poika nukkui koko illan ja yön. annoin vain välillä juotavaa, syötävä ei kelvannut ja aamulla poika oli täysin kunnossa ja nälkäinen.
seuraava päivänä vielä varoiksi pidin pojan kotona ja kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi että tosiaan todennäköisesti oli migreenikohtaus, ja jos kohtaus toistuu niin lääkäriin vaan heti ja tutkimuksiin että saaadaan täsmälääkitys, kun tosiaan pitää saada heti annettua oikea lääke, muuten voi pitkittyä.
itselläni oli vuosi sitten pitkittynyt migreeni kohtaus kun en tajunnut heti eikä lääkäritkään että mikä on. kokeilin kaikki panacodit sun muut tujut lääkkeet mutta liian myöhään. kohtaus oli jo sitten ollut "päällä" 4 päivää ja kesti yhteensä 2,5 viikkoa. Se oli karmeeta!
Toisesta silmästä meni hetkellisesti ihan näkö ihan sumeeksi ja alettiin jo puhua minulle ms tautia :-S
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849