Garminin gepsistä

Scand

Sain haltuuni Garminin gepsin mallia 120. Siinä oli mukana liitäntäjohto tietokoneelle. Elektroninen merikartta löytyy myös. Yrittäessäni saada gepsin näyttämään sijaintia läppärin kartalla, ohjelma ilmoittaa seuraavaa: "Sarjaportin com1 avaaminen ei onnistunut. Seurantaa ei voida käynnistää."

Osaisko joku neuvoa mitä pitäisi tehdä. Garminin tietokonepiuhan päässä on usb-sovitin, koska läppäristäni ei löydy sarjaporttia. Usbi sovittimen ajuri pitäisi olla asennettuna ja toimia oikein.

KIITOS!

12

1177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarjaportin numero

      asetuksista

    • sarjaportin numero uuteen

      asetuksista..esim 2,seuraavaks 3...jne...mulla muistaakseni aukes vitosella

      • Scand

        Eli mistä niihin asetuksiin pääsee?


    • asetus

      Lisäksi Garminin asetuksiin NMEA ja sama nopeus läppäriin ja GPS:ään.

      • Scand

        Sain sarjaporttiherjan pois eli saan seurannan päälle. Seurannassa vaan lukee "ei gps tietoja." Asetuksetkin ovat mielestäni kohillaan.


      • Scand kirjoitti:

        Sain sarjaporttiherjan pois eli saan seurannan päälle. Seurannassa vaan lukee "ei gps tietoja." Asetuksetkin ovat mielestäni kohillaan.

        Saattaa olla ettei laite "näe" satelliitteja, kokeile ulkona. Ei ihan kerrostalon seinän vieressä.


      • Scand
        jokander kirjoitti:

        Saattaa olla ettei laite "näe" satelliitteja, kokeile ulkona. Ei ihan kerrostalon seinän vieressä.

        Eli laitteessa on ulkoinen antenni ja se on pihalla. Löytää kyllä satelliitit ja itse gps näyttää sijainnin ihan ok. Tiedot ei vain jostain syystä siirry tietokoneelle.

        Tutkin laitteen piuhoja ja mietin voisiko niissä olla joku pielessä. Tietokoneliitäntä piuha on lisävaruste ja sen liittimiä ei mielestäni saa mitenkään väärin asennettua. Toinen pää tulee läppäriin ja toinen gepsiin. Kolmanteen päähän liitetään Garminin alkuperäinen virtajohto.

        Olen ottanut virran akkulaturilta suoraan mustaan ja punaiseen. Virtajohdossa on muitakin avoimia päitä, muttei niitä minun ymmärtääkseni tarvitse kytkeä mihinkään?


      • nmea
        Scand kirjoitti:

        Sain sarjaporttiherjan pois eli saan seurannan päälle. Seurannassa vaan lukee "ei gps tietoja." Asetuksetkin ovat mielestäni kohillaan.

        No laitoitko Garminin pois siitä omasta protokollamoodistaan ja NMEA:n päälle ja samalle nopeudelle molemmissa vehkeissä?


      • Scand
        nmea kirjoitti:

        No laitoitko Garminin pois siitä omasta protokollamoodistaan ja NMEA:n päälle ja samalle nopeudelle molemmissa vehkeissä?

        Alkaa keinot loppua. Voi tietty olla, et gps on yksinkertaisesti paskana siltä osalta, et se ei lähetä mitään läppärille. Milläköhän siitä vois saada varmuutta?

        Laitteet kyllä temppuilee muutenkin. Gps esimerkiksi sammuu, kun yrittää laittaa taustavaloja siihen päälle. Tuli mieleen, että voisko se auton akkulaturi olla sopimaton virtalähteeksi. Tarttis vissiin koittaa suoraan akusta, jos auttais asiaa.

        Toinen asia mikä ihmetyttää on se oikean portin löytäminen. Kun laitoin merikartan gps asetuksista portiksi com3, niin sain kartan menemään seurantatilaan, vaikkei se sitä tietoa gepsiltä saanutkaan. Kai se sitten on oikea portti? Mielenkiintoista on, että kun yritti laittaa portiksi com4, niin koko karttaohjelma sammui. Muilla numeroilla herjasi vain, ettei onnistu.


      • ehjä
        Scand kirjoitti:

        Eli laitteessa on ulkoinen antenni ja se on pihalla. Löytää kyllä satelliitit ja itse gps näyttää sijainnin ihan ok. Tiedot ei vain jostain syystä siirry tietokoneelle.

        Tutkin laitteen piuhoja ja mietin voisiko niissä olla joku pielessä. Tietokoneliitäntä piuha on lisävaruste ja sen liittimiä ei mielestäni saa mitenkään väärin asennettua. Toinen pää tulee läppäriin ja toinen gepsiin. Kolmanteen päähän liitetään Garminin alkuperäinen virtajohto.

        Olen ottanut virran akkulaturilta suoraan mustaan ja punaiseen. Virtajohdossa on muitakin avoimia päitä, muttei niitä minun ymmärtääkseni tarvitse kytkeä mihinkään?

        Onko pin 2 Garminin liitimessä ja pin 5 D-9:ssa ovat yhteydessä ?


      • jareta
        Scand kirjoitti:

        Alkaa keinot loppua. Voi tietty olla, et gps on yksinkertaisesti paskana siltä osalta, et se ei lähetä mitään läppärille. Milläköhän siitä vois saada varmuutta?

        Laitteet kyllä temppuilee muutenkin. Gps esimerkiksi sammuu, kun yrittää laittaa taustavaloja siihen päälle. Tuli mieleen, että voisko se auton akkulaturi olla sopimaton virtalähteeksi. Tarttis vissiin koittaa suoraan akusta, jos auttais asiaa.

        Toinen asia mikä ihmetyttää on se oikean portin löytäminen. Kun laitoin merikartan gps asetuksista portiksi com3, niin sain kartan menemään seurantatilaan, vaikkei se sitä tietoa gepsiltä saanutkaan. Kai se sitten on oikea portti? Mielenkiintoista on, että kun yritti laittaa portiksi com4, niin koko karttaohjelma sammui. Muilla numeroilla herjasi vain, ettei onnistu.

        itsekin olen joskus paininut saman tyyppisten ongelmien parissa. SYinä on ollut milloin mitäkin.
        1. Tietokoneen ja ohjelman määrittämät portit ei ole samoja

        2 ohjelman bongaama nopeus ei ole sama kuin Gepsin lähettämä.

        3. Garminilla on joku oma muotonsa joka ei olekaan välttämättä puhdas NMEA

        Itse selvittäisin jostain a) mitä muotoa Gepsisi oikeasti lähettää

        b)Mihin porttiin tietsikka sinun Gepsisi oikeasti määrää.

        C)Hyper terminal ohjelmalla pystyt myös näkemään tuleeko Gepsiltä jotain ja jos jotain niin mitä.


      • akkulaturi
        Scand kirjoitti:

        Alkaa keinot loppua. Voi tietty olla, et gps on yksinkertaisesti paskana siltä osalta, et se ei lähetä mitään läppärille. Milläköhän siitä vois saada varmuutta?

        Laitteet kyllä temppuilee muutenkin. Gps esimerkiksi sammuu, kun yrittää laittaa taustavaloja siihen päälle. Tuli mieleen, että voisko se auton akkulaturi olla sopimaton virtalähteeksi. Tarttis vissiin koittaa suoraan akusta, jos auttais asiaa.

        Toinen asia mikä ihmetyttää on se oikean portin löytäminen. Kun laitoin merikartan gps asetuksista portiksi com3, niin sain kartan menemään seurantatilaan, vaikkei se sitä tietoa gepsiltä saanutkaan. Kai se sitten on oikea portti? Mielenkiintoista on, että kun yritti laittaa portiksi com4, niin koko karttaohjelma sammui. Muilla numeroilla herjasi vain, ettei onnistu.

        ei sovi virtalähteeksi - veikkaan että liian huonolaatuista sähköä, laita akkuun. Käytin ennen tuota 120:tä kannettavan kanssa, jossa ei ollut sarjaporttia. Välissä oli Belkinin USB Serial- sovitin. Toimi siedettävästi MeriCD:n kanssa, mutta kiukutteli juuri mainitsemillasi ilmoituksilla sen verran että hermostuin siihen. Lisäksi oli tarkka siitä kumpi laite käynnistetään ensin. Nykyisessä navigointi-pc:ssäni on oikea sarjaportti - ei enää häikkää. Tosin ohjelmakin on Seaclear II.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe