ATJ

sekoilut

ihmetyttää ainakin minua. Kun näin ensi kertaa uuden rekisteröintitodistuksen (rekisteriotteen), niin en voinut kuin ihmetellä.

Ankean näköinen paperi, rivit kulkee miten sattuu. Pienellä kyhöstettyjä tekstejä lokeroissa, heikompinäköiset ilmeisesti lukevat suurennuslasin kanssa. Erikoisehdoissa paljon kirjoitusvirheitä tähän tyyliin:

tAVaraTilassa ARVA 63 PYK Mu-kAiset ISTUIMET kolMelle henki-lölle käyttöaseTUk-sen 63 pyk...

Ei mitään tyylitajua, pienellä ja isolla kirjoitettua tekstiä sekaisin. LTJ- aikuinen rekisteriote on paljon fiksumman näköinen. Otteissa ei mitään vesileimoja tai hologrammeja; teknisesti helpot väärentää.

Käsittääkseni osasyy uuteen ATK- järjestelmän tuloon oli se, että nyt saadaan ns. "ykkösviat" rekisteriotteelle. Minusta siihen olisi ollut paljon yksinkertaisempi konsti: Asiakas pitää ajossa rekisteriotteen lisäksi edellisessä katsastuksessa tulostetun tarkastuskortin, seuraavaan katsastukseen saakka. Tai sitten olisi vaan kehitetty LTJ:tä, että viat olisi saatu sinne. Varmasti halvempi ratkaisu.

Miksi LTJ-puolelta ei saa rekisteröintikatsastuksessa vanhempien autojen "tyyppikoodia" ja taustatietoja siirrettyä suoraan ATJ-puolelle pohjatiedoiksi. Rekisteröintikatsastuksiin tulee paljon autoja ilman EY-tyyppikoodia, varianttia ja versiota. Vähän tökeröä siirrellä joka tieto kopioimalla. Muutenkin aikaa kuluu näyttöjä kliksuttaessa.

Lisäksi muutamiin rekisteröintitodistuksiin on tulostunut jatkosivulle ihan selviä virheitä. Katsokaa myös, että katsastuspäivämäärä ja seuraava katsastusväli tulevat oikein, virheitä on ollut. Korjauskehoituksista rekisteriotteelle, tekstit kolmesta valoviasta puoli sivua.

AKE:lta vois kysyä, että menikö ihan monta vuotta tämän hienon systeemin kehittelyssä.

tERveISin AUtokatSAStaja.

7

1614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghdfhd

      "Miksi LTJ-puolelta ei saa rekisteröintikatsastuksessa vanhempien autojen "tyyppikoodia" ja taustatietoja siirrettyä suoraan ATJ-puolelle pohjatiedoiksi."

      Totta vain osittain. Esim. uudehkojen pakujen osalla onnistuu järjestään. Tyyppikoodi syötetään versiokenttään. Tosin nämä ovat sekä TYYTI:n ATJ että LTJ puolelle tallennettuja. Myös esim. monien vanhempien Volvojen versio on ATJ:ssa LTJ-tyyppikoodi.

      Eipä tuossa nyt niin iso homma kuitenkaan ole näpytellä tietoja käsin. Jos omaa normaalit ATK-taidot ja tekee muutaman kymmenen RK:ta homman pitäisi sujua jouhevasti.

      • LTJ oli

        paljon parempi.


      • gfhfghfg
        LTJ oli kirjoitti:

        paljon parempi.

        Missä mielessä? Loogisuutta ohjelmassa ei ollut, eikä siinä ollut kapasitettiia tallentaa niitä tietoja, mitä tänäpäivänä tallennetaan. Se että esim. turvavarusteet tulivat aikanaan erikoisehtoihin johtui järjestelmän rajoittuneisuudesta.

        Ymmärrän kyllä että vanhojen koirien on vaikea oppia uusia temppuja.


    • A-suikka

      työnnä piirilä suikka hanuriis.samat karjalaiselle.

    • varianttijaversio

      ATJ on kyllä mahtava järjestelmä, mikään ei ole parempaa, kuin se, kun hakkaa rk:ssa ne 17 eri rengasta copypasteperiaatteella sinne tietoihin. ai sitä riemua.

      • Uteliaas

        On katsastajan riemut aika vähissä; "kun hakkaa rk:ssa ne 17 eri rengasta copypasteperiaatteella sinne tietoihin. ai sitä riemua". Onko työssäsi jotain muita riemun hetkiä?


    • Hajattelija

      Sekoilut. Voit tuosta kirjoitusulkoasusta kiittää sitä virkamiestä, joka on erikoisehdon aikanaan auton tietoihin lisännyt. Jos taas teksti kiemurtelee paperilla miten sattuu niin siitä saat kiittää paperin ulos sylkenyttä tulostinta.
      Jos kaikki virheelliset rekisteritiedot korjattaisiin niin siinä menisi niin paljon aikaa ja henkilöresursseja että koko Trafi menisi kyykkyyn.
      LTJ-ATJ muutoksen päätarkoitus ei todellakaan ollut saada myöhemmässä vaiheessa korjauskehotuksia otteelle. Vaan että sinne saadaan auton tyyppitiedot kattavasti lisättyä yms.
      Ei millään pahalla mutta yritä löytää joku joka osaa ohjelmoida LTJ:ää. Siinä oli yksi syy päivitykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe