Öljykriisi on "pendelöinnin" loppu

Debatoija

Nythän on niin, että maailmanlaajuisesti on saavutettu tai ollaan saavuttamassa ns. Peak Oil tilanne, joka tarkoittaa öljyn ja sitä kautta bensiinin ja dieselin jyrkkää hinnannousua. Öljy on nyt vuodessa noussut n. 66 dollarista 105 dollariin. Koko viimeaikainen öljyn hinnan nousu ei ole vielä edes sisässä bensan nykyhinnoissa. Euron vahvuus on myös auttanut tässä asiassa, toistaiseksi. Bensan hinta todennäköisesti hipoo jo tänä vuonna paria euroa öljyn hinnan noustessa ehkäpä n. 150 dollariin.

Siihen mennessä, kun nämä kuntaliitokset millään tavoin olisivat edes käynnistyneet vaikka ne päätettäisiinkin toteuttaa eli joskus 3-5 vuoden päästä, öljyn hinta lienee silloin tuolla 400-500 dollarin paikkeilla ja bensan hinta 4-6 euroa litra, voi olla kovempikin jos euro heikkenee. Mahdollisesti jo toteutetaan jotain örkkituomiojamaisia bensakuponkeja tms. Tässä vaiheessa on myös sitten maailman laajuinen talouslama ynnä nälänhädät jne...

Tämä tarkoittaa siis ns. bendelöinnin eli pitkien työmatkojen jyrkkää vähenemistä kaikinpuolin. Se tarkoittaa (keillä viellä on työpaikka) sitä, että käydään lähempänä eli siis useimmiten omassa kunnassa työssä joko joukkoliikenteellä, fillarilla tai vaikkapa suksilla tai rullaluistimilla.

Tämä tuleva kehitys vie joka tapauksessa pohjan pois tältä Turun harjoittamalta ruikutukselta pendelöinneistä ja kaupunkirakenteiden vinoutuneisuuksista. Energiakriisin aikana, joka kestää n. 20 vuotta, niin pikemminkin on Turulle ETU, jos se ei nyt lähde mihinkään kuntaliitoksiin. Noissa olosuhteissa nimenomaan nyt sitten Turun mallisen kompaktin kaupungin pitäisi olla kaikkein vahvin ja pärjätä taloudellisesti parhaiten. Siis mikäli nykyiseen huonoon menoon ovat syynä ne ongelmat, mitä Pukkinen ja muu Turun johto esittää.

Tämä esittämäni skenaari toteutuu 100% varmuudella, se on vain ajan kysymys. Itse uskon sen tapahtuvan 2-5 vuoden sisään, mutta joka tapauksessa taatusti seuraavan vuosikymmenen aikana.

6

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähneeni

      pahaa unta, mutta ei, painajaismaista vitsiä pukkaa heti aamulla.

      • päässä!

        Kukaan ei uskonut muutama vuosikymmen sitten skenaristeja, jotka povasivat tuotttavan työn siirtyvän halpamaihin. Ensimmäinen aalto on lopuillaan: Kiinasta siirrytään vielä (toistaiseksi) halvempiin maihin, koska pääoman pitää takoa omistajilleen tarpeeksi voittoa. Tien pää on näkyvissä. Ilmastohuolet ja energian vähyys hoitavat loput.

        Aloittaja oli tosiaan pelottavan oikeassa! Mikä on ettei mitään tehdä, vaikka totuus on tiedossa?


      • ,,,,
        päässä! kirjoitti:

        Kukaan ei uskonut muutama vuosikymmen sitten skenaristeja, jotka povasivat tuotttavan työn siirtyvän halpamaihin. Ensimmäinen aalto on lopuillaan: Kiinasta siirrytään vielä (toistaiseksi) halvempiin maihin, koska pääoman pitää takoa omistajilleen tarpeeksi voittoa. Tien pää on näkyvissä. Ilmastohuolet ja energian vähyys hoitavat loput.

        Aloittaja oli tosiaan pelottavan oikeassa! Mikä on ettei mitään tehdä, vaikka totuus on tiedossa?

        Lähijunat, ratikat ja pikaraitiotie.. busseillekin löytyy parempia energiamuotoja. Ei pendelöinti mihinkään katoa. Kaarinasta ja Raisiosta vaikka pyöräilee Turkuun tai tarvittaessa konttaa.

        Helsingin välimatkoilla voisi tulla jonkun sortin ongelmia.


      • eikä piisaakkaan
        ,,,, kirjoitti:

        Lähijunat, ratikat ja pikaraitiotie.. busseillekin löytyy parempia energiamuotoja. Ei pendelöinti mihinkään katoa. Kaarinasta ja Raisiosta vaikka pyöräilee Turkuun tai tarvittaessa konttaa.

        Helsingin välimatkoilla voisi tulla jonkun sortin ongelmia.

        Helsinki naapureineen satsaa lähivuosina yli kaksi miljardia euroa erilaisiin väylähankkeisiin. Ei ole halpaa se kaiken mahdollisen keskittäminen ja metropoliksi himoitseminenkaan!

        Turussa välimatkat ovat viisi kilometriä keskustasta keskustaan! Siksi ihmetyttääkin sekä kuntaliitosten vastustelu, niistä ja pendelöinnistä vouhottaminen sekä Turun keskustan puistojen nakertelu ja "kaupunkirakenteen tiivistäminen kestävään kehitykseen" vedoten. Meillä ei tosiaankaan voida puhua maailmanlaajuisesti ajatellen asutuksen hajautumisen haitallisista vaikutuksista!

        Ettei nykyinen kuntajako vain olisi ihan paikallaan? Takavuosina Helsingin herrat melttosivat kaupunginoisavaltuustoista ja ruohonjuuritason päätösmahdollisuuksien lisäämisestä. Turussakin istui Varissuon kaupunginosavaltuusto ihan tosissaan. Koettakaa jo nyt hyvät herrat päättää pyritäänkö suuriin yksiköihin vai pyritäänkö kuntalaisten vaikutusvaltaa lisäämään siirtämällä päätöksetekoa lähemmäs asukkaita?

        Ongelmat tosiaan näyttävät ihan toisenlaisilta pääkaupungin vinkkelistä kuin Ihalan suunnalta katsottuna. Tottakai voidaan miettiä voisiko ne ruokaostokset tehdä jo Hirvensalossa, ettei tarvitsisi myllyihin kaahata.

        On myös huomattava, että pendelöinti on, jo nimensäkin mukaan, aina kaksipuolista: näillä näkymin ei koskaan päästä tilanteeseen, jossa työt, palvelut ja asuminen mahtuisivat lastenvaunuetäisyydelle, kolmensadan metrin säteen sisään! Markkinavoimat viimeistään pitävät huolen, että hynää tuottaakseen toiminta siirtyy aina halvimmille alueille. Esimerkkinä mainittakoon telakkateollisuus Turussa. Kun maasta saa tarpeeksi hyvän hinnan, kannattaa kannattavakin tuotanto siirtää alta pois!


      • ...........
        päässä! kirjoitti:

        Kukaan ei uskonut muutama vuosikymmen sitten skenaristeja, jotka povasivat tuotttavan työn siirtyvän halpamaihin. Ensimmäinen aalto on lopuillaan: Kiinasta siirrytään vielä (toistaiseksi) halvempiin maihin, koska pääoman pitää takoa omistajilleen tarpeeksi voittoa. Tien pää on näkyvissä. Ilmastohuolet ja energian vähyys hoitavat loput.

        Aloittaja oli tosiaan pelottavan oikeassa! Mikä on ettei mitään tehdä, vaikka totuus on tiedossa?

        "Kapitalismi tiensä päässä!"

        Höpsis. Se vaan etsii uusia muotoja ymmpäröivän maailman muuttuessa.


      • vähän asiaa
        eikä piisaakkaan kirjoitti:

        Helsinki naapureineen satsaa lähivuosina yli kaksi miljardia euroa erilaisiin väylähankkeisiin. Ei ole halpaa se kaiken mahdollisen keskittäminen ja metropoliksi himoitseminenkaan!

        Turussa välimatkat ovat viisi kilometriä keskustasta keskustaan! Siksi ihmetyttääkin sekä kuntaliitosten vastustelu, niistä ja pendelöinnistä vouhottaminen sekä Turun keskustan puistojen nakertelu ja "kaupunkirakenteen tiivistäminen kestävään kehitykseen" vedoten. Meillä ei tosiaankaan voida puhua maailmanlaajuisesti ajatellen asutuksen hajautumisen haitallisista vaikutuksista!

        Ettei nykyinen kuntajako vain olisi ihan paikallaan? Takavuosina Helsingin herrat melttosivat kaupunginoisavaltuustoista ja ruohonjuuritason päätösmahdollisuuksien lisäämisestä. Turussakin istui Varissuon kaupunginosavaltuusto ihan tosissaan. Koettakaa jo nyt hyvät herrat päättää pyritäänkö suuriin yksiköihin vai pyritäänkö kuntalaisten vaikutusvaltaa lisäämään siirtämällä päätöksetekoa lähemmäs asukkaita?

        Ongelmat tosiaan näyttävät ihan toisenlaisilta pääkaupungin vinkkelistä kuin Ihalan suunnalta katsottuna. Tottakai voidaan miettiä voisiko ne ruokaostokset tehdä jo Hirvensalossa, ettei tarvitsisi myllyihin kaahata.

        On myös huomattava, että pendelöinti on, jo nimensäkin mukaan, aina kaksipuolista: näillä näkymin ei koskaan päästä tilanteeseen, jossa työt, palvelut ja asuminen mahtuisivat lastenvaunuetäisyydelle, kolmensadan metrin säteen sisään! Markkinavoimat viimeistään pitävät huolen, että hynää tuottaakseen toiminta siirtyy aina halvimmille alueille. Esimerkkinä mainittakoon telakkateollisuus Turussa. Kun maasta saa tarpeeksi hyvän hinnan, kannattaa kannattavakin tuotanto siirtää alta pois!

        Kaupunkiseutu joka hajoaa jo 240 000 asukkaan kohdalla on aivan päin persettä, jos se ikinä kasvaa 500 000 asukkaan kaupunkiseuduksi tai miljoonakaupungiksi, mikä mamujen ansiosta on jopa mahdollista.

        Tiivis rakentaminen on aina viisasta ja se tulee aloittaa pienestä kylästä ja lopettaa vasta sitten kun lehmät lentää!

        Tiiviiseen kaupunkiin syntyy siihenkin aina välivyöhykkeitä, joissa voit asua kevyemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe