Mustavalkoisuus.

uskis

Täällä esiintyy erittäin mustavalkoisia mielipiteitä esimerkiksi aihessta saarnaajat. Toiset tuntuvat pitävän saarnaajia melkein Jumalan sijaisina, erehtymättöminä ja aina kritiikittömästi oikeassa olevina. Jos joku on eri mieltä jostakin asiasta kuin saarnaaja, vika on ilman muuta kuulijassa.

En väitä, etteikö kuulijoissakin vikaa olisi. Itse ainakin kuulijana olen usein aivan liian kriittinen. Ei sekään ole hyväksi ainakaan omalle uskolle. Mutta ihmisiä me kaikki olemme, erehtyväisiä ihmisiä niin saarnaajat kuin sanan kuulijatkin. Joskus voi saarnaaja olla oikeassa, joskus joku seurakuntalainen. Ei kukaan ole ylemmässä asemassa kuin toinen.

Keskitie tässäkin. Siunausta kaikille ja hyvää arkiviikkoa.

21

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aameen

      Ja SANA on Jeesus Kristus. Tämä asia joka näyttää monilta kuulijoilta kokonaan unohtuneen.

      Kuunnellessani sanan julistusta, kuuntelen julistaako puhuja Jeesusta Kristusta syntisten palastajana, uskon kautta ilman ihmisen omia töitä, joka on raamatussa kaikkien luettavissa oleva Sana.
      - ARMOSTA
      - KRISTUKSEN TÄHDEN
      - USKON KAUTTA

      vai edustaako JULISTAJA joitakin muita arvoja.

      Esimerkkinä muunlaisesta julistuksesta voisi mainita liikkeen omaa traditiota ylikorostavan julistamisen, joka tulee ilmi hengessä; "vain me", tai "hyvä me". Silloin puhuja julistaa väärää seurakuntaoppia.

      Tai jos puhuja julistaa vastoin Jumalan sanaa, siis vastoin ARMON sanaa, niin kutsuttua vaakaa pelastusoppina. Kiteyttäen: "karta pahaa ja tee hyvää"- oppi.

      Koska hyvä on vain Jumala, ja me ihmiset olemme syntisiä, niin edellä mainitun kaltainen julistus ei johda syntisten pelastukseen yksin armosta, yksin kristuksen tähden, yksin uskon kautta.

      Pelastuksen sijaan tällainen vaakaopin julistus johtaa omahyväiseen itsekeskeiseen ja sonnalta löyhkäävään omavanhurskauteen.

      Silloin "parannus" käsitetään Kristuksen lahjavanhurskauden sijasta lihan asteittaisena pyhittymisenä Jumalan kaltaiseksi.

      Taikka vastaavasti jatkuvana ponnisteluna kiertävään kehään; -> "pöntön kautta epävarmaan armoon tänään ja huomenna, -> epäilyksiin ja epätöivoon viimeistään ylihuomenna." "Kun en pysty parempaan, kun en pysty parempaan"!!!

      Ja totta onkin, VARMASTI ET PYSTY parempaan.
      Sen verran tässä viimeksi mainitussa tilassa on jo rehellisyyttä.

      Mutta älä menetä toivoasi syntinen:

      Jeesukselta sinä saat kaiken lahjaksi, saat syntisi anteeksi saat Kristuksen täydellisen vanhurskauden ilman omia ansioitasi. Saat myöskin voiman tulla Jumalan lapseksi ja voiman elää Jumalan lapsen elämää, uskossa toivossa ja rakkaudessa. Sillä Jumala on rakkaus.

    • keskitietä !!

      Ei ole olemassa mitään keskitietä. On vain Jumalan sana tai ihmissana.
      On kulta, hopea ja jalokivet tai sitten heinät ja oljet. Välimuodosta Jeesus ei puhunut mitään.

      en ota tämän enempää kantaa itse kinaan.

      • Juuri näin

        Tästähän avaaja puhui, mustavalkoisuudesta ihmisten välisissä suhteissa.

        Jumalalla on vain yksi kelvollinen uhrikaritsa, joka on uhrattu kaikkien syntien sovitukseksi. HÄN ON JEESUS KRISTUS!

        Kristuksen sijasta, jonka yksin uskolla voi omakseen omistaa, moni on langennut uhrijumalanpalvelukseen vielä tänäkin päivänä.
        Havaitsematta itse mitään, eletään vahvasti lain vaatimuten alla ja yritetään lepytellä vaikka millaisilla konsteilla vihaista Jumalaa.


      • Itse asiassa
        Juuri näin kirjoitti:

        Tästähän avaaja puhui, mustavalkoisuudesta ihmisten välisissä suhteissa.

        Jumalalla on vain yksi kelvollinen uhrikaritsa, joka on uhrattu kaikkien syntien sovitukseksi. HÄN ON JEESUS KRISTUS!

        Kristuksen sijasta, jonka yksin uskolla voi omakseen omistaa, moni on langennut uhrijumalanpalvelukseen vielä tänäkin päivänä.
        Havaitsematta itse mitään, eletään vahvasti lain vaatimuten alla ja yritetään lepytellä vaikka millaisilla konsteilla vihaista Jumalaa.

        autuuden oppi ja armonjärjestys.Ei siis ole myöskään mitään keskitietä; Kristuksen oppi ei tee kompromisseja! Taivu tai taitu. Luther moitti Melanktonia siitä, että tämä pyrki tekemään kompromisseja katolisten kanssa oppikysymyksissä, samoin Mooses moitti veljeään, ylipappi Aaronia siitä, että tämä ei ollut kyllin kiivas Jumalan puolesta, vaan myötäili kansan tahtoa!


      • Aameen
        Itse asiassa kirjoitti:

        autuuden oppi ja armonjärjestys.Ei siis ole myöskään mitään keskitietä; Kristuksen oppi ei tee kompromisseja! Taivu tai taitu. Luther moitti Melanktonia siitä, että tämä pyrki tekemään kompromisseja katolisten kanssa oppikysymyksissä, samoin Mooses moitti veljeään, ylipappi Aaronia siitä, että tämä ei ollut kyllin kiivas Jumalan puolesta, vaan myötäili kansan tahtoa!

        Jos sellainen olisi niin se olisi kirjoitettuna Raamatussa. Puheet armonjärjestyksestä ovat pietismiä.

        Laki herättää synnin tuntemiseen, ja pakottaa syntisen turvautumaan Kristuksen haavoihin. Tämä on yksiselitteisesti kristinuskon sanoma. Siinä ei ole mitään "järjestystä".

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        Ilm. 3:20   Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        Ilm. 3:21   Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.

        Ilm. 3:22   Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Mitä Henki sanoo seurakunnille??

        Ilm. 22:16   Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

        Ilm. 22:17   Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"

        Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"

        Ja joka janoaa, tulkoon,

        ja joka tahtoo, *) ottakoon elämän vettä lahjaksi.


        Ilm. 22:18   Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee:

        Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

        Ilm. 22:19   ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista,

        niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

        Ilm. 22:20   Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!


      • Aameen kirjoitti:

        Jos sellainen olisi niin se olisi kirjoitettuna Raamatussa. Puheet armonjärjestyksestä ovat pietismiä.

        Laki herättää synnin tuntemiseen, ja pakottaa syntisen turvautumaan Kristuksen haavoihin. Tämä on yksiselitteisesti kristinuskon sanoma. Siinä ei ole mitään "järjestystä".

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        Ilm. 3:20   Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        Ilm. 3:21   Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.

        Ilm. 3:22   Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Mitä Henki sanoo seurakunnille??

        Ilm. 22:16   Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

        Ilm. 22:17   Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"

        Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"

        Ja joka janoaa, tulkoon,

        ja joka tahtoo, *) ottakoon elämän vettä lahjaksi.


        Ilm. 22:18   Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee:

        Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

        Ilm. 22:19   ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista,

        niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

        Ilm. 22:20   Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!

        Joka kastetaan tai on kastettu, pelastuu??

        Laki herättäää...
        Pakottaa...
        Uskoo...-
        kastetaan...

        Ei mitään järjestystä??

        Jos se onkin niin, että ensin uskotaan ja sitten laki herättää ja ihan ekaksi käydään kasteella.

        Ei mitään järjestystä????


      • Kuolleenuskonpappi
        Itse asiassa kirjoitti:

        autuuden oppi ja armonjärjestys.Ei siis ole myöskään mitään keskitietä; Kristuksen oppi ei tee kompromisseja! Taivu tai taitu. Luther moitti Melanktonia siitä, että tämä pyrki tekemään kompromisseja katolisten kanssa oppikysymyksissä, samoin Mooses moitti veljeään, ylipappi Aaronia siitä, että tämä ei ollut kyllin kiivas Jumalan puolesta, vaan myötäili kansan tahtoa!

        Laestadiuksen oppi ei ole se yksi autuuden oppi. Apostolinen oppi on yksi ja se on meille ilmoitettu Uudessa testamentissa.

        Sanot Mooseksen nuhdelleen Aaronia.
        Älkäämme ajatelko niin, että seurakunta ei olisi saarnaajien herra.

        Luther oli itsekin halukas kompromisseihin katolisten kanssa, sillä hän ei halunnut lopullista eroa katolisesta kirkosta. Hänelle kirkon yhtenäisyys oli melkeinpä pyhä asia. Kannattaa muistaa niiden, joka hyvin kevytmielisesti ovat halukkaista rikkomaan välit Suome evlut kirkkoon.


      • Kuolleenuskonpappi
        vihne kirjoitti:

        Joka kastetaan tai on kastettu, pelastuu??

        Laki herättäää...
        Pakottaa...
        Uskoo...-
        kastetaan...

        Ei mitään järjestystä??

        Jos se onkin niin, että ensin uskotaan ja sitten laki herättää ja ihan ekaksi käydään kasteella.

        Ei mitään järjestystä????

        Jumalan sana ei anna sitoa itseään järjestyksiin.
        Kasteessa on Jumalan lupaus, eikä sen lupauksen sitovuus riipu lainkaan siitä, miten hyvin ihminen siihen uskoo. Lupaukseen tarttuminen, se tietysti vaatii uskoa.
        Kastetta ei tee pätemättömäksi kastettavan uskottomuus, eikä kastajan epäusko. Kaikki on kiinni Jumalan lupauksen sansasta.

        Jumala on luvannut armahtaa, se on hänen tahtonsa, rakkautensa ilmaus. Hän on sen lupauksen antanut jo ensimmäiselle ihmisparille.


      • Joka ei tunne A:ta ei tunne...
        Aameen kirjoitti:

        Jos sellainen olisi niin se olisi kirjoitettuna Raamatussa. Puheet armonjärjestyksestä ovat pietismiä.

        Laki herättää synnin tuntemiseen, ja pakottaa syntisen turvautumaan Kristuksen haavoihin. Tämä on yksiselitteisesti kristinuskon sanoma. Siinä ei ole mitään "järjestystä".

        Ilm. 3:18   Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        Ilm. 3:19   Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        Ilm. 3:20   Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        Ilm. 3:21   Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.

        Ilm. 3:22   Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Mitä Henki sanoo seurakunnille??

        Ilm. 22:16   Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

        Ilm. 22:17   Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"

        Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"

        Ja joka janoaa, tulkoon,

        ja joka tahtoo, *) ottakoon elämän vettä lahjaksi.


        Ilm. 22:18   Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee:

        Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

        Ilm. 22:19   ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista,

        niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

        Ilm. 22:20   Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!

        Jos sellainen olisi niin se olisi kirjoitettuna Raamatussa. Puheet armonjärjestyksestä ovat pietismiä.

        Sin et tiedä mitään, lue poika Lestadiusta.


      • Aameen
        Joka ei tunne A:ta ei tunne... kirjoitti:

        Jos sellainen olisi niin se olisi kirjoitettuna Raamatussa. Puheet armonjärjestyksestä ovat pietismiä.

        Sin et tiedä mitään, lue poika Lestadiusta.

        Sinähän hauska panetus- mies olet. Ei mitään tietoa Raamatustakaan???

        Olen sitäpaitsi isoisä ollut jo pitkään, en niinkään poika enää.


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        Joka kastetaan tai on kastettu, pelastuu??

        Laki herättäää...
        Pakottaa...
        Uskoo...-
        kastetaan...

        Ei mitään järjestystä??

        Jos se onkin niin, että ensin uskotaan ja sitten laki herättää ja ihan ekaksi käydään kasteella.

        Ei mitään järjestystä????

        Mikä järjestys piti olla -

        Joka uskoo JEESUKSEN , JUMALAN POJAKSI , hän pelastuu .

        Kasteen ja uskon vai uskon ja kasteen . Jeesuksen omat sanat tästä, oli että järjestyksellä ei ole väliä, kunhan ne tulee tehtyä .


      • uskis
        Juuri näin kirjoitti:

        Tästähän avaaja puhui, mustavalkoisuudesta ihmisten välisissä suhteissa.

        Jumalalla on vain yksi kelvollinen uhrikaritsa, joka on uhrattu kaikkien syntien sovitukseksi. HÄN ON JEESUS KRISTUS!

        Kristuksen sijasta, jonka yksin uskolla voi omakseen omistaa, moni on langennut uhrijumalanpalvelukseen vielä tänäkin päivänä.
        Havaitsematta itse mitään, eletään vahvasti lain vaatimuten alla ja yritetään lepytellä vaikka millaisilla konsteilla vihaista Jumalaa.

        Aina ei pidä hengellistää. Puhuin nyt siis nimenomaan IHMISTEN VÄLISISTÄ SUHTEISTA ja niiden mustavalkoisuudesta esikoislestadiolaisuudessa. Siinä pitäisi mielestäni pitää järki kädessä ja pysyä "keskitiellä".

        Uskossa ei ole mitään keskitietä tai sivuteitä, on vain yksi tie: Jeesus Kristus, tie totuus ja elämä. Mitään muuta mahdollisuutta ei ihmisellä ole pelastua.

        Siinä mielessä kyllä voisi sanoa uskoa Kristukseen keskitieksi, koska sen molemmilla puolilla on vaaransa: toisella lihan halut ja syntielämä, toisella omavanhurskaus tuo valkoinen enkeli, vihollisista vaarallisin. Uskallan sanoa tämän, vaikka arvaankin jonkun leimaavan minut sen vuoksi omavanhurskaaksi. Ja kyllähän minulla omaavanhurskautta riittääkin, muun muassa sen vuoksi Jeesusta tarvitsen :)


      • Aameen
        uskis kirjoitti:

        Aina ei pidä hengellistää. Puhuin nyt siis nimenomaan IHMISTEN VÄLISISTÄ SUHTEISTA ja niiden mustavalkoisuudesta esikoislestadiolaisuudessa. Siinä pitäisi mielestäni pitää järki kädessä ja pysyä "keskitiellä".

        Uskossa ei ole mitään keskitietä tai sivuteitä, on vain yksi tie: Jeesus Kristus, tie totuus ja elämä. Mitään muuta mahdollisuutta ei ihmisellä ole pelastua.

        Siinä mielessä kyllä voisi sanoa uskoa Kristukseen keskitieksi, koska sen molemmilla puolilla on vaaransa: toisella lihan halut ja syntielämä, toisella omavanhurskaus tuo valkoinen enkeli, vihollisista vaarallisin. Uskallan sanoa tämän, vaikka arvaankin jonkun leimaavan minut sen vuoksi omavanhurskaaksi. Ja kyllähän minulla omaavanhurskautta riittääkin, muun muassa sen vuoksi Jeesusta tarvitsen :)

        Jumalan siunausta sinulle ja kiitos hyvistä puhuttelevista viesteistäsi.


      • kirkkaus
        Aameen kirjoitti:

        Jumalan siunausta sinulle ja kiitos hyvistä puhuttelevista viesteistäsi.

        loistaa joka viestissäsi,et ihan häikäsee.


      • uskis
        Aameen kirjoitti:

        Jumalan siunausta sinulle ja kiitos hyvistä puhuttelevista viesteistäsi.

        teille runsasta Jumalan siunausta elämäänne! Kiitos kommenteistanne.


    • Hieman totuutta teille

      Esikoisten seurakunnassa saarnataan vain sitä mitä Pyhä Henki seurakunnalle tahtoo ilmoittaa.

      Kaikki muut vaatimukset ovat syntyneet eriseuran hengestä, joka on noituutta.

      • kymysys

        No, eikö sellainen noituuden henki pitäisi ajaa saarnapaikalta pois, ettei koko seurakunta eksy?


      • Aameen

        Tuttipulooreppana siinä hartaasti tuttia lupsuttaa. :-)

        Uskotko tosissasi vielä satuihin?


      • Aameen
        kymysys kirjoitti:

        No, eikö sellainen noituuden henki pitäisi ajaa saarnapaikalta pois, ettei koko seurakunta eksy?

        Huitovat kuin heinämies helteellä sinne ja tänne.
        Pelkäävät katteettoman pohjansa putoavan. Mitä nopeammin he palaisivat tieltänsä ja ottaisivat sanoman Jeesuksesta syntisten pelastajasta vastaa, sen parempi.


      • satuihisi
        Aameen kirjoitti:

        Tuttipulooreppana siinä hartaasti tuttia lupsuttaa. :-)

        Uskotko tosissasi vielä satuihin?

        ei ole uskominen.


      • teutatess
        satuihisi kirjoitti:

        ei ole uskominen.

        JOS uskoisin, Satusetä Niin en Aameneen ,
        Ja häneen haluan uskoa näissä asioissa .
        Siiä tiedän että hän ei vie ketään pahaan, vaan puhuu ja tekee vain hyvää .
        Älkää moittiko häntä, vai luuletteko olevnne parempia , huononpia te räksyttäjät olette .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2327
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      126
      1791
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1687
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      227
      1349
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1303
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1257
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1151
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      996
    Aihe