Tarkoitus olisi hakea keväällä eri yliopistoihin opiskelemaan. Tampere olisi yhtenä vaihtoehtona. Mitä hyviä ja huonoja puolia osaatte sanoa kaupungista itsestään? Liikenne (ruuhkat, pyörätiet yms.), kahvilat, hintataso pääkaupunkiin verrattuna, vuokra-asuntomarkkinat ja ihmisten suhtautuminen muihin kiinnostavat. Kaikki oikeastaan kiinnostaa, joten saa kehua ja/tai haukkua miten haluaa:)
Olen asunut aikaisemmin Oulussa ja Hesassa, joihin myös haen yliopistoihin. Tällä kyselyllä haen vertailupohjaa haulleni sillä luultavasti pitää karsia hakukohteita kun ei ehdi lukea kaikkiin pääsykokeisiin ja koulutukset ovat varsin samanlaisia. Kiitos paljon:)
Hyvää/huonoa Tampereesta
13
1458
Vastaukset
- minun mielestäni
Ruuhkat riippuvat aika paljonkin siitä missä suunnalla asuu. Kuulopuheiden perusteella lielahdesta tuleva bussi nro 16 olisi ns. ruuhka-alueella, kenties tähänkin osaa paremmin sanoa se joka sieltäpäin tulee. Hatanpäältä, Kalevasta tulee ainakin hyvin busseja. Hervannankin liikenneyhteyksiä on kehuttu, itse en vain viitsisi 30minsaa kaupungin sisällä matkustella. Pyöräteitä on paljon moitittu Tampereella, että talvisin niitä on paljon suljettu ja keskustassa liikkuminen rajoitettua. Kahviloita löytyy, omasta mielestä paljonkin näitä peruskahviloita waynes coffee, coffee house yms. Hintataso nyt on varmaan kaikkialla enemmän tai vähemmän halvempi kun pääkaupungissa.
Vuokra-asuntoa on suht vaikea saada jos ei ole itse erittäin aktiivinen, parhaiten asunnon saa oikeastaan yksityiseltä. Opiskelijoille on tietenkin omat asuntolat eli TOAS niminen hoitaa opiskelija-asuntoja, niistä kuullut juttua että ekan vuoden opiskelija joutuisi useinkin soluun ns. ekaan mikä vapautuu. Opiskelija-asunnoissa on se hyvä puoli että ne ovat yleensä halvempia kuin yksityiseltä hankitut. Itse olen asunut aina yksityisellä hinnat ovat olleet yksiöissä 380-400€, halvempi asunto oli Nekalan alueella jonne en suosittele kyllä ainakaan nuoren yksinäisen naisen muuttavan, tosin en kyllä pahemmin kenenkään muunkaan ainakaan näihin puutaloihin. Toinen asunto oli Kalevassa, voisin ehkä sanoa että tuurilla oli "halpa" ja hyväkuntoinen jossa kylläkin nousi vuokra kun itse muutin siitä pois. Nykyinen kaksio hatanpäällä 580euroa. Kalevaan ja Hatanpäähän molempiin asuinalueena olen ollut tyytyväinen.
Ihmisten suhtautuminen, itse olen asunut täällä noin 2vuotta ja harvemmin kukaan mitään sanoo kun kaupungilla kuljeskelee, pääasiassa juopot höpöttelee. En nyt oikein tiedä mitä haet ihmisten suhtautumisella. mutta tossa nyt oli jotain- Cannond
Suhtautuminen olikin ehkä väärä ilmaisu. Ainakin Hesassa ihmiset ovat melko töykeitä käytökseltään. Hyvää asiakaspalvelua saa etsimällä etsiä liikkeistä ja kaupoista. Oulussa taas löytyy hyvää palvelua kaupoista ja ihmiset tervehtivät toisiaan suht yleisesti (tuntemattomatkin). Miten lie Tampereella asiakaspalvelu liikkeissä ja kaupoissa?
- asuva
Cannond kirjoitti:
Suhtautuminen olikin ehkä väärä ilmaisu. Ainakin Hesassa ihmiset ovat melko töykeitä käytökseltään. Hyvää asiakaspalvelua saa etsimällä etsiä liikkeistä ja kaupoista. Oulussa taas löytyy hyvää palvelua kaupoista ja ihmiset tervehtivät toisiaan suht yleisesti (tuntemattomatkin). Miten lie Tampereella asiakaspalvelu liikkeissä ja kaupoissa?
Samaa mieltä olen siinä, että vuokrakämpän saa ehkä helpoiten yksityisiltä. Ite olen tehnyt aina niin, että olen laittanut ilmoituksen Aamulehteen ja joskus jopa kauppojen ilmoitustauluille vastaillut muiden ilmoituksiin. Aina on jotain poikinut.
Kerran käytettiin kaverin kanssa erästä (aika pientä?) välitysfirmaa, kun haettiin kimppakämppää parikymppisinä neitokaisina. Firman täti tais ottaa muodon vuoksi hakemuksen vastaan hieman ehkä pitkin nenänvarttaan katsoen ja luulenpa, että se paperi meni johonkin ö-mappiin tai roskiin, sillä tähän päivään mennessäkään ei ole mitään kuulunut sieltä... Toi tietenkin oli vain yks kokemus väl.firmoista, mutta ainoaksi jäi...
Viitisen vuotta sitten vuokrattu 44 neliöinen kaksio maksoi 440e/kk. Ei ollut luksuskuntoinen, mutta ihan ok: ei parveketta, ihan keskustan tuntumassa Pyynikillä (5 min. kävellen Sokokselle...), tilava kylppäri, tilava keittokomero=pieni pöytä mahtui ym, mukava asuinalue, lenkkimaastot nurkan takana.
Seuraava kaksio oli 500 e/kk: ok-kuntoinen/keittokomero hieman epäsiisti ja onnettoman pieni, heti Sokoksen takana=loistava keskustasijainti ja siihen nähden edullinen vuokra, ei parveketta, n. 40 neliöö muistaakseni.
Nyt on 42 neliöinen kaksio Amurista 620 e/kk: n.15 min. kävellen Sokokselle, mahtava taloyhtiö, parveke, oma sauna, erittäin hyväkuntoinen, keittokomero, mutta suht mukavasti kaappeja ja tiskikone mahtuisi, jos olisi...
Kaikissa kämpissä on aina ollut alaovi ympäri vrk:n lukossa, mutta Sokoksen takana olevan kämpän rappukäytävään/ullakolle pääsi aina pultsareita/huumeiden käyttäjiä. Pari kertaa ite soittanut poliisille, mutta ei niistä henk.koht.ole ollut muuta haittaa kuin kämppään kuuluva melu, joskus harvoin "imelä" huumeen haju(?) ja kerran joku oli lirauttanut lammikon naapurin oven eteen käytävälle(koiria ei ollut meillä kenelläkään...).
Muissa kämpissä ei ole ollut vastaavia ongelmia, etenkin tää viimeinen on ollut superrauhallinen (muut asukkaat lähinnä eläkeläisiä). Tosin kesällä Särkänniemen laitteiden äänet ottaa välillä päähän, etenkin Halfpipe-laite, jos ei ole stereot päällä tms... Junan ääni kuuluu myös, mutta siihen on tottunut ja siihen ei enää niin kiinnitä huomiota.
Ihmiset yleensä on kai ihan "normaaleja". Ystävällisiä/töykeitä riippuen ihmisestä, pääasiallisesti kai ihan asiallisia ihmisiä?
Nuoriso ehkä saattaa välillä nujakoida esim. Hämeenkadulla /Keskustorilla, mutta samanlaista se kai on joka paikassa? Rauhassa olen ainakin itse saanut aina kulkea, ja kai se on suhtautumisestakin aika paljon kiinni, kun ei jää tuijotteleen ketään halveksivasti tai ala provosoimaan ketään arvostelemalla/muilla kommenteilla... Joskus kävelykadun pultsarit on kysyneet tupakkaa/kolikkoa, mutta vakivastaus on "sori, en polta/ei ole käteistä mukana"ja hyvin ovat jättäneet rauhaan heti sen jälkeen. Yksi jopa toivotti hyvät päivänjatkot sen jälkeen -kohtelias tapaus:-) Jotkut väittää, että ne ahdistelee, mutta en ole kyllä ikinä nähnyt sellaista??
Kannattaa tietenkin miettiä mihin aikaan liikkuu ja missä & yksin vai jonkun kanssa. Pyynikille (siis metsään/Eteläpuistoon)en välttämättä lähtisi kovin myöhään/pimeällä yksin. Kerran käytin koiraa(ei mikään sakemanni tms.) pissalla Eteläpuiston puistikossa pimeällä ja joku mies seuraili meitä aika kauan pitkin "puistokujia", joten palattiin aika äkkiä Hämeenpuistoon "ihmisten ilmoille". Voi tietty olla, että olin vain hieman vainoharhainen... Muuten ei ole pelottanut kulkea missään.
Harrastusmahdollisuuksia ja kauppoja ym. palveluita on kai ihan kivasti tai ainakin mun tarpeisiin. - blackmagictiger
asuva kirjoitti:
Samaa mieltä olen siinä, että vuokrakämpän saa ehkä helpoiten yksityisiltä. Ite olen tehnyt aina niin, että olen laittanut ilmoituksen Aamulehteen ja joskus jopa kauppojen ilmoitustauluille vastaillut muiden ilmoituksiin. Aina on jotain poikinut.
Kerran käytettiin kaverin kanssa erästä (aika pientä?) välitysfirmaa, kun haettiin kimppakämppää parikymppisinä neitokaisina. Firman täti tais ottaa muodon vuoksi hakemuksen vastaan hieman ehkä pitkin nenänvarttaan katsoen ja luulenpa, että se paperi meni johonkin ö-mappiin tai roskiin, sillä tähän päivään mennessäkään ei ole mitään kuulunut sieltä... Toi tietenkin oli vain yks kokemus väl.firmoista, mutta ainoaksi jäi...
Viitisen vuotta sitten vuokrattu 44 neliöinen kaksio maksoi 440e/kk. Ei ollut luksuskuntoinen, mutta ihan ok: ei parveketta, ihan keskustan tuntumassa Pyynikillä (5 min. kävellen Sokokselle...), tilava kylppäri, tilava keittokomero=pieni pöytä mahtui ym, mukava asuinalue, lenkkimaastot nurkan takana.
Seuraava kaksio oli 500 e/kk: ok-kuntoinen/keittokomero hieman epäsiisti ja onnettoman pieni, heti Sokoksen takana=loistava keskustasijainti ja siihen nähden edullinen vuokra, ei parveketta, n. 40 neliöö muistaakseni.
Nyt on 42 neliöinen kaksio Amurista 620 e/kk: n.15 min. kävellen Sokokselle, mahtava taloyhtiö, parveke, oma sauna, erittäin hyväkuntoinen, keittokomero, mutta suht mukavasti kaappeja ja tiskikone mahtuisi, jos olisi...
Kaikissa kämpissä on aina ollut alaovi ympäri vrk:n lukossa, mutta Sokoksen takana olevan kämpän rappukäytävään/ullakolle pääsi aina pultsareita/huumeiden käyttäjiä. Pari kertaa ite soittanut poliisille, mutta ei niistä henk.koht.ole ollut muuta haittaa kuin kämppään kuuluva melu, joskus harvoin "imelä" huumeen haju(?) ja kerran joku oli lirauttanut lammikon naapurin oven eteen käytävälle(koiria ei ollut meillä kenelläkään...).
Muissa kämpissä ei ole ollut vastaavia ongelmia, etenkin tää viimeinen on ollut superrauhallinen (muut asukkaat lähinnä eläkeläisiä). Tosin kesällä Särkänniemen laitteiden äänet ottaa välillä päähän, etenkin Halfpipe-laite, jos ei ole stereot päällä tms... Junan ääni kuuluu myös, mutta siihen on tottunut ja siihen ei enää niin kiinnitä huomiota.
Ihmiset yleensä on kai ihan "normaaleja". Ystävällisiä/töykeitä riippuen ihmisestä, pääasiallisesti kai ihan asiallisia ihmisiä?
Nuoriso ehkä saattaa välillä nujakoida esim. Hämeenkadulla /Keskustorilla, mutta samanlaista se kai on joka paikassa? Rauhassa olen ainakin itse saanut aina kulkea, ja kai se on suhtautumisestakin aika paljon kiinni, kun ei jää tuijotteleen ketään halveksivasti tai ala provosoimaan ketään arvostelemalla/muilla kommenteilla... Joskus kävelykadun pultsarit on kysyneet tupakkaa/kolikkoa, mutta vakivastaus on "sori, en polta/ei ole käteistä mukana"ja hyvin ovat jättäneet rauhaan heti sen jälkeen. Yksi jopa toivotti hyvät päivänjatkot sen jälkeen -kohtelias tapaus:-) Jotkut väittää, että ne ahdistelee, mutta en ole kyllä ikinä nähnyt sellaista??
Kannattaa tietenkin miettiä mihin aikaan liikkuu ja missä & yksin vai jonkun kanssa. Pyynikille (siis metsään/Eteläpuistoon)en välttämättä lähtisi kovin myöhään/pimeällä yksin. Kerran käytin koiraa(ei mikään sakemanni tms.) pissalla Eteläpuiston puistikossa pimeällä ja joku mies seuraili meitä aika kauan pitkin "puistokujia", joten palattiin aika äkkiä Hämeenpuistoon "ihmisten ilmoille". Voi tietty olla, että olin vain hieman vainoharhainen... Muuten ei ole pelottanut kulkea missään.
Harrastusmahdollisuuksia ja kauppoja ym. palveluita on kai ihan kivasti tai ainakin mun tarpeisiin.upea kaupunki
- Ruoholahti01
Muutama huomio.
Ruuhkia ei Tampereen kokoisessa kaupungissa tarvitse odottaa. Liikenne sujuu vaikka autokaupunki on kyseessä. Kaikki kulkee aina omalla autolla joka paikkaan koska kaupunki on niin haja-asuttu niin ei mahdollisuuksia muuhun oikeastaan ole.
Pyöräily on pääosin keskustassa kielletty ja pyöräilijöitä vihataan yleisesti. Juuri taannoin yksi pyöräilijä tönästiin bussin alle!?
Kahviloita on.
Hintataso halvempi PK seutuun verrattuna mutta suhteessa liian kallis. Keskusta pieni niin vuokratkin keskustalla kalliita. Tilaa ei ole enää rakentaa kun tulee vesi vastaan.
Ihmiset on perus hämäläisiä eli hiljaisia ja katsoo pois jos sanoo jotain. Todella neutraaleja siis. Helsingissä asuneena olen tottunut avoimempiin ja ystävällisempiin ihmisiin. Tämä on totuus. Kuva äreistä Stadilaisista on väärä ja sopii ehkä muualta muuttaneisiin.
Kiitos
-R- hauskat-videot.blogspot
>Ihmiset on perus hämäläisiä eli hiljaisia ja katsoo pois jos sanoo jotain. Todella neutraaleja siis. Helsingissä asuneena olen tottunut avoimempiin ja ystävällisempiin ihmisiin.
Koska olen työskennellyt Tampereella kaupallisella alalla, niin olen ehkä tavannut erilaisia henkilöitä kuin hiljaisia ja poispäin katsovia tamperelaisia. Tamperelaiset ovat todella mukavia ja jopa sosiaalisempia kuin helsinkiläiset päälle päin, mutta todella aggressiivisen oloisia tilanteen tullen, joten esim. helsinkiläisenä kannattaa pitää varansa. Olen syntyjäni Helsinkiläinen ja lähes ikäni Helsingissä asunut, tosin, monta vuotta nyt Tampereella.
Tampere on mainio kaupunki Helsingistä vieroittumiseen. Suosittelen.
- hohhoijaaa
Ehkä nyt kuitenkin keskittyisit ihan vaan siihen, että mihin nyt satut pääsemään opiskelemaan.
Mimmosia kioskinmyyjiä tai kaupantätejä missäkin kaupungissa sattuu oleen, on aika epärelevantti kysymys, myyjäthän saattava jopa vaihtaa työpaikkaa siihen mennessä kun sinä olet täällä.
Muutenkin sulla voi olla ihan yhtä hankalaa asua Hesassa tai Turus, jos sä et ite osaa sopeutua paikallisiin olosuhteisiin.
Ihan vaan tiedoks että, niin Tampereella, Turussa kuin Hesassakin ollaan totuttu noihin opiskelijoihin.
Alkuasukasväestö ei juurikaan eväänsä hetkauta näiden haalarikansalaisten tempauksista. Toisaalta alkuasukasväestö on myös hyvin oppinut sietämään tätä "kuinka, missäköhän, mitenkähän ja mitävarten tää bussi ajaa täältä" -populaatiota ja neuvovat ihan mielellään, jos vain saavat selkoa mitä kysyjä haluaa tietää.
Aikuisen ihmisen tavoin käyttäytyvä ei hankaluuksiin joudu, mutta onhan sanomattakin selvää että, jos kovasti riitaa haastaa, niin siinä saatta käydä huonostikin ja yleensä toisena osapuolena on joku toinen noviisi. - lahdesta muuttanut
olen viimeisen neljän vuoden aikana Tampereeseen kovasti tykästynyt. Opiskelija elämää on ihan mukavissa määrin ja katukuva värikäs. Kun asiallisesti käyttäytyy eikä oo liian reteellä asenteella liikkeellä niin pärjää ja yleensä ystävällisille ihmisille ollaan ystävällisiä.
Pyöräily pääkadulla on hankalaa mutta kiertoreittejä löytyy. Ihan hyvät lenkkeilly ja hiihtomaastot. Hyvät bussiyhteydet joka puolelle, ja opiskelijalle bussikortilla taitaa olla 1,05euroo/matka.
Särkänniemi. Kesällä kivasti tapahtumia, Sauna open air, kukkaisviikot, tammerfest..
Hinnat kai kun muuallakin. Asunnon löytäminen voi olla vaikeaa mutta enpä koskaan ole ilmankaan jäänyt. Asun itse Kalevassa (10min yliopistolle, 25min keskustaan..siis kävellen, bussilla 5-10min, 3 eri bussilinjaa n.10 min välein päivällä). Asun perushyvässä tilavassa yksiössä, 32neliöö, 425euroa/kuussa.
Baareja ja kahviloita ihan hyvissä määrin ja erilaisia vaihtoehtoja, vaikka ei kai niitä koskaan ole tarpeeksi? Taksijonot viikonloppuöinä järkyttävät! (kai jokaisessa suuremmassa kaupungissa)
Ja tietenkin lentokenttä ja ryanairin halpislennot ihan käden ulottuvilla!
Kaiken kaikkiaan suosittelen lämpimästi!! - tavistallaaja
Olen asunut Oulussa, Jyväskylässä, Helsingissä, Vantaalla, Joensuussa ja Tampereella, ja viimeisestä pidän eniten. Oikeastaan ainoat huonot puolet ovat ruma murre, naku-uimahallin puuttuminen ja keskustan surkeat pyörätiet.
Ihmisten suhtautuminen menee yleensä niin että mitä isompi paikka, sen tylymmältä vaikuttaa; toisaalta mitä pienempi, sitä tarkemmin nuuskitaan toisten yksityisasiatkin tietoon. Mutta ei ne tylyttäjät ole oikeasti tylyjä vaan kyse on siitä, ettei vaan jaksa loputtoman paljon sitä ihmisvirtaa vaikka joku bussikuski.
Tampereen yliopisto on lääketiedettä ja luokanopettajakoulutusta lukunnottamatta kätevästi yhdessä paikassa, toisin kuin vaikka Helsingin, joka on ripoteltu pitkin kaupunkia. (No joo on ne lääketieteilijätkin siellä yhdessä paikassa, mutta siis muista erillään.) Opiskelijaelämä on aktiivista. Vaikka Tampereen mainetta ovat luoneet ennen muuta lätkä ja junttirock, niin täällä on myös mm. aktiivinen goottiscene, ja ekohörhöillekin löytyy omat juttunsa. Valinnanvaraa on siis suuntautua monella tapaa. Itse pidän Tampereella juuri tästä monipuolisuudesta. (Juppeja täällä ei kyllä juuri näy; jos semmoisesta pitää niin suosittelen Turkua.)
Ruuhkien välttäminen jos on olennaista niin kannattaa ehkä myös harkita naapurikuntia: niiden busseissa on aina istumapaikka löytynyt. Tampereella voi joutua ruuhka-aikaan seisomaankin. Yleisesti ottaen ruuhkissa ei kuitenkaan joudu matelemaan samaan tyyliin kuin Helsingissä, ja julkisten käyttäjille on paremmat reitit kuin Oulussa (joissa kummassakin puolestaan pyöräily skulaa paremmin).
Yleinen hintataso Tampereella ei ole juuri pääkaupunkiseutua halvempi.
Maisemallisesti Tampere järvineen ja harjuineen on tietenkin ihan omaa luokkaansa. Riippuu toki hieman siitä, missä päin asuu eli millaista reittiä päivättäin kulkee.- Mansetar
En suosittele muuttamaan, jos vaihtoehtoina on Oulu ja Helsinki. Tampereelle on pakkautunut harvinaisen paljon mulkkuja ihmisiä, joten en usko, että viihtyisit kaupungissa - toki opintosi etenesivät nopeammin kuin muualla.
Pate Mustajärvi, Martti Syrjä ja Tappara/Ilves kuvastavat loistavasti tamperelaista sielunmaisemaa, joten jos ne sinua viehättää, muuta ihmeessä. Jos ei... Mansetar kirjoitti:
En suosittele muuttamaan, jos vaihtoehtoina on Oulu ja Helsinki. Tampereelle on pakkautunut harvinaisen paljon mulkkuja ihmisiä, joten en usko, että viihtyisit kaupungissa - toki opintosi etenesivät nopeammin kuin muualla.
Pate Mustajärvi, Martti Syrjä ja Tappara/Ilves kuvastavat loistavasti tamperelaista sielunmaisemaa, joten jos ne sinua viehättää, muuta ihmeessä. Jos ei...hyvät puolet:
-Hyvät kulkuyhteydet busseilla
-Paljon erilaisia harrastus mahdollisuuksia
-Loistavat maisemat
Huonot puolet:
-Kallis paikka asua
Jos sää meinaat sitä kämppää ittelles hankkia niin ite suosittelisin sen hankkimista yksityisen firman kautta.Ainakin Jankassa(kaupunginosa siis) on opiskelija asuntoja,mutta en saa nyt just mieleeni,että mikä firma niitä vuokraa.
On hiukkasen paha sanoa,että mikä paikka olisi paras asua manselassa kun itse tunnen itä-tampereen paremmin kuin länsi-tampereen.Ainakin olen kuullut,että keskusta ja pyynikki ovat todella kalliita paikkoja asua.Sinähän sen loppupeleissä päätät minnepäin haluat asettua asumaan.
On hiukkasen omituista yleistää,että esim.hesalaiset olisivat ylimielisempiä kuin tamperelaiset ja toisinpäin.Jos mun pitäisi valita,että kumpaan kaupunkiin muuttaisin Hesaan vai Tampereelle niin kyllä se olisi Tampere.Syy on ihan yksinkertainen:Helsinki on kalliimpi paikka asua kuin Tampere eikä tämä päätös perustu siihen,että millaisia ihmisiä pääkaupunkiseudulla asuu...piste.
P.s Oulu on muuten kaunis kaupunki ihan näin offarina tätäkin..
- Anonyymi
Tampereen rautatieaseman ulkopuolella ja sisällä on ollut levotonta. Sisällä eräässä kahvilassa eräs mies ilmestyi tuijottamaan, laittoi aurinkolasit päähän, ehkä matki kehon liikkeitäni ja kommentoi sitä mitä tein.
Pari kertaa nyt kun olen mennyt ulos hämeenkadun puolelta joku on tullut haastamaan riitaa. Tämä on harmittavaa ja ärsyttävää. Haluaisin vain rauhassa matkustaa paikasta toiseen tämän aseman kautta. - Anonyymi
Edelleen suomen
suosituin,
halutuin
ja kysytyin kaupunki,
sori.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417034
- 323958
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402068