Vapaaehtoinen eläkevakuutus

sen hyöty

Tuolla aikaisemmin joku kyseli kannattaako ottaa vapaaehtoinen eläkevakuutus.

Mun kokemus on tämä: vapaaehtoinen eläkevakuutus kannattaa ottaa vain jos pystyy säästämään pieniä summia, mutta säännöllisesti. Lisäksi verovähennys hyödyttää eniten tilanteessa, jossa olet melko pienituloinen, mutta saat joko hyvin vähän veronpalautusta tai pieniä mätkyjä.

Vakuutuksen ongelmana on se, ettet pääse itse rahoihin kiinni (kuin erityissyistä) ennen tiettyä eläkeikää. Miksei sitten kannattaisi säästää mieluummin lyhytaikaisempana määräaikaistalletuksena tai rahastoihin, joista voi enemmän oman mielen mukaan nostaa rahoja - kuka meistä tietää milloin fyffeä tarttee, jos vaikka haluaakin käyttää ne rahat aikaisemmin?

42

25105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nattaa

      ”Lisäksi verovähennys hyödyttää eniten tilanteessa, jossa olet melko pienituloinen, mutta saat joko hyvin vähän veronpalautusta tai pieniä mätkyjä”.


      >>>>> ei eläkevakuutus tai veronpalautukset, lisäverot kuulu mitenkään yhteen.
      veronpalautukset, jälkiverot määräytyvät sen mukaan, kuinka olet osannut ennustaa vuoden tulosi.

      vakuutus kannattaa ottaa,
      vain jos sinulla on täysin ylimääräistä rahaa,
      jonka menetystä et sitten koskaan kadu,
      tai sitä jos onkin tuottanut hyvin vähän.

    • joku vaan

      Vapaaehtoinen eläkevakuutus ei kannata koskaan.

      • Ei kannata ottaa

        Jos aikoo säästää vain muutaman kymoin kuussa, niin vapaaehtoista eläkevakuutusta ei kannata ottaa. Jos on kuukausittain ylimääräistä rahaa sellaisen 200€, niin sitten. Muuten säästöt menevät kuluihin.
        Itselle kävi niin, että olin ollut yli vuoden työttömänä ja halusin rahat itselleni. Pankin nettisivut sanoivat ainakin aikaisemmin, että vuoden työttömyys on peruste purkaa sopimus. Mutta näin ei ollutkaan. Ehto on, että pitää olla saanut yli 200 päivää työttömyyskorvausta.
        Eli jos on ollut vaikkapa karenssi työttömyyden alussa, niin tuo vuosi ei riitä.
        Sitten piti olla vielä erillinen verokirja tuota eläkesäästövakuutusta varten. Ja jos sopimus on tehty vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%.
        Noiden papereiden hankkimisen jälkeen sain sopimuksen purettua ja aika sievoisen summan tilille. Olin ennen työttömyyttä onnistunut laittamaan yli 200€/kk.
        Mutta tuotto olisi ollut huomattavasti parempi muissa sijoitusmuodoissa, koska noiden vakuutusten kulut ovat ihan järkyttäviä.


      • kysyvä?
        Ei kannata ottaa kirjoitti:

        Jos aikoo säästää vain muutaman kymoin kuussa, niin vapaaehtoista eläkevakuutusta ei kannata ottaa. Jos on kuukausittain ylimääräistä rahaa sellaisen 200€, niin sitten. Muuten säästöt menevät kuluihin.
        Itselle kävi niin, että olin ollut yli vuoden työttömänä ja halusin rahat itselleni. Pankin nettisivut sanoivat ainakin aikaisemmin, että vuoden työttömyys on peruste purkaa sopimus. Mutta näin ei ollutkaan. Ehto on, että pitää olla saanut yli 200 päivää työttömyyskorvausta.
        Eli jos on ollut vaikkapa karenssi työttömyyden alussa, niin tuo vuosi ei riitä.
        Sitten piti olla vielä erillinen verokirja tuota eläkesäästövakuutusta varten. Ja jos sopimus on tehty vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%.
        Noiden papereiden hankkimisen jälkeen sain sopimuksen purettua ja aika sievoisen summan tilille. Olin ennen työttömyyttä onnistunut laittamaan yli 200€/kk.
        Mutta tuotto olisi ollut huomattavasti parempi muissa sijoitusmuodoissa, koska noiden vakuutusten kulut ovat ihan järkyttäviä.

        "Ja jos sopimus on tehty vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%."

        Eli nähtävästi tämä on yrityksen maksama lisäeläke? Muutoinhan vuoden 2004 jälkeen otettu on pääomaveron alaista eli 28% riippumatta nostettavasta summasta. Yrityksen maksama verotetaan nostettaessa oman ansiotuloverotuksen portaiden mukaan, mikä selittäisi tämän 50%.


      • Niin.....
        kysyvä? kirjoitti:

        "Ja jos sopimus on tehty vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%."

        Eli nähtävästi tämä on yrityksen maksama lisäeläke? Muutoinhan vuoden 2004 jälkeen otettu on pääomaveron alaista eli 28% riippumatta nostettavasta summasta. Yrityksen maksama verotetaan nostettaessa oman ansiotuloverotuksen portaiden mukaan, mikä selittäisi tämän 50%.

        Kun hain verotoimistosta sitä verokirjaa, niin virkailija nimen omaan painotti tuota asiaa. Eli jos vakuutus otettu vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%. Ja vakuutusta olin maksanut itse, ei yritys.


      • tosi on

        Täysin samaa mieltä! Ne myyjät on niin vakuuttavia, et saa sut kuvittelemaan että eläisit leveästi eläkepäivillä. Pyysin tarjouksen Alexandriasta 50 kuukausitalletuksilla ja tuotto-odotus oli jotain 8 prosentin luokkaa. Laskeskelin vähän kotona, että jos kymmenen vuotta menisi, niin tuoton pitäisi olla 17% että saisin edes omani takaisin! Päättele siitä kannattaako. Ennemmin sijoittaisin korkeakorkoisille määräaikaistileille. Pieni mutta varma tuotto. Ja niitäkin voi hiukan kilpailuttaa.


      • olintyhmä
        kysyvä? kirjoitti:

        "Ja jos sopimus on tehty vuoden 2004 jälkeen, niin veroprosentti on automaattisesti 50%."

        Eli nähtävästi tämä on yrityksen maksama lisäeläke? Muutoinhan vuoden 2004 jälkeen otettu on pääomaveron alaista eli 28% riippumatta nostettavasta summasta. Yrityksen maksama verotetaan nostettaessa oman ansiotuloverotuksen portaiden mukaan, mikä selittäisi tämän 50%.

        kun huomasin tämän verohuijauksen sijoitin asuntoihin ja tuotto 28 prosentin verolla moninkertainen


    • pepitar

      Näin entisenä pankkitoimihenkilönä- ja sijoitusneuvojana sanon; älä ota eläkevakuutusta. Ainoat, jotka siitä hyötyvät, on pankki/ vakuutuslaitos. Ja tämä on totta!

      • AVKT

        on olet entinen.
        Kyllä kannattaa etenkin jos on yrittäjä. Eivätkö he Suomessa saa tehdä %tuaalisesti suuremmat vähennykset.
        Normaali eläke-ikä on 55v, niille rahoille, jotka on säästänyt itse.


      • Eläkevakuutusta
        AVKT kirjoitti:

        on olet entinen.
        Kyllä kannattaa etenkin jos on yrittäjä. Eivätkö he Suomessa saa tehdä %tuaalisesti suuremmat vähennykset.
        Normaali eläke-ikä on 55v, niille rahoille, jotka on säästänyt itse.

        Vapaaehtoista eläkevakuutusta voi alkaa nostaa aikaisintaan 62:n vuoden ikäisenä, ei 55 vuotiaana. Sekoitat varmaan kin muuhun yrittäjän eläketurvaan, vaikkapa yrittäjien eläkevakuutukseen. Ne ovat kaksi eri asiaa.


      • AVKT
        Eläkevakuutusta kirjoitti:

        Vapaaehtoista eläkevakuutusta voi alkaa nostaa aikaisintaan 62:n vuoden ikäisenä, ei 55 vuotiaana. Sekoitat varmaan kin muuhun yrittäjän eläketurvaan, vaikkapa yrittäjien eläkevakuutukseen. Ne ovat kaksi eri asiaa.

        kyllä sen kai kaikki tietää.. paitsi?? ,,,,


      • JEPPE78
        Eläkevakuutusta kirjoitti:

        Vapaaehtoista eläkevakuutusta voi alkaa nostaa aikaisintaan 62:n vuoden ikäisenä, ei 55 vuotiaana. Sekoitat varmaan kin muuhun yrittäjän eläketurvaan, vaikkapa yrittäjien eläkevakuutukseen. Ne ovat kaksi eri asiaa.

        Itse ainakin saan jo 60v iässä alkaa nostamaan eläkevakuutuksen rahoja kun olen tehnyt sopimuksen vuonna 2001


      • pepitar
        JEPPE78 kirjoitti:

        Itse ainakin saan jo 60v iässä alkaa nostamaan eläkevakuutuksen rahoja kun olen tehnyt sopimuksen vuonna 2001

        Kuinkahan paljon hyödyt itse maksamastasi eläkkeestä, kun se lyödään yhteen työeläkkeen kanssa, ja siitä otetaan vero? Luulenpa, että saamasi veroetuus " sulaa" tässä vaiheessa? Ja kun jäät kuusikymppisenä eläkkeelle, on työeläkkeesi vastaavasti pienempi, kun jäät ennen aikojaan " nauttimaan" itse maksamaasi eläkettä?


      • pepitar
        AVKT kirjoitti:

        on olet entinen.
        Kyllä kannattaa etenkin jos on yrittäjä. Eivätkö he Suomessa saa tehdä %tuaalisesti suuremmat vähennykset.
        Normaali eläke-ikä on 55v, niille rahoille, jotka on säästänyt itse.

        Kyllä, olen eläkkeellä, mutta ikä ei ole vielä " eläkeikä".


      • onhansekinjotain
        JEPPE78 kirjoitti:

        Itse ainakin saan jo 60v iässä alkaa nostamaan eläkevakuutuksen rahoja kun olen tehnyt sopimuksen vuonna 2001

        Joo minä tein tuon eläkevakuutuksen myös 2001 vuonna ja täytän ensi vuoden huhtikuussa 60 ilmoittivat että alkavat maksamaan joskus toukokuussa kerran kuukaudessa ulos tuota säästöä tai sitten kokonaan 5v päästä, se on sitten sovittava vaan...


      • Anonyymi
        JEPPE78 kirjoitti:

        Itse ainakin saan jo 60v iässä alkaa nostamaan eläkevakuutuksen rahoja kun olen tehnyt sopimuksen vuonna 2001

        Samointänään , tuli Lähi-Tapiolasta kirje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samointänään , tuli Lähi-Tapiolasta kirje.

        Mulla alkaa ensi kesänä, ikää 58.
        Tapiolasta kanssa.


    • Ei näin

      Heikkona hetkenä saivat mulle vakuutuksen kaupattua. Siis miten voi ihminen olla niin heikossa kunnossa... pelkää omaa varjoaan. Mikä onkaan hedelmällisempi kohde kaikelle kusetukselle kuin eksynyt lammas.
      Back to business: Tapiolan vakuutus tais olla 150 eur/v ==> siitä tulee 140 eur kulujen jälkeen. Pitäs vetää pienet suojakännit ja mennä väittelemään toimistolle

      • Janne30veee

        Mä otin kerran vapaa-ehtoisen eläkevakuutuksen. Maksoin sinne 300 egee ja lopetin. Ne rahat saa vasta kun pääsen eläkkeelle :) jeje. Minä ainakin varaudun siihen, että eläke on ihan paska, ja sillä voi korkeintaan maksaa kuukaudessa koiran kulut. Mielummin elän mahdollisimman pihisti ja säästän eläkepäiviä varten.
        Työntekoa pystyy myös vähentämään, niin että jää enemmän vapaa-aikaa ja silti jää säästöön mukava summa rahaa. Eli ei mitään helvetin 8h päivässä.


    • Mielestäni jonkun vapaaehtoisen eläkevakuutuksen voi helposti neuvotella esim osaksi palkkaa - se on kaiketi halvempaa työnantajllekin ja kuitenkin tuloa sinulle - eli niin kuin vaihtoehtoisena mahdollisuutena lisä palkan pyytämiseksi , muistaakseni luin tällaisesta eläkevakuuttamisesta parempielake.fi sivuilla. Tosin ösken juuri kyllä luin saituri.irgia ja siellä sanottiin että ei kannata "osallistua"..

    • Ollin oppivuodet 2

      Itse otin -98 vapaaehtoisen eläkv. ja 58-v alkaa sen maksu halutessani. (58-65) ja saan valita summan kokoajalta tasaisesti tai esim. 2-vuodessa kaikki eli vaikka 63-65 ....58-60

      4,5% kiinteällä korolla asiakashyvitys päälle n.0,25% . Tästä n.1% menee vakuutusyhtiön kuluihin. eli n.3,5% on ns. tuotto.

      Eläkeikään on paljon vielä aikaa (melkein 20-v) eli katsellaan kuinka se maa makaa lähempänä jos henki edes silloin pihisee.. Tässä on kuten taitaa muissakin olla se henkivakuutus elikkä lapseni saa jos aika jättää ..

      Rahani saan pois jos olen työtön vuoden tai aviero tai olikohan vakava sairaus tai ehdot muuttuvat elikkä kerran olisin jo saanut kymppitonnit pois jos olisin halunnut kun vakuutusyhtiö muutti yhden lauseen sopimukseen, jolla ei ollut mitään merkitystä.
      Ja tästä todellakin olisi mennyt veroa 50%. Tuli selvä ilmoitus. Olisihan lopullinen verotus tosin tasannut .. mutta omien tienestien lisäksi tuo potti olisi tiennyt melkein tuota verotusta.

      • E220_CDI

        Hyvähän tuokin on, oikeaan suuntaan menee, vaikkakin kovin hitaasti. Rahastoissa prosentin kulut on ylihintainen. Yli puolta halvemmat indeksirahastot ovat samana aikana tuoneet 3 - 4 kertaisen tuoton, joka lisäksi verotetaan nostettaessa pääomatulona, ja silloinkin ei koko nostettasta summasta, vaan vain tuoton osalta.


    • seutepes

      Niin ja kun nostat vapaaehtoista eläkettä samalla siirryt koko päiväiseksi eläkeläiseksi. Noin 15% puotoaa ansaitsemasi kokonaiseläke jokaisen aikaistetun vuoden kohdalla. Eli jos eläkeikä on 63 ja siirryt 60 vuotiaana eläkkeelle, kokonaiseläke putoaa 45 %.....kannattaako!

      • Free at last!

        Ei kannata! En missään tapauksessa suosittele ottamaan tuota. Itse pääsin onneksi eroon, kun yksi ehdoista täyttyi. Silti yrittivät puhua minua jättämään rahat "poikimaan". Hah! Säästin lähemmäs kymmenen vuotta. Takkiin tuli melkein 3000 euroa. Mutta pääasia, että sain nyt koko touhun päätökseen. Moni ei ymmärrä, että tuo vapaaehtoinen eläkevakuutus syö esim. eläkettä, asumistukea...
        Säästää kannattaa ainoastaan sellaiseen mistä saa rahansa heti pois tarvittaessa. Itse opin tuon kantapään kautta.


      • vvvc
        Free at last! kirjoitti:

        Ei kannata! En missään tapauksessa suosittele ottamaan tuota. Itse pääsin onneksi eroon, kun yksi ehdoista täyttyi. Silti yrittivät puhua minua jättämään rahat "poikimaan". Hah! Säästin lähemmäs kymmenen vuotta. Takkiin tuli melkein 3000 euroa. Mutta pääasia, että sain nyt koko touhun päätökseen. Moni ei ymmärrä, että tuo vapaaehtoinen eläkevakuutus syö esim. eläkettä, asumistukea...
        Säästää kannattaa ainoastaan sellaiseen mistä saa rahansa heti pois tarvittaessa. Itse opin tuon kantapään kautta.

        Minulle anakin kannattaa.tienaan 20000 vuodessa-laitan 200 euroa kuussa ja veroprosenttini on 13%.Ei muita vähennyksiä.


      • hjk j

        Ei se kyllä näin mene.45%prosenttia pienempi eläke...mieti mitä kirjoitat.


    • Tyytyväenen asiakas

      Tapiolasta suan vappaaehtosta eläkettä pueltoista tonnia kuussa, kun täätin kuuskytä vuotta. Siihen palakka ja työttömyyskorvaus piälle. hyvin pärjee vaekka männööhäntuota verojakkii. Kannatti siästee, suap nyt ellee levveemmin. Olekee oikeen katteellisia, on niin mukavoo olla katteuven keskipisteenä.

    • Kr. Pennonen

      "Eläkkeelle" 53-vuotisena. Jos olisin sijoittanut kulutuksesta jääneet rahat eläkevakuutuksiin, niin "eläköityminen" tuon ikäisenä terveenä olisi ollut mahdotonta.

      Viimeinen kappaleesi on täyttä asiaa!!!!!!

      Olen ollut eläkkeellä vaimoni kanssa nyt 17-vuotta.

    • kidutettu

      Entäpäs tapaturma-eläkkeet ja työkyvyttömyyseläkkeet, no eivät kuulu tähän viestiketjuun mutta nyky-suomessa mieluummin kuolis työtapaturmassa kuin jää vakuutuyhtiön löysään hirteen ja näin käy jos jää vaivat ja ei kykene enää työelämään.

      Parhaiten pääsee eläkkeelle kun alkaa ryyppäämään, kun vakuutuyhtiö pesee kätensä eikä enää suostu maksamaan ja kela pistää seuraavana hanttiin niin ei muuta kun puiston miesten remmiin mukaan ja pullo auki niin ei mene kauan kun kela pistää eläkkeelle.

    • kouha

      Joo kannattaa tai ei. otin itse eläkevaakutuksen v 1998 ja maksoin 50 000mk(8500€) vuodessa ja sain verotuksesta takasin 60% ja euro aikaan maksoin vielä ja eläkeikä on 58 mutta lopetin maksamisen kun verohyöty meni, Kasvoi korkoa 7.5% ja nyt on kasvanut 4.5% maksut yhteensä noin 44000€ ja nyt säästössä noin 69000€ ja tuotto oli viimevuona noin2900 ja kulut 0.25% eli alle 200€. nyt jään eläkkeelle 63 v ja eläke on noin 3000€ ja nyt tulee noin 2100€ vakuutuseläkettä päälle josta varmaan menee veroa 50% eli kannattaako sittenkään. köyhältä viedään

    • Ei ainakaan Nordeasta taannoin tanssin opettaja haki oikeudessa "sulaneita" eläkevakuutus säästöjään mut pankin lakimiehet todisti oikeudessa et vain normaali riskisijoitus tappio et satatuhatta katos parempiin taskuihin joko ammattitaidoton pankin sijoittaja vai oliko taustalla hyvin suunniteltu pankin oma toiminta mis löysät massi siirrettiin
      korjaamaan pankin tasetta asia hoidettiin niin ettei edes pankkitarkastus
      puuttunut siihen,mis oliskaa sehän on pankkien asialla ja sijoitus asintuntija hoiti sijoitukset ohjeiden mukaisesti haamu yhtiöihin mistä massit siirrettiin pankin taseeseen omina tuottoina onnistuneesta sijoitus toiminnasta,tietty katsotaan kenen eläkesäästöt sulavat tässä pelissä ne eivät ymmärrä markkinatalouden peli sääntöjä menettävät säästönsä

    • Hgff

      Kulut liikaa hyötyyn nähden.Lihottaa vain pankkia.

    • Petettykö

      Ei enää, se oli kannattavaa joskus viime vuosisadalla ja 2000-luvun ihan alussa, sitten nämä eläkeuudistukset ovat vieneet kannattavuuden. Rajuin oli tämä uusin, jonka mukaan itsekin voisin nostaa 1.1.2107 maksamani eläkkeet vasta 65-vuotiaana, vaikka todennäköisesti jään eläkkeelle jo aikaisemmin.
      Ns. vanhat säästöt olisin tämän hetken pykälien mukaan saanut nostaa 62-vuotiaana, mutta koskapa näitäkin pykäliä varmaan vielä joku hallitus muuttaa, lopetin/nostin koko eläkkeen - ja siis varat. Viimeinen pisara oli se, että maksuille maksettava asiakashyvitys pudotettiin 3,5 prosentista 1 prosenttiin.
      Nostin varat ja sijoitan ne johonkin, josta varmuudella saan yli 1 % tuoton.

    • Joikhaaja

      Jäin neljävuotta sitten 55 vuotiaana kymmeneksivuodeksi tällaiselle vapaehtoiselle eläkkeelle. 65 tulen saamaan yrittäjäeläkettä n. 1200 300 tätä vapaaehtoista eläkettä.
      Nyt eläke vuodelle 2017 n.3150 josta verot pois. koska on ainoa ansiotulo niin vero on n.26%. Ei missään nimessä olisi ollut kannattavaa maksaa ja säästää jos saa samalle
      ajalle vielä muuta eläkettä. tuosta 3150:stä olisi mennyt tuplaten veroa.
      Aloitin maksamisen 1988. Vaikka nämä säännökset on muuttuneet sen jälkeen niin ei
      eläkkeen aloitusta tarvinnut missäänvaiheessa muuttaa. 2010 taisi muuttua niin että
      2010,2011 ja 2012 maksamani eläkemaksut saan lunastaa 62v. Joten silloin eläke nousee
      kolmeksivuodeksi n. 350/kk.
      Maksoin 24 vuoden aikana n. 68000€. Josta arvioiden verottajan osuus n. 30-34t €.
      Laskujeni mukaa verottaja tulee saamaan takaisin, vähän riippuen eliniästäni n. 120t €.
      Mielestäni tällaiset vakuutukset olisiverottajallekkin edelleenkin hyvä satsaus tulevaisuuteen. Lisäksi jäätyäni pois työelämästä paikkani otti nuori alalle koulutettu,
      eikä yhteiskunnan tarvi minulle maksaa tällähetkellä mitään!

      • 2366

        Taitaa olla Suomi yhtiön vakuutus kyseessä? Ne on nyt sitten mennen talven lumia, koska yhtiö alasajetaan totaalisti. Eläkevakuutuskanta on siirtynyt OP hoidettavaksi , toivotaan että osaavat antaa arvoa vanhoille hyville sopimuksille. Ja saadaan vielä jonain vuotena ponukset päälle. Korkotasohan on ollut hemmetin hyvä jo pitkään, niissä eläkesäästöissä, jopa 7, 2 % jatkuvaa tuottoa.


      • Riipinraapin

        Ilmankos yrittivät viime kesänä tarmokkaasti ostaa minultakin säästövakuutusta takaisin. En suostunut.


    • hopeekettu

      2000-luvun alussa oli buumi näissä, ja eläkevakuutuskauppiaita oli vilisemällä, ja jotkut heistä tienasivatkin hyvin sillä hommalla. Oli samanlaista meininkiä kuin verkostomarkkinointi hurjimpina aikoina. Itse onneksi sulatin vain 2000 euroa tuohon kuplaan, jotkut paljon enemmänkin. Tuuripeliähän nuokin ovat, että mitä sieltä lopulta saa pihalle, ensinnäkin pitää pystyä syöttämään sitä rahaa jatkuvasti sinne, ja kympit kuussa ei riitä. Jos laittaa maksut tauolle niin sepä alkaakin menemään alamäkeen. Ja ootko hengissäsi tai järjissäsi edes siinä vaiheessa, kun mahdollista rahaa saa pihalle. Vanha kunnon sukanvarsi on parempi kuin nuo vapaaehtoiset eläkekusetukset.

    • petettyeläkeläinen72

      Maksoin virheestäni 70 ikävuoteen asti 50 prosenttia veroa omaehtoisetä eläkeestäni huonoin sijoitukseni. Näytin lapsilleni faktat lopttivat välittömästi maksamisen omaehtoista eläkettä varten. olivat uskoneet politiikkojen puheisiin.

    • mekkk

      Eläkevakuutus on ihan hölmöläisten hommaa ja joutuu itse tienaamistaa ja säästämistään rahoistaa veilä verot maksamaan kun nostaa eläkettään niin aika tyhmää. Jos vaikka 20v rupeaa laittamaan 100€ kuussa puuarkkuun niin se tekee 1200€ vuosessa ja jos säästää kun täyttää 60v niin säästösää 48000€ ja veroaja ei tarvitse maksaa mihinkään kun raha ei ole missään vakuutuksissa ja voi tuhlata ihan itse.

    • E220_CDI

      Oma eläkevakuutus on kustannustehokas hyvin hajautettu indeksirahasto.

    • JepsJeps58

      Tein vapaaehtoisen eläkevakuutuksen 1993. Silloin sovin säästäväni niin, että jään 58-vuotiaana tälle vapaaehtoiselle eläkkeelle. Olen maksanut eläkettä noin 60000€ ja saanut joka vuosi verovähennyksen siitä. Sopimus on muuttunut 2010, jolloin eläkeikäni olisi 62v. Onneksi olin ehtinyt siihen mennessä maksaa jo nuo vuodet 58v-62v, joten sitten jatkoin siitä. Sitten maksoin vuodet 63-65v ja taas se sitten muuttui - olikohan vuonna 2017, joilloin eläkeiäksi tuli alin työeläkeikä eli minulla 64,5 v. Ehdin aina juuri ja juuri maksaa ennen muutoksia nuo osuudet, joten jään joulukuussa vapaaehtoiselle eläkkeelleni, suuruus noin 2700 euroa ja veroprosentti noin 24%. Pärjäilen tuolla :-) Eläkettä kertyi hyvin kiitos Suomi-yhtiön vanhan sopimuksen, jota OP-henkivakuutus sitten jatkoi (en suostunut myymään sitä, vaikka yrittivät). Työeläkkeessä hieman menetän. Jos olisin työeläkeikääni asti töissä, eläke olisi noin 2600 euroa, mutta nyt se jää noin 2100 euroon. No kestän tuon, kun saan vapaata 7,5 vuotta lisää...Kannatti, koska perustuu siihen vanhaan Suomi-yhtiön sopimukseen.

    • Anonyymi

      2008 otin Nordean kautta . Alkuun säästelin muutaman satasen per kuukausi , mutta viime vuodet laitellu sen maksimin 8500 € / vuosi. Reilu 140 000 € nyt säästössä ja kymmenisen vuotta vielä laitan ja sitten nauttimaan säästöistä . Yrityksen kautta otettu ja vanhoilla soppareilla niin saa jäädä pois töistä 62 vuotiaana. Ihan ok vaikka kulut on isot , mutta yritys maksaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe