Prahaan asumaan

???

Olen mahdollisesti lähdössä töihin Prahaan kesäkuussa. Onko Prahassa millainen hintataso verrattuna Suomeen? Lähinnä kiinnostaa elintarvikkeiden hinnat, asuntojen vuokrahinnat. Missäpäin Prahaa on ns. hyvät asuma-alueet?

5

2866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prahis

      En itse ole asunut Prahassa, mutta tiedän jotakin ylläolevista asioista.
      Ruoka on selkeästi halvempaa, kuin Suomessa. Karkeasti puolet halvempaa. Vuokran määrä riippuu jonkin verran asunnon sijainnista. Kaukaisemmissa lähiöissä melko paljon halvempaa, kuin esim, Helsingissä, mutta keskustassa ja sen tuntumassa eroa ei käytännössä juuri ole. Hieman turistipyydysten ulkopuolella olevista asuinalueista käsittääkseni Dejvice esimerkiksi on varsin arvostettua aluetta.

    • Prahassa

      Eläminen on Prahassa aika edullista, ainoastaan asuminen maksaa paljon. Ruoka ja juomapuoli on halpaa niin kaupoissa kuin monissa ravintoloissakin. Itse kun siellä muutaman vuoden asuin, en juuri viitsinyt kotona kokkailla. Varsinainen ulkonasyöjän paratiisi siis :)

      Prahassa hyviä asuntoalueita ovat keskustassa Mala strana (linnan juurella, lähetystöaluetta ja loistoasuntoja), jotkut osat Vanhasta kaupungista (esim. Josefov) ja osa Vinohradyn aluetta. Kauempana keskustasta hyviä asuinalueita ovat esim. huvilakaupunginosat Orechovka ja Hanspaulka.

      Keskustakaksiosta pitää maksaa sijainnista ja tasosta riippuen 600-1000 euroa. Luksus on tietenkin sitte oma lukunsa, jos sellaista haluat lisää edellisiin hintoihin tonni. Ilmoitettu vuokra monesti on ns. kylmä vuokra, sillä lämmityksestä, lämpimästä vedestä, sähköstä ja kaasusta maksetaan erikseen kulutuksen mukaan. Tähän pitää varata reilu 100 euroa / kk.

    • ffflame

      Lähiöstä saa panelak-murjun parilla sadalla eurolla JOS teet pitkäaikaisen sopimuksen. Vuokranantajat suosii pitkiä, yli vuoden kestäviä soppareita ja lyhyemmän ajan vuokra voi olla suhtessa hurjasti kalliimpi. Kaikki englantia puhuvat kiint. välittäjät välittää short term-asuntoja, mm. homesweethome, happyhouserentals. Me maksettiin 1,5 kuukaudesta 800€/kk mutta kaikki sujui in english ja sujuvasti. Kiint. välittäjä oli eren realityn Karolina.

      Kivoja kaupunginosia on esim. Devjice, Smichov, Vinohrady (kallis), Letna. Karlin ja Zizkovkin näyttää mukavammalta kuin 10 vuotta sitten.

      Jos olet menossa vain lyhyeksi aikaa, yksi vaihtoehto on etsiä sub-let -tyyppinen vuokra-asunto, onko se nyt suomeksi alivuokralaisuus? Eli joku on tehnyt vuokrasopimuksen ja haluaa mennä kotimaahansa tms. joksikin aikaa tai lähteä kokonaan poies ja siirtää vuokrasopimuksensa sinulle.

      Ruoka on edelleen Suomea halvempaa (missäpä ei olisi?) sekä kaupoissa että perusravintoloissa.

      • ???

        Kesäkuussa olisi lähtö ja pidemmäksi aikaa olen jäämässä Prahaan, mutta kiitos kaikille vastauksista.


      • myös asunnon etsijä
        ??? kirjoitti:

        Kesäkuussa olisi lähtö ja pidemmäksi aikaa olen jäämässä Prahaan, mutta kiitos kaikille vastauksista.

        Olen tässä surffannut epätoivoisesti ja koittanut löytää kalustettua asuntoa Prahasta. Lähtö sinne vuodeksi on tämän kuun viimeinen päivä...hinta ja asuntojen laatu tuntuu vaihtelevan suuresti. Tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe