Prahaan asumaan

???

Olen mahdollisesti lähdössä töihin Prahaan kesäkuussa. Onko Prahassa millainen hintataso verrattuna Suomeen? Lähinnä kiinnostaa elintarvikkeiden hinnat, asuntojen vuokrahinnat. Missäpäin Prahaa on ns. hyvät asuma-alueet?

5

3062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prahis

En itse ole asunut Prahassa, mutta tiedän jotakin ylläolevista asioista.
      Ruoka on selkeästi halvempaa, kuin Suomessa. Karkeasti puolet halvempaa. Vuokran määrä riippuu jonkin verran asunnon sijainnista. Kaukaisemmissa lähiöissä melko paljon halvempaa, kuin esim, Helsingissä, mutta keskustassa ja sen tuntumassa eroa ei käytännössä juuri ole. Hieman turistipyydysten ulkopuolella olevista asuinalueista käsittääkseni Dejvice esimerkiksi on varsin arvostettua aluetta.

• Prahassa

Eläminen on Prahassa aika edullista, ainoastaan asuminen maksaa paljon. Ruoka ja juomapuoli on halpaa niin kaupoissa kuin monissa ravintoloissakin. Itse kun siellä muutaman vuoden asuin, en juuri viitsinyt kotona kokkailla. Varsinainen ulkonasyöjän paratiisi siis :)

Prahassa hyviä asuntoalueita ovat keskustassa Mala strana (linnan juurella, lähetystöaluetta ja loistoasuntoja), jotkut osat Vanhasta kaupungista (esim. Josefov) ja osa Vinohradyn aluetta. Kauempana keskustasta hyviä asuinalueita ovat esim. huvilakaupunginosat Orechovka ja Hanspaulka.

Keskustakaksiosta pitää maksaa sijainnista ja tasosta riippuen 600-1000 euroa. Luksus on tietenkin sitte oma lukunsa, jos sellaista haluat lisää edellisiin hintoihin tonni. Ilmoitettu vuokra monesti on ns. kylmä vuokra, sillä lämmityksestä, lämpimästä vedestä, sähköstä ja kaasusta maksetaan erikseen kulutuksen mukaan. Tähän pitää varata reilu 100 euroa / kk.

• ffflame

Lähiöstä saa panelak-murjun parilla sadalla eurolla JOS teet pitkäaikaisen sopimuksen. Vuokranantajat suosii pitkiä, yli vuoden kestäviä soppareita ja lyhyemmän ajan vuokra voi olla suhtessa hurjasti kalliimpi. Kaikki englantia puhuvat kiint. välittäjät välittää short term-asuntoja, mm. homesweethome, happyhouserentals. Me maksettiin 1,5 kuukaudesta 800€/kk mutta kaikki sujui in english ja sujuvasti. Kiint. välittäjä oli eren realityn Karolina.

Kivoja kaupunginosia on esim. Devjice, Smichov, Vinohrady (kallis), Letna. Karlin ja Zizkovkin näyttää mukavammalta kuin 10 vuotta sitten.

Jos olet menossa vain lyhyeksi aikaa, yksi vaihtoehto on etsiä sub-let -tyyppinen vuokra-asunto, onko se nyt suomeksi alivuokralaisuus? Eli joku on tehnyt vuokrasopimuksen ja haluaa mennä kotimaahansa tms. joksikin aikaa tai lähteä kokonaan poies ja siirtää vuokrasopimuksensa sinulle.

Ruoka on edelleen Suomea halvempaa (missäpä ei olisi?) sekä kaupoissa että perusravintoloissa.

• ???

Kesäkuussa olisi lähtö ja pidemmäksi aikaa olen jäämässä Prahaan, mutta kiitos kaikille vastauksista.

• myös asunnon etsijä
        ??? kirjoitti:

Kesäkuussa olisi lähtö ja pidemmäksi aikaa olen jäämässä Prahaan, mutta kiitos kaikille vastauksista.

Olen tässä surffannut epätoivoisesti ja koittanut löytää kalustettua asuntoa Prahasta. Lähtö sinne vuodeksi on tämän kuun viimeinen päivä...hinta ja asuntojen laatu tuntuu vaihtelevan suuresti. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe