Sepram ja alun ahdistus

Ahistaa...

Ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö on. Masennusta en ainakaan itse, eikä psykiatrikaan tunnista, minussa. Nyt 9. päivä Sepramia 10 mg ja ahdistus vaan syvenee! Ihme kyllä se ei mene enää paniikin puolelle, luulen, että tässä on lääkkeen vaikutus astunut esiin.Uni on huonoa ja unettomuutta on tullut aloituksen jälkeen. Kauanko tätä kestää???? Muuten lääke on sopinut, fyysisiä oireita ei ole ollut muita kuin lievä pahoinvointi. Harkitsin/puntaroin lääkkeen aloitusta vuosia ja nyt olen tosi motivoitunut lääkkeen aloitukseen. Sitä on suositellut neurologista lähtien kaikki. Minulla on Alprox (Xanor) 0.25 mg tarvittaessa, mutta en ole ottanut sitä kuin kerran. Sehän onkin sitten liian hyvä lääke, auttaa heti... Kertokaa omia kokemuksia, saan niistä varmaan pontta omaan jaksamiseen! KIITOS!

20

6917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • citan

      hei. Ihan normaalia, että ahdistus saattaa ensin paheta, siksi on hyvä tarvittaessa ottaa tasaavaa Alproxia pahimpiin oloihin, turhaan ei kannata sitä bentsoa pelätä, pahimpiin oloihin voi ottaa, jotta kestää varsinaisen lääkkeen aloitusoireet. Itselläni kesti n.3kk ennenkuin olo todella tasaantui, paniikkihäiriö minulla.

      Kaikissahan näissä lääkkeissä on sivuvaikutuksensa, on vain niin yksilöllistä, kuinka kehomme reagoi.

      Toivon sinulle todella voimia ja parempia päiviä!
      paniikin kanssa ei ole helppoa, mutta senkin kanssa voi elää.

      Unettomuutta kesti itselläni melko kauan, jouduin ihan ottamaan nukahtamislääkettä siihen kuuriluontoisesti, koska meinasi kroonistua.

      • alkuperäinen kysyjä

        ...että ei vuosia kestänyt ahdistus ja paniikki lähde viikossa, mutta en odottanut ihan näin pahaa olon syvenemistä. Lääkäri kyllä kertoi tästä. Minulla on tosi hyvä kontakti hoitaviin ihmisiin, joten ei tarvitse pelkästään lääkkeen kanssa mennä, jos ihan kauhea kuoppa eteen tulee. Ihan yksin sitä loppujen lopuksi ahdistuksen ja paniikin kanssa on, vaikka kuinak osaisi sitä kuvailla ja siitä puhua muiden kanssa. Kiitos vastauksesta!


      • särö
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        ...että ei vuosia kestänyt ahdistus ja paniikki lähde viikossa, mutta en odottanut ihan näin pahaa olon syvenemistä. Lääkäri kyllä kertoi tästä. Minulla on tosi hyvä kontakti hoitaviin ihmisiin, joten ei tarvitse pelkästään lääkkeen kanssa mennä, jos ihan kauhea kuoppa eteen tulee. Ihan yksin sitä loppujen lopuksi ahdistuksen ja paniikin kanssa on, vaikka kuinak osaisi sitä kuvailla ja siitä puhua muiden kanssa. Kiitos vastauksesta!

        Lääkityksen alussa todella pahenee oireet ja ylimääräisiä juttuja mm.silmiin valonarkuutta ja sumeutta,huimausta,voimattomuutta,vapinaa,etomista,laihtumista.uneliaisuutta,väsymystä ja unettomuutta.Yleensä siksi aloitetaan pienellä annoksella viikko ja nostetaan sitten 20mg.Itsellä nyt 7vkoa ja olo alkaa kohentua täysi hoitovaste 3kk kuluttua lääkityksen aloittamisesta.Hiljaa hyvä tulee vaikka välillä toivottomalta tuntuukin.Kevät iloa sulle.


      • alkuperäinen kysyjä

        Särkenyt päätä muutaman päivän. Niskat kyllä ihan jumissa jännittämisestä, mutta ei ole ennen näin kovasti särkenyt.


      • särö
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

        Särkenyt päätä muutaman päivän. Niskat kyllä ihan jumissa jännittämisestä, mutta ei ole ennen näin kovasti särkenyt.

        ja pahoinvoinnista lääkäri sanoi.Ihmettelin kun kaikkia muita ylimääräisiä oireita mut ei päänsärkyä mutta tuli noin 3 vkon jälkeen ja melkein päivittäin kovaa kipua.Kai rupesi sepram todella vaikuttamaan ja kutinata päähän myös tuli.Näyttäs niin yksilöllistä olevan toisilla eri oireet eri aikoihin.Päänsärkyä vielä mutta harvemmin. Otan siihen panadolia jos oikein pahaksi yltyy.Minulla kans niskat ja hartiat jumissa.


    • aukusti

      Hei!
      Voimia Sinulle! Samoin kävi myös pojalleni, joka aloitti lääkityksen n. 2 kk sitten. Ahdistus ja välillä myös paniikkitilanne olivat melkein jokapäiväisiä. Nyttemmin, vaikka pojallani opiskelupaineista johtuen elämä on henkisesti raskasta, lääkitys näyttäisi auttavan häntä selviytymään kustakin tilanteesta, liittyen lähinnä tentteihin ja niihin valmistautumiseen. Lääkityksen sivuvaikutuksena poikani mainitsee joskus epätodellisen olon, varsinkin aamuisin.
      Kuitenkin, lääkityksestä johtuen, jokapäiväinen elämä tuntuu pojallani olevan hallinnassa. Uskon että Sinulla on tilanne jokseenkin samanlainen. Rauhassa eteenpäin. Mukavaa kevättalvea ja voimia :)

    • cymbalta80

      Itse käytin Sepramia 2v. paniikkihäiriöön/ahdistukseen. Ensin se 10mg ja sitten 20mg ja 30mg lopulta 40mg toi "tehon".
      Univaikeudet on tosi yleisiä kun alottaa nää lääkkeet, mullakin oli vuosia jo kestänyt hoitamaton paniikkihäiriö, niin kesti vissiinkin melkein puolisen vuotta, ennen kun uni alkoi maistumaan kunnolla.
      Sepram on oikeasti hyvä lääke, syö vaan niin muutaman viikon kuluttua on ihan toinen olo. Äläkä pelkää sitä rauhottavaa, ota vaan niin menee paremmin ne sivuoireet.

      • vieläkin alkuperäinen

        Pelkään niin kauheasti, että jään bentso (alprox, xanor) koukkuun. Annoskin on niin pieni, 0,25 mg, mutta siltikin. Lääkärikin sanoi, ettei niihin jää koukkuun jos muutaman ottaa. Onhan se hyvä lääke, minulta ainakin poistaa paniikin melkein heti. Vaikutus tulee nopeasti, mutta häviääkin yhtä nopeasti! KIITOS KAIKILLE, eiköhän se tästä lähde. Luulen, että minullekin nostetaan annosta, jahka pääsen tämän yli.


    • muilla...?

      mulla on ollu nyt syksyn alusta paniikkikohtauksia,keskimäärin ehkä 3-4 kertaa kuukaudessa..kiinnostais vain että mites teillä muilla niitä on,eli kuinka usein varsinaisia kohtauksia...? mulla on nyt panadol 500 ja burana 600 lääkitykset,jotka pitää ottaa samaan aikaan..oon 14 v ja elämä toivottavasti edessäpäin..

      • aukusti

        hei!
        Panadol ja Burana... eikös ne ole särkylääkkeitä. Miten ihmeessä, jos sulla on todettu ahdistus- tai paniikkihäiriö syöt niitä. Mielialalääkkeet ovat asia erikseen. Ehkä kannattaisi tarkistuttaa lääkitys. :)


      • ......
        aukusti kirjoitti:

        hei!
        Panadol ja Burana... eikös ne ole särkylääkkeitä. Miten ihmeessä, jos sulla on todettu ahdistus- tai paniikkihäiriö syöt niitä. Mielialalääkkeet ovat asia erikseen. Ehkä kannattaisi tarkistuttaa lääkitys. :)

        oon syönny niitä vasta kuukauden tai neurologilla kävin 3 vko:a sitten..mulla on nyt tällanen kipulääkitys,koska oon 14-vuotta eli kuulun "lapsiin",ensin yritetään tällä hoitaa kohtauksia,jos ei tulosta yritetään vahvemmilla lääkkeillä..toivotaan että nyt näillä helpottais..ja sitten käyn tietysti kerran viikossa psykologilla ja nyt on vuorossa uusi lääkäri,jolta saan homeopaattisia lääkkeitä.


      • todella
        aukusti kirjoitti:

        hei!
        Panadol ja Burana... eikös ne ole särkylääkkeitä. Miten ihmeessä, jos sulla on todettu ahdistus- tai paniikkihäiriö syöt niitä. Mielialalääkkeet ovat asia erikseen. Ehkä kannattaisi tarkistuttaa lääkitys. :)

        rauhoittava alkulääkityksen ahdistukseen.Itse pari viikkoa pienen murun otin päivittäin ja en kyllä ilman niitä ois pärjännyt aivan kauheaan panikointiin. Rauhoittava jäi eikä edes mielikään tee kun olo alkoi kohentua.Minäkin pelkäsin et koukkuun jään mutta en jäänyt.


    • ssps

      Olen syönyt sepramia yli vuoden ja kolme ensimmäistä kuukautta olivat aivan hirveitä. Kuulostaa pitkältä ajalta, mutta olen onnellinen, että jaksoin odottaa lääkkeen tehoamista. Tänä päivänä olo on aivan eri laatua kuin silloin vuosi sitten. Tsemppiä, kyllä se siitä!

      • alkuperäinen ahdistunut

        Kolmas Sepram viikko aluillaan. Kauhea on olo välillä, mutta jotenkin ahdistus ei enää pääse paniikin puolelle, samoin monet fyysiset oireet on helpottaneet.Olo silti jopa joskus pahempi kuin ennen aloitusta. Odotellaan! Yritän kestää! KIITOS kaikille kokemusten jakamisesta, ne auttaa enemmän kuin lääkkeen tuoteseloste!


      • särö
        alkuperäinen ahdistunut kirjoitti:

        Kolmas Sepram viikko aluillaan. Kauhea on olo välillä, mutta jotenkin ahdistus ei enää pääse paniikin puolelle, samoin monet fyysiset oireet on helpottaneet.Olo silti jopa joskus pahempi kuin ennen aloitusta. Odotellaan! Yritän kestää! KIITOS kaikille kokemusten jakamisesta, ne auttaa enemmän kuin lääkkeen tuoteseloste!

        kyllä oikeassa että paremmin tämä vertaistuki toimii kuin lääkeluettelo.Lääkkeen sivuvaikutuksista paremmin tietää sen käyttäjät joten mukava auttaa toisia jotka samassa tilanteessa.Todella tuntui mullakin et pahemmaksi vaan menee ettei siitä olo-tilasta voi selvitä.Huimasi välillä ettei sohvalta uskaltanut nousta. Fyysisiin oireisiin nopeammin minullakin auttoi vielä kun "nuppiin" kunnolla tehon saisi.Jännittyneisyyttä kylläkin niska-hartia seudulla. Joko nostettu seprami 20mg sinulla? Nyt minulla "tasaantunut" nosto ja odotan hartaana huhtikuun loppua jospa ois henkinenkin puoli kunnossa .Parempia päiviä ja olo kohentuu vaikka usko välillä loppuu. Pääsiäis iloa!


      • aloittaja
        särö kirjoitti:

        kyllä oikeassa että paremmin tämä vertaistuki toimii kuin lääkeluettelo.Lääkkeen sivuvaikutuksista paremmin tietää sen käyttäjät joten mukava auttaa toisia jotka samassa tilanteessa.Todella tuntui mullakin et pahemmaksi vaan menee ettei siitä olo-tilasta voi selvitä.Huimasi välillä ettei sohvalta uskaltanut nousta. Fyysisiin oireisiin nopeammin minullakin auttoi vielä kun "nuppiin" kunnolla tehon saisi.Jännittyneisyyttä kylläkin niska-hartia seudulla. Joko nostettu seprami 20mg sinulla? Nyt minulla "tasaantunut" nosto ja odotan hartaana huhtikuun loppua jospa ois henkinenkin puoli kunnossa .Parempia päiviä ja olo kohentuu vaikka usko välillä loppuu. Pääsiäis iloa!

        Katsotaan nostetaanko. Olen aina saanut alimmalla terapeuttisella annoksella avun muissa sairauksissa. Tämä on eka kerta kyllkäkin psyykelääke saralla. Katsellaan. Kiitos sinulle ihan mielettömästi, että otit aikaa vastata!


    • Vanhaan viestiin

      Nostan tätä ny ylös kun en uudempia tekstejä löytänyt.... itellä mennyt 30mg 4 vuotta, nyt keuhkokuumeen jälkeen ahdistuneisuus ja paniikki pahenivat ja nostettiin 40mg:n annos. odottelen kovasti tehoa.... 2viikon kohdalla tuli selvä hyvä viikko, mutta sitten sain Azithromysin kuurin poskionteloihin, ja se pahensi todella paljon oloa.... nyt siis tulee 4viikkoa annosten nostosta, ja antibiootti loppuu huomenna.... Sepramin tehoa odotellessa. Kyllä toivottomalta tuntuu varsinkin aamuisin... :( KOkemuksia muilla??? Auttaa kun kuulee muita kohtalotovereita

    • Anonyymi

      Onko uusia kokemuksia ihmisillä kertoa? Itsellä aloitettiin 10 mg ja iski ruokahaluttomuus ja väsymys niin lääkäri käski puolittaa annoksen. Nyt reilu viikko mennyt tätä lääkettä syödessä ja toivon vain että kohta alkaisi ne positiiviset vaikutukset..

      • Anonyymi

        Itsellä meni noin 6vk ennenkuin alkoi toimimaan.Auttaa hyvin paniikkihäiriöön.Tänä päivänä elo tuntuu myönteiseltä.Kärsivällysyys palkitaan.


    • Anonyymi

      Itse olen syönyt Venlaflaxiinia vuosikaudet. Nyt ollut jo vuoden verran ahdistuneisuus ja paniikki ystävänäni. Olen kuullut että Sepram on hyvä lääke nuihin ja ajattelinkin vaihtaa lääkkeen. En tiedä,välillä olo on toivoton enkä ole käynyt kotoa pois kuukausiin,onneksi naapuri käy kaupassa. Toivon todella että tämä lääke auttaisi minua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe