Idiopaattinen trombosytopenia

ITP

9-v poikani sairastui idiopaattinen trombosytopenia nimiseen tautiin,jonka takia oltiin sairaalahoidossakin.Nyt seurataan labrakokeilla trombosyyttiarvoja(joka oli 14 kun sairaus tuli ilmi).Myös Coombsin testi oli positiivinen,pitäisi olla negatiivinen.Onko kellään kokemuksia ko taudista ja miten nopeasti siitä paranee?On vissiin aika harvinainen tauti ja sangen mystinenkin, koska lääkäritkään eivät löydä syytä joka taudin aiheuttaa.

22

13989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äippä-77

      Oma poikani sairastui ITP:hen puolivuotiaana (poika nyt 10v.).Syytä ei tiedetty että miksi ja mistä ITP tuli. Huomasin vain outoja pistetäpliä (petekiaa) käsissä ynm, jotka vaan lisääntyivät. Kysyin neuvolasta, käski heti lääkäriin, ja sieltä sairaalaan, arvot olivat muistaakseni 20, kun olisi pitänyt olla vähintään 250.
      Viikottain verikokeissa seurattiin tromppareiden tasoa, ja tehtiin selkäydin punktio hyks:issä, jossa todettiin että ydin tuottaa tromppareita, mutta jonnekkin ne vaan katoaa..
      Tason laskiessa liian alas (alle 20) oltiin sairaalassa pari päivää suonen sisäisessä lääkityksessä, jotta arvot saatiin koholle. Ja sitten kotiin. Yleensä flunssan aikana arvot laskivat rajusti. Poikaa joutui pitämään pumpulissa suurinpiirtein, pienikin kolhu saattoi aiheuttaa pahan veren vuodon, kun veri ei silloin kauhian hyvin hyydy, jos lainkaan.
      Silloin sanottiin että , ITP kestää 3kk, puoli vuotta tai vuoden. jos yli vuoden, niin siitä tulee pysyvä. Vaihtoehtona voi olla luuydin siirto sisarukselta esimerkiksi. En tiedä sitten ihan tarkkaan että miten nykyään.. Meillä meni ohi puolessa vuodessa,(arvot piti olla 3:lla eri kerralla yli 150, että voitiin todeta tauti voitetuksi) mutta se oli aika rankkaa aikaa.. poikakin kun oli vielä pieni..
      Onnea ja jaksamista Teille

    • Äiti -82

      Moi!

      Halusin vain kertoa oman tarinani trombosytopeniasta. Olen sairastanut sitä itse melkeinpä koko elämäni. Sairaus "löydettiin vahingossa" joskus ala-asteiässä ja sittenhän sitä yritettiin selvitellä mistä se johtui. Arvot ovat minulla aina olleet alhaiset (reilusti alle 100), mutta eivät kumminkaan alle 30 (ainakaan tietääkseni). Olen siis 26-vuotias ja vieläkään en ole saanut selvää vastausta mistä tautini johtuu (sisaruksillani sitä ei ole). Minulta on myös otettu selkäydinpunktio ja todettu, että trombbareita tulee ihan normaalisti mutta jonnekin häviävät.

      Petekiat ovat varmin merkki siitä, että arvot ovat alhaiset. Tyttäreni syntyi niin hän oli saanut minulta taudin ja parhaimmillaan arvot kävivät 5. Voinette arvata kuinkan huolissani olin. Tyttöni tilanne kuitenkin korjaantui 3kk iässä.

      • Kohtalotoveri

        Hei äiti -82!
        Täällä toinen äiti vm-82. Kiinnostaisi tietää miten sinulla synnytys onnistui? Oliko sektio vai alatie? Nyt on viikkoja 28 ja kohta pitäisi päättää synnytystapa.


    • coombsin testi?

      Mulla on 3v tyttö, jolla ITP. On joutunut sairaalaan jo kaksi kertaa onnettomuden sattuessa. Veriplasma arvot ovat olleet niin alhaiset. Asumme ulkomailla ja hoidon saaminen on vaikeaa. Mikä tuo Coombsin testi on?

      Voimia sinulle.

      • jawohl

        Positiivinen Coombsin testi viittaa autoimmuuniin hemolyyttiseen anemiaan (AIHA)


    • riksu

      Meidän poika on nyt 11 ja ITP todettiin 9-vuotiaana, jolloin trombbarit olivat 2.. Kaikkea mahdollista hoitoa sairaalassa ja luontaispuoleltakin kokeiltiin, mutta mikään ei vaikuttanyt arvoihin. Perna poistettiin viime elokuussa, ja arvot nousivat. Siitä lähtien arvot kuitenkin olleet laskusuunnassa koko ajan, nyt pelkäämme ettei se pernan poistokaan auttanut lopullisesti kuitenkaan. Jäljelle jää syövän hoihtoon käytettävä solunsalpaaja-lääke, mutta sitä emme aio kokeilla. Saa poika itse päättää aikuisena haluaako sen riskin ottaa..

      Paraneminen on varmaan ihan yksilöllistä, useimmat paranevat itsestään jo puolen vuoden sisään.

      • Sairastan itse (juuri alkanut)

        Sain pariviikkoa sitten pilkkuja ja mustelmia sekä sormestani katkesi verisuoni hyvin mitättömän kolhun seurauksena ja sormi kasvoi tuplakokoiseksi. Tätä ennen noin viikkoa aiemmin sain mökkireissulta tuliaiseksi samoja oireita, mustelmia, pilkkuja ja katkennen verisuonen silmästä. Kävin näyttämässä niitä työterveydessä. Verikoe otettiin koska kokenut lääkäri osasi arvioida mistä oli kyse. Trombosyytit olivat alle 10 ja sain lähetteen sairaalaan, jossa ne tarkennettiin 4:ksi, vietin viikonolopun osastolla. Vuotoja minulla ei ollut.

        Sain ensihoitoja trombosyytti tiputuksen ja kortisoni kuurin 80mg/vrk. Tiputus nosti arvot 49:ään, mutta arvot laskivat neljässä päivässä takaisin 6:een. Tämän jälkeen sain Perjantaina 6.6. uuden hiutalelastin, jonka turvin otettiin luuydinnäyte. Luuydin oli normaali ja hiutaletuotanto toimiva. Taas kuitenkin hiutaleet katosivat ja arvot laskivat maanantaiksi tuohon kuutoseen ja taas oli sairaaalareissu edessä. Tällöin sain immunoglubiliinia suuren annoksen suoneen (2x1600ml) 10.6 ja 11.6 ja kortisoniannos nostettiin 120mg/vrk. Tänään keskviikkona 11.6 arvoni oli noussut 36:een ja pääsin kotiin sairaalasta, jossa vietin alkuviikon. Perjantaina 13.6 (toivottavasti ei epäonnenpäivä) otetaan taas trombosyyttiarvot ja niistä pitäisi näkyä onko hoito tuottanut tulosta. Minulta on otettu myös suuri määrä verikokeita vasta-aine testeihin. Epäilynä on että lääkeaine aiheutti oireet. Toinen vaihtoehto on noin kuukauden jatkunut krooninen yskä ja katosi juuri ennen kuin immnujärjestelmäni meni sekaisin ja alkoi tuhota omia trombosyyttejäni. Positiivista on, että minulla ei paria mustelmaa lukuunottamatta ole mitään muita oireita vaikka trombosyyttini laskivat hyvinkin kriittiselle tasolle. Hoitoa jatketaan, joten en vielä osaa sanoa miten se etenee, mutta voin päivitellä tilannetta sitä mukaan kun tiedän lisää.


      • Ex ITP
        Sairastan itse (juuri alkanut) kirjoitti:

        Sain pariviikkoa sitten pilkkuja ja mustelmia sekä sormestani katkesi verisuoni hyvin mitättömän kolhun seurauksena ja sormi kasvoi tuplakokoiseksi. Tätä ennen noin viikkoa aiemmin sain mökkireissulta tuliaiseksi samoja oireita, mustelmia, pilkkuja ja katkennen verisuonen silmästä. Kävin näyttämässä niitä työterveydessä. Verikoe otettiin koska kokenut lääkäri osasi arvioida mistä oli kyse. Trombosyytit olivat alle 10 ja sain lähetteen sairaalaan, jossa ne tarkennettiin 4:ksi, vietin viikonolopun osastolla. Vuotoja minulla ei ollut.

        Sain ensihoitoja trombosyytti tiputuksen ja kortisoni kuurin 80mg/vrk. Tiputus nosti arvot 49:ään, mutta arvot laskivat neljässä päivässä takaisin 6:een. Tämän jälkeen sain Perjantaina 6.6. uuden hiutalelastin, jonka turvin otettiin luuydinnäyte. Luuydin oli normaali ja hiutaletuotanto toimiva. Taas kuitenkin hiutaleet katosivat ja arvot laskivat maanantaiksi tuohon kuutoseen ja taas oli sairaaalareissu edessä. Tällöin sain immunoglubiliinia suuren annoksen suoneen (2x1600ml) 10.6 ja 11.6 ja kortisoniannos nostettiin 120mg/vrk. Tänään keskviikkona 11.6 arvoni oli noussut 36:een ja pääsin kotiin sairaalasta, jossa vietin alkuviikon. Perjantaina 13.6 (toivottavasti ei epäonnenpäivä) otetaan taas trombosyyttiarvot ja niistä pitäisi näkyä onko hoito tuottanut tulosta. Minulta on otettu myös suuri määrä verikokeita vasta-aine testeihin. Epäilynä on että lääkeaine aiheutti oireet. Toinen vaihtoehto on noin kuukauden jatkunut krooninen yskä ja katosi juuri ennen kuin immnujärjestelmäni meni sekaisin ja alkoi tuhota omia trombosyyttejäni. Positiivista on, että minulla ei paria mustelmaa lukuunottamatta ole mitään muita oireita vaikka trombosyyttini laskivat hyvinkin kriittiselle tasolle. Hoitoa jatketaan, joten en vielä osaa sanoa miten se etenee, mutta voin päivitellä tilannetta sitä mukaan kun tiedän lisää.

        Kirjoitin kesäkuussa ITP:stäni. Immunoglubuliinihoidon jälkeen tilanne korjautui ja kortisoni ajettiin asteittain alas. Nyt olen ollut noin kuukauden ilman mitään lääkettä ja tänään otettin kontrolliverikoe. Edellisissä kokeissa arvot ovat olleet vakaasti noin 157 ja nytkään minulla ei ole syytä epäillä, että asia olisi toisin. Perjantaina keskustelen lääkärin kanssa asiasta. Syytä ITP:heni ei ole löytynyt, mutta vahvimmat epäilyt ovat lääke tai krooninen yskä, joka vaivasi minua ennen sairastumistani.


      • Hyvä olla näin :)

        perna kun mikään muu ei auttanut. Ensi alkuun sekin tuntui vaan pahentavan tilannetta. Leikkauksen Jälkeen arvot 4. Arpi ei mennyt umpeen, suku jo suri pois lähteväää........
        Sanottiin, ettei sinun kannata riskeerata lasten hamkkimisella. :(
        Vaan kuinkas kävikään.
        Kun kortisooneista pääsin ja minut ns. terveeksi todettiin päätimme mieheni kanssa että nyt tai ei koskaan (lääkäri suositteli pidättäytymistä lasten teosta).
        Minulla on kaksi tervettä lasta, elämässään pärjääviä.
        Itse asiaan palatakseni, halusin kertoa että elämä voittaa.

        Parantuminen on mahdollista vaika välillä meikein kuolisikin ;) !!


    • itp

      Hei sairastuin itse krooniseen itp:he 8-vuotiaana ja parannuin vasta pernan poiston jälkeen. Sairaus ei ole todellakaan vaarallinen jollei ole limakalvojen runsasta vuotoa. Olen nyt 16.v ja elämä menee hyvin toivotan onnea pojallesi kyllä hän paranee

    • vaikea itp

      johon hän sairastui minua odottaessaan 32-vuotta sitten. Sairaus havaittiin raskauden alussa. Verenvuodot olivat runsaita ja purppuraa sekä mustelmia laajalla alueella vartalossa. Synnytys oli viedä hänen hengen. Synnyin 8 kk:lla. Keskosena ja kärsin itsekin trombosyyttien niukkuudesta sekä keltaisuudesta.

      Häneltä poistettiin perna minun ollessa 11-vuotta,mutta hänelle sen poisto ei auttanut. Hän siis sairastaa edelleen itp:tä ja on lääkityksellä. Trombosyyttien määrä on alhainen, alle 20 kaiken aikaa. Jatkuvat kontrollikäynnit ja verekokeet ovat olleet hänen elämäänsä 32-vuotta. Näin siis elämänsä loppuun asti.

      Vuotoherkkyys on jatkuvaa. Vähäisetkin sairastelut mm. flunssa saa aikaan runsaita nenäverenvuotoja, joiden vuoksi olemme olleet useita kertoja sairaalassa. Ja hänelle on tiputettu verta. Sairaalassa olo jaksot ovat viikon tai kaksi kerrallaan. Todellinen hengenvaara on olemassa aina,kun on verta vuotavia vaurioita syntyy. Mustelmia tulee näennäisesti mitätömmiltä tuntuvista kosketuksista. Ja ne ovat tumman sinisiä,melkein mustia ja laajoja.

      Sairauteen on syytä suhtautua aina vakavasti,mutta elämään optimistisesti ja toiveikkaana. Iso osa ko. potilaista saadaan hoidettua ja elämänlaatua merkittävästi oikealla lääkityksellä parannettua, mutta sitten on äitini kaltaisia sairaudesta kärsiviä joille ei merkittävää apua ole toimenpiteistäkään.

      Myös itselläni on todettu pidentyneet verenvuotoaijat ja olen menossa tutkimuksiin tarkemmin,koska jalkoihini on ilmestynyt laajoille alueille verenpurkaumia. Ja herään aamuisin verenmaku suussani. Harvoin periytyvä itp, on kuitenkin mahdollisesti periytyvää. Olenhan ollut äitini vatsassa hänen sairastuessaan ja saanut samaa verta sikiönä suoniini. Vertaisryhmiä ei juurika ole,sairauden harvinaisuuden vuoksi olemassa. Mutta tarpeen ne olisivat.

      Valtaosa ihmisistä järkyttyy kuullessaan sairaudesta ja nähdessään mustelmia jollain niin tavattoman paljon. Usein kuvitellaan,että pahoinpitelyn uhrihan se siinä. Myös ihmisten asenteissa on negatiivisuutta ko. sairautta sairastavaa kohtaan. Mm. työmarkkinoilla on ongelmia. Ja eläkettä ei silti myönnetä.

      Toivottavasti poikasi saadaan mahdollisimman hyvin hoidettua ja hoidosta on apua. Voimia!

      • ITP

        Kiitos kaikille jotka olette vastanneet lähettämääni viestiin.Tällä hetkellä eli viimeisten labrojen mukaan poikani vointi on ok.Trombosyytit oli 120,hb noussut jopa 145een, mutta lääkäri edelleen ihmettelee miksi Coombsin -testi taas kääntynyt negatiiviseksi kun edellisen kran oli positiivinen,kuten olla pitäisikin.Käymme kolmen kuukauden välein kontrollilabroissa vuoden ajan ja sitten vielä hematologin luona sairaalassa.Mitään hoitoja ei lapsi tarvitse ainakaan nyt.Koko ajan kuitenkin mielessä pyörii ja varsinkin kun koulu taas alkaa ja kaikki pöpöt liikkuu.Toivottavasti ne(eli esim. flunssa) ei romahduta veriarvoja alas,muuten taas sairaalaan hoitoa saamaan.


      • aityli68
        ITP kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka olette vastanneet lähettämääni viestiin.Tällä hetkellä eli viimeisten labrojen mukaan poikani vointi on ok.Trombosyytit oli 120,hb noussut jopa 145een, mutta lääkäri edelleen ihmettelee miksi Coombsin -testi taas kääntynyt negatiiviseksi kun edellisen kran oli positiivinen,kuten olla pitäisikin.Käymme kolmen kuukauden välein kontrollilabroissa vuoden ajan ja sitten vielä hematologin luona sairaalassa.Mitään hoitoja ei lapsi tarvitse ainakaan nyt.Koko ajan kuitenkin mielessä pyörii ja varsinkin kun koulu taas alkaa ja kaikki pöpöt liikkuu.Toivottavasti ne(eli esim. flunssa) ei romahduta veriarvoja alas,muuten taas sairaalaan hoitoa saamaan.

        Pojallani (nyt 9v) todettiin itp reilu vuosi sitten. Nyt trompparit olleet pitkään alle kymmenen. Sairaalassa on saanut ainoastaan kerran immunoglobuliinia, kun arvot laskivat yhteen ja oli mustelmia ja kuhmua päässä.
        Hänet on luokiteltu nyt krooniseksi, eikä toiveita itsestäänparantumiseen ole. Lyhyt kortisonikuuri kaavailtu ennen joulua.
        Labrassa käymme vain silloin, kun olemme menossa sairaalaan kontrolliin.
        Vähitellen tähän tottuu, mutta kyllä sydän on syrjällään koko ajan.
        Tsemppiä teille kaikille!


      • Ei todellakaan syytä huoleen
        ITP kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka olette vastanneet lähettämääni viestiin.Tällä hetkellä eli viimeisten labrojen mukaan poikani vointi on ok.Trombosyytit oli 120,hb noussut jopa 145een, mutta lääkäri edelleen ihmettelee miksi Coombsin -testi taas kääntynyt negatiiviseksi kun edellisen kran oli positiivinen,kuten olla pitäisikin.Käymme kolmen kuukauden välein kontrollilabroissa vuoden ajan ja sitten vielä hematologin luona sairaalassa.Mitään hoitoja ei lapsi tarvitse ainakaan nyt.Koko ajan kuitenkin mielessä pyörii ja varsinkin kun koulu taas alkaa ja kaikki pöpöt liikkuu.Toivottavasti ne(eli esim. flunssa) ei romahduta veriarvoja alas,muuten taas sairaalaan hoitoa saamaan.

        Hei!

        Meillä on kohta 17 vuotta täyttävä poika, jolla on ITP. Hänen sairautensa todettiin 1,3 vuotiaana kitarisanpoiston yhteydessä. Tuohon aikaan tautia hoidettiin jatkuvalla kortisonihoidolla (prednison). Hän käytti lääkettä kolmisen vuotta, mutta eihän se tautia parantanut. Opimme sairauden kanssa elämään hienosti ja helpotti suunnattomasti, kun selkäydinkokeessa todettiin, ettei kysymys ole mistään vakavasta.

        Meni 13 vuotta ja saimme toisen pojan (nyt siis 3 v)...jolla todettiin 3 kk iässä ITP. Sekin huomattiin sattumalta, kun häneltä otettiin verikoe maitoallergian selvittämiseksi ja koko käsivarsi nousi petekkioille puristussiteen vuoksi. Alkoi tutkimukset, joissa todettiin , ettei ole mistään vakavasta kyse. Lääkärit kuitenkin hämmästelivät taudin periytyvyyttä. Kenelläkään suvussamme ei tautia ole esiintynyt.
        Meillä on myös 18 v tytär, jolla tausia ei ole.


        Nyt molemmilla pojilla tromb arvot 30-40 jatkuvasti ja tulemme erinomaisesti toimeen. Kumpikaan ei tarvitse lääkitystä muutoin kuin kuumetaudin yheydessä (jos silloinkaan).

        Pienemmälle pojalle pyysin ohjeet, kun ensioireet flunssasta ilmenevät ja sainkin hyvät kortisonitabletti-ohjeet. Näin siksi, etteivät trompparit laske liian matalalle ja vältymme sairaalakeikalta.

        Pernanpoistosta lääkäri on maininnut viimeksi vuosia sitten isomman veljen kohdalla, mutta siitä on kuulemma luovuttu hoitotoimenpiteenä, koska vaste on huono ja se ei poista sairautta. Päinvastoin heikentää immuniteettiä kaikkia virustauteja vastaan.

        Palaillaan aiheeseen!


      • Sama sairus

        Hei
        Olen 53 vuotias nainen tauti löydettiin ihan sattumalta kun täytin 50.
        Olin aikaisemmin ihmetellyt mistä mustelmat tulevat ihan itsestään.Kun tauti todettiin oli arvot 30 jonka jälkeeen söin krtisonia vuoden arvot kyllä nousivat tilapäisesti.
        Nyt on tilanne seurannassa kahden kuukauden välein ja arvot on 50-30 välillä.Viime kesänä olin OYKS hoidossa neljä viikkoa, lääke laitettin suoraan suoneen.Tilani parani heti mutta kun oli aikaa kulunut puolivuotta oli arvot taas matalat.
        Seuranta jatkuu.


      • Toiveikas12
        Sama sairus kirjoitti:

        Hei
        Olen 53 vuotias nainen tauti löydettiin ihan sattumalta kun täytin 50.
        Olin aikaisemmin ihmetellyt mistä mustelmat tulevat ihan itsestään.Kun tauti todettiin oli arvot 30 jonka jälkeeen söin krtisonia vuoden arvot kyllä nousivat tilapäisesti.
        Nyt on tilanne seurannassa kahden kuukauden välein ja arvot on 50-30 välillä.Viime kesänä olin OYKS hoidossa neljä viikkoa, lääke laitettin suoraan suoneen.Tilani parani heti mutta kun oli aikaa kulunut puolivuotta oli arvot taas matalat.
        Seuranta jatkuu.

        Romiplostiimi kauppanimeltä Nplate. EU:n komissio näyttää lääkkeen hyväksyneen joulukuussa. Vielä ei ole myynnissä Suomessa. Toivotaan.


      • Ruska ;)
        Ei todellakaan syytä huoleen kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on kohta 17 vuotta täyttävä poika, jolla on ITP. Hänen sairautensa todettiin 1,3 vuotiaana kitarisanpoiston yhteydessä. Tuohon aikaan tautia hoidettiin jatkuvalla kortisonihoidolla (prednison). Hän käytti lääkettä kolmisen vuotta, mutta eihän se tautia parantanut. Opimme sairauden kanssa elämään hienosti ja helpotti suunnattomasti, kun selkäydinkokeessa todettiin, ettei kysymys ole mistään vakavasta.

        Meni 13 vuotta ja saimme toisen pojan (nyt siis 3 v)...jolla todettiin 3 kk iässä ITP. Sekin huomattiin sattumalta, kun häneltä otettiin verikoe maitoallergian selvittämiseksi ja koko käsivarsi nousi petekkioille puristussiteen vuoksi. Alkoi tutkimukset, joissa todettiin , ettei ole mistään vakavasta kyse. Lääkärit kuitenkin hämmästelivät taudin periytyvyyttä. Kenelläkään suvussamme ei tautia ole esiintynyt.
        Meillä on myös 18 v tytär, jolla tausia ei ole.


        Nyt molemmilla pojilla tromb arvot 30-40 jatkuvasti ja tulemme erinomaisesti toimeen. Kumpikaan ei tarvitse lääkitystä muutoin kuin kuumetaudin yheydessä (jos silloinkaan).

        Pienemmälle pojalle pyysin ohjeet, kun ensioireet flunssasta ilmenevät ja sainkin hyvät kortisonitabletti-ohjeet. Näin siksi, etteivät trompparit laske liian matalalle ja vältymme sairaalakeikalta.

        Pernanpoistosta lääkäri on maininnut viimeksi vuosia sitten isomman veljen kohdalla, mutta siitä on kuulemma luovuttu hoitotoimenpiteenä, koska vaste on huono ja se ei poista sairautta. Päinvastoin heikentää immuniteettiä kaikkia virustauteja vastaan.

        Palaillaan aiheeseen!

        toimi minulla. Ei heti, puoli vuotta lähes pois mennyt, pari vuota hirveä prednison lääkitys, perna pois, arvot laskee---------------
        Vaan siitä se lähtiparantuminen, vajaan parikymppisen suunnaton elämisen halu ja into!
        Nyt yli 50v. Ja sama into tallella :)
        Elämä voittaa !


    • parantui nopeasti

      Tyttömme sai Idiopaattisen trombosytopenian MPR rokotteesta 1,5vuotiaana. Oireet oli (kuten muutkin kirjoitelleet) paljon mustelmia säärissä ja punasia pisteitä yläselässä ja harteissa. Ekat labran ottamat tromboarvot näytti nollaa ja lääkäri passitti meidät kiireesti Jorviin. (käytiin ensin yksityisellä) Jorvissa tarkastettu tromboarvo 2. Tyttö oli neljä-viisi päivää sairaalassa seurannassa, jonka jälkeen alkoi tromboarvot paranemaan. Lisäksi käytiin kontrollissa muutaman kerran. Kuukauden sisällä palautui arvot täysin ja lääkäri totesi tytön parantuneeksi. 6v MPR rokotetta ennen pitää kuitenkin tarkastaa trombosyytit ja miettiä, halutaanko ottaa riski, että ITP uusii.

    • zzzap!

      Sen aiheuttaa ainakin bentseeni (mukaanlukien bentsodiatsepiini). Paras lääke tuntuis olevan cbd niminen kannabinoidi. Tämä on ollut tiedossa, mutta lääkäreille sitä ei ole kerrottu.

    • ITPPPPPP

      Mitähän mahdat oikein tarkoittaa??? Selvennäs vähän.

    • Uusi vertaistukiryhmä ITP Suomi on perustettu Facebookiin! ITP Suomi-sivuston löydät osoitteella www.facebook.com/ITPvertaistuki. Avautuvalle sivustolle päivitetään viimeisintä löytynyttä tietoa ja kokemusta sairauden tiimoilta. Tykkää ja pyydä saada liittyä ryhmään, silloin pääset mukaan suljettuun vertaistukiryhmään vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia sairauden tiimoilta toisten sairastuneiden ja heidän omaistensa kanssa. :)

    • 14v

      Moikka! Olen 14-vuotias tyttö, jolle todettiin ITP 2-vuotiaana. Tämä sairaus tuli 2-vuotis rokotteesta. Ennen, kun täytin 2-vuotta lapsille annettiin kahtena erillisenä rokotteena 2-vuotisrokote. Sitten rokotteet yhdistettiin testiksi, josta ilmeni todella paljon ITP:tä ja se vaihdettiin takaisin kahdeksi erilliseksi. Pahimmillaan trombosyytti arvot olivat 9 ja jouduin viettämään paljon aikaa sairaalassa. Äitini vaati verikoetta, jossa selvitetään kaikki mahdolliset arvot. Lääkärit eivät aluksi myöntäneet sen tulleen rokotteesta, kunnes eräs mies lääkäri totesi sen olevan ITP, joka tuli rokotteesta. Nykyään arvoni ovat 35-65 välillä. Lääkärit sanoivat, että sairaus voi lähteä 5-7 vuoden iässä tai murrosiässä. Murrosikä on tulossa ja pitää toivoa kovasti, että se lähtisi pois. Rakastan urheilua ja kaikkea haluamaani en voi sairauden takia harrastaa :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe