Aika kummallinen tuo Finncommin rikkoutuneiden matkatavaroiden korvauspolitiikka. Tultiin äskettäin Finnairin lennolla Aasiasta, kotimaassa viimeinen pätkä kuitenkin FC:n lennolla. Matkalaukusta oli hajonnut pyörä, josta tehtiin kentällä ao. ilmoitus. Ilmoitus otettiin kentällä vastaan ja se kijattiin Finncommille, koska viimeinen lento tultiin FC:llä. Meidät ohjattiin menemään paikalliseen laukkufirmaan, jossa karu totuus sitten paljastui: Finncomm on toimittanut sopimusfirmoille helmikuun loppupuolella ohjeet, että kuljetuksessa rikkotuneita laukkuja ei enää korvata, jos vaurio on sattunut laukun ulkoneville osille (pyörät, kahvat, lukot yms.). Ilmeisesti korvaus suoritetaan vain, jos laukku katoaa tai se menee täysin kappaleiksi.
Minun järkeeni ei mahdu, että jos lentoyhtiön kuljettamaksi jättämäni laukku rikkoutuu kuljetuksen aikana, niin juuri tälläiset tyypilliset vauriot jäisivät minun omaksi vahingokseni. Onneksi tässä kyseiseää tapauksessa päästiin suotuisaan lopputulemaan, koska laukku matkusti sekä Finnairin että Finncommin koneella. Finskin asiakaspalvelu opasti, että reklamaation voi tehdä myös heille ja Finnairilla taas korvauspolitiikka on väljempää eli kaikki matkatavaran vauriot korjataan ja korvataan.
Finncomm ei korvaa rikkoutuneita matkatavaroita!
12
2945
Vastaukset
- Näin on
http://www.fc.fi/matkustajalle/matkatavarat/
"Matkalaukun ensisijainen tehtävä on suojata sisältö vahingoittumiselta. Matkatavaran käsittely lentoliikenteessä on kiireessä tapahtuvaa mekaanista käsittelyä, joka aiheuttaa normaalia kulumista. Finncomm Airlines ei vastaa kirjatulle matkatavaralle tapahtuneista pienemmistä vahingoista (naarmut, kolhut ja likaantumiset ), jotka eivät vaikuta matkatavaran käyttökelpoisuuteen. Finncomm Airlines ei ota vastuuta vahingoista, joita on tapahtunut kyseisille matkatavaroille:
* Matkalaukun ulkoneville osille kuten esim. pyörät ja kahvat. (Matkalaukun ensisijainen tehtävä on suojata sisältö vahingoittumiselta.)
* Ulkoisten osien kuten lukkojen, vetoketjujen ja matkalaukkuhihnojen katoamisesta ja rikkoutumisesta
* Helposti särkyvät matkatavarat kuten esim. musiikki-instrumentit, urheiluvälineet ja aseet
* Lastenvaunut ja rattaat sekä lastenturvaistuimet
* Design-laukut
* Matkavarat, jotka sisältävät arvotavaraa
* Matkatavarat, jotka hyväksytään koneeseen lähtöselvityksen sulkeuduttua
* Matkatavaran valmistajasta johtuvat virheet
Finncomm Airlines suosittelee vakuuttamaan kaikki matkatavarat. Lisätietoa matkatavaroista Finncomm Airlinesin kuljetusehdoista."- nipotusta
Finncomilta. Ei kun kuluttajavirasto asialle.
- Viranomaiset kimppuun!
Tyypillinen tapaus, jossa yhtiö yrittää yksipuolisesti lieventää kv. sopimuksia ja määräyksiä paremmin itselleen sopivaksi.
- kuluttajavirastoon
selvitettäväksi. Palataan asiaan myöhemmin, jos sieltä tulee vastauksia.
- NO FINNCOMMS
nipotusta kirjoitti:
Finncomilta. Ei kun kuluttajavirasto asialle.
SIIS FLYBE
- ...
Fincomm taitaa lentää kotimaan lentoja, joten kuluttajansuojalain määräykset tulevat käsittääkseni täysimääräisesti sovellettaviksi. Saattaa olla niin, että nuo korvausehtorajoitukset eivät ole ihan kyseisen lain mukaisia...
- ---
Tervetuloa lentämään! Näin menettelee aika moni lentoyhtiö ;) ja tuo on hyvin yleinen käytäntö.
- tsien
Siis hmmm. Vähänkin ulkomailla enemmän lentäneet tietävät, että tämä on normaali käytäntö. Lentoyhtiö ei voi ottaa vastuuta _lentokenttähenkilökunnan_ työskentelytavoista. Laukkuja paiskotaan ja heitellään kovakouraisesti lentokentillä, huomatkaa mikä aikataulu heillä on. Ei lentoyhtiöt niitä riko. Miettikää JFK lentokenttää New Yorkissa, siellä ei ole YHTÄÄN ylimääräistä aikaa silitellä ja paijailla laukkuja hellästi.
Hanki kestävämpi laukku. Ihmettelen miten ihmiset jaksavat marista kaikista tällaisista. Tai sitten tämä on vaan perisuomalainen tapa. Itkuvinku. - asia koettu
Minulla hiljattain sattunut tapaus Finnairilla,ei korvausta,vaikka laukku(melkein uusi)rikkoontui Bangokin lennolla.Näytin laukun kentällä olevassa toimistossa jossa rikkoontuminen todettiin ja tehtiin asiaakuuluva vahikoilmoitus..lisäksi olin puhelinyhteydessä finnairiin Suomessa ja vielä tein kirjallisen ilmoituksen,jossa selvitin asian...piti tulla selväksi...mutta...mutta...vastaus oli aivan naurettava...oli nimittäin asia kuitattu toteamalla,että irtolukko on vaan mennyt rikki jota ei korvata,vaikka mistään irtolukosta ei mainittu vahikoilmoituksessa...vaan oli kysymys,lukitus-salpojen rikkoontumisesta,joissa yhdessä oli kiinteänä osana numerolukko.
Asian voi vaan ymmärtää siten että finnair on luopunut vastuustaan,korvata matkalla rikkomansa asiakkaiden matkatavarat..sitä voi vaan odottaakin konkurssikypsältä yritykseltä...joka ei piittaa suuresti yrityskuvastaan.- tää on arkipäivää
Ikävä kyllä tähän on tultu. Lentoyhtiöt eivät juuri korvaa rikkoontuneita matkatavaroita. Meillä hajosi laukun vetoripa Airasian lennolla. Yhtiö otti tapahtuneen ylös ja kysyi onko teilla matkavakuutuusta. Jos on niin nimi alle ja hakekaa korvaus sieltä. Korvausten hakeminen lentoyhtöiltä on tehty niin vaikeaksi, että moni ei siihen ala varsinkin jos rikkoontuminen tapahtuu kaukana suomesta lentoyhtöillä, jolla ei ole edes suomessa mitään yhteyshenkilöitä. Sillä hetkellä kun se tapahtuu niin eivät ala tekemään asialle mitään vaan pitää ottaa yhteyttä heidän antamaan puhelinumeroon ym. kiusantekoa. Alappa siinä selvittämään asioita kun on kiire jatkolennoille.
Tehtiin korvaushakemus vakuutusyhtiölle. Sieltä tuli rahat tilille matkalaukusta ilman omavastuun vähentämistä prikulleen sen verran kuin laukku oli aikoinaan maksanut. - EI VASTUUVAPAUTTA
tää on arkipäivää kirjoitti:
Ikävä kyllä tähän on tultu. Lentoyhtiöt eivät juuri korvaa rikkoontuneita matkatavaroita. Meillä hajosi laukun vetoripa Airasian lennolla. Yhtiö otti tapahtuneen ylös ja kysyi onko teilla matkavakuutuusta. Jos on niin nimi alle ja hakekaa korvaus sieltä. Korvausten hakeminen lentoyhtöiltä on tehty niin vaikeaksi, että moni ei siihen ala varsinkin jos rikkoontuminen tapahtuu kaukana suomesta lentoyhtöillä, jolla ei ole edes suomessa mitään yhteyshenkilöitä. Sillä hetkellä kun se tapahtuu niin eivät ala tekemään asialle mitään vaan pitää ottaa yhteyttä heidän antamaan puhelinumeroon ym. kiusantekoa. Alappa siinä selvittämään asioita kun on kiire jatkolennoille.
Tehtiin korvaushakemus vakuutusyhtiölle. Sieltä tuli rahat tilille matkalaukusta ilman omavastuun vähentämistä prikulleen sen verran kuin laukku oli aikoinaan maksanut.JA KAIKKI MENEE OMAVASTUUSEEN...
ÄLÄ ALLEKIRJOITA
- TUTKITAAN
KYSEESSÄ SIIS FLYBE ELI ENGLANTILAINEN HALPISYHTIÖ
SELVITÄ MATKUSTUSOHJEISTA JA SÄÄNNÖISTÄ KORVAUSASIA TAI OTA YHTEYS KULUTTAJAVIRASTOON
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850