Hei,
sain sokerirasitustestin tulokset ja niistä paastoarvo oli terkkarin mukaan koholla (muut 2 lukua normaalia).
Nyt mittailen kotona saamallani laitteella verensokeria, aina 1,5 h ruokailun jälkeen.
Itselleni luvut vaan ei sano mitään, joten olisiko ne jossain netissä (yritin jo katsella, mutta en löytänyt) tai tietäisikö joku täällä ne rajat? (kysymyksessä siis lounas, välipala, päivällinen iltapala ja sen jälkeiset sokeriarvorajat)
sokeriarvot ja mittaus
13
3043
Vastaukset
- on seuraavat
Jännä ettei terkkari antanut niitä arvoja sulle..no itse sain seuraavat arvot mitkä olla. Paastoarvon olla alle 5.3 ja 1,5h ruuan jälkeen olla alle 6.7
- Odottaja77
Aika jännä että noinkin eri raja arvoja annetaan....
Mulla just Tyksissa noi raja arvot viime viikolla sanottiin.
- Odottaja77
Yleensä raskausdiebetes potilailla pidetään aterian jälkeisenä raja arvona 7,5 - 7,8 Riippuu vähä paikkakunnasta. Yli 8 on huono ja pitää saada semmoiset arvot pois.
Aamu paaston tulisi olla alle 5,5 -5,8.
Tarkemmat ja varmemmat tiedot saat kyllä sinua hoitavalta lääkäriltä/hoitajalta.- kohta äiti
Itsellekin sanottiin nuo aikaisemmat arvot,mutta on varmaan diabeteksen laadusta kiinni. Itselläkin sokerirasituksen paaston takia kun oli 5,5 joudun mittailemaan vaikka hyvänä ovat pysyneet. mutta tämä on pieni paikkakunta niin taitaa nuo sinun arvot olla likempänä kuin isompi sairaala. Ja täällä ilmeisesti siksi tiukemmat kun jos liian korkeat niin seuranta pitää siirtää toiseen paikkaan.
- juttu,
sillä itselleni diagnosoitiin raskausajan diabetes, koska minun paastoarvo oli tasan 5! Täällä paastoarvo on oltava alle 4,8.(löytyy myös laboratoriokäsikirjasta!). Ihme arvot teillä...
- sama;
juttu, kirjoitti:
sillä itselleni diagnosoitiin raskausajan diabetes, koska minun paastoarvo oli tasan 5! Täällä paastoarvo on oltava alle 4,8.(löytyy myös laboratoriokäsikirjasta!). Ihme arvot teillä...
NÄMÄ ARVOT ON SUORAAN LABORATORIOKÄSIKIRJASTA KOPIOITUJA, JA NÄMÄ OVAT KÄYTÖSSÄ AINAKIN PIRKANMAALLA!
Raskausdiabeteksen
diagnostiset raja-arvot
0 h näyte ≥ 4.8 mmol/l
1 h näyte ≥ 10.0 mmol/l
2 h näyte ≥ 8.7 mmol/l - Odottaja77
sama; kirjoitti:
NÄMÄ ARVOT ON SUORAAN LABORATORIOKÄSIKIRJASTA KOPIOITUJA, JA NÄMÄ OVAT KÄYTÖSSÄ AINAKIN PIRKANMAALLA!
Raskausdiabeteksen
diagnostiset raja-arvot
0 h näyte ≥ 4.8 mmol/l
1 h näyte ≥ 10.0 mmol/l
2 h näyte ≥ 8.7 mmol/lJuu siis nuo ovat sokerirasituksen raja-arvot, mutta ei täällä pelkästää sen perusteella laiteta insuliinille, vaan silloin aloitetaan sokeridietti ja jatketaan mittailua kotona.
Ja mittaus tulos on lähes aina eri sormenpäästä kuin laskimosta.
- huhtimamma
hei, ja ihan aluks laitan ton et suomessa ei tosiaankaan ole yhtenäistä sokeriarvojen seurantataulukkoa eli jokainen paikkakunta noudattaa ns. omia arvoja.
toisilla paikkakunnilla ollaan tiukempia kuin toisissa. ja kaikki on kiinni vain rahasta eli kunnat joilla on enemmän varaa satsata tähän niin siellä rajat tarkempia ja tiukempia.
esimerkiksi minä asun lapin läänissä, täällä noudatetaan rovaniemen lks:n arvoja ja täällä on "tiukat rajat". meillä paasto tais olla alle 5,1(tästä en ole varma ku itsellä tämä arvo on ollut hyvä joten ei ole tarvinnut seurata). puolentunnin arvo ruokailusta on 6,7 eli tämän alle on arvojen mentävä että lks:ssä ollaan tyytyväisiä.
eli kuten huomasitte arvot vaihtelevat paljonkin paikkakunnittain, joten riippuen siitä missä asut niin noudata sieltä saatuja arvoja.kantsii kysyä nvlasta paikkakuntanne arvot tai sellaiselta joka asuu samalla suunnalla=)
huhtimamma 36 1 - Odottaja77
Niin jos noi arvot noin paljon heittelee, niin mitä teille on esim siellä Lapissa sanottu, että mitä tapahtuu jos arvoissa ei pysy? Eli jos arvot ylittyy niin miten sitten hoidetaan?
- on lähes koko ajan
liian korkea niin lapsi kasvaa liian isoksi ja lapsen verensokeri arvot romahtaa alas synnytyksen jälkeen,kun ei äidin maito olekaan yhtä sokerista kun se mihin kohdussa tottunut. Täällä joutuu toiseen paikkaan isompaan sairaalaan tarkkailuun että käydä siellä ja insuliinihoitoon.
- Odottaja77
on lähes koko ajan kirjoitti:
liian korkea niin lapsi kasvaa liian isoksi ja lapsen verensokeri arvot romahtaa alas synnytyksen jälkeen,kun ei äidin maito olekaan yhtä sokerista kun se mihin kohdussa tottunut. Täällä joutuu toiseen paikkaan isompaan sairaalaan tarkkailuun että käydä siellä ja insuliinihoitoon.
Tiedän kyllä mitä vauvalle aiheutuu. Ja lapsen sokeri arvot romahtavat, koska vauva haima tuottaa liikaa insuliinia.
Tarkoitin just sitä että mitä teille on sanottu jos ette pysy noissa tiukoissa/alhaisissa raja-arvoissa. Eli siis "pikku kunta" tekee tarkat rajat ja sitten siirretään ison sairaalan asiakkaaksi. Ja siellä sitten aloittavat heti insuliinin, niinkö? - huhtimamma
Odottaja77 kirjoitti:
Tiedän kyllä mitä vauvalle aiheutuu. Ja lapsen sokeri arvot romahtavat, koska vauva haima tuottaa liikaa insuliinia.
Tarkoitin just sitä että mitä teille on sanottu jos ette pysy noissa tiukoissa/alhaisissa raja-arvoissa. Eli siis "pikku kunta" tekee tarkat rajat ja sitten siirretään ison sairaalan asiakkaaksi. Ja siellä sitten aloittavat heti insuliinin, niinkö?eli täällä lapissa ainakin minulla aloitettiin ensin Guaremin juonti ennen ateriaa, eli tämä on aine joka sitoo hiilihydraatteja elimistöstäsi niin että siitä ei "liukene" niin paljon sokereita elimistöösi ja näin estäen sen että veren sokeritasapainosi ei heittelisi taivaissa.
ja jos tämä ei auttaisi niin siirryttäisii insuliinihoitoon eli piikin pistoon.
minulla onneksi auttoi tuo Guarem. aluksi aloitin puolikkaalla mitallisella(ei auttanut, ja tämän otin aterian yhteydessä), sitten siirryin yhteen mitalliseen ja kävi samoin eli ei auttanut. lopulta kun mitta nostettiin 1,5 ja otan Guaremin puoltatuntia ennen ateriaa niin arvot pysyneet hyvinä. Joskus jos tiedän ett' ruokana pastaa tai perunaa jne. niin saatan ottaa 2 mitallista..
ja käyn äippäpolilla suurin piirtein kahden vkon välein sokeriseurannassa ja ultrassa jossa vauvan painoa seurataan. minulla vauvan paino on mennyt hieman keskikäyrän yläpuolella mutta ihan vain vähän joten ei ainakaan ole sokerivauvaa tulossa. viimeks painoarvio 35 2 arvio oli 2800g.eli sellainen nelikiloinen vaavi tulossa eli ihan normaali ainakin meidän suvussa.
huhtimamma 36 2
- vähän eksytty aiheesta:)
eli alkuperäinen taisi kysyä mitkä on raja-arvot kotimittauksessa kun raskausdiabetes on jo diagnosoitu. Itse asun keski-suomessa ja kotimittaukseen neuvolassa annettiin paasto alle 5.5 ja ruuan jälkeen se 1,5 tunnin jälkeinen arvo alle 7,8.
Nuo labran sokerirasituksien paasto-arvot taas heittelevät paikkakuntakohtaisesti sen takia, että eri paikkakunnilla tulee eri määriä korkeita ja normaaleja mittaustuloksia. Elikkä siis täällä jyväskylässä labran paasto-arvo on nykyään 5.1. ennen se oli 4.8, mutta koska korkeita tuloksia tuli niin vähän, ne ovat muuttaneet tuon rajan ylöspäin. Eli on täysin paikkakuntakohtaista eikä liity mitenkään mihinkään budjettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851274Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939