Saako pikkulintuja ruokkia omalla terassilla - kerrostalon alin kerros omalla pihalla kantakaupungissa.
Meillä on lintulauta, talipallo ja olkivyyhde aidassa kiinni ja varpuset ja monet tiaislajit päivittäisenä ilonamme.
Onko lintujen ruokinnassa rajoituksia kaupungeissa?
lintujen ruokinta kerrostalossa
18
7637
Vastaukset
- rauhassa
antakaa vain linnuille ruokaa,itse lopetin kun oli niin paljon lintukirppuja sitte lintulaudan alla ,ja kissat ja koirat toi niitä sitte sisälle
- sulkasiipi
mutta myös paljon haittaa asumusten lähellä. Itse pidän linnuista ja kaikista eläimistä, mutta kerrostalossa asuvana en syötä lintuja pihallani, senkin opin vasta kun yläkertaani muutti myös lintujen ystävä. Ikävä kyllä oma pihamme on nyt täynnä lintujen kakkaa ja muutaman pullean rotankin olen pihallani nähnyt. Kyllä se lintujen ruokinta pitäisi sittenkin sinne metsänreunaan laittaa. Ainakin täällä Helsingissä kaupungin järjestyssäännöt kieltävät lintujen ruokkimisen.
- hapetin3
Vuosia on kulunut tästä viestistä, mutta edelleen ainakin Punavuoressa ja Ullanlinnassa joku kaataa linnun ruokaa maahan. Rotat juhlivat! Viiskulmassa on oikein kielto että ÄLÄ RUOKI LINTUJA isolla taululla ja taas oli tänä aamuna joku tuonut puiston pullolleen ruokaa. Voisitko lopettaa, olemme saaneet tarpeeksi rottakannan paisumisesta. Kiitos!
- ajattelin
meidän talossa on taas ollut lintujen ruokintaa vaikka se kiellettiin toissa päivänä oli herkkupulla heitetty ja nyt oli silakkapihvejä eihän niitä saa heitellä ulos itse en tykkää kun ne sotkee joka paikan
- ajatella..
.. Että lintujen ruokkiminen on ehdottomasti kielletty varsinkin kerrostaloissa ja myöskin rivitaloissa !!!!
Pitäisi tyhmemmänkin tajuta että ne tuhannet linnut, jotka tulevat syömään parvekkeellesi / pihallesi - myös paskantavat, metelöivät, levittävät tauteja ym naapuriin, jossa on pieniä lapsia/allergisia ihmisiä/vanhuksia ym ym !
Sama juttu kuin jotkut kusipäät ei tajuu sitä yksinkertaista asiaa ett lintuja ei saa ruokkia koska itseasiassa RUOKIT ROTTIA, jotka levittävät tauteja ihmisiin !!!- Anonyymi
Oikein kusipäät,mikähän vittu olet itse?
- Anonyymi
Joo ajattelinkin miksi täällä on kaikki niin tautisen näköisiä,nyt se sitten selvis!
- .......
Useilla kiinteistö alueilla pikkulintujen ruokinta on kokonaan kielletty. Varsinkin jos asut jossakin kerrostalo/rivitalo seudulla, niin voin sanoa lähes varmuudella, että kiellettyä on. Lintulaudat houkuttelevat alueelle usein rottia yms. jätteiden tonkijoita, joidenka vuoksi niitä ei sallita.
Kannattaa käydä vaikka oman kiinteistön verkkosivuilla, niin siltä yleensä löytää maininnan tästä. - Inhoaja
Meille tuli uudet naapurit. Laittoivat terassilleen monenlaista linnunruokintajuttua, lintulauta, talipalloja, lyhde ym. Paljon kävi ruokavieraita, hauska sitä oli katsella, kun lentosuunta oli kohti ruokaa ja varsinkin aamupäivällä oli vilskettä. Mutta ja mutta. Kohta oli heidän terassinkaide parisenttisen märän linnunuloste mäskin peitossa ja me naapuritkin saimme osamme. Näin kosteana talvena se haisee. Heillä se velli on saanut rauhassa kerääntyä sinne, mutta itse pesen pois jatkuvasti. Minulla olisi halu tuulettaa mattoja ja vuodetekstiilejä ulkona, mutta tuon lian tähden ei voi. En ole heille napissut asiasta. En vielä. Katson,että jos itse käsittäisivät. Tai että jos joku toinen aloittais kitisemisen, koska niin monesti on, että vaikka ihan oikeasta asiasta valittaa, saa ikävän ihmisen maineen. Ja vaikka yrittäis sopuisasti ja hyvässä hengessä lähestyä naapuria.... Ja tämä on kantapään kautta opittua.
- nm hm
Kysy kunnan terveystarkastajalta, että mitä on mieltä lintujen ruokkimisesta omalla pihalla taloyhtiössä. Jos sieltä tulee kielto, niin en ruokkisi. Jos ei tule kieltoa, eikä yhtiöjärjestyskään sitä suoraan kiellä, niin ruoki pois. Jos naapurit valittaa oikeista haitoista, niin sitten ainakin pitäisi lopettaa. Jos naapurit valittaa että ei vaan saa, niin sitten voi harkita lopettavansa naapurisovun nimissä, vaikka varsinaista haittaa ei olekaan.
Kunhan katot että ruokit vain pikkulintuja, ne kuitenkin sotkee ja paskantaa hyvin vähän... Pulut ja varislinnut on syytä jättää ruokkimatta, vaikka olisi omakotitalo... Naapurit saa varmasti niskaansa, jos tulee havaintoja puluparvista!- Inhoaja
Tuus kattoon. Ne kaiteet on kyllä paksussa paskaliejussa. Sotkevat kyllä kiitettävästi. Ajattele ensin.
- Hiiriä parvekkeella
Asun 4:n perheen rivitalossa, ja naapurini ruokkii lintuja,myös isojakin lintuja (fasaanit), oravia ym. Siis kaikkia elukoita, joita pihalla liikkuu, koska ruokaa tippuu suuria määriä lintulaudalta pihalle. Talossamme on kaikilla osakkailla takapihan lisäksi sen yläpuolella toisessa kerroksessa parveke. Huomasin, että parvekkeellani on hiiriä!!! Hiiret ovat hyviä kiipeilijöitä, joten naapurin ruokinta on tuonut hiiret pihalle ja siitä ovat seinää pitkin (tiiliseinä)kiivenneet parvekkeelle. En öiseen aikaan ole naapurin ruokintaa seurannut, mutta voi olla, että rottiakin on pihalla.
Olen asiasta ollut yhteydessä ympäristöterveydenhuoltoon ja monena talvena he ovat saaneet ruokinnan loppumaan. Mutta nyt ruokinta huomautuksista huolimatta jatkuu.
Ruokkija on hallituksen puheenjohtaja, joka on isännöitsijämme hyvä ystävä. Joten se siitä...
Kokemuksesta kehoitan tarkkaan harkitsemaan lintujen ruokinnan suorittamista asutusalueilla. Linut pärjäävät Suomessa ilman ihmisen ruokkimista - ovat ihmistä paljon vanhempia ja selviytymiskykyisempiä eläinlajeja. - sertserter
Minä ammun niitä ritsalla jos tuleevat lähelle
- Tohtori Melahoito
Ota melasi esiin ja työnnä se lintujen peppuun kun tulevat lähelle, näin ongelmasi korjaantuu.
- huomioithan_naapurit
Yleensä kaupunkialueella lintujen ruokinta on kielletty kerrostalojen parvekkeilla, pihoissa ja rivitaloissa. Mutta taloyhtiöitäkin on kovin montaa lajia. Linnut sotkevat parvekkeiden kaiteita, seiniä jne. jos niitä kerääntyy kovin paljon. Naakat ovat hankalia lintulautojen vieraita ja jos alueella on naakkaparvia, niin en suosittele ruokintaa.
Itse olen rivitaloasukkaana ruokkinut pikkulintuja vuosikausia. Ruokinta-automaatteja on monia malleja ja kannattaa etsiä sellainen, josta vain pikkulinnut saavat jyviä. "Hankala" automaatti ei anna linnun penkoa syötävää, eikä sieltä putoile maahan ruokaa. Kannattaa laittaa tarjolle kuorittuja auringonkukansiemeniä tai pähkinöitä. Niistä ei tule sotkua. Aivan seinän viereen en ruokintapaikkaa laittaisi. Lintujenkin kannalta on parempi lähettyvillä oleva suojaava puska tai puu. Kohtuus on muistettava ja automaatti riittävän korkealle.
Mielipiteitä puolesta ja vastaan esitetään, mutta esim. rottia ja hiiriä esiintyy luonnossa, vaikka kukaan ei ruokkisi lintuja. Muutama vapaana kulkeva kissa pitää rottia ja hiiriä kurissa. Täpötäynnä olevat roskikset, joista pohjareiän tulpat ovat kadonneet, ovat mielestäni aivan samanlainen houkutin, kuin maahan heitetyt ruoantähteet.
Puiset terassien aluset tarjoavat oivan asuinpaikan rotille ja hiirille. Onhan siellä lämmintä ja kuivaa. Ruoantähteitä kaikki eivät vaivaudu laittamaan roskikseen saakka. Epäsiistit pihat, rojukasat houkuttelevat ei-toivottuja vieraita, mutta herkästi syytetään lintuja ruokkivia. Jatkuva siivous ja tarkkailu on välttämätöntä. - Anonyymi
saako kerrostalon alimmalta parvekkeelta katutasosta heittää ruokia pihaan esim makkaroita ja lihapiirakoita ja lihapullia kun eräs asukas heittää linnuille sellaisia ja oraville suklaata kyn vaan
- Anonyymi
Ruokin kerrostalon toisesta kerroksesta parvekkeelta lintuja. Alakerrassa ei ole asuntoja, vaan pyörävarasto. Jos olisi asunto, en ruokkisi.
Laitan ruokaa joka päivä pienelle vain 6 cm halkaisijaltaan savilautaselle ja siitä käy syömässä noin viisi tai kuusi rohkeaa lintua. Joutuvat välillä jonottamaan kaiteella. Lentoreitti vaatii taitoa ja kokemusta. Yksi lintu opettaa toiselle.
Parvekelasini ovat kiinni ja ruokinta on siis lasin ulkopuolella savilautaselta. Istuvat lautasen reunalle ja jos kakkivat, niin tippuu maahan. Kakkaa ei ole näkynyt kaiteella kuin yksittäisiä koko talvena. Roskia ei näkyvästi tipu, kun tarjoan vain kuorittuja auringonkukansiemeniä, kuivattuja jauhomatoja ja pähkinöitä.
Puristelen muovipussissa pähkinöistä kuoret irti, kerään pois roskat ja naputtelen pähkinät pienemmiksi, jotta niihin on helpompi tarttua nokalla, eivätkä tipu maahan. Käyn tarkistamassa siisteyden parvekkeen alta, mutta kertaakaan ei ole ollut mitä siivota.
Lentoreitillä on puita, pensaita ja nurmea. Katselevat puussa, jos toisin lisää ruokaa ja lähtevät, jos en tuo. Pakkasella saavat toisen kerran, kun ovat syöneet lautasen tyhjäksi.
Ruokkiminen lienee kiellettyä (Helsinki), mutta kipponi on piilossa viheralueen suojaamana ja tavallaan rajatapaus eli taloyhtiön tontilla, mutta kuitenkin viheralueen suuntaan. En ruoki enempää, koska en tahdo rottia paikalle. Pieni määrä pikkulintuja ei aiheuta haittaa.
Katselen, kun linnut lentävät metrin päästä ikkunastani. Voivat hakea lisäruokaa sitten muualta, kun ovat tottuneet, että minulta eivät saa enempää. Kesällä jäävät pesimään pihaan. Laitoin kerrostalon pihalle pönttöjä. - Anonyymi
Ei saa. Kai makselet sitten pesut naapurien parvekkeilta ja ikkunoista? Mitään et voi tuulettaa parvekkeella kun rakkaat lintusi sotkevat ne hetkessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851384Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231188- 49901
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 56762
- 101741
- 33702
- 60699