Mitä paimenet pelkäävät?

Sara.

Päivämiehessä oli maininta, että eräällä paikkakunnalla pidettiin puheenvuoro, jossa pitäjä sivusi keskustelupalstojen olevan väärä paikka hakea neuvoa uskonelämälle.
Puheenvuoron pitäjä mainitsi syyksi sen, että ihmiset voivat nimimerkkiensä suojissa sanoa mitä tahansa, mikä on aivan totta. Sitä tuskin kukaan kieltänee.

Samassa puheenvuorossa kehoitettiin kääntymään uskonasioissa uskonveljen/sisaren puoleen. Sen vanhoillislestadiolainen näkee toiselleen paremmaksi, jotta oikea mieli säilyisi.

Näin ulkopuolisin silmin asia näyttää selkeältä näin ollen: Vanhoillislestadiolaisuudessa pelättänee hajaannusta/mielenmuutosta. Palsta on toki tuonut mukanaan paljon rienausta ja eripuraa, mitä en itsekään lue uskovan käytökseen sisältyväksi.
Mutta palsta on nostanut esille myös hienoja ajatuksia ja vanhoillislestadiolaisuutta siinä sydämenuskon puvussa, ei lakihenkisyyden, missä se kovin usein nähdään.
Täällä on paljon myös raittiisti uskovia vanhoillislestadiolaisia, jotka uskaltavat kyseenalaistaa liikkeen auktoritäärisyyttä. Se on vanhoillislestadiolaisuudelle selkeä uhka.

Mitä tapahtuu, jos "raitistuminen" pääsisikin valloilleen, eikä ämmän kaltaisia, johdolle hyvinkin kuuliaisia lampaita enää olisi?
Ja lauman hajoaminen tai vain selkeä jakautuminen olisi minun kannaltani katsoen vanhoillislestadiolaisuudelle liikaa.

Välillä sorrun ajattelemaan, että elääkö vanhoillislestadiolaisuus jollakin tavalla jo loppunsa aikoja?
Lampaat karkailevat aitauksistaan ja kalat pyrkivät ulos verkoista. Ja "johtohahmot" ikäänkuin kiristelevät verkoista sen vähäisenkin ilmatilan. Mitään vapaata keskustelua ei suositella missään muodossa sellaisilla alueilla, joissa ulkopuolisen maailman kosketus on mahdollinen.

En silti ymmärrä, mikä uhka keskustelupalstat oikeasti kenellekään uskovalle ihmiselle on? Usko on ihmisessä tekijä, joka ohjaa uskovaa missä tahansa. Hänen tulee luottaa uskonsa voimaan ja siihen, että se ohjaa häntä missä tahansa tilanteessa toimimaan oikein.
Minun mielestäni oikea usko ei horju pienissä puuskissa. Siksi onkin ihmeellistä, että vanhoillislestadiolainen johto ikäänkuin pitelee puita kaikin voimin, ettei puhurit pääsisi horjuttamaan karvaakaan heidän lampaastaan.

Ydinkysymykseen päästäänkin tässä kohden. Horjuttamaan miltä?
Millainen ote Srk:lla oikeastaan on seurakuntalaisiinsa? Entäpä toisilla seurakuntalaisilla veljeensä/sisareensa?
Ymmärtävätkö vanhoillislestadiolaiset edes itse, millaisen järjestelmän he ovat ehtineet maan päälle oikein rakentaa. Ja kuinka vahvasti se pitelee heitä tälläkin hetkellä.

Ottaisin esimerkiksi nimimerkin "hys hys". Onko hän uhkakuva, jollaiseksi kaiken heidän kansansa pelätään menevän?

Itse henkilökohtaisesti luen useinkin hänen kirjoituksiaan. Ihailen hänessä juuri sitä raittiutta, joka hänessä on, vaikka hän kuuluukin vanhoillislestadiolaisiin. Hänen sydämenuskonsa on oikein lämmittävää.
Miksi vanhoillisleatdiolaiset pelkäävät sitä niin paljon?
Onko raitis sydämenusko myrkkyä lahkolle, joka yrittää kontrolloida alaisiaan? (Vanhoillisleatdiolaisten kielellä "varjella heitä epäuskoiselta maailmalta.)

Siinäpä seuraavaan puheenvuoroon muutamia aiheita.

9

620

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wariska

Ihailen myöskin Hys-hys nimimerkin alla kirjoittavan hekilön rohkeutta ja aitoutta. Hänessä kuultaa samanlainen lestadiolaisuus, kuin se on ollut silloin alussa ja millaiseksi se on tarkoitettu.
      Isotätini, joka oli syntynyt 1800-luvun puolella, oli samanlainen uskovainen. Hän oli hyvin hämmentynyt loppuaikoina siitä, mihin hänen uskontonsa, johon hän oli lapsesta asti kuulunut ja luottanut, oli joutunut. Hän kaipasi oikeaa aitoa uskoa.
      Mutta jos Jumalan sanan sijasta, kunnioitetaan ihmisen sanaa, ei uskolla ole enää mitään merkitystä. Silloin uskonto on valtaa ja valta ei jakaannu tasaisesti, vaan on vähemmän niitä, jotka ovat valtaa pitäviä ja enemmän niitä, joita alistetaan.
      Valtaa pitävät pelkäävät aina, että heidät paljastetaan. Alistetut pelkäävät aina ja kaikkea ja alistavat itse niitä, joita ikinä vain pystyvät ja näin on jälleen hajoita ja hallitse-tyyli voittanut.

• maineesta.

Puhutaan, että tämä palsta mustamaalaa vanhoillislestadiolaisia. Osittain aivan totta. Mutta mustamaalaajia on kahdenlaisia: lestadiolaisuutta vastustavat ja itse lestadiolaiset. Kaikki lestadiolaista oppia vastustavatkaan eivät toki hauku, vaan antavat asiallista kritiikkiä ja ilmaisevat mielipiteensä. Uskon, että valistunut lukija pystyy kyllä erottamaan asiallisen ja asiattoman kritiikin. Mutta mielestäni pahiten vanhoillislestadiolaisen liikkeen mainetta tahraavat itse ne lestadiolaiset, jotka tällä palstalla esiintyvät itsekkäinä, ylimielisinä ja rakkaudettomina muita kuin lestadiolaisia kohtaan. Sellaisella käytöksellä he vain pönkittävät vallalla olevaa käsitystä omavanhurskaasta opista.

• Anonyymi00008

Nimimerkki maineesta .
        Ei se ole vallalla olevaa käsitystä vaan se on sitä

• jansoni

Mistä tunnistat ja voit olla varma siitä, että joku tällä palstalla on aito vanhoillislestadiolainen. Mitä jos me kaikki olemmekin vain huijareita ja kiistelemme täällä keskenämme? Tämä vasta olisi naurettavaa.

• Kempelainen

On hyvin luonnollista, että puolustamme sitä, mihin uskomme, tai sitten, mihin olemme kiinni kasvaneet. Oli kysymyksessä uskonto, taio politiikka, jopa auto on usealle sellainen, ettei voi kuvitellakaan astuvansa muuhun merkkiin. Olemme vain ihmisiä.

Tilanne kärjistyy, jos aate on fundamentalistinen. Siihen tulee pelkoja, että jospa lähimmäinen näkee myös ikkunasta ulos.

Näin menettelee kyllä kaikki seurakunnat pääsääntöiseksi, ensin luotetaan omiin, mutta kiihko juuri VL;llä on suurempi tähän kun muilla. Vapaat suunnat ovat kiinnostuneet enemmän ihmisestä itsestään, kuhan löytää rauhan jostain seurakunnasta.

SRK tulee hajaantumaan aivan kohta. Tarkan ajankohdan tietää vain Jumala. Mutta se meidän pitää huomioida, että hajaannuksen syyt ovat aivan muualla kun penkiläisssä, eli normaaleissa uskovissa seurakuntalaisissa. Se on valehtelevassa, vailla Pyhää Henkeä olevassa johdossa, ja saarnamies- kaartissa, poisluettuna nuoret teologit, jotka on häädetty tältä palstalta. Suuren loven tekee myös suomen härskeimmät liikemies- VL; t joiden kaapit pullottaa luurankoja, he ovat saaneet sen aikaan, että SRK;N hengen mukaista, TEE VIIKOLLA SYNTIÄ RIITTÄVÄN PAÖJON, JOTTA VOI PYHÄNÄ PUHTAALLA OMALLATUYNNOLLA PUYYTTÄ NE ANTEEKSI, ja syntejä ei perään kysellä. He osaavat erottaa uskon ja koijousen. Sama koskee myös heidän virnatoimitustaan ja luottamustoimiaan.

Tällä, uskovien VL;n ryhmälle, joka tulee jäämään tyhjän päälle, meidän on rukoiltava yhdessä Jeesuksen siunausta.

Aidosti uskovalla on vain yksi auktoriteetti, se on Jumala, Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, kaikki muut ovat samalla viivalla.

”””Välillä sorrun ajattelemaan, että elääkö vanhoillislestadiolaisuus jollakin tavalla jo loppunsa aikoja? Lampaat karkailevat aitauksistaan ja kalat pyrkivät ulos verkoista. Ja "johtohahmot" ikäänkuin kiristelevät verkoista sen vähäisenkin ilmatilan. Mitään vapaata keskustelua ei suositella missään muodossa sellaisilla alueilla, joissa ulkopuolisen maailman kosketus on mahdollinen.”” Kaikella on määrä- aikansa, ja kun se on muutettu toimimaan sääntöjen mukaan, aika on täyttynyt. Jos muistetaan vielä 15 v. sitten ja ne määrät mitä silloin, todella paljon vaikeammin suvisuroihin menijöitä oli jopa 120,000, mutta nyt, se suhteessa pitäisi olla, koska jokaiseen oikeasti uskomassa olevaan perheeseen, joita on n 20.000 kpl, olisi pitänyt tulla ainakin 10 jälkeläistä, joten miksi siellä seuroissa on nyt vain 80,000 kävijää, eikä indeksin mukaa 3000000?

Jumala hajottaa kaiken itselleen sopimattoman sisältä, kuten Baabelin aikaan, sekä kommunismin ja natsismin, nyt on vuorossa SRK.

Jeesushan, ja myös Paavali nimenomaan kehoitta keskustelemaan aiheesta ja kokouksen puheesta, ja koealemaan Henkiä. Mutta jos henki on vain työvaliokunta, se ei ole Jumalasta, vaan ihmisestä.

”Minun mielestäni oikea usko ei horju pienissä puuskissa. Siksi onkin ihmeellistä, että vanhoillislestadiolainen johto ikäänkuin pitelee puita kaikin voimin, ettei puhurit pääsisi horjuttamaan karvaakaan heidän lampaastaan”” Ei todella, se vain vahvistaa ja panee tutkimaan asioita lisää.

VL ihmistä nimenomaan kielletään pohtimasta jotain muuta, mitä heille sanotaan ja sitäkään ei kannat kommentoida, kuule ja usko se uskosi kautta??? toisi vaarallista, siinä pelataan iankaikkisella elämällä.

””Ottaisin esimerkiksi nimimerkin "hys hys". Onko hän uhkakuva, jollaiseksi kaiken heidän kansansa pelätään menevän? ”” Hän on radikaali, mutta varmaan rehellinen.

Miksi vanhoillisleatdiolaiset pelkäävät sitä niin paljon?
      Vastaus, Jeesuksessa ei pelätä mitään, mutta antikristuksen hengessä kaikkea.
      Onko raitis sydämenusko myrkkyä lahkolle, joka yrittää kontrolloida alaisiaan?
      Vastaus. Ei varmaankaan se, mutta pelko siitä, että menettää hänet ja samalla saa vapauden Jeesuksessa.
      (Vanhoillisleatdiolaisten kielellä "varjella heitä epäuskoiselta maailmalta.)
      Vastaus, epäuskoa on heille kaikki, mikä poikkea uskomassa olemisesta???

Kiitos ja siunausta.

• itse enustaja

elkä sinä kehtaa koko ajan pilkata ja herjata

• Kempelainen
        itse enustaja kirjoitti:

elkä sinä kehtaa koko ajan pilkata ja herjata

ei yhtään kommenttia, kun VL mantraa.

• eikä yhtään
        Kempelainen kirjoitti:

ei yhtään kommenttia, kun VL mantraa.

mitään tarpeelista viestiä ku pitää leikkiä kaikk tietävää ja olla ikään kuin häkäkivi joka aina vikovalla mielellä savuaa

• Olenko uhkakuva? OIkeasti tuo kysymys ei ole kovin huvitava siinä mielessä että profiilini kertoo yhtä ja toista.

Minä en oikeasti aluksi ymmärtänyt että oikeasti se mitä kirjoitan on oikeasti kaikkien luettavissa. Enkä minä oikeasti ymmärtänyt että ihmise oikeasti ovat niiden takia ajatelleet asioita.

Minä en oikeasti ymmärtänyt mitä se merkitsee vl:lle. Minä kävin niitä keskuteluja alkuun oikeastaan itselleni, itseäni varten.

Jos kysyt olenko omasta mielestäni uhkakuva niin olen. Sitä minä todella olen. Minä varmaankin olen sellainen lenki jonka seuraavaa ajtusta ja kirjoitusta on mahdotonta ennakoida. Ja sen lisäksi olen vielä nainen. :)

Ei minua kiinosta se kuinka paljon tai vähän kirjoituksiani luetaan. Vaan se mitä olen kuullut kautta rantain myös mailmasta. MM vl naiset ovat miettineet ja pohtineet omaa tilannettaan. Omaa ihmisarvoa ja sitä mikä on oikeasti oikein. Mikä oikeasti on Jumalan tahto.

"Onko raitis sydämenusko myrkkyä lahkolle, joka yrittää kontrolloida alaisiaan?"

Totta kai se on. Minä olen tainnut olla kontrollin ulottumattomissa. Tarkoitukseni ei olut alun alkaen lähteä hakemaan puheoikeutta vl herätysliikeeseen. Taisin sen kuitenkin saada tavalla jota en osannut ennakoida.

Tärkeintä on se että ihmiset etsisivät sitä Jumalan tahtoa elämänsä äärellä.

Ja sen taki olen halunut sulkea oman tietoisuuteni ulkopuolelle tiedon siitä että olen ehkä puhutellut monia niin hyvässä kuin pahassa. Jumala kuitenkin on se joka viimekädessä antaa kuulevat korvat ja kätkevän sydämmen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      159
      1061
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      727
    3. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      128
      666
    4. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      24
      656
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      44
      649
    6. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      615
    7. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      575
    8. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      35
      566
    9. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      52
      560
    10. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      528
    Aihe