olen vuosikausia oireillut kuukautiskierron puolivälissä kunnon mahakivuilla, turvotuksella, pahoinvoinnilla ja suolen toiminnan häiriöillä. kivut ovat olleet niin kovat, että olen joutunut päivystykseenkin muutamia kertoja niiden kanssa menemään. välillä kipuja ei ole ollenkaan, välillä ne ovat todella pahat, yleensä joka toinen kuukausi on kivuttomampaa kuin joka toinen. lisäksi näitä oireita oli myös pillereiden käytön aikana, mutta lievempinä ja todella harvoin. olen epäillyt endometrioosia koska minulla on muitakin siihen sopivia oireita, mutta nyt kun lähdin etsimään, oireeni sopivat tismalleen munasarjasyövän oireisiin! Nyt pelko onkin takapuolessa, minut on kyllä juuri viime kierrossa ultrattu vaginaalisesti, näkyvätkö munasarjan yms. kasvaimet aina ultrassa vai voiko toteaminen vaatia muitakin tutkimuksia? Yksityisen gynen mielestä munasarjani ja kohtuni näytti täysin normaalilta. Ja voisiko syöpä oireilla yli kymmenen vuotta menemättä kuitenkaan pahempiin vaiheisiin eli esim. etäpesäkkeitä lähettämään?
Mulla siis edellä mainittujen oireiden lisäksi virtsantarpeen tihentymistä, tuntuu että rakko ei tyhjenisi kunnolla...tosin tämä oire on myös mahdollisen endometrioosin oireita.
Tälläkin hetkellä olen kipujen kourissa ja alavatsaa tunnustellessa tuntuu oikean munasarjan kohdalla aristusta.
Olisiko mahdollista että ovulaatio pelkästään aiheuttaisi tällaiset kivut? Tosin tämä ei oikeastaan sovi kuvaan koska kipuja oli myös yhdistelmäehkäisytabletteja käyttäessäni, ja niidenhän pitäisi estää ovulaation tulo käsittääkseni?
Kiitos jo etukäteen miljoonasti kaikille kommenteista/vastauksista, niitä todella kaipaisin tällä hetkellä
t. pelosta sekaisin
munasarja- tai muu gynekologinen syöpäkö?
7
1197
Vastaukset
- kaktus
Minulla on ollut vuosikausia hyvin samankaltaisia oireita, joiden perusteella on tehty mm. kolonoskopia ja laparoskopia ilman merkittäviä löydöksiä. Laparoskopiassa löydettiin pienehkö kysta, mutta sitä ei poistettu.
Kannattaisi käydä gynekologilla kertomassa asiasta. Hän pystyy antamaan sinulle lähetteen lisätutkimuksiin ja/tai määräämään sinulle sopivan lääkityksen (esim. kipulääkkeitä, tai useampi lätkä e-pillereitä putkeen).
Piti vielä sano, että älä turhaan pelkää pahinta, mutta kannattaa lääkärissä käydä kun noinkin suurta vaivaa aiheuttaa. :)- pelosta sekaisin
...vastauksestasi kaktus! Kävin siis kuukausi sitten gynekologilla ja ultraäänellä sekä tunnustelemalla tosiaan kohdussa ja munasarjoissa ei havaittu mitään epänormaalia. Hänen mielestään endoakaan ei voi olla, vaikka tiedän että endo saadaan selville ainoastaan laparasoskopialla, pelkkä ultraääni ja tunnustelu eivät riitä. Yritämme lasta mieheni kanssa, joten e-pillereitä en haluaisi kuin pakon edellä ottaa käyttöön. Keltarauhashormonin sain käyttöön syötäväksi kk-kierron päivinä 16-25, tämän pitäisi kuulemma vaikuttaa kipuihin ja samalla tasapainottaa epäsäännöllistä kiertoakin. Viime kierrossa kivut olivatkin siis lähes poissa mutta tässä kierrossa kivut alkoivat jo kp 11 eli en ehtinyt edes aloittaa keltarauhashormonia.
Noh, täytyy ehkä tilata uusi soittoaika kyseiselle gynekologille ja valittaa hanakammin kipujaan...jos sais lähetettä sinne laparoskopiaan niin siellä varmasti selviäisi paremmin asioista. - octavia
pelosta sekaisin kirjoitti:
...vastauksestasi kaktus! Kävin siis kuukausi sitten gynekologilla ja ultraäänellä sekä tunnustelemalla tosiaan kohdussa ja munasarjoissa ei havaittu mitään epänormaalia. Hänen mielestään endoakaan ei voi olla, vaikka tiedän että endo saadaan selville ainoastaan laparasoskopialla, pelkkä ultraääni ja tunnustelu eivät riitä. Yritämme lasta mieheni kanssa, joten e-pillereitä en haluaisi kuin pakon edellä ottaa käyttöön. Keltarauhashormonin sain käyttöön syötäväksi kk-kierron päivinä 16-25, tämän pitäisi kuulemma vaikuttaa kipuihin ja samalla tasapainottaa epäsäännöllistä kiertoakin. Viime kierrossa kivut olivatkin siis lähes poissa mutta tässä kierrossa kivut alkoivat jo kp 11 eli en ehtinyt edes aloittaa keltarauhashormonia.
Noh, täytyy ehkä tilata uusi soittoaika kyseiselle gynekologille ja valittaa hanakammin kipujaan...jos sais lähetettä sinne laparoskopiaan niin siellä varmasti selviäisi paremmin asioista.Hei!
Minulla oli myös kuukautiskierron puolivälissä samanlaisia kipuja kun sinulla. Gyne sanoi sitä ovulaatiokivuksi. Olin niin kipeä, etten päässyt ajamaan edes pyörällä. Nyt jo menossa vaihdevuodet, älä suotta huolestu. - pelosta sekaisin
octavia kirjoitti:
Hei!
Minulla oli myös kuukautiskierron puolivälissä samanlaisia kipuja kun sinulla. Gyne sanoi sitä ovulaatiokivuksi. Olin niin kipeä, etten päässyt ajamaan edes pyörällä. Nyt jo menossa vaihdevuodet, älä suotta huolestu.Olen niitä kipuja ovulaatiokivuiksi itsekin luullut ja toivonut, mutta toisaalta aika paljon hämää sekin että niitä on tullut myös e-pillereiden aikana, tosin paljon vähemmän ja lievempinä kuin ilman e-pillereitä...
- tiamaria50
kun tehtiin minulle, niin kystat näkyivät munasarjoissa. Minulla oli munasarja syöpä, ja kystat olivat noin apelsiinin kokoisia. Muita oireita ei ollut kuin kova väsymys.Tein jopa töitä leikkauspäivään asti.
- ko. syöpää sairastava 21v
Juu mulla kans oli/on munasarjasyöpä ja kasvaimet näkyivät ultrassa jo nuppineulanpään kokoisina, jolloin noita luultiin aivan tavallisiksi rakkuloiksi.. Leikkaus hetkellä taisivat olla n. 5cm kokoiset...
Että luulempa että olisivat tosiaan näkyneet jo ultrassa. Käsittääkseni endometrioosi ei ole hirmu vaarallinen????!! - pelosta sekaisin
ko. syöpää sairastava 21v kirjoitti:
Juu mulla kans oli/on munasarjasyöpä ja kasvaimet näkyivät ultrassa jo nuppineulanpään kokoisina, jolloin noita luultiin aivan tavallisiksi rakkuloiksi.. Leikkaus hetkellä taisivat olla n. 5cm kokoiset...
Että luulempa että olisivat tosiaan näkyneet jo ultrassa. Käsittääkseni endometrioosi ei ole hirmu vaarallinen????!!Mullakin näkyi pieniä kystia ultrassa?!?! Mutta gyne sanoi että nämä ovat aivan normaaleja tässä kierron vaiheessa (tais olla silloin koopee 15 meneillään). Nyt alkoikin pelottamaan uudestaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713